Pytanie ID 24011 „Pracownik nie posiada wypłat w danym okresie. Naliczyć wypłatę?”

Próba podglądu/edycji wypłaty ikoną „Lupy” bądź po wybraniu z menu kontekstowego opcji „Edytuj wypłatę” dla pracownika, który nie ma jeszcze naliczonej wypłaty na wybranej liście płac. Odpowiedź „Tak” spowoduje, że zostanie naliczona wypłata dla pracownika, na którego nazwisku ustawiono kursor. Odpowiedź „Nie” pozostawi pracownika nadal bez wypłaty.




Informacja ID 24136 „Seryjne naliczanie dodatków dostępne tylko dla list płac kategorii „Inne”

Wybór opcji „Wypłać seryjnie dodatek” na liście płac o rodzaju różnym od „Inne”. Seryjne wypłacenie zaznaczonym pracownikom wskazanego dodatku jest dostępne wyłącznie na listach płac rodzaju „Inne”.




Pytanie ID 24170 „Czy naliczyć wypłaty dla zaznaczonych pracowników?”

Wybór operacji seryjnego naliczania wypłat w sytuacji, gdy na liście są zaznaczeni pracownicy (co najmniej jeden zaznaczony). Odpowiedź „Tak” spowoduje, że zostaną naliczone wypłaty dla wszystkich zaznaczonych pracowników, którzy nie mają jeszcze wypłat na wybranej liście płac, niezależnie od tego, na którym nazwisku ustawiono kursor. Odpowiedź „Nie” oznacza rezygnację z naliczania wypłat w trybie seryjnym dla zaznaczonych. Chcąc naliczyć wypłatę w trybie indywidualnym – tylko dla tego pracownika, na którym jest ustawiony kursor – należy usunąć zaznaczenia (np. wybierając opcję „Odznacz wszystkie” w menu kontekstowego) i ponownie wybrać opcję „Policz wypłatę”.




Komunikat ID 24170 „Czy usunąć wypłaty dla zaznaczonych pracowników?”

Wybór operacji seryjnego usuwania wypłat w sytuacji gdy na liście są zaznaczeni pracownicy (co najmniej jeden zaznaczony). Odpowiedź „Tak” spowoduje, że zostaną usunięte wypłaty dla wszystkich zaznaczonych pracowników, niezależnie od tego na którym nazwisku ustawiono kursor. Odpowiedź „Nie” oznacza rezygnację z kasowania wypłat w trybie seryjnym dla zaznaczonych. Chcąc usunąć wypłatę w trybie indywidualnym – tylko dla tego pracownika, na którym jest ustawiony kursor – należy usunąć zaznaczenia (np. wybierając opcję „Odznacz wszystkie” w menu kontekstowego) i ponownie wybrać opcję „Kasowanie wypłat”.




Pytanie ID 24114 „Operacja będzie dotyczyła wszystkich pracowników, którzy nie mają określonego opisu analitycznego. Czy przypisać domyślny opis analityczny (zgodny z wydziałem) dla pracowników, dodatków, umów, akordów i pożyczek?”

Wybór funkcji „Dodanie domyślnego opisu analitycznego dla pracowników” na liście pracowników w kadrach dotyczy wszystkich pracowników w bazie nie mających wcześniej przypisanego opisu analitycznego w kadrach, niezależnie od tego, jaki filtr zastosowano na liście (nie ma znaczenia czy pracownik jest widoczny na liście w chwili uruchomienia tej operacji). Odpowiedź „Tak” spowoduje przypisanie domyślnego opisu zgodnego z wydziałem (100% na wydział, w którym jest zatrudniony dany pracownik) wszystkim pracownikom, którzy nie mają jeszcze zadeklarowanego opisu analitycznego. Domyślny opis analityczny (zgodny z wydziałem) zostanie przypisany również do wszystkich związanych z pracownikami dodatków, akordów i umów, jeśli nie miały wcześniej zadeklarowanego opisu analitycznego. Wykonanie tej operacji nie spowoduje natomiast zmian w opisie analitycznym przyporządkowanym wcześniej do pracowników, dodatków, akordów i umów. Odpowiedź „Nie” oznacza rezygnację z ustawienia seryjnie domyślnego opisu analitycznego. Seryjne dodanie domyślnego opisu analitycznego może być przydatne po dodaniu pracowników do bazy za pomocą importu (np. z arkusza kalkulacyjnego, czy pliku KEDU), gdyż podczas importu nie jest tworzony dla pracowników opis. Będzie pomocny także po przejściu z modułu Płace i Kadry (nieobsługującego opisu analitycznego) na moduł Płace i Kadry Plus (umożliwiającego wykorzystanie opisu analitycznego).




Ostrzeżenie ID (24334) „Błąd księgowania listy płac. Nie można zaksięgować listy płac posiadającej otwarte wypłaty”.

Próba zaksięgowania listy płac, na której znajdują się wypłaty, które są otwarte (są oznaczone zielonym kolorem). Aby zamknąć listę płac należy zaznaczyć ją i wcisnąć przycisk 'Zmiana statusu listy płac’ lub pod prawym przyciskiem myszy wybrać 'Zamknij/otwórz seryjnie listy płac’).




Pytanie ID 24167 „Czy anulować wypłatę? Operacji nie można odwrócić! Wypłaty anulowane nie podlegają księgowaniu.”

Anulowanie wypłaty powoduje, że jest ona traktowana jakby była usunięta, ale jest możliwy jej podgląd z wartościami, z jakimi została zapisana przed anulowaniem. Wypłata o statusie „Anulowana” nie jest uwzględniana przy żadnych obliczeniach, nie jest też wykazywana na deklaracjach i wydrukach. Wypłata anulowana jest na listach wyświetlana na czerwono z zerowymi kwotami. Operację anulowania można zastosować, jeśli po zamknięciu i zaksięgowaniu wypłaty i rozliczeniu związanych z nią płatności, zaistnieje konieczność skorygowania wypłaty – gdy np. naliczono składki ZUS od zawyżonej podstawy (bo pracownik mający dodatkowe źródło dochodu nie zgłosił w porę przekroczenia 30-krotności), czy wypłacono wynagrodzenie chorobowe zamiast zasiłku wypadkowego (spóźniona decyzja, że zwolnienie było spowodowane wypadkiem przy pracy). Anulowanie wypłaty – w przeciwieństwie do kasowania wypłaty – jest operacją nieodwracalną, nie można też ponownie naliczyć pracownikowi wypłaty na tej samej liście płac. Po anulowaniu wypłaty, można naliczyć jedynie wypłatę korygującą na liście płac typu „Korygująca” powiązanej z listą płac, na której wcześniej anulowano wypłatę.




Pytanie ID 24168 „Czy anulować nieobecność? Operacji nie można odwrócić!”

Anulowanie nieobecności powoduje, że jest ona traktowana jakby była usunięta, ale jest możliwy jej podgląd z danymi z jakimi została zapisana przed anulowaniem. Nieobecność o statusie „Anulowana” nie jest uwzględniana przy żadnych obliczeniach, nie jest też wykazywana na deklaracjach i wydrukach. Jest wyświetlana na czerwono. Operację anulowania można zastosować, jeśli po rozliczeniu nieobecności w wypłacie, zaistnieje konieczność skorygowania rozliczeń związanych z tą nieobecnością – gdy np. czy wypłacono wynagrodzenie chorobowe zamiast zasiłku wypadkowego (spóźniona decyzja, że zwolnienie było spowodowane wypadkiem przy pracy), czy pracownik przebywający na dłuższym urlopie wypoczynkowym, zachorował w trakcie tego urlopu już po wypłaceniu mu wynagrodzenia za urlop. Anulowanie nieobecności – w przeciwieństwie do kasowania – jest operacją nieodwracalną. Aby anulować nieobecność, trzeba najpierw anulować wypłatę, w której tę nieobecność rozliczono. Po anulowaniu nieobecności, można dodać pracownikowi nieobecność korygującą, obejmującą cały okres nieobecności anulowanej, bądź jego część (można też dodać kilka krótszych nieobecności korygujących).




Komunikat ID 24154 „Pracownik posiada naliczone kwoty na liście bilansów otwarcia za ten sam okres deklaracji. Naliczenie tej wypłaty może spowodować błędne rozliczenie składek ZUS i podatków.”

Informacja pojawia się w momencie naliczania wypłaty dla pracownika, dla którego istnieje chociaż jedna wypłata na liście płac typu Bilans otwarcia. Taka sytuacja może wystąpić przede wszystkich w bazach po migracji danych do programu Comarch ERP Optima.




Pytanie ID 24124 „Czy skorygować czas pracy pracownika ?”

Pytanie pojawia się po odnotowaniu u pracownika informacji o wykonaniu akordu. Odpowiedź „Tak” spowoduje modyfikację w kalendarzu nie/obecności pracownika – zostanie naniesiona informacja o pracy w strefie „akord” (za którą jest liczone zerowe wynagrodzenie zasadnicze) na tyle pierwszych godzin przepracowanych w miesiącu, ile godzin wpisano łącznie we wszystkich akordach zdefiniowanych jako pomniejszające wynagrodzenie wg stawki zasadniczej. Odpowiedź „Nie” oznacza rezygnację z automatycznego naniesienia na kalendarz strefy „akord” – wynagrodzenie zasadnicze w stawce podstawowej nie będzie pomniejszone o czas pracy w akordzie.