Kod towaru u dostawcy na zamówieniu

Jeśli towar jest kupowany u jednego dostawcy – wtedy można wpisać go bezpośrednio na karcie towaru (zakładka [Dodatkowe]). W menu wydruków dla zamówienia jest dostępna opcja, która umożliwia wydruk zamówienia z kodem u dostawcy. Jednak takiego rozwiązania nie można zastosować w przypadku, gdy towar jest kupowany u różnych dostawców i każdy z nich stosuje inny kod dla towaru. W takim przypadku można posłużyć się funkcją atrybutów. 

  • Tworzymy definicję atrybutu z poziomu menu Ogólne/ Atrybuty:
    • kod: KOD U DOST, nazwa: kod towaru u dostawcy
    • dokleić do opisu elementu: zaznaczony (chcemy, żeby kod drukował się na zamówieniach)
    • zależny od kontrahenta: zaznaczony (kod tego towaru jest inny u każdego dostawcy)
  • Otwieramy kartę towaru IGLAKI_JAŁOWIEC (menu Handel/ Zasoby), zakładka [Atrybuty]. Dodajemy atrybut:
    • Atrybut: KOD U DOST.
    • dokleić do opisu elementu: zaznaczony (zgodnie z ustawieniem na definicji)
    • kod atrybutu przed wartością: zaznaczony (dzięki temu opis towaru na zamówieniu będzie bardziej czytelny)
    • zależny od kontrahenta: zaznaczony (u każdego dostawcy ten towar ma nadany inny kod)
  • Uzupełniamy listę kodów dla poszczególnych dostawców:
    • kontrahent: LAS, wartość: IG_J (u dostawcy o kodzie LAS towar ma kod IG_J)
    • kontrahent: MARKUS, wartość: RO789 (u dostawcy o kodzie MARKUS towar ma kod RO789)
  • Zatwierdzamy formularz atrybutu, a następnie formularz towaru.
  • Tworzymy zamówienie na towar IGLAKI_JAŁOWIEC u kontrahenta LAS (menu Handel/ Zamówienia u dostawcy):
    • wpisujemy kontrahenta LAS, dodajemy towar IGLAKI JAŁOWIEC
    • na formularzu towaru na zamówieniu (przycisk lupy) widać, że w polu opis pojawił się tekst KOD U DOST. IG_J, a na wydruku zamówienia (wzór standard) obok nazwy towaru pojawi się jego opis.
  • Tworzymy zamówienie na towar IGLAKI_JAŁOWIEC u kontrahenta MARKUS:
    • wpisujemy kontrahenta MARKUS, dodajemy towar IGLAKI JAŁOWIEC
    • na formularzu towaru na zamówieniu (przycisk lupy) widać, że w polu opis pojawił się tekst KOD U DOST. RO789, a na wydruku zamówienia (wzór standard) obok nazwy towaru pojawi się jego opis. 



Od zamówienia towaru do Faktury Zakupu

Scenariusz 1:  Od zamówienia towaru do Faktury Zakupu

  • Zamawiamy towar u dostawcy. W programie utworzony zostaje dokument ZD/000001/2008.
  • Ilość zamawianego towaru jest widoczna na liście zasobów w kolumnie Zamówienia. Wartość jest wyliczana w oparciu o ostatnią cenę zakupu.
  • Otrzymujemy dostawę towaru. Wtedy dokument ZD konwertujemy do dokumentu Przyjęcia zewnętrznego (zaznaczamy na liście, a następnie wciskamy przycisk Przekształcenie do PZ). Dokument ZD otrzymuje status PZ, co oznacza, że zamówienie nie jest już aktywne.
  • Powstaje dokument PZ w buforze. Na PZ należy uzupełnić:
    • numer obcy, czyli numer otrzymanego dokumentu od dostawcy
    • ostatecznie ustalić przyjmowaną ilość i wartość towaru.
  • Po zatwierdzeniu dokumentu PZ towar jest wprowadzany do magazynu.
  • Podczas zatwierdzania program pyta, czy wygenerować uzupełniający dokument zamówienia (jeśli ilości na dokumencie PZ zostały zmniejszone). Jeśli tak – na liście zamówień pojawi się nowy dokument ZD na brakującą ilość.
  • W chwili otrzymania Faktury Zakupu – dokument PZ konwertujemy do Faktury Zakupu. Na dokumencie FZ ustalamy m.in. formę i termin płatności.
  • Po zatwierdzeniu Faktury Zakupu w preliminarzu płatności powstaje odpowiednie zdarzenie lub, w przypadku płatności gotówką – zapis KW w raporcie kasowym.

Scenariusz 2 Zamawiany towar otrzymujemy w dwóch dostawach

  • Zamawiamy 100 szt. towaru. W systemie rejestrujemy ten fakt tworząc dokument ZD/000002/2008.
  • Zamówiona ilość 100 szt. jest widoczna w kolumnie Zamówienia.
  • Otrzymujemy towar T1. Okazuje się, że otrzymaliśmy teraz tylko 60 szt. towaru, natomiast brakujące 40 szt. zostanie dowiezione w ciągu dwóch dni. Faktura natomiast zostanie wystawiona na całość towaru.
  • Dokument zamówienia konwertujemy do dokumentu PZ. Na powstałym dokumencie przyjmowaną ilość zmieniamy ze 100 na 60 szt.
  • W chwili zatwierdzenia dokumentu PZ program pyta, czy utworzyć uzupełniający dokument zamówienia. Ponieważ pozostałe 40 szt. towaru dostaniemy w kolejnej dostawie – tworzymy takie zamówienie.
  • Przyjęte 60 szt. towaru zostaje wprowadzone do magazynu – odpowiednio zwiększa się ilość towaru.
  • Na liście Zamówień, dokument ZD/000002/2008 otrzymuje status W realizacji. Na formularzu zamówienia w kolumnie Zrealizowano dla towaru T1 widnieje liczba 60, w kolumnie Pozostaje – 40 szt. Ilość 40 szt. widoczna jest na liście zasobów w kolumnie Zamówienia
  • Po dwóch dniach otrzymujemy kolejną dostawę. Dokument ZD konwertujemy do PZ. Uzupełniamy numer obcy dokumentu. Po zatwierdzeniu PZ kolejne 40 szt. towaru zostaje wprowadzone do magazynu. Równocześnie usuwana jest ilość zamówiona a dokument ZD otrzymuje status Zrealizowano
  • Otrzymujemy również Fakturę Zakupu 100 szt. towaru. Aby utworzyć ją na podstawie wcześniej wprowadzonych dokumentów PZ:
    • zaznaczamy je na liście
    • wciskamy przycisk Utworzenie Faktury zakupu.
  • Na liście FZ pojawia się nowy dokument Ustalamy formę i termin płatności. Po zatwierdzeniu powstaje odpowiednie zdarzenie w Preliminarzu płatności, natomiast w przypadku płatności gotówką – generowany jest odpowiedni zapis KW.




Kilka WZ podstawą dla Faktury Sprzedaży

  • Ustaliliśmy z naszym klientem, że towar będzie mu dostarczany codziennie, ale fakturę wystawiamy zawsze na koniec tygodnia, w piątek. Dostawy potwierdzane są dokumentami WZ. Mamy 5 dokumentów WZ/2008/000001….WZ/2008/000005.
  • Towar jest wydawany z magazynu na bieżąco – w chwili wystawienia dokumentu WZ.
  • W celu wystawienia Faktury Sprzedaży należy na liście zaznaczyć odpowiednie Wydania Zewnętrzne. Muszą one dotyczyć:
    • tego samego kontrahenta
    • na wszystkich zastosowano ten sam algorytm wyliczania podatku VAT (netto/brutto)
  • Zaznaczamy wybrane WZ i za pomocą polecenia Przekształcenie do FA z menu kontekstowego rozpoczynamy proces tworzenia Faktury Sprzedaży. Odpowiedni komunikat programu poinformuje nas o poprawnym zakończeniu procesu generowania faktury.
  • Wszystkie przekształcone WZ otrzymują status FA
  • Nowa faktura jest w buforze. Oprócz tego, że można na niej modyfikować daty, formę i termin płatności, program dopuszcza również pewną modyfikację pozycji:
    • nie można modyfikować ani usuwać pozycji, które pochodzą z konwertowanych wcześniej dokumentów WZ
    • można dopisać nowe pozycje na FA. W momencie jej zatwierdzania program utworzy kolejny dokument WZ (różnicowy) na dopisane pozycje
  • Proponowane przez program ustawienia na FA:
    • data wystawienia faktury – to data wykonania konwersji (data bieżąca)
    • data sprzedaży – to również data bieżąca
    • jeśli na dokumentach WZ znajdował się kilka razy ten sam towar w identycznej cenie – program w chwili konwersji zsumuje go do jednej pozycji.
  • Na fakturze należy ustalić formę i termin płatności. Po jej zatwierdzeniu – w preliminarzu płatności pojawią się odpowiednie zapisy. 



Od Rezerwacji odbiorcy do wydania towaru

  • Wystawiamy rezerwacje RO/2008/000054 dla kontrahenta ALOZA na 2 towary CIS: 10 szt. I SOSNA: 15 szt. Rezerwacja pojawia się na liście RO, na liście zasobów pojawiają się odpowiednie zapisy w kolumnie Rezerwacja.
  • Klient pojawia się w firmie i chce zrealizować swoje zamówienie. Wchodzimy na listę rezerwacji, zaznaczamy RO/2008/000054 i za pomocą przycisku odpowiedzialnego za przekształcenie generujemy Fakturę Sprzedaży.
  • Na liście Faktur Sprzedaży pojawia się nowy dokument FARO/2008/000145 o statusie RO. Dokument ten jest w buforze (kolor zielony). Po ustaleniu formy i terminu płatności (przelew 14 dni) zapisujemy dokument na stałe.
  • W zależności od ustawień w konfiguracji:
    • jeśli w konfiguracji mamy zaznaczony dla FA parametr rezerwacja – towar jest nadal zarezerwowany
    • jeśli w konfiguracji mamy zaznaczony dla FA parametr pobranie – towar zostaje zdjęty z magazynu, a rezerwacja znika

W preliminarzu powstaje zdarzenie planujące zapłatę za fakturę.

Po zaznaczeniu Faktury Sprzedaży FARO/2008/000145 przyciskiem  generujemy Wydanie Zewnętrzne. Program odpowiednim komunikatem informuje nas o zakończeniu procesu. Generując WZ program sprawdza czy na magazynie jest wystarczająca ilość towaru. Jeśli chociaż dla jednej pozycji brakuje ilości – WZ nie zostanie utworzony.

W zależności od ustawień w konfiguracji:

  • jeśli faktura rezerwowała towar – rezerwacja znika, a towar zostaje pobrany z magazynu
  • jeśli faktura pobrała towar – powstanie dokumentu WZ niczego nie zmienia w magazynie

Nowo powstały WZ jest automatycznie zapisywany na trwałe. W kolumnie status otrzymuje on znacznik FA. Na formularzu WZ uzyskujemy informację o przekształceniu go z FARO/2008/000145. Podgląd dokumentu źródłowego (FARO/2008/000145) jest możliwy z poziomu zakładki [Dokumenty].

Kiedy otrzymujemy potwierdzenie wpłaty za fakturę – wprowadzamy go do raportu bankowego i zapis rozliczamy z Fakturą Sprzedaży FARO/2008/000145.

Zarówno faktura jak i zapis otrzymują status rozliczonych całkowicie. 




Przekształcanie Faktur proforma (FPF) do Wydań Zewnętrznych (WZ) ze wskazaniem na dostawy

Do konkretnej Faktury proforma można wygenerować częściowe Wydania Zewnętrzne towaru z poziomu listy Faktur PF. Na tak stworzonym Wydaniu Zewnętrznym można wskazać dostawy, z których wydajemy towar. Jeśli dla towaru na pierwszym dokumencie WZ wygenerowanym do FPF wskażemy dostawy, wtedy na każdym kolejnym WZ towar ten musi być wydawany ze wskazaniem dostaw.

Analogicznie, jeśli na pierwszym WZ towar nie miał wskazanych dostaw, wtedy na żadnym z kolejnych nie można wskazać dostaw.

Przy próbach zapisu, przy niespełnionych tych warunkach, program poinformuje odpowiednio komunikatami:

Dokument nie może zostać zapisany.

Zapis niemożliwy. Towar KOD na wcześniejszych WZ do PF jest ze wskazaniem dostaw. Wskaż dostawę dla towaru.

lub

Dokument nie może zostać zapisany.

Zapis niemożliwy. Towar KOD na wcześniejszych WZ do PF nie ma wskazanych dostaw. Zapisz ten towar bez wskazania dostaw.




Przesuwanie wskazanych zasobów na inny magazyn – MM

Na dokumentach MM, podobnie jak na dokumentach rozchodu można wskazywać konkretne partie towaru, które mają być przesunięte na inny magazyn.

Ponieważ korekta dokumentu MM jest Przesunięciem Magazynowym towaru w przeciwnym kierunku, dlatego podczas wykonywania korekty również możliwe jest wybranie określonej partii towaru, niekoniecznie tej, która była wcześniej przesunięta na ten magazyn.

Uwaga
Dla dokumentów MM importowanych z magazynu odległego, zakładka Zasoby i przycisk wyboru z zasobów z partii są ukrywane.




Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT

Na mocy Ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od 1 listopada 2019 r. mechanizm odwrotnego obciążenia VAT, dla krajowych podmiotów gospodarczych został zastąpiony mechanizmem podzielonej płatności. Szczegóły tej funkcjonalności zostały opisane w artykule Mechanizm podzielonej płatności.

Funkcja odwrotnego obciążenia może być nadal stosowana w określonych przypadkach, między innymi wobec kontrahentów unijnych i pozaunijnych – należy jednak pamiętać, że po wyborze takiego kontrahenta, na pozycji cennika należy dodatkowo zmienić ręcznie stawkę VAT na NP dla towarów.

Odwrotne obciążenie podatkiem od towarów i usług polega na przeniesieniu obowiązku podatkowego z tytułu danej transakcji na nabywcę określonych towarów i usług. Jednocześnie nabywca jest podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tej transakcji, co oznacza zwolnienie sprzedawcy od obowiązku zapłaty VAT należnego do urzędu skarbowego.

Aby możliwe było wystawianie dokumentów z towarami objętymi odwrotnym obciążeniem należy:

  • na karcie kontrahenta, na zakładce [Handlowe] wybrać status Podatnikiem jest nabywca oraz zaznaczyć parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES (obydwa parametry można ustawić również na dokumencie – zakładka [Kontrahent]). Podczas zakładania nowej karty kontrahenta, po wybraniu statusu Podatnikiem jest nabywca, parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES może być ustawiany automatycznie w zależności od ustawień w programie. Więcej informacji w tym temacie znajduje się w artykule Formularz kontrahenta – zakładka Ogólne.

W zakresie ustalania statusu kontrahenta pomocne mogą być funkcje seryjne dostępne dla listy kontrahentów:

Na liście kontrahentów, w celu ułatwienia wyszukiwania kontrahentów ze statusem Podatnikiem jest nabywca, można dodać kolumnę Knt_Export poprzez mechanizm personalizacji (funkcja wywoływana jest kombinacją klawiszy <SHIFT>+<F9> z poziomu listy kontrahentów dla operatora z uprawnieniami administracyjnymi).

Wartość 5 w kolumnie Knt_Export oznacza kontrahentów o statusie Podatnikiem jest nabywca. Szczegóły dotyczące dodawania kolumn użytkownika poprzez mechanizm personalizacji opisane są w podręczniku Comarch ERP Optima – Ogólne i Konfiguracja.

  • Konfiguracji Firmy/ Handel/ Parametry (obszar Inne) zaznaczyć parametr Odwrotne obciążenie wg karty towaru. Następnie na karcie towaru należy ustawić Odwrotne obciążenie: Nie/ Tak/ Powyżej limitu.
    • Nie – towar nie podlega odwrotnemu obciążeniu,
    • Tak – towar podlega odwrotnemu obciążeniu,
    • Powyżej limitu – towar podlega odwrotnemu obciążeniu dopiero po przekroczeniu określonego w ustawie o podatku od towarów i usług limitu 20 000 PLN (zastowanie od 1 lipca 2015).

Domyślnie ustawiona jest wartość Nie.

Na liście cennikowej pod ikoną Funkcje dodatkowe (widoczną na górnej wstążce programu) – Karty cennikowe/ Zmiana parametru odwrotne obciążenie możliwe jest seryjne ustawienie odwrotnego obciążenia dla towarów uprzednio zaznaczonych na liście.

Po odznaczeniu parametru w konfiguracji, odwrotne obciążenie będzie dotyczyło wszystkich pozycji na dokumentach.

Jeżeli nie będzie spełniony któryś z opisanych wyżej warunków, wówczas na dokumencie stosowana jest stawka VAT z karty towaru.

Po zaznaczeniu w Konfiguracji firmy/ Handel/ Parametry parametru Odwrotne obciążenie wg karty towaru, na zakładce [Ogólne] formularza dokumentu FS, WZ, RO, FPF będzie widoczny panel Odwrotne obciążenie – limit. Sekcja ma zastosowanie dla towarów, które na karcie mają zaznaczone Odwrotne obciążenie – Powyżej limitu.

Od 01.07.2015 dla takich towarów procedurę odwrotnego obciążenia stosuje się, jeżeli łączna wartość sprzedaży tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza 20 000 PLN.

W polu Wartość sprzedaży wyświetlana jest suma wartości netto w PLN wszystkich towarów, które znajdują się na fakturze i mają na swojej karcie towarowej ustawione odwrotne obciążenie powyżej limitu. Na dokumentach walutowych w polu Wartość sprzedaży wyświetlana jest kwota w PLN.

Po przekroczeniu na dokumencie wartości netto 20 000 PLN, wyświetlane jest ostrzeżenie informujące operatora o tym, że powinien zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia:

W związku z tym, że przepisy definują jednolitą gospodarczo transakcję jako transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów w niesprecyzowanym bliżej okresie, oraz transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie, na dokumentach sprzedaży za pomocą przycisku  można wywołać raport z informacją o sumarycznej wartości sprzedaży towarów z ustawionym odwrotnym obciążeniem – powyżej limitu. Wartość sprzedaży wyświetlana jest dla kontrahenta wybranego na bieżącym dokumencie. W oknie raportu można wskazać zakres dat, za który ma być liczona wartość sprzedaży. Do wyliczanej wartości sprzedaży wchodzą zawsze towary z bieżącego dokumentu (niezależnie od wybranego zakresu dat oraz niezależnie od zaznaczenia parametrów FS, WZ).
Na raporcie można uwzględnić dokumenty FS i WZ.

Jeżeli na transakcji wartość sprzedaży towarów z odwrotnym obciążeniem powyżej limitu nie przekroczy wartości 20 000 PLN, operator mimo to powinien sprawdzić na podstawie raportu sprzedaży, jaka była sprzedaż w wybranym okresie czasowym i zdecydować, czy na transakcji ma być zastosowane odwrotne obciążenie.
W chwili, kiedy wartość sprzedaży przekroczy 20 000 PLN, w panelu Odwrotne obciążenie – limit zostanie zaznaczony parametr Stawka NP. Będzie to skutkowało tym, że stawki VAT na pozycjach z opcją odwrotne obciążenie powyżej limitu zmienią się automatycznie na NP, pod warunkiem, że kontrahent ma status: Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIESPodatnikiem jest nabywca. Po automatycznym zaznaczeniu parametru Stawka NP, operator może odznaczyć ten parametr, wówczas stawki VAT zostaną pobrane z kartotek towarowych.

Na fakturach sprzedaży, fakturach zakupu oraz na korektach do tych dokumentów na zakładce [Ogólne] i [Kontrahent] znajduje się przycisk Weryfikacja statusu VAT kontrahenta, za pomocą którego można zweryfikować, czy kontrahent jest podatnikiem VAT czynnym. Funkcjonalność została opisana w artykule Weryfikacja statusu VAT/ VAT-UE kontrahenta.

Przy zapisie dokumentu FS, WZ, RO, FPF, na którym będą towary z odwrotnym obciążeniem, ale nie będzie ustawiony typ kontrahenta jako podatnikiem jest nabywca albo nie będzie zaznaczony parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES, wyświetlony zostanie komunikat: Na dokumencie występują pozycje z odwrotnym obciążeniem. Aby poprawnie wystawić dokument należy zmienić status kontrahenta na: Podatnikiem jest nabywca i zaznaczyć parametr: Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES. Czy chcesz zmienić status i zaznaczyć parametr? (Tak/ Nie).

Jeżeli operator wybierze TAK, na transakcji zostanie ustawiony rodzaj transakcji na podatnikiem jest nabywca oraz zostanie zaznaczony parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES, stawki VAT dla towarów z wybraną opcją odwrotne obciążenie – TAK, zostaną zmienione na NP.

W sytuacji, kiedy użytkownik na dokumencie, na zakładce [Kontrahent] ustawi status Podatnikiem jest nabywca, parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES zostanie zaznaczony automatycznie.

Uwaga
Podczas przekształcenia WZ do FS, ustawienia dotyczące parametru Stawka NP przenoszone są z dokumentu WZ bez możliwości modyfikacji na FS. Jeśli zajdzie konieczność zmiany stawek VAT, do FS należy wystawić korektę stawki VAT.

Korekty

Na dokument korekty przenoszone są ustawienia parametrów i stawek VAT z dokumentu korygowanego, parametr Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES jest dostępny do edycji, panel Odwrotne obciążenie wg limitu nie jest widoczny.

Na korektach stawki VAT dla Faktur Sprzedaży i Zakupu, można zmienić rodzaj transakcji, dzięki czemu możliwe jest wykonanie korekty dotyczącej odwrotnego obciążenia.

Kopiowanie dokumentów

W przypadku kopiowania dokumentów, stawki VAT pozycji przenoszą się ze skopiowanego dokumentu – nie są ustawiane na podstawie statusów kontrahenta. Aby program ustawił stawkę VAT NP na pozycjach na podstawie statusów kontrahenta Podatnikiem jest nabywcaPodatnik VAT czynny, należy po skopiowaniu dokumentu ponownie wybrać kontrahenta.

Aktualizacja danych kontrahenta

Za pomocą funkcji Aktualizacja danych kontrahenta dostępnej na liście dokumentów pod prawym przyciskiem myszy (po zaznaczeniu w Konfiguracji programu/ Użytkowe/ Operatorzy – na karcie operatora, na zakładce [Parametry] Aktualizacja kontrahenta na dokumencie) można zaktualizować na dokumencie zaznaczenie parametru Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES. Na transakcję pobierane jest aktualne ustawienie z karty kontrahenta (funkcja przydatna m.in. przy przekształcaniu wydań zewnętrznych wystawionych przed lipcem b.r. do faktur sprzedaży z datą od 1 lipca bądź przy tworzeniu faktur sprzedaży do faktur proforma, gdzie faktury zaliczkowe na towary z odwrotnym obciążeniem były wystawiane przez lipcem b.r.). Funkcja nie powoduje zmiany stawek VAT na dokumencie.

Na wydrukach FS, WZ i FPF w kolumnie VAT dla towarów z zaznaczonym parametrem pojawia się „—*”, natomiast pod listą sprzedawanych towarów i usług wydrukowana zostanie adnotacja „*) – odwrotne obciążenie”.

Zakup

Dla faktur zakupu, przyjęć zewnętrznych, zamówień u dostawców panel Odwrotne obciążenie wg limitu zawiera tylko parametr Stawka NP. Użytkownik musi zaznaczyć ten parametr, jeśli na otrzymanym dokumencie sprzedaży występują towary odwrotnie obciążone powyżej limitu 20 000 PLN (parametr nie jest zaznaczany automatycznie jak w przypadku dokumentów sprzedaży). Po zaznaczeniu tego parametru dla towarów, które na karcie mają ustawione Odwrotne obciążenie – Powyżej limitu zostanie ustawiona na dokumencie stawka VAT NP.

W przypadku handlu towarami wrażliwymi obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy będącym podatnikiem VAT. Jednocześnie nabywcom przysługuje prawo do odliczenia VAT.

W programie mechanizm ten realizowany jest poprzez dowody wewnętrzne sprzedaży i dowody wewnętrzne zakupu. Po wystawieniu faktury zakupu (dla kontrahenta o statusie Podatnikiem jest nabywca oraz dla transakcji od 1 lipca 2015 o statusie Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES), należy ten dokument przekształcić do faktury wewnętrznej sprzedaży w celu naliczenia podatku VAT następnie FSW do faktury wewnętrznej zakupu w celu odliczenia VAT-u.

Na liście FZ dostępny jest przycisk  Generuj fakturę wewnętrzną sprzedaży.

Aby możliwe było przekształcenie FZ do FSW, pozycje na FZ:

  • Nie mogą mieć naliczonego podatku VAT,
  • W przypadku kiedy na FZ część pozycji ma wykazany podatek VAT, na FSW zostaną przeniesione wyłącznie pozycje bez naliczonego VAT-u.

Na liście FSW (menu Handel/ Inne/ Dowody Wewnętrzne Sprzedaży) dostępny jest przycisk  Generuj dowód wewnętrzny zakupu. FZW można wygenerować także z formularza FSW zaznaczając .

Podczas księgowania dokumentów do rejestrów VAT, zaznaczenie parametru Podatnik VAT czynny/ Aktywny w VIES jest przenoszone z dokumentu.

Transakcje wewnątrzunijne i pozaunijne

Na potrzeby deklaracji VAT-7, na karcie kontrahenta (menu Ogólne/ Kontrahenci), na zakładce [Handlowe] można ustawić status: Wewnątrzunijny – Podatnikiem jest nabywca, Pozaunijny – Podatnikiem jest nabywca. Statusy te są przenoszone na dokumenty.

W przypadku dokumentów FZ i PZ dla kontrahentów o statusie Wewnątrzunijny – Podatnikiem jest nabywca lub Pozaunijny – Podatnikiem jest nabywca odwrotne obciążenie jest stosowane bez względu na to czy kontrahent jest podatnikiem VAT czynnym oraz bez względu na to czy parametr Odwrotne obciążenie wg karty towaru jest ustawiony w Konfiguracji firmy/ Handel/ Parametry. Stawka VAT na wszystkich pozycjach dokumentu jest ustawiana na NP.

Dla dokumentów sprzedaży odwrotne obciążenie jest stosowane tylko dla pozycji ze stawką VAT NP (bez względu na to czy kontrahent jest podatnikiem VAT czynnym oraz bez względu na ustawienie parametru Odwrotne obciążenie wg karty towaru). Stawki VAT na pozycjach dokumentów są ustawiane w identyczny sposób jak dla transakcji wewnątrzunijnych i pozauniijnych, z tym, że na wydrukach dla pozycji ze stawką VAT NP widnieje adnotacja dotycząca odwrotnego obciążenia.W




Koszt Gospodarowania Odpadami KGO

KGO – Koszt Gospodarowania Odpadami, związany jest z ewidencjonowaniem kosztów za wprowadzenie do obrotu produktów elektrycznych i elektronicznych, czy też produktów w jednorazowych opakowaniach z tworzyw sztucznych. Zgodnie z ustawą koszt KGO zawarty jest w cenie zamawianego towaru.

W Konfiguracji Firmy/ Magazyn/ KGO dostępny jest parametr Obsługa KGO.

Zaznaczenie parametru Obsługa KGO spowoduje uaktywnienie możliwości wprowadzenia kosztu na karcie towarowej lub na pozycjach dokumentu.

Po zaznaczeniu tego parametru uaktywniają się również opcje wyliczania rabatu. Domyślnie zaznaczona jest opcja (rabat od pełnej ceny).

  • rabat od pełnej ceny – rabaty będą wyliczane od całkowitej ceny towaru.
  • rabat od ceny bez KGO – rabaty będą wyliczane od ceny pomniejszonej o wartość KGO wprowadzonej dla pozycji.

Przykład

Sprzęt kosztuje 100 zł a KGO wynosi 10 zł(wliczone w cenę towaru). Udzielamy rabatu 20%. W przypadku, gdy:

  1. a) wybrano rabat od pełnej ceny

Rabat wyliczany jest od ceny 100 PLN (20% ze 100 PLN = 20 PLN), dlatego udzielenie rabatu 20 % da cenę końcową 80 PLN

100 PLN – 20 PLN = 80 PLN

  1. b) wybrano rabat od ceny bez KGO

Rabat wyliczany jest od ceny 90 PLN (po odjęciu 10 PLN KGO) (20% z 90 PLN = 18 PLN), dlatego udzielenie rabatu 20 % da cenę końcową 82 PLN

90 PLN – 18 PLN +10 PLN (KGO) = 82 PLN

Uwaga

Jeśli po wprowadzeniu pozycji na dokument, zmieniona zostanie wartość KGO, wówczas zaktualizowany zostanie procent rabatu (przeliczony z uwzględnieniem KGO i ceny).

Analogicznie program przeliczy na nowo procent rabatu (uwzględniając KGO) jeśli zmienimy cenę towaru.

Na karcie towaru na zakładce [Dodatkowe] pojawia się pole Wartość KGO.

W tym polu można wprowadzić jednostkowy Koszt Gospodarowania Odpadami – KGO netto dla towaru. Wartość KGO zapisywana jest zawsze w walucie systemowej. Pole wartość KGO nie jest dostępne dla usług oraz dla opakowań (kaucji).

Istnieje również możliwość seryjnej zmiany wartości KGO. Na liście pozycji w Ogólne/ Cennik lub Handel/ Zasoby dostępna jest ikona operacji seryjnych . W menu dostępnym po rozwinięciu strzałki obok tej ikony znajduje się opcja Ustawienie KGO.

Przed uruchomieniem funkcji należy zaznaczyć towary, dla których chcemy uzupełnić określoną, jednakową dla wszystkich zaznaczonych pozycji wartość KGO. Po wywołaniu funkcji pojawi się okno, w którym można wpisać wartość KGO.

Po uruchomieniu ikony pioruna, Koszt Gospodarowania Odpadami zostanie uzupełniony dla wszystkich zaznaczonych pozycji, które nie są usługami lub kaucjami.

Wartość KGO można również uzupełnić bezpośrednio na formularzach dokumentów tj. na Przyjęciach Zewnętrznych (PZ), Fakturach Zakupu (FZ), Wydaniach Zewnętrznych (WZ), Fakturach Sprzedaży (FS), Paragonach (PA).

Uwaga
KGO nie jest wykazywany na dokumentach walutowych oraz eksportowych i wewnątrzunijnych, wystawionych dla Kontrahenta innego niż krajowy (przyjmie wartość 0 PLN bez możliwości edycji).

Użytkownik może uzupełnić wartość na formularzu dokumentu, na dwa sposoby:

  • na liście pozycji dokumentu, w kolumnie KGO. Kolumna nie jest domyślnie widoczna, konieczne jest jej dodanie poprzez użycie prawego przycisku myszy, następnie wybór kolumn.

  • na poglądzie pozycji dokumentu, który wywoływany jest po użyciu ikony lupy .

Edycja na dokumentach rozchodowych nie powoduje żadnych zmian na karcie towaru, natomiast po zmianie wartości KGO na dokumentach przychodowych pojawi się komunikat: Zmieniono wartość KGO. Czy przenieść wartość na kartę towarową? Wybór opcji Tak spowoduje aktualizacje wartość KGO na karcie towaru, natomiast wybierając opcję NIE decydujemy o zapisie wskazanej wartości wyłącznie dla edytowanego dokumentu, wartość na karcie towaru pozostanie bez zmian.

Uwaga
Jeśli dokument wystawiony jest „od brutto” i zmienimy stawkę podatku VAT dla pozycji dokumentu, wartość netto KGO zostanie ponownie pobrana z karty towaru i naliczony podatek VAT.

Koszt Gospodarowania Odpadami wykazywany jest na dwóch wydrukach dostępnych z poziomu formularza Faktury Sprzedaży:

Faktura VAT/ Wzór standard (nowy)

Faktura VAT (GenRap)/ Wzór standard

Na tych wydrukach dla każdej pozycji drukowana jest wartość jednostkowa KGO oraz wartość KGO dla całej pozycji (netto lub brutto w zależności od wybranego algorytmu naliczania podatku na fakturze), zarówno dla jednostek podstawowych jak i pomocniczych.

W podsumowaniu tabelki VAT wykazany jest sumaryczny Koszt Gospodarowania Odpadami, natomiast w nagłówku widoczny jest Numer rejestrowy BDO (pobrany z menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy) – przejdź do artykułu.




Rozliczanie magazynu metodą AVCO – kontrola chronologii

Jeśli użytkownik wybrał metodę rozliczania magazynu jako AVCO (średnie ważone ceny zakupy) to w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Ogólne ma możliwość zaznaczenia parametru Brak kontroli chronologii. Parametr ma znaczenie przy wystawianiu dokumentów z datą wstecz.

Jeśli parametr nie jest zaznaczony to przy próbie wystawienia dokumentu z datą wcześniejszą niż ostatnia dostawa towaru program nie pozwoli na zatwierdzenie dokumentu.

Natomiast w przypadku, gdy parametr jest zaznaczony – program pozwoli na wystawienie dokumentu z datą wcześniejszą niż data ostatniej dostawy, pod warunkiem, że w magazynie, na dzień zgodny z datą wydania towaru, była odpowiednia jego ilość (i wartość).

Przykład

PZ1 z datą 01 stycznia: 1 szt. Towaru

PZ2 z datą 03 stycznia: 1 szt. Towaru

WZ1 z datą 02 stycznia: 1 szt. Towaru

Dnia 02 stycznia w magazynie była odpowiednia ilość towaru, jednak data ostatniej modyfikacji zasobu jest późniejsza (03 stycznia):

Jeśli parametr o braku kontroli chronologii nie jest zaznaczony – program nie pozwoli na zatwierdzenie dokumentu WZ, ponieważ ostatnia modyfikacja zasobu była z datą późniejszą.

Jeśli parametr o braku kontroli chronologii będzie zaznaczony – program pozwoli na wystawienie dokumentu WZ, ponieważ wystarczy odpowiednia ilość (i wartość) towaru w magazynie na dany dzień.




Specyfikacja załadunku

Wydruk specyfikacji załadunku zawiera zestawienie towarów z wybranych dokumentów. Wydruk może być wykorzystywany np. podczas przygotowywania towarów, które będą rozwożone do klientów.

Zestawienie jest dostępne z poziomu listy Faktur Sprzedaży, Rezerwacji, Faktur proforma oraz dokumentów WZ. Lista jest przygotowywana dla każdego typu dokumentu odrębnie i obejmuje dokumenty zaznaczone na liście.

Zestawienie zawiera listę towarów wraz z ilością określoną w jednostce podstawowej i jednostce pomocniczej. Dodatkowo na specyfikacji drukowane są numery dokumentów, na podstawie których jest tworzone zestawienie (oznaczenie B przy numerze oznacza, że dany dokument jest zapisany do bufora).

Dodatkowo istnieje możliwość, by wydruk zawierał zestawienie opakowań obejmujące wszystkie towary ze specyfikacji (program pyta o to przed utworzeniem wydruku). Zestawienie opakowań jest drukowane w odrębnej tabeli. Podczas tworzenia zestawienia opakowań program sprawdza dla poszczególnych towarów jednostkę podstawową i pomocniczą. Jeśli są one zgodne – na zestawieniu opakowań ilości są sumowane.

Przykład

Towar 1: jedn. podst. SZT, 1 OPAK = 10 SZT.

Towar 2: jedn. podst. SZT, 1 OPAK = 15 SZT.

Towar 3: jedn. podst. KG, 1 OPAK = 10 KG.

Na zestawieniu opakowań program zsumuje opakowania dla Towaru 1 i Towaru 2, gdzie jednostka podstawowa i pomocnicza są takie same. Natomiast dla Towaru 3 na zestawieniu opakowań powstanie odrębna pozycja.