Kreator certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska iBiznes24

Na formularzu banku, na zakładce [3 Ustawienia usługi sieciowej] dostępny jest przycisk Generuj certyfikaty .

Formularz banku, zakładka Ustawienie usługi sieciowej

Po naciśnięciu przycisku uruchomiony zostanie kreator certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska iBiznes24 Connect, który w kilku krokach przeprowadzi przez proces tworzenia, instalowania i podpinania certyfikatu transportowego i aplikacyjnego.

Kreator certyfikatów – okno 1

Po naciśnięciu Dalej pojawia się kolejne okno kreatora. Na tym oknie podajemy NIK firmy.

Kreator certyfikatów – okno 2

Po naciśnięciu Dalej pojawia się kolejne okno kreatora.

Kreator certyfikatów – okno 3

W tym momencie system Comarch ERP Optima przygotowuje elektroniczny wniosek o wydanie certyfikatu transportowego. Należy wskazać ścieżkę na dysku gdzie plik zostanie zapisany. Program podpowiada domyślną ścieżkę, ale można ją zmienić i zapisać plik w dowolnym miejscu na komputerze.

Po naciśnięciu Dalej pojawia się kolejne okno kreatora.

Kreator certyfikatów – okno 4

Teraz należy zalogować się na stronę banku i wykonać kolejne kroki zgodnie z informacją na oknie kreatora. Tzn. logujemy się do systemu iBiznes24, wchodzimy w menu Pulpit -> Ustawienia -> iBiznes24 Connect i na przycisku Transportowe wybieramy opcję Dodaj certyfikat.

Zarządzanie certyfikatami Connect – Transportowe

Pojawia się wówczas okno Wydanie nowego certyfikatu: krok 1 z 2, na którym naciskamy przycisk Dodaj plik i wskazujemy plik który został zapisany w poprzednim kroku kreatora Comarch ERP Optima.

Wydanie nowego certyfikatu transportowego – krok 1

Następnie pojawia się kolejne okno Wydanie nowego certyfikatu: krok 2 z 2, na którym naciskamy przycisk Zapisz i Pobierz.

Wydanie nowego certyfikatu transportowego – krok 2

Pojawia się okno akceptacji certyfikatu, przepisujemy otrzymany kod SMS i wybieramy przycisk Zaakceptuj.

Certyfikat transportowy – autoryzacja

W tym momencie nowy certyfikat transportowy pojawia się na liście certyfikatów transportowych. Wtedy nastąpi automatyczne pobranie z banku pliku certificate.pem, plik zostanie zapisany na komputerze użytkownika. Ten plik jest potrzebny do dalszych kroków kreatora w Comarch ERP Optima. Jeżeli jest potrzebne ponowne pobranie pliku .pem, to można podświetlić na liście przed chwilą dodany certyfikat i kliknąć w przycisk Pobierz.

Zarządzanie certyfikatami Connect – Transportowe, Pobierz

Teraz wracamy do kreatora Comarch ERP Optima. W kolejnym kroku kreatora należy wskazać plik .pem, który przed chwilą został pobrany ze strony banku.

Kreator certyfikatów – okno 5

Po naciśnięciu Dalej może pojawić się okno informujące o potrzebie zainstalowania certyfikatu z urzędu certyfikacji. Na pytanie Czy chcesz zainstalować ten certyfikat wybieramy Tak.

Kreator certyfikatów – okno 5, instalacja certyfikatu

Pojawia się kolejne okno kreatora.

Kreator certyfikatów – okno 6

Na tym oknie mamy informację, że poprawnie utworzono i zainstalowano certyfikat transportowy. W kolejnych krokach zostanie wygenerowany jeszcze certyfikat aplikacyjny.

Po naciśnięciu Dalej pojawia się kolejne okno kreatora.

Kreator certyfikatów – okno 7

W tym momencie system Comarch ERP Optima wygenerował już certyfikat aplikacyjny. Należy wskazać ścieżkę na dysku gdzie plik zostanie zapisany. Program podpowiada domyślną ścieżkę, ale można ją zmienić i zapisać plik w dowolnym miejscu na komputerze.

Kreator certyfikatów – okno 8

To już jest ostatnie okno kreatora certyfikatów. Certyfikaty zostały pomyślnie wygenerowane. Teraz należy jeszcze tylko aktywować certyfikat aplikacyjny w banku. Należy zalogować się na stronę banku i wykonać kolejne kroki zgodnie z informacją na oknie kreatora. Tzn. logujemy się do systemu iBiznes24, wchodzimy w menu Pulpit -> Ustawienia -> iBiznes24 Connect i na przycisku Aplikacyjne wybieramy opcję Dodaj certyfikat.

Zarządzanie certyfikatami Connect – Aplikacyjne

Pojawia się wówczas okno Wydanie nowego certyfikatu: krok 1 z 2, na którym naciskamy przycisk Dodaj plik i wskazujemy plik który został zapisany w poprzednim kroku kreatora Comarch ERP Optima.

Rejestracja nowego certyfikatu aplikacyjnego – krok 1

Następnie pojawia się kolejne okno Wydanie nowego certyfikatu: krok 2 z 2, na którym naciskamy przycisk Zapisz.

Rejestracja nowego certyfikatu aplikacyjnego – krok 2

Pojawia się okno akceptacji certyfikatu, przepisujemy otrzymany kod SMS i naciskamy przycisk Zaakceptuj.

Certyfikat aplikacyjny – autoryzacja

W tym momencie nowy certyfikat aplikacyjny pojawia się na liście certyfikatów. Poprzednie certyfikaty aplikacyjne zostają automatycznie unieważnione.

Lista certyfikatów aplikacyjnych

Uwaga
W przypadku pracy wielostanowiskowej, certyfikaty należy zainstalować na każdym stanowisku, na którym ma być uruchamiana współpraca z iBiznes24. Zarejestrowanie certyfikatu aplikacyjnego na stronie banku powoduje unieważnienie poprzedniego certyfikatu, dlatego nie należy przechodzić wszystkich kroków kreatora na każdym stanowisku. Kreator certyfikatów wystarczy przejść tylko raz na jednym stanowisku i tak utworzone certyfikaty przekazać do zainstalowania na pozostałych stanowiskach.

W celu przeniesienia certyfikatu transportowego i aplikacyjnego na inne stanowisko należy wyeksportować certyfikaty z listy certyfikatów. W tym celu należy uruchomić Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty. Na liście certyfikatów w zakładce Osobisty odszukać certyfikat transportowy i aplikacyjny (przyjazna nazwa tych certyfikatów to NIK firmy – certyfikat aplikacyjny i NIK firmy – certyfikat transportowy). Po wybraniu Eksportuj w drugim kroku kreatora eksportu certyfikatów proszę zaznaczyć parametr Tak, eksportuj klucz prywatny, w trzecim kroku dodatkowo zaznaczyć parametr Eksportuj wszystkie właściwości rozszerzone, w czwartym kroku ustalić hasło. Na nowym stanowisku komputerowym należy wykonać instalację certyfikatów (Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty/Osobisty – Importuj).




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 13.09.2022

1. Eksport zaświadczenia ZUS Z-3 do PUE ZUS. Poprawiono schemat zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 zgodnie z wymogami PUE ZUS.

Aby wyeksportować plik do PUE ZUS w poprawionym formacie, konieczne jest utworzenie nowego zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 w programie Comarch ERP Optima. Eksport do pliku xml zapisanych w programie Comarch ERP Optima (przed zainstalowaniem aktualizacji) zaświadczeń ZUS Z-3, skutkować będzie utworzeniem pliku xml w poprzedniej strukturze zaświadczenia.

Aktualizacja w dniu 24.08.2022

1. Kreator certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska iBiznes24. Poprawiono instalację certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska iBiznes24.

Aktualizacja w dniu 11.08.2022

1. Dostosowano wysyłkę deklaracji CIT-8(31) do nowego wzoru dokumentu elektronicznego.

Aktualizacja w dniu 10.08.2022

1. Włączenie integracji z platformą wszystko.pl. Umożliwiono podłączenie do programu aktywnego konta sprzedawcy na platformie wszystko.pl oraz wysyłanie ofert na platformę. Opis działania integracji dostępny jest tutaj.

Aktualizacja w dniu 08.08.2022

1. Aktualizacja zaświadczenia ZUS Z-3. Dostosowano zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3 do wzoru opublikowanego w dniu 29.07.2022.

Aby wyeksportować plik do PUE ZUS w nowym formacie, konieczne jest utworzenie nowego zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 w programie Comarch ERP Optima. Eksport do pliku xml zapisanych w programie Comarch ERP Optima (przed zainstalowaniem aktualizacji) zaświadczeń ZUS Z-3, skutkować będzie utworzeniem pliku xml w poprzedniej strukturze zaświadczenia.

Aktualizacja w dniu 01.08.2022

1. Uruchamianie programu po instalacji automatycznych aktualizacji. Poprawiono uruchamianie Comarch ERP Optima instalacji automatycznych aktualizacji.

2. Przekazywanie danych do deklaracji ZUS Z-3. Uzupełniono zestaw danych przekazywanych z konfiguracji do deklaracji ZUS Z-3. Przekazywane dane to:

  • dla osoby prawnej: NIP, REGON, Nazwa skrócona
  • dla osoby fizycznej : NIP, REGON, PESEL, Nazwa skrócona, Imię i Nazwisko, Rodzaj i Numer dokumentu

 




Informacja 30500 „Pozostało tylko 200MB wolnego miejsca dla maili, skrzynek operatorów oraz danych binarnych zapisanych w bazie. Usuń zbędne dane. Dowiedz się więcej na ten temat klikając w przycisk „Sprawdź FAQ” poniżej.”

Komunikat informuje, że baza danych zawiera już tak dużo plików (tzw. danych binarnych) pochodzących z różnych miejsc w programie,  że z tego powodu wkrótce zostanie zablokowane działanie wbudowanego klienta pocztowego. Aby móc dalej korzystać z wbudowanego klienta pocztowego, należy albo wykupić większy limit na dane binarne w bazie danych lub usunąć zbędne dane.
Informacje jak złożyć zamówienie na zwiększenie limitu znajdziesz pod tym linkiem:
https://pomoc.comarch.pl/optimachmura/index.php/dokumentacja/zwiekszenie-przestrzeni-dyskowej-na-dane-binarne/




Informacja (30501) „Wielkość skrzynek operatorów oraz danych binarnych zapisanych w bazie przekroczyła dopuszczalny limit. Dodawanie kolejnych wiadomości nie będzie możliwe. Usuń zbędne dane. Dowiedz się więcej na ten temat klikając w przycisk „Sprawdź FAQ” poniżej.”

Komunikat informuje, że baza danych zawiera już tak dużo plików (tzw. danych binarnych) pochodzących z różnych miejsc w programie, że z tego powodu wyłączone zostało działanie  wbudowanego klienta pocztowego. Aby móc dalej korzystać z wbudowanego klienta pocztowego, należy albo wykupić większy limit na dane binarne w bazie danych lub usunąć zbędne dane.
Informacje jak złożyć zamówienie na zwiększenie limitu znajdziesz pod tym linkiem:
https://pomoc.comarch.pl/optimachmura/index.php/dokumentacja/zwiekszenie-przestrzeni-dyskowej-na-dane-binarne/




Czy dochód, od którego zależy podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne właściciela pomniejsza się o ulgi podatkowe, takie jak np. ulga na złe długi, ulga badawczo-rozwojowej czy stratę z działalności z lat ubiegłych?

Dochodu ustalanego na potrzeby wyliczenia składki zdrowotnej właściciela nie pomniejsza się o wyżej wymienione ulgi podatkowe.




Jaką kwotę dochodu za poprzedni miesiąc należy wykazać w ZUS DRA/ZUS RCA właściciela opodatkowanego według skali, jeśli jego dochód był niższy niż kwota minimalnego wynagrodzenia 4 242 zł?

W przypadku osób opłacających podatek według skali podstawa składki zdrowotnej nie może być niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Jeśli dochód za poprzedni miesiąc jest niższy niż kwota 4 242 zł w 2024 roku za podstawę składki zdrowotnej zostanie przyjęta kwota 4 242 zł, natomiast jako dochód za poprzedni miesiąc w raportach ZUS DRA/ZUS RCA wykazuje się faktycznie osiągnięty dochód.




Dlaczego w przypadku właściciela opodatkowanego liniowo składka zdrowotna została wyliczona od kwoty 4 242 zł choć dochód za poprzedni miesiąc wynosi 6000 zł?

W przypadku osób opłacających podatek liniowo składka zdrowotna wynosi 4,9% kwoty dochodu za poprzedni miesiąc, ale z zastrzeżeniem, że nie może być niższa niż kwota 9% obliczona od najniższego wynagrodzenia, czyli 384,78 zł w 2024 roku (4 242 zł *9%).
Składka zdrowotna od kwoty 6000 zł wyniosłaby 294 zł (6000 zł * 4,9%) zatem byłaby niższa niż kwota 384,78 dlatego jako podstawę została przyjęta kwota 4 242 zł, a składka zdrowotna wyniosła 381,78 zł.




Dlaczego podczas naliczania wypłaty dla właściciela pojawia się komunikat’ Wartość jest spoza oczekiwanego zakresu’?

Jeśli podczas naliczania wypłaty pojawia się powyższy komunikat oznacza to, że nie można zidentyfikować firmy, z której mają być pobrane kwoty o dochodzie/przychodzie właściciela z modułów księgowych. Taka sytuacja może wystąpić, gdy dana baza danych była odtwarzana z kopii bezpieczeństwa. Aby naliczyć wypłatę należy ponownie wskazać firmę z poziomu kartoteki właściciela na zakładce [ Ubezpieczenie (zdrow.)].




Dlaczego podczas naliczania wypłaty dla właściciela pojawia się komunikat o braku kwot i udziałów?

Jeśli podczas naliczania wypłaty pojawia się komunikat Nie wprowadzono żadnych kwot ani udziałów dla podatnika w Ogólne/ Inne/ Właściciele/ Udziały i kwoty deklaracji. oznacza to, że właściciel nie ma wprowadzonej informacji o udziałach na liście kwot deklaracji właściciela, która jest dostępna z poziomu jego formularza danych kadrowych pod przyciskiem . Informacja o udziałach jest konieczna do wygenerowania zestawienia dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej w modułach księgowych. Jeśli właściciel jest opodatkowany według skali lub opłaca podatek liniowo należy wprowadzić informację o udziałach za miesiąc poprzedni, w stosunku do miesiąca, za który liczymy wypłatę. W przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych taka informacja powinna być wprowadzona za miesiąc, za który liczymy wypłatę.




Dlaczego w wypłacie właściciela nie została pobrana kwota dochodu/przychodu z modułów księgowych?

Niezależnie czy dane o dochodzie/przychodzie są pobierane z firmy, w której właściciel ma naliczaną wypłatę czy z innej jest on identyfikowany za pomocą numeru NIP lub PESEL. Jeśli właściciel nie będzie miał podanego żadnego identyfikatora lub w danej firmie będzie na liście właścicieli wprowadzonych więcej osób o takich danych informacja o dochodzie/przychodzie nie zostanie pobrana lub dochód/przychód może zostać pobrany w niewłaściwej kwocie.

W przypadku, gdy na liście właścicieli dana osoba jest wprowadzona kilkukrotnie należy zapewnić unikalność numeru NIP lub PESEL np. poprzez usunięcie tych danych z pozostałych kartotek tego właściciela.