Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

  1. Automatyczne pobieranie UPO. Umożliwiono automatyczne pobieranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru dla plików JPK_V7. Po upływie 5 minut od wysłania deklaracji program spróbuje odebrać dla niej UPO. Jeżeli zostanie ono pobrane, w prawym dolnym rogu programu pojawi się powiadomienie:

Jeżeli deklaracja została wstępnie przetworzona, ale nie zostało jeszcze dla niej wygenerowane UPO, program będzie ponawiał próbę jego pobrania.

W przypadku odrzucenia pliku JPK przez serwer e-Deklaracji, również wyświetlane jest dla Użytkownika powiadomienie informujące o tym fakcie:

Jeżeli wystąpią problemy z nawiązaniem połączenia z serwerem Ministerstwa Finansów, Comarch ERP Optima podejmie po 5 minutach kolejną próbę odbioru UPO, a jeżeli ona również się nie powiedzie – wyświetlone zostanie następujące powiadomienie:

W każdym z tych przypadków Użytkownik zamyka powiadomienie klikając na ikonę czerwonego krzyżyka po prawej stronie (powiadomienia nie są zamykane samoczynnie, umożliwiając Użytkownikowi zapoznanie się z ich treścią).

Jeżeli użytkownik znajduje się w Konfiguracji, powiadomienia nie są wyświetlane (zaległe powiadomienia zostaną pokazane bezpośrednio po wyjściu z Konfiguracji).

  1. Połączenie z Comarch ERP Menadżer Kluczy. Wprowadzono zmiany w komunikacji z Comarch ERP Menadżer Kluczy, polegające na odejściu od korzystania z loginu SQL CDNHasp przy pobieraniu modułów przez program.
    Comarch ERP Optima podczas logowania operatora próbuje połączyć się ze wskazanym serwerem klucza za pomocą:

  • loginu CDNOperator,
  • loginu zintegrowanego Windows.

Jeżeli serwer klucza jest odnajdywany, ale nie udaje się zalogować do niego na żaden z powyżej wymienionych sposobów, wyświetlane jest okno umożliwiające wskazanie loginu i hasła do komunikacji z serwerem SQL, gdzie jest zainstalowany Menadżer Kluczy:

Wskazany na tym oknie login SQL musi istnieć na serwerze baz danych oraz posiadać odpowiednie uprawnienia. W przypadku wpisania błędnych danych (nieistniejący użytkownik, nieprawidłowe hasło, uprawnienia uniemożliwiające zalogowanie, itp) wyświetlany jest komunikat: „Wskazany użytkownik lub hasło są nieprawidłowe”.

Po wprowadzeniu prawidłowej nazwy użytkownika wraz hasłem, dane te zapisywane są w formie zaszyfrowanej w bazie konfiguracyjnej Comarch ERP Optima i od tej pory będą wykorzystywane w pierwszej kolejności do połączenia z Menadżerem Kluczy.

Na oknie możliwe jest zaznaczenie parametru Skorzystaj tymczasowo z dotychczasowego połączenia poprzez login CDNHasp (zostanie usunięty w kolejnych wersjach programu). Umożliwia to tymczasowe pobranie modułów z klucza przez login CDNHasp, o ile jest on dostępny na serwerze SQL.

Zmiany

  1. Faktura zakupu od rolnika w JPK_V7. Jeżeli w rejestrze zakupu VAT znajduje się dokument z zaznaczonym parametrem Rolnik, jako identyfikator podatkowy kontrahenta do pliku JPK_V7 przenoszony jest numer NIP, a w przypadku jego braku – numer PESEL. Jeżeli na dokumencie nie jest uzupełniony ani NIP ani PESEL, jako identyfikator podatnika w pliku pojawia się oznaczenie BRAK.
  2. Stawki VAT. Usunięte zostały stawki podatku VAT dla Luksemburga w wysokości: 7%, 13% i 16%. W ich miejsce zostały dodane nowo obowiązujące stawki VAT: 8%, 14% i 17%. Jeżeli Użytkownik we wcześniejszej wersji programu dodał samodzielnie w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT stawki podatku VAT dla Luksemburga w takiej wysokości, są one usuwane podczas konwersji bazy danych.
  3. Konwersja baz danych. Od wersji Comarch ERP Optima 2024.5.1 możliwa jest konwersja baz danych z wersji nie wcześniejszych niż 2019.0.1.
  4. Formularz kontrahenta. W związku z funkcjonalnością zamykania miesięcy w bazach Klientów Biura Rachunkowego, zmieniono układ sekcji na zakładce [Księgowe] karty kontrahenta. Na formularzu kontrahenta w bazie Biura Rachunkowego dodane zostały sekcje Automatyczne zamykanie miesiąca u Klienta oraz Status zamknięcia miesięcy w roku. Szczegóły w części księgowej ulotki.
  5. Formularz operatora – Analizy BI. W przypadku zaznaczenia znajdującego się w sekcji Operator używa Analiz BI parametru Prawo modyfikacji treści zapytania raportu wyświetlany zostaje komunikat: „Nadając uprawnienie 'Prawo modyfikacji treści zapytania raportu’ nadajesz nieograniczony dostęp do bazy danych.
  6. Zarządzanie pamięcią serwera. Na oknie Zarządzanie pamięcią serwera umożliwiono ustawienie większych ilości pamięci niż 64 GB. Określane na tym oknie wartości dla pamięci minimalnej i maksymalnej wyrażane są w GB.
  7. Słownik miejscowości. Zaktualizowano dostępny w programie słownik miejscowości.
  8. Automatyczne pobieranie banków i urzędów. Podczas pierwszego logowania do nowo dodanej bazy firmowej, przed uruchomieniem Kreatora konfiguracji parametrów firmy, następuje automatyczne pobranie listy banków i urzędów. W tym czasie wyświetlane jest okno informacyjne z treścią: „Trwa konfiguracja nowej firmy. Może to potrwać kilka minut. Proszę czekać…”.
    Warunkiem pobrania danych jest aktywne połączenie z Internetem oraz aktualna gwarancja na program.
  9. Serwis Operacji Automatycznych. Po konwersji bazy konfiguracyjnej usuwane są logi Serwisu Operacji Automatycznych.
  10. Instalator. Zaktualizowano wersję Microsoft SQL Server 2022 do najnowszego CU 13, który jest instalowany razem z Comarch ERP Optima.

Poprawiono

  1. Wysyłka plików JPK. Podczas wysyłki plików JPK o znacznej wielkości mógł pojawiać się komunikat: „Zgłoszono wyjątek typu 'System.OutOfMemoryException’.”. Działanie poprawiono.
  2. Kolumny użytkownika. Poprawiono odświeżanie wartości w kolumnach użytkownika dodanych na formularzach dokumentów i danych słownikowych.
  3. Raport wysłanych wiadomości SMS. Umożliwiono skonfigurowanie dodatkowych kolumn użytkownika na oknie Raport wysłanych wiadomości SMS.
  4. Automatyczna synchronizacja. Poprawiono działanie parametru Automatyczna synchronizacja w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja.
  5. Zadanie Automatu synchronizacji. Umożliwiono zdefiniowanie zadania Automatu synchronizacji dla operatora posiadającego hasło.
  6. Historia zmian. Poprawiono wyświetlanie informacji na oknie Historia zmian wywoływanym z poziomu formularza operatora.
  7. Odtwarzanie bazy z kopii – komunikat. Podczas odtwarzania bazy danych z kopii bezpieczeństwa utworzonej na nowszej wersji programu, pojawiał się komunikat o niewłaściwej treści: „Błąd usuwania bazy z harmonogramu backupu. Brak danych dostępowych do konta Comarch IBARD.” Poprawiono treść komunikatu na: „Wersja bazy danych [wersja] jest nowsza niż wersja programu. Zainstalowana wersja programu nie jest w stanie połączyć się z bazą danych pochodzącą z nowszej wersji programu. W celu połączenia się z bazą zaktualizuj program Comarch ERP Optima.
  8. Konwersja bazy danych. Podczas konwersji bazy firmowej, jeżeli pierwszy rejestr kasowy/bankowy jest rejestrem w walucie obcej, pojawiał się komunikat: „Wybrano domyślny rejestr walutowy. Rejestry walutowe należy definiować na liście rejestrów walutowych”. Działanie poprawiono.
  9. Dodanie bazy firmowej. Umożliwiono dodanie bazy firmowej zawierającej znak apostrofa w nazwie.
  10. Instalacja. Po wybraniu podczas instalacji Zezwól na łączenie się z serwerem SQL w niektórych przypadkach nie dodawały się wyjątki do zapory na SQL Server i SQL Browser. Działanie poprawiono.

Kasa/Bank

Nowości

  1. Comarch Apfino dla biur rachunkowych. Poszerzyliśmy integrację z Comarch Apfino o usługę importu historii transakcji rachunku bankowego. Dla biur rachunkowych wprowadziliśmy możliwość:

  • importu historii transakcji z rachunków bankowych biura rachunkowego,
  • importu historii transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego,
  • synchronizację kontrahentów, faktur i płatności w bazach klientów biura rachunkowego.

Informacja
Funkcjonalność Apfino by Comarch dla biur rachunkowych będzie dostępna od sierpnia 2024.
Opis funkcjonalności oraz listę dostępnych banków znajdziesz już wkrótce na www.apfino.pl – skontaktuj się z działem obsługi klienta pod numerem +48 12 324 99 50
(w godz. 8:30-16:30), aby uzyskać już dziś więcej informacji.

Import historii transakcji rachunku bankowego dostępny jest z poziomu Listy zapisów kasowych/bankowych .

Biuro Rachunkowe, które w Comarch ERP Optima będzie korzystać z Importu historii rachunku powinno:

  • założyć darmowe konto w Comarch Apfino i zintegrować je z Comarch ERP Optima. Darmowe konto można też założyć bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po zalogowaniu się do bazy firmowej biura rachunkowego, na liście zapisów bankowych należy uruchomić Import historii rachunku. Pojawi się kreator, który pomoże w założeniu i integracji konta.
  • Na platformie Comarch Apfino należy aktywować usługę:
    • Rachunki bankowe firmy i dodać rachunki bankowe należące do biura rachunkowego. Pozwoli to w bazie firmowej biura rachunkowego na import historii rachunków bankowych biura.
    • Rachunki bankowe klientów biura, która umożliwi import transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego. Biuro rachunkowe wysyła kontrahentów z Comarch ERP Optima do Comarch Apfino (Lista kontrahentów/ Przekaż do Comarch Apfino), a po zalogowaniu się do Comarch Apfino wysyła zaproszenia do klientów, z którymi chce wymieniać dane.Klient biura po otrzymaniu zaproszenia, rejestruje/loguje się na platformie Comarch Apfino, potwierdza zaproszenie i w ramach usługi Rachunki bankowe firmy dodaje rachunki bankowe, których dane mają być odczytywane przez biuro rachunkowe.
  • Biuro rachunkowe w programie Comarch ERP Optima w Konfiguracji/ Program/ Biuro Rachunkowe/ Parametry – wskazuje swoją bazę firmową.

W programie Comarch ERP Optima import historii rachunku bankowego dostępny jest z poziomu Listy zapisów kasowych/bankowych. Po spełnieniu wcześniej opisanych warunków wciśnięcie przycisku powoduje pojawienie się okna Import przelewów. Na oknie dostępne są parametry:

  • Rejestr – podajemy rejestr związany z rachunkiem bankowych, dla którego chcemy wykonać import. Domyślnie podpowiadany jest rejestr wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
  • Raport – wskazujemy konkretny raport. Domyślnie podpowiadany jest raport wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
  • Zakres dat – program domyślnie podpowiada zakres dat z wybranego wcześniej raportu. Po zaznaczeniu parametru mamy możliwość zawężenia okresu, którego będzie dotyczył import.
  • Wybierz definicję dokumentu dla importowanych przychodów i rozchodów – wskazujemy definicję dokumentu dla przychodów i rozchodów. Program zapamiętuje wybraną przez Użytkownika definicję i będzie ją podpowiadał przy kolejnym imporcie.
  • Wybierz sposób automatycznego rozliczania przelewów – w momencie importu program automatycznie rozliczy przelewy, stosując domyślne kryterium: podmiot oraz kwota. W programie mamy 4 kryteria rozliczania przelewów, są to:
    • wg podmiotu i kwoty – rozliczenie nastąpi, gdy w Preliminarzu płatnościznajduje się nierozliczona płatność na ten sam podmiot (rachunek bankowy) i taką samą kwotę co w importowanym przelewie oraz zgadza się kierunek przychód/ rozchód.
    • wg kwoty i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności o takiej samej kwocie jak na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opis na importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcy/ Opis do bankuze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
    • wg podmiotu i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności na ten sam podmiot jaki jest na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opisna importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcyOpis do banku ze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
    • chronologicznie wg podmiotu – wyszukiwane są nierozliczone płatności na ten sam podmiot, jaki jest na importowanym przelewie i następuje ich rozliczanie chronologicznie, zaczynając od najstarszego.

Użytkownik może wykonać import bez automatycznego rozliczenia. W tym przypadku należy wskazać opcję: nie rozliczaj.

W momencie importu program odrzuca duplikaty. Duplikaty sprawdzane są wg następujących kryteriów:

  • Podmiotu (numer rachunku kontrahenta),
  • Kwota przelewu,
  • Opis,
  • Data przelewu.

Synchronizacja kontrahentów, faktur i płatności w bazie klienta biura rachunkowego.

Dla biur rachunkowych, które mają uruchomioną usługę Rachunki bankowe klientów biura oraz klient tego biura w Comarch Apfino wyraził zgodę na wymianę danych z biurem rachunkowym, biuro po zalogowaniu się do bazy klienta może synchronizować kontrahentów, faktury i płatności. Biuro rachunkowe w bazie swojego klienta może uruchomić funkcje:

  • Przekaż do Comarch Apfino– usługa dostępna z poziomu listy kontrahentów. Zaznaczeni na liście kontrahenci są przekazywani do platformy Comarch Apfino. Warunkiem przekazania kontrahentów do Comarch Apfino jest uzupełnienie numeru NIP na karcie kontrahenta. Przekazujemy informacje o NIP, nazwie, adresie mailowym, statusie nieaktywny.
  • Usługi finansowe – Faktury / płatności – synchronizuj – usługa dostępna jest z listy faktur sprzedaży oraz z preliminarza płatności. Synchronizacja powoduje przesłanie faktur i płatności do Comarch Apfino.
  • W bazie klienta biura rachunkowego usługi finansowe: Faktoring – finansuj faktury, Windykacja – odzyskaj pieniądze, Płatności – generuj link do płatności oraz Sprawdź w rejestrze dłużników są niedostępne

  1. Comarch Apfino dla Klienta, który nie jest biurem rachunkowym. Użytkownik programu Comarch ERP Optima, który nie świadczy usług księgowych (nie jest biurem rachunkowym) w celu importowania historii swoich rachunków bankowych powinien:

  • założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino i wykonać jego integrację lub założyć konto bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po uruchomieniu usługi Import historii rachunku pojawi się kreator, który w łatwy i szybki sposób poprowadzi przez proces zakładania i integracji konta na platformie Comarch Apfino

  • zalogować się na platformie Comarch Apfino, aktywować usługę Rachunki bankowe firmy i dodać swoje rachunki bankowe.

Zasady importu, rozliczania przy imporcie oraz weryfikacji duplikatów zostały opisane w części dotyczącej importu historii rachunku dla biur rachunkowych.

Informacja
Funkcjonalność po stronie Comarch Apfino dostępna od 9 lipca 2024 roku.

  1. OCR i wyciągi bankowe. Pracujemy nad możliwość odczytywania wyciągów bankowych. Jeśli chcesz nam w tym pomóc wejdź na listę zapisów kasowych/bankowych i prześlij swój wyciąg, a my powiadomimy Cię gdy funkcja zostanie udostępniona.

Poprawiono

  1. PKO BP Webservice. W niektórych przypadkach po zaimportowaniu przelewów MPP pole Opis było puste. Działanie poprawiono.
  2. Funkcja CDN.RozliczeniaR2R. Poprawiono wykazywanie danych w kolumnie z numerem pełnym dokumentu. Zamiast 50 prezentujemy 256 znaków.



Instalacja i reinstalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8.1, Windows 8, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2024.5.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 24.06.2024. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

 

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.5.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 20245.1 jest możliwa z wersji 2019. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2019, a dopiero następnie wersję 2024.5.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.5.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2023.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2024.5.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Comarch e-Sklep2024.2.1 lub wyższy
Comarch e-Sale2024.2.1 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2024.5 lub wyższy
Comarch PPK2024.2 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2023.2 lub wyższa
Comarch ERP Altum2024.0.1 lub 2024.1
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2024.0.0
Comarch DMS2023.1, 2024.0 lub 2024.1

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Umowy B2B

Umowa B2B jest możliwa do wprowadzenia z poziomu listy pracowników, po rozwinięciu menu przycisku ‘Lista umów pracownika’ i wybraniu opcji Lista umów B2B.

Na formularzu umowy B2B Użytkownik może określić:

  • Dokument – domyślnie podpowiada się symbol UB2B dedykowany dla umów B2B, ale istnieje możliwość definicji własnych definicji dokumentów,
  • Daty obowiązywania umowy,
  • Stanowisko – możemy wybrać stanowisko z listy stanowisk ,
  • Kontrahenta – możemy w celu informacyjnym powiązać umowę z kontrahentem, od którego wpływają faktury kosztowe,
  • Liczbę dni wolnych do wykorzystania w trakcie roku – określając tym samym limit dni wolnych na dany rok. Bezpośrednio w limitach zostanie on przeliczony proporcjonalnie względem okresu obowiązywania umowy B2B,
  • Kwotę umowy– jest to pole informacyjne,
  • Opis – dodatkowe pole, w którym można odnotować istotne kwestie dot. współpracy z tą osobą .

Rys 15. Umowa B2B.

Z poziomu listy pracowników, w gałęzi Lista umów znajduje  się wydruk Lista umów B2B (sPrint), na którym wykazywane są osoby z trwającymi w podanym okresie umowami B2B.

Dla osób na umowach B2B, którym odnotowano informację o liczbie dni wolnych można naliczyć limit nieobecności Nieobecność (B2B). Limit jest naliczany w dniach i godzinach, podlega przenoszeniu na kolejny rok, wylicza się w sposób proporcjonalny do liczby miesięcy obowiązywania umowy w danym roku kalendarzowym. Limit zaokrągla się zawsze w górę do pełnych dni.

Przy przeliczaniu limitu na godziny przyjmowana jest wartość z pola Norma dobowa dla urlopu dla pełnego wymiaru etatu, z formularza pracownika, z zakładki [3.Etat] z zapisu aktualnego „na datę od” dodawanego limitu.

W przypadku wykorzystywania dni wolnych osobie na umowie B2B należy odnotować nieobecność Nieobecność (B2B), która jest powiązana z limitem nieobecności.




Nieobecność (B2B)

Limit można naliczyczyć osobom z umowami B2B. Wysokość limitu jest pobierana z formularza umowy B2B  z pola Liczba dni wolnych do wykorzystania w trakcie roku. Limit jest naliczany w dniach i godzinach, podlega przenoszeniu na kolejny rok, wylicza się w sposób proporcjonalny do liczby miesięcy obowiązywania umowy w danym roku kalendarzowym. Limit zaokrągla się zawsze w górę do pełnych dni.

Przy przeliczaniu limitu na godziny przyjmowana jest wartość z pola Norma dobowa dla urlopu dla pełnego wymiaru etatu, z formularza pracownika, z zakładki [3.Etat] z zapisu aktualnego „na datę od” dodawanego limitu.

Limit jest powiązany z nieobecnością Nieobecność (B2B).




Lista zapisów kasowych/bankowych – integracja z Comarch Apfino

Na liście zapisów kasowych/bankowych wprowadziliśmy możliwość uruchomienia jednej z usług Comarch Apfino – Import historii rachunku. Import historii dostępny jest w Comarch ERP Optima bez konieczności definiowania formatów importu czy zamawiania w banku wyciągów bankowych. Użytkownicy programu Comarch ERP Optima mogą zaimportować historię własnych rachunków bankowych. Biura rachunkowe mogą importować historię swoich rachunków bankowych oraz po zalogowaniu się do bazy obsługiwanego klienta mogą zaimportować historię transakcji z rachunku bankowego swojego klienta.

Informacja
Funkcjonalność Apfino by Comarch dla biur rachunkowych będzie dostępna od sierpnia 2024.
Opis funkcjonalności oraz listę dostępnych banków znajdziesz już wkrótce na www.apfino.pl – skontaktuj się z działem obsługi klienta pod numerem +48 12 324 99 50
(w godz. 8:30-16:30), aby uzyskać już dziś więcej informacji.

Biuro rachunkowe – import historii transakcji i synchronizacja danych

Dla biur rachunkowych wprowadziliśmy możliwość:

  • importu historii transakcji z rachunków bankowych biura rachunkowego,
  • importu historii transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego,
  • synchronizację kontrahentów, faktur i płatności w bazach klientów biura rachunkowego.

 

Import historii transakcji rachunku bankowego dostępny jest z poziomu Listy zapisów kasowych/bankowych.

Lista zapisów kasowych/bankowych – wstążka

Biuro Rachunkowe, które w Comarch ERP Optima będzie korzystać z Importu historii rachunku powinno:

  • założyć darmowe konto w Comarch Apfino i zintegrować je z Comarch ERP Optima. Darmowe konto można też założyć bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po zalogowaniu się do bazy firmowej biura rachunkowego, na liście zapisów bankowych należy uruchomić Import historii rachunku. Pojawi się kreator, który pomoże w założeniu i integracji konta.
  • Na platformie Comarch Apfino należy aktywować usługę:
    • Rachunki bankowe firmy i dodać rachunki bankowe należące do biura rachunkowego. Pozwoli to w bazie firmowej biura rachunkowego na import historii rachunków bankowych biura.
    • Rachunki bankowe klientów biura, która umożliwi import transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego. Biuro rachunkowe wysyła kontrahentów z Comarch ERP Optima do Comarch Apfino (Lista kontrahentów/ Przekaż do Comarch Apfino), a po zalogowaniu się do Comarch Apfino wysyła zaproszenia do klientów, z którymi chce wymieniać dane.
      Klient biura po otrzymaniu zaproszenia, rejestruje/loguje się na platformie Comarch Apfino, potwierdza zaproszenie i w ramach usługi Rachunki bankowe firmy dodaje rachunki bankowe, których dane mają być odczytywane przez biuro rachunkowe.
    • Biuro rachunkowe w programie Comarch ERP Optima w Konfiguracji/ Program/ Biuro Rachunkowe/ Parametry – wskazuje swoją bazę firmową,

      Konfiguracja programu – wskazanie bazy biura rachunkowego

      W programie Comarch ERP Optima import historii rachunku bankowego dostępny jest z poziomu Listy zapisów kasowych/bankowych. Po spełnieniu wcześniej opisanych warunków wciśnięcie przycisku  powoduje pojawienie się okno Import przelewów. Na oknie dostępne są parametry:

      Comarch Apfino – Import przelewów
    • Rejestr – podajemy rejestr związany z rachunkiem bankowych, dla którego chcemy wykonać import. Domyślnie podpowiadany jest rejestr wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
    • Raport – wskazujemy konkretny raport. Domyślnie podpowiadany jest raport wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
    • Zakres dat – program domyślnie podpowiada zakres dat z wybranego wcześniej raportu. Po zaznaczeniu parametru mamy możliwość zawężenia okresu, którego będzie dotyczył import.
    • Wybierz definicję dokumentu dla importowanych przychodów i rozchodów – wskazujemy definicję dokumentu dla przychodów i rozchodów. Program zapamiętuje wybraną przez Użytkownika definicję i będzie ją podpowiadał przy kolejnym imporcie.
    • Wybierz sposób automatycznego rozliczania przelewów – w momencie importu program automatycznie rozliczy przelewy, stosując domyślne kryterium: podmiot oraz kwota. W programie mamy 4 kryteria rozliczania przelewów, są to:
        •  wg podmiotu i kwoty – rozliczenie nastąpi, gdy w Preliminarzu płatności znajduje się nierozliczona płatność na ten sam podmiot (rachunek bankowy) i taką samą kwotę co w importowanym przelewie oraz zgadza się kierunek przychód/ rozchód.
        • wg kwoty i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności o takiej samej kwocie jak na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opis na importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcy/ Opis do banku ze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
        • wg podmiotu i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności na ten sam podmiot jaki jest na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opis na importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcyOpis do banku ze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
        • chronologicznie wg podmiotu – wyszukiwane są nierozliczone płatności na ten sam podmiot, jaki jest na importowanym przelewie i następuje ich rozliczanie chronologicznie, zaczynając od najstarszego.Użytkownik może wykonać import bez automatycznego rozliczenia. W tym przypadku należy wskazać opcję: nie rozliczaj.

 

W momencie importu program odrzuca duplikaty. Duplikaty sprawdzane są wg następujących kryteriów:

  • Podmiotu (numer rachunku kontrahenta)
  • Kwota przelewu
  • Opis
  • Data przelewu

 

Synchronizacja kontrahentów, faktur i płatności w bazie klientów biura rachunkowego.

Dla biur rachunkowych, które mają uruchomioną usługę Rachunki bankowe klientów biura oraz klient tego biura w Comarch Apfino wyraził zgodę na wymianę danych z biurem rachunkowym, biuro po zalogowaniu się do bazy klienta może synchronizować kontrahentów, faktury i płatności. Biuro rachunkowe w bazie swojego klienta może uruchomić funkcje:

  • Przekaż do Comarch Apfino – usługa dostępna z poziomu listy kontrahentów. Zaznaczeni na liście kontrahenci są przekazywani do platformy Comarch Apfino. Warunkiem przekazania kontrahentów do Comarch Apfino jest uzupełnienie numeru NIP na karcie kontrahenta. Przekazujemy informacje o NIP, nazwie, adresie mailowym, statusie nieaktywny.
  • Usługi finansowe – Faktury / płatności – synchronizuj – usługa dostępna jest z listy faktur sprzedaży oraz z preliminarza płatności. Synchronizacja powoduje przesłanie faktur i płatności do Comarch Apfino.
  • W bazie klienta biura rachunkowego usługi finansowe: Faktoring – finansuj faktury, Windykacja – odzyskaj pieniądze, Płatności – generuj link do płatności oraz Sprawdź w rejestrze dłużników są niedostępne.

 

Import historii transakcji

Użytkownik programu Comarch ERP Optima, który nie świadczy usług księgowych (nie jest biurem rachunkowym) w celu importowania historii swoich rachunków bankowych powinien:

    • założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino i wykonać jego integrację lub założyć konto bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po uruchomieniu usługi Import historii rachunku pojawi się kreator, który w łatwy i szybki sposób poprowadzi przez proces zakładania i integracji konta na platformie Comarch Apfino.

      Rachunki bankowe firmy – instrukcja
    • zalogować się na platformie Comarch Apfino, aktywować usługę Rachunki bankowe firmy i dodać swoje rachunki bankowe.

Zasady importu, rozliczania przy imporcie oraz weryfikacji duplikatów zostały opisane w części dotyczącej importu historii rachunku dla biur rachunkowych.




API do usługi Comarch OCR (archiwum)

UsługaAdres
Comarch OCRhttps://www.erp.comarch.pl/OCR/
Comarch OCR APIhttps://ocr.erp.comarch.pl/v1.0/api/

Informacja
W celu korzystania z usługi Comarch OCR należy odblokować komunikację do adresów *.erp.comarch.pl na porcie 443 (SSL).

W pierwszym kroku należy zalogować się w aplikacji Comarch OCR i wygenerować klucze dostępowe.

Metody

Tworzenie sesji użytkownika (POST)

Adres: https://ocr.erp.comarch.pl/v1.0/api/sessions/post

 

W nagłówku zapytania należy dołączyć następujące dane uwierzytelniające:

KluczWartość
authKeyKlucz wygenerowany w panelu do zarządzania Comarch OCR
authSecretSekret wygenerowany w panelu do zarządzania Comarch OCR

Opis struktury JSON odpowiedzi

PropertyOpis
sessionTokenToken sesji

Przykładowa odpowiedź JSON

{
"sessionToken": "00000000-0000-0000-0000-000000000000""
}

Możliwe kody odpowiedzi HTTP:

KodZnaczenie
200Poprawnie wygenerowano token sesji.
400Brak wymaganych parametrów w nagłówku żądania lub błędne dane.
403Wymagane jest użycie SSL

Usuwanie sesji użytkownika (DELETE)

Adres: https://ocr.erp.comarch.pl/v1.0/api/sessions/delete

 

W nagłówku zapytania należy dołączyć następujące wartości:

KluczWartość
authTokenToken sesji

KodZnaczenie
204Sesja poprawnie zakończona
400Brak tokenu sesji w nagłówku żądania.
403Wymagane jest użycie SSL

Przetwarzanie dokumentu (POST)

Adres: https://ocr.erp.comarch.pl/v1.0/api/invoice/post

 

Opis struktury JSON zapytania

PropertyOpis
DataPlik o rozszerzeniu *.jpg, *.png, *bmp lub *.pdf w postaci binarnej
InvoiceGuidOpcjonalne - GUID
FilenameNazwa pliku wraz z rozszerzeniem
ReturnDataOpcjonalne - informacja czy usługa ma zwrócić pliki dla przetworzonych dokumentów, wartość parametru 1 – pliki są dołączone do odpowiedzi
RecognitionLanguageOptionOpcjonalny - język rozpoznawania dokumentu,
0 - j. polski (jeśli na fakturze zostanie rozpoznany język angielski, rozpoznanie nastąpi jak dla faktur angielskich),
1 - j. niemiecki,
2 - j. francuski,
3 - j. angielski
-1 – rozpoznanie na podstawie języka wykrytego na dokumencie
(domyślnie - j. polski)
BarCodeRecognitionOpcjonalny - informacja czy należy rozpoznawać kody kreskowe da dokumentach, opcja wymaga ustawienia ExportFormat=1, 0 - nie rozpoznaje kodów, 1 - rozpoznaje kody, 2 - łączy strony na podstawie rozpoznanych kodów
OneInvoiceFileOpcjonalny - informacja jak należy łączyć strony w przesłanym pliku, 0 - łączenie stron w dokumenty na podstawie danych zawartych na stronach, 1 - jeden przesłany plik to jeden dokument
DefaultPaymentFormOpcjonalny – domyślna forma płatności jaka ma zostać zwrócona w przypadku nie wykrycia formy płatności na dokumencie (np. „gotówka”)
LanguageOpcjonalny – informacja w jakim języku mają byc zwrócone komunikaty, 0 - j. polski, 1 - j. niemiecki (domyślnie - j. polski)
PagesToRecognizeOpcjonalny – informacja które strony w pliku mają zostać rozpoznane (np. "1-3,5")
RawRecognitionText
Opcjonalny – informacja czy ma zostać zwrócona oryginalna, niezmieniona treść wykryta na stronie, 0 - brak oryginalnej treści, 1 - oryginalna treść zostanie zwrócona
PaymentMethodMappingOpcjonalny – tylko dla dokumentów w języku angielskim, informacja czy forma płatności ma zostać mapowana na podstawową formę płatności (gotówka, przedpłata, karta, przelew), 0 - brak mapowania, 1 - mapowanie

W nagłówku zapytania należy dołączyć następujące wartości:

KluczWartość
authTokenToken sesji

Schemat zapytania:

{

       "type": "object",

       "properties": {

                   "Data": {
                           "type": [
                                    "string"
                           ]
                    },
                    "InvoiceGuid": {
                           "type": [
                                    "string"
                           ]
                    },
                    "Filename": {
                           "type": [
                                    "string"
                           ]
                    },
                    " ReturnData": {
                           "type": [
                                    "integer"
                           ]
                    },
                    " RecognitionLanguageOption ": {
                           "type": [
                                    "integer"
                           ]
                    },
                    " BarCodeRecognition ": {
                            "type": [
                                    "integer"
                           ]
                    }
       },
       "required": [
              "Data",
              "Filename",
       ]

 

Opis struktury JSON odpowiedzi

PropertyOpis
ExportStringOdpowiedź w formacie JSON
MessageKomunikat o wyniku przetwarzania dokumentu przez usługę
CodeKod odpowiedzi
StatusStatus odpowiedzi
AdditionalMessageDodatkowa informacja o pozostałych dokumentach, gdy w pakiecie pozostało 10 lub mniej dokumentów
UriToDownloadAdres URL do strony spójnej z kodem odpowiedzi

Schemat odpowiedzi:

{  
    "type": "object",  
    "properties": {  
        "ExportString": {  
            "type": [  
                "string",  
                "null"  
            ]  
        },  
        "Message": {  
            "type": [  
                "string",  
                "null"  
            ]  
        },  
        "Code": {  
            "type": "integer"  
        },  
        "Status": {  
            "type": "integer"  
        },  
        "AdditionalMessage": {  
            "type": [  
                "string",  
                "null"  
            ]  
        },  
        "UriToDownload": {  
            "type": [  
                "string",  
                "null"  
            ]  
        }  
    },  
    "required": [  
        "ExportString",  
        "Message",  
        "Code",  
        "Status",  
        "AdditionalMessage",  
        "UriToDownload"  
    ]  
} 

Struktura przykładowego pliku w formacie JSON zawartego w odpowiedzi z serwera usługi Comarch OCR.

[
    {
        "Fields": {
            "DocumentNumber": "12/03/2019", - numer faktury
            "DateOfIssue": "2018-11-08", - data wystawienia
            "DateOfSale": "2018-11-08", - data sprzedaży
            "DueDate": "2018-11-08", - data płatności
            "PaymentForm": "gotówka", - sposób płatności
            "BankAccountNumber": "11100110011001100110011001" - numer rachunku
        },
        "IsCorrection": true, - informacja czy faktura jest korektą
        "CorrectedDocumentNumber": "11/03/2019", - numer dokumentu korygowanego
        "Language": "PL", - język rozpoznany na dokumencie
        "NumberOfPagesLeft": 123, - liczba stron, które pozostały do wykorzystania w pakiecie
        "SellerContractor": { - dane sprzedawcy
            "TIN": "1111111111",
            "CompanyName": "PRZYKŁADOWA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ",
            "Street": "ul. Życzkowskiego",
            "StreetNumber": "",
            "ApartmentsNumber": "12",
            "PostCode": "11-111",
            "PostOffice": "Kraków",
            "City": "Kraków",
            "Voivodeship": "MAŁOPOLSKIE",
            "ActiveVATTaxpayer": true
        },
        "BuyerContractor": { - dane nabywcy
            "TIN": "1111111111",
            "CompanyName": "PRZYKŁADOWA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ",
            "Street": "ul. Życzkowskiego",
            "StreetNumber": "",
            "ApartmentsNumber": "12",
            "PostCode": "11-111",
            "PostOffice": "Kraków",
            "City": "Kraków",
            "Voivodeship": "MAŁOPOLSKIE",
            "ActiveVATTaxpayer ": true
        },
        "Currency": "PLN", - symbol waluty, jeżeli puste to oznacza, że waluta PLN
        "VatPositions": [ - pozycje tabeli VAT
            {
                "VatRate": 23,
                "Subtotal": -62.52,
                "VAT": -14.38,
                "Total": -76.9,
                "VatStatus": 0 – 0 – opodatkowana, 1- zwolniona, 2- nie podlega
            }
        ],
        "PageProperties": {
            "FirstPageNumber": 1, - informacja na której stronie pliku pdf znajduje się dokument
            "DocumentLength": 1, - informacja ile stron posiada dokument
            "PageRotation": 0 - informacja o ile stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara należy obrócić dokument w formacie .pdf, aby był wyświetlany poprawnie
        }

        "ProductItems": [ - pozycje tabeli produktów
            {
                "Name": "Produkt 1",
                "Unit": "szt",
                "ProductCode": "123456789012",
                "Count": 2,
                "NettoUnitPrice": 31.26,
                "BruttoUnitPrice ": 39.8,
                "Netto": 62.52,
                "Brutto": 79.6,
                "VatRate": 0.23,
                "VatAmount": 14.38 
}
        ], 
        "Attachment": "JVBERi0xLjQKJdP0zOEKMSAwIG9iago8…", - plik binarny przetworzonego dokumentu w formacie base64
        "Barcode": { - rozpoznany na dokumencie kod kreskowy
            "Text": 1, - odczytany numer
            "Type": "EAN8" - rodzaj kodu kreskowego
        }
        "JpkCodes": [ - kody JPK_V7 występujące na fakturze
            {
                "Code": "GTU_01",

Struktura przykładowego pliku w formacie JSON dla faktur w języku niemieckim zawartego w odpowiedzi z serwera usługi Comarch OCR. ( dla RecognitionLanguageOption=1)

{
        "Fields": {
            "DocumentNumber": "12/03/2019", - numer faktury
            "DateOfIssue": "2018-11-08", - data wystawienia
            "GrossPrice": "52,50", - kwota brutto
            "UstIDNumber": "79865412", - numer identyfikacyjny sprzedawcy
            "OrderNumber": "A123456789", - numer identyfikacyjny sprzedawcy
            "PurchaseOrderNumber ": "B123456789", - numer identyfikacyjny sprzedawcy
            "TaxIdentificationNumber": "B123456789", - Steuernummer sprzedawcy
            "Reference": "0110454", - referencja z kodu QR
            "AdditionalInformation": "0110454", - dodatkowe informacje z kodu QR
            "BillInformation": "052375900000000000001765321", - informacje o rachunku z kodu QR
            "EsrCode": "001104549>052375900000000000001765321+ 0110454", - kod ESR
            "EsrReference": "052375900000000000001765321", - referencja z kodu ESR
            "EsrSubscriberNumber": "0110454", - numer subskrybenta z kodu ESR
        },
        "BuyerContractor": { - dane nabywcy
            "CompanyName": "Comarch",
            "Street": "Maximilianstraße",
            "StreetNumber": "12",
            "ApartmentsNumber": "10",
            "PostCode": "01010",
            "City": "München ",
        },
        "SellerContractor": { - dane sprzedawcy, gdy nie rozpoznano UstIDNumber
            "CompanyName": "Comarch",
            "Street": "Friedrichtraße",
            "StreetNumber": "24",
            "ApartmentsNumber": "20",
            "PostCode": "02020",
            "City": "München ",
        },

        "Currency": "EUR", 
        "Language": "DE", - język rozpoznany na dokumencie
        "NumberOfPagesLeft": 123, - liczba stron, które pozostały do wykorzystania w pakiecie
        "PageProperties": {
            "FirstPageNumber": 1, - informacja na której stronie pliku pdf znajduje się dokument
            "DocumentLength": 1, - informacja ile stron posiada dokument
            "PageRotation": 0 - informacja o ile stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara należy obrócić dokument w formacie .pdf, aby był wyświetlany poprawnie
        }
        "Attachment": "JVBERi0xLjQKJdP0zOEKMSAwIG9iago8…", - plik binarny przetworzonego dokumentu w formacie base64
    }
]

Struktura przykładowego pliku w formacie JSON dla faktur w języku francuskim zawartego w odpowiedzi z serwera usługi Comarch OCR. (dla RecognitionLanguageOption=2)

[
    {
        "Fields": {
            "DocumentNumber": "12/03/2019", - numer faktury
            "DateOfIssue": "2018-11-08", - data wystawienia
            "DateOfSale": "2018-11-08", - data sprzedaży
            "DueDate": "2018-11-08", - data płatności
        },
        "BuyerContractor": { - dane nabywcy
            "CompanyName": "Comarch",
            "Street": " Rue Paul Langevin ",
            "StreetNumber": "12",
            "ApartmentsNumber": "10",
            "PostCode": "01010",
            "City": "Paris",
        },
        "BuyerContractor": { - dane nabywcy
            "CompanyName": "Comarch",
            "Street": "Rue Paul Langevin",
            "StreetNumber": "12",
            "ApartmentsNumber": "10",
            "PostCode": "01010",
            "City": "Paris",
        },
        "Currency": "EUR", - symbol waluty
        "Language": "FR", - język rozpoznany na dokumencie
        "NumberOfPagesLeft": 123, - liczba stron, które pozostały do wykorzystania w pakiecie
        "VatPositions": [ - pozycje tabeli VAT
            {
                "VatRate": 23,
                "Subtotal": -62.52,
                "VAT": -14.38,
                "Total": -76.9,
                "VatStatus": 0 – 0 – opodatkowana, 1- zwolniona, 2- nie podlega
            }
        ],
        "PageProperties": {
            "FirstPageNumber": 1, - informacja na której stronie pliku pdf znajduje się dokument
            "DocumentLength": 1, - informacja ile stron posiada dokument
            "PageRotation": 0 - informacja o ile stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara należy obrócić dokument w formacie .pdf, aby był wyświetlany poprawnie
        }

        "ProductItems": [ - pozycje tabeli produktów
            {
                "Name": "Produit 1",
                "Unit": "pcs",
                "ProductCode": "123456789012",
                "Count": 2,
                "NettoUnitPrice": 31.26,
                "BruttoUnitPrice ": 39.8,
                "Netto": 62.52,
                "Brutto": 79.6,
                "VatRate": 0.23,
                "VatAmount": 14.38 
}
        ], 
        "Attachment": "JVBERi0xLjQKJdP0zOEKMSAwIG9iago8…", - plik binarny przetworzonego dokumentu w formacie base64
    }
]

Ogólny opis możliwych scenariuszy odpowiedzi z serwera usługi Comarch OCR

CodeStatusOpisDodatkowe informacje
Dowolny1Informacja
Dowolny2OstrzeżenieNależy sprawdzić czy coś się znajduje w AdditionalMessage lub UriToDownload
Dowolny3BłądNależy sprawdzić czy coś się znajduje w AdditionalMessage lub UriToDownload

Szczegółowy opis możliwych scenariuszów odpowiedzi z serwera usługi Comarch OCR

CodeStatusOpisDodatkowe informacje
11Dokument rozpoznany prawidłowo.
12Dokument rozpoznany prawidłowo.Klientowi pozostało w pakiecie 10 lub mniej dokumentów, szczegółowa informacja w AdditionalMessage, link do sklepu Comarch znajduje się w UriToDownload.
21Dokument rozpoznany częściowo lub błędnie.
22Dokument rozpoznany częściowo lub błędnie.Klientowi pozostało w pakiecie 10 lub mniej dokumentów, szczegółowa informacja w AdditionalMessage, link do sklepu Comarch znajduje się w UriToDownload.
33Dokument nierozpoznany.
43Funkcja niedostępna.
53Przerwa techniczna.
63Niepoprawne zapytanie.
73Niepoprawny numer klucza.
83Brak podpisanej klauzuli RODO.Link do formularza z umową znajduje się w UriToDownload.
93Brak wykupionego pakietu przez klienta.Link do sklepu Comarch znajduje się w UriToDownload.
103Wykorzystany pakiet dokumentów.Link do sklepu Comarch znajduje się w UriToDownload.
113Klient zaznaczył dokument w którym jest więcej stron niż pozostało w pakiecie.Link do sklepu Comarch znajduje się w UriToDownload.
123Rozmiar pojedynczej strony przekracza obsługiwany limit.
133Klient został zablokowany ze względu na brak opłaconego pakietu.
143Błędny token sesji. (W przypadku korzystania z OCR API)
153Brak dostępu do API OCR (W przypadku korzystania z OCR API)
173Nierozpoznany język na dokumencie (W przypadku korzystania z OCR API)

W przypadku odpowiedzi z serwera z Code innym niż wymienione w tabeli powyżej należy wyświetlić informację zgodnie ze Statusem.

Komunikat tej informacji znajduje się w Message lub AdditionalMessage, i ewentualny link w UriToDownload.

Przykładowe zapytanie JSON

{
"Data": "[DANE BINARNE]",
"InvoiceGuid":"dce8b807-2846-4816-a24b-12d7eca140ed",
"Filename":"255430.pdf",
}

Przykładowa odpowiedź JSON
{
"ExportString": "[ODPOWIEDŹ W FORMACIE JSON]",
"Message": "Rozpoznano dokument 255430.pdf.",
"Code": 1,
"Status": 2,
"AdditionalMessage": "W bezpłatnym pakiecie Demo OCR zostało jeszcze 7 dokumentów do
wykorzystania. Kliknij w ten komunikat, aby przejść do Sklepu Comarch i kupić
odpowiedni Pakiet Comarch OCR.",
"UriToDownload": "https://sklep.comarch.pl/produkty/ocr,2,16251"
}




Dlaczego podczas naliczenia wypłaty właściciela za kwiecień 2024 pojawia się komunikat ‘Obiekt dopuszczający wartość pustą musi mieć wartość’?

Jeśli podczas naliczania wypłaty pojawia się powyższy komunikat oznacza to, że po stronie modułu Księgowość właścicielowi naliczono deklarację roczną w nieaktualnej wersji.




Składka zdrowotna właściciela – rozliczenie roczne.

W celu rozliczenia składki zdrowotnej, na formularzu wypłaty właściciela za kwiecień 2023 roku (i w kolejnych latach), dodano zakładkę [5. Zdrow. roczna], na której są wykazane informacje o składce zdrowotnej za poprzedni rok, właścicieli rozliczających podatek według skali, liniowo lub ryczałtowo. Użytkownik ma możliwość ręcznej korekty (zmiany) pól po zaznaczeniu parametru Korekta podatku i ubezpieczeń.
W związku z tym, że w deklaracji rocznej należy przekazać informacje o zmianie opodatkowania w trakcie roku, na zakładce znajdują się parametry:

  • Zmiana formy opodatkowania od stycznia 2022 – parametr ustawiany przez Użytkownika. Powinien zostać zaznaczony w przypadku zmiany podatku liniowego lub ryczałtu na opodatkowanie według skali z mocą wsteczną od 1 stycznia 2022 r.
  •  Zmiana formy opodatkowania od lipca 2022 – parametr zaznacza się automatycznie, jeśli w zapisie historycznym właściciela aktualnym na dzień 30 czerwca 2022 r., na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)], jest zaznaczony parametr Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a w zapisie historycznym aktualnym na dzień 01 lipca 2022 r. – Zasady ogólne – podatek według skali.
    W dalszej części przedstawione zostało rozliczenie roczne z podziałem na poszczególne formy opodatkowania: Zasady ogólne – podatek według skali, Zasady ogólne – podatek liniowy, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

 

Zasady ogólne – podatek według skali:

  • W polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest dochód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-36, pomniejszony o składki społeczne, oraz kwotę z pola Zmniejszenia/zwiększenia dochodu pod składkę zdrowotną pobraną z kwot deklaracji właściciela (przycisk ) lub dochód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę dochodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.

 

  • Roczna podstawa składki – w celu ustalenia rocznej podstawy, program porównuje kwotę z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok, z obowiązującą za danym rok kalendarzowy minimalną podstawą składki. Minimalna podstawa składki zdrowotnej to iloczyn miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu ustalonemu na podstawie wypłat pracownika naliczonych za rok kalendarzowy, za który jest rozliczenie roczne, w którym była naliczona składka zdrowotna dla tej formy opodatkowania i stawki minimalnego wynagrodzenia dla etatu aktualnego na dzień 1 dzień roku składkowego (w 2023 roku uwzględniane jest minimalne wynagrodzenie obowiązujące na 01.02.2022 r.). Jeśli kwota dochodu z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok jest większa od minimalnej wartości rocznej podstawy składki, to zostanie ona wykazana w polu Roczna podstawa składki. Jeśli natomiast minimalna podstawa jest większa niż kwota dochodu, to minimalna podstawa jest podstawą roczną.

Przykład

Przykład: W przypadku gdy właściciel prowadzi działalność przez cały rok podatkowy – 12 miesięcy, to minimalna wartość rocznej podstawy składki zdrowotnej w 2022 roku wynosi 36 120,00 zł (3 010,00 zł × 12 miesięcy).

  • W polu Roczna składka wykazana jest składka naliczona jako 9% od rocznej podstawy składki.
  •  W polu Suma miesięcznych składek wykazana zsumowana kwota składki zdrowotnej z okresu od
    lutego 2022 r. do stycznia 2023 r.
  • Kwota do dopłaty W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Kwota do zwrotu W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką.

Zasady ogólne – podatek liniowy:

  • W polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest dochód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-36L, pomniejszony o składki społeczne, oraz kwotę z pola Zmniejszenia/zwiększenia dochodu pod składkę zdrowotną pobraną z kwot deklaracji właściciela (przycisk ) lub dochód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę dochodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.
  • Roczna podstawa składki – w celu ustalenia rocznej podstawy, program porównuje kwotę z pola Dochód z dział. gosp. za poprzedni rok, z obowiązującą za danym rok kalendarzowy minimalną podstawą składki. Składka roczna na ubezpieczenie zdrowotne nie może wynieść mniej niż kwota odpowiadająca 9% iloczynu liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego. Program porównuje kwotę składki zdrowotnej od minimalnej podstawy z kwotą składki zdrowotnej od dochodu. Podstawa, która daje wyższą składkę zdrowotną stanowi roczną podstawę dla podatku liniowego i jest wykazywana w polu Roczna podstawa składki.
  • Roczna składka – jeśli roczną podstawę stanowi dochód składka jest wyliczona jako 4,9% tej kwoty, a jeśli minimalna podstawa to składka wynosi 9% tej kwoty
  •  W polu Suma miesięcznych składek wykazana zsumowana kwota składki zdrowotnej z okresu od lutego 2022 r. do stycznia 2023 r.
  • Kwota do dopłaty W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Kwota do zwrotu W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką

Przykład

Przykład: Właściciel w 2022 roku miał ustawioną formę opodatkowania Zasady ogólne – podatek liniowy. Dochód za 2022 wyniósł 65 000 zł.

1.Ustalamy liczbę miesięcy podlegania zdrowotnemu dla opodatkowania podatkiem liniowym.
W wypłatach od stycznia 2022 r. do grudnia 2022 r. właściciel miał wyliczoną podstawę składki zdrowotnej w każdej wypłacie (12 wypłat), co oznacza, że podlegał zdrowotnej przez 12 miesięcy.

  1. Ustalamy dochód za 2022 rok.
    Dochód pobrany z deklaracji rocznej PIT- 36L za 2022 r. wyniósł
    65 000 zł.
  2. Ustalamy minimalną podstawę.
    12 miesięcy * 3010 zł (minimalne wynagrodzenie w 2022 r.) = 36 120 zł
  3. Przemnażamy kwotę dochodu za poprzedni rok z punktu 2 przez 4,9% i uzyskujemy kwotę składki zdrowotnej od dochodu. Przemnażamy minimalną podstawę z punktu 3 przez 9% i uzyskujemy minimalną składkę zdrowotną.
    65 000 zł * 4,9% = 3 185,00 zł
    36 120 zł * 9% = 3 250,80 zł
  4. Porównujemy kwotę składki zdrowotnej od minimalnej podstawy z kwotą składki zdrowotnej od dochodu. Podstawa, która daje wyższą składkę zdrowotną stanowi roczną podstawę dla podatku liniowego.
    3 185,00 zł < 3 250,80 zł

Podstawa 36 120 zł jest roczną podstawą składki zdrowotnej, a kwota
3 250,8 zł składką zdrowotną.

  1. Ustalamy kwotę naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne dla opodatkowania liniowego, zapisanych w wypłatach tego właściciela, które dotyczą okresu deklaracji od lutego 2022 r. do stycznia 2023 r.
    W wypłatach od lutego 2022 r. do stycznia 2023 r. suma składek zdrowotnych wynosi 3 469,90 zł
  2. Porównujemy kwotę rocznej składki z punktu 4 z kwotą składek pobranych z punktu 6.
    3 250,8 < 3 469,90 zł

Roczna składka wynosi 3 250,8 zł, a pobrana 3 469,90 zł, co oznacza, że jest nadpłata i kwota do zwrotu wynosi 219,10 zł (3 469,90 – 3 250,80 zł).

 

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  • W polu Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazany jest przychód pobrany z modułu Księgowość, z deklaracji rocznej PIT-28, pomniejszony o składki społeczne z kwot deklaracji właściciela lub przychód wprowadzony na formularzu właściciela na zakładce [6. Ubezpieczenie (zdrow.)] w polu Rozliczenie roczne. Kwotę przychodu należy podać w danych właściciela jedynie, gdy dane do wyliczania miesięcznej podstawy były także podawane ręcznie. W przypadku gdy w systemie nie ma naliczonej deklaracji rocznej, w polu Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok wykazywane jest 0,00.

 

  • Roczna podstawa składki – w przypadku ryczałtu roczna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zależy od osiągniętego przychodu. Na podstawie kwoty z pola Przychód z dział. gosp. za poprzedni rok ustalane jest w jakim przedziale mieści się kwota przychodu właściciela:

 

Przychód w roku Podstawa składki zdrowotnej
do 60 000 zł Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty odpowiadającej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, czyli: liczba mies. x 3 732,62 zł.
od 60 000 zł. do 300 000 zł. Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, czyli: liczba mies. x 6 221,04 zł.
powyżej 300 000 zł. Iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i kwoty odpowiadającej 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, czyli: liczba mies. x 11 197,87 zł.

 

  • W polu Roczna składka wykazana jest składka naliczona jako 9% od rocznej podstawy składki.
  • W polu Suma miesięcznych składek wykazana jest kwota naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zostały zapisane w wypłatach właściciela od stycznia 2022 r. do grudnia 2022 r.
  •  Kwota do dopłaty W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest niższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Dopłata jest wyliczana jako różnica między roczną składką a sumą miesięcznych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Kwota do zwrotu. W polu wykazana jest kwota, jeśli suma miesięcznych składek pobranych na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy. Zwrot to różnica między sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku składkowego składek na ubezpieczenie zdrowotne a roczną składką.

Przykład

Przykład: Właściciel w 2022 roku jako formę opodatkowania miał ustawiony ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przychód za 2022 r. wyniósł 305 000 zł.

1.Ustalamy liczbę miesięcy podlegania zdrowotnemu dla opodatkowania ryczałtem.
W wypłatach od stycznia 2022 r. do grudnia 2022 r. właściciel miał wyliczoną podstawę składki zdrowotnej w każdej wypłacie (12 wypłat), co oznacza, że podlegał zdrowotnej przez 12 miesięcy.

  1. Ustalamy przychód za 2022 rok.
    Przychód pobrany z deklaracji rocznej PIT-28 za 2022 r. wyniósł
    305 000 zł.
  2. Ustalamy w jakim przedziale mieści się kwota przychodu za poprzedni rok.
    305 000 zł > 300 000 zł
    Przychód powyżej 300 000 zł, co oznacza, że podstawę składki stanowi 180% przeciętnego wynagrodzenia (skł. zdrowotna), pobranego z konfiguracji programu, aktualnego na 01 stycznia 2022 zł.
  3. Ustaloną w punkcie 1 ilość miesięcy mnożymy przez kwotę 180% przeciętnego wynagrodzenia (skł. zdrowotna), pobranego z konfiguracji.
    12 miesięcy * 180% * 6 221,04 zł = 134 374,46 zł
  4. Ustalamy kwotę rocznej składki.
    Ustaloną w punkcie 4 podstawę roczną przemnażamy przez 9%.
    134 374,46 zł * 9% = 12 093,70 zł
  5. Ustalamy kwotę naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne dla ryczałtu, zapisanych w wypłatach właściciela, które dotyczą okresu deklaracji od stycznia do grudnia 2022 r.
    Suma pobranych składek dla ryczałtu wynosi 6 718,72 zł

7.Porównujemy kwotę rocznej składki z punktu 5 z kwotą składek pobranych z punktu 6.
12 093,70 > 6 718,72

Kwota rocznych składek jest większa niż kwota pobranych składek, co oznacza, że jest niedopłata i powinna wyliczyć się kwota do dopłaty w wysokości 5 374,98 zł (12 093,70 – 6718,72).

W sekcji Podsumowanie wykazana jest kwota do zwrotu lub kwota do dopłaty na podstawie danych z pól dotyczących kwot do zwrotu oraz dopłaty, dla poszczególnych form opodatkowania.
Sumowane są kwoty z wszystkich form opodatkowania. Jeśli sumarycznie kwota do zwrotu jest większa niż kwota do dopłaty, to różnicę między tymi kwotami wykazana jest w polu Kwota do zwrotu. Jeśli sumarycznie kwota do dopłaty jest większa niż kwota do zwrotu, to różnica między tymi kwotami wykazana jest w polu Kwota do dopłaty.

Przykład

Przykład: W rozliczeniu rocznym właściciela w sekcji Zasady ogólne -podatek liniowy w polu Kwota do zwrotu wykazano 55 415,42 zł natomiast w sekcji Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Kwota do dopłaty 669,87 zł.

Kwota do zwrotu jest większa niż kwota dopłaty, dlatego od kwoty do zwrotu odejmowana jest kwota dopłaty i różnica wykazana jest w podsumowaniu jako Kwota do zwrotu, czyli jako kwota 54 745,55.

 




Deklaracja rozliczeniowa ZUS DRA dla właściciela

Warunkiem niezbędnym do wygenerowania dla właścicieli, osób współpracujących raportów ZUS (RCA, RSA), czy samych deklaracji DRA jest utworzenie listy płac dla właścicieli.

Aby odróżnić ją od innych list płac należy:

  • w polu dokument wybrać symbol W, wówczas automatycznie w polu Rodzaj pojawi się napis Właściciel,
  • lub dodać własny symbol dokumentu dla tego typu list płac i samodzielnie uzupełnić pole rodzaj Właściciel,
  • uzupełnić datę wypłaty (deklaracji),
  • zapisać formularz listy płac,
  • następnie przejść do okna Wypłaty pracowników i pod przyciskiem „Lista płac” wybrać zdefiniowaną wcześniej listę dla właścicieli,
  • „Plusem” naliczamy Wypłatę właścicielowi. Zapisujemy. Na liście będzie ona widoczna z kwotą 0,00 do wypłaty.

Takie naliczenie jest niezbędne do wygenerowania przez program raportów, deklaracji ZUS.

Formularz listy płac dla właścicieli

Indywidualna DRA właściciela / osoby współpracującej

Sposób rozliczenia właściciela na odrębnej deklaracji rozliczeniowej ZUS wynika z ustawienia parametru Indywidualne DRA na formularzu właściciela, zakładka [Ubezpieczenie (etat)]:

  • Właściciel rozliczany na oddzielnej DRA – należy zaznaczyć Indywidualne DRA [v]. Obliczając Deklarację rozliczeniową ZUS należy wskazać plik KEDU, do którego zostanie zapisana DRA właściciela, a po kliknięciu „Właściciel” wybrać nazwisko właściciela, podać miesiąc, rok, którego dotyczy deklaracja i obliczyć naciskając klawisz „Pioruna”.

W przypadku, gdy Właściciel miałby być rozliczany z pracownikami – nie zaznaczamy pola Indywidualne DRA [ ]. Przy generowaniu deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA pole „Właściciel” pozostawiamy puste, a poniżej widoczny będzie napis „pracownicy”. Program wygeneruje deklarację DRA z raportami za pracowników i właścicieli.

Uwaga
W przypadku, gdy Właściciel będzie miał odrębną deklarację ZUS, a firma zatrudnia pracowników i będzie oddzielna za nich deklaracja, to Kod terminu składania deklaracji ZUS w konfiguracji firmy należy ustawić na 3 (15-ty dzień następnego miesiąca) – wówczas na DRA dla pracowników kod terminu będzie miał symbol 3, a na DRA właściciela będzie miał symbol 4.

Uwaga
Dla właściciela zgłoszonego do ubezpieczeń z kodem 0590/0592 opłacającego składki wyłącznie za siebie lub rozliczającego się razem z pracownikami, automatycznie zostanie utworzona deklaracja odpowiednio ZUS DRA cz.II lub ZUS RCA cz. II podczas naliczania deklaracji rozliczeniowej za styczeń danego roku lub miesiąc rozpoczęcia/wznowienia działalności.

Po wpisaniu kodu tytułu ubezpieczenia przewidzianego dla osoby współpracującej (05 11 XX) uaktywnia się przycisk  (zakładka [Ubezpieczenie (etat)]). Kod (akronim) właściciela można wpisać z ręki lub wybrać z listy, która wyświetli się po kliknięciu tego przycisku. Powiązanie to skutkuje rozliczeniem pod wspólną deklaracją rozliczeniową właściciela z wybranymi osobami współpracującymi. Puste pole  oznacza, że osoba współpracująca będzie wykazana pod deklaracją DRA razem z pracownikami.

Wskazówka
Z jednym właścicielem może być rozliczanych kilka osób współpracujących.

Nieobecności właściciela

W zależności od sposobu rozliczania właściciela jego nieobecności mogą być wykazywane na raporcie ZUS RSA lub nie.

  • Właściciel rozlicza się sam (indywidualna DRA) – generowana jest tylko deklaracja DRA,
  • Właściciel rozlicza się z osobą współpracującą – generowana jest deklaracja DRA, raporty ZUS: RCA i RSA,
  • Właściciel rozlicza się wraz z pracownikami – generowana jest deklaracja DRA, raporty ZUS: RCA i RSA.

W programie istnieje możliwość rozliczania nieobecności właściciela. Można to zrobić z poziomu listy pracowników w Kadrach lub wypłatach pracowników. Lista nieobecności dostępna jest:

  • po wciśnięciu ikony „Czas pracy” lub po rozwinięciu strzałki i wybraniu opcji Nieobecności,
  • z menu kontekstowego wywoływanego prawym klawiszem myszki (Kalendarz).

 

Dla właściciela dostępne są następujące nieobecności:

  • Wł.dodatkowy urlop opiekuńczy (zasiłek)
  • Wł. Urlop macierzyński,
  • Wł. Urlop macierzyński (dodatkowy),
  • Wł. Urlop rodzicielski,
  • Wł. Urlop ojcowski,
  • Wł. Urlop opiekuńczy (zasiłek),
  • Wł. Urlop rehabilitacyjny,
  • Wł. Urlop rehabilitacyjny/wyp.,
  • Wł. Zwolnienie chorobowe,
  • Wł. Zwolnienie chorobowe/wypadek.

W przypadku, gdy właściciel ma odnotowaną jedną z powyższych nieobecności, podstawa wymiaru do składek społecznych jest proporcjonalnie pomniejszana w stosunku do dni kalendarzowych nieobecności.

Uwaga
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 11 lipca 2019 r., sygn. akt III UZP 1/19, proporcjonalnemu zmniejszeniu ulega kwota najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez względu na jej wysokość zadeklarowaną przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność/osobę współpracującą. Dlatego też, jeśli zostanie zadeklarowana wyższa podstawa wymiaru składek od najniższej i właściciel/osoba współpracująca podlega ubezpieczeniom społecznym tylko przez część miesiąca lub ma nieobecność np. zwolnienie chorobowe można skorygować tylko tę część podstawy, która odpowiada wysokości najniższej obowiązującej go podstawy, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

W programie sposób naliczania kwoty dochodu deklarowanego stanowiącego podstawę składek społecznych jest oparty na parametrze Pomniejszenie podstawy składek społecznych właściciela liczone od kwoty najniższej podstawy, gdy zadeklar. dochód wyższy, który znajduje się w konfiguracji firmy [Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Naliczanie wypłat].
Gdy parametr jest:

  • zaznaczony- pomniejszana jest tylko ta część zadeklarowanej kwoty, która odpowiada wysokości najniższej obowiązującej podstawy składek społecznych, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 11 lipca 2019 r., sygn. akt III UZP 1/19.
  • nie zaznaczony (domyślne ustawienie)- pomniejszena jest cała zadeklarowana kwota dochodu deklarowanego stanowiącego podstawę składek społecznych.

Podstawa prawna dodania nieobecności Wł. Urlop opiekuńczy (zasiłek) dla prowadzących działalność i osób współpracujących - Wyrok Trybunału konstytucyjnego z 6 marca 2007r. (sygn.akt P45/06).

Uwaga
Na liście typów nieobecności standardowe typy nieobecności są zawężane dla listy właścicieli. Przy wprowadzeniu nieobecności z poziomu listy pracowników (lista właściciele) lub listy wypłat pracowników ukryte są nieobecności nieaktywne i dodatkowo nieobecności standardowe dedykowane dla pracowników. Widoczne są tylko nieobecności z przedrostkiem „wł”.

Uwaga
W przypadku zwolnień chorobowych właściciela do programu Comarch ERP Optima powinny być wprowadzone nieobecności tylko za okres, za który ZUS wypłaca takiej osobie zasiłek. Nie rejestrujemy w programie nieobecności potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim ZLA, jeśli nie został za ten okres wypłacony zasiłek przez ZUS. Jeśli ZUS potwierdził prawo do zasiłku dla właściciela tylko za część zwolnienia chorobowego, to okres takiej nieobecności pomniejszającej podstawę składek należy odpowiednio skrócić.




Formularz osoby współpracującej

Analogicznie jak dla właściciela, osobę współpracującą należy dodać z poziomu listy właścicieli. Formularz składa się z  siedmiu zakładek. [Etat], [Ubezpieczenie (etat)] oraz [Inne informacje] powinny być uzupełniono następująco:

Etat – analogicznie jak przy właścicielu należy uzupełnić:

Datę zatrudnienia (najlepiej zgodną ze zgłoszenie do ubezpieczeń).

Rodzaj zatrudnienia – wybrać Osoba współpracująca,

Dochód deklarowany – w sekcji dotyczącej wynagrodzenia należy zaznaczyć pole Dochód deklarowanyjeśli składki mają być liczone od kwoty innej niż Dochód deklarowany dla danego miesiąca zapisanej w konfiguracji programu, to należy odznaczyć parametr Dochód deklarowany oraz wpisać kwotę stanowiącą podstawę naliczania składek ZUS.

Podst. zdrow.mnożnik – powinien zostać bez zmian 1.00,

Indywidualny procent wypadkowej – powinien być zaznaczony i uzupełniony analogicznie jak dla właściciela tylko wówczas, gdy osoba współpracująca rozlicza się z właścicielem na indywidualnej DRA.

Ubezpieczenie (etat) – przycisk   wyświetli listę dostępnych kodów – tytułów do ubezpieczeń związanych z osobami, które opłacają składki od dochodu deklarowanego. Kod można wybrać z listy lub wpisać go ręcznie z klawiatury. Po wpisaniu odpowiedniego kodu (0511XX) program zaznaczy ubezpieczenia, które będą naliczane. Jest to tylko propozycja programu, użytkownik może ją indywidualnie zmienić.

Inne informacje –  w przypadku osób współpracujących zgłoszonych do ubezpieczenia składka na FGŚP powinna być naliczana jedynie, gdy ta osoba jest dodatkowo zatrudniona na podstawie umowy o pracy. Podczas dodawania osoby współpracującej, dla której ustawiono kod tytułu ubezpieczenia 0511xx lub 0545xx,w momencie zapisu formularza danych kadrowych w polu Nie naliczać składek na FGŚP automatycznie jest ustawiana data zwolnienia z opłacania składek na FGŚP zgodna z pierwszym dniem miesiąca zatrudnienia. Konwersja bazy danych do wersji 2018.0 powoduje zmianę daty, od kiedy przysługuje zwolnienie z opłacania składek na FGŚP dla osób współpracujących na datę zgodną z pierwszym dniem miesiąca z daty zatrudnienia, jeśli data zapisana wcześniej jest późniejsza niż data zatrudnienia. Przy powyższym ustawieniu parametru Nie naliczać składek na FGŚP składka nie będzie naliczana. Jeśli osoba współpracująca ma zawartą umowę o pracę i w związku z tym powinna mieć naliczaną składkę na FGŚP należy zmienić ustawiony okres zwolnienia z FGŚP na datę osiągnięcia 55/60 lat.