Komunikat: Połączenie z serwerem SQL zostało utracone. Konieczne jest ponowne uruchomienie programu. Jeżeli problem będzie się powtarzał skontaktuj się z administratorem sieci.

Przyczyną pojawienia się takiego komunikatu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/ serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp.) Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instalacji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima. Instrukcję, jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu: Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić?




Komunikat: Pobranie fabryki klasy COM dla składnika o identyfikatorze CLSID … nie powiodło się z powodu następującego błędu: 80080005. Klucz podaje informację – „Uruchamianie programu”.

Jeśli pojawi się taki komunikat należy przeinstalować sterowniki klucza HASP. W tym celu w katalogu, w którym zainstalowany jest Comarch ERP Menadżer Kluczy (domyślnie: C:\Program Files (x86)\Comarch ERP Menadżer Kluczy) odszukać plik haspinst.exe i uruchomić go parametrem -r (odinstaluj) a następnie -i (zainstaluj), tzn. po wpisaniu w pasku eksploratora plików ścieżki do tego pliku stawiamy myślnik, a następnie wpisujemy odpowiedni parametr. Sposób uruchomienia pliku z parametrem został przedstawiony na poniższym zrzucie.




Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat „Nazwa zawierała nieprawidłowy znak”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy ustawienia regionalne wskazane w systemie Windows są nieprawidłowe. Dla prawidłowego działania programu powinny być ustawione jako polskie. Należy również sprawdzić, czy w Panelu sterowania/ Region/ Administracyjne/ Zmień ustawienia regionalne systemu nie zostało zaznaczone pole „Użyj formatu Unicode UTF-8 do obsługi języków z całego świata”. Jeżeli tak, to należy odznaczyć ten parametr.




W jaki sposób uwzględnić wartość obrotów tylko dla części kont księgowych?

Od wersji 2019.5.1 umożliwiono podsumowanie wybranych kont księgowych z poziomu obrotów i sald poprzez możliwość ich zaznaczenia. Zaznaczenie konta powoduje jego pogrubienie. W przypadku zaznaczenia konta syntetycznego i jego analityk, w podsumowaniu uwzględniana jest wartość na koncie syntetycznym. Tylko w przypadku wyboru opcji Agreguj tylko zaznaczone sumowane są najniższe analityki zaznaczonych kont księgowych.




Kiedy należy wygenerować deklarację ZUS RIA?

Deklarację należy złożyć, jeśli pracodawca wyraził chęć skrócenia okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej dla pracowników składając oświadczenie ZUS OSW. Okres przechowywania dokumentacji można skrócić dla pracowników, którzy zostali zgłoszeni do ubezpieczeń społecznych po raz pierwszy w okresie od 1.01.1999 do 31.12.2018 roku i z którymi została rozwiązania umowa o pracę/umowa cywilnoprawna. Deklarację ZUS RIA można utworzyć pojedynczo dla wskazanego pracownika lub seryjnie dla zaznaczonych pracowników z poziomu Deklaracje zgłoszeniowe ZUS bądź Deklaracje seryjne ZUS. Jeśli pracownik nie spełnia tych warunków podczas naliczania deklaracji pojawi się odpowiedni komunikat. Deklarację można zapisać do pliku xml i zaimportować do programu Płatnik. W przypadku pracowników wieloetatowych naliczenie deklaracji ZUS RIA należy wykonać z poziomu etatu głównego.

W deklaracji wykazywane są następujące dane:

  • dane identyfikacyjne pracownika,
  •  informacja o rozwiązaniu ostatniego stosunku pracy – data zwolnienia pobrana z zakładki [Etat] oraz dane dotyczące trybu rozwiązania/wygaśnięcia stosunku pracy z zakładki [Ubezpieczenie(etat)],
  • kwota przychodu należnego za inny rok kalendarzowy niż rok, w którym został wypłacony, a przychód ten stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – za okres od 1.01.1999 r. do 31.12.2018 r.,
  • kwota przychodu należnego za inny rok kalendarzowy niż rok, w którym został wypłacony, a przychód ten stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe – za okres od 1.01.1999 r. do 31.12.2018 r.,
  • kwota przychodu, za lata kalendarzowe, wypłaconego obok wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, który w okresie pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku nie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – za okres od 1.01.1999 r. do 31.12.2018 r. – kwota elementów, które mają zaznaczony parametr Wykaż na ZUS RPA/RIA jako element wypłacany obok zasiłków i które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne oraz rentowe,
  • informacja o okresach wykonywania pracy nauczycielskiej w placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych od 01.01.1999 r. do 31.12.2018r. – okres pracy nauczycielskiej wykazany ustalany jest na podstawie ustawienia parametru Nauczyciel w zapisach historycznych pracownika obowiązujących w okresie 1.01.1999 – 31.12.2018 oraz nieobecności pracownika. Do okresów pracy nauczycielskiej zaliczany jest urlop wypoczynkowy oraz inne nieobecności, które mają zaznaczony parametr Okres nieobecności zaliczany do pracy nauczycielskiej.
  •  informacja o okresie wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o której mowa w art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (DZ. U. z 2018 r. poz. 1924) od 1.01.1999 r. do 31.12.2008 r. – okres wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze ustalany jest na podstawie ustawienia pola Kod FEP w zapisach historycznych pracownika obowiązujących w okresie 1.01.1999 – 31.12.2008 oraz nieobecności pracownika.

.




W jakim przypadku powinna zostać wygenerowana deklaracja ZUS RPA?

Deklaracja powinna zostać wygenerowana dla pracownika w przypadku:

  • wypłacenia w danym miesiącu elementu, należnego za inny rok kalendarzowy niż rok, którego raport dotyczy i który stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe lub – w razie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru tych składek – podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe,
  • wypłacenia w danym miesiącu obok wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy oraz zasiłków elementu, który ma w konfiguracji zaznaczony parametr Wykaż na ZUS RPA\RIA jako element wypłacany obok zasiłków, nie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne oraz rentowe i jest należny za dany miesiąc albo za inny rok kalendarzowy,
  • wykonywania pracy nauczycielskiej (zaznaczony parametr Nauczyciel na formularzu pracownika, na zakładce [ Ubezpieczenie cd]).

Deklaracja jest generowana automatycznie podczas naliczania deklaracji ZUS DRA, od wersji programu Comarch ERP Optima 2019.2. Dodatkowo w wersji 2019.3 umożliwiono tworzenie deklaracji ZUS RPA dla nauczycieli.

 




Z jakiego poziomu można wygenerować wydruk „Informacja o dokumentacji pracowniczej”?

Wydruk „Informacja o dokumentacji pracowniczej”  jest dostępny z poziomu formularza pracownika w sekcji Wydruki kadrowe. Wydruk zawiera informację o okresie przechowywania dokumentacji, terminie w jakim pracownik może ją odebrać oraz o zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania.

Data od kiedy dokumentacja będzie przechowywana jest pobierana z danych pracownika z pola „Obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej do dnia”. Data do kiedy pracownik ma możliwość odbioru swojej dokumentacji pracowniczej jest wyliczana jako koniec miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej. Informację o okresie przechowywania dokumentacji należy przekazać pracownikom, którzy zostali zatrudnieni po 31.12.2019 (wraz ze świadectwem pracy).

 




Jak ustawić cenę domyślną towaru pobieraną na dokument?

 Cenę domyślną można zdefiniować dla towaru, kontrahenta lub dla magazynu. W zależności od tych ustawień, na dokument pobierana będzie odpowiednia cena towaru.

Na formularzu towaru, na zakładce Ogólne można ustalić ceny towaru.

Domyślnie są to ceny: hurtowa 1/2/3 oraz detaliczna. Natomiast Użytkownik może definiować dodatkowo własne ceny w menu Start/Konfiguracja/Firma/Handel/Ceny towarów i usług.

Temat ten został szerzej opisany Ceny towarów i usług.

W polu Cena domyślna można wskazać domyślną cenę towaru, która będzie pobierana na dokument.

Na formularzu kontrahenta, na zakładce Handlowe również możemy wskazać cenę domyślną, która ma priorytet nad ceną wskazaną na formularzu towaru. Jeśli natomiast wybierzemy opcję Cena domyślna: domyślna, wówczas dla danego kontrahenta pobierana będzie cena domyślna ustalona na formularzu towaru.

Seryjna zmiana ceny domyślnej dla kontrahentów jest możliwa z poziomu listy kontrahentów ( w menu Ogólne/Kontrahenci). Należy zaznaczyć odpowiednich kontrahentów, a następnie rozwinąć listę opcji przycisku operacji seryjnych Z rozwijalnej listy należy wybrać Zmień warunki handlowe, kolejno zaznaczamy parametr Zmień cenę domyślną i wskazujemy prawidłową cenę domyślną.

Istnieje również możliwość ustawienia ceny domyślnej dla magazynu. Opcja dostępna jest w menu Ogólne/ Inne/ Magazyny. Ustawienie to ma najwyższy priorytet. Jeśli wskazana jest cena domyślna magazynu, wówczas pomijane są ustawienia z formularza towaru oraz formularza kontrahenta.

Przykład
Towar TEST, ustalone ceny sprzedaży:

  • Cena hurtowa 1 – 10 zł netto
  • Cena hurtowa 2 – 20 zł netto
  • Cena hurtowa 3 – 30 zł netto,

Parametry zastosowane dla przykładu:

  • Formularz towaru – Cena domyślna: hurtowa 1
  • Formularz kontrahenta – Cena domyślna: hurtowa 2
  • Formularz magazynu – Cena domyślna: hurtowa 3

Podczas tworzenia dokumentu, dla towaru TEST podpowiadana jest cena hurtowa 3, ponieważ była ustawiona jako domyślna dla magazynu:

Jeśli na formularzu magazynu zmienimy cenę domyślną na „brak ceny”, wówczas dla towaru TEST podpowiadana będzie cena domyślna z formularza kontrahenta, czyli w tym przypadku hurtowa 2.

Jeśli natomiast na dokumencie wskażemy kontrahenta, który nie ma wskazanej ceny domyślnej (ustawienie Cena domyślna: domyślna), wtedy dla towaru TEST podpowiadana będzie cena domyślna z formularza towaru, czyli hurtowa 1:

Istnieje możliwość zmiany ceny domyślnej dla zaznaczonych pozycji cennika (w menu Ogólne/Cennik). Jeżeli zaznaczymy odpowiednie towary/usługi, Należy rozwinąć opcję Funkcje dodatkowe na wstążce i wybrać funkcję seryjną Karty cennikowe/Zmiana ceny domyślnej.




Czy za pomocą usługi Comarch OCR można rozpoznać faktury odwrócone w pionie?

Tak, usługa Comarch OCR umożliwia rozpoznawanie faktur odwróconych w pionie.




Czy za pomocą usługi Comarch OCR można rozpoznać faktury w układzie poziomym?

Tak, usługa Comarch OCR umożliwia rozpoznawanie faktur w układzie poziomym.