Płace i Kadry

Nowości

  1. Wskaźniki.
    Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia

    Wartości obowiązujące od 1.09.2023:

    • przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 7005,76 zł,
    • minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 560,46 zł
    • minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 630,52 zł
    • minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 700,58 zł
    • młodociany – przyuczenie: 490,40 zł
  2. Wartości obowiązujące od 1.10.2023:

    • wskaźnik waloryzacji: 104,0%.

    Wartości obowiązujące od 1.01.2024:

    • Najniższe wynagrodzenie dla etatu: 4242,0zł,
    • Minimalna stawka godzinowa dla umów: 27,70 zł
    • Limit zwolnień ZFŚS: 1000 zł

    Wartości obowiązujące od 1.07.2024:

    • Najniższe wynagrodzenie dla etatu: 4300,00 zł
    • Minimalna stawka godzinowa dla umów: 28,10 zł.

    Podstawa prawna:

    Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2023r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2023 r.

    Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 10 sierpnia 2023r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w IV kwartale 2023 r. (M.P. z 2023, poz. 846).

    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. 2023, poz. 1893).

  3. Oddelegowanie osób na umowie cywilnoprawnej. Umożliwiono naliczanie wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej dla osób oddelegowanych do pracy za granicę. Funkcjonalność dostępna jest w module Płace i Kadry Plus.
    Ewidencja oddelegowania w umowach cywilnoprawnych. Na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] została dodana sekcja Oddelegowanie do pracy za granicą (widoczna tylko w module Płace i Kadry Plus).  Po zaznaczeniu parametru Oddelegowany do pracy za granicą uaktywniają się dodatkowe opcje związane z oddelegowaniem:

    • Kraj oddelegowania – pole służące do ustawienia kraju, do którego pracownik jest oddelegowany. Jeśli pracownik wykonuje pracę za granicą w kilku krajach, wówczas należy dodać kilka umów cywilnoprawnych.
    • Dieta/dzień – pole wykorzystywane przy wyliczaniu podstawy składek ZUS. Po wybraniu kraju oddelegowania ze słownika automatycznie podpowiada się aktualna stawka diety przypisana do danego kraju (pobrana z konfiguracji programu). Dieta powiązana z krajem oddelegowania jest nieedytowalna. Użytkownik może wpisać kwotę diety tylko wtedy, gdy nie wybrano kraju oddelegowania.
    • Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce – w przypadku, gdy parametr jest zaznaczony (domyślne ustawienie) w wypłacie będzie naliczana zaliczka podatku. Jeśli parametr jest odznaczony, wtedy zaliczka podatku nie zostanie naliczona.
    • Metoda proporcjonalnego odliczenia – parametr jest aktywny po odznaczeniu opcji Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce. Parametr ma znaczenie informacyjnie, wpływa na wykazywanie kwot na deklaracji PIT-11.
    • Waluta rozliczenia – pole dostępne jest obok wartości umowy lub stawki za godzinę. Jeśli w umowie został wskazany kraj oddelegowania, wówczas podpowiada się waluta taka sama jak waluta diety. Użytkownik może ją zmienić.
  4. Uwaga
    Symulacja rozliczenia umowy widoczna na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] w sekcji Szczegóły umowy nie uwzględnia odliczenia diet. W umowie za okres oddelegowania nie ma możliwości wyliczenia kwoty umowy od netto.

    Dodatkowe elementy wynagrodzenia. W konfiguracji typu wypłaty (Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat) można wskazać czy kwota dodatku w wypłacie ma być wyliczana zawsze w PLN (waluta systemowa), czy w walucie wskazanej w umowie, z którą jest naliczany. Na zakładce [Ogólne] w sekcji Waluta w wypłacie została dodana opcja ‘Waluta z umowy cywilnoprawnej’.

    Dodatek z takim ustawieniem, który jest powiązany z daną umową lub jest wypłacany z umową jest naliczany w takiej samej walucie jak umowa.

    Uwaga
    Jeśli z umową jest wypłacany oskładkowany dodatek lub zasiłek, to informację o ubezpieczeniu zleceniobiorcy należy uzupełnić także na formularzu danych pracownika na zakładce [Ubezpieczenie].



    Listy płac.
     W celu naliczenia wypłaty umowy za okres oddelegowania na formularzu listy płac o rodzaju ‘Umowa’ został dodany parametr Lista tylko dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę (domyślnie niezaznaczony). Po jego zaznaczeniu uaktywnia się sekcja: Kraj oddelegowania i waluty, w której należy wskazać kraj oddelegowania oraz walutę rozliczenia i diety. Jeśli został wybrany kraj oddelegowania, wówczas waluta rozliczenia i diety podpowiada się zgodna z walutą przypisaną do wskazanego kraju. Zaproponowana waluta rozliczenia podlega edycji przez Użytkownika. Waluta diety jest edytowalna tylko w przypadku braku kraju oddelegowania.

    Jeśli na liście płac został wybrany kraj oddelegowania, to wypłaty zostaną naliczone tylko dla umów, które również mają wskazany ten kraj.

    Dodatkowo podczas naliczenia wypłaty sprawdzana jest zgodność waluty rozliczenia umowy i listy płac. W przypadku wypłaty umowy, w której na zakładce [Ogólne] wskazano inną walutę niż waluta zadeklarowana, na liście płac pojawi się odpowiedni komunikat.



    Wypłaty zleceniobiorców.
    W wypłacie za okres oddelegowania elementy wypłaty naliczane są w walucie:

    • umowa – nalicza się w walucie ustawionej na formularzu umowy,
    • dodatki, które mają ustawioną opcję ‘waluta z umowy cywilnoprawnej’ i zostały powiązane z umową lub są wypłacane w tej samej wypłacie co umowa – naliczane są w walucie pobranej z umowy,
    • dodatki, które mają ustawioną ‘walutę systemową’ – wyliczane są w walucie PLN,
    • wszystkie typy wypłat służące do rozliczeń standardowych nieobecności ZUS – liczone są zawsze w walucie systemowej (PLN).

    Informacja o walucie dla poszczególnych elementów wypłaty jest wyświetlana na zakładce [Elementy wypłaty]. Po wejściu do elementu wypłaty naliczonego w walucie widoczna jest kwota tego elementu po przeliczeniu na PLN. Przeliczanie elementów wypłaty w walucie obcej jest realizowane według określonego kursu ustawionego dla listy płac, na której jest wypłata. Taki sam kurs stosowany jest dla wszystkich wypłat na danej liście płac.

    Liczba diet. Dni pobytu za granicą, potrzebne do ustalania ilości diet do odliczenia od podstaw składek ZUS, są liczone na podstawie okresu od-do rozliczonej umowy. Liczba dni kalendarzowych umowy jest pomniejszona o dni nieobecności w dniach kalendarzowych odnotowane w tym okresie.

    Wyliczona ilość dni za które przysługują diety jest widoczna w wypłacie i tam też w razie potrzeby może być modyfikowana. Zmiana liczby dni diety powoduje automatyczne przeliczenie podstawy składek ZUS w wypłacie.

    Wyliczanie podstawy składek ZUS. Podstawa składek ZUS oddelegowanych zleceniobiorców jest wyliczana od sumy oskładkowanych elementów. Jeśli podlegające ubezpieczeniom wynagrodzenie, które pracownik otrzymał w danym miesiącu deklaracji, jest wyższe od przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, wówczas podstawa jest pomniejszana o równowartość diet za pobyt za granicą,

    Jeśli podstawa składek po pomniejszeniu o diety jest niższa od kwoty minimalnej podstawy składek ZUS, to jest wyrównywana do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia.

    W przypadku, kiedy przychód pracownika w danym miesiącu jest niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, wówczas podstawę składek stanowi kwota faktycznie otrzymanego wynagrodzenia.

    Kwota przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia zapisana jest w konfiguracji programu w gałęzi Płace / Wynagrodzenia w polu Minimalna podstawa skł. ZUS dla oddeleg. (w 2023r. jest to kwota 6935 zł).

    Podczas liczenia wypłaty umowy z tytułu dla oddelegowania podstawa składek ZUS wyliczana jest według tych zasad, z uwzględnieniem kwot zarówno z liczonej właśnie wypłaty, jak i kwot zapisanych w wypłatach naliczonych wcześniej do tego samego miesiąca deklaracji  dla tego zleceniobiorcy.

    Uwaga
    W przypadku zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę  podstawa  podatku nie jest pomniejszana o 30% diet należnych za okres pracy wykonywanej za granicą.

    Waluty. Na formularzu wypłaty naliczonej na liście płac dla oddelegowanych, na zakładce [Waluty], wykazane są informacje o: walucie rozliczenia oraz diety wraz z kursem, kwocie sumy elementów wypłaty, składkach ZUS, PPK, składce zdrowotnej, zaliczce podatku, kwocie do wypłaty w walucie oraz w PLN, stawce diety za dzień.

    Wyliczanie podstawy zasiłków/ Z-3a. Wliczając do podstawy chorobowego wynagrodzenie z miesiąca, w którym była naliczona wypłata umowy cywilnoprawnej za okres oddelegowania uwzględniona jest podstawa składek społecznych pomniejszona o składki ZUS. W podstawie są uwzględniane wszystkie elementy, które stanowiły podstawę składek społecznych, niezależnie od tego czy mają ustawione w konfiguracji wliczanie do podstawy zasiłku.

  5. Przychód z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika. Umożliwiono automatyczne naliczanie przychodu z tytułu PPK w przypadku zwolnienia pracownika lub zakończenia umowy zleceniobiorcy w firmie, w której składki PPK są przekazywane do instytucji w kolejnym miesiącu w stosunku do ich pobrania z wypłaty (z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametr/ 2. Naliczanie wypłat nie jest zaznaczony parametr Nalicz podatek od składek PPK na podstawie składek z bieżącej wypłaty.Automatyczne naliczenia przychodu z tytułu PPK na podstawie kwoty składki PPK finansowanej przez pracodawcę z ostatniej wypłaty pracownika lub zleceniobiorcy jest uzależnione od parametru Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika znajdującego się w konfiguracji firmy Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ 2 Naliczanie wypłat.Przy zaznaczonym parametrze, gdy:
    • pracownik etatowy w zapisie historycznym przypadającym na okres wynagrodzenia ma odnotowana datę zwolnienia i nie ma wpisanej informacji o przedłużeniu zatrudnienia,
    • zleceniobiorca ma umowę, która kończy się w miesiącu, za który jest naliczana wypłata i nie ma wprowadzonej informacji o kolejnej umowie, której okres od – do zawiera chociaż jeden dzień z kolejnego miesiąca w stosunku do naliczanej wypłaty
  6. podczas naliczania wypłaty za ostatni okres zatrudnienia pracownika etatowego lub zakończenia umowy cywilnoprawnej zostanie automatycznie (w tle) utworzona lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’, na której pracownikowi zostanie naliczona wypłata.

    Lista płac wygenerowana automatycznie (w tle) będzie miała okres od – do odnoszący się do kolejnego miesiąca w stosunku do okresu deklaracji na liście płac z ostatnim wynagrodzeniem. Mechanizm dotyczy wynagrodzeń naliczanych na liście płac o rodzaju: Etat, Umowa, Zaliczka brutto, Inne dla osoby zwolnionej, będącej uczestnikiem PPK.

    Dla danego miesiąca deklaracji lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’ może być tylko jedna. Gdy użytkownik ręcznie utworzy kolejną listę płac, wyświetli się odpowiedni komunikat.

    W wypłacie naliczonej do listy płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’ zostanie naliczony element ‘Przychód z tytułu PPK’ odpowiedni dla przychodu naliczonego w ostatniej wypłacie (Przychód z tytułu PPK/E dla wypłat etatowych, przychód PPK powiązany z daną umową w przypadku umów cywilnoprawnych) w wysokości wynikającej ze składek PPK finansowanych przez pracodawcę z ostatniej wypłaty. Kwota przychodu PPK naliczonego po zwolnieniu pracownika jest automatycznie uaktualniana w przypadku zmiany kwot lub elementów wypłaty za ostatni miesiąc zatrudnienia mających wpływ na kwotę składek PPK. Od tego przychodu nie zostanie naliczona zaliczka podatku, ponieważ od przychodu PPK powstałego po okresie zatrudnienia pracownika / zleceniobiorcy nie będzie już możliwości pobrania zaliczki na podatek. Kod tytułu ubezpieczenia będzie zgodny z danymi ustawionymi na formularzu danych kadrowych.

    W wypłacie naliczonej do listy płac rodzajuPrzych. PPK po zwolnieniu’ jest możliwość edycji naliczonych kwot lub dodania elementów, ale jedynie tych, które stanowią Przychód PPK / mają zaznaczony w konfiguracji parametr Przychód PPK dla umów cywilnoprawnych.

    Kwota przychodu z tytułu PPK zostanie wykazana:

    • w deklaracji PIT-11 – za rok, zgodny z rokiem deklaracji ustawionym na liście, na której naliczono przychód PPK po zwolnieniu,
    • w deklaracji ZUS RCA – w miesiącu zgodny z miesiącem deklaracji ustawionym na liście, na której naliczono przychód PPK po zwolnieniu.

     

  7. Deklaracje podatkowe:
    • Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej PIT-4R (13) na formularzu obowiązującym za rok 2023.
      W związku z brakiem schem na czas udostępnienia wersji Comarch ERP Optima 2024.0.1 wysyłka deklaracji PIT-4R(13) do systemu e-Deklaracje została zablokowana. Podczas próby wysyłki pojawi się odpowiedni komunikat.
    • Dodano nowy wzór wydruku dla deklaracji podatkowej PIT‑4R(13)
    • Dodano nowy formularz oraz wydruk zaliczki podatku na PIT-4R w wersji 19. Domyślnie podczas dodawania zaliczki na PIT-4R podpowiada się nowy formularz.
    • Umożliwiono przekazanie nowych wzorów deklaracji oraz wydruku zaliczki podatku na PIT‑4R(13) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
  8. Filtr lista pracowników. Na ‘Liście pracowników’ w polu Filtr zostały dodane filtry:
    • #(G) Pracownicy do badania – domyślnie filtr wyświetla listę pracowników, dla których data ważności badań okresowych zawiera się w okresie 30 dni wokół daty bieżącej.
    • #(G) Kończące się umowy o pracę – filtr domyślnie wyświetla listę pracowników, dla których data rozwiązania umowy o pracę zawiera się w okresie 5 dni wokół daty bieżącej.
      Filtry wyświetlają te same osoby co analizy ‘Pracownicy do badania’ i ‘Kończące się umowy o pracę’ w Informacjach o firmie. Domyślne zakresy dat filtra można zmienić ustawiając termin w analizie z poziomu  Start Konfiguracja/ Program/ Informacje/ Informacje bieżące.
  9. Wydruk Rozwiązanie umowy o pracę. Dodano wydruk Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Wydruk jest dostępny z poziomu formularza pracownika Wydruki kadrowe/ Rozwiązanie umowy o pracę (sPrint) po zaznaczeniu w oknie Ustalenie wartości parametrów wydruku opcji ‘za porozumieniem stron’.
  10. Comarch Migrator. Umożliwiono przenoszenie danych dotyczących dochodu zwolnionego z podatku dla pracowników oddelegowanych. W arkuszu nowe dane powinny być oznaczone odpowiednią wartością w kolumnie Pozycja_PIT (PIT-11_Dochod_zwol, PIT-11_Dochod_zwol_emeryt , PIT-11_Dochod_zwol_26lat). Zastosowanie nowych pozycji PIT w arkuszu Bilans PIT-11 pozwoli na naliczenie wypłat będących bilansem otwarcia PIT-11, z odpowiednimi elementami oraz wykazanie tych kwot na deklaracji PIT-11. Szczegóły dotyczące nowych pozycji znajdują się w dokumentacji do Comarch ERP Migrator.

Zmiany

  1. Praca zdalna. Wprowadzono kontrolę wykorzystania limitu rocznego pracy zdalnej okazjonalnej podczas:
    • seryjnego wstawiania dni do planu pracy i czasu pracy z poziomu planu pracy /czasu pracy pracownika,
    • wklejania na planie pracy / czasie pracy skopiowanego dnia ze strefą czas pracy okazjonalnej.W sytuacji przekroczenia limitu odpowiedni komunikat pojawia się w momencie zapisu planu pracy/ kalendarza.
  2. Przychód z tytułu PPK. Umożliwiano edycję standardowych typów wypłat dotyczących przychodu z tytułu PPK: ‘Przychód z tytułu PPK/E’, ‘Przychód z tytułu PPK/U’, ‘Przychód z tytułu PPK/IFT-1’, ‘Przychód z tytułu PPK/PIT-8A’, ‘Przychód z tytułu PPK/kontrakt menedż’., ‘Przychód z tytułu PPK/rada nadzorcza’, ‘Przychód z tytułu PPK/umowa o dzieło’.
  3. Świadczenie rehabilitacyjne. Wprowadzono zmiany w ustalaniu podstawy świadczenia rehabilitacyjnego. W przypadku gdy do podstawy zasiłku przyjęto kwotę minimalnego wynagrodzenia pomniejszoną o składki ZUS, w związku z tym, że faktyczna podstawa ustalona z wypłat była niższa niż minimalna, waloryzacji będzie podlegała faktyczna podstawa, a nie ta wyrównana do minimalnej jak do tej pory. Na wydruku Naliczanie podstawy zasiłku’ wykonywanego dla świadczenia rehabilitacyjnego dodano informację o wskaźniku waloryzacji oraz kwocie podstawy po waloryzacji.
  4. Grupy ograniczeń potrąceń. Zmieniono domyślne ustawienie parametru Proporcjonalnie do liczby dni zasiłku. Od wersji 2024.0 w nowych bazach domyślnie jest zaznaczona opcja ‘TAK’.
  5. Zdjęcie pracownika. Ograniczono możliwość zaczytania zdjęcia do plików o formacie jpg, png i gif.
  6. Świadectwo pracy:
    • w punkcie dotyczącym pracy w szczególnych warunkach wykazywane są dane wpisane na formularzu pracownika na zakładce [Ubezpieczenie cd] w polu Kod FEP oraz Kod pracy w warunkach szczególnych z wszystkich zapisów historycznych pracownika, które dotyczą okresu do 31.12.2008.
    • w punkcie W okresie zatrudnienia pracownik wykonywał pracę wykazywany jest okres od-do, w którym pracownik zajmował dane stanowisko. Wcześniej był wykazywana tylko data od kiedy było pełnione dane stanowisko.
  7. Wydruk GUS Z-06.W sprawozdaniu GUS Z-06 dział 1 w wierszu 6 wprowadzono zmiany w ustalaniu osób, które otrzymują wynagrodzenie w kwocie minimalnej i niższej. Przy ustalaniu czy pracownik otrzymał w grudniu danego roku wynagrodzenie w kwocie co najwyżej minimalnego wynagrodzenia są uwzględniane także dodatki, które pracownik miał przypięte na liście stałych dodatków lub zostały dodane w wypłacie, które mają zaznaczony w konfiguracji parametr Przyrównuj do najniższego wynagrodzenia oraz są wliczane do GUS. Do tej pory uwzględniane było jedynie wynagrodzenie wynikające ze stawki zaszeregowania.
  8. Wydruki crystal. Dodano wydruki Crystal: PIT-2, Deklaracja rezygnacji z PPK.
  9. Wydruki sPrint. Dodano wydruki sPrint: Informacja o dokumentacji pracowniczej, Wniosek o okazjonalną pracę zdalną, Wniosek o urlop, Rozwiązanie umowy o pracę.
  10. Wydruk Zaświadczenie o zatrudnieniu. Na wydruku dodano informację o numerze NIP i REGON firmy oraz dacie urodzenia i numerze PESEL lub numerze paszportu pracownika. Wprowadzono także zmiany w opisie.
  11. Wydruk Podsumowanie list płac. Na wydruku dodano informację o zaliczce podatku naliczonej od poszczególnych elementów oraz o składkach ZUS finansowanych z budżetu państwa.
  12. Wydruki pracownicze. Wprowadzono zmiany na wydrukach Umowa o pracę, Aneks do umowy. Dodano informację o numerze NIP firmy oraz dacie urodzenia i numerze PESEL lub numerze paszportu pracownika.
  13. Wydruk rachunek do umowy. Na wydruku dodano informację o numerze PESEL lub numer paszportu pracownika oraz procencie podatku pobranego z naliczonej umowy dla umów, które mają ustawiony sposób naliczania zaliczki podatku jako ‘procent’ lub ‘procent jak dla umów’.

Poprawiono

  1. Deklaracja ZUS DRA. W przypadku gdy pracownik miał naliczonych kilka wypłat w miesiącu, w deklaracji ZUS DRA nie były uwzględniane wypłaty za okres wcześniejszy niż trzy miesiące w stosunku do miesiąca, za który była naliczana deklaracja DRA. Działanie poprawiono.
  2. Naliczanie wypłat:
    • Nie można było naliczyć wypłaty, w której powinna naliczyć się ‘Spłata zaliczki’ lub ‘Spłata korekty netto’ jeśli dotyczyła ona korekty wypłaty lub wypłaconej zaliczki sprzed 14 lat i we wcześniejszych wypłatach usunięto spłatę. Działanie poprawiono.
    • W wypłacie etatowej, w której były odliczane 50% koszty uzyskania przychodu i był naliczany składnik opodatkowany, ale nieoskładkowany niepoprawnie naliczała się składka zdrowotna. Działanie poprawiono.
    • Poprawiono sposób zapisywania zaliczki podatku i składki zdrowotnej w poszczególnych elementach wypłaty, gdy były stosowane 50% koszty uzyskania przychodu.
    • W przypadku, gdy w wypłacie był naliczony element nieopodatkowany, a oskładkowany nie można było ręcznie skorygować kwoty składki zdrowotnej. Działanie poprawiono.
  3. Zwolnienie z PIT seniorów. Zwolnienie z podatku było stosowane, gdy pracownik ukończył 60/65 lat, czyli data wypłaty była większa od daty urodzenia. Obecnie ulga jest stosowana również, gdy wypłata wynagrodzenia przypada w dniu 60/65 urodzin pracownika.
  4. Wynagrodzenie za czas urlopu. W przypadku gdy pracownik miał wprowadzony urlop wypoczynkowy na cały miesiąc i w trakcie miesiąca została odnotowana aktualizacja danych pracownika, w wypłacie wyliczała się niepoprawna wartość wynagrodzenia za czas urlopu przypadającego po dacie aktualizacji. Działanie poprawiono.
  5. Zajęcie wynagrodzenia. W przypadku gdy wypłata pracownika z zajęciem była naliczona po przedłużeniu umowy, to przy ustalaniu kwoty wolnej były uwzględniane koszty i ulga należne dla zwolnionego pracownika. Działanie poprawiono.
  6. Limit urlopu wypoczynkowego:
    • Jeśli pracownik miał niepoprawne daty zatrudnienia w zapisach historycznych, podczas dodawania limitu następowało zawieszenie programu i naliczenie wielu nadmiarowych pozycji limitu. Działanie poprawiono.
    • W przypadku seryjnego dodawania limitu: Urlop opiekuńczy kp.173(1), Urlop opiekuńczy kp.188, Zwolnienie (siła wyższa), dla pracownika z zaznaczonym parametrem Limit urlopu – Pierwsza praca, ustawiał się niepoprawny zakres dat obowiązywania limitów. Działanie poprawiono.
    • Dla ponownie zatrudnionego pracownika, który w kartotece miał wpisaną informację o 10 dniach dodatkowego urlopu nie naliczał się limit ‘Urlop dodatkowy (niepełnosp.)’. Działanie poprawiono.
  7. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Po zwolnieniu pracownika nie naliczał się automatycznie ekwiwalent za niewykorzystany urlop, jeżeli w poprzednim zapisie historycznym była uzupełniona data zwolnienia późniejsza niż w bieżącym zapisie. Działanie poprawiono.
  8. Opis analityczny. Poprawiono kopiowanie opisu analitycznego z poprzedniego zapisu historycznego.
  9. Informacje bieżące. Poprawiono wykazywanie danych w analizie ‘Pracownicy po zwolnieniu chorob. powyżej 30 dni’. W niektórych przypadkach niepoprawnie byli uwzględniani pracownicy, którzy mieli odnotowaną informację o dacie zwolnienia.
  10. Przenoszenie danych – import listy płac. W przypadku, gdy w wersji programu starszej niż 2023.3 została zaczytana lista płac, która w definicji miała ustawiony jako człon wydział i następnie importowano w wersji 2023.3 lub późniejszej listę płac, która miała ten sam symbol, to podczas importu pojawiał się komunikat: Wystąpił błąd przy imporcie składnika. Definicja dokumentu jest używana w zdarzeniach kasowo-bankowych (BnkZdarzenia). Nie można zmieniać jej symbolu, schematu numeracji ani klasy. Listy nie importowały się. Działanie poprawiono.
  11. Wydruk Karta podatkowa – wypłaty umów. Dodatek ‘Przychód z tytułu PPK’ oraz dodatki, które mają ustawiony sposób naliczania zaliczki podatku jako ‘procent’ naliczone na liście o rodzaju ‘Umowa’ były wykazywany na wydruku ‘Karta podatkowa- wypłaty etatowe i inne’ zamiast na wydruku ‘Karta podatkowa – wypłaty umów’. Działanie poprawiono.
  12. Wydruk Podsumowanie listy płac. Zasiłek wypłacony w wypłacie etatowej był wykazywany jako przychód nieopodatkowany jak i opodatkowany. Działanie poprawiono.
  13. Wydruk Informacja o warunkach zatrudnienia. Poprawiono treść niektórych punktów.



Comarch ERP Optima Analizy BI

Nowości i zmiany w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są tutaj.




Księgowość

Nowości

  1. Księgowość kontowa. Konta księgowe dla różnic kursowych. Umożliwiono określenie domyślnych kont księgowych dla różnic kursowych indywidualnie dla każdej firmy. Funkcja jest dostępna jeżeli pobrano moduł Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową.
    .

    Zmiana w Konfiguracji

    Możliwość wskazania kont księgowych dla różnic kursowych jest dostępna w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na nowej zakładce [Konta różnic kursowych]. Na zakładce dostępna jest lista walut wprowadzonych w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty, za wyjątkiem waluty systemowej.

    Konta różnic kursowych

    Na zakładce [Konta różnic kursowych] nie ma możliwości dodania oraz usuwania walut. Dodanie nowej waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty powoduje dodanie tej waluty na zakładce [Konta różnic kursowych] (bez uzupełnionych kont dla różnic kursowych). Usunięcie waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty powoduje usunięcie tej waluty z zakładki [Konta różnic kursowych].

    Kolumny Symbol oraz Nazwa waluty nie podlegają edycji.

    Konta dla różnic kursowych użytkownik powinien uzupełnić samodzielnie. Istnieje możliwość uzupełnienia dowolnego konta księgowego, niezależnie od okresu obrachunkowego. Po wpisaniu numeru konta w kolumnie Konto Wn i/lub Konto Ma, zmiany należy zapisać za pomocą przycisku  Zapisz wprowadzone zmiany.

    W firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu na zakładkę [Konta różnic kursowych] nie są przenoszone konta uzupełnione w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.

    Formularz dokumentu różnicy kursowej magazynu walut

    Na dokument różnicy kursowej magazynu walut do pól Konto Wn/ Konto Ma przenoszone są konta uzupełnione dla danej waluty w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych]. Na formularz dodatniej różnicy kursowej magazynu walut pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Ma, na formularz ujemnej różnicy kursowej magazynu walut pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Wn. Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy to na dokument różnicy kursowej magazynu walut pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.

    Księgowanie różnic kursowych magazynu walut za pomocą schematu księgowego

    Jeżeli w schemacie księgowym służącym do księgowania różnic kursowych magazynu walut wybrano makra: @KontoRKWalWn, @KontoRKWalMa to:

    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] dla danej waluty uzupełniono konta dla różnic kursowych to są one pobierane na dekret.
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] uzupełniono nieprawidłowe konto (np. wpisano numer konta syntetycznego) lub konta nie ma w planie kont w danym okresie obrachunkowym to podczas próby księgowania dokumentu pojawia się komunikat informujący o błędzie księgowania dokumentu.
    • Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] to na dekret pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.
  2. Generowanie dekretu różnicy kursowej z rozrachunków

    Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa zaznaczono parametr Generowanie zapisu księgowego kompensaty i/lub różnicy kursowej z rozrachunków to:

    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] dla danej waluty uzupełniono konta dla różnic kursowych to są one pobierane na dekret różnicy kursowej. Na dekret dodatniej różnicy kursowej pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Ma, na dekret ujemnej różnicy kursowej pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Wn
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] uzupełniono nieprawidłowe konto (np. wpisano numer konta syntetycznego) lub konta nie ma w planie kont w danym okresie obrachunkowym to w oknie generowania dekretu różnicy kursowej konto pozostanie puste.
    • Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] to na dekret różnicy kursowej pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.

     

  3. Księgowość. Przeszacowanie walut. Dodano możliwość wykonania przeszacowania walut na koniec miesiąca/kwartału oraz jego zaksięgowania na początek okresu po drugiej stronie konta, ze znakiem plus. Funkcje są dostępne jeżeli pobrano moduł Księga Handlowa Plus oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową.


    Zmiana w Konfiguracji

    Możliwość wykonania przeszacowania walut na koniec miesiąca lub kwartału jest dostępna po zaznaczeniu w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa dla nowego parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji miesiąca lub kwartału. Domyślnie dla parametru wskazana jest opcja okresu obrachunkowego. Zaznaczenie opcji jest możliwe jeżeli zaznaczono parametr Obsługa kont walutowych.

    Jeżeli zaznaczono parametr Obsługa kont walutowych użytkownik ma możliwość wskazania dla nowego parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji:

    • stornem czerwonym – umożliwia księgowanie na początek okresu po tej samej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem minus. Opcja domyślnie zaznaczona.
    • stornem czarnym – umożliwia księgowanie na początek okresu po przeciwnej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem plus.
  4. Konfiguracja przeszacowania walut

    Ustawienie parametrów Przeszacowanie walut na koniec oraz Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu jest przenoszone do nowej firmy jeżeli w kreatorze konfiguracji parametrów firmy zaznaczona zostanie opcja kopiowania parametrów konfiguracyjnych firmy, zgodnie z ustawieniami w ostatnim okresie obrachunkowym w firmie, z której kopiowane są ustawienia.

    Formularz przeszacowania walut

    Na formularzu przeszacowania walut w przypadku wskazania dla parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji:

    • miesiąca – podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień miesiąca wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego miesiąca. Nie ma możliwości wskazania innej daty niż ostatni dzień miesiąca. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień miesiąca powoduje ustawienie ostatniego dnia danego miesiąca.
      Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia miesiąca i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

    Przeszacowanie walut na koniec miesiąca

    • kwartału – podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień kwartału wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego kwartału. Nie ma możliwości wskazania innej daty niż ostatni dzień kwartału. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień miesiąca powoduje ustawienie ostatniego dnia danego kwartału. W przypadku niestandardowego okresu obrachunkowego, który kończy się w trakcie kwartału (np. w maju), ustawia się ostatni dzień tego okresu (np. 31.05).
      Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia kwartału i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

     

    • okresu obrachunkowego – na dokumencie przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień okresu obrachunkowego. Nie ma możliwości wskazania innej daty. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień okresu obrachunkowego powoduje ustawienie ostatniego okresu obrachunkowego.
      Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia okresu obrachunkowego i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

     

    Księgowanie przeszacowania walut

    Funkcja uruchamiająca księgowanie na koniec okresu generuje polecenie księgowania z datą wpisaną na dokumencie przeszacowania walut w polu Data.

    Funkcja uruchamiająca księgowanie na początek okresu generuje polecenie księgowania w zależności od ustawienia parametru Przeszacowanie walut na koniec:

    • miesiąca – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego miesiąca,
    • kwartału – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego kwartału,
    • okresu obrachunkowego – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego okresu obrachunkowego.

    W przypadku zaznaczenia w Konfiguracji dla parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji stornem czerwonym, księgowanie na początek okresu jest wykonane po tej samej stronie konta,  co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem minus.

    Zapis księgowy na początek okresu, storno czerwone

    W przypadku zaznaczenia w Konfiguracji dla parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji stornem czarnym, księgowanie na początek okresu jest wykonane po przeciwnej stronie konta,  co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem plus.

    Zapis księgowy na początek okresu, storno czarne

    Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry nie zaznaczono parametru Przenoszenie numeru własnego do identyfikatora księgowego to ID księgowy na zapisie księgowym przeszacowania walut nadawany jest zgodnie ze schematem: Kolejny_numer/Rok/PWAL

  5.  Rejestr VAT zakupu. Dla firm niezarejestrowanych do VAT w rejestrze VAT zakupu umożliwiono ustawienie odliczeń na NIE na dokumentach dodanych za pomocą usługi Comarch OCR. W tym celu w Konfiguracji Firmy dodano nową gałąź OCR/ Parametry, w której dodano domyślnie odznaczony parametr Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu. Po zaznaczeniu parametru, w rejestrze VAT zakupu na każdym dokumencie dodanym w tej firmie za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia ustawiane są automatycznie na Nie. Użytkownik ma możliwość zmiany odliczeń na dokumentach na Tak lub Warunkowo.
  6. Biuro Rachunkowe. W programie Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe dodano możliwość podglądu zapisów księgowych dla podświetlonej lub zaznaczonej firmy. Podgląd ten możliwy jest z listy firm po kliknięciu ikony Zapisy księgowe dostępnej na górnej wstążce w zakładce Operacje seryjne w sekcji Ogólne.

    Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe – ikona Zapisy księgowe

    Ikona Zapisy księgowe jest widoczna jeżeli podczas logowania do Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe został pobrany jeden z modułów: Księga Podatkowa (KP), Księga Handlowa (KH) lub Księga Handlowa Plus (KHP).

    Po kliknięciu ikony Zapisy księgowe, w zależności od wybranego w firmie rodzaju księgowości: ewidencja ryczałtowa, księga podatkowa, księgowość kontowa otwiera się odpowiednio okno z zapisami księgowymi w ewidencji ryczałtowej, w księdze podatkowej lub dziennikach. W przypadku podglądu zapisów księgowych dla firmy z ustawionym rodzajem księgowości Ewidencja ryczałtowa lub Księga podatkowa okno z zapisami księgowymi prezentuje zapisy za bieżący miesiąc i rok. Na oknie zapisów księgowych Użytkownik może zmienić poprzez dostępne w filtrze aktywnym parametry okres za jaki mają się wyświetlać zapisy księgowe. W przypadku, gdy dla danej firmy zmieniony zostanie okres wyświetlania zapisów księgowych, ponowne uruchomienie podglądu zapisów księgowych dla tej firmy będzie zapamiętane według ostatnich ustawień wprowadzonych przez Użytkownika.

    Zapisy księgowe w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe

    W przypadku podglądu zapisów księgowych firmy, która jako rodzaj księgowości ma ustawioną Księgowość kontową, zapisy te prezentowane są dla bieżącego okresu obrachunkowego ustawionego w danej firmie w Konfiguracji firmy/Księgowość/Księgowość kontowa. Jeśli Użytkownik chce podejrzeć zapisy z innych okresów obrachunkowych niż ten ustawiony w konfiguracji firmy jako bieżący, należy w pierwszej kolejności zalogować się poprzez Comarch ERP Optima do danej firmy, zmienić okres obrachunkowy w konfiguracji, następnie na nowo zalogować się do Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe i podejrzeć zapisy księgowe.

    Po otwarciu z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe okna zapisów księgowych Użytkownik może dodawać, zmieniać oraz usuwać zapisy księgowe w firmie.

    Aby podejrzeć zapisy księgowe kolejnej firmy należy zamknąć obecnie otwartą listę zapisów księgowych, na liście firm podświetlić kolejną firmę i kliknąć na ikonę Zapisy księgowe ponownie.

Zmiany

  1. Import faktur z KSeF. Dostosowano import z KSeF dokumentów wystawionych zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Finansów od 1 września 2023 roku.
    Udostępniono podgląd graficznych takich dokumentów oraz możliwość przeniesienia ich do rejestrów VAT lub do handlu na listę faktur zakupu.
  2. Import faktur z KSeF. Przywrócono przycisk na wstążkę programu. Po naciśnięciu przycisku Pobierz faktury domyślnie ustawiany jest zakres dat na dzień bieżący lub w przypadku zaznaczenia dostępnego w filtrze pod listą faktur z KSeF parametru Za okres – zakres dat wskazany dla tego parametru. Użytkownik ma możliwość wskazania innego okresu. Dokumenty są przenoszone na listę faktur z KSeF po naciśnięciu przycisku Pobierz.
    Funkcja pobierania faktur na listę KSeF/ Faktury została również dodana w menu kontekstowym (również skrót klawiszowy <Ctrl>+<Shift>+<P>). Pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Pobierz faktury, działającą analogicznie jak przycisk .W filtrze pod listą faktur z KSeF usunięto przycisk .
  3. Import faktur z KSeF. Na kartę kontrahenta utworzoną podczas importu faktur z KSeF przenoszony jest e-mail oraz numer telefonu (jeżeli widnieje na fakturze pobranej z KSeF).
  4. Import faktur z KSeF. Podczas próby przeniesienia do rejestru VAT faktury zakwalifikowanej do handlu pojawia się komunikat: Nie dodano dokumentu. Dokument [Numer faktury] został zakwalifikowany do handlu.
  5. Konfiguracja. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ KSeF dla środowiska demo nie wygenerowano tokenu to po zmianie na środowisko produkcyjnie nie pojawia się już komunikat: Aby wysyłać i odbierać faktury należy wygenerować token dla środowiska produkcyjnego.
  6. Księgowość. Limity. W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Limity wprowadzono kwoty limitów obowiązujących od 1 stycznia 2024 r.:
    • Limit – pełna księgowość: 9 218 200 PLN.
    • Limit – ryczałt: 9 218 200 PLN.
  7. Księga podatkowa. Na wydruki: Zestawienia/ Księga narastająco oraz Zestawienia/ Księga narastająco 2 przenoszony jest NIP firmy.
  8. Księgowość kontowa. Dzienniki. Wydruk Polecenie księgowania/ Wzór standard udostępniono w formacie sPrint.
  9. Biuro Rachunkowe. W sytuacji, gdy w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe na liście firmy zostanie zaznaczonych wiele firm np. w celu wykonania raportów lub np. wysyłki deklaracji, wykonując zmianę w nagłówku listy roku lub miesiąca pojawia się komunikat: Czy chcesz zapamiętać zaznaczenie firm na liście? W przypadku wyboru odpowiedzi Tak zaznaczenia firm zostają bez zmian, w przypadku wyboru opcji Nie zaznaczenia firm zostają usunięte.
  10. Biuro Rachunkowe. Jeśli w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe po podświetleniu danej firmy zostały rozwinięte pod listą firm sekcje z odpowiednimi grupami atrybutów to po zmianie firmy nadal wybrane sekcje z atrybutami są rozwinięte i wyświetlają dane dla nowo wskazanej firmy.

Poprawiono

  1. Księgowość kontowa. Plan kont. Poprawiono przenoszenie planu kont podczas tworzenia nowego okresu obrachunkowego oraz aktualizacji planu kont z poprzednim okresem.
  2. Księgowość kontowa. Rozrachunki. Na wydruku Zapisy nierozrachowane na wybrany dzień pojawiały się powielone pozycje. Działanie poprawiono.
  3. Rejestry VAT. Poprawiono wyświetlanie atrybutu DATA_ZAPLATY na zapisach korekcyjnych utworzonych z VAT-ZD do faktur sprzedaży przeniesionych z modułu Handel.
  4. Rejestry VAT. Przywrócono możliwość wyłączenia podglądu dokumentu z biblioteki oraz podglądu dokumentu pobranego z KSeF.
  5. Rejestry VAT. Poprawiono działanie filtra dostępnego na zakładce [Wg atrybutów].
  6. Import faktur z KSeF. W specyficznych przypadkach na listę faktur z KSeF pobierane były zduplikowane dokumenty. Działanie poprawiono.
  7. Import faktur z KSeF. Poprawiono ustawienie prefiksu przed numerem NIP na fakturach pobranych z KSeF oraz na kartach kontrahentów utworzonych podczas importu faktur z KSeF.



Jak zabezpieczyć serwer baz danych?

Bezpieczeństwo danych jest kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę w firmie. Właściwe zabezpieczenie serwera bazodanowego ograniczy możliwość nieuprawnionego dostępu lub utraty danych.

Comarch ERP Optima podczas instalacji i tworzenia baz danych ustanawia dostępy do serwera, aby umożliwić komunikację aplikacji z serwerem SQL. Domyślne ustawienia należy zmienić w środowisku produkcyjnym zgodnie z poniższymi instrukcjami:

Jak zmienić hasło użytkownika CDNOperator? – Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima
Jak zmienić hasło użytkownika ‘SA’? – Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Dodatkowe zabiegi, które poprawią bezpieczeństwo danych wymieniono poniżej:

  1. Gdy w organizacji funkcjonuje domena Windows, można przełączyć logowanie do serwera SQL na logowanie domenowe, dzięki czemu nie trzeba określać dodatkowych haseł dostępowych i łatwiej zarządzać uprawnieniami. Jak zmienić logowanie SQL na logowanie domenowe w Comarch ERP Optima? – Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima
  2. Serwer baz danych jest zainstalowany na systemie operacyjnym, dlatego należy zadbać o jego regularną aktualizację. W szczególności należy korzystać z wersji systemu operacyjnego wspieranego przez producenta.
  3. Należy pamiętać o aktualizacjach serwera SQL.
  4. Istotnym elementem bezpieczeństwa jest zaktualizowane oprogramowanie antywirusowe i regularne skanowanie systemu.
  5. Należy korzystać z zapory celem ograniczenia komunikacji z serwerem, aby tylko niezbędne aplikacji miały dostęp do baz danych.
  6. Należy ograniczyć fizyczny dostęp do serwera, na którym są przechowywane bazy danych.



Jak zmienić logowanie SQL na logowanie domenowe w Comarch ERP Optima?

Jeśli użytkownicy w firmie logują się domenowo, można rozważyć rezygnację z loginów SQL i skonfigurować program do pracy w oparciu o domenę (logowanie NT).

W pierwszym kroku zaleca się stworzenie dwóch grup domenowych i przypisanie pracowników w firmie zgodnie z odpowiedzialnościami:

    • SQL-ADMINS
    • SQL-USERS

Kolejne kroki należy wykonać w Microsoft SQL Server Management Studio.

Grupie SQL-ADMINS powinniśmy nadać prawa sysadmin, celem umożliwienia zarządzania serwerem SQL.

Grupie SQL-USERS powinniśmy przyznać rolę db_owner do baz danych programu Comarch ERP Optima, ustawiając odpowiednie mapowania w Microsoft SQL Server Management w zakładce User Mapping.

W przypadku tworzenia kolejnej bazy należy pamiętać o każdorazowym ustawieniu mapowania na serwerze.

Po zalogowaniu do Comarch ERP Optimy w Konfiguracji/Program/Użytkowe/Bazy danych na każdej bazie należy zaznaczyć Login zintegrowany NT.

Na serwerze należy uruchomić Windows PowerShell opcją Uruchom jako administrator i wykonać poniższą instrukcję:

$key = Get-ItemProperty HKLM:\SOFTWARE\Wow6432Node\CDN\"CDN Opt!ma"\"CDN 
Opt!ma"\Login
$key.KonfigConnectStr = $key.KonfigConnectStr -replace ",NT=0", ",NT=1"
Set-ItemProperty HKLM:\SOFTWARE\Wow6432Node\CDN\"CDN Opt!ma"\"CDN Opt!ma"\
Login -Name 'KonfigConnectStr' -Value $key.KonfigConnectStr

Ostatnim krokiem jest wyłączenie loginów SQL, czyli:

CDNOperator
CDNHasp
CDNMenadżer
SA

 

Najczęściej zadawane pytania:

1. Jeżeli użytkownikowi z grupy SQL-ADMINS nie pojawia się okno logowania do programu lub komunikat ”Nie udało się połączyć z bazą danych. Skontaktuj się z administratorem systemu” lub komunikat „Object reference not set to an instance of an object”.

Wybieramy opcję Konfiguruj połączenie by wybrać logowanie domenowe.

Na oknie z wyborem połączenia należy wybrać Autoryzację przez domenę NT, a następnie skonfigurować na niej dostęp do istniejącej bazy konfiguracyjnej.

2. Jeżeli użytkownikowi z grupy SQL-USERS nie pojawia się okno logowania do programu, a zamiast tego uruchamia się Przygotowanie do uruchomienia systemu.

Należy zamknąć Comarch ERP Optima, uruchomić Windows PowerShell i wykonać poniższą instrukcję:

$key = Get-ItemProperty HKCU:\SOFTWARE\CDN\"CDN Opt!ma"\"CDN Opt!ma"\Login
$key.KonfigConnectStr = $key.KonfigConnectStr -replace ",NT=0", ",NT=1"
Set-ItemProperty HKCU:\SOFTWARE\CDN\"CDN Opt!ma"\"CDN Opt!ma"\Login -Name 
'KonfigConnectStr' -Value $key.KonfigConnectStr

3. Jeżeli przy logowaniu do bazy firmowej widzisz komunikat: „Nie można sprawdzić dostępności modułów: Login failed for user ‘CDNOperator’. Reason : The account is disabled.” Lub „Nie można zalogować się do wybranej bazy. Baza danych nie istnieje lub brak praw dostępu.”

Należy włączyć login CDNOperator, a następnie zalogować się do Comarch ERP Optima. W Konfiguracji/ Program/ Użytkowe/ Bazy danych na każdej bazie należy zaznaczyć Login zintegrowany NT. Po zamknięciu Optimy można wyłączyć login CDNOperator.




Jak udostępnić strony OCR z pakietu biura rachunkowego Klientom korzystającym z Comarch ERP XT lub Comarch Moje BR?

Biuro Rachunkowe zarejestrowane na portalu www.iksiegowosc24.pl ma możliwość udostepnienia stron ze swojego pakietu Comarch OCR klientom Comarch ERP XT lub Comarch Moje BR, z którymi prowadzi Internetową Wymianę Dokumentów.

W tym celu Biuro Rachunkowe powinno się zalogować na portalu www.iksiegowosc24.pl, następnie po przejściu na zakładkę Konto zaznaczyć parametr Klienci mogą korzystać z mojego pakietu Comarch OCR.

Po zaznaczeniu powyższego parametru użytkownik Comarch ERP XT lub Comarch Moje BR, który jest klientem Biura Rachunkowego i wykorzystał już pakiet 20 dostępnych stron, będzie nadal mógł korzystać z usługi Comarch OCR bez potrzeby zakupu pakietu Comarch OCR. Kolejne strony będą pobierane z limitu stron pakietu Comarch OCR Biura Rachunkowego.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 18.09.2023

  1. Rejestry VAT. Poprawiono wyświetlanie atrybutu DATA_ZAPLATY na zapisach korekcyjnych utworzonych z VAT-ZD do faktur sprzedaży przeniesionych z modułu Handel.

Aktualizacja w dniu 12.09.2023

  1. Import faktur z Krajowego Systemu e-Faktur. Dostosowano import z KSeF dokumentów wystawionych zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Finansów od 1 września 2023 roku.
    Udostępniono podgląd graficznych takich dokumentów oraz możliwość przeniesienia ich do rejestrów VAT lub do handlu na listę faktur zakupu.

Aktualizacja w dniu 04.09.2023

  1. Eksport faktur do Krajowego Systemu e-Faktur. Dostosowano eksport dokumentów do obowiązującej od 1 września struktury logicznej FA(2).
  2. Import faktur z Krajowego Systemu e-Faktur. Umożliwiono import dokumentów wystawionych w strukturze logicznej FA(2) na listę faktur z KSeF. Obecnie nie ma możliwości podglądu graficznego takich faktur oraz przeniesienia ich do rejestru VAT oraz handlu.
    Możliwość podglądu dokumentów wystawionych w strukturze logicznej FA(2) oraz przeniesienia ich do rejestru VAT oraz handlu udostępniona zostanie w najbliższym czasie za pomocą automatycznej aktualizacji.



Formularz urządzenia – Zakładka Dokumenty

Zakładka jest widoczna tylko w przypadku współpracy z modułem Obieg Dokumentów.

Formularz urządzenia – zakładka [Dokumenty]
Na zakładce [Dokumenty] widoczne są kolumny: Numer, Data, Kontrahent, Tytuł – zawierające informacje o powiązanych dokumentach z Biblioteki dokumentów. Lista działa na zasadzie opisanej w punkcie Wiązanie dokumentu z transakcją.




CRM, Obieg dokumentów i Serwis

CRM

Poprawiono

  1. Skrzynka pocztowa. W szczególnym przypadku podczas wysyłania lub zamykania wiadomości e-mail, której stopka zawierała plik graficzny występował komunikat: Proces nie może uzyskać dostępu do pliku, ponieważ jest on używany przez inny proces. Działanie poprawiono.

Obieg dokumentów

Nowości

  1. Powiązanie z formularzem urządzenia. Na formularzu dokumentu Biblioteki, na zakładce [Dokumenty] umożliwiono dodanie powiązania dokumentu z formularzem urządzenia. Po wybraniu opcji Serwis/ Urządzenie, otworzy się lista urządzeń, na której można wskazać urządzenia, które chcemy powiązać z dokumentem.

    Powiązanie dokumentu Biblioteki z urządzeniem serwisowym

Serwis

Nowości

  1. Dodawanie załączników na formularzu urządzenia. Na formularzu urządzenia dodana została zakładka [Dokumenty], widoczna jedynie dla Operatorów zalogowanych do modułu Obieg Dokumentów.
    Formularz urządzenia – zakładka [Dokumenty]
    Na zakładce [Dokumenty] widoczne są kolumny: Numer, Data, Kontrahent, Tytuł, zawierające informacje o powiązanych dokumentach z Biblioteki dokumentów. Lista działa na zasadzie opisanej w punkcie Wiązanie dokumentu z transakcją.Podczas dodawania nowej karty urządzenia dostępny jest przycisk , który umożliwia wywołanie skanowania lub dodawania pliku z dysku lub z IBARD. Po wskazaniu załącznika i zapisaniu formularza urządzenia, w tle utworzy się powiązany dokument w Bibliotece dokumentów. Dokument ten będzie widoczny na formularzu urządzenia, na zakładce [Dokumenty].

    Po naciśnięciu przycisku dostępne są opcje:

    Powyższe funkcje opisane są w artykule Formularz dokumentu w Bibliotece -zakładka Ogólne.

    Na formularzu urządzenia, z którym powiązany jest co najmniej jeden plik graficzny lub PDF dostępny jest przycisk – Podgląd dokumentu z biblioteki. Podgląd pliku wyświetlany jest w oknie z lewej strony formularza. Jeśli plików jest więcej niż jeden, wówczas po naciśnięciu przycisku, wyświetlana jest lista powiązanych dokumentów wraz z załącznikami do wyboru. Domyślnie w oknie podglądu wyświetlany jest pierwszy plik z listy. Funkcja została opisana w artykule Współpraca z innymi modułami systemu Comarch ERP Optima.




Handel z magazynem

Handel

Nowości

  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur. Dodano możliwość importu pojedynczej Faktury z KSeF do handlu. Funkcjonalność dostępna jest na liście Faktur Zakupu.
    Aby pobrać pojedynczy dokument na listę Faktur Zakupu należy użyć strzałki obok przycisku i z otwartego menu wybrać opcję Dodaj fakturę. Dokument może zostać pobrany z platformy KSeF na podstawie numeru KSeF lub numeru Faktury i NIP kontrahenta.

Zmiany

  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur.
    • Umożliwiono wysyłkę Faktur korygujących do KSeF, dla Faktur pierwotnych, które nie zostały wcześniej przesłane do KSeF.
      Na formularzu Faktury Sprzedaży pierwotnej umożliwiono uzupełnienie numeru KSeF. Podczas wysyłania korekty do Faktury pierwotnej, numer ten jest pobierany do pliku w celu powiązania korekty z dokumentem korygowanym na platformie KSeF. Na podstawie tej informacji dokument wysłany do KSeF otrzyma odpowiedni znacznik. Jeżeli użytkownik nie posiada numeru KSeF dla dokumentu źródłowego to identyfikacja odbywa się na podstawie numeru pierwotnego lub numeru systemowego.
    • Umożliwiono import Korekty Faktury Zakupu z KSeF do handlu jeżeli w programie nie występuje dokument korygowany.
      Analogicznie jak w przypadku Faktur Sprzedaży na formularz Faktury Zakupu pierwotnej dodano pole Nr KSeF, w którym użytkownik może wpisać numer identyfikujący Fakturę korygowaną w KSeF, jeżeli taki posiada. W przypadku jeżeli dokument pierwotny nie figuruje w KSeF, istnieje możliwość wprowadzenia Faktury Zakupu pierwotnej wskazując tylko numer pierwotny, na którego podstawie również będzie odbywała się identyfikacja.
    • Podczas przekazywania Faktur do KSeF uwzględniono informacje o płatniku, w przypadku jeżeli płatnik jest innym podmiotem niż nabywca.
    • Umożliwiono wysyłkę do KSeF dodatkowych danych z Faktury, takich jak rachunek bankowy, kody JPK_V7 czy kurs waluty.
    • Obsłużono eksport kodów JPK_V7 do KSeF, dla procedury TP oraz typu dokumentu FP.
  2.  

  3. Integracja z Comarch Shipping.
    • Dokumenty ZNP, które w Comarch Shipping mają stan Zapisane wyświetlane są na liście Zleceń Nadania Przesyłek w kolorze zielonym.
    • Dokumenty ZNP, które zostały zarejestrowane lub został do nich zamówiony kurier wyświetlane są na liście Zleceń Nadania Przesyłek w kolorze czarnym.
    • Dokumenty ZNP, które w Comarch Shipping zostały usunięte wyświetlane są na liście Zleceń Nadania Przesyłek w kolorze szarym.
  4.  

  5. Kopiowanie kodów JPK_V7. Podczas kopiowania Faktur, na kopiowany dokument przenoszone są kody JPK_V7 dodane na zakładce [Atrybuty/JPK] dokumentu źródłowego.
  6. Komunikaty.
    • Dla komunikatu o treści: Została zmieniona data dokumentu. Czy wykonać aktualizację warunków handlowych dla pozycji? pojawiającego się po zmianie daty na dokumencie dodano parametr Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej.
    • Usunięto komunikat: Została zmieniona data dokumentu. Czy wykonać aktualizację warunków handlowych dla pozycji? pojawiający się po zmianie daty wystawienia dokumentu Rezerwacji Odbiorcy pobranych z platformy wszystko.pl lub Comarch e-Sklep/e-Sale.

Poprawiono

  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur.
    • W przypadku eksportowania do KSeF Faktury Finalnej powiązanej z więcej niż jedną Fakturą Pro Forma, poprawiono przesyłanie danych o pozycjach.
    • Wykluczono z pliku XML eksportującego dane do KSeF przekaz informacji o dokumentach na, podstawie których utworzono Fakturę Sprzedaży.
  2. Integracja z Comarch Shipping. Poprawiono integrację programu Comarch ERP Optima z Comarch Shipping w przypadku, kiedy w Pieczątce firmy numer NIP zawierał myślniki.

Współpraca z Comarch Apfino

Poprawiono

  1. Uwzględnianie korekt do wystawionych Faktur. W szczególnych przypadkach, gdy wśród Faktur Sprzedaży występowała korekta zbiorcza/ rabat, nie wykonywała się synchronizacja Faktur/płatności z Comarch ERP Optima do Comarch Apfino. Działanie poprawiono.

Współpraca z Comarch ERP XL

Nowości

  1. Filtrowanie ofert. Wprowadzono możliwość filtrowania ofert udostępnionych na platformę wszystko.pl.
    Na liście cennikowej oraz liście zasobów wprowadzono możliwość filtrowania towarów, które zostały udostępnione do wszystko.pl zarówno w formie szkicu jak i aktywnej oferty: