Pytanie (30812) Na dokumencie występują pozycje z odwrotnym obciążeniem. Aby poprawnie wystawić dokument należy zmienić status kontrahenta na: Podatnikiem jest nabywca i zaznaczyć parametr: Podatnik VAT czynny. Czy chcesz zmienić status i zaznaczyć parametr?

01.11.2019r. Ministerstwo Finansów wprowadziło do ustawy o VAT przepisy, w których odwrotne obciążenie zostało zastąpione mechanizmem podzielonej płatności. Faktury sprzedaży z odwrotnym obciążeniem można wystawić w programie Comarch ERP Optima do wersji 2019.6.1 oraz w wersji 2020.0.1 jedynie dla dokumentów z datami przed 01.11.2019r.

Komunikat pojawia się w przypadku, gdy w konfiguracji firmy (menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry) zaznaczony jest parametr Odwrotne obciążenie wg karty towaru oraz na formularzu danego towaru, na zakładce [Ogólne] dla opcji Odwrotne obciążenie wybrano Tak. Aby prawidłowo wystawić dokument z mechanizmem odwrotnego obciążenia, należy również wybrać na formularzu kontrahenta (zakładka [Handlowe]) rodzaj transakcji Podatnikiem jest nabywca oraz zaznaczyć parametr Podatnik VAT czynny.

Wybranie opcji Tak, powoduje automatyczne zaznaczenie wskazanego parametru oraz zmianę rodzaju transakcji. Natomiast w przypadku wybrania opcji Nie – kontrahent nie zostanie zmodyfikowany.




Informacja (34349) Błąd agregowania dokumentów! [nr faktury zakupu]: Występują tylko elementy z niezerową stawką.

Komunikat pojawia się przy próbie utworzenia dokumentu wewnętrznego sprzedaży do faktury zakupu w sytuacji, kiedy na FZ wszystkie pozycje mają naliczony VAT.

Do faktury zakupu, niezależnie od statusu kontrahenta na FZ, można wygenerować FWS pod warunkiem, że:

  • pozycje na FZ nie mają naliczonego podatku VAT,
  • w przypadku, kiedy na FZ część pozycji ma wykazany podatek VAT, na FWS zostaną przeniesione wyłącznie pozycje bez naliczonego podatku VAT. 

Dokumenty wewnętrzne wystawiane są do faktur zakupu w:

  • nabyciu wewnątrzunijnym – zadaniem dokumentów wewnętrznych jest naliczenie podatku VAT przy dostawach wewnątrzunijnych,
  • odwrotnym obciążeniu – w przypadku towarów objętych odwrotnym obciążeniem podatkowym obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy będącym podatnikiem VAT. Jednocześnie nabywcom przysługuje prawo do odliczenia VAT. W programie mechanizm ten realizowany jest poprzez
  • dokumentu wewnętrznego sprzedaży i  dokumentu wewnętrznego zakupu. 



Jak zdefiniować umowę cywilnoprawną z 32% podatkiem?

W programie Comarch ERP Optima nie ma standardowej umowy cywilnoprawnej, od której byłby naliczany 32 % podatek.

Aby zdefiniować taką umowę należy wejść w Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Typy wypłat a następnie:

  1. Przyciskiem plusa otworzyć formularz nowego typu wypłaty,
  2. Wpisać nazwę i skrót dodawanej umowy cywilnoprawnej, nazwa musi się różnić od nazw umów istniejących już w programie,
  3. W polu Rodzaj wybrać Umowa,
  4. Określić algorytm wyliczania wartości umowy: 1, 4, 6, 12 (algorytm 12 dostępny tylko w module Płace i Kadry Plus) lub 14,
  5. Na zakładce [Podatki/Nieobecności wybrać]:
    • właściwą pozycję na deklaracji PIT (dla umów które mają wchodzić na PIT-11 oraz PIT-4R należy podać jedną z dostępnych pozycji na PIT-8B),
    • sposób naliczania zaliczki podatku – Procent i w polu obok wpisać 32%,
    • sposób naliczania kosztów uzyskania przychodów – procentowe, podając obok właściwy procent – np. 20%,
    • sposób naliczania składek ZUS, składki zdrowotnej,
    • wliczanie umowy do podstawy zasiłków z ubezpieczenia chorobowego.
  6. Na zakładce [Szczegółowe] decydujemy o pozostałych parametrach, z uwzględnieniem pól: wliczany do GUS, pozycja na Rp-7.

Tak zdefiniowaną umowę zapisujemy. Będzie ona dostępna do wyboru na formularzu umowy cywilnoprawnej w pozycji ‘Rodzaj umowy’.

Istnieje również możliwość skopiowania standardowego typu wypłaty (np. umowy zlecenia) i wprowadzenia nowych danych (m.in. procentu zaliczki – 32%) na zakładce [Podatki/Nieobecności] w pozycjach ‘Sposób naliczania zaliczki podatku’, ‘Sposób naliczania kosztów uzyskania’ itd.
Aby skopiować standardowy typ wypłaty należy w Konfiguracji / Firma / Płace / Typy wypłat:

  •  po prawej stronie kliknąć w ikonę „lejka” – ‘Pokaż standardowe’,
  • znaleźć na liście odpowiedni składnik np. ‘PIT-8B  6.Przychody z osob.wyk.działaln.’, podświetlić i wcisnąć jednocześnie <CTRL>+<INSERT>,
  • po otwarciu kopii konfiguracji standardowej umowy należy zmienić jej nazwę.




Informacja (34270) Operacja niemożliwa. Nie masz uprawnień do modyfikacji atrybutów dla towaru!

Jeśli operator w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora, na zakładce [Blokady] dostępu ma założoną blokadę na procedurę Formularz atrybutu towaru, wówczas program nie pozwoli na wykonanie funkcji seryjnego dodawania/usuwania atrybutów. Modyfikację ustawień na karcie operatora można dokonać po zalogowaniu na konto operatora o uprawnieniach administratora.




Informacja (34380) Nie można utworzyć faktury finalnej. Do faktury proforma istnieje niezatwierdzony dokument [numer dokumentu]. Zatwierdź dokument.

Komunikat oznacza, że dokument o podanym numerze jest w buforze, czyli podlega edycji, stąd nie jest możliwe dalsze przekształcanie faktury proforma. Należy przejść na odpowiednią listę w menu Handel, np. Handel/ Rezerwacje odbiorcy, odnaleźć dokument o właściwym numerze i zapisać go na stałe, odznaczając na formularzu parametr Bufor (bądź usunąć taki dokument).




W jaki sposób odnotować umowę cywilnoprawną dla cudzoziemca nierezydenta?

Umowę dla cudzoziemca (nierezydenta) dodajemy w taki sam sposób jak dla pozostałych pracowników z tą różnicą, że w polu Rodzaj umowy wybieramy odpowiednią umowę IFT, w zależności od tego, w której pozycji ma być wykazana ta kwota na deklaracji IFT-1/R.

Podatek z tytułu umowy „IFT” jest wykazywany na deklaracji IFT-1 pracownika oraz deklaracji PIT-8AR firmy.




Ostrzeżenie (34733) Nie można zmienić wartości na elemencie. Korekta wartości (graniczna) przekroczyła wartość faktury.

W związku z tym, że na korekcie granicznej dla pozycji można podać wartość ujemną, program sprawdza, czy wartość towaru nie spadnie poniżej aktualnej wartości zasobu. Jeśli z obliczeń wyniknie, że tak – program nie pozwoli zapisać nowej ceny, wyświetlając komunikat, że korekta przekroczyła wartość faktury. Użytkownik może maksymalnie wpisać taką ujemną wartość korekty pozycji, aby wartość zasobu po korekcie wynosiła 0,00.




Ostrzeżenie (30114) Wybrano wysyłanie wiadomości e-mail przez automat przypomnień. Aby wysyłać przypomnienia w formie e-mail wskaż konto w Konfiguracja/Firma/CRM/Automat przypomnień.

Ostrzeżenie wyświetla się w przypadku, gdy Użytkownik na formularzu zadania w zakładce Automatyczne przypomnienia wybierze opcję Generuj automatyczne przypomnienia dla klientów/ operatorów, a w zakładce Start/Konfiguracja/Firma/CRM/Automat przypomnień nie zostało wybrane z listy konto e-mail, z którego mają być wysyłane wiadomości e-mail przez automat przypomnień. Jeżeli lista kont e-mail jest pusta, należy sprawdzić, czy zostało założone konto pocztowe (Start/Konfiguracja/Program/CRM/Konta e-mail) oraz czy na formularzu konta nie został zaznaczony parametr Nieaktywne.




Informacja (29417) Błąd agregowania dokumentów! Nie wszystkie paragony zostały przeniesione do rejestru VAT.

W przypadku, gdy chociaż jeden z zaznaczonych paragonów jest zaksięgowany, niemożliwe jest ich przekształcenie do jednej faktury sprzedaży. Paragony mogą być przekształcone, gdy wszystkie zaznaczone są zaksięgowane lub gdy są wszystkie niezaksięgowane.




Informacja (29417) Błąd agregowania dokumentów! Nie wszystkie dokumenty zostały zafiskalizowane.

W przypadku, gdy chociaż jeden z zaznaczonych paragonów jest zafiskalizowany, niemożliwe jest ich przekształcenie do jednej faktury sprzedaży. Paragony mogą być przekształcone, gdy wszystkie zaznaczone są niezafiskalizowane lub wszystkie są zafiskalizowane.