W jaki sposób na rocznej deklaracji PIT-36L oraz PIT-28 uwzględnić zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej?

W programie w wersji 2024.3.1 na formularzach deklaracji rocznych PIT-36L(20) oraz PIT-28(26) umożliwiono podwyższenie przychodów o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Aby zwiększyć kwotę przychodów na formularzu deklaracji PIT-36L(20) należy ręcznie zmodyfikować kwotę w pozycji 28 Przychód. Zwiększona kwota przychodów nie jest przenoszona na załącznik PIT/B(21).
.
Natomiast na formularzu deklaracji PIT-28(26) w sekcji D Przychody podatnika objęte ryczałtem według stawek umożliwiono zwiększenie kwoty przychodów w pozycjach: 25-33, 35-43, 45-46, 48. Kwotę przychodu należy ręcznie zmodyfikować. Zwiększona kwota przychodów nie jest przenoszona na załącznik PIT-28/B(20).




Czy w programie można utworzyć deklarację IFT-2/IFT-2R?

Deklaracja IFT-2/IFT-2R została wprowadzona w wersji 2024.3.1 i jest dostępna dla wszystkich rodzajów księgowości z poziomu Księgowość/ CIT/ Deklaracje IFT-2/IFT-2R jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Deklaracje i pełnomocnictwa w sekcji Podatnik składa deklaracje/odprowadza zaliczki z tytułu zaznaczono opcję IFT-2R. Szczegółowe informacje dostępne są w biuletynie Deklaracja IFT-2/IFT-2R.




Kolumny Należności i Zobowiązania na liście kontrahentów. Jakie dokumenty biorą udział w podsumowaniach?

Na liście kontrahentów domyślnie widoczne są kolumny podsumowujące aktualne stany zobowiązań i należności w walucie PLN każdego kontrahenta. Kwoty z dokumentów w walucie obcej są przeliczane na walutę systemową. Kolumny te są domyślnie widoczne na liście. Wyświetlane w nich kwoty prezentowane są w kolorze czarnym jeżeli kontrahent posiada nierozliczone odpowiednio: należności lub zobowiązania, ale nie minął jeszcze termin płatności żadnej z nich. Jeżeli natomiast termin płatności dla którejś należności lub zobowiązania minął, wówczas wartości w tych kolumnach wyświetlane są w kolorze czerwonym. Jeżeli dla kontrahenta nie ma żadnych nierozliczonych należności/zobowiązań, wspomniane kolumny dla tego kontrahenta pozostają puste.

Kolumny prezentują kwoty dotyczące sumy nierozliczonych należności i zobowiązań, które są przenoszone wyłącznie na podstawie płatności dostępnych w Preliminarzu płatności.

Z poziomu listy kontrahentów dostępny jest wydruk Dokumenty nierozliczone/ Wszystkie-historycznie, który prezentuje wszystkie dokumenty z informacją o ilości dni zwłoki do wskazanej przez użytkownika daty.

Dodatkowo z poziomu zakładki Kasa/Bank/ Dokumenty nierozliczone/ Na dzień dostępna jest lista, która wskazuje dokumenty, które nie zostały rozliczone całkowicie do wybranego dnia. Jeżeli w filtrze zostaną wykluczone zapisy k/b wówczas sumy będą adekwatne do tych widocznych w preliminarzu płatności w kolumnach Należności PLN i Zobowiązania PLN.

Nie są brane pod uwagę zapisy KP/KW znajdujące się w raportach kasowo-bankowych.

Uwaga

W kolumnach Należności PLN i Zobowiązania PLN  nie są brane pod uwagę zapisy KP/KW znajdujące się w raportach kasowo-bankowych.




W jaki sposób rozpoznawany jest kontrahent na zapisie kasowo/bankowym w momencie importu polecenia przelewu?

Aby podmiot został rozpoznany w momencie importu wyciągu bankowego do programu, karta kontrahenta musi istnieć już w bazie danych firmy oraz  numer rachunku bankowego przypisany do podmiotu na zakładce Płatności karty kontrahenta musi być zgodny z numerem rachunku bankowego znajdującym się w pliku importu.




Zamknięcie miesiąca dla Klientów Biur rachunkowych pracujących na Comarch ERP XT i Comarch Moje BR

Dla Klientów Biur rachunkowych pracujących na Comarch ERP XT i Comarch Moje BR istnieje możliwość oznaczenia zamknięcia miesiąca, czyli dostarczenia do Biura wszystkich dokumentów za dany miesiąc i przesłania tej informacji do Biura rachunkowego pracującego na Comarch ERP Optima. Biura rachunkowe mają możliwość zamknąć i otworzyć miesiąc u swoich Klientów oraz przesłać do Klientów informację o dniu zamknięcia, czyli o terminie do którego najpóźniej pozwalają Klientom na wysłanie dokumentów

Funkcjonalność została wprowadzona, aby ułatwić Biurom rachunkowym otrzymanie dokumentów w określonym czasie tak, aby mogły terminowo wyliczać deklaracje. Klient może oznaczyć zamknięcie miesiąca po stronie programu Comarch ERP XT/ Comarch Moje BR. W ten sposób poinformuje on Biuro rachunkowe, że wszystkie dokumenty zostały dostarczone. Jeżeli Klient potrzebuje w zamkniętym miesiącu wystawić i dosłać dodatkowe dokumenty, to musi skontaktować się z Biurem rachunkowym, aby Biuro otworzyło mu miesiąc po stronie programu Comarch ERP Optima.

Funkcjonalność zamknięcia miesiąca dostępna jest dla Biur rachunkowych oraz ich Klientów pracujących na Comarch ERP XT i Comarch Moje BR, którzy mają uruchomioną Internetową Wymianę Dokumentów.

Ustawienia w konfiguracji

W Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja na zakładce [Opcje] znajduje się parametr Ustaw swoim Klientom automatyczne zamknięcie miesiąca na dzień [ ] następnego miesiąca. Po zaznaczeniu parametru uaktywnia się pole, w którym Biuro rachunkowe może wskazać dzień, kiedy nastąpi zamknięcie miesiąca dla wszystkich Klientów Comarch ERP XT i Comarch Moje BR, z którymi wymienia dane za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów. Domyślnie w tym miejscu podpowiada się 15. dzień następnego miesiąca. Parametr domyślnie nie jest zaznaczony.

Parametr Ustaw swoim Klientom automatyczne zamknięcie miesiąca na dzień [ ] następnego miesiąca
Jeżeli w konfiguracji miała miejsce zmiana parametru, czyli jego odznaczenie, zaznaczenie lub zmiana dnia zamknięcia,  to podczas zapisywania zmian w konfiguracji przyciskiem Zapisz wprowadzone zmiany

informacja o tych zmianach zostanie wysłana do poszczególnych Klientów Biura pracujących na Comarch ERP XT i Comarch Moje BR, z którymi Biuro ma skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów  oraz na karcie klienta w bazie Biura jest wskazana baza klienta na zakładce [Księgowe].

 

Formularz kontrahenta w bazie Biura rachunkowego

W bazie Biura rachunkowego na formularzu kontrahenta, na zakładce [Księgowe] znajdują się informacje o statusie zamknięcia miesiąca Klienta oraz parametr Automatyczne zamykanie miesiąca służący do wskazania indywidulanego terminu zamykania miesiąca u danego Klienta.

Pola z informacjami dotyczącymi zamknięcia miesiąca Klienta są aktywne na formularzu kontrahenta na zakładce [Księgowe]  jeżeli:

  • Na formularzu kontrahenta na zakładce [Księgowe] w sekcji Klient Biura rachunkowego w polu Firma wskazano bazę firmową Klienta;
  • Klient ma skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana dokumentów/ Aktywacja, zakładka [Klienci];
  • W Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana dokumentów/ Aktywacja, zakładka [Klienci], w kolumnie Aplikacja klienta wskazany jest typ wymiany z Klientem XT / Moje BR.

 

Po lewej stronie okna została dodana tabela z trzema kolumnami: Miesiąc, Status oraz Data zamknięcia. Na liście znajdują się miesiące od stycznia do grudnia. Widok listy zawężony jest do roku wskazanego dla parametru Status zamknięcia miesięcy w roku [ ] znajdującego się nad tabelą.

W kolumnie Status mogą być wskazane dwie opcje: Otwarty i Zamknięty. Domyślnie Status dla wszystkich miesięcy to Otwarty.

Status Otwarty widoczny jest w kolumnie Status jeżeli:

  • nie została jeszcze odebrana paczka od Klienta z datą zamknięcia;
  • Biuro otworzyło miesiąc klientowi poprzez zmianę daty zamknięcia.

 

Status Zamknięty widoczny jest w kolumnie Status jeżeli:

  • została odebrana paczka od Klienta z datą zamknięcia,
  • Biuro zamknęło miesiąc Klientowi ustawiając datę zamknięcia.

 

Pole w kolumnie Data zamknięcia może być puste lub może być wskazana data zamknięcia. Domyślnie pole jest puste.

Pole w kolumnie Data zamknięcia jest puste jeżeli:

  • nie została jeszcze odebrana paczka od Klienta z informacją o dacie zamknięcia,
  • Biuro samodzielnie nie zamknęło Klientowi miesiąca.

 

Pole w kolumnie Data zamknięcia będzie uzupełnione jeżeli:

  • Biuro zaimportuje paczkę od Klienta, w której będzie informacja o dacie zamknięcia,
  • Biuro ręcznie ustawi datę zamknięcia.

 

Obok tabeli dostępna jest ikona Zmień . Naciśnięcie przycisku pozwala na zmianę pola ze statusem oraz na zmianę daty zamknięcia. Po zmianie statusu automatycznie zostanie zmieniona Data zamknięcia na dzień bieżący. W polu Data zamknięcia można pozostawić datę bieżącą lub wybrać późniejszą. Nie ma możliwości wybrania daty wcześniejszej. Gdyby użytkownik wybrał datę wcześniejszą z kalendarza, to zostanie ona automatycznie zmieniona na datę bieżącą.

Na formularzu kontrahenta, na zakładce [Księgowe] po prawej stronie znajduje się parametr Automatyczne zamykanie miesiąca służący do zamykania miesięcy u Klienta. Dla tego parametru dostępne są do zaznaczenia trzy opcje:

  • Zgodnie z ustawieniami w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów,
  • W kolejnym miesiącu na dzień [ ],
  • Brak.

 

Domyślnie jest ustawiona opcja Zgodnie z ustawieniami w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów. W takim przypadku data zamknięcia dla danego klienta będzie zależna od ustawienia parametru Ustaw swoim Klientom automatyczne zamknięcie miesiąca na dzień [ ] następnego miesiąca dostępnego w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja na zakładce [Opcje]. 

  • Jeżeli parametr w Konfiguracji jest zaznaczony, to miesiąc u Klienta jest automatycznie zamykany w terminie wskazanym w Konfiguracji.
  • Jeżeli parametr w Konfiguracji nie jest zaznaczony, to miesiąc u Klienta nie jest automatycznie zamykany.

 

Po zaznaczeniu opcji W kolejnym miesiącu na dzień [ ] uaktywnia się pole z opcją wyboru dnia. Zaznaczenie tej opcji pozwala na ustawienie indywidulanego terminu zamknięcia dla danego Klienta, niezależnego od ustawienia parametru Ustaw swoim Klientom automatyczne zamknięcie miesiąca na dzień [ ] następnego miesiąca dostępnego w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja na zakładce [Opcje]. 

Po zaznaczeniu opcji Brak Klient nie będzie korzystał z funkcjonalności zamykania miesięcy.

Ustawienia parametru o automatycznym zamykaniu miesiąca na formularzu kontrahenta na zakładce [Księgowe] mają pierwszeństwo nad ustawieniami parametru w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja na zakładce [Opcje].

Po dodaniu nowego kontrahenta na listę kontrahentów domyślnym ustawieniem dla parametru Automatyczne zamykanie miesiąca  będzie opcja Zgodnie z ustawieniami w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów.

Formularz kontrahenta

Jeżeli na karcie kontrahenta nastąpiła zmiana terminu automatycznego zamykania miesiąca lub zmiana statusu zamknięcia miesiąca lub zmiana daty zamknięcia miesiąca, to podczas zapisywania formularza za pomocą przycisku Zapisz zmiany informacja o zmianach zostaje automatycznie wysłana do Klienta. Klient po odświeżeniu danych w aplikacji Comarch ERP XT lub Comarch Moje BR od razu widzi zmiany w statusie miesiąca.

 

Zamknięcie miesiąca w bazie Klienta

W bazie Klienta Biura na wstążce programu w sekcji Wymiana danych dodano przycisk Status miesiąca  Przycisk jest dostępny w następujących miejscach w programie Comarch ERP Optima:

  • Rejestry VAT,
  • Rejestry VAT/ Rejestry VAT
  • Kasa Bank
  • Kasa Bank/ Preliminarz płatności

 

Po naciśnięciu przycisku Status miesiąca  zostaje otworzone okno, na którym znajdują się  następujące dane: Miesiąc i Rok, Status oraz Data zamknięcia. Domyślnie widoczny jest miesiąc poprzedni w stosunku do daty bieżącej.

Na oknie Status miesiąca można zmienić Status oraz ustalić nową datę zamknięcia. Po zmianie statusu automatycznie zostanie zmieniona Data zamknięcia na dzień bieżący. W polu Data zamknięcia można pozostawić datę bieżącą lub wybrać późniejszą. Nie ma możliwości wybrania daty wcześniejszej. Gdyby użytkownik wybrał datę wcześniejszą, to zostanie ona automatycznie zmieniona na datę bieżącą.

Status miesiąca

Po zapisaniu formularza przyciskiem Zmień dane dotyczące statusu i daty zamknięcia miesiąca zostają zaktualizowane na karcie tego kontrahenta [Księgowe] w bazie Biura. Podczas zapisywania formularza  tworzy się paczka z informacjami dotyczącymi zamknięcia miesiąca u Klienta Comarch ERP XT/ Comarch Moje BR i jest ona automatycznie wysłana do Klienta. 

Informacja o zamknięciu miesiąca w bazie Klienta jest również widoczna na pierwszej zakładce:

  • w rejestrach VAT sprzedaży,
  • w rejestrach VAT zakupu,
  • w ewidencji przychodów,
  • w ewidencji kosztów.

 

W nagłówku okna znajduje się informacja o następującej treści: Klient zamknął miesiąc [miesiąc] [rok].

Powyższa informacja  jest widoczna w nagłówku okna jeżeli miesiąc poprzedni względem miesiąca z daty systemowej jest zamknięty.

Rejestr VAT sprzedaży w bazie klienta

 

Zamknięcie miesiąca w strukturze pliku XML

Na oknie Eksportu danych za pomocą pracy rozproszonej, w części Dokumenty została dodana pozycja Zamknięcie miesiąca wraz z opisem: Dzień zamknięcia, miesiąc i rok zamknięcia oraz data zamknięcia. Pozycja pojawia się w bazie Klientów Comarch ERP XT oraz Comarch Moje BR, z którymi została skonfigurowana Internetowa Wymiana Dokumentów.

Pozycja Zamknięcie miesiąca na oknie Eksportu jest domyślnie zaznaczona i nie ma możliwości jej odznaczenia. Informacja o zamknięciu miesiąca będzie zawsze wysyłana do Klienta niezależnie od tego czy dla parametru  Eksportowane dane została zaznaczona opcja Dotąd nie eksportowane lub zmienione czy Wszystkie oraz jaki został wskazany Zakres dat.

Dzień zamknięcia zapisany w bazie Klienta wysyłany jest podczas każdej wysyłki danych do Klienta. Miesiąc i rok, dla którego zmieniamy status zamknięcia lub otwarcia oraz data zamknięcia eksportowane są tylko w przypadku, gdy po stronie programu Comarch ERP Optima miała miejsce ich modyfikacja.

Praca rozproszona Eksport

Klient pracujący na Comarch ERP XT lub Comarch Moje BR przesyła do Biura rachunkowego informację tylko o zamknięciu miesiąca.

Po imporcie paczki, informacje o zamknięciu są zapisywane w bazie firmowej Klienta. Na formularzu kontrahenta w bazie biura rachunkowego zostaje dodany wpis dla miesiąca, który został przez Klienta zamknięty.

 

Informacje o zamknięciu miesiąca w module Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe

W konfiguracji Programu/ Biuro Rachunkowe/ Atrybuty/ Ogólne dodany został nowy atrybut Klient zamknął m-c.

Jeżeli status zamknięcia miesiąca u Klienta jest Otwarty, to program dla atrybutu Klient zamknął m-c. wyświetla wartość Nie. Jeżeli status zamknięcia jest Zamknięty, to program wyświetla wartość Tak.

Atrybut jest widoczny w module Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe w obszarze Informacje o firmie klienta pod grupą: Ogólne.

Informacja o zamknięciu miesiąca jest znajduje się również w widoku standardowym Stan, w kolumnie Klient zamknął m-c.




Czy w programie jest możliwość wykonania kontroli naruszeń planu/ czasu pracy pracownika?

Od wersji 2024.5 istnieje możliwość weryfikacji reguł wynikających z Kodeksu pracy dotyczących czasu pracy pracowników. Użytkownik może sprawdzić poprawność planu/czasu pracy pod kątem zachowania:

  • doby pracowniczej,
  • odpoczynku dobowego,
  • odpoczynku tygodniowego,
  •  co 4 wolnej niedzieli.

Walidacja jest przeprowadzana automatycznie (w przypadku zaznaczenia parametru Automatyczna weryfikacja reguł wynikających z Kodeksu pracy w planie i czasie pracy w kalendarzu według którego jest rozliczany pracownik) lub ‘na żądanie’ Użytkownika. Program dokonuje automatycznej kontroli podczas wejścia do planu/czasu pracy pracownika, edycji poszczególnych dni w planie/czasie pracy oraz importu czasu pracy z arkusza Excel.
Weryfikacja ‘na żądanie’ odbywa się za pomocą przycisku ‘Weryfikacja reguł wynikających z Kodeksu pracy’ dostępnego w czasie/planie pracy oraz kalendarza w konfiguracji.
Po kliknięciu przycisku otwiera się okno, na którym Użytkownik może wskazać jakie reguły mają zostać sprawdzone.

Domyślnie zaznaczone są wszystkie opcje. Weryfikacja odbywa się dla wyświetlanego w czasie/planie pracy miesiąca.

Po zakończeniu weryfikacji Użytkownik zostanie poinformowany o jej wyniku. W przypadku wystąpienia nieprawidłowości pojawi się odpowiedni komunikat, a dni, w których występują nieprawidłowości zostaną oznaczone czerwonym obramowaniem. Po najechaniu na dany dzień zostanie wyświetlona informacja jaka reguła została naruszona.




Jak odnotować współprace na umowie B2B?

W programie jest możliwość ewidencja umów B2B oraz naliczanie limitów nieobecności dla osób współpracujących w ramach umów B2B.

Wprowadzenie umowy B2B jest dostępne z poziomu Listy pracowników po rozwinięciu menu przycisku ‘Lista umów pracownika’  i wybraniu opcji Lista umów B2B.

Na formularzu umowy B2B Użytkownik może określić między innymi Liczbę dni wolnych do wykorzystania w trakcie roku określając tym samym limit dni wolnych na dany rok.

Dla osób na umowach B2B, którym odnotowano informację o liczbie dni wolnych dodano dedykowany limit nieobecności Nieobecność (B2B). W przypadku wykorzystywania dni wolnych osobie na umowie B2B należy odnotować Nieobecność (B2B), która jest powiązana z limitem nieobecności.
Z poziomu listy pracowników, w gałęzi Lista umów dostępny jest wydruk Lista umów B2B (sPrint), na którym wykazywane są osoby z trwającymi w podanym okresie umowami B2B




Jak wystawić fakturę zaliczkową zakupu i rozliczyć ją z fakturą zakupu od dostawcy ?

Krok pierwszy.

Utwórz dokument zamówienie u dostawcy z poziomu menu Handel/Zamówienie u Dostawcy. W tym celu kliknij ikonę zielonego plusa na liście ZD, następnie wypełnij dokument oraz zapisz i zatwierdź na stałe (odznaczając parametr Bufor w prawym górnym rogu w formularza dokumentu lub z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy wybierz opcję Zatwierdź dokumenty).

Krok drugi.

Zaznacz zamówienie u dostawcy, do którego wystawiasz zaliczkę. Następnie rozwijając strzałkę obok przycisku FZ w lewym dolnym rogu listy ZD, wybierz opcję Faktura zaliczkowa.

lub z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy wybierz opcję Przekształcenie do faktury zaliczkowej.

Na formularzu nowo tworzonej faktury zaliczkowej zakupu automatycznie podnoszone jest okno, na którym możesz podać kwotę przyjmowanej zaliczki, bądź procent maksymalnej możliwej wartości zaliczki:

Kwota zaliczki
Kwota zaliczki

Po zaakceptowaniu – program podzieli podaną kwotę proporcjonalnie na wszystkie pozycje widoczne na formularzu faktury zaliczkowej zakupu.
Po zamknięciu okna, możesz ręcznie wprowadzić kwotę zaliczki w kolumnie Zaliczka dla poszczególnych pozycji.
Aby ponownie otworzyć okno podziału zaliczki, kliknij przycisk – Dystrybucja zaliczki na wszystkie pozycje.

Do jednego zamówienia u dostawcy można wystawić kilka faktur zaliczkowych – program kontroluje, by kwota wpłacanych zaliczek nie przekroczyła wartości zamówienia u dostawcy.

Krok trzeci.

Rozliczanie faktur zaliczkowych zakupu jest możliwe poprzez przekształcenie zamówienia u dostawcy powiązanego z zaliczkami do faktury zakupu.
Zaznacz zamówienie u dostawcy, które będzie przekształcane do faktury zakupu i wciśnij przycisk – Faktura zakupu (lub z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy wybierz opcję Przekształcenie do FZ).

Na utworzonej fakturze zakupu wykazywane są wszystkie pozycje z zamówienia u dostawcy, jednak wartość końcowa faktury (w tabeli VAT) jest pomniejszana o kwotę wpłaconych zaliczek.
Na formularzu faktury zakupu na zakładce [Płatności] widoczna jest tabelka Faktury zaliczkowe, która zawiera listę faktur zaliczkowych.

Do jednego zamówienia u dostawcy można wystawić wiele faktur zakupu. Na kolejne faktury zakupu zostaną przeniesione pozycje, które nie zostały jeszcze zafakturowane.

Na fakturach zakupu można modyfikować pozycje przeniesione z zamówienia u dostawcy (usuwać, dodawać, zmieniać ceny).

Alternatywnie krok pierwszy oraz drugi możesz wykonać z poziomu menu Handel/Faktury zakupu.
Rozwijając strzałkę obok przycisku zielonego plusa wybierz opcję Faktura zaliczkowa :

 Kwota zaliczki

Po wyborze tej opcji pojawia się komunikat Aby utworzyć fakturę zaliczkową należy wystawić zamówienie u dostawcy. Czy chcesz wystawić zamówienie u dostawcy?

  •  Wybór Tak powoduje podniesienie formularza nowo tworzonego zamówienia u dostawcy. Po zapisie dokumentu ZD na trwałe pojawi się komunikat:
    •  Czy chcesz wprowadzić fakturę zaliczkową do tego zamówienia?
      • Wybór Tak powoduje podniesienie formularza faktury zaliczkowej powiązanej z zamówieniem.
      •  Wybór Nie powoduje powrót na listę faktur zakupu. Możliwe będzie wtedy utworzenie faktury zaliczkowej z poziomu listy zamówień u dostawcy.
  • Wybór Nie powoduje powrót na listę faktur zakupu.

Aby wystawić kolejną fakturę zaliczkową, postępuj zgodnie z krokiem drugim. Niezależnie od wybranej metody wystawienia faktury zaliczkowej, krok trzeci pozostaje identyczny.

Więcej informacji w temacie faktur zaliczkowych zakupu znajduje się w artykule: Faktura zaliczkowa zakupu.




Formularz wypłaty (Właściciel)- zakładka Zdrow. (roczna)

Na formularzu wypłaty właściciela za kwiecień dostępna jest zakładka [5. Zdrow. roczna], na której są wykazane informacje o składce zdrowotnej za poprzedni rok, właścicieli rozliczających podatek według skali, liniowo lub ryczałtowo. Użytkownik ma możliwość ręcznej korekty (zmiany) pól po zaznaczeniu parametru Korekta podatku i ubezp.

W związku z tym, że w deklaracji rocznej należy przekazać informacje o zmianie opodatkowania w trakcie roku, na zakładce znajdyją się parametry:

  • Zmiana formy opodatkowania od stycznia 2022 – parametr ustawiany przez Użytkownika. Powinien zostać zaznaczony w przypadku zmiany podatku liniowego lub ryczałtu na opodatkowanie według skali z mocą wsteczną od 1 stycznia 2022 r.
  • Zmiana formy opodatkowania od lipca 2022 – parametr zaznacza się automatycznie, jeśli w zapisie historycznym właściciela aktualnym na dzień 30 czerwca 2022 r., na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)], jest zaznaczony parametr Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a w zapisie historycznym aktualnym na dzień 01 lipca 2022 r. – Zasady ogólne – podatek według skali.

W dalszej części przedstawione zostało rozliczenie roczne z podziałem na poszczególne formy opodatkowania: Zasady ogólne – podatek według skali, Zasady ogólne – podatek liniowy, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zasady ogólne – podatek według skali:

W polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest dochód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-36, pomniejszony o składki społeczne, oraz kwotę z pola Zmniejszenia/zwiększenia dochodu pod składkę zdrowotną pobraną z kwot deklaracji właściciela (przycisk ) lub dochód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę dochodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.

Roczna podstawa składki – w celu ustalenia rocznej podstawy, program porównuje kwotę z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok, z obowiązującą za danym rok kalendarzowy minimalną podstawą składki. Minimalna podstawa składki zdrowotnej to iloczyn miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu ustalonemu na podstawie wypłat pracownika naliczonych za rok kalendarzowy, za który jest rozliczenie roczne, w którym była naliczona składka zdrowotna dla tej formy opodatkowania i stawki minimalnego wynagrodzenia dla etatu aktualnego na dzień 1 dzień roku składkowego (w 2023 roku uwzględniane jest minimalne wynagrodzenie obowiązujące na 01.02.2022 r.). Jeśli kwota dochodu z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok jest większa od minimalnej wartości rocznej podstawy składki, to zostanie ona wykazana w polu Roczna podstawa składki. Jeśli natomiast minimalna podstawa jest większa niż kwota dochodu, to minimalna podstawa jest podstawą roczną.

W polu Roczna składka wykazana jest składka naliczona jako 9% od rocznej podstawy składki.

W polu Suma miesięcznych składek wykazana zsumowana kwota składki zdrowotnej z okresu od
lutego poprzedniego roku do stycznia bieżącego roku

Kwota do dopłaty. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Kwota do zwrotu. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką.

Zasady ogólne – podatek liniowy:

W polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest dochód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-36L, pomniejszony o składki społeczne, oraz kwotę z pola Zmniejszenia/zwiększenia dochodu pod składkę zdrowotną pobraną z kwot deklaracji właściciela (przycisk ) lub dochód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę dochodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.

Roczna podstawa składki – w celu ustalenia rocznej podstawy, program porównuje kwotę z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok, z obowiązującą za danym rok kalendarzowy minimalną podstawą składki. Składka roczna na ubezpieczenie zdrowotne nie może wynieść mniej niż kwota odpowiadająca 9% iloczynu liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego. Program porównuje kwotę składki zdrowotnej od minimalnej podstawy z kwotą składki zdrowotnej od dochodu. Podstawa, która daje wyższą składkę zdrowotną stanowi roczną podstawę dla podatku liniowego i jest wykazywana w polu Roczna podstawa składki.

Roczna składka – jeśli roczną podstawę stanowi dochód składka jest wyliczona jako 4,9% tej kwoty, a jeśli minimalna podstawa to składka wynosi 9% tej kwoty.

W polu Suma miesięcznych składek wykazana zsumowana kwota składki zdrowotnej z okresu od lutego poprzedniego roku do stycznia bieżącego roku

Kwota do dopłaty. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Kwota do zwrotu. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

W polu Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest przychód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-28, pomniejszony o składki społeczne z kwot deklaracji właściciela lub przychód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę przychodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.
Roczna podstawa składki – w przypadku ryczałtu roczna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zależy od osiągniętego przychodu. Na podstawie kwoty z pola Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok ustalane jest w jakim przedziale mieści się kwota przychodu właściciela:

Przychód w rokuPodstawa składki zdrowotnej
do 60 000 zł.Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty odpowiadającej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego
od 60 000 zł. do 300 000 zł.Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego
powyżej 300 000 zł.Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty odpowiadającej 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego

W polu Roczna składka wykazana jest składka naliczona jako 9% od rocznej podstawy składki.

W polu Suma miesięcznych składek wykazana jest kwota naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zostały zapisane w wypłatach właściciela np. od stycznia do grudnia poprzedniego roku.

Kwota do dopłaty. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Kwota do zwrotu. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką.

W sekcji Podsumowanie wykazana jest kwota do zwrotu lub kwota do dopłaty na podstawie danych z pól dotyczących kwot do zwrotu oraz dopłaty, dla poszczególnych form opodatkowania.

Sumowane są kwoty z wszystkich form opodatkowania. Jeśli sumarycznie kwota do zwrotu jest większa niż kwota do dopłaty, to różnicę między tymi kwotami wykazana jest w polu Kwota do zwrotu. Jeśli sumarycznie kwota do dopłaty jest większa niż kwota do zwrotu, to różnica między tymi kwotami wykazana jest w polu Kwota do dopłaty.




Jakie uprawnienia potrzebuje login SQL, aby umożliwić komunikację z Comarch ERP Menadżer Kluczy?

Login wymaga dostępu do rozszerzonych procedur składowanych będących w bazie master o nazwach zaczynających się od xp_HASP. Instalacja Comarch ERP Menadżer Kluczy nadaje uprawnienia roli public do tych procedur.

Jak utworzyć login SQL z takimi uprawnieniami?

Na serwerze SQL należy w Microsoft SQL Server Management Studio na gałęzi Security / Logins dodać nowy login z własną nazwą i hasłem.

W menu Server Roles należy wybrać rolę Public.

Utworzony login wraz z hasłem należy podać przy próbie połączenia z Comarch ERP Menadżer Kluczy.