Gdzie w programie można wyszukać listę osób, które należy wysłać na badania lekarskie ze względu na dłuższą nieobecność?.

W informacjach bieżących dotyczących modułu Płace i Kadry jest dostępna analiza‘ Pracownicy po zwolnieniu chorob. powyżej 30 dni’. Raport umożliwia wyszukanie osób, które należy wysłać na badania lekarskie ze względu na dłuższą nieobecność. Analiza wykazuje pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy w okresie 5 dni przed datą bieżącą i 5 dni po tej dacie mają wprowadzoną nieobecność typu zwolnienie chorobowe i wrócili do pracy. Zwolnienie musi trwać nieprzerwanie ponad 30 dni (nieobecność może być wprowadzona w kilku częściach, bez dnia przerwy). W analizie wykazany jest akronim, imię i nazwisko pracownika oraz data zakończenia zwolnienia chorobowego.




Czy w programie jest dostępny raport GUS Z – 03 Sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu?

Tak, wydruk jest możliwy do wykonania z poziomu [Płace i Kadry/Podgląd wydruku lub Wydruk danych/ Wydruki do GUS/ Z – 03 – Sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu].

W sprawozdaniu są wykazywane następujące dane dotyczące przedsiębiorstwa:

  • Przeciętna liczba zatrudnionych,
  • Pracujący w głównym miejscu pracy w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego,
  • Czas faktycznie przepracowany,
  • Kwota wynagrodzenia brutto,
  • Kwoty wypłat z tytułu udziału w zysku lub nadwyżce bilansowej w spółdzielni,
  • Kwota dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
  • Kwota składek społecznych finansowanych przez pracowników.

Raport jest możliwy do wykonania za okres od początku wskazanego przez Użytkownika roku do końca pierwszego, drugiego lub trzeciego kwartału.




Czy w opisie analitycznym jest dostępna informacja o kwotach poszczególnych składek ZUS?

W opisie analitycznym wypłat została dodana informacja o kwotach poszczególnych składek ZUS finansowanych przez pracownika i pracodawcę, czyli składce emerytalnej, rentowej, chorobowej, wypadkowej, FGŚP, FP, FEP. Nowe dane są zapisywane w wypłatach naliczonych w wersji 2022.0.1

Dodatkowo dodano w programie nowy wydruk ‘Opis analityczny wypłat (szczeg. skł. ZUS), w którym wykazane są informacje o kwotach poszczególnych składek ZUS. Wydruk dostępny jest z poziomu otwartego formularza listy płac Wydruk danych/Podgląd wydruku/ Opis analityczny/ Opis analityczny wypłat (szczeg. skł. ZUS).




Jak należy pomniejszyć wynagrodzenie zasadnicze określone w stawce miesięcznej w okresie wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego?

W wersji programu Comarch ERP Optima 2022.0.1 wprowadzono zmianę w sposobie pomniejszania wynagrodzenia zasadniczego określonego w stawce miesięcznej w okresie wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 21 października 2011 r. w sprawie wynagrodzenia za część miesiąca, w którym pracownik był niezdolny do pracy, ale za ten okres nie nabył prawa do wynagrodzenia należy pomniejszyć wynagrodzenie miesięczne proporcjonalnie, czyli miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę pomnożyć przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy.

W konfiguracji firmy dodano parametr Licz pomniejszenie proporcjonalne za okres zwolnienia chorobowego przypadającego w okresie wyczekiwania (domyślnie zaznaczony). Przy zaznaczonym parametrze w przypadku wystąpienia u pracownika okresu wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego wynagrodzenie zasadnicze miesięczne jest pomniejszane proporcjonalnie. Gdy parametr jest odznaczony wynagrodzenie zasadnicze miesięczne jest pomniejszone tak jak dotychczas, czyli o 1/30 za każdy dzień nieobecności.




Weryfikacja dokumentów uwzględnianych podczas automatycznego wyliczania deklaracji Intrastat

Z poziomu formularza deklaracji Intrastat dostępny jest wydruk: Dokumenty niezakwalifikowane do Intrastat. Na wydruku znajduje się lista dokumentów, które nie zostały zakwalifikowane do deklaracji Intrastat wraz z informacją, które dane nie zostały wypełnione dla konkretnych dokumentów.

Na deklaracji przywozowej dostępny jest wydruk dla dokumentów przychodowych niezakwalifikowanych do deklaracji Intrastat. Natomiast z poziomu formularza deklaracji wywozowej – wydruk dla dokumentów rozchodowych niezakwalifikowanych do deklaracji Intrastat. Ten rodzaj wydruku obejmuje zakresem dat dokumenty z miesiąca wskazanego na deklaracji Intrastat, wszystkie dokumenty z datą wywozu (dla deklaracji wywozowych) lub z datą przywozu (dla dokumentów przywozowych) obejmujących dany miesiąc.

Na wydruku dostępne są następujące kolumny:

  • Numer dokumentu – w kolumnie widoczny jest numer dokumentu, który nie spełnia wymagań prawidłowego wyliczania deklaracji Intrastat, warunki te są szczegółowo opisane w artykule: Jakie warunki należy spełnić, aby poprawnie wygenerować deklarację Intrastat?
  • Data – data wywozu dla dokumentów rozchodowych, data przywozu dla dokumentów przychodowych, przenoszona z dokumentu (z zakładki [Dokumenty] – sekcja Intrastat).
  • Kontrahent – nazwa kontrahenta przenoszona z dokumentu.
  • Kod towaru – kolumna wskazuje kod towaru, na którego pozycji nie został wypełniony kod CN lub kod kraju pochodzenia. Kolumna natomiast pozostanie pusta, jeżeli nie będzie na dokumencie jedynie kodu transakcji lub kodu kraju.
  • Kod CN – jest pobierany z karty towaru. Jeśli kod CN będzie uzupełniony, to kolumna pozostanie pusta, w przeciwnym razie kolumna będzie wypełniana informacją: Brak kodu CN.
  • Kod kraju pochodzenia – jest pobierany z formularza pozycji dokumentu. Jeśli pole z kodem pochodzenia będzie puste, to w kolumnie pojawi się informacja Brak kraju pochodzenia. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli kod kraju pochodzenia będzie wypełniony.
  • Kod kraju – jest pobierany z formularza dokumentu, z zakładki [Dokumenty]. Z sekcji Intrastat dla dokumentów wywozowych będzie to kod kraju wysyłki, a dla dokumentów przywozowych – kod kraju przywozu. Jeśli kod kraju nie będzie uzupełniony, to w kolumnie będzie widoczna informacja: Brak kodu kraju. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli pole to będzie wypełnione na dokumencie.
  • Kod transakcji – kod transakcji jest przenoszony z dokumentu (z zakładki [Dokumenty] – sekcja Intrastat). Jeśli kod transakcji nie będzie uzupełniony, to w kolumnie pojawi się informacja: Brak kodu transakcji. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli pole to będzie wypełnione na dokumencie.

W przypadku, gdy któraś z wymienionych danych: kod CN, kraj pochodzenia, kod kraju, kod transakcji nie będzie wypełniona, to informacja ta przeniesie się na wydruk do konkretnej kolumny, odpowiednio:

  • dla kolumny Kod CN – Brak kodu CN,
  • dla kolumny Kod kraju pochodzenia – Brak kraju pochodzenia,
  • dla kolumny Kod kraju – Brak kodu kraju,
  • dla kolumny Kod transakcji – Brak kodu transakcji.

Z poziomu formularza deklaracji Intrastat dostępny jest wydruk: Dokumenty zakwalifikowane do Intrastat. Wydruk ten zawiera kolumny: Lp., Numer dokumentu, Data, Kontrahent. Na wydruku będą wyszczególnione wszystkie dokumenty, które zostały uwzględnione w trakcie wyliczenia deklaracji Intrastat. Dla deklaracji wywozowej na wspomnianym wydruku ujęte są: dokumenty rozchodowe, korekty wartości i stawki VAT (liczone od brutto) oraz korekty ilości dokumentów przychodowych. Z kolei dla deklaracji przywozowej dostępny jest wydruk, uwzględniający dokumenty przychodowe, korekty wartości i stawki VAT (liczone od brutto) oraz korekty ilości do dokumentów rozchodowych.




Komunikat „W Comarch HRM dodano [liczba] dokumenty do e-Teczki. Kliknij tutaj, aby przypisać je do odpowiedniej części.”

Komunikat pojawia się w momencie, gdy z poziomu aplikacji Comarch HRM zostaną dodane dokumenty do e-Teczki pracowników. Po kliknięciu opcji „Kliknij tutaj, aby przypisać je do odpowiedniej części” wyświetlona zostanie e-Teczka z wyfiltrowaną listą dokumentów do zatwierdzenia przez użytkownika programu Optima. Dokumenty należy przypisać do odpowiedniej części e-Teczki, nadać odpowiedni schemat numeracji oraz podpisać.




7. Ostrzeżenie ID (-2147217873) „Nie można usunąć użytej pozycji.”

Ostrzeżenie zostaje wyświetlone w momencie próby usunięcia pozycji słownikowej, która aktualnie pozostaje w użyciu. Pozycje słownikowe dostępne są do podglądu z poziomu zakładki Płace i Kadry/Słowniki. Usunięcie wybranej pozycji jest możliwe tylko w przypadku, gdy nie jest ona używana.




Informacja ID 24171 „W typie wypłaty z zaznaczonym parametrem „Wliczaj do limitu zwolnienia z opodatkowania ZFŚS” wybierz odpowiednią pozycję na deklaracji PIT oraz wskaż sposób naliczenia zaliczki podatku w momencie przekroczenia limitu zwolnienia.”

Informacja pojawia się w momencie konfigurowania typu wypłaty (Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat) w przypadku zaznaczenia parametru „Wliczaj do limitu zwolnienia z opodatkowania ZFŚS”, który znajduje się na zakładce „2. Podatki/Nieobecności”. Po przekroczeniu limitu zwolnienia, podatek powinien zostać naliczony. Sposób jego naliczania oraz pozycja na deklaracji PIT powinna być wskazana w konfiguracji typu wypłaty na zakładce „2. Podatki/Nieobecności” w polach „Pozycja na deklaracji PIT” oraz „Sposób naliczania zaliczki podatku”.




Ostrzeżenie ID 24470 „Nie można naliczyć tego typu limitu – pracownik nie przepracował roku po uzyskaniu umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności lub nie ma odnotowanej informacji o przysługującym dodatkowym limicie.”

Ostrzeżenie zostaje wyświetlone w przypadku wprowadzania limitu nieobecności „Urlop dodatkowy (niepełnosp.)” pracownikowi, który nie spełnił wymagań dotyczących stażu pracy lub nie odnotowano mu informacji o przysługującym dodatkowym limicie. Pracownik nabywa prawo do dodatkowego urlopu dla osób niepełnosprawnych w momencie osiągnięcia rocznego stażu pracy. Informację o przysługującym dodatkowym limicie dla osób niepełnosprawnych odnotowuje się na formularzu danych kadrowych pracownika, na zakładce „3.Etat”, w polu „Liczba dni dodatkowego limitu urlopowego”.




Ostrzeżenie ID 24469 „Nie można naliczyć tego typu limitu – pracownik nie posiada umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie wprowadzenia limitu nieobecności „Urlop dodatkowy (niepełnosp.)” pracownikowi, który w bieżącym roku nie ma odnotowanego umiarkowanego (2) lub znacznego (3) stopnia niepełnosprawności. Stopień niepełnosprawności powinien być wprowadzony na formularzu pracownika na zakładce „5.Ubezpieczenie cd”.