Pytanie 34663 „Czy chcesz wykonać renumerację wypłat dla zaznaczonych list płac?”

Pytanie pojawia się w momencie próby przeprowadzenia renumeracji list płac z poziomu okna ‘Listy płac’. Odpowiedź ‘Tak’ spowoduje ponowne ustawienie numerów dokumentów zgodnie ze schematem, który jest ustawiony jako domyślny [Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Dokumenty]. Odpowiedź ‘Nie’ oznacza rezygnację z przeprowadzenia renumeracji.




Ostrzeżenie 24230 „Nie można usunąć wypłaconej zaliczki, pożyczki lub korekty netto wypłaty.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie usunięcia wypłaty, z którą istnieją powiązania z innymi wypłatami – spłaty zaliczek/pożyczek/korekt netto wypłaty. W celu usunięcia wypłaty należy wcześniej usunąć wypłaty, w których rozliczyły się spłaty.




Informacja 24133 „Wpisany czas pracy w akordzie jest mniejszy niż wpisany w czasie pracy pracownika. Proszę ręcznie skorygować pracę w akordzie.”

Informacja pojawia się w sytuacji, gdy wpisany czas pracy w akordzie jest mniejszy od czasu pracy wynikającego z planu pracy pracownika. Należy skorygować czas pracy wprowadzony w akordzie na tożsamy z czasem pracy wynikającym z planu pracy pracownika.




Ostrzeżenie 24301 „Lista płac jest wyeksportowana. Nie masz uprawnień do zmiany statusu dokumentów wyeksportowanych.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie modyfikacji listy płac, która wcześniej została wyeksportowana do drugiej bazy danych za pomocą mechanizmu pracy rozproszonej. W celu odblokowania dokonywania zmian na takiej liście płac należy przejść kolejno do Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, następnie otworzyć wybraną kartę Operatora, przejść na zakładkę ‘Parametry’ i zaznaczyć parametr ‘Zmiana dokumentów wyeksportowanych’ w sekcji ‘Praca rozproszona’.

Uwaga
 Do zmiany wspomnianego powyżej parametru konieczne jest zalogowanie się na Użytkownika z prawami administratora.




Ostrzeżenie 24228 „Nie można zapisać elementu spłaty lub zaniechania pożyczki bez wybrania pożyczki, której ta spłata lub zaniechanie dotyczy.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie wprowadzenia na listę płac elementu, który stanowi spłatę (rata kapitałowa) lub zaniechanie pożyczki bez wskazania właściwej pożyczki, do której wywołany element się odnosi. Pożyczkę należy wskazać przy dodawaniu spłaty/zaniechania w polu ‘Lista pożyczek’.




Jaka wysokość limitu urlopu wypoczynkowego przysługuje osobie powracającej z urlopu bezpłatnego/urlopu wychowawczego (121) ?

Pomniejszenie wysokości limitu urlopu wypoczynkowego reguluje Kodeks Pracy art. 1552 §1 i §2. Program automatycznie, proporcjonalnie pomniejsza wysokość limitu urlopu dla pracowników przebywających na urlopach bezpłatnych lub urlopach wychowawczych.

Gdy pracownik po co najmniej miesięcznej nieobecności typu: nieobecność nieusprawiedliwiona (152), służba wojskowa (350), urlop bezpłatny (111)-wniosek pracownika, urlop bezpłatny (112)-wniosek pracownika, wraca do pracy w ciągu roku kalendarzowego, program pomniejsza wysokość limitu urlopu wypoczynkowego.

W przypadku, gdy nieobecność typu ‘Urlop bezpłatny’ lub ‘Urlop wychowawczy’:

  • trwa w ciągłości cały rok, program naliczy limit urlopu wypoczynkowego w wysokości 0
  • rozpoczyna się w trakcie roku i trwa co najmniej do końca roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego nie jest pomniejszana proporcjonalnie
  • rozpoczyna się w trakcie roku i pracownik powrócił do pracy przed końcem roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego nie jest pomniejszana proporcjonalnie (tylko w przypadku powrotu z urlopu wychowawczego)
  • rozpoczyna się od początku roku i pracownik powrócił do pracy przed końcem roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego jest pomniejszana proporcjonalnie.



Dlaczego na ZUS RSA nie wykazywane są osoby z kodem świadczenia przerwy zaczynającym się od wartości 1XX?

W przypadku firm, w których wypłaty realizowane są z przesunięciem, np. za okres 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022, nieobecności z kodem 1XX (np. urlop bezpłatny, urlop wychowawczy, nieobecność usprawiedliwiona, nieobecność nieusprawiedliwiona) będą wykazywane na ZUS RSA na deklaracji za miesiąc, w którym wystąpiły.

Przykład
Firma realizuje wypłaty z przesunięciem za 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022. Pracownik przebywał na urlopie bezpłatnym od 01-15.05.2022. Rozliczenie tej nieobecności występuje w miesiącu 06.2022. Taka nieobecność nie będzie wykazana na ZUS RSA za miesiąc 06.2022. Informacja o urlopie bezpłatnym pojawi się na deklaracji za miesiąc 05.2022, czyli deklaracji za miesiąc w którym wystąpiła nieobecność. Aby informacja o urlopie bezpłatnym pojawiła się na deklaracji za miesiąc 05.2022 muszą zostać naliczone wypłaty za 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022.




Dlaczego wynagrodzenie zasadnicze pracownika jest podzielone?

Podział wynagrodzenia zasadniczego wynika z wprowadzenia zapisu aktualizacyjnego w trakcie miesiąca.

Zmiany odnotowane przez aktualizację zapisu możemy sprawdzić na liście zapisów historycznych.

Zapisy Historyczne dostępne są z poziomu Płace i Kadry/ Kadry należy ustawić się na pracowniku i z górnego menu wybrać przycisk „Zapisy historyczne”.

W zapisach historycznych pracownika powstaje zapis, zgodnie z datą  wprowadzoną podczas wykonywania „Aktualizacji zapisu” .

W wersji 2022.5.1 wprowadzono przypomnienie o konieczności odnotowywania istotnych zmian w danych pracownika wpływających na wysokość wypłaty przez aktualizację zapisu pracownika. W przypadku gdy Użytkownik zmieni dane poprzez edycję formularza, a nie za pomocą aktualizacji zapisu podczas zapisu kartoteki pojawi się odpowiedni komunikat :

W przypadku wybrania opcji dodania nowego zapisu historycznego utworzy się nowy zapis od daty podanej w oknie komunikatu.




Skąd pobierane są wartości do wyliczenia składki zdrowotnej właściciela?

Z poziomu listy zaliczek na PIT-36/ PIT-36L dostępna jest zakładka [Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej]. Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego według skali lub liniowo wyliczana jest kwota dochodu z działalności gospodarczej narastająco od początku roku.

W kolumnie Kwota wykazywana jest wartość dochodu (suma przychodów zwolnionych i dochodów opodatkowanych narastająco od początku roku) pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne.

W celu wyliczenia podstawy składki zdrowotnej konieczne jest ustalenie dochodu za poprzedni miesiąc.

Wyliczając dochód za poprzedni miesiąc system pomniejsza wartość z kolumny Kwota z miesiąca poprzedzającego miesiąc naliczenia wypłaty o wartość Dochodu za poprzednie miesiące z zakładki [Ubezpieczenie ( Zdrow.)] policzonych od początku roku składkowego wypłat właściciela.

 




Proces uruchomienia współpracy z Comarch e-Sklep oraz Comarch e-Sale

Uwaga
Funkcjonalność opisana w tym artykule dostępna jest od wersji 2022.5.1 programu Comarch ERP Optima.

W systemie Comarch ERP Optima umożliwiono uruchomienie usługi Comarch e-Sklep/e-Sale bezpośrednio z Comarch ERP Optima.

Więcej informacji o Comarch e-Sklep znajduje się tutaj.
Więcej informacji o Comarch e-Sale znajduje się tutaj.

Założenie darmowej usługi e-Commerce jest możliwe z poziomu okna Oferty Comarch ERP dostępnym bezpośrednio po zalogowaniu do programu lub z poziomu Ogólne > Włącz nowe funkcje.

Zamawianie nowego produktu Comarch e-Sklep/e-Sale

Po wybraniu jednej z wymienionych pozycji pojawi się okno Zamówienia usługi Comarch e-Sklep lub Comarch e-Sale.

Okno składa się z następujących informacji:

  • Wybór usługi – W zależności od zaznaczonego Radio Buttona, dla klienta zostanie założony e-Sklep lub e-Sale
  • E-mail – Adres na który zostanie wysłane potwierdzenie założenia sklepu
  • Nazwa sklepu – Nazwa sklepu wykorzystywana w Comarch ERP Optima
  • Dodatkowo na oknie znajduje się parametr do zaznaczenia z informacją o zapoznaniu oraz zaakceptowaniu Regulaminu oraz Cennika
  • Przycisk Pomoc – po kliknięciu przycisku następuje przekierowanie do artykułu opisującego mechanizm zamawiania sklepu Demo.
  • Po wybraniu opcji Zamów następuje założenie darmowego e-Sklep/e-Sale

Podczas tego etapu zakładany jest dla Ciebie nowa usługa Comarch e-Sklep/e-Sale. Cała operacja nie powinna trwać dłużej niż minutę.

W trakcje realizacji zamówienia usługi e-Commerce, mogą pojawić się następujące okna:

Jeżeli założenie e-Sklepu/e-Sale przebiegnie pomyślnie zostanie wyświetlone okno z informacją oraz możliwością przejścia do sklepu. Informacje dotyczące logowania do e-Sklep/e-Sale zostaną przesłane również na adres e-mail podanym na oknie zamówienia.

Jeżeli nie udało się założyć e-Sklep/e-Sale zostanie wyświetlone okno z informacją oraz możliwością przejścia do strony Asysty Comarch

Dodatkowe informacje:

Jeżeli w bazie nie było żadnego produktu e-Commerce to przy pierwszym otwarciu okna zamówienia, zostaje założona karta kosztu przesyłki o nazwie „Koszt przesyłki e-Commerce” i cenie 0 PLN. Kartoteka ta zostaje automatycznie wprowadzona do konfiguracji sklepu w pole Koszt przesyłki.
Jeżeli w bazie był produkt e-Commerce, to dla nowego e-Sklepu zostanie podstawiona kartoteka cennikowa Kosztu przesyłki z pierwszego, aktywnego e-Sklepu/e-Sale napotkanego w bazie danych.
Grupa udostępniana w e-Sklep ustawiona zostaje jako „Grupa Główna”.