Czy w programie można wprowadzić nieobecność inną niż standardowo dostępne? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Czy w programie można wprowadzić nieobecność inną niż standardowo dostępne? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Czy w programie można wprowadzić nieobecność inną niż standardowo dostępne?

Program Comarch ERP Optima umożliwia definiowanie własnych, niestandardowych nieobecności w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy nieobecności. 

Przykład

Wprowadzenie do programu nieobecności z powodu oddania krwi. 

Na formularzu nieobecności wpisujemy nazwę i skrót oraz uzupełniamy pozostałe pola:

  • Typ: urlop
  • Pozycja na deklaracji ZUS: Nie dotyczy
  • Rozliczać w dniach: Pracy
  • Nieobecności rozliczać jak: Wybrany składnik
  • Rozliczenie nieobecności: Wynagrodzenie za czas url.okoliczn. (wybieramy z listy)
  • Opis na wydruku Karty Pracy: np. nieobecności inne
  • Nieobecność pomniejsza: Wynagrodzenie za czas pracy i Czas pracy.

Po dodaniu takiej nieobecności pracownikowi w wypłacie naliczy się element „wynagrodzenie za czas url. okoliczn.”. 

Można oczywiście rozliczyć tą nieobecność innym elementem wypłaty. Należy wejść w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat i wprowadzić własny składnik wynagrodzenia, który posłuży rozliczeniu nieobecności. Po zapisaniu nowego typu wypłaty ponownie wchodzimy do Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy nieobecności w polu „rozliczenie nieobecności” zamiast Wynagrodzenia za czas url.okoliczn.” wskazujemy dodany typ wypłaty. Po odnotowaniu na kalendarzu pracownika własnej zdefiniowanej nieobecności, w wypłacie nastąpi jej rozliczenie za pomocą wskazanego w jej definicji typu wypłaty.          




Z jakimi czytnikami kodów kreskowych współpracuje program Comarch ERP Optima?

Comarch ERP Optima współpracuje z każdym czytnikiem kodów kreskowych, który emuluje klawiaturę (ma możliwość wpięcia go do portu klawiatury). Karty cennikowe muszą mieć wypełnione pole EAN. Jeśli pozycja nie posiada własnego kodu (pole EAN jest puste) – wciśnięcie przycisku nadaje kod EAN zgodnie z ustawionym zakresem w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Autonumeracja i kody EANGenerowanie kodów EAN. Wpisany tu kod kreskowy jednoznacznie identyfikuje pozycję, tzn. w jednej bazie nie mogą istnieć dwa towary o takim samym kodzie paskowym. Kod kreskowy może być wykorzystany podczas wpisywania towarów na fakturę.

Dodatkowe informacje dotyczące czytników kodów kreskowych dostępne są w biuletynie OPT048 – Współpraca z urządzeniami zewnętrznymi w Comarch ERP Optima.




Z jakimi kolektorami współpracuje program Comarch ERP Optima?

Obecnie program współpracuje z następującymi typami kolektorów:

  • Dolphin
  • BHT
  • CipherLab (oprogramowanie producenta, a nie importera, np. seria 8000, 8001, 8300, 8400)
  • Opticon (z firmy OptiData np. Opticon PHL-2700) 

W modelu usługowym program Comarch ERP Optima nie współpracuje z kolektorami.

Konfiguracja pracy z kolektorami opisana jest dokładnie w artykule Współpraca z kolektorami danych.

Dodatkowe informacje dotyczące kolektorów (m. in. przykładowa konfiguracja) dostępne są w biuletynie OPT048 – Współpraca z urządzeniami zewnętrznymi w Comarch Optima.




Jak w programie Comarch ERP Optima wprowadzić należny pracownikowi odbiór czasu wolnego za nadgodziny?

W module Płace i Kadry Plus istnieje możliwość odebrania nadgodzin w bieżącym i kolejnych miesiącach rozliczeniowych.

Przykład

Odbiór nadgodzin w bieżącym miesiącu: 

Pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze etatu i jest rozliczany według kalendarza Standard godziny pracy 7:00-15:00.W dniu 03.02.2020r. przepracował 11 godzin, czyli za ten dzień należą się pracownikowi 3 nadgodziny. Ustalono, że 05.02.2020r. pracownik odbierze wypracowane wcześniej nadgodziny i skończy pracę wcześniej. Aby poprawnie odnotować odbiór nadgodzin w programie należy wejść w (Nie)obecności pracownika i otworzyć formularz dnia 03.02.2020 r. Następnie należy wprowadzić nowe wejście ikoną  i wprowadzić czas pracy ponad normę (15:00-18:00), strefę Czas przerwy oraz w polu ‘nadgodziny’ wybrać O.BM. Formularz dnia 03.02.2020 powinien wyglądać następująco:

W kolejnym kroku należy ustawić odpowiednio formularz dnia pracy, w którym pracownik będzie odbierać czas wolny za nadgodziny. Dzień należy podzielić na dwa wejścia. Pierwsze wejście tego dnia jest faktycznie przepracowanym czasem pracy w tym dniu. Zostało ono skrócone o liczbę godzin, które pracownik odbiera. Drugie wejście należy ustawić od godziny 12:00 do godziny 15:00 (jest to czas pracy, który pracownik odbiera) strefa Czas pracy podstawowy, nadgodziny W.PŁ. Formularz dnia 05.02.2020r. powinien wyglądać tak jak poniżej:

Więcej dokładniejszych informacji, przykładów oraz opisów zostało umieszczonych w biuletynie: Rozliczanie czasu pracy w modułach płacowych  




Jak odnotować osobie zatrudnionej na umowie cywilnoprawnej prawo do emerytury lub renty w kodzie tytułu ubezpieczenia?

Aby kod tytułu ubezpieczenia umowy cywilnoprawnej został uzupełniony o kod emerytury lub renty należy otworzyć formularz danych kadrowych pracownika i na zakładce 5 Ubezpieczenie cd uzupełnić pole Ustal. prawo do emeryt. lub renty:

1 – osoba, która ma ustalone prawo do emerytury
2 – osoba, która ma ustalone prawo do renty




Po aktualizacji programu Comarch ERP Optima do najnowszej wersji przestała działać drukarka fiskalna, co może być tego powodem?

Od wersji 12.x ustawienia portów COM w systemie operacyjnym wprost wpływają na działanie drukarek fiskalnych w programie. W związku z tą zmianą należy poprawnie ustawić port COM, zgodnie z instrukcją użytkownika drukarki.

Parametry ustawień portu COM dla drukarek fiskalnych:

Posnet (Novitus, Innova, Emar, Torell):

  • szybkość: 9600
  • parzystość: brak (none)
  • liczba bitów: 8
  • bit stopu: 1
  • sterowanie przepływem: brak 

Elzab:

  • szybkość: 9600 / 19200
  • parzystość: parzysta (even)
  • liczba bitów: 8
  • bit stopu: 1
  • sterowanie przepływem: brak, xon/xoff 

W przypadku drukarek Elzab starszego typu należy sterowanie przepływem ustawić na sprzętowe.

Drukarka Posnet Temo podłączona bezpośrednio przez USB do poprawnej komunikacji musi mieć ustawione sterowanie przepływem RTS. Przy pracy przez port COM parametr ten może być dowolny – ustawienia systemowe.

W nowych drukarkach Posnet Thermal i Novitus Delio w konfiguracji drukarki można ustawić sterowanie przepływem, w Comarch ERP Optima musi być wybrana taka sama opcja (drukarki te mają domyślne ustawienie „brak”).

Dodatkowe informacje dotyczące drukarek fiskalnych dostępne są w biuletynie OPT048 – Współpraca z urządzeniami zewnętrznymi w Comarch Optima.




W jaki sposób można zaimportować e-zwolnienia pobrane z PUE?

Import zwolnień lekarskich jest dostępny z poziomu Narzędzia/ Importy/ Danych kadrowych/ Z pliku *.csv z e-zwolnieniami. Plik ze zwolnieniem powinien mieć odpowiedni format danych. Po zalogowaniu do PUE w panelu Płatnika należy zaznaczyć wybrane zwolnienie pracownika i wybrać opcję 'Eksportuj’.

Pracownicy znajdujący się w pliku, są identyfikowani z pracownikami w bazie po numerze PESEL lub numerze paszportu, odpowiednio do tego, który z tych numerów identyfikacyjnych jest zapisany w importowanym pliku. Jeśli w bazie jest więcej niż jeden pracownik o danym numerze PESEL (numerze paszportu) zgodnym z danymi z importowanego pliku, nieobecność jest dodawana do wszystkich pracowników o danym identyfikatorze, dotyczy to np. pracowników wieloetatowych. Nieobecność jest dodawana, jeśli w bazie istnieje pracownik o podanym identyfikatorze. Podczas importu e-zwolnień sprawdzana jest poprawność formatu pliku. Jeśli plik ma niepoprawny format pojawi się komunikat: Import nie jest możliwy – niepoprawny format pliku i import się zakończy. Po wykonaniu importu e-zwolnień w logu wyświetlana jest informacja o pracownikach, dla których dodano nieobecność i dla których nie została ona zaczytana, z podaną przyczyną.

Na oknie importu nieobecności z pliku  pobranego z PUE znajduje się  parametr: Zamień nieobecność/obecność na e – Zwolnienie. Działanie parametru:

  • Zaznaczony – e-zwolnienie zostanie zaimportowane, jeśli pracownik nie posiada w tym okresie rozliczonej innej nieobecności. Jeśli okres importowanego e-zwolnienia pokrywa się w całości lub jest dłuższy niż okres występującej u pracownika nieobecności i ta nieobecność nie jest rozliczona, e-zwolnienie zostanie zaimportowane, a inna nieobecność automatycznie usunięta. W przypadku, gdy e-zwolnienie tylko częściowo pokrywa się z wprowadzoną u pracownika nieobecnością i ten pokrywający się okres nie jest rozliczony w wypłacie, pierwotna nieobecność zostanie automatycznie skrócona i zostanie wprowadzone e-zwolnienie. W logu Użytkownik dodatkowo będzie miał dostępną informację o typie nieobecności i jej okresie, który został zamieniony na e-zwolnienie. Jeśli w okresie e-zwolnienia pracownik ma wprowadzoną obecność w kalendarzu (Nie)obecność i za ten miesiąc wypłata etatowa nie jest naliczona obecność zostanie usunięta i zostanie dodane e-zwolnienie. W logu zostanie wykazana informacja o zamianie obecności na e-zwolnienie.

Jeśli występująca u pracownika nieobecność lub jej część pokrywająca się z e-zwolnieniem będzie rozliczona w wypłacie to e-zwolnienie nie zostanie zaimportowanie. W logu zostanie wyświetlona informacja: Błąd importowania nieobecności: Istnieje już rozliczona nieobecność w tym dniu.

Pomimo zaznaczenia parametru Zamień nieobecność/obecność na e – Zwolnienie w przypadku próby zaimportowania e-zwolnienia będącego zwolnieniem chorobowym/zasiłkiem opiekuńczym obejmującego okres, na który wprowadzono: Urlop bezpłatny (111)/wniosek pracownika, Urlop bezpłatny (112)/odrębne ustawy, , Urlop bezpłatny (111)/służba wojskowa, Urlop bezpłatny (młodociany), Urlop macierzyński, Urlop macierzyński dodatkowy, Urlop ojcowski, Urlop rodzicielski nie łączony z pracą na część etatu, Urlop wychowawczy (121), Urlop wychowawczy (122), służbę wojskową oraz dodatkowo w przypadku e-zwolnienia będącego zasiłkiem opiekuńczym przypadającym w okresie urlopu wypoczynkowego e-zwolnienie nie zostanie zaimportowane.

  • Nie zaznaczony – e-zwolnienie nie zostanie zaimportowane, jeśli pracownik w jego okresie ma wprowadzoną inną nieobecność (obecne działanie).

 




Z jakimi terminalami płatniczymi współpracuje program Comarch ERP Optima?

Comarch ERP Optima zapewnia współpracę z następującymi terminalami:

  • Verifone VX 520 dystrybuowanym przez eService
  • Verifone VX 520 dystrybuowanym przez First Data Polcard
  • Ingenico iCT220 ETH dystrybuowanym przez First Data Polcard
  • Ingenico Desk 3200 dystrybuowanym przez First Data Polcard
  • ING
  • Polskie ePłatności
  • eService na protokole ECR EFT

Za pomocą terminali płatniczych obsługiwane są następujące operacje kartą płatniczą:

PolcardeServiceINGPolskie ePłatności
obciążenie karty płatniczej
zwrot środków płatniczych na kartę

Dodatkowe informacje dotyczące konfiguracji pracy z terminalami płatniczymi dostępne są w biuletynie OPT048 – Współpraca z urządzeniami zewnętrznymi w Comarch ERP Optima




Jak wystawić dokument w walucie obcej np. EURO?

Aby wystawiać dokumenty w walutach obcych należy:

  1. Sprawdzić, czy na dokumencie na zakładce [Płatności] dostępna jest wybrana waluta obca. W przypadku braku waluty obcej na liście, konieczne jest jej dodanie w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty.
  2. Zdecydować, z jakich typów kursów będą Państwo korzystać (NBP, wybranego banku itp.), w przypadku brakujących wpisać je na listę w Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Typy kursów walut oraz jeden z nich oznaczyć jako Domyślny. Ten właśnie kurs będzie domyślnie pobierany na dokumenty.
  3. Ustalić notowania waluty dla poszczególnych typów kursów (Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty: pod przyciskiem Notowanie kursów dnia ).
    Wskazówka
    Dla średniego kursu NBP, kursu kupna NBP oraz kursu sprzedaży NBP notowania kursów walut są pobierane automatycznie.
  4. Zaznaczyć w Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry opcję Zezwalaj na zmianę waluty dokumentu Parametr jest domyślnie zaznaczony dla nowo utworzonych baz firmowych.

Przy tak skonfigurowanym programie, wystawiając fakturę sprzedaży, można na zakładce [Płatności] wybrać walutę, w jakiej ma być wystawiony dokument. Jeśli wybrana zostanie waluta inna niż PLN – program pozwoli wybrać typ kursu (pkt. 2). Można również wybrać kurs ręczny i notowanie wpisać bezpośrednio na dokumencie.

Na formularzu kontrahenta (Ogólne/Kontrahenci) w zakładce [Płatności] można ustawić Domyślną walutę. Wybrana w tym miejscu waluta będzie podpowiadała się na dokumentach wystawianych dla tego kontrahenta.

Zasada wyliczania cen sprzedaży na dokumentach w walucie jest następująca:

  • jeśli cena na karcie cennikowej jest ustawiona w PLN – to program przeliczy ceny z PLN na walutę wg kursu z dokumentu,
  • jeśli cena na karcie cennikowej jest ustawiona w walucie – to program na dokument wstawi cenę z karty cennikowej, a wartość w PLN przeliczy wg kursu bieżącego. 

Przed wystawieniem dokumentu walutowego, na karcie kontrahenta należy zaznaczyć, dla kontrahentów z UE, status wewnątrzunijny oraz podać właściwy prefiks przy numerze NIP, natomiast dla kontrahentów spoza UE – status pozaunijny. Dla kontrahentów ze statusem wewnątrzunijny lub pozaunijny domyślnie podpowiadają się stawki 0% dla towarów i 0% dla usług, jeżeli do wybranej usługi została przypisana kategoria o rodzaju Towary lub jeżeli dla usługi nie wskazano kategorii, ale w nagłówku dokumentu wybrana jest kategoria o rodzaju Towary (w przeciwnym wypadku dla usług podpowiada się stawka VAT NP). Duże znaczenie odgrywa tutaj jednak parametr Automatyczna weryfikacja statusu VAT/ VAT-UE na dokumentach handlowych dostępny w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry, który w zależności od przebiegu weryfikacji może wpłynąć na sposób naliczania stawki VAT.

Więcej informacji dotyczących stawek VAT na dokumentach w walucie znajduje się w artykule: Stawki VAT na dokumentach w walucie

Wydruk faktury w walucie obcej.
W przypadku kontrahenta wewnątrzunijnego należy wybierać wydruk Faktura VAT – VAT UE, w przypadku kontrahenta pozaunijnego należy wybierać wydruk Faktura eksportowa w walucie.




W jaki sposób odnotować pracownikowi oddelegowanie do pracy za granicą?

W celu odnotowania pracownikowi oddelegowania na dany okres należy zaznaczyć na formularzu danych kadrowych pracownika na zakładce ‘3 Etat’ parametr ‘Oddelegowany do pracy za granicą’. Jeżeli pracownik został oddelegowany w trakcie miesiąca należy wykonać taką operację za pomocą aktualizacji zapisu  z dniem oddelegowania. Również powrót z oddelegowania odnotowujemy za pomocą kolejnej aktualizacji zapisu. Należy pamiętać, że wynagrodzenie za czas oddelegowania musi być naliczone na oddzielnej liście płac etatowej przeznaczonej dla pracowników oddelegowanych.

Więcej informacji znajduje się w artykule: Oddelegowanie do pracy za granicą.