Pytanie(35241) Aby zalogować się do Comarch Shipping uzupełnij NIP w pieczątce firmy (Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy). Czy chcesz teraz uzupełnić NIP?

Komunikat pojawia się gdy użytkownik próbuje zalogować się do usługi Comarch Shipping, a w Pieczątce firmy nie został wskazany NIP. Dla usługi Comarch Shipping NIP jest wymagany.

Wybierając opcję Tak nastąpi przekierowanie do listy Pieczątek firmy, po wybraniu z listy aktualnej pieczątki należy uzupełnić NIP. Wybierając opcję Nie komunikat zostanie zamknięty, jednak nie będzie możliwości nawiązania połączenia z usługą Comarch Shipping. Można uzupełnić NIP przechodząc samodzielnie do menu Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy.




W jaki sposób na wydruku faktury zmienić/usunąć podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury?

Podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury można zmienić lub usunąć w menu System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na formularzu operatora, na pierwszej zakładce [Ogólne].

Jeżeli Operator nie chce wyświetlać podpisu osoby uprawnionej do wystawienia faktury na generowanych wydrukach faktury, należy wyczyścić zawartość pola Imię i Nazwisko.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 03.07.2023

  1. Podstawa zasiłku chorobowego. Poprawiono wliczanie dodatków okresowych do podstawy zasiłku chorobowego.



W którym polu na formularzu pracownika uzupełnia się informacja o prawie do zasiłku chorobowego ?

Pracownikowi nowozatrudnionemu lub ponownie zatrudnionemu na umowę o pracę automatycznie ustawi się prawo do zasiłku chorobowego na zakładce [6 Inne informacje] w polu: Prawo do zasiłku chorobowego od dnia od daty zatrudnienia, jeśli spełni jeden z poniższych warunków:

    •  pracownik posiada staż pracy poza firmą oraz w tej firmie dłuższy niż 10 lat,
    • pracownik podjął pracę po przerwie nie dłużej niż 30 dni od poprzedniego zatrudnienia odnotowanego w historii zatrudnienia,
    • pracownik jest absolwentem szkoły i podjął pracę w ciągu 90 dni od ukończenia szkoły,
    • pracownik jest zatrudniony w tej firmie ponownie, ale przerwa pomiędzy kolejnymi okresami zatrudnienia jest nie dłuższa niż 30 dni,
    • pracownik posiadał w tej firmie umowę cywilnoprawną, z tytułu której podlegał ubezpieczeniu chorobowemu i przerwa pomiędzy umową, a zatrudnieniem na etat jest nie dłuższa niż 30 dni.



Jak odnotować pracownikowi niepełnosprawnemu nieobecność związaną z przebywaniem na turnusie rehabilitacyjnym?

Aby odnotować nieobecność związaną z przebywaniem przez pracownika na turnusie rehabilitacyjnym należy z poziomu zakładki Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Opisy nieobecności do kart pracy. W pozycji ‘wolne2’ należy wpisać ‘Turnus rehabilitacyjny’. Dodatkowo użytkownik może zdefiniować własny limit dla tego typu nieobecności. W tym celu należy z poziomu Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Limity nieobecności za pomocą ikony dodać nowy limit nieobecności. Następnie z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/Płace/Typy wypłat – dodać nowy składnik ‘Wynagr. za turnus rehabili.’, który jest obliczany na tych samych zasadach co ekwiwalent za urlop.

Na zakładce [1 Ogólne] ustawiamy:
Algorytm 9 – element liczony jak ekwiwalent za urlop
Standardowa [v] ilość miesięcy – przyjmujemy standardową ilość miesięcy, z których będziemy liczyć podstawę, czyli 3 (program wyliczy średnią z trzech miesięcy, jeżeli parametr odznaczymy pole będzie aktywne i wówczas można wpisać inną niż domyślnie ilość miesięcy)
Współczynnik [ ] – można zaznaczyć ‘Pobierany z konfiguracji’
Wartość dzielona przez ilość godzin [ ] – nie zaznaczamy
Liczba dni/miesięcy = nie zaznaczamy

Na zakładce [Podatki/Nieobecności]:
Pozycja na deklaracji PIT- PIT- 4 1a. Wynagrodzenie ze stosunku pracy
Sposób naliczania zaliczki podatku – naliczać wg progów
Sposób naliczania składek ZUS i składki zdrowotnej – naliczać

Następnie z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/Płace/Typy nieobecności należy dodać za pomocą ikony plusa nieobecność ‘Turnus rehabilitacyjny’, skonfigurowaną w następujący sposób:




Jak wprowadzić w programie zatrudnienie niani?

W programie Comarch ERP Optima należy wprowadzić nianię na Listę pracowników, następnie dodać nową umowę cywilnoprawną – na formularzu umowy na zakładce [1.Ogólne] w polu ‘Rodzaj umowy’ wybrać ‘PIT 8B 6.Przychody z osobiście wykonywanej działalności’. Jeśli pracownik (niania) zarabia powyżej wynagrodzenia minimalnego to należy wprowadzić dwie umowy. Jedna z nich powinna być na kwotę minimalnego wynagrodzenia i na zakładce [2.Ubezpieczenia] na formularzu umowy należy wybrać kod ubezpieczenia 0430. Program naliczy wówczas składki emerytalne, rentowe i wypadkowe jako finansowane przez budżet, a chorobowe przez ubezpieczonego. Druga umowa powinna obejmować kwotę stanowiącą nadwyżkę nad kwotę minimalną i należy w niej odnotować kod ubezpieczenia 0431, w której składki są finansowane na zasadach ogólnych.

W programie Comarch ERP Optima dostępne są 2 kody ubezpieczeń niań, które należy stosować, tj.:

    • 04 30 xx – gdzie składki są finansowane przez budżet państwa – do wysokości kwot progowych (wynagrodzenie minimalne dla umów zawartych przed 1.01.2018 lub 50% tego wynagrodzenia – dla umów zawartych po 1.01.2018);
    • 04 31 xx – gdzie składki po połowie są finansowane przez nianie / osobę zatrudniającą (rodzica) – od kwoty nadwyżki ponad limity finansowania przez ZUS.



Jak odnotować zatrudnienie osoby współpracującej jednocześnie zatrudnionej na umowę o pracę /zlecenie?

Gdy osoba współpracująca jest jednocześnie zatrudniona na postawie umowy o pracę/zlecenie to należy ją wprowadzić w systemie dwa razy:

    • Pierwszy raz na Listę właścicieli (Płace i Kadry/ Kadry/ na dole w filtrze Lista: Właściciele). Na Formularzu danych pracownika, na zakładce [3. Etat] należy wybrać rodzaj zatrudnienia jako ‘osoba współpracująca’ oraz w polu Stawka zaznaczyć parametr ‘Dochód deklarowany’ lub jeśli składki maja być naliczane od innej kwoty – wpisać odpowiednią wartość. Na zakładce [4.Ubezpieczenie(etat)] należy wprowadzić kod tytułu dla osoby współpracującej.
    • Drugi raz na Listę pracowników (Płace i Kadry/ Kadry/ na dole w filtrze Lista: Wszyscy) uzupełniając dane zawartej umowy o pracę. W tym przypadku nie należy uzupełniać zakładki [4.Ubezpieczenie(etat)] – raporty dotyczące ubezpieczeń generowane będą z tytułu wypłaty naliczanej na liście ‘W’ (dla osoby współpracującej). W przypadku umowy zlecenie należy uzupełnić dane adresowe pracownika.

W związku z powyższym, wynagrodzenie dla osoby współpracującej należy przeliczyć na dwóch listach. Raz na liście dla właścicieli z datą na koniec miesiąca – na tej liście naliczą się składki – jest to wypłata ‘techniczna’ generowana, aby program miał skąd pobrać dane o składkach do deklaracji ZUS DRA. Drugi raz wypłatę należy naliczyć na liście z pracownikami etatowymi – tu naliczy się podatek oraz kwota do wypłaty, bez składek.




W jaki sposób w programie można zdefiniować i naliczyć pracownikowi premię roczną?

W tym celu należy w konfiguracji dodatku, na zakładce [Podatki/Nieobecności], w polu Okres wypłaty ustawić ‘co 12 miesięcy’. Element wynagrodzenia wypłacany jest zawsze na początku zadeklarowanego okresu. Skonfigurowana w ten sposób premia, przypisana pracownikowi od 01.01.2024 r., zostanie wypłacona po raz pierwszy 31.01.2024 r., za okres od 01.02.2023 do 31.01.2024 r.




W jaki sposób skorygować składkę wypadkową w wypłatach, które są zamknięte i zaksięgowane?

Jeśli wypłaty, w których należy skorygować składkę wypadkową, są zamknięte i zaksięgowane oraz nie ma możliwości ich odksięgowania, to można skorzystać z jednego z poniższych rozwiązań. Przed wykonaniem poniższych kroków należy w konfiguracji firmy (Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Składki ZUS) ustawić odpowiedni procent składki wypadkowej, we wskazanym miesiącu.

      • Korekta wynagrodzenia – wypłaty z niepoprawną składką wypadkową należy anulować, następnie utworzyć listę płac korygującą (np. EKOR) i naliczyć na niej wynagrodzenia. W wypłatach naliczy się nowa składka wypadkowa pobrana z konfiguracji. Po wykonaniu korekty należy zaksięgować listy korygujące.
      • Dodatkowa lista płac – należy utworzyć dodatkową listę płac o rodzaju ‘Inne’, za miesiąc i rok, w którym chcemy skorygować składkę wypadkową. Po przejściu na Wypłaty pracowników, przy zielonym plusie wybieramy opcję 'Wypłać seryjnie dodatek’, dla zaznaczonych pracowników na liście. W oknie Seryjne wypłacanie elementu należy wskazać dowolny składnik, który jest oskładkowany, czyli w konfiguracji (Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Typy wypłat), na zakładce [Podatki/Nieobecności] ma ustawione Sposób naliczania składek ZUS: ‘naliczać’. W oknie Seryjne wypłacanie elementu należy również zaznaczyć parametr Zapisywać wypłaty również wypłaty o wartości zerowej. Takie ustawienie spowoduje naliczenie wypłaty z zerowym elementem. Następnie z poziomu zakładki [Narzędzia] należy wykonać operację Korekty danych/ Korekta składki wypadkowej. Wykonanie korekty spowoduje, że w wypłatach z zerowym dodatkiem, naliczonych na ‘Innej’ liście płac naliczy się różnica składki wypadkowej pomiędzy starą, a nową jej wysokością



Czy w programie Comarch ERP Optima można rozliczyć nadgodziny z poprzedniego miesiąca, gdzie część z nich została już rozliczona?

W wersji programu Comarch ERP Optima 2023.5.1 wprowadzono funkcjonalność pozwalającą rozliczyć różnicowo wynagrodzenie za nadgodziny, na listach płac z opcją miesiąc wstecz lub na kolejnej liście płac o rodzaju etat za ten sam okres. Nadgodziny w sposób różnicowy naliczą się zarówno dla jednomiesięcznego okresu rozliczeniowego, jak i dla okresów kilkumiesięcznych.

W wypłacie różnicowo zostaną rozliczone standardowe składniki:

  •  Dopłata do nadgodzin 100%,
  •  Dopłata do nadgodzin 50%
  • Dopłata do nadgodzin dobowych 100%,
  • Dopłata do nadgodzin dobowych 50%,
  • Dopłata do nadgodzin średniotygodniowych 100%,
  • zasad. powyżej normy,
  • Wynagrodzenie powyżej normy,
  • zasad. poniżej normy,
  • Wynagrodzenie poniżej normy,
  • Dopłata za pracę w nocy.
  • Przykład

    Przykład
    Pracownik zatrudniony na pełen etat, z stawką zaszeregowania 5 000 zł, miał w czerwcu nadgodziny: 2h w dniu 03.07 oraz pracującą sobotę 08.07 – 8h. Firma wypłaca nadgodziny z podziałem na dobowe i średniotygodniowe, w jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym.

    W wypłacie za czerwiec zostało naliczone:
    • wynagrodzenie powyżej normy za 10h,
    • dopłata do nadgodzin dobowych 50% za 2h,
    • oraz dopłata do nadgodzin średniotygodniowych 100% za 8h.

    W lipcu okazało się, że pracownik w czerwcu miał nadgodziny, które nie zostały odnotowane. W dniu 16.06 – 2h nocne, 22.06 – 2h godziny oraz pracującą sobotę 24.06. Aby odnotować zaległe nadgodziny została utworzona lista płac na lipiec, z opcją ‘1 msc. wstecz’.

    W wypłacie oprócz wynagrodzenia za lipiec zostały również naliczone elementy za nierozliczone nadgodziny z czerwca:
    • wynagrodzenie powyżej normy za 12h,
    • dopłata do nadgodzin dobowych 50% za 2h,
    • dopłata do nadgodzin dobowych 100% za 2h,
    • dopłata do nadgodzin średniotygodniowych 100% za 8h,
    • oraz dopłata za pracę w nocy 2h.

    Nadgodziny wprowadzone po naliczeniu wypłaty za czerwiec, można również wypłacić na dodatkowej liście płac o rodzaju etat, za ten sam okres.