Czy można wliczyć dodatkowy składnik, np. dodatek funkcyjny, do wynagrodzenia za nadgodziny?

Podczas naliczania w programie wynagrodzenia za nadgodziny, tj. wynagrodzenia za godziny przepracowane powyżej normy oraz dopłaty do nadgodzin, sumowana jest stawka zaszeregowania pracownika oraz elementy wynagrodzenia, które mają zaznaczoną opcję uwzględniania przy dopłatach za nadgodziny /wynagrodzeniu zasadniczym powyżej / poniżej normy.

W celu oznaczenia dodatku, który ma być uwzględniany przy wyliczeniu wynagrodzenia za nadgodziny w konfiguracji typu wypłaty na zakładce [Szczegółowe] należy zaznaczyć odpowiedni parametr / parametry:

  • Uwzględnij przy dopłatach za nadgodziny
  • Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasadniczym powyżej normy
  • Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasadniczym poniżej normy

Dodatkowo należy zaznaczyć parametr:
Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty’ (ustawienie parametru z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Parametry).

Przy naliczeniu wynagrodzenia za nadgodziny znaczenie ma także ustawienie parametrów:

  • Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130. – na formularzu kalendarza (Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Kalendarze).
    Zaznaczenie parametru Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 powoduje, że stawka wynagrodzenia zasad. powyżej/poniżej normy za jedną nadgodzinę/ niedogodzinę liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p.
  • Dopłaty do nadgodzin liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 -na formularzu kalendarza (Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Kalendarze).
    Zaznaczenie parametru powoduje, że stawka dopłaty za jedną nadgodzinę liczona z wynagrodzenia zasadniczego w stawce miesięcznej, liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika. W przypadku okresu rozliczeniowego dłuższego niż miesiąc, stawka dopłaty za jedną nadgodzinę będzie wyliczona w zależności od ustawienia parametru, według normy czasu pracy wynikającej z planu pracy pracownika lub normy kodeksowej za ostatni miesiąc okresu rozliczeniowego.

Podczas naliczania wynagrodzenia za nadgodziny, tj. elementu ‘wynagrodzenie zasad. powyżej normy’ oraz do wyliczenia jego kwoty będzie sumowana stawka zaszeregowania pracownika oraz elementy wynagrodzenia, które mają zaznaczony parametr Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. powyżej normy.
Do wyliczeń przyjmowana jest pełna kwota dodatku bez pomniejszania o ewentualne nieobecności. Przy wyliczaniu uwzględniane są elementy, które zostały wypłacone za miesiąc zgodny z miesiącem, za który wyliczane jest wynagrodzenie zasad. powyżej normy. Dodatkowe elementy są wliczane zarówno, gdy pracownik ma stawkę miesięczną jak i godzinową.

 

Przykład

Pracownik zatrudniony na pełen etat z stawką zaszeregowania 5 000 zł. Pracownik otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości 500 zł, który został przypięty na jego listę dodatków. Na formularzu dodatku zaznaczone zostały Automatyczne korygowanie wynagrodzenia z tytułu zwolnienia lekarskiego oraz parametry Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. powyżej normy, Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. poniżej normy i Uwzględnij przy dopłatach za nadgodziny.

Zaznaczony parametr Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty (ustawienie parametru z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Parametry).

W lipcu 2024 roku pracownik miał 2 nadgodziny, 1 niedogodzinę oraz zwolnienie chorobowe w dniu 12.07.2024. Norma w miesiącu lipcu to 184 godzin

Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy są liczone jako oddzielne elementy wypłaty. W wypłacie zostanie naliczone:

– Wynagrodzenie zasad. powyżej normy 59,78 zł (5 500 (stawka zaszeregowania 5 000 zł + dodatek funkcyjny 500 zł)/ 184h norma * 2h = 59,78)
– Wynagrodzenie zasad. poniżej normy -29,89 zł (5500 (stawka zaszeregowania 5000 zł + dodatek funkcyjny 500 zł)/ 184h norma * 1h = 29,89 zł).




Czy można w programie wygenerować oraz wysłać seryjnie hasła do wydruków PDF dla pracowników?

W celu wygenerowania oraz wysłania haseł do wydruków dla pracowników należy:

1. Nadać operatorowi uprawienia do generowania haseł.

Na formularzu danego operatora z poziomu zakładki Start/ Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, na zakładce ‘[Ogólne]’, w sekcji odnoszącej się do parametrów wspólnych, należy zaznaczyć parametr Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Operator z zaznaczonym parametrem ma możliwość generowania haseł pojedynczo/seryjnie dla pracowników oraz właścicieli.

2. Wygenerować hasła dla pracowników.

Z poziomu Płace i kadry/ Kadry należy zaznaczyć pracowników, a następnie na pasku pod przyciskiem Inne wybrać opcję 'Generowanie hasła dla plików PDF’. Opcje dotyczące generowania / wysyłania / eksportu haseł – są widoczne jedynie dla operatora z nadanym uprawnieniem do generowania haseł.

Hasła zostaną utworzone oraz zapisane na formularzu pracownika.

W celu automatycznego nadawania haseł dla nowo zatrudnionych pracowników należy zaznaczyć parametr ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’ (dostępny z poziomu Start/Konfiguracja /Firma / Place / Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje).

W sytuacji braku zaznaczenia w konfiguracji parametru ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’ po uruchomieniu opcji ‘’Generowanie hasła dla plików PDF’ dodatkowo wyświetlany jest komunikat ‘Istnieje możliwość automatycznego generowania haseł dla plików PDF przy zapisie formularza nowego pracownika. Czy chcesz, aby dla nowo zatrudnionych pracowników hasła były generowane automatycznie?
Przy wyborze ‘TAK’ – w konfiguracji firmy zostanie automatycznie zaznaczony parametr ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’.

3. Wysłać hasło SMS / wyeksportować hasła do pliku MS Excel

‘Wyślij hasło – SMS’ powoduje wysyłkę haseł do zaznaczonych pracowników na numer telefonu podany jako Telefon SMS w kartotece pracownika.

‘Eksport hasła do pliku MS Excel’ powoduje utworzenie pliku w MS Excel z hasłami dla zaznaczonych pracowników.

4. Udostępnić pracownikowi wydruk zabezpieczony hasłem.
Podczas generowania wydruku z hasłem program sprawdza czy pracownik, dla którego wysyłany jest wydruk, posiada uzupełnione pole hasło na formularzu pracownika/właściciela. Jeżeli tak, to pracownik będzie mógł otworzyć plik PDF tylko po podaniu tego hasła. Jeśli hasło nie będzie uzupełnione to hasłem dla wydruku będzie PESEL lub data urodzenia pracownika.




Czy w programie można dodać pracownikowi nieobecność Urlop bezpłatny na czas odbycia ćwiczeń wojskowych lub pełnienia okresowej służby wojskowej?

W programie jest dostępna nieobecność ‘Urlop bezpłatny (111) /służba wojskowa’ służącą do odnotowania urlopu bezpłatnego na okres służby wykonywanej przez pracownika powołanego do pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie (art. 305 ust. 1 ustawy o obronie ojczyzny).
Nieobecność:
– pomniejsza wynagrodzenie oraz czas pracy pracownika,
– nie pomniejsza limitu urlopu wypoczynkowego,
-w raporcie ZUS RSA jest wykazywana z kodem 111.
Okres urlopu bezpłatnego związanego ze służbą wojskową jest wykazywany w świadectwie pracy w punkcie 6 podpunkt 2 dot. urlopu bezpłatnego oraz w punkcie 6 podpunkt 10 dot. służby wojskowej.




Jak wykazać w deklaracji PIT-11 (wersja 29) odliczenie od dochodu z tytułu opłaconych składek członkowskich?

W celu wykazania w deklaracji PIT-11 kwoty opłaconych składek, na formularzu typu wypłaty, dostępnym z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Typy wypłat, na zakładce [Szczegółowe] należy zaznaczyć parametr Składka członkowska na rzecz związków zawodowych.

Elementy, w których ustawiono parametr na deklaracji PIT-11 w wersji 29, zostaną wykazane w polu 123 „Składki członkowskie na rzecz związków zawodowych pobrane przez płatnika, podlegające odliczeniu od dochodu, o których mowa w art.. 26 ust. 1 pkt 2c ustawy”. Składki członkowskie zostaną wykazywane w PIT-11 wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 500 zł.




Ostrzeżenie (24223) Nie można usunąć zaksięgowanej listy płac.

Listy płac zaksięgowanej (kolor niebieski) nie można kasować.




Informacja (24103) Opis analityczny został skopiowany.

Komunikat występuje w przypadku zaakceptowania skopiowania opisu analitycznego pracownika z poziomu Formularza danych pracownika.




Pytanie (24102) Czy skopiować opis analityczny z pracownika?

Jeśli dodatek (umowa, akord) zawiera opis domyślny Firma 100%, a pracownik ma już zdefiniowany nowy opis dostosowany do potrzeb użytkownika , to poprzez wybranie opcji ‘Tak’ do dodatku zostanie skopiowany opis analityczny pracownika.




Pytanie (24108) Uaktualnić wydział w opisie analitycznym pracownika?

Komunikat pojawia się po wywołaniu opcji ‘Przypisz aktualny wydział do wszystkich pozycji opisu’ z poziomu Opisu analitycznego na Formularzu danych pracownika– opcja ‘Tak’ powoduje automatyczne przypisanie aktualnego wydziału, do którego przynależy pracownik do wszystkich pozycji opisu analitycznego. Opcja ‘Nie’ spowoduje,  że nie zostanie przypisany aktualny wydział do wszystkich pozycji opisu analitycznego.




Ostrzeżenie (24109) Pracownik posiada tylko jeden zapis historyczny

Komunikat pojawia się podczas próby przepisania opisu analitycznego z poprzedniego zapisu historycznego pracownika-jeśli pracownik posiada jeden zapis historyczny nie ma możliwości przepisania opisu.

Aby dodać zapis historyczny należy przejść z poziomu Płace i kadry/Kadry podświetlić danego pracownika i użyć ikony  aktualizacja zapisu.




Pytanie (24106) Czy przepisać opis analityczny z poprzedniego zapisu historycznego pracownika?

Z poziomu formularza danych pracownika pod przyciskiem ‘Opis analityczny’ Użytkownik ma możliwość przepisania opisu analitycznego z poprzedniego zapisu historycznego. Wybierając opcję ‘Tak’ opis analityczny dziedziczony jest z ostatniego zapisu historycznego pracownika. Wybierając ‘Nie’ opis analityczny nie skopiuje się z ostatniego zapisu historycznego pracownika.