Ostrzeżenie (30523) Pracownik w wybranym roku nie ma odnotowanych okresów pracy w szczególnych warunkach / w szczególnym charakterze.

Nie można wygenerować pojedynczo deklaracji ZUS ZSWA dla wskazanego pracownika- w wybranym roku nie ma odnotowanych okresów w szczególnych warunkach.

W celu uzupełnienia tych informacji należy przejść na Formularz danych pracownika zakładka 5 Ubezpieczenie cd- i uzupełnić pole: Kod pracy w warunkach szczególnych oraz określić okresy od-do.




(30524) Żaden pracownik w wybranym roku nie ma odnotowanych okresów pracy w szczególnych warunkach / w szczególnym charakterze.

Nie można wygenerować seryjnie deklaracji ZUS ZSWA, wówczas gdy żaden z pracowników w wybranym roku nie ma odnotowanych okresów w szczególnych warunkach.

W celu uzupełnienia tych informacji należy przejść na Formularz danych pracownika zakładka 5 Ubezpieczenie cd – i uzupełnić pole: Kod pracy w warunkach szczególnych oraz określić okresy od-do.

 




Plik JPK_V7 został wysłany do urzędu w wersji kwartalnej. W jaki sposób wygenerować korektę pliku w wersji miesięcznej?

Jeżeli plik JPK_V7 został wysłany w wersji kwartalnej, wówczas nie ma możliwości wygenerowania korekty do tego pliku w wersji miesięcznej. W takim przypadku należy z listy usunąć wysłany plik JPK_V7 i dodać go na nowo w odpowiedniej formie rozliczenia.

Aby odblokować wysłany plik JPK_V7, plik powinien mieć status Wysłano/Odebrano UPO, natomiast operator powinien mieć zaznaczony parametr Prawo do odblok. wysłanej e-Deklaracji w zakładce Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy. Po zaznaczeniu danego pliku na liście należy wybrać opcję Odblokuj JPK_V7 dostępną pod prawym przyciskiem myszy. Po odblokowaniu pliku można go usunąć.

Następnie w Start/Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe należy wskazać miesiąc i rok, od którego mają być wyliczane pliki JPK_V7 w wersji miesięcznej i odznaczyć parametr Kwartalne rozliczenia VAT. Po zapisaniu zmian w konfiguracji, można dodać nowy plik JPK_V7 w wersji miesięcznej.

W celu zachowania informacji o wysyłce pliku JPK_V7 zalecane jest wykonanie wydruku UPO, pobranie pliku w formacie xml oraz wykonanie kopii bazy danych.




Jak dodać pojedynczy dokument z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)?

W wersji 2023.6.1 programu Comarch ERP Optima umożliwiono import pojedynczej faktury z Krajowego Systemu e-Faktur do rejestru VAT oraz handlu.

Możliwość importu pojedynczej faktury do rejestru VAT jest dostępna poziomu listy dokumentów w rejestrze VAT zakupu i sprzedaży, po rozwinięciu listy obok przycisku KSeF i wyborze opcji Dodaj fakturę. Faktura dodawana jest do rejestru wskazanego w filtrze pod listą dokumentów. Jeżeli wybrana jest opcja -wszystkie- to pojawia się dodatkowe okno, na którym istnieje możliwość wskazania rejestru, do którego faktura zostanie dodana.

Po wyborze opcji Dodaj fakturę pojawia się okno wraz z domyślnie zaznaczoną opcją numer KSeF. Po wpisaniu numeru KSeF można pobrać fakturę za pomocą przycisku Dodaj dokument.

Użytkownik ma również możliwość dodania dokumentu po wskazaniu opcji numer faktury i NIP kontrahenta oraz odpowiednim uzupełnieniu tych danych.

Aby pobrać pojedynczy dokument na listę Faktur Zakupu w module handel należy użyć strzałki obok przycisku i z otwartego menu wybrać opcję Dodaj fakturę. Dokument może zostać pobrany z platformy KSeF na podstawie numeru KSeF lub numeru Faktury i NIP kontrahenta.




Jak można przenieść faktury z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) do rejestru VAT lub na listę faktur zakupu w handlu?

Faktury można przenieść z listy Faktury z KSeF do Rejestru VAT lub do faktur zakupu w module Handel na dwa sposoby:

  •  seryjnie z poziomu listy dokumentów pobranych z KSEF za pomocą przycisków Przenieś do rejestru VAT oraz Przenieś do handlu,
  • z poziomu pojedynczego dokumentu za pomocą ikony Przenieś po wcześniejszym zakwalifikowaniu dokumentu do rejestru VAT lub handlu.




Pracownik nie spełnia warunków, aby złożyć za niego ZUS RUD.

Deklaracja RUD zostanie wygenerowana dla osób, które we wskazanym okresie mają wprowadzone umowy z ustawioną pozycją na deklaracji PIT jako PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło lub PIT-8B 10. Prawa autorskie i inne prawa.

Informacje na temat wygenerowania deklaracji RUD opisano w artykule: Jak wygenerować deklarację RUD w postaci pliku xml?




Jak można pobrać faktury z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na listę w programie Comarch ERP Optima?

Funkcjonalność importu faktur z Krajowego Systemu e-Faktur jest dostępna w menu KSeF/ Faktury.

Po przejściu na listę automatycznie pobierane są faktury za okres ostatnich 2 miesięcy.

Ponadto, na wstążce programu jest dostępny przycisk Pobierz dane. Po rozwinięciu listy jest możliwość wskazania dwóch opcji:

  • Nowe – pobierane są wszystkie dokumenty, które zostały wystawione od poprzedniej synchronizacji.
  • Za okres – pobierane są dokumenty wystawione we wskazanym przez użytkownika okresie.

Dokumenty są przenoszone na listę faktur z KSeF po naciśnięciu przycisku Dodaj dokumenty.
Możliwość wejścia na listę faktur pobranych z KSEF istnieje również z poziomu Rejestrów VAT oraz Faktur Zakupu w module Handel. W tym celu na obu tych listach został dodany przycisk KSEF, za pomocą którego można przejść na listę Faktury z KSEF opcją Nowe lub odfiltrować tę listę do konkretnego zakresu dat.

Aby dany operator miał możliwość odbierania Faktur z KSEF, należy nadać mu odpowiednie uprawnienia. W tym celu należy przejść do Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy i na karcie danego operatora na zakładce [Parametry cd] należy zaznaczyć parametr Prawo do odbierania e-Faktur. Po jego zaznaczeniu domyślnie zaznaczana jest opcja Zakupu. Jeżeli użytkownik chce importować faktury do rejestru VAT sprzedaży to powinien również zaznaczyć opcję Sprzedaży.

Ponadto w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ KSeF należy wybrać odpowiednią opcję pracy:

  • demo – odbieranie e-Faktur odbywa się z wersji demo Aplikacji Podatnika KSeF.
  • produkcyjne – odbieranie e-Faktur odbywa się z wersji produkcyjnej Aplikacji Podatnika KSeF.

Po naciśnięciu przycisku Generuj token wyświetlana jest lista dostępnych certyfikatów, na której użytkownik powinien wybrać certyfikat za pomocą którego będzie się identyfikował się w KSeF. Token generowany jest na podstawie numeru NIP uzupełnionego w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy. W polu Token istnieje również możliwość uzupełnienia tokena wygenerowanego bezpośrednio w KSeF.




Pytanie (35197) Przekroczono limit pracy zdalnej okazjonalnej na ten rok. Czy chcesz kontynuować?

W celu kontroli limitu rocznego pracy zdalnej okazjonalnej, w konfiguracji firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje), znajduje się parametr Roczny limit pracy zdalnej okazjonalnej, z domyślnie ustawioną liczbą 24 dni.

Gdy parametr jest zaznaczony, to podczas wprowadzania na planie pracy i kalendarzu (Nie)obecności pracy w strefie ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie okazjonalnie’, program sprawdza czy pracownik nie przekroczył przysługującego w roku limitu. W przypadku przekroczenia pojawia się odpowiedni komunikat.

Wybierając opcję Tak, program uwzględnia zmiany pomimo przekroczenia rocznego limitu pracy zdalnej okazjonalnej ustawionego w konfiguracji.

Wybierając opcję Nie, program nie uwzględnia zmian i stosuje ustawienie dotyczące rocznego limitu pracy zdalnej okazjonalnej ustawionego w konfiguracji.




Ostrzeżenie (30663) Nie określono adresata. Wiadomość nie może zostać wysłana.

W celu wysłania wiadomości konieczne jest uzupełnienie adresata (Do)




Ostrzeżenie (24006) Istnieje już taka pozycja w słowniku.

Ostrzeżenie pojawia się podczas próby dodawania pozycji w słowniku, która już istnieje. Aby dodać nową pozycję w słowniku należy użyć nowej nazwy.