Informacja 24116 „Wybrano automatyczną korektę wartości opisu, tak aby suma procentów wynosiła 100.”

Informacja pojawia się w momencie dodawania opisu analitycznego do pracownika, w którym nie ustalono wartości procentów dających sumę 100. Program wykona automatyczną korektę wartości procentów.




Ostrzeżenie -2147217873 „Nie można wstawić wiersza zduplikowanego klucza w obiekcie CDN.Dzialy o unikatowym indeksie DZLInclude. Wartość zduplikowanego klucza to ().”

Ostrzeżenie pojawia się w momencie próby dodania wydziału o takim samym akronimie i nazwie. Akronim i nazwa każdego z wydziałów powinny być unikalne.




Ostrzeżenie 24369 „Zmodyfikowano listę elementów w wypłacie z zaznaczoną ręczną korektą podatku i ubezpieczeń. Podatki i składki nie zostały automatycznie przeliczone”

Ostrzeżenie pojawia się w momencie, gdy na formularzu wypłaty zaznaczono parametr „Korekta podatku i ubezpieczeń”, a następnie zmodyfikowano/dodano/usunięto element wypłaty. W związku z zaznaczeniem parametru wartość podatku i składek nie zostanie automatycznie przeliczona. Modyfikacje elementów wypłaty powinny być wykonywane bez włączonego parametru dot. korekty. W celu zapisania wypłaty należy odznaczyć wspomniany parametr lub odrzucić modyfikacje i ponownie naliczyć wypłatę.




Sprawdzenie limitu „Wskazane dziecko ukończyło rok na dzień zakończenia nieobecności. Urlop ojcowski przysługiwał do dnia RRRR-MM-DD. Czy chcesz kontynuować?”

Komunikat pojawia się w momencie próby wprowadzenia nieobecności typu „Urlop ojcowski”, który zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy nie przysługuje już pracownikowi. Zaakceptowanie spowoduje zignorowanie ostrzeżenia i zapis nieobecności.




Informacja 35046 „Do otwarcia pliku z wydrukiem będzie potrzebne wygenerowane hasło, numer PESEL lub data urodzenia w formacie RRRRMMDD.”

Informacja pojawia się w momencie wygenerowania wydruku za pomocą opcji Wydruk danych/Wyślij – PDF z hasłem. Hasło dla wydruków PDF jest generowane przez użytkownika pojedynczo (zakładka „1.Ogólne”, sekcja „Hasło plików PDF” na formularzu danych kadrowych) lub seryjnie (po zaznaczeniu pracowników > Inne > Generowanie hasła dla plików PDF). Jeżeli hasło nie zostało wygenerowane to przyjmuje się, że jest nim numer PESEL lub data urodzenia pracownika. Jeżeli pracownik nie ma uzupełnionego nr PESEL lub daty urodzenia na swojej kartotece, Użytkownik zostanie poproszony o nadanie jednorazowego hasła do wydruku.




Pytanie 24478 „Istnieje możliwość automatycznego generowania haseł dla plików PDF przy zapisie formularza nowego pracownika. Czy chcesz, aby dla nowo zatrudnionych pracowników hasła były generowane automatycznie?”

Informacja pojawia się w momencie seryjnego generowania haseł dla plików PDF dla pracowników w przypadku braku zaznaczenia parametru w konfiguracji „Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom” (Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Parametry).

Przy wyborze TAK – w konfiguracji firmy zostanie automatycznie zaznaczony parametr „Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom”.

Przy wyborze NIE – przy zapisie nowego formularza pracownika nie zostanie ustawione hasło dla wydruków. Pracownik, aby otworzyć plik PDF będzie wykorzystywał swój numer PESEL lub datę urodzenia (w przypadku braku nr PESEL).




Uwaga „Wyliczanie wynagrodzenia powyżej/poniżej normy zgodne z normą k.p. art. 130 dotyczy tych składników jedynie, gdy są naliczane w wypłacie jako oddzielne elementy wypłaty. Czy ustawić naliczanie wynagrodzenia powyżej/poniżej jako oddzielne elementy wypłaty?”

Uwaga pojawia się w momencie zaznaczenia parametru „Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130”, który znajduje się w oknie edycji kalendarza (Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze).

Wyświetlenie uwagi jest zależne od ustawienia parametru „Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty” (Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Parametry) – jeśli pozostaje niezaznaczony uwaga zostaje wyświetlona. Akceptacja uwagi powoduje zaznaczenie parametru.




Jakie informacje przenoszone są funkcją „Przenoszenie danych” ?

Dostępna z poziomu Płace i Kadry/Kadry funkcja „Przenoszenie danych” z opcjami ‘Eksport’ i ‘Import’ umożliwia przenoszenie pełnych danych kadrowo – płacowych między bazami Comarch ERP Optima.

W przypadku zaznaczenia opcji ‘Dane kadrowe’ eksportowane do pliku xml są dane kadrowe zaznaczonych pracowników z:

  • zapisami historycznymi,
  • historią zatrudnienia,
  • historią wykształcenia,
  • limitami nieobecności (również definicje limitów nieobecności),
  • członkami rodziny,
  • schorzeniami,
  • uprawnieniami,
  • danymi słownikowymi (urzędy, banki, stanowiska, funkcje, przyczyny zwolnienia, rodzaje stażu pracy, okresy niewliczane do stażu pracy),
  • definicjami dokumentów,
  • harmonogramami (również wzory spłaty pożyczki),
  • opisami dni wolnych,
  • kalendarzami,
  • typami wypłat,
  • grupami potrąceń,
  • urzędami skarbowymi,
  • komornikami.

 

W przypadku zaznaczenia opcji ’Dane kadrowe wraz z danymi płacowymi’ oprócz ww. danych kadrowych umożliwia przeniesienie:

  • wypłat,
  • umów cywilnoprawnych,
  • dodatków pracowników,
  • nieobecności,
  • czasu oraz planu pracy,
  • diet kierowcy międzynarodowego,
  • pożyczek PKZP.




Jak przenieść dane kadrowo-płacowe między bazami Comarch ERP Optima ?

Z poziomu Płace i Kadry/Kadry dostępna jest funkcja „Przenoszenie danych”, która umożliwia przenoszenie pełnych danych kadrowo – płacowych między bazami Comarch ERP Optima. Funkcjonalność polega na wyeksportowaniu danych do pliku w formacie xml, a następnie zaimportowaniu tego pliku w innej bazie.  Mechanizm ten daje możliwość dalszego naliczania wynagrodzeń po zaimportowaniu danych do nowej bazy uwzględniając przeniesione wypłaty.

Funkcja eksportu działa dla zaznaczonych pracowników. Przenoszone są dane pracowników etatowych, zleceniobiorców oraz osób bez zatrudnienia.

Na oknie eksportu dostępne są dwie opcje:

  • Dane kadrowe
  • Dane kadrowe wraz z danymi płacowymi (zaznaczona domyślnie).

Po wybraniu jednej z opcji należy wskazać lokalizację zapisywanego pliku oraz jego nazwę.

W celu zaimportowania danych w bazie docelowej należy wybrać opcję ‘Import’. Na oknie importu należy wskazać ścieżkę do pliku xml, który będzie importowany.

Przed importem danych zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa. Szczególnie istotne jest to, w przypadku importu do bazy zawierającej już dane.

Import do bazy docelowej pliku zawierającego tylko dane kadrowe skutkuje brakiem możliwości późniejszego importu danych płacowych i powiązania ich z danymi kadrowymi.

Przy przenoszeniu danych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Przy imporcie pracowników sprawdzana jest wartość w polu ImportRowID. W przypadku znalezienia w bazie danych pracownika o takim samym numerze ImportRowID dane pracownika nie zostaną zaimportowane.
  • Po zaimportowaniu pracowników do nowej bazy jako ich akronim ustawia się oznaczenie IMP1,IMP2
  • Podczas eksportu\importu nie są przenoszone dane o wydziałach/ projektach/ lokalizacjach pracowników. Po zaimportowaniu danych pracownik zostaje przypisany do głównego wydziału i centrum podległościowego – domyślnie jest to ‘Firma’.
  • Po zaimportowaniu schematu płatności pracownika w polu odbiorca zawsze ustawia się sam pracownik, nie są przenoszeni inni odbiorcy.
  • Do wszystkich zaimportowanych typów wypłat dodawany jest przedrostek IMP.
  • Podczas importu umów pracowników zaczytywane są wszystkie umowy pracownika wraz z zestawieniami czasu pracy. Nie są przenoszone numery umów, w trakcie importu ustawiany jest symbol UM1, UM2, UM3
  • Podczas importu list płac z bazy źródłowej dotychczasowe symbole zastępowane są symbolami E1 dla wypłaty etatowej, U1 dla wypłaty umowy, I1- dla wypłaty typu inna, Z1 – dla wypłat typu zaliczka oraz zaliczka brutto, P1 – dla pożyczki, EK1 dla listy korygującej.
  • Listy płac, które były zaksięgowane w bazie źródłowej po imporcie będą miały status ‘zamknięta’.
  • Po zaimportowaniu typów wypłat należy na nowo ustawić powiązanie w przypadku umów oraz elementów będących przychodami PPK, a także między składnikami związanymi ze sobą oraz typami wypłat odwołującymi się do wskaźników. W przypadku typów wypłat zdefiniowanych algorytmem 12 oraz 11 należy zweryfikować poprawność definicji i ustawić powiązanie ze wzorcami płacowymi, jeśli były używane w definicji.



Jak odnotować zwolnienie z FP/FGŚP pracownikowi, który wraca z urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego/ wychowawczego ?

Od wersji Comarch ERP Optima 2023 został wprowadzony mechanizm automatycznego ustalania okresu zwolnienia z naliczania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez okres 36 miesięcy od powrotu pracownika z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych.

Automatyczne ustalenie okresu zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dotyczy nowo dodawanych nieobecności pracownika.

Zwolnienie z opłacania składek na FP/FGŚP związane jest z konkretnym dzieckiem, dlatego na formularzu nieobecności po wybraniu urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego/wychowawczego Użytkownik w polu Dziecko, wskazuje dziecko, na które jest udzielony urlop. Dziecko należy wcześniej wprowadzić na listę członków rodziny pracownika. Informacja, w którym miejscu należy wskazać dziecko znajduje się w artykule: Gdzie mogę wskazać dziecko, na które został udzielony Urlop ojcowski/rodzicielski/ wychowawczy? Po wskazaniu dziecka w nieobecności wprowadzonej dla pracownika-kobiety automatycznie zostanie zaznaczony parametr Zwolnienie z FP/FGŚP. W przypadku, gdy ze zwolnienia będzie korzystał pracownik-mężczyzna podczas wprowadzania urlopu związanego z rodzicielstwem należy zaznaczyć parametr Zwolnienie z FP/FGŚP.

Podczas zapisu kalendarza (Nie)obecności automatycznie zostanie ustalony okres zwolnienia z FP/FGŚP i zapisany na formularzu wskazanego dziecka na zakładce [4 Zwolnienie z FP/FGŚP]. Okres zwolnienia z FP/FGŚP ustalany jest zgodnie z opisanymi zasadami wynikającymi z przepisów. Okres zwolnienia może być modyfikowany przez Użytkownika.

Po odnotowaniu urlopu na formularzu danych pracownika na zakładce [6 Inne informacje] w sekcji FP/FGŚP automatycznie zostanie zaznaczony parametr: Nie naliczać składek na FP/FGŚP po powrocie z urlopów macierzyńskich/wychowawczych z okresem od-do, w którym wyświetlana jest informacja o obowiązującym na dany dzień zwolnieniu z opłacania składek na FP/FGŚP z tytułu powrotu z urlopów związanych z rodzicielstwem pobrana z formularza dziecka z zakładki [4 Zwolnienie z FP/FGŚP]. Zmiana ustawienia parametru lub okresu z poziomu zakładki [6 Inne informacje] nie jest możliwa.