Czy można seryjnie wstawić święta w kalendarzach dla wskazanych firm?

Z poziomu modułu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe można seryjnie wstawić święta we wskazanych firmach. Po zaznaczeniu firm w Operacjach seryjnych w części Płace i Kadry należy wybrać opcję Wstawianie świąt. Użytkownik może zdecydować, czy święta mają być wstawione do wszystkich kalendarzy, czy tylko do kalendarza Standard.




Jak w programie utworzyć deklarację ZUS IWA?

Deklarację ZUS IWA można utworzyć z poziomu Płace i Kadry / Deklaracje roczne IWA. Po naciśnięciu otworzy się formularz Deklaracja ZUS IWA, na którym należy: 

  • wybrać plik KEDU,do którego ma być zapisana deklaracja,
  • wpisać liczbę osób poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich (jeśli miały miejsce),
  • liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia,
  • datę wypełnienia deklaracji.          

Deklarację wyliczamy przyciskiem . Po zapisaniu deklaracji na liście jest widoczny jej identyfikator. Dla kolejnej deklaracji za ten sam rok nadawany jest identyfikator wyższy o 1 od poprzedniego (kolejno: 02/2017, 03/2017 itd.). W przypadku składania korekty,można dopisać na formularzu IWA znak i numer decyzji pokontrolnej. Aby deklaracja została utworzona, w każdym miesiącu wskazanego roku musi być co najmniej jeden ubezpieczony zgłoszony do ubezpieczenia wypadkowego z naliczoną wypłatą.




Jak wyliczany jest raport RKZ (Rozliczenie kosztów zakupu)?

Raport RKZ może być wywołany zarówno z poziomu menu wydruków dla faktur sprzedaży/paragonów, jak też dla listy wydań zewnętrznych.

 

Raport zawiera informacje o kosztach zakupu i marży dla dokumentów.

Raport RKZ z poziomu listy faktur sprzedaży powinien być robiony wtedy, gdy wszystkie faktury posiadają powiązane dokumenty WZ lub nie są stosowane dokumenty WZ i w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu dla faktur zaznaczona jest opcja Pobranie (opcja spowoduje, że faktura sprzedaży będzie wydawała towar z magazynu).

Standardowo faktura sprzedaży rezerwuje towar, który jest wydawany dopiero po utworzeniu dokumentu WZ. Dlatego przed przekształceniem do WZ, na dokumencie FS nie ma informacji o rzeczywistym koszcie zakupu towaru wydawanego, koszt ten nalicza się dopiero po utworzeniu WZ, kiedy towar rzeczywiście zostanie wydany z magazynu.

Powody niezgodności RKZ generowanego z listy dokumentów FS/ PA, i RKZ z listy dokumentów WZ:

  • Na fakturze mogą być pozycje towarowe oraz usługi natomiast usługa nie musi być przenoszona na dokument WZ – zależy to od parametru w konfiguracji (Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry w sekcji Konwersja) FS/PA/PF/PZ do WZ – przenoś usługi na WZ.
  • Dokument FS może być wystawiony w jednym miesiącu natomiast powiązanie z dokumentem WZ może być dopiero w następnym miesiącu np. faktura z 29.07 , a WZ z 02.08.
  • Dokumenty WZKK, które mogą zwiększać albo zmniejszać wartość magazynu nie będą uwzględniane na RKZ z poziomu listy dokumentów FS/ PA. 

Dokument WZKK jest to korekta kosztu własnego, tworzony jest w momencie kiedy korygujemy dostawę, która została rozchodowana. Wtedy program przepina dostawy wydawane na dokumentach rozchodowych lub koryguje naliczony wcześniej koszt i generuje dokument WZKK (korekty kosztu własnego). Dokument widoczny jest na liście dokumentów WZ.

W chwili utworzenia faktury zaliczkowej nie jest zdejmowany towar z magazynu. Dlatego cała wartość zaliczki na RKZ jest traktowana jako marża – firma nie poniosła jeszcze kosztów związanych z wydaniem tego towaru. Również technicznie – dopóki nie zostanie zdjęty towar z magazynu nie jesteśmy w stanie określić jego rzeczywistego kosztu. W szczególnym przypadku, tego towaru może w ogóle nie być jeszcze w magazynie. Dopiero po utworzeniu faktury sprzedaży i dokumentu WZ program zna rzeczywisty koszt towaru. Wtedy też, od wartości faktury sprzedaży (która jest pomniejszona o wpłacone wcześniej zaliczki) odejmowany jest koszt towaru i wyliczana jest marża. Przy czym wartość netto faktury nie obejmuje już całego towaru, natomiast wyliczony koszt – obejmuje wszystkie pozycje. Dlatego często zdarza się, że na fakturze sprzedaży po uwzględnieniu zaliczek marża jest ujemna. Oznacza to, że wpłacona wcześniej zaliczka przekraczała wartość marży uzyskanej na całej transakcji (czyli na fakturze zaliczkowej marża naliczona była za wysoka) i na fakturze sprzedaży trzeba ją skorygować.

Faktura zaliczkowa jest uwzględniana na RKZ z poziomu listy faktur sprzedaży. Jeśli ten rodzaj dokumentów ma być pominięty, wówczas można na liście faktur założyć filtr SQL w postaci: TrN_Rodzaj< >302200, następnie wykonać raport.

Na RKZ z listy FS zawsze pojawią się faktury przekształcone z PA. Dlatego, aby uzyskać RKZ, na których transakcje nie będą się dublować, należy RKZ z listy Faktur Sprzedaży wykonać dla FS z i bez WZ, a na RKZ z listy PA zaznaczyć tylko parametr Uwzględniaj PA bez FS.

Faktury zaliczkowe w analizie sprzedaży nie będą uwzględniane.




Jak ustawić ilość kopii wydruku?

Na otwartym formularzu dokumentu np. Faktury Sprzedaży należy z menu Wydruk danych lub Podgląd wydruku pod ikoną drukarki wybrać Konfigurację wydruków (lub wcisnąć na formularzu faktury <CTRL>+<F2>). W konfiguracji wydruków na zakładce [Ogólne] w gałęzi Procedury/ Formularz faktury sprzedaży należy wybrać lupką  odpowiedni wydruk np. Faktura VAT/Wzór standard i określić ilość kopii wydruku.

Przykładowo:

  • ilość kopii = 1 (drukowany będzie tylko oryginał)
  • ilość kopii = 2 (drukowany będzie oryginał + 1 kopia)
  • ilość kopii = 3 (drukowany będzie oryginał + 2 kopie) 

W przypadku wydruków seryjnych należy zmienić zarówno ilość kopii na definicji wydruku seryjnego jak i na definicji wydruku, który jest w niej wykorzystany.

Przykład

Wydruk seryjny (GenRap)/Faktura VAT – wzór standard, będzie drukował każdą zaznaczoną fakturę z listy faktur w ilości 1 (sam oryginał), jedynie w przypadku gdy:

  • wydruk Wydruki Seryjne/(GenRap) Faktura VAT – wzór standard, dostępny z listy faktur, ma ustawioną ilość kopii wydruku: 1
  • wydruk Faktura VAT (GenRap)/ wzór standard, dostępny z formularza faktury, ma ustawioną ilość kopii wydruku: 1. 

 




Z jakiego poziomu można uzyskać wydruk należności i zobowiązań?

Wydruk listy należności i zobowiązań można wykonać:

  • z poziomu menu Ogólne/Kontrahenci menu obok ikony Wydruk danych/ Podgląd wydruku, wydruk: Dokumenty nierozliczone (GenRap),
  • kontrahentów posiadających nierozliczone płatności filtrujemy zaznaczając parametr Kontrahenci z nierozliczonymi płatnościami, dostępny po rozwinięciu filtra znajdującego się pod listą kontrahentów,
  • z poziomu menu Kasa i Bank/ Preliminarz płatności na zakładce Preliminarz, menu obok ikony Wydruk danych/ Podgląd wydruku, wydruk: Rozliczenia/ Dla podmiotów,
  • w Preliminarzu Płatności zawęzić listę dokumentów do takich, którym minął termin płatności (czyli jest mniejszy niż data bieżąca). Należy otworzyć Konstruktor Filtra i na zakładce Zaawansowane w polu Filtr SQL wpisać Bzd_Termin<{Today()} Po odfiltrowaniu można wykonać wydruk Rozliczenia/ Dla podmiotów,
  • w Preliminarzu Płatności zawęzić listę dokumentów tylko do przychodów lub rozchodów. Należy otworzyć konstruktor filtra i na zakładce Zaawansowane w polu Filtr SQL wpisać BZd_Kierunek=-1 dla rozchodów lub BZd_Kierunek=1 dla przychodów. Po odfiltrowaniu można wykonać wydruk Rozliczenia/ Dla podmiotów,
  • z poziomu menu Kasa i Bank/ Dokumenty nierozliczone/ menu obok ikony Wydruk danych/ Podgląd wydruku, wydruk: Lista dokumentów nierozliczonych. 



Jak sprawdzić w jaki sposób została ustalona liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego wykazanych na deklaracji ZUS IWA?

W programie jest dostępny raport pomocniczy do deklaracji ZUS IWA zawierający informację o liczbie ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego z naliczonymi wypłatami w poszczególnych miesiącach wskazanego roku oraz o średniej miesięcznej liczbie ubezpieczonych. Wydruk jest dostępny z poziomu Listy pracowników w Kadrach po wybraniu z menu Wydruk danych (lub Podgląd wydruku) / Wydruki kadrowe / Raport pomocniczy – IWA.




Co może być przyczyną ‘błędu krytycznego’ zgłaszanego podczas importu deklaracji ZUS IWA do programu Płatnik?

Najczęstszą przyczyną ‘błędu krytycznego’ jest brak uzupełnionego rodzaju działalności według PKD. W dokumencie ZUS IWA przesyłanym do najnowszej wersji programu Płatnik w przypadku braku tego numeru, podczas importowania deklaracji program Płatnik zgłasza komunikat ‘Wystąpił błąd krytyczny podczas wykonywania pracy kreatora. Wystąpił błąd podczas parsowania KEDU…’, a w dalszej treści komunikatu występuje ciąg ‘p1’, oznaczający nazwę brakującego pola na importowanej deklaracji.
Brakujący numer PKD należy w programie Comarch ERP Optima uzupełnić z poziomu Start/Konfiguracja / Firma / Płace / Zobowiązania wobec ZUS/PFRON a następnie ponownie przeliczyć i wyeksportować deklarację IWA. 




Jak wystawić dla pracownika będącego emerytem/rencistą zaświadczenie o przychodach?

Wydruk Oświadczenie o przychodach emeryta/rencisty zawiera informacje o przychodach osiągniętych przez pracownika będącego emerytem/rencistą we wskazanym okresie. Aby na wydruku pojawiły się dane, pracownik musi mieć naliczone wypłaty z kodem tytułu ubezpieczenia wskazującym na to, że jest to pracownik mający prawo do renty bądź emerytury. Wydruk jest dostępny z poziomu formularza danych kadrowych pracownika. Po otwarciu formularza pracownika należy wybrać z menu Wydruk danych (lub Podgląd wydruku) / Wydruki płacowe / Oświadczenie o przychodach emeryta/rencisty.




Jak podłączyć wydruk stworzony w Generatorze Raportów (GenRap)?

Definicja wydruku stworzonego w Generatorze Raportów znajduje się w pliku z rozszerzeniem .grs

Na otwartym formularzu dokumentu np. faktury sprzedaży należy z menu Wydruk danych lub Podgląd wydruku pod ikoną drukarki wybrać Konfigurację wydruków (lub wcisnąć na formularzu faktury <CTRL>+<F2>).

Z poziomu Konfiguracji wydruków ikoną plusa  dodajemy Zestaw wydruków, a następnie po ustawieniu się na dodanym zestawie i ponownym kliknięciu na ikonę zielonego plusa dodajemy nowy wydruk.

Pojawi się okno Dodaj wydruk, w którym należy podać nazwę wydruku, zaznaczyć typ wydruku GenRap, przejść na zakładkę [Definicja] i wybrać przycisk Importuj definicję z pliku zmiany zapisujemy ikoną dyskietki. Zaimportowany wydruk będzie widoczny na liście wydruków.

Więcej informacji dotyczących modyfikacji wydruków można znaleźć w filmach instruktażowych „GenRap” dostępnych z poziomu programu Comarch ERP Optima (Pomoc/ Filmy instruktażowe w części Handel) oraz w Instrukcjach GenRap.




Jakie dane należy uzupełnić, aby utworzyć PIT-11 dla nierezydenta?

Na formularzu danych kadrowych pracownika w zapisie aktualnym na ostatni dzień roku, za który generowana jest deklaracja, należy uzupełnić dane identyfikacyjne oraz adres zamieszkania wraz ze wskazaniem kodu kraju zamieszkania. W przypadku nierezydentów na deklaracji PIT-11 należy podać kraj inny niż Rzeczpospolita Polska oraz adres zamieszkania za granicą. Kod kraju wydania dokumentu powinien być zgodny z krajem adresu zamieszkania. Na zakładce Nr ident./podatki należy zaznaczyć parametr Ograniczony obowiązek podatkowy (nierezydent) oraz wskazać Rodzaj numeru identyfikacyjnego i Zagraniczny rodzaj nr identyfikacyjny podatnika. Na deklaracji PIT-11 pracownik nierezydent powinien mieć podane dwa numery identyfikacyjne: polski oraz zagraniczny.