Informacja: „Kontrahent przekroczył limit kredytu o [kwota]!”

Powyższa informacja pojawia się w przypadku próby zatwierdzenia dokumentów handlowych (do bufora lub na trwałe) na kontrahenta, którego limit kredytu został przekroczony (limit kredytu ustawiamy i sprawdzamy jego stan na karcie kontrahenta Ogólne/Kontrahenci na zakładce [Handlowe]). Konieczne jest również zaznaczenie na karcie operatora w konfiguracji programu (Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy) na zakładce [Parametry] w obszarze Kontrola płatności opcji ostrzeżenie (przy zapisie na trwałe, w buforze lub przy jednym i drugim).




Dlaczego w wypłacie pojawiło się wynagrodzenie powyżej normy, wynagrodzenie poniżej normy i dopłaty do nadgodzin mimo, że pracownik przepracował dokładnie tyle godzin, ile wynosi jego wymiar czasu pracy?

Należy sprawdzić czy nie występują rozbieżności w danych wprowadzonych na Planie pracy u pracownika i w jego rzeczywistym harmonogramie.

Przykładowo: pracownik jest zatrudniony na 1/2 etatu. Pracuje po 8 godzin w poniedziałek i wtorek, 4 godziny we środę. Jeśli nie zostało to wprowadzone na Planie pracy (np. Operator wprowadził takie modyfikacje z poziomu Czasu pracy), to domyślnym ustawieniem jest praca po 4 godziny przez 5 dni w tygodniu. Zatem za poniedziałki i wtorki policzone zostaną nadgodziny i wynagrodzenie powyżej normy, a za czwartki i piątki wynagrodzenie poniżej normy. W takim przypadku należy odpowiednio zmodyfikować ustawienia na Planie pracy.




Sprzedaż niemożliwa! Kontrahent przekroczył limit kredytu o [kwota].

Powyższa informacja pojawia się w przypadku próby zatwierdzenia dokumentów handlowych (do bufora lub na trwałe) na kontrahenta, którego limit kredytu został przekroczony (limit kredytu ustawiamy i sprawdzamy jego stan na karcie kontrahenta Ogólne/Kontrahenci na zakładce [Handlowe]). Konieczne jest również zaznaczenie na karcie operatora w konfiguracji programu (Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy) na zakładce [Parametry] w obszarze Kontrola płatności opcji blokada (przy zapisie na trwałe, w buforze lub przy jednym i drugim).




Co zrobić aby dla zleceniobiorcy naliczyć zerową deklarację ZUS RCA?

Z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje należy zaznaczyć parametr Generuj zerowe RCA/RZA dla umów cywilnoprawnych bez wypłat.

Parametr pozwala na generowanie zerowych deklaracji ZUS RCA dla umów cywilnoprawnych, w miesiącach, w których nie ma dla nich wypłat. Zaznaczenie parametru skutkuje uwzględnieniem przy wyliczeniu deklaracji ZUS rozliczeniowych zerowych deklaracji RCA na podstawie danych zapisanych w formularzu umowy.

Jeśli umowa cywilnoprawna nie ma naliczonej wypłaty w miesiącu generowania deklaracji rozliczeniowej  to sprawdzane są daty zawarcia, rozwiązania umowy oraz to, czy umowa jest całkowicie spłacona. W zależności od tych danych dla umów terminowych (czyli z określoną datą rozwiązania) tworzone są zerowe deklaracje dla każdego miesiąca w okresie trwania umowy. Natomiast dla umów bezterminowych (czyli bez określonej daty rozwiązania) tworzone są zerowe deklaracje tylko dla umów, które nie zostały całkowicie spłacone (wyświetlane na liście umów cywilnoprawnych pracownika w kolorze zielonym) dla każdego miesiąca począwszy od miesiąca z daty zawarcia umowy.




Pytanie (29315) „W bazie istnieją już towary. Za chwilę nastąpi aktualizacja bazy, do wszystkich towarów zostanie dopisana cena [nazwa ceny]. Operacja czasochłonna! Czy chcesz kontynuować?”

Komunikat pojawia się podczas zatwierdzania nowej kategorii cenowej (dodawanej z poziomu Start/Konfiguracja/Firma/Handel/Ceny towarów i usług). Po kliknięciu w opcję Tak program wykona operację dodawania do listy nowej ceny.




W jaki sposób wyeksportować do banku przelewy z tytułu wynagrodzeń?

System Comarch ERP Optima umożliwia przygotowanie i przesłanie zestawu poleceń przelewu do banku. W tym celu można wykorzystać jeden z istniejących formatów przelewów lub zdefiniować własny w oparciu o informacje dostarczone przez bank. Formaty wymiany dodajemy w menu Ogólne / Inne / Formaty przelewów. W programie są predefiniowane m.in.: 

  • Elixir-O BPH,
  • Elixir-O iBRE,
  • KB24 – Kredyt Bank (eksport),
  • US – Bank Śląski,
  • Videotel
  • ZUS – Bank Śląski.

Eksportu przelewów dokonujemy z poziomu modułu Kasa / Bank / Preliminarz płatności po wcześniejszym odfiltrowaniu (np. za pomocą daty realizacji, parametru ‘Przelewy do wysłania’) i zaznaczeniu właściwych płatności i kliknięciu w lewym dolnym rogu okna w ikonę ‘dyskietki’ –  Eksportuj polecenia przelewu.

Aby eksport przelewów z tytułu wynagrodzeń był możliwy należy :

  • poprawnie określić formę płatności, odbiorcę, bank oraz numer rachunku w schemacie płatności na formularzu pracownika lub
    w schemacie płatności dostępnym na formularzu wypłaty,
  • naliczyć i zamknąć wypłaty pracowników (powinny być widoczne w kolorze czarnym),
  • płatności z tytułu wynagrodzeń muszą mieć status ‘Do realizacji’,
  • w Preliminarzu płatności nie mogą być zaznaczone opcje  ‘Rozliczone: Całkowicie i Nie podlega ’ (ikona eksportu będzie wówczas nieaktywna)
  • na liście płatności należy wybrać właściwy Rejestr typu konto bankowe

Po wciśnięciu eksportu poleceń przelewu w oknie ‘Eksport przelewów do pliku’ należy obowiązkowo wypełnić:

  • Format wymiany,
  • Katalog docelowy,
  • Nazwę pliku

wtedy ikona ‘piorunka’ będzie aktywna. Po jej wciśnięciu plik zostanie zapisany we wskazanej lokalizacji i będzie można zaimportować go do systemu bankowego.          

Uwaga
Nazwa pliku nie może zawierać znaków nie akceptowanych przez Windows, np.  \ / .
Aby ponownie wyeksportować przelewy należy zmienić ich status z ‘Wysłane’ na ‘Do realizacji’. Można to zrobić z poziomu otwartej płatności na zakładce [ Ogólne ] lub seryjnie dla zaznaczonych wybierając z menu pod prawym przyciskiem myszy opcję ‘Zmień na do realizacji’.




Ostrzeżenie (-2147217900) „Już istnieje aktywna cena o nazwie: [nazwa ceny powtarzającej się].”

Ostrzeżenie pojawia się, gdy użytkownik próbuje dodać cenę o nazwie już istniejącej w programie. Do programu została wprowadzona kontrola nazwy ceny, która weryfikuje wprowadzane nazwy – nie mogą być aktywne równocześnie dwie ceny o takiej samej nazwie.




Informacja (33016) „Błąd agregowania dokumentów! Na RO występują tylko usługi!”

W przypadku, gdy stworzony jest dokument rezerwacja odbiorcy z zaznaczonym na formularzu parametrem Rezerwacja wewnętrzna – nie ma możliwości przekształcenia go do dokumentu przesunięcie międzymagazynowe, w sytuacji gdy występują na nim wyłącznie pozycje o typie usługa.




Informacja (34403) „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Nie można agregować dokumentów z różnych magazynów.”

W przypadku, gdy agregowane są dokumenty rezerwacja odbiorcy z zaznaczonym parametrem Rezerwacja wewnętrzna – wymagana jest zgodność na obu dokumentach pól: Mag. docelowy i Magazyn.




Jak dodać kolejną listę płac tego samego rodzaju za ten sam okres?

W programie istnieje możliwość dodawania wielu list płac o tym samym rodzaju np. Etat za ten sam okres. Można to zrobić na dwa sposoby.

  1. Wprowadzając kolejne dokumenty o nowych oznaczeniach (symbolach),
  2. Wykorzystując w definicji dokumentu serię lub wydział.

Definicja dokumentów jest dostępna zarówno z poziomu formularza listy płac (po kliknięciu w przycisk ‘Dokument’) jak i z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Definicje dokumentów / Płace / Listy płac.

Istnieje możliwość dodania nowego dokumentu, za pomocą zielonego plusa lub skopiowania (po podświetleniu pozycji wciskamy <CTRL>+<INS>) standardowego dokumentu, np. E, podając inny symbol dokumentu, np. E1. Nowo dodany dokument E1 można wybrać na formularzu kolejnej listy płac o tym samym rodzaju, za ten sam okres.

Jeżeli natomiast w definicji dokumentu jako jeden z członów w schemacie numeracji wybierzemy – unikatową serię, wówczas na formularzu każdej kolejnej listy płac za ten sam okres po wybraniu tego samego dokumentu w pozycji ‘Seria dokumentu’ będzie można wskazać inną serię i w ten sposób zapisać wiele list płac o symbolu np. E – różniących się serią. Lista serii jest dostępna z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Definicje dokumentów / Płace / Serie dokumentów.
W przypadku gdy w schemacie numeracji zostanie wybrany wydział (dostępne w module Płace i Kadry Plus) należy na formularzu wydziału wypełnić pole Symbol listy płac.