Jak przypisać operatorowi domyślny wydruk w Comarch ERP Optima?

Operator posiadający uprawnienia administratora może przypisać domyślny wydruk pozostałym operatorom.

Krok pierwszy

Zaloguj się na operatora, który posiada uprawnienia administratora.

Krok drugi

Otwórz listę lub formularz dokumentu, na którym chcesz ustawić lub zmienić domyślny wydruk dla operatorów.

Krok trzeci

Kliknij w strzałkę znajdującą się przy przycisku Wydruk danych lub Podgląd wydruku i przejdź do opcji Konfiguracja wydruków:

Krok czwarty 

Gdy otworzy się okno Konfiguracji wydruków, przejdź na zakładkę [Personalizacja]. Znajdź wydruk, który ma być wydrukiem domyślnym, zaznacz go, a następnie w kolumnie Domyślny wskaż operatorów, dla których ten wydruk ma być wydrukiem domyślnym.

Uwaga
Jeśli na drzewie wydruków zaznaczonych jest więcej niż jeden wydruk, to na liście operatorów kolumna Domyślny jest niedostępna. Jeśli na drzewie wydruków nie jest zaznaczony żaden wydruk, to ustawienia stosują się do aktualnie podświetlonego wydruku.

 




W jaki sposób wypłacić pracownikowi ryczałt lub ekwiwalent za pracę zdalną?

Od wersji programu Comarch ERP Optima 2023.3.1 wprowadzono standardowe typy wypłat: ‘Ekwiwalent z tytułu pracy zdalnej’ oraz ‘Ryczałt z tytułu pracy zdalnej’. Składniki można rozliczyć jednorazowo w wypłacie pracownika, na zakładce [2 Elementy wypłaty] lub dodać pracownikowi na liście dodatków w Kadrach. Jeżeli składniki mają być naliczane, np. co miesiąc, to przed dodaniem na listę, w ich konfiguracji (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat), na zakładce [2. Podatki/Nieobecności], należy ustawić okres wypłaty ‘co 1 miesiąc’ (standardowo składniki wypłacane są ‘jednorazowo’).




Jak wydrukować w programie wniosek o okazjonalną pracę zdalną?

Wydruk dostępny jest z poziomu otwartego formularza danych pracownika.

Należy wejść do formularza pracownika następnie przejść do Wydruku danych lub Podglądu wydruku> Wydruki Kadrowe > Wniosek o okazjonalną pracę zdalną.




Jak wyświetlić pracownikom regulamin pracy zdalnej?

Możliwość udostępnienia regulaminu pracy zdalnej i zatwierdzenia go przez pracowników, dostępna jest w przypadku korzystania z aplikacji Comarch HRM. W tym celu w konfiguracji aplikacji, w sekcji Pozostałe należy zaznaczyć parametr Wymagana akceptacja regulaminu pracy zdalnej, następnie wskazać odpowiedni dokument będący regulaminem umieszczonym w intranecie oraz wskazać treść oświadczenia, które ma potwierdzić pracownik, aby mógł wnioskować o pracę zdalną. W domyślnej treści oświadczenia jest również potwierdzenie o posiadaniu warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy zdalnej. Jeśli wskazany powyżej parametr został zaznaczony, to przy pierwszym wnioskowaniu o pracę zdalną pracownikowi zostanie wyświetlony komunikat do potwierdzenia. Znajduje się w nim bezpośredni link do dokumentu oraz treść oświadczenia podanego w konfiguracji.

Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Gdzie w programie określić miejsce wykonywania pracy zdalnej?

W programie Comarch ERP Optima informacje o miejscu wykonywania pracy zdalnej można wprowadzić w formularzu dnia pracy w polu Uwagi.

Dodatkowo w przypadku korzystania z aplikacji Comarch HRM pracownik może odnotować informacje o miejscu wykonywania pracy zdalnej w polu Podaj adres wykonywania pracy zdalnej.

Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Jak ustawić limit pracy zdalnej okazjonalnej?

Limit pracy zdalnej okazjonalnej można ustawić w konfiguracji firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje), zaznaczając parametr Roczny limit pracy zdalnej okazjonalnej i podając liczbę dni (domyślnie w programie podpowiadane są 24 dni).




Jak ewidencjonować pracę zdalną okazjonalną?

Odnotowanie pracy zdalnej okazjonalnej jest możliwe dzięki wykorzystaniu strefy ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie okazjonalnie’ (dostępna od wersji programu Comarch ERP Optima 2023.3.1). Strefa ta powinna zostać wprowadzona w kalendarzu ‘Plan pracy pracownika’. Po wejściu do formularza dnia planu, a następnie do formularza wejścia w dniu, należy zmienić strefę na odpowiednią. Zmianę strefy można również wykonać w kalendarzu, za pomocą opcji ‘Seryjne wstawianie dni’ . .

W module Płace i Kadry Plus istnieje możliwość odnotowania pracy zdalnej okazjonalnej dla wskazanych pracowników za wybrany okres poprzez opcję ‘Seryjne wstawianie dni – plan pracy’.

W przypadku wystąpienia nieobecności w okresie, w którym pracownik ma odnotowaną pracę w innej strefie niż ‘Czas pracy podstawowy’, należy w konfiguracji kalendarza, według którego rozliczany jest pracownik, zaznaczyć parametr Modyfikowanie planu pracy przez nieobecność. Parametr należy zaznaczyć przed wprowadzeniem nieobecności.

Jeśli w konfiguracji firmy ustawiono kontrolę rocznego limitu pracy zdalnej (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje), to podczas wprowadzania na planie pracy i kalendarzu (Nie)obecności pracy w strefie ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie okazjonalnie’, program sprawdzi czy pracownik nie przekroczył przysługującego w roku limitu. W przypadku przekroczenia, pojawia się odpowiedni komunikat.

Od wersji 2024_5 został dodany wydruk Ewidencja pracy zdalnej (sPrint). Na wydruku wykazana jest ilość wykorzystanych dni pracy zdalnej/zdalnej okazjonalnej dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wydruk jest dostępny z poziomu listy pracowników, w gałęzi Wydruki kadrowe. Przed wydrukiem jest możliwość wskazania okresu oraz innych szczegółów dotyczących generowanego raportu.

Możliwość planowania oraz zatwierdzania pracy zdalnej okazjonalnej dostępna jest również z poziomu aplikacji Comarch HRM. Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Jak ewidencjonować pracę zdalną?

Praca zdalna pracownika może zostać odnotowana przy wykorzystaniu dostępnej w programie Comarch ERP Optima strefy ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie’. Strefa ta powinna zostać wprowadzona w kalendarzu ‘Plan pracy pracownika’ . Po wejściu do formularza dnia planu, a następnie do formularza wejścia w dniu, należy zmienić strefę na odpowiednią. Zmianę strefy można również wykonać w kalendarzu, za pomocą opcji ‘Seryjne wstawianie dni’ .

W module Płace i Kadry Plus istnieje możliwość odnotowania pracy zdalnej dla wskazanych pracowników za wybrany okres poprzez opcję ‘Seryjne wstawianie dni – plan pracy’.

W przypadku wystąpienia nieobecności w okresie, w którym pracownik ma odnotowaną pracę w innej strefie niż ‘Czas pracy podstawowy’, należy w konfiguracji kalendarza, według którego rozliczany jest pracownik, zaznaczyć parametr Modyfikowanie planu pracy przez nieobecność. Parametr należy zaznaczyć przed wprowadzeniem nieobecności.

Od wersji 2024_5 został dodany wydruk Ewidencja pracy zdalnej (sPrint). Na wydruku wykazana jest ilość wykorzystanych dni pracy zdalnej/zdalnej okazjonalnej dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wydruk jest dostępny z poziomu listy pracowników, w gałęzi Wydruki kadrowe. Przed wydrukiem jest możliwość wskazania okresu oraz innych szczegółów dotyczących generowanego raportu.

Możliwość planowania oraz zatwierdzania pracy zdalnej dostępna jest również z poziomu aplikacji Comarch HRM. Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Bilans zamknięcia magazynu

Bilans Zamknięcia Magazynu jest to dokument przedstawiający stan ilościowy i wartościowy magazynu na dzień zamknięcia wyliczany na podstawie wprowadzanych dokumentów magazynowych.

Uwaga
Wykonywanie BZM nie jest konieczne, może być jednak przydatne, jeśli użytkownik chce zablokować możliwość wprowadzania nowych dokumentów w podanym okresie czasu (wykonanie BZM blokuje możliwość wprowadzania zmian w okresie przed BZM).

Przed wykonaniem BZM program sprawdza następujące warunki:

  • metodę naliczania kosztu własnego
  • pod datą podaną jako data zamknięcia nie może istnieć już BZM (w danym dniu może wystąpić tylko jeden BZM)
  • w okresie od ostatniego BZM do podanej daty muszą istnieć jakieś transakcje do zamknięcia (zamknięcie dotyczy zawsze okresu od ostatniego BZM do podanej daty)
  • po dacie podanej jako data zamknięcia nie mogą występować dokumenty BZM
  • w okresie do daty wykonania BZM w bazie nie mogą występować dokumenty w buforze.

Dodatkowo w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry/ Zamówienia i Rezerwacje znajduje się parametr BZM bez kontroli rezerwacji i zamówień.  

  • jeśli parametr jest odznaczony to, oprócz podanych wyżej warunków, w bazie nie mogą występować żadne rezerwacje i zamówienia towarów. Warunek ten dotyczy zarówno dokumentów przeznaczonych do rezerwowania i zamawiania towarów (typu RO, ZD, SRW z wskazanymi partiami dostaw dla części), jak i  dokumentów typu FS i FZ niepowiązanych z dokumentami magazynowymi (WZ, PZ).
  • jeśli parametr jest zaznaczony – w bazie mogą występować zamówienia i rezerwacje.

Uwaga
Ważne jest, że po wykonaniu bilansu zamknięcia nie mamy możliwości wystawienia dokumentu z datą wcześniejszą niż data zamknięcia. Na wszystkich nowo wystawianych dokumentach będzie proponowana data bilansu zamknięcia + 1.
W przypadku, gdy użytkownik wykona BZM to również  przekształcenia dokumentów (np. FS -> WZ) będzie mógł wykonać z data późniejszą niż BZM

Przykład
Data systemowa 12.11.2007. Bilans zamknięcia wykonany 14.11.2007. Wystawiamy Fakturę Sprzedaży. Na formularzu faktury data wystawienia i data sprzedaży –15.11.2007. Jest to spowodowane tym, że po zamknięciu okresu nie można dopisywać dokumentów których data zawiera się w tym okresie.

Bilans zamknięcia dotyczy zawsze wszystkich magazynów. Aby dowiedzieć się, jaki był stan zamknięcia dla jednego z magazynów należy wyświetlić formularz BZM i w pole Magazyn (jest to jedyne edytowalne pole na formularzu) wpisać/ wybrać z listy nazwę interesującego nas magazynu. Wówczas na formularzu pojawi się stan zasobów dla danego magazynu.

W systemie możliwe jest również kasowanie BZM. Możliwe jest kasowanie tylko ostatnio wystawionego dokumentu BZM. Oprócz przedstawionych wcześniej warunków w chwili kasowania BZM program sprawdza, czy po dacie kasowanego dokumentu nie był wystawiony inny BZM.

Ponieważ zamknięcie magazynu jest obwarowane wieloma warunkami oraz wykonanie operacji wiąże się z blokadą wprowadzania dokumentów z datą wcześniejsza niż data BZM – operacja powinna być wykonywana dopiero wtedy, gdy wszystkie wprowadzone transakcje zostały już zweryfikowane pod względem poprawności w dziale księgowości.




Jak ustawić wydruk domyślny w Comarch ERP Optima?

Ustawienie domyślnego wydruku możliwe jest po przejściu do okna Konfiguracji wydruków.

Krok pierwszy

Otwórz listę lub formularz dokumentu, na którym chcesz ustawić lub zmienić domyślny wydruk.

Krok drugi

Kliknij w strzałkę znajdującą się przy przycisku   Wydruk danych lub  Podgląd wydruku i przejdź do opcji Konfiguracja wydruków:

Krok trzeci

Gdy otworzy się okno Konfiguracji wydruków, znajdź wydruk, który ma być wydrukiem domyślnym. Ustaw na nim kursor, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Ustaw jako domyślny dla mnie. Po wybraniu tej opcji wydruk zostanie ustawiony jako domyślny dla aktualnie zalogowanego operatora.