Dodanie nowego zapisu – zakładka Dokumenty

Zakładka [Dokumenty] dostępna jest w przypadku, gdy użytkownik posiada moduł Obieg dokumentów lub nie posiada modułu Obieg dokumentów, ale pobrał moduł Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus lub Księga Podatkowa (w trybie do odczytu) widoczna jest wtedy sekcja Biblioteka dokumentów i/lub w przypadku modułu CRM/ CRM Plus – sekcja Zadania i kontakty CRM.




Dodanie nowego zapisu – zakładka Notatka

Na zakładce [Notatka] istnieje możliwość wprowadzenia dodatkowych informacji.




W jaki sposób wykazać w pliku JPK_V7 transakcje związane ze sprzedażą i nabyciem energii elektrycznej oraz gazu objętych odwrotnym obciążeniem VAT?

Na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży należy na zakładce [KSeF/JPK] w sekcji Atrybuty JPK_VAT i JPK_V7 dodać atrybut o kodzie SPRZ_ENERGIA_GAZ_OO. Po wybraniu tego atrybutu na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży, kwota netto i VAT z takiego dokumentu jest wykazywana w części deklaracyjnej pliku w polach P_31 oraz P_32 oraz w części ewidencyjnej w polach K_31 oraz K_32.




Czy podczas księgowania dokumentów do KPiR ma miejsce kontrola duplikacji zapisów w KPiR?

Przy zaznaczonym w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry parametrze Kontrola duplikacji zapisów w Księdze podatkowej, kontrola duplikacji ma miejsce w momencie księgowania (w tym automatycznego księgowania) dokumentów z modułu Handel, rejestrów VAT, ewidencji dodatkowej, listy płac, delegacji, różnic kursowych, różnic kursowych magazynu walut, zapisów kasowych/bankowych, dokumentów środków trwałych oraz spisu z natury. W przypadku znalezienia duplikatu, dokument nie jest księgowany..




Jak można pobrać faktury z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) za wybrany okres?

Po wejściu na listę faktur pobranych z KSEF na wstążce programu dostępny jest przycisk Pobierz dane. Po rozwinięciu listy przy przycisku dostępne są dwie opcje: Nowe i Za okres . Po wskazaniu opcji Za okres zostaną pobrane dokumenty wystawione we wskazanym przez użytkownika okresie. Dokumenty zostaną przeniesione na listę faktur z KSeF po naciśnięciu przycisku Dodaj dokumenty.




Komunikat (35167): Nie udało się aktywować modułów na kluczu [NUMER]. Otwórz Comarch ERP Menadżer kluczy na serwerze [NAZWA_SERWERA] i na zakładce Konfiguracja sprawdź stan dodanego klucza.

Komunikat pojawia się w przypadku gdy podczas dodawania nowego klucza wirtualnego na oknie logowania w Comarch ERP Optima, klucza nie uda się aktywować (np. podano nieprawidłowe dane lub nie udało się połączyć z serwerem Comarch. W przypadku wystąpienia takiego komunikatu należy z poziomu Menadżera Kluczy na zakładce [Konfiguracja] błędnie wprowadzony klucz wirtualny usunąć lub poprawić podane dane.




Czy nowy klucz licencyjny mogę dodać bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima?

Na oknie logowania w programie na zakładce [Pozostałe opcje] znajdują się pola Serwer, Baza konfiguracyjna, Serwer klucza oraz Numer klucza.
Po kliknięciu znajdującego się obok pola Numer klucza przycisku Dodaj otwierane jest okno umożliwiające dodanie nowego klucza wirtualnego:

Na oknie należy uzupełnić pola Identyfikator Klienta Comarch, Numer PIN i Numer klucza. Po zatwierdzeniu zmian za pomocą przycisku klucz wirtualny jest dodawany w Menadżerze Kluczy. Jeżeli klucza nie uda się aktywować (np. podano nieprawidłowe dane lub nie udało się połączyć z serwerem Comarch) pojawia się komunikat: Nie udało się aktywować modułów na kluczu [NUMER]. Otwórz Comarch ERP Menadżer kluczy na serwerze [NAZWA_SERWERA] i na zakładce Konfiguracja sprawdź stan dodanego klucza. W przypadku wystąpienia takiego komunikatu należy usunąć klucz lub poprawić podane dane z poziomu Menadżera Kluczy.




W jaki sposób rozliczyć dokumenty w Rejestrze VAT oraz Ewidencji dodatkowej z poziomu listy dokumentów?

Dokumenty w Rejestrze VAT oraz Ewidencji dodatkowej można rozliczyć za pomocą operacji seryjnej Rozlicz oraz funkcji Rozlicz pojedynczo, które dostępne są w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy.

Funkcja Rozlicz umożliwia rozliczenie podświetlonego/ zaznaczonych dokumentów. Po wyborze opcji Operacje seryjne/ Rozlicz pojawia się okno Parametry seryjnego rozliczania, na którym należy określić typ dokumentu, wskazać rejestr kasowy/bankowy, w którym będą tworzone zapisy kasowe/bankowe rozliczające poszczególne dokumenty oraz wskazać datę, z jaką będą one generowane.

Funkcja Rozlicz pojedynczo umożliwia rozliczenie podświetlonego dokumentu. Po jej wskazaniu należy określić typ dokumentu oraz wskazać rejestr kasowy/bankowy, w którym utworzony zostanie zapis kasowy/bankowy rozliczający dokument

Funkcjonalność rozliczania dokumentów z poziomu listy dokumentów w Rejestrze VAT oraz Ewidencji dodatkowej będzie dostępna dla operatora, który na swojej karcie (Start/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy) ma zaznaczony parametr Rozliczanie/ usuwanie rozliczeń z listy.




W jaki sposób w programie ustawić domyślną formę płatności?

Domyślną formę płatności można określić w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Formy płatności. W tym celu na formularzu danej formy płatności należy zaznaczyć parametr Domyślna. Forma płatności wskazana jako domyślna będzie podpowiadana na karcie nowo dodawanego kontrahenta.




Ostrzeżenie (31101) Nie można skasować limitu, od którego zależą inne limity.

Komunikat wynika z zależności limitów od siebie. W przypadku potrzeby usunięcia limitów należy usuwać wiersze począwszy od najnowszego  do najstarszego.