Ogólne

Zmiany

  1. Ważne aktualizacje. Jeżeli nowa wersja Comarch ERP Optima nie wymaga konwersji baz i w poprzedniej wersji ważne aktualizacje dotyczące baz danych zostały już pobrane, są one od razu widoczne w nowej wersji. Jeżeli zostały zainstalowane w poprzedniej wersji, w nowej również widnieją jako zainstalowane.



Księgowość

Nowości

  1. Deklaracja CIT-8(33). Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej CIT-8(33) wraz z załącznikami: CIT 8/O(19), CIT-D(8), CIT-BR(10), CIT/IP(5), CIT/PM(1), CIT/MIT(3), CIT/8S(6), CIT/KW(4), CIT/WW(3) na formularzu obowiązującym za rok 2023 wraz z jej wydrukiem z aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
    .
    Jeżeli podczas dodawania deklaracji CIT-8(33) wybrany zostanie okres obrachunkowy rozpoczynający się przed 1 stycznia 2022 r. to pojawi się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2022.
    .
    Załącznik CIT/WW(3)
    .
    Z poziomu formularza deklaracji rocznej CIT-8(33) wprowadzono możliwość dodania załącznika CIT/WW(3) Informacja o wysokości dochodu osiągniętego z odpłatnego zbycia walut wirtualnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Użytkownik ma możliwość dodania jednego załącznika CIT/WW do deklaracji CIT-8. Kwoty na załączniku należy uzupełnić ręcznie, nie są one pobierane z żadnego miejsca w programie..
    .
    Załącznik Korekta podatku
    .
    Do deklaracji CIT-8(33) nie jest już dołączany załącznik CIT/WZ. W związku z tym, że obowiązek naliczenia korekty nadal istnieje, nie trzeba natomiast wysyłać informacji o poszczególnych dokumentach na podstawie których korekta została wyliczona, w sekcji Załączniki zmieniono nazwę dotychczasowego formularza Załącznik CIT/WZ na: Korekta podatku. Na podstawie formularza Korekta podatku wyliczana jest sekcja E.5. Zmniejszenia i zwiększenia podstawy opodatkowania (straty) o wysokość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych.

    Formularz Korekta podatku nie jest wysyłany do systemu e-Deklaracje.

Poprawono

  1. Deklaracja CIT-8. W specyficznych przypadkach nie można było edytować deklaracji CIT-8 z dużą liczbą załączników. Działanie poprawiono na formularzu deklaracji CIT-8 w wersji 33.



Do czego można wykorzystać Comarch ChatERP?

Comarch ChatERP wspiera Użytkowników programu Comarch ERP Optima w 3 obszarach:

  • informowanie o funkcjach programu,
  • informowanie o danych zgromadzonych w programie,
  • wykonywanie wybranych czynności w programie.

 

Inteligentny asystent Comarch, korzystając z informacji znajdujących się w dokumentacji programu, ułatwia pracę wyjaśniając jak działają funkcje programu i jak wykonać określone operacje. Przykładowe pytania które mogą zostać zadane to:

  • Jak mogę dodać nowego kontrahenta?
  • Jak wystawić fakturę?
  • Jak wygenerować potwierdzenie salda?
  • Jak zaznaczyć pracownikowi nieobecność?

 

Comarch ChatERP umożliwia szybkie uzyskanie informacji o danych zgromadzonych w systemie. Dzięki temu inteligentny asystent wspiera Użytkownika w podejmowaniu trafnych decyzji, oszczędzając czas oraz przyspieszając realizację procesów biznesowych. Przykładowe pytania jakie mogą zostać zadane to:

  • Ile jest na stanie towaru Sekator?
  • Wyświetl 5 ostatnich faktur na których znajduję się towar Grabie ogrodnicze
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z Krakowa
  • Podaj trzech kontrahentów z najwyższą sumą zaległości
  • Wyświetl listę nierozliczonych faktur dla kontrahenta ADM
  • Podaj dane kontaktowe kontrahenta Aloza
  • Wyświetl produkty z kodem CN: 07099990
  • Wyświetl 3 kontrahentów dla których była największa sprzedaż w roku 2023
  • Czy plik JPK_V7 za grudzień 2023 został już wysłany?
  • Ile wynosi podatek vat z pliku JPK_V7 za 12/2023 do zapłaty?
  • Czy odpis dla Maszyna ogrodnicza za 12/2023 został już wygenerowany?
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny

 

Comarch ChatERP wspomaga również Użytkownika w wykonywaniu codziennych, powtarzalnych operacji w programie, przyczyniając się do zwiększenia efektywności wykonywanej pracy. Inteligentny asystent wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika. Wykonywane przez Comarch ChatERP operacje mogą dotyczyć zarówno danych słownikowych, jak i dokumentów. Przykłady takich poleceń skutkujących wykonaniem określonych czynności w programie to:

  • Ustaw limit kredytu 15000 PLN na kontrahencie Aloza
  • Ustaw formę płatności kredyt dla kontrahenta ADM
  • Zablokuj wystawianie dokumentów sprzedaży dla kontrahenta ADM
  • Ustaw minimalną ilość 100 szt zamówienia dla towaru Sekator
  • Wystaw zamówienie na towar Grabie do liści na dodatkowe 200 sztuk
  • Dodaj fakturę sprzedaży na towar Sekator 300 sztuk dla kontrahenta ADM
  • Zatwierdź fakturę o numerze FA/6/2024
  • Dodaj urlop wypoczynkowy pracownikowi Nowak na dzień 2024-02-02
  • Wpisz pracę zdalną pracownikowi Kowalski na dzień 2024-01-31
  • Dodaj pracownikowi Kowalski dodatek Ubezpieczenie grupowe od dnia 2024-01-01
  • Dodaj pracownikowi Nowak atrybut Wirtualna dieta
  • Zmień pracownikowi Kowalski wydział na Magazyn od dnia 2024-01-15
  • Dodaj pracownikowi Nowak datę przystąpienia do PPK od dnia 2024-02-01
  • Dodaj dekret księgowy z generowaniem płatności z numerem PK/1/2024, kontem Wn 429, kontem Ma 202-2-1-ADM i kwotą 500
  • Zmień na fakturze FA/14/2024 rejestr na SPRZEDAŻ z aktualizacją identyfikatora księgowego
  • Dodaj fakturę do rejestru ZAKUP na kontrahenta Aloza, z numerem FZ/10/2024 z pozycją 23% i kwotą 1000 płatną gotówką, aby się od razu rozliczyła
  • Dodaj i zablokuj deklarację VAT-UE za miesiąc 1 roku 2024

 

Jak widać na powyższych przykładach, Comarch ChatERP to nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań – np. wyświetlenie listy firm będących dłużnikami, ale również możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania transakcji z największymi dłużnikami. Inteligentny asystent będzie nadal rozwijany i jego możliwości wspierania Użytkowników w korzystaniu z Comarch ERP Optima będą stale rosły.




Gdzie można znaleźć pliki XML wysyłane do Krajowego Systemu e-Faktur ?

Plik XML z dokumentem przesłanym do KSeF można znaleźć na dysku lokalnym (C:)\ ProgramData \ Comarch ERP Optima\ Deklaracje, następnie należy wybrać folder odpowiadający Firmie, która ma skonfigurowaną integracje z KSeF, kolejno folder KSeF. W folderze KSeF pliki są posegregowane według dat.

 




Dlaczego wysyłane wiadomości nie są dostarczane do adresatów użytkujących skrzynkę Gmail/Yahoo? – zmiana zasad Google i Yahoo dla nadawców wiadomości na rok 2024

Zgodnie z polityką bezpieczeństwa Google oraz Yahoo od 1 lutego 2024r. zmieniły się wymagania dotyczące nadawców wiadomości wysyłających na skrzynki Gmail/Yahoo. Aby zapobiec blokowaniu wysyłki wiadomości i oznaczaniu ich jako SPAM nadawcy zobligowani są do włączenia uwierzytelniania poczty e-mail za pomocą SPF lub DKIM w swojej domenie. Zmianę należy wykonać bezpośrednio w konfiguracji skrzynki mailowej od strony dostawcy usługi pocztowej.

W przypadku niespełniania warunków program Comarch ERP Optima przekaże informację zwrotną z serwera Gmail/Yahoo o treści:

550-5.7.26 This mail has been blocked because the sender is unauthenticated.
550-5.7.26 Gmail/Yahoo requires all senders to authenticate with either SPF or DKIM.
550.5.7.26 Authentication results: DKIM = did not pass, SPF = did not pass

Wskazówka
Więcej na temat zmian możesz przeczytać w dokumentacji Google – przejdź do artykułu.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 21.02.2024

  1. Pakiet mobilności. Poprawiono wyliczanie podstawy składek społecznych dla pracowników objętych pakietem mobilności. W niektórych sytuacjach podstawa była zaniżana, jeśli był wypłacany składnik, który nie stanowił podstawy składek ZUS.

Aktualizacja w dniu 15.02.2024

  1. Wydruk przelewu dla JPK_V7. Poprawiono drukowanie symbolu deklaracji JPKV7M i JPKV7K na wydruku przelewu do urzędu skarbowego.

Aktualizacja w dniu 09.02.2024

  1. Waga dla przesyłki kurierskiej DPD. Poprawiono przesyłanie wagi paczki z wartościami dziesiętnymi podczas rejestracji przesyłki u kuriera DPD.

Aktualizacja w dniu 26.01.2024

  1. Nieobecność „Urlop szkoleniowy”. Przywrócono w programie typ nieobecności „Urlop szkoleniowy”. Jeżeli pracownik miał wprowadzony „Urlop szkoleniowy”, a wynagrodzenie za ten okres zostało naliczone po aktualizacji do wersji 2024.2, wówczas wypłatę należy naliczyć ponownie. Jeżeli została dodana pracownikowi standardowa nieobecność „Dni wolne na poszukiwanie pracy”, zostanie ona zamieniona na nieobecność „Urlop szkoleniowy”. W takim przypadku należy zdefiniować własną nieobecność i wprowadzić ją pracownikowi zamiast „Urlopu szkoleniowego”.



CRM

Poprawiono

  1. Serwis Operacji Automatycznych. W szczególnych przypadkach wydłużono czas wykonywania zadań.



Jak wyliczyć składkę zdrowotną po odwieszeniu działalności w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych w przypadku pobierania z modułów księgowych?

Podstawę wymiaru miesięcznej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych stanowi  dochód z miesiąca poprzedzającego dany miesiąc.

Dochód za kolejne miesiące podlegania w danym roku ustalany jako różnica między sumą przychodów, osiągniętych od początku roku i sumą kosztów uzyskania tych przychodów poniesionych od początku roku, pomniejszany jest o sumę dochodów ustalonych za miesiące poprzedzające i o różnicę między sumą składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, zapłaconych od początku roku, a sumą składek odliczonych w poprzednich miesiącach.

Ustalając miesięczny dochód nie uwzględnia się przychodów osiągniętych w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jak też poniesionych w tym okresie kosztów uzyskania.

Jeśli zawieszenie działalności nastąpiło przed danym rokiem kalendarzowym, to po wznowieniu działalności za pierwszy miesiąc podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w danym roku składkowym podstawę składki zdrowotnej będzie stanowiła kwota minimalnego wynagrodzenia, z uwagi na brak możliwości ustalenia dochodu z miesiąca poprzedniego.

Natomiast, jeśli zawieszenie nastąpiło w trakcie danego roku i w tym samym roku następuje wznowienie działalności po np. 2-3 miesiącach, to podstawę wymiaru składki za pierwszy miesiąc po wznowieniu będzie stanowił dochód za miesiąc przed zawieszeniem, jeśli zawieszenie nastąpiło od 1 dnia miesiąca albo za miesiąc, w którym nastąpiło zawieszenie.

W przypadku wznowienia działalności podstawa składki zdrowotnej naliczana jest w programie w kwocie minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wznowienie następuje w tym samym roku co zawieszenie należy ustalić dochód za ostatni miesiąc prowadzenia działalności i porównać z wyliczeniami w wypłacie.

Przykład

Przykład 1

Przedsiębiorca opodatkowany na zasadach ogólnych według skali  jest zgłoszony do ubezpieczeń z tytułu prowadzonej działalności w okresie 01-03/2024. Działalność zawiesza na okres 04-05/2024.

Przychody w poszczególnych miesiącach wyniosły: 01/2024 – 7000 zł, 02/2024 – 9000 zł, 03/2024 – 6500 zł. Odpowiednio koszty uzyskania to: 2500 zł, 1500 zł, 1500 zł.

Zakładamy, że składki na ubezpieczenia społeczne zaliczone zostały do kosztów uzyskania.

W celu ustalenia składki zdrowotnej za 06/2024 należy:

– wprowadzić poprzez aktualizację danych informację o wznowieniu działalności poprzez podanie nowej daty zatrudnienia oraz danych o ubezpieczeniu. Na liście kwot deklaracji właściciela w okresie zawieszenia działalności udziały powinny być ustawione jako 0/100.

– dodać ‘Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’ dla właściciela za ostatni miesiąc prowadzenia działalności czyli za 03/2024. Zestawienie dodaje się z poziomu zakładki Księgowość > PIT > Zaliczki na PIT-36 > Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej.

– wyliczoną kwotę ‘Dochodu dla składki zdrowotnej’ 17000 zł z zestawienia za 03/2024 pomniejszyć o kwotę dochodu przyjętego do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym, czyli o dochód z wypłat za 2/2024 i 3/2024 odpowiednio 4500 zł i 7500 zł. Ustalona różnica czyli 5000 zł stanowi dochód za poprzedni miesiąc, który należy przyjąć do wyliczenia podstawy składki zdrowotnej.

– skorygować wyliczenia w wypłacie za 6/2024. Po zaznaczeniu parametru ‘Korekta podatku i ubezp.’ na zakładce [Ubezpieczenie (zdrow.)] w sekcji ‘Zasady ogólne – podatek według skali’ w polach ‘Dochód za poprzedni miesiąc’ oraz ‘Podstawa składki zdrowotnej’ należy podać kwotę 5000 zł. Kwota składki zdrowotnej zostanie automatycznie wyliczona jako 9% od kwoty 5000 zł czyli 450 zł. Jeśli dochód wyniósłby mniej niż minimalne wynagrodzenie jako dochód podajemy wyliczoną kwotę, natomiast jako podstawę składki zdrowotnej kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Przykład

Przykład 2

Przedsiębiorca opodatkowany liniowo jest zgłoszony do ubezpieczeń z tytułu prowadzonej działalności w okresie 01-03/2024. Działalność zawiesza na okres 04-05/2024.

Przychody w poszczególnych miesiącach wyniosły: 01/2024 – 10000 zł, 02/2024 – 9000 zł, 03/2024 – 13000 zł. Odpowiednio koszty uzyskania to: 2.500 zł, 1.500 zł, 5000 zł.

Zakładamy, że składki na ubezpieczenia społeczne zaliczone zostały do kosztów uzyskania.

W celu ustalenia podstawy składki zdrowotnej za 06/2024 należy:

– wprowadzić poprzez aktualizację danych informację o wznowieniu działalności poprzez podanie nowej daty zatrudnienia oraz danych o ubezpieczeniu. Na liście kwot deklaracji właściciela w okresie zawieszenia działalności udziały powinny być ustawione jako 0/100.

– dodać ‘zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’ dla właściciela za ostatni miesiąc prowadzenia działalności czyli za 03/2024. Zestawienie dodaje się z poziomu zakładki Księgowość > PIT > Zaliczki na PIT-36L > Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej.

– dodać ‘Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’ dla właściciela za ostatni miesiąc prowadzenia działalności czyli za 03/2024,

– wyliczoną kwotę ‘Dochodu dla składki zdrowotnej’ 23000 zł z zestawienia za 03/2024 pomniejszyć o kwotę dochodu przyjętego do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym, czyli o dochód z wypłat za 2/2024 i 3/2024 odpowiednio 7500 zł i 7500 zł. Ustalona różnica czyli 8000 zł stanowi dochód za poprzedni miesiąc, który należy przyjąć do wyliczenia podstawy składki zdrowotnej.

– skorygować wyliczenia w wypłacie za 6/2023. Po zaznaczeniu parametru ‘Korekta podatku i ubezp.’ na zakładce [Ubezpieczenie (zdrow.)] w sekcji ‘Zasady ogólne – podatek liniowy’ w polach ‘Dochód za poprzedni miesiąc’ oraz ‘Podstawa składki zdrowotnej’ należy podać kwotę 8000 zł. Kwota składki zdrowotnej zostanie automatycznie wyliczona jako 4,9% od kwoty 8000 zł czyli 392 zł. Jeżeli składka zdrowotna obliczona jako 4,9% od dochodu byłaby niższa niż kwota 9% od minimalnego wynagrodzenia należy podnieść wysokość składki do tej kwoty. Podstawę składki zdrowotnej będzie stanowiła kwota minimalnego wynagrodzenia.

 

 




Ogólne

Zmiany

  1. Pliki JPK_V7 pole P_60. Jeżeli w pliku JPK_V7 zaznaczone zostało pole P_59 (Wniosek na zaliczenie podatku na poczet przyszłych zobowiązań), wymagane jest wpisanie w polu P_60 (Wysokość zwrotu do zaliczenia na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych) wartości większej od 0.
  2. Kontrahenci – operacje seryjne. Na liście kontrahentów zmieniono nazwę operacji seryjnej Zaznacz/ odznacz parametr Zgoda na automatyczną wysyłkę faktur na: Zmień zgodę na automatyczną wysyłkę faktur.
  3. Stawki VAT. Zmieniono stawkę podatku VAT dla Estonii z 20% na 22%. Jeżeli Użytkownik we wcześniejszej wersji programu dodał samodzielnie w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT stawkę podatku VAT dla Estonii w wysokości 22%, taka stawka jest usuwana podczas konwersji bazy danych.
    Zmieniona została również stawka podatku VAT dla Republiki Czeskiej z 15% na 12%. Jeżeli Użytkownik we wcześniejszej wersji programu dodał samodzielnie w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT stawkę podatku VAT dla Republiki Czeskiej w wysokości 12%, taka stawka jest usuwana podczas konwersji bazy danych.
  1. Połączenie z serwerem baz danych. W kreatorach podłączania, odtwarzania i tworzenia baz danych dodano weryfikację wprowadzanej nazwy serwera SQL.
    Jeżeli nie zgadza się ona z nazwą, z jaką został zainstalowany serwer SQL (nazwa zwrócona z serwera poprzez zmienną @@SERVERNAME), wówczas program zaktualizuje wprowadzoną nazwę oraz w razie potrzeby założy odpowiedni alias w systemie Windows.
    Przykład
    Jeżeli konfigurując połączenie do serwera podany zostanie jego adres IP i port w postaci 10.132.48.144:1435, wówczas program automatycznie zmieni wprowadzoną nazwę na rzeczywistą nazwę serwera SQL (np. SERWER\OPTIMA). Jeżeli taka nazwa nie będzie rozpoznawana do poprawnego połączenia, w Windows zostanie wprowadzony odpowiedni alias.

    Jeżeli program nie jest uruchomiony na prawach Administratora, wówczas pojawia się komunikat: Aby skonfigurować połączenie z serwerem [nazwa wpisana przez użytkownika] należy utworzyć alias o nazwie [nazwa zwrócona z serwera]. Aby go utworzyć program zostanie uruchomiony na prawach Administratora. Po kliknięciu przycisku OK program jest uruchamiany ponownie w trybie Administratora, co umożliwia mu samodzielnie założyć alias do serwera.
  2. Konfiguracja wydruków. Nowo dodawani operatorzy, którzy nie są administratorami, mają automatycznie nałożone blokady dostępu do Konfiguracji wydruków.
  3. Login CDNMenadzer. Podczas konwersji baz danych, jeżeli na serwerze nie ma bazy CDN_PulpitM, ustawiane jest 12-znakowe hasło dla loginu CDNMenadzer.

Poprawiono

  1. Pobieranie kontrahentów z VIES. Poprawiono pobieranie danych kontrahentów z bazy VIES. Dane nie mieszczące się w polu Ulica są przenoszone do pola Dodatkowe.
  2. Słownik miejscowości. Jeżeli miejscowość została dodana do słownika określonej bazy firmowej (parametr Globalny słownik miejscowości w Konfiguracji/ Programu/ Ogólne/ Parametry nie był zaznaczony), po włączeniu w konfiguracji globalnego słownika miejscowości możliwe jest dodanie tej miejscowości do słownika.
  3. Grupa kontrahenta. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry dla parametru Autonumeracja kodów kontrahentów przy dodawaniu wskazana jest domyślna grupa, dodawany w programie kontrahent przypisywany jest do wskazanej grupy.
  4. Zapisuj historię działań Operatorów. Parametr Zapisuj historię działań Operatorów znajdujący się w Konfiguracji programu/ Ogólne/ Parametry jest dostępny wyłącznie dla operatora z uprawnieniami administratora.
  5. Archiwizacja Historii zmian. Podczas archiwizowania Historii zmian przy zaznaczonej opcji Usuń wyeksportowane wpisy pojawiał się komunikat: Element ExecuteNonQuery wymaga otwartego i dostępnego połączenia (Connection). Obecny stan połączenia: zamknięte. Działanie poprawiono.
  6. Informacje o firmie. Podczas otwierania okna Informacje o firmie mógł pojawiać się komunikat: Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu. Działanie poprawiono.
  7. Lista kategorii. Po otwarciu listy kategorii i naciśnięciu spacji mógł pojawiać się komunikat: Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu. Działanie poprawiono.
  8. Generowanie plików JPK_V7. Podczas generowania pliku JPK_V7 zawierającego znaczne ilości dokumentów wystawionych na osoby fizyczne (bez numeru NIP) mógł pojawiać się komunikat: Exception has been thrown by the target of an invocation. Exception of type 'System.OutOfMemoryException’ was thrown. Działanie poprawiono. W logu generowania takiego pliku ograniczono ilość informacji typu Na dokumencie [Numer] w polu NIP zapisano BRAK. Zweryfikuj poprawność.
  9. Wydruk do pliku. W Konfiguracji wydruków w przypadku użycia zmiennej PeselPracownika dla własnej nazwy pliku z wydrukiem, numer PESEL pracownika jest przenoszony do nazwy tworzonego pliku.



Deklaracja CIT-10Z

Informacja
Deklaracja CIT-10Z  dostępna jest od wersji 2024.2.1 programu Comarch ERP Optima

W menu Księgowość/ CIT/ Deklaracje CIT-10Z dostępny jest formularz Deklaracji o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z jej wydrukiem oraz wysyłką do systemu e‑Deklaracje. Deklaracja jest możliwa do złożenia za okres od 01.01.2019 roku. Deklaracja CIT-10Z jest dostępna dla wszystkich rodzajów księgowości.

Lista deklaracji CIT-10Z

Po przejściu do menu Księgowość/ CIT/ Deklaracje CIT-10Z dostępna jest Lista deklaracji CIT-10Z zawierająca kolumny:

  • Rok – rok, za który składana jest deklaracja.
  • Wersja – wersja formularza deklaracji, zgodnie z którą wyliczona została deklaracja.
  • Korekta – oznaczenie, w jakim celu została sporządzona deklaracja (złożenie deklaracji lub korekta deklaracji).
  • Data obliczenia – data obliczenia deklaracji.
  • Status – status określający stan deklaracji (obliczona lub zamknięta).
  • e-Deklaracje – informacje dotyczące statusu e-Deklaracji.
  • Data wysłania – data wysłania deklaracji do systemu e-Deklaracje.

Lista deklaracji CIT-10Z

Istnieje możliwość wyświetlania listy deklaracji tylko za konkretny rok przez zaznaczenie parametru Rok i wybranie konkretnego roku.

Przycisk  Wyślij deklarację do systemu e-Deklaracje umożliwia wysłanie deklaracji CIT-10Z do systemu e-Deklaracje za pomocą podpisu kwalifikowanego. Istnieje możliwość wysyłki deklaracji zarówno o statusie obliczona, jak i zatwierdzona. Podczas wysyłki deklaracji o statusie obliczona jest ona automatycznie zatwierdzana.

Przycisk  Odbierz UPO służy do odebrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Istnieje możliwość dodania korekty deklaracji CIT-10Z z poziomu listy deklaracji poprzez zaznaczenie deklaracji CIT-10Z, a następnie naciśnięcie przycisku . Na dodanym w ten sposób formularzu automatycznie zaznaczana jest opcja korekta deklaracji, bez możliwości zmiany. Wszystkie dane kopiowane są z deklaracji pierwotnej, z możliwością ręcznej poprawy pól edytowalnych. Jeżeli poprzednia deklaracja CIT-10Z za ten okres nie została zatwierdzona to podczas dodawania korekty deklaracja pierwotna jest automatycznie zatwierdzana.

Przycisk Zmień umożliwia podgląd utworzonej wcześniej Deklaracji CIT-10Z. Po rozwinięciu dodatkowego menu (czarna strzałka obok przycisku ) dostępna jest opcja Podgląd UPO umożliwiająca podgląd Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Przycisk  umożliwia usunięcie deklaracji o statusie obliczona.

Na liście deklaracji CIT-10Z w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy dla deklaracji o statusie obliczona dostępna jest opcja Zablokuj deklarację, która umożliwia zmianę statusu podświetlonej deklaracji na zatwierdzona. Dla deklaracji o statusie zatwierdzona dostępna jest natomiast opcja Odblokuj deklarację, która umożliwia zmianę statusu deklaracji na obliczona (dla deklaracji niewysłanej do systemu e-Deklaracje oraz dla deklaracji wysłanej, do której odebrano UPO, jeżeli na formularzu operatora zaznaczono parametr Prawo do odblok. wysłanej e-Deklaracji).

Z listy deklaracji CIT-10Z dostępny jest wydruk formularza deklaracji CIT-10Z wraz z załącznikami oraz wydruk Urzędowego Poświadczenia Odbioru (w tym czarno biały).

Do deklaracji CIT-10Z nie jest tworzona płatność w Preliminarzu płatności. Deklaracja CIT-10Z nie podlega również księgowaniu.

Dodanie deklaracji CIT-10Z

Po naciśnięciu przycisku  pojawia się okno z możliwością wskazania okresu, za jaki ma zostać dodana deklaracja.

Dla rodzaju księgowości Księga podatkowa lub Ewidencji ryczałtowa istnieje możliwość wskazania zakresu dat, za jaki ma zostać dodana deklaracja CIT-10Z. Domyślnie ustawiany jest poprzedni rok kalendarzowy. Istnieje możliwość wskazania okresu krótszego niż rok kalendarzowy (w ramach tego samego roku kalendarzowego). Nie jest natomiast możliwe ustawienie okresu dłuższego niż rok kalendarzowy lub zakresu dat obejmującego daty z dwóch lat kalendarzowych.

Dla rodzaju księgowości Księgowość kontowa istnieje możliwość wskazania okresu obrachunkowego, za jaki ma zostać dodana deklaracja CIT-10Z.

Jeżeli wybrany zostanie okres rozpoczynający się przed 1 stycznia 2019 r. to pojawi się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2019.

W polu dotyczącym celu złożenia formularza zaznaczana jest domyślnie opcja Złożenie zeznania, z możliwością zmiany na Korekta informacji. Deklaracja jest tworzona po naciśnięciu przycisku .

W momencie przeliczania/ edycji deklaracji CIT-10Z w aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe, na liście deklaracji CIT-10Z w programie Comarch ERP Optima pojawia się okno z informacją: Trwa edycja deklaracji CIT-10Z. Za chwilę otworzy się przygotowana deklaracja. Nie zamykaj tego okna przed zapisaniem deklaracji.

Nie ma możliwości dodania drugiej deklaracji za ten sam okres, jeżeli nie zostanie ona oznaczona jako korekta. Dla rodzaju księgowości Księga podatkowa lub Ewidencji ryczałtowa daty deklaracji nie mogą się nakładać żadnym dniem z już istniejącą deklaracją. Nie jest również możliwe oznaczenie pierwszej deklaracji w danym okresie jako korekty.

Formularz deklaracji CIT-10Z

Formularz deklaracji CIT-10Z otwierany jest w aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe. Z programu Comarch ERP Optima przenoszone są następujące dane:

  • Identyfikator podatkowy NIP płatnika – pobierany z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy, nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
  • Okres, za który składana jest deklaracja – pobierany z okna dodawania deklaracji CIT-10Z, nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
  • Urząd Skarbowy, do którego jest adresowana deklaracja – pobierany jest urząd wskazany w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT, ZUS DRA, IFT-2R podlega edycji na formularzu deklaracji.
  • Cel złożenia formularza (złożenie deklaracji, korekta deklaracji) – nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
  • Nazwa firmy lub imię i nazwisko podatnika dla osoby fizycznej oraz dane adresowe – dane pobierane z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT, ZUS DRA, IFT-2R podlegają edycji na formularzu deklaracji.
  • Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za podanie wymaganych danych, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku – dane pobierane z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT, ZUS DRA,IFT-2R podlegają edycji na formularzu deklaracji.

Na formularzu deklaracji CIT-10Z użytkownik powinien zaznaczyć w sekcji B Tytuły wpłat należności przynajmniej jedną z pozycji:

  • 8. przychody (wypłaty) z tytułów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy, w związku z art. 26 ust. 1m ustawy – po zaznaczeniu tej pozycji pojawia się sekcja D. Zobowiązanie podatkowe z tytułu wypłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 oraz w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy wraz z aktywną poz. 23 i poz. 24.
  • 9 przychody (wypłaty) z tytułów, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy – po zaznaczeniu tej pozycji pojawia się sekcja D. Zobowiązanie podatkowe z tytułu wypłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 oraz w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy wraz z aktywnymi pozycjami: 25-36.
  • 10. dywidendy oraz dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy – po zaznaczeniu tej pozycji pojawia się sekcja E. Zobowiązanie podatkowe z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art 22. ust. 1 ustawy.

Kwoty na deklaracji CIT-10Z użytkownik powinien uzupełnić ręcznie.

Z poziomu otwartego formularza deklaracji CIT-10Z pod przyciskiem  jest dostępny jej wydruk. Podgląd wydruku deklaracji CIT-10Z jest dostępny pod przyciskiem .

Podczas edycji deklaracji o statusie obliczona za pomocą przycisku  następuje weryfikacja, czy zmianie uległy dane przeniesione automatycznie na formularz CIT-10Z (np. adres firmy). W przypadku gdy dane te uległy zmianie pojawia się komunikat: Dane deklaracji zostały zmienione. Czy chcesz zaktualizować deklarację? Zaakceptowanie komunikatu powoduje aktualizację danych na deklaracji CIT-10Z. Wybór opcji Nie skutkuje pozostawieniem na formularzu pierwotnie przeniesionych danych.

Załącznik ORD-ZU

Z poziomu formularza korekty deklaracji CIT-10Z istnieje możliwość dodania załącznika ORD-ZU. Po zaznaczeniu w poz. 7a Rodzaj korekty opcji korekta deklaracji, o której mowa w art. 81b § 1a Ordynacji podatkowej, pojawia się pole na wpisanie treści uzasadnienia przyczyny korekty.