Jak stworzyć schemat księgowy?
Dla każdego przedsiębiorcy ważne jest, aby usprawnić proces księgowania dokumentów. W programie Comarch ERP Optima masz możliwość generować zapisy z ewidencji pomocniczych za pomocą wzorców księgowań. Mechanizmy te nazwano schematami księgowymi, ponieważ ich konstrukcja opiera się na dekretach księgowych. Aby dodać schemat księgowy wystarczy, że wykonasz następujące kroki:
- Otwórz Księgowość/Inne/Schematy księgowań
- Wybierz typ schematu, przykładowo Rejestr sprzedaży VAT
- Naciśnij ikonę
- Na otwartym formularzu schematu księgowego wpisz Symbol oraz wybierz Dziennik
- Za pomocą dodaj element schematu księgowego wg podanego wzoru:
- Za pomocą przycisku konta księgowego Konto Wn, z listy wybierz konto syntetyczne rozrachunkowe 201-2-1 (Rozrachunki z odbiorcami), w polu Podział na słowniki: Podmioty.
- W definicji kwoty – wybierz Kwota/Brutto/Razem, skutkuje to pojawieniem się w okienku obok makra @Brutto.
- Przyciskiem dyskietki zapisz zmiany
- Dodaj drugą pozycję schematu:
- Za pomocą przycisku Konto Ma, z listy wybierz konto analityczne 731-2 (Sprzedaż towarów), Podział na słowniki: Brak.
- Kliknij Kwota/ Netto/ Razem, w okienku obok makra pojawi się @Netto.
- Przyciskiem dyskietki zaakceptuj daną pozycję schematu.
- Dodaj trzecią pozycję schematu:
- Za pomocą przycisku Konto Ma, z listy wybieramy konto analityczne 221-2 (VAT należny), Podział na słowniki: Brak.
- W definicji kwoty klikamy Kwota/Vat/Razem, co skutkuje pojawieniem się w okienku obok makra @Vat.
- Przyciskiem dyskietki akceptujemy daną pozycję schematu.
- Ikoną zapisujemy cały schemat.
Jak stworzyć bilans otwarcia?
Rozpoczynając pracę z programem pamiętaj o wprowadzeniu Bilansu Otwarcia. Za pomocą dokumentu BO przedstawisz stan swojej firmy na dzień jego wprowadzania. Aby dodać taki dokument, musisz wykonać następujące kroki:
- Otwórz Księgowość/Inne/Dokumenty BO
- Wybierz ikonę , otworzy się formularz Bilansu Otwarcia
- Ustal datę księgowania dokumentu
- Za pomocą strzałki dostępnej obok ikony masz możliwość wybrania sposobu dodania pozycji.
- Uzupełnij konta księgowe oraz kwoty strony Wn i Ma
- Zapisz dokument ikoną
- Dopóki dokument jest na liście w kolorze zielonym, możesz go edytować ikoną
Zapis księgowy
Prowadząc pełną księgowość jesteś zobligowany do ewidencjonowania swoich operacji gospodarczych. Możesz dodać zapis księgowy ręcznie – bezpośrednio z dziennika oraz poprzez generowanie zapisów z ewidencji pomocniczych za pomocą wzorców księgowań.
Przed przystąpieniem do księgowania koniecznie dodaj dziennik cząstkowy na listę dzienników! Jak?
- Przejdź Start/Konfiguracja/Firma/Księgowość/Dzienniki
- Naciśnij ikonę
- Nadaj Symbol i Nazwę dziennika i naciśnij przycisk
- Otwórz listę zapisów księgowych z poziomu Księgowość/Dzienniki
- Zaznacz wybrany miesiąc oraz wybierz Dziennik do którego ma trafić zapis i zaznacz parametr bufor
- Dodaj nowy zapis księgowy korzystając z ikony
- Uzupełnij dane i zatwierdź formularz ikoną
Zestawienie księgowe
Zestawienia są jednym z narzędzi oceny kondycji finansowej firmy. Stanowią tzw. wewnętrzną bazę informacji do przeprowadzania analizy. Mają charakter ewidencyjny, ponieważ liczone są w oparciu o dane zaewidencjonowane na kontach. Będąc przedsiębiorcą prowadzącym pełną księgowość jesteś zobligowany do składania rocznego sprawozdania finansowego z działalności przedsiębiorstwa Typowym zestawieniem o strukturze wielopoziomowej jest Bilans firmy. Zobacz więc, jak wprowadzić kilka pozycji bilansu po stronie Aktywów:
- Otwórz Księgowość/Zestawienia księgowe i kliknij ikonę
- Na zakładce Ogólne wpisz Symbol i Nazwę oraz wybierz schemat numeracji
- Na drugiej zakładce Kolumny wpisz kolejno:
- Nazwa Początek roku i wybierz Okres Bilans otwarcia
- Nazwa Koniec roku i wybierz Okres Bieżący okres
- Zapisz dane ikoną
- Następnie podświetl na liście wybrane zestawienie i naciśnij ikonę - z tego miejsca możesz dodać pozycje zestawienia
- Ikoną dodaj pierwszą pozycję zestawienia Nazwa: Aktywa i zapisz przyciskiem (każdorazowo musisz zapisać zdefiniowaną pozycję).
- Za pomocą strzałki dostępnej obok ikony wybierz Dodaj pozycję na następnym poziomie i wprowadź : Nazwa: Aktywa trwałe i analogicznie dodaj pozycję podrzędną do Aktywów trwałych: Nazwa: Wartości niematerialne i prawne Sumowanie ze znakiem +
- Na liście ustaw się na pozycji Wartości niematerialne i prawne i dodaj ikoną pozycję: Nazwa – Rzeczowe aktywa trwałe, Sumowanie ze znakiem +
- Przyciskiem wróć do formatki z listą zestawień księgowych.
- Naciśnij ikonę Przelicz wybrane zestawienie dzięki której wywołasz obliczenie zestawienia. Jego wyniki pojawią się na Twoim ekranie. Z tego poziomu możesz je wydrukować bądź wyeksportować do arkusza Excel.
- Pamiętaj, że w każdym momencie za pomocą ikony możesz zobaczyć wcześniej obliczone zestawienie!
Jak obliczyć zaliczkę na CIT-8?
Aby obliczyć zaliczkę na deklarację CIT-8 musisz wykonać następujące kroki:
- Z poziomu Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Deklaracje i pełnomocnictwa ustal Urząd Skarbowy oraz formę płatności
- Uzupełnij dane o działalności w Konfiguracji firmy/Dane firmy/PIT-4R, CIT-8, ZUS DRA oraz stawki podatkowe (Konfiguracja programu/Księgowość/Stawki podatkowe).
- Z menu Księgowość/Zestawienia księgowe zakładka Systemowe podepnij odpowiednie konta do gałęzi zestawienia systemowego CIT-8
- Wejdź w Księgowość/CIT/Zaliczki na CIT-8 i ikoną dodaj deklarację
- Po wykonaniu powyższych kroków przelicz deklarację i zatwierdź ją ikoną
- Pamiętaj, że przed wysłaniem deklaracji do Urzędu Skarbowego musisz ją najpierw zablokować przed zmianami.
Jak obliczyć zaliczkę na PIT-36 PIT-36L?
Jesteś podatnikiem podatku dochodowego, a więc jesteś również zobowiązany do wpłacania w ciągu roku zaliczek na PIT-36/36L. W programie zaliczka na deklarację PIT-36/PIT-36L jest wyliczana na podstawie zapisów na kontach oraz danych wprowadzonych na Karcie indywidualnych kwot deklaracji danego podatnika.
Jak wprowadzić wspólnika i nadać mu udziały?
Uwaga
Przed przystąpieniem do wyliczenia zaliczki musisz: uzupełnić dane w konfiguracji (m. in. urząd skarbowy, forma płatności deklaracji, stawki), wprowadzić dane o wspólnikach oraz zdefiniować gałęzie zestawienia
- Wybierz z menu Ogólne/Inne/Właściciele a następnie ikoną dodaj wspólnika uzupełniając niezbędne dane
- Z poziomu otwartego formularza wspólnika naciśnij ikonę
- W wyświetlonym oknie Lista kwot deklaracji właściciela dodaj nową pozycję za pomocą ikony i uzupełnij dane
- Przejdź na zakładkę Działalność gospodarcza i wpisz udziały, np. 100/100 czyli 100%
- Za pomocą ikony zatwierdź zdefiniowane udziały
- Nie zapomnij zapisać formularza właściciela!
- Z menu wybierz Księgowość/Zestawienia księgowe- zakładka Systemowe podświetl na liście PIT-36 i naciśnij
- Na liście widnieją już zdefiniowane gałęzie zestawienia pod które możesz podpiąć odpowiednie konta księgowe, dwukrotnie klikając na poszczególne pozycje i definiując ich kwoty
- Jeżeli przy generowaniu planu kont wybrałeś Typ podmiotu : osoba fizyczna to zestawienie PIT-36, będzie już posiadało podpięte odpowiednie konta księgowe
- Przejdź w menu Księgowość/PIT/Zaliczki na PIT-36 oraz naciśnij ikonę
- Wybierz: miesiąc i rok za który chcesz policzyć zaliczkę oraz wspólnika
- Wybierz parametr Uwzględniaj zapisy w buforze jeżeli chcesz pobrać dane również z dokumentów zapisanych w buforze
- Przyciskiem przelicz deklarację i zatwierdź ją ikoną
Jak wygenerować plan kont?
Jeżeli prowadzisz pełną księgowość to jesteś zobligowany do korzystania z zakładowego planu kont. Z chwilą konfiguracji możesz wygenerować wzorcowy plan kont. A co jeśli pominąłeś ten krok? Nic straconego – poniżej zobaczysz jak można w prosty sposób dokonać tego w programie.
- Z poziomu Księgowość/Plan Kont kliknij na menu rozwijalne obok ikony i wybierz parametr Generowanie wzorcowego planu kont.
- Pojawi się okno na którym wybierz Typ podmiotu, Działalność oraz Koszty
- Zatwierdź wszystko ikoną
Jak modyfikować plan kont?
Potrafisz już wygenerować wzorcowy plan kont. A co jeśli brakuje kilku kont? Gdzie i jak je dodać? Wszystkiego dowiesz się w poniższym ćwiczeniu.
Zobacz także:
Jak wygenerować plan kont?
Plan kont - informacje podstawowe
- Wejdź na zakładkę Księgowość/Plan Kont
- Ustaw się na dowolnym koncie syntetycznym, naciśnij ikonę i dodaj konto syntetyczne
- Uzupełnij kolejno:
- Numer konta: 233
- Nazwa: Rozrachunki ze zleceniobiorcami
- Zaznaczamy parametr: Konto rozrachunkowe
- Typ konta: Aktywa-Pasywa
- Korekta kosztów: pole puste
- Kontrola salda: brak
- Słownikowe: Pracownicy i wspólnicy
- Zapisz ikoną
- Ustawić się na konkretnym koncie syntetycznym i nacisnąć strzałkę obok ikony
- Kliknąć parametr Dodaj konto analityczne
- W tym przypadku dodasz tylko kolejną część numeru konta, ponieważ jego początek jest dziedziczony z konta syntetycznego
- Uzupełnij pozostałe informacje
- Zapisz wszystko ikoną
Co warto wiedzieć o wydrukach Ksiąg rachunkowych z programu?
Wydruki ksiąg rachunkowych zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości spełniają warunki:
- Są trwale oznaczone nazwą jednostki, której dotyczą
- Posiadają zrozumiałą nazwą księgi, której dotyczą
- Są wyraźnie oznaczone co do roku obrotowego, okresu sprawozdawczego i daty sporządzenia
- Każda strona księgi rachunkowej jest automatycznie numerowana, z wyraźnym oznaczeniem ostatniej („koniec wydruku”)
- Na kolejnych stronach księgi rachunkowej ma miejsce sumowanie zapisów, przy czym została zapewniona kontrola ciągłości zapisów, przenoszenia obrotów i sald
- Są oznaczone nazwą programu przetwarzania (jego aktualnej wersji).
Jak skonfigurować program do pracy z Księgą Handlową?
Na początku bardzo ważne jest ustawienie rodzaju prowadzonej księgowości – Księgowości kontowej oraz dodanie okresu obrachunkowego.
- Aby ustawić parametry księgowe wybieramy Konfigurację firmy/Księgowość/Parametry.
- Ustawiamy parametr Rodzaj księgowości: Księgowość kontowa.
- Aby wprowadzić okres obrachunkowy, należy wejść w Konfigurację firmy/Księgowość/Okresy obrachunkowe i skorzystać z ikony oraz w Konfigurację firmy/Księgowość/Księgowość kontowa, gdzie wybieramy bieżący okres.