Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8, Windows 7, Windows Server 2008 R2 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2020.7.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 29.06.2020. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Uwaga
Comarch ERP Optima od wersji 2014.5.1 dla baz konfiguracyjnych utworzonych w tej wersji wymaga zainstalowania aplikacji Comarch ERP Menadżer Kluczy w wersji 2014.5.1 lub wyższej. Nie jest to konieczne dla baz konfiguracyjnych skonwertowanych z wersji wcześniejszych niż 2014.5.1.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2020.7.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2020.7.1 jest możliwa od wersji 2013.7.  W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw należy zainstalować wersję 2013.7, a następnie wersję 2020.7.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2020.7.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2019.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Microsoft SQL Server 2012 nie obsługuje baz pochodzących z wersji Microsoft SQL Server 2000. W przypadku konieczności przeniesienia takich baz do wersji MS SQL 2012, należy to zrobić dwuetapowo, tzn. w pierwszym kroku odtworzyć bazy pochodzące z SQL 2000 na MS SQL w wersji 2005, 2008 lub 2008 R2, wykonać kopię bezpieczeństwa i dopiero te pośrednie kopie odtwarzać na MS SQL 2012.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2020.7.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2020.1, 2020 lub 2019.6 Zalecana 2020.2
Comarch e-Sale2020.2
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2020.5.1
Comarch Mobile Zarządzanie2019.0
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2019.5.3
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2019.3 lub wyższa
Comarch ERP Altum2019.5.2
Comarch IBARDNajnowsza




Jak zaktualizować program Comarch ERP Optima do wyższej wersji?

Uwaga
Funkcjonalność dostępna w wersji stacjonarnej programu Comarch ERP Optima.

W celu weryfikacji wersji programu, którą posiada Użytkownik należy przejść do zakładki ‘Pomoc’, następnie użyć ikony ‘O programie’. W otwartym oknie użytkownik ma możliwość sprawdzenia wersji programu (wraz z informacją czy jest to aktualna wersja).

W powyższym przykładzie stanowisko wymaga podniesienia wersji programu. Kliknięcie w odnośnik ‘Dostępna nowsza wersja’ przenosi Użytkownika na witrynę ‘Indywidualne Strony Klientów Comarch’, gdzie po uprzednim zalogowaniu dostępny jest instalator do nowej wersji programu : Aktualizacja do nowej wersji – Wybierz tę opcję, jeśli masz już na komputerze program Comarch ERP Optima i potrzebujesz najnowszej aktualizacji (wersja programu). Pobrany plik należy uruchomić na prawach administratora. Przystępując do wykonania aktualizacji należy uprzednio zamknąć program Comarch ERP Opitma.

Instalatory do aktualnych wersji programów Comarch ERP Optima są dostępne na Indywidualnych Stronach dla Klientów (https://www.erp.comarch.pl/klienci) w zakładce Comarch ERP Optima/Aktualne wersje.

Uwaga
Możliwość aktualizacji Comarch ERP Optima do najnowszej wersji jest dostępna dla Klientów z aktualną gwarancją. W przypadku jej braku wymagany jest kontakt z Autoryzowanym Parterem Comarch.

Po uruchomieniu pliku należy poczekać aż kreator instalacji zakończy weryfikację pakietu instalacyjnego. Po zakończonym procesie pojawi się pierwsze okno instalacji.

Po użyciu przycisku ‘Dalej” wyświetlą się kolejne okna instalacji. Do przeprowadzenia aktualizacji wymagane jest zaakceptowanie warunków korzystania i gwarancji Comarch ERP Optima przez Użytkownika. Instalator także zweryfikuje wymagania systemowe na stanowisku. By kontynuować operację należy postępować zgodnie z wyświetlanymi komunikatami przechodząc do następnych okien za pomocą przycisku ‘Dalej’.

Podczas trwania instalacji aktualizacji zaleca się zamknięcie zbędnych programów i procesów działających w tle np. przeglądarek internetowych.

W ostatnim oknie instalatora pojawi się komunikat o zakończonej instalacji. W celu zamknięcia okna aktualizacji wystarczy wybrać przycisk ‘Zakończ’.

Po ponownym uruchomieniu programu w nowej odsłonie pojawi się komunikat informujący o konieczności wykonania aktualizacji (konwersji) konfiguracyjnej bazy danych, na której pracuje Użytkownik. W celu potwierdzenia operacji należy wybrać przycisk ‘Tak’

W pierwszej kolejności program wykona kopię bezpieczeństwa bazy danych. Wykonywanie kopii bezpieczeństwa pozwala na odpowiednie zabezpieczenie firmowych danych i odzyskanie ich w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej. Należy postępować zgodnie z komunikatami wyświetlanymi na ekranie.

Uwaga
Aktualizacja bazy danych jest procesem nieodwracalnym. Jeśli chcemy wrócić do poprzedniej wersji bazy danych zgodniej z starszą wersją programu należy posłużyć się kopią bezpieczeństwa

W poniższym oknie należy wskazać miejsce, gdzie ma zostać zapisana kopia bazy danych. Może to być wcześniej przygotowany folder znajdujący się na lokalnym komputerze.

Zaakceptowanie operacji przyciskiem ‘Zakończ’ rozpocznie proces aktualizacji bazy.

Okno ’Tworzenie kopii konfiguracyjnej bazy danych’ informuje o poczynionych postępach w procesie aktualizacji (konwersji). Po zakończeniu baza konfiguracyjna jest przystosowana do pracy na nowej wersji programu.

Po wykonaniu aktualizacji zostanie wyświetlone okno ‘Logowanie do programu’. Wybranie bazy firmowej spowoduje wyświetlenie komunikatu. Należy postąpić analogicznie jak w przypadku bazy konfiguracyjnej.

Mechanizm ‘Ważne aktualizacje’ umożliwia automatyczne pobranie drobnych poprawek lub funkcji przez Użytkownika, a następnie ich zainstalowane. Więcej informacji o ‘Automatycznych aktualizacjach’ w artykule poniżej.




Komunikat 20089 „Do pracy na systemie z bazą danych [Nazwa_Bazy] potrzebne jest wykonanie kopii bezpieczeństwa i aktualizacja bazy danych. Czy chcesz to wykonać teraz?”

Komunikat pojawia się podczas pierwszego uruchomienia danej bazy, po wykonaniu aktualizacji oprogramowania do nowszej wersji. Zatwierdzenie komunikatu spowoduje, że program wykona wymagane operacje, po ukończeniu których możliwa będzie dalsza praca.

Uwaga
Aktualizacja bazy danych jest procesem nieodwracalnym. Jeśli chcemy wrócić do poprzedniej wersji programu należy posłużyć się kopią bezpieczeństwa




Dlaczego w obiegu dokumentów kolumna Udostępnij dla usługi OCR jest niewidoczna?

Przechodząc do Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na wybranym operatorze na zakładce Parametry cd w sekcji Parametry dla obiegu dokumentów znajduje się parametr Prawo do udostępniania plików dla usługi OCR. Po zaznaczeniu go dodając dokument w obiegu dokumentów widoczna będzie kolumna Udostępnij dla usługi OCR.

 




Czy po dezaktywacji usługi OCR można wykorzystać dotychczas zgromadzone strony?

Z chwilą dezaktywacji usługi OCR wygasa możliwość korzystania ze skanowania dokumentów za pomocą OCR. Zgromadzone strony nie są możliwe do wykorzystania bez aktywnego pakietu. W przypadku ponownego uruchomienia pakietu OCR użytkownik będzie mógł wykorzystać zaległe strony.




Jak wykonać w programie korektę pliku JPK_V7?

Korektę Pliku JPK_V7 wykonujemy przy pomocy ikony Korekta Jej kliknięcie udostępnia do wyboru 3 opcje:

  • Korekta części deklaracyjnej i ewidencyjnej,
  • Korekta części ewidencyjnej,
  • Korekta części deklaracyjnej.

Wybór rodzaju korekty zależy od zmian jakie mają zostać wykazane. Jeżeli miała miejsce zmiana w rejestrze VAT wpływająca na wyliczenie deklaracji (np. dodanie nowego dokumentu) wówczas należy sporządzić korektę części deklaracyjnej i ewidencyjnej. Jeśli korekta ma dotyczyć np. wyłącznie terminu zwrotu podatku VAT, wówczas należy wybrać korektę części deklaracyjnej. W przypadku kiedy na dokumencie w ewidencji VAT zmianie uległy np. dane adresowe kontrahenta, które nie wpływają na kwoty wykazywane w części deklaracyjnej, wówczas wystarczy sporządzić korektę samej ewidencji.

W przypadku kwartalnego rozliczania podatku VAT, jeżeli podświetlony został plik za pierwszy i drugi miesiąc kwartału, wówczas dostępna jest tylko opcja korekty części ewidencyjnej (pozostałe opcje korekty są nieaktywne). W pozostałych przypadkach wszystkie opcje korekty są aktywne.




W jaki sposób można wygenerować plik JPK_V7?



Od wersji 2020.6.1 plik JPK_V7 możemy wygenerować z poziomu zakładki JPK/Pliki JPK_V7 lub Rejestr VAT/Pliki JPK_V7 .
Po kliknięciu ikony Dodaj otwierane jest okno Eksport plików JPK_V7:

Po kliknięciu ikony Utwórz plik następuje wygenerowanie pliku JPK_V7 za wskazany okres. Wygenerowany plik składa się z dwóch części – deklaracyjnej i ewidencyjnej lub tylko jednej z nich.
W przypadku rozliczenia VAT miesięcznego i za trzeci miesiąc kwartału dla rozliczenia kwartalnego VAT otwierane jest okno z częścią deklaracyjną pliku:

W przypadku kwartalnego rozliczania podatku VAT, pliki JPK_V7 za 2 pierwsze miesiące kwartału zawierają wyłącznie część ewidencyjną (bez części deklaracyjnej), natomiast plik za ostatni miesiąc kwartału zawiera zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną. Dla miesięcznego okresu rozliczania podatku VAT, pliki JPK_V7 zawierają obie części – deklaracyjną i ewidencyjną.
W związku z tym w przypadku kwartalnej metody rozliczania podatku VAT, jeżeli plik generowany jest za dwa pierwsze miesiące kwartału, po kliknięciu ikony Utwórz plik następuje od razu utworzenie części ewidencyjnej pliku JPK_V7 bez otwarcia formularza z częścią deklaracyjną.
Plik JPK_V7 zawierający część deklaracyjną przed wysłaniem musi zostać zatwierdzony poprzez zaznaczenie na nim parametru Zablokuj deklarację przed zmianami.




Czy istnieje możliwość importu plików JPK_V7 do rejestrów VAT?

W wersji 2020.6.1 wprowadzono możliwość importu dokumentów z pliku JPK_V7. Funkcjonalność działa analogicznie jak w przypadku pliku JPK_VAT. Funkcja dostępna jest z poziomu JPK/ Import do rej. VAT po kliknięciu ikony .

W przypadku plików JPK_V7 nie są importowane do rejestru VAT występujące w pliku dokumenty techniczne wykazywane w polach P_33 (Podatek należny od towarów objętych spisem z natury), P_34 (Zwrot odliczonej lub zwróconej kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących), P_35 (Podatek od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu) i P_36 (Podatek od wewn. Nabycia towarów art. 103 ust. 5aa), jak również P_44 (Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych), P_45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć), P_46 (Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy) i P_47 (Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy). W logu z operacji importu dla takich dokumentów pojawia się informacja: Dokument nie został zaimportowany ponieważ posiada wartości związane z dokumentami technicznymi w pliku JPK_V7.
Jeżeli w pliku JPK_V7 są uzupełnione kody JPK na dokumentach, to są one importowane na dokumenty w rejestrze VAT.




Jak poprawnie zaewidencjonować faktury sprzedaży w Rejestrze VAT żeby pojawiły się w odpowiednich polach pliku JPK_V7?

Poniższa tabela zawiera informacje w jaki sposób faktury sprzedaży są kwalifikowane w części deklaracyjnej JPK_V7 dla podatku od towarów i usług, wg wzoru 22.

Poz. na VAT 7Stawka VATRodzaj fakturyRodzaj sprzedażyRodzaj transakcjiUwagi






10






ZW
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieKrajowaUwzględnia NP, jeśli jest ustawiony parametr „Uwzględniać sprzedaż
nie podlegającą VAT
na VAT-7” i transakcja krajowa.


FA zwykłe


wszystkie
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Eksport, Eksport – zwrot
Krajowa – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkiePoza terytorium kraju (stawka NP)
NPFa zwykławszystkieKrajowa - podatnikiem jest nabywcaZawsze uwzględnia NP (niezależnie od ustawienia parametru „Uwzględniać sprzedaż nie podlegającą VAT na VAT-7”)




11
WszystkieFA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieDostawa poza terytorium krajuZawsze uwzględnia NP (niezależnie od ustawienia parametru
Uwzględniać sprzedaż nie podlegającą VAT na VAT 7)


NP
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkiePoza terytorium kraju (stawka NP)
FA zwykłe UsługiWewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca







12
WszystkieFA zwykłe
Dowód wewnętrzny
UsługiDostawa poza terytorium kraju i zaznaczone „Rozliczać w VAT-UE”




Zawsze uwzględnia NP (niezależnie od ustawienia parametru Uwzględniać sprzedaż nie podlegającą VAT na VAT 7)
NPFA zwykłe
Dowód wewnętrzny
UsługiPoza terytorium kraju (stawka NP) i zaznaczone „Rozliczać w VAT-UE”


NP


FA zwykłe


Usługi
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca
i dla każdej wymienionej transakcji zaznaczone „Rozliczać w VAT-UE”
130%FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieKrajowa
Poza terytorium kraju (stawka NP)
FA zwykłewszystkiePodatnikiem jest nabywca
Eksport – zwrot VAT
140%FA zwykłewszystkieEksport – zwrot VAT




15,16




3%
5%
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieKrajowa
Poza terytorium kraju (stawka NP)


FA zwykłe


wszystkie
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Eksport, Eksport – zwrot
Krajowa – podatnikiem jest nabywca
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca




17,18




7%
8%
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieKrajowa
Poza terytorium kraju (stawka NP)


FA zwykłe


wszystkie
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Eksport, Eksport – zwrot
Krajowa – podatnikiem jest nabywca
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca




19.20




22%
23%
FA zwykłe
Dowód wewnętrzny
wszystkieKrajowa
Poza terytorium kraju (stawka NP)


FA zwykłe


wszystkie
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Eksport, Eksport – zwrot
Krajowa – podatnikiem jest nabywca
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca
210%FA zwykłeTowary
Śr. Transportu
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
Wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca
220%FA zwykłeTowary
Śr. Transportu
Eksport
23,24wszystkieDowód wewnętrznyTowary
Śr. Transportu
Wewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
25,26wszystkieDowód wewnętrznyTowary
Śr. Transportu
Eksport, Eksport – zwrot
27,28wszystkieDowód wewnętrznyUsługiEksport, Eksport – zwrot
29,30wszystkieDowód wewnętrznyUsługiWewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
31,32wszystkieDowód wewnętrznyTowary, Śr. transportuWewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca,
Pozaunijna – podatnikiem jest nabywca
Również dokument techniczny z atrybutem SPRZ_ENERGIA_GAZ_OO
wszystkieKrajowa – podatnikiem jest nabywcaTylko podatnicy VAT czynni
WszystkiewszystkieZalecamy Krajowa (rodzaj transakcji nie jest weryfikowany)Dokument z atrybutem SPRZ_ENERGIA_GAZ_OO
33-Wszystkie-Zalecamy Krajowa (rodzaj transakcji nie jest weryfikowany)Dokument techniczny z atrybutem PODATEK OD SPISU
34-Wszystkie-Zalecamy Krajowa (rodzaj transakcji nie jest weryfikowany)Dokument techniczny z atrybutem ZWROT ZA KASĘ FISKAL
35wszystkieDowód wewnętrznyŚr. TransportuWewnątrzunijna
Wewnątrzunijna trójstronna
-Wszystkie-Zalecamy Wewnątrzunijna (rodzaj transakcji nie jest weryfikowany)Dokument techniczny z atrybutem WEWN.NABYCIE ŚR.TRAN
36-Wszystkie-Zalecamy Wewnątrzunijna (rodzaj transakcji nie jest weryfikowany)Dokument techniczny z atrybutem WEWN.NAB.PALIW SILN.




Czy faktury zaliczkowe zafiskalizowane można zaksięgować od razu w przychody?

Tak. W Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry należy zaznaczyć parametr Księgowanie faktur zaliczkowych zafiskalizowanych od razu w przychody – opcja dostępna tylko w przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową. Znaczenie parametru powoduje, że wszystkie faktury sprzedaży zaliczkowe zafiskalizowane z poziomu modułu Handel są księgowane do Rejestru VAT z ustawioną kolumną do księgowania 7. Sprzedaż. Faktury sprzedaży zaliczkowe niezafiskalizowane są księgowane do Rejestru VAT z ustawioną kolumną do księgowania 15. Zaszłości. Na fakturze finalnej pozycja dotycząca faktur zaliczkowych zarówno zafiskalizowanych jak i nie-zafiskalizowanych również ma ustawioną kolumnę 7. Sprzedaż.