Czytanie kodów EAN oraz filtrowanie na liście

W przypadku, gdy kolejne pozycje na dokumenty są dodawane za pomocą czytnika kodów kreskowych, a sam czytnik jest skonfigurowany w taki sposób aby zwracał sekwencję <Insert + EAN + Enter> . aby w łatwy sposób przełączyć czytnik w tryb filtrowania należy:
• Ustawić brak kodowania na czytniku przycisku <Insert> , wówczas możliwe będzie korzystanie na filtrach z czytnika. Konieczne w tym wypadku jest włączenie trybu dodawania seryjnego < Alt + Insert >.

• Utworzyć prosty filtr Szukaj po kolumnach, który zostanie wykorzystany do filtrowania. W celu utworzenia filtru użytkownik przechodzi do ikony konstruktora filtra, który dostępny jest w prawym, dolnym rogu ekranu, a następnie użytkownik wpisuje odpowiednie wartości służące do wyszukiwania. Po uruchomieniu filtru, przycisk <INSERT> zostaje dezaktywowany co powoduje sytuację, iż filtrowane są informacje komunikowane przez sam czytnik. Lista zostaje przefiltrowana przez dane pobrane z czytnika kodów.




Komunikat ID 34562 „ Nie można anulować dokumentu, do którego istnieją późniejsze aktywne korekty”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy użytkownik utworzył dokument np. faktury sprzedaży, a następnie utworzył do niego kolejno korekty (np. korekty danych oraz stawki vat). Podczas próby anulowania korekty utworzonej jako pierwszej (korekty danych) pojawia się komunikat informujący użytkownika o tym, iż istnieją późniejsze aktywne korekty oraz operacja anulowania dokumentu nie jest możliwa.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest anulowanie korekty utworzonej w późniejszym etapie (korekty stawki vat), a kolejno anulowanie korekty, która została wystawiona jako pierwsza.




Czy w module Handel można zaczytać dokumenty korygujące przez OCR?

W programie Comarch ERP Optima w module Handel nie ma możliwości zaczytania dokumentów korygujących do faktur zakupu poprzez OCR.




Komunikat ID 34075 „Nie można anulować dokumentu. Faktura pro forma jest skojarzona z dokumentem RO.”

Komunikat pojawia się w sytuacji, kiedy podjęta zostaje próba anulowania dokumentu faktury pro forma, do której istnieją dokumenty rezerwacji odbiorcy.

Należy otworzyć dokument Faktury pro forma, który będzie anulowany, przejść na zakładkę Dokumenty i sprawdzić, z którym dokumentem RO jest powiązana faktura. W celu anulowania faktury pro forma należy najpierw anulować powiązane RO.




Nie można zalogować się do wybranej bazy danych. Baza danych nie istnieje lub brak praw dostępu.

Należy zalogować się do innej firmy, na której ten komunikat nie występuje lub utworzyć nową pustą bazę.

Po zalogowaniu przechodzimy do Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Bazy danych podświetlamy na liście problematyczną bazę i klikamy w ikonę lupy.
Parametr Login zintegrowany NT nie powinien być zaznaczony.

Jeżeli była zmieniana nazwa komputera/serwera (bądź podłączono bazę poprzednio używaną na innym serwerze) należy wykonać funkcję Aktualizuj nazwy serwerów w menu Narzędzia/Serwer baz danych, po czym zrestartować serwer SQL.

Komunikat może pojawiać się również, gdy baza znajdująca się na liście firm została usunięta z serwera – aby to wykluczyć można wskazać bazę jeszcze raz na serwerze (jeżeli nadal się tam znajduje), wybierając Logowanie/Firma/Podłącz istniejącą bazę danych.




Zmiana pakietu Comarch OCR lub jednorazowe ilości stron

Zakup nowego pakietu oznacza anulowanie dotychczasowego.

Oznacza to, że strony, które pozostały zostaną przeniesione do nowego pakietu i zsumowane a opłata miesięczna lub roczna zostanie naliczona według nowego pakietu i będzie odnawiana w każdym kolejnym okresie rozliczeniowym.

Zakupienie nowego pakietu oznacza też zmianę terminu rozliczania. Np. obecny pakiet odnawiał się 20 dnia kolejnego miesiąca a zmiana pakietu na nowy następuje 10 dnia miesiąca. Zmiana ta spowoduje, że pakiet będzie odnawiał się teraz 10 dnia miesiąca.

Jeżeli zmiana pakietu ma być tylko jednorazowa i nie chcemy, aby wyższy pakiet odnawiał się w kolejnych miesiącach to należy po zakupie pakietu wyższego ponownie zakupić pakiet niższy. Zakupienie pakietu niższego nie musi nastąpić w tym samym dniu co zakup pakietu wyższego. Ważne jest, aby zakup pakietu niższego nastąpił do dnia zanim odnowi się pakiet wyższy. Np. tak ja w powyższym przykładzie zakup/powrót do pakietu niższego musi nastąpić do 9 dnia miesiąca.




Co zrobić, kiedy stan końcowy raportu kasowego/bankowego nie równa się stanowi początkowemu kolejnego raportu kasowego/bankowego?

Zdarzają się na liście raportów zaburzenia, kiedy stan końcowy nie jest zgodny ze stanem początkowym raportu następnego, ale są to przypadki incydentalne. Wówczas w takiej sytuacji należy w menu Narzędzia/ Korekty danych wykonać funkcję „Odbudowa stanów raportów k/b”.




Pytanie ID 401 „Czy na pewno chcesz usunąć z magazynu walut wybrany zapis kasowy/bankowy? Zdjęcie znacznika [Magazyn walut] spowoduje usunięcie rozliczeń zapisu bieżącego oraz zapisów następnych.”

Po zaakceptowaniu, na zaznaczonych zapisach rozchodowych usuwane jest rozliczenie w magazynie walut i parametr Magazyn walut jest odznaczany. Jeżeli funkcję Usuń z magazynu walut wywołamy dla zapisów przychodowych nierozliczonych w magazynie walut, to znacznik Magazyn walut jest na nich odznaczany. Jeżeli funkcja zostanie wywołana dla zapisów przychodowych rozliczonych w magazynie walut, pojawi się komunikat „[nazwa dokumentu]: Nie można usunąć zapisu z magazynu walut. Zapis jest rozliczony w magazynie walut”.
Po wywołaniu funkcji dla kilku zaznaczonych dokumentów w pierwszej kolejności usuwane są zapisy rozchodowe wg chronologii daty operacji, a dopiero później zapisy przychodowe. Program pilnuje chronologii zapisów w magazynie walut, jeżeli jakiś zapis rozchodowy zostanie usunięty z magazynu walut, to automatycznie wszystkie późniejsze zapisy również są z niego usuwane – dlatego dla tych wszystkich późniejszych zapisów rozchodowych, w logu z przebiegu usuwania, pojawi się komunikat Nie można usunąć zapisu z magazynu walut. Zapis nie jest w magazynie walut.




„Nie można utworzyć bezpiecznego kanału dla protokołu SSL/TLS z uwierzytelnieniem [nazwa webservice]”

Nie można połączyć się z bankiem, ponieważ certyfikaty komunikacyjne są niepoprawne. W takiej sytuacji należy przeinstalować certyfikat, a jeśli to możliwe to wygenerować go jeszcze raz. Po przeinstalowaniu należy sprawdzić, czy certyfikat został zainstalowany poprawnie:

  • Certyfikat komunikacyjny powinien być zainstalowany w systemie na zakładce „Osobisty”
  • Po podglądnięciu certyfikatu należy zweryfikować;
    • Czy jest aktualny;
    • Czy jest widoczna informacja „Masz klucz prywatny, który odpowiada temu certyfikatowi”;
    • Czy na zakładce „Ścieżka certyfikacji” jest cała ścieżka certyfikacji

Certyfikat powinien być podpięty na stanowisku, na którym następuje eksport/import przelewów.




Czemu funkcja „Podziel” jest nieaktywna?

Funkcja Podziel na zdarzeniu w preliminarzu płatności będzie nieaktywna, gdy dokument źródłowy:

  • został uwzględniony na formularzu VAT-ZD,
  • został uwzględniony w korekcie podatku dochodowego,
  • posiada predekretację/ zapis księgowy wykonany schematem, w którym użyto makra @KwotaPlatnosci.