Czy w aplikacji Comarch e-Sprawozdania mamy możliwość utworzenia sprawozdania finansowego na podstawie roku poprzedniego?

Od wersji 2020.1 jest możliwość utworzenia sprawozdania na podstawie roku poprzedniego.

Pod symbolem trzech kropek rozwijana jest lista dostępnych możliwości w obrębie danego sprawozdania. Wybór opcji Utwórz na podstawie roku poprzedniego powoduje uruchomienie utworzenia nowego sprawozdania na podstawie aktualnie zaznaczonej pozycji.

Do nowego sprawozdania przeniesione zostaną m. in.: dane z części  Wprowadzenie, układ wszystkich zestawień księgowych, wartości liczbowe z roku bieżącego zostają przeniesione do okresu porównawczego, opisy wszystkich not objaśniających do sprawozdania finansowego, lista osób, które powinny złożyć swój podpis pod sprawozdaniem.




W jaki sposób dodać nową serię dokumentu?

Seria dokumentu może zostać dodana na dwa sposoby. Z poziomu konfiguracji Firma/ Definicje dokumentów dla każdego z modułów osobno lub bezpośrednio z poziomu formularza dokumentu, gdzie po wybraniu schematu numeracji posiadającego Serie po rozwinięciu pola seria pojawia się opcja <Nowa>. Po zdefiniowaniu nowej serii i zapisaniu będzie ona  widoczna również z poziomu konfiguracji.

Więcej informacji dotyczących schematu numeracji zostało przedstawionych na filmie instruktażowym Schemat numeracji fakturprzejdź do filmu.




Pytanie (34965) Jak przywrócić komunikaty w programie?

Na wybranych komunikatach jest możliwość zaznaczenia opcji „Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej”, parametr ten powoduje że dane komunikaty nie pojawią się ponownie w programie. Jeżeli użytkownik zdecyduję się na ich przywrócenie to konieczne jest wykonanie Resetu komunikatów. Opcja ta dostępna jest w menu Widok po rozwinięciu opcji Reset. Wykonanie tej operacji spowoduje, że wszystkie komunikaty będą się ponownie wyświetlać.

 




Informacja (6022) Nie masz uprawnień do wykonania tej procedury. Skontaktuj się z administratorem w celu uzyskania praw jeżeli jest to niezbędne dla dalszej pracy. Nazwa zabronionej procedury:

 

Jeśli podczas pracy z programem pojawi się powyższy komunikat dotyczący braku uprawnień do wykonania danej procedury, to użytkownik powinien skontaktować się z operatorem programu, który posiada uprawnienia administratora. Komunikat ma związek z nałożeniem na użytkownika blokad dostępu z poziomu karty operatora (w tym przypadku blokada dotyczy formularza faktury zakupu).




Jak usunąć informację o zadłużeniu kontrahenta pojawiającą się na dokumentach?

Na dokumentach rozchodowych: fakturach, paragonach, rezerwacjach odbiorcy, fakturach proforma, wydaniach zewnętrznych, po wyborze kontrahenta posiadającego przeterminowane płatności wyświetlany jest dymek z komunikatem: Kontrahent posiada przeterminowane płatności.

Jeżeli użytkownik chce ukryć tę informację, aby nie pojawiała się np. na fakturach, to należy posłużyć się funkcją Personalizacji aktywnego okna, uruchamianą z poziomu formularza dokumentu, po użyciu skrótu klawiaturowego Shift+F9.

W oknie personalizacji, po prawej stronie należy zaznaczyć pole z kwotą po terminie, a w oknie po lewej odznaczyć opcję Aktywne i Widoczne przy wybranym operatorze. Operację tę należy powtórzyć na formularzach poszczególnych typów dokumentów w zależności od potrzeb.




Jak umieścić numer BDO na wydrukach?

Numer BDO należy wprowadzić w Pieczątce firmy: w Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/

Pieczątka firmy. Należy otworzyć aktualną pieczątkę firmy i wybrać przycisk Odblokuj edycję , aby aktywować widoczne pola. Następnie w polu Numer rejestrowy w BDO należy wpisać odpowiedni numer i zapisać zmiany wybierając ikonę dyskietki. Numer ten będzie drukowany na wydrukach standardowych, w sekcji zawierającej dane z pieczątki firmy.

W przypadku wydruków fiskalnych, aby na wystawionych paragonach fiskalnych, po wydrukowaniu numer BDO był widoczny należy wprowadzić numer ręcznie, bezpośrednio na drukarce fiskalnej.

 




Gdzie zmienić walutę rozliczenia w preliminarzu płatności w programie Comarch ERP Optima?

W preliminarzu płatności na zakładce Rozliczenia znajduje się pole waluta rozliczenia.

Walutę rozliczania można zmieniać tylko wtedy, gdy waluta dokumentu to PLN, stan płatności to Do realizacji lub Wysłane i dokument nie posiada rozliczeń.




Pytanie 24454. „Znaleziono pracownika (-ów) o takim samym adresie e-mail dla usługi Comarch HRM. Adres e-mail musi być unikalny. Czy chcesz zobaczyć dane znalezionego pracownika (-ów)?”

Od wersji 2020.6.1 wprowadzono mechanizm kontroli unikalności adresu e-mail wykorzystywanego w Comarch HRM. Komunikat pojawia się w momencie zapisywania formularza Dane dotyczące aplikacji Comarch HRM, jeśli wpisany adres e-mail został już przypisany innemu pracownikowi. Wybranie opcji „Tak” spowoduje wyświetlenie danych pracownika, u którego wpisany adres e-mail jest już wykorzystywany. Wybranie opcji „Nie” wróci Użytkownika do okna Dane dotyczące aplikacji Comarch HRM bez zapisu. Adresy e-mail dla poszczególnych pracowników na potrzeby Comarch HRM muszą być unikalne.




W jaki sposób zwiększyć kwotę wolną od potrąceń o 25% w związku z tzw. tarczą antykryzysową ?

Na mocy ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 określanej jako „tarcza antykryzysowa 3.0” (obowiązująca do 31.12.2022 r), wprowadzono możliwość podwyższenia kwoty wolnej od potrąceń w sytuacji, gdy z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu.

Kwoty zwolnione z egzekucji określone w art. 871 § 1 Kodeksu pracy ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu.

Aby odnotować w systemie Comarch ERP Optima podwyższenie kwoty wolnej np. o 25% należy utworzyć nowy typ wypłaty, za pomocą którego będzie realizowane zajęcie komornicze np. potrącenie komornicze 125% kwoty wolnej. Należy to zrobić analogicznie jak składnik dla pozostałych zajęć. Następnie skopiować grupę ograniczeń potrąceń z innych tytułów lub utworzyć nową grupę np. „Grupa potrąceń – 125% kwoty wolnej” oraz ustawić wartość 125 % w polu Kwota wolna od potrąceń na zakładce [Ogólne]. Należy również skontrolować poprawność pozostałych pól na zakładce [Ogólne] oraz [Dodatkowe], a w przypadku tworzenia nowej grupy uzupełnić je samodzielnie. Na zakładce [Dodatkowe] w sekcji Potrącenia podlegające egzekucji należy wskazać utworzony w poprzednim kroku nowy składnik zajęcia.

 

Jeżeli pracownik posiada już zajęcie komornicze, które jest w trakcie spłacania to należy je zakończyć z datą ostatniego dnia poprzedniego miesiąca oraz dodać nowe zajęcie od początku danego miesiąca na odpowiednią kwotę z wykorzystaniem nowego typu wypłaty potrącenie komornicze 125% kwoty wolnej




Jak dodać nowy opis rodzajów dni wolnych?

Lista rodzajów dni wolnych, które można ustawić w planie pracy pracownika jest dostępna z poziomu Start/Konfiguracja/Firma /Płace /Opisy rodzajów dni wolnych do kart pracy. Lista zawiera kilka standardowych pozycji. Użytkownik może dodawać także własne pozycje za pomocą zielonego plusa.