Usługa OCR w Comarch ERP Optima
Wstęp
OCR – Optyczne Rozpoznanie Znaków (ang. Optical Character Recognition) to usługa, która umożliwia wczytywanie dokumentów na podstawie skanów i zdjęć do rejestru VAT oraz na listy faktur zakupu, przyjęć zewnętrznych oraz rezerwacji odbiorcy w menu Handel.-
- Rejestru VAT
- Załącznika wiadomości mailowej
- Listy faktur zakupu, przyjęć zewnętrznych oraz rezerwacji odbiorcy w menu Handel
Informacje ogólne
Jakie dokumenty rozpoznajemy i jakie dane z dokumentów odczytujemy?
Comarch OCR w programie Comarch ERP Optima umożliwia zaczytanie następujących dokumentów:- Faktur
- wystawionych w walucie PLN, EUR, GBP oraz USD,
- wystawionych w języku polskim i angielskim,
- z pojedynczych plików (jeden plik = jedna faktura) oraz z plików, w których znajduje się wiele faktur (jeden plik = wiele faktur),
- do rejestru VAT zakupu, rejestru VAT sprzedaży oraz na listę Faktur zakupu w module Handel.
- Paragonów
- wystawionych w walucie PLN,
- wystawionych w języku polskim,
- z pojedynczych plików (jeden plik = jeden paragon) oraz z plików, w których znajduje się wiele paragonów (jeden plik = wiele paragonów),
- nie jest możliwe zaczytanie kilku paragonów, jeżeli znajdują się one na jednej stronie,
- do rejestru VAT sprzedaży oraz rejestru VAT zakupu.
- Przyjęć Zewnętrznych
- wystawionych w walucie PLN, EUR, GBP oraz USD,
- wystawionych w języku polskim,
- z pojedynczych plików (jeden plik = jeden dokument PZ) oraz z plików, w których znajduje się wiele dokumentów PZ (jeden plik = wiele dokumentów PZ),
- na listę Przyjęć zewnętrznych w module Handel.
- Rezerwacji odbiorcy
- wystawionych w walucie PLN, EUR, GBP oraz USD,
- wystawionych w języku polskim,
- z pojedynczych plików (jeden plik = dokument) oraz z plików, w których znajduje się wiele dokumentów (jeden plik = wiele dokumentów),
- na listę rezerwacji odbiorcy w module Handel.
- numer NIP oraz prefiks (dane kontrahenta przenoszone są z karty kontrahenta lub pobierane z bazy REGON w zależności od zaznaczenia parametru Przenoś dane adresowe z karty kontrahenta podczas dodawania dokumentów w menu Start/Konfiguracja/Program/OCR),
- numer dokumentu,
- data wystawienia i sprzedaży,
- forma płatności i termin płatności,
- stawki VAT oraz kwoty,
- numer rachunku bankowego,
- pozycje na dokumencie,
- numer KSeF (w przypadku dokumentów zaczytywanych do rejestru VAT).
Jak robić zdjęcia lub skany
Podczas pracy z Comarch OCR aby zmaksymalizować poprawność rozpoznawania danych trzeba zwrócić uwagę na poniższe informacje:- potrzebny jest dobrej jakości skan dokumentu lub zdjęcie dokumentu w formacie jpg, pdf, tiff, png lub jpeg (w przypadku formatu jpeg potrzebna jest wersja Comarch ERP Optima 2020.0),
- skan dokumentu/zdjęcie powinny być wykonane w pionie zgodnie z orientacją tekstu na dokumencie,
- maksymalny rozmiar pliku to 20 MB,
- maksymalna liczba stron w pliku to 200,
- maksymalny rozmiar pojedynczej strony to 5MB, 11,7×16,5 cali co odpowiada formatowi A3 a maksymalna rozdzielczość jednej strony to 20mln pikseli
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/02/ocr-wyblakłe.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/02/ocr-odwrocona.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/02/przekrzywienie.png)
Zadbaj, aby na generowanym obrazie były wszystkie informacje i nie ulegały obcięciu informacje na marginesie dokumentu (np. NIP, numer faktury).
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/02/ocr-cień.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/02/ocr-pokreslona.png)
Uruchomienie usługi
- W menu Start/Konfiguracji->Program->OCR znajduje się możliwość wskazania jednego z trzech miejsc przechowywania skanów.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/12/PrzeniesDaneAdresowe.png)
- w Konfiguracji firmy/Ogólne/Parametry w sekcji Sprawdzanie wyst. podobnych kontrahentów należy wybrać opcję Blokuj
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/ZrzutOCR1.png)
Sposoby dodawania dokumentów
Na liście faktur w rejestrze VAT oraz na liście faktur zakupu, przyjęć zewnętrznych oraz rezerwacji odbiorcy w menu Handel, dostępna jest ikona OCR, która umożliwia wskazanie jednego lub wiele dokumentów, które powinny zostać przetworzone. Po pierwszym kliknięciu w przycisk OCR – Dodaj fakturę ze zdjęcia, skanu lub PDF![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2020/05/OCR.png)
Atrybuty opisujące dokument
Na dokumentach wczytanych poprzez usługę OCR, widoczne są atrybuty dokumentu:- NUMER_STRONY – informacja, na której stronie w pliku znajduje się dokument, wykorzystywana w celu poprawnego wyświetlenia pliku, na podstawie którego powstał dokument,
- OBRACANIE i OBRACANIE_ILOŚĆ_STR – atrybuty techniczne, wykorzystywane w celu poprawnego wyświetlenia podglądu skanu. Pojawiają się tylko, jeśli skan wymagał obrócenia widoku.
- OCR – atrybut o formacie lista, który jest dodawany w celu łatwego odnalezienia dokumentów przetworzonych za pomocą usługi Comarch OCR. Przyjmuje wartości Niezweryfikowany/ Zweryfikowany.
Weryfikacja przetworzonych dokumentów
Bezpośrednio po wczytaniu dokumentu na listę dokumentów w programie Comarch ERP Optima, ustawiana jest wartość Niezweryfikowany dla atrybutu OCR. Operator może ustawić status Zweryfikowany, po sprawdzeniu zgodności otrzymanego dokumentu z dokumentem utworzonym przez OCR. Szczególną uwagę podczas weryfikacji zwracamy na dane, które są rozpoznawane:- numer NIP,
- numer dokumentu,
- daty,
- forma płatności i termin płatności,
- stawki VAT oraz kwoty,
- numer rachunku bankowego.
- z poziomu formularza dokumentu, zakładka [Atrybuty]:
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/atrybut-OCR-1.png)
- z poziomu formularza dokumentu poprzez przycisk OCR
.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/OCR_niezweryfikowany.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/OCR_zweryfikowany.png)
- seryjnie, korzystając z opcji Oznacz dokumenty jako zweryfikowane/ Oznacz dokumenty jako niezweryfikowane dostępnej na liście dokumentów w rozwinięciu przycisku OCR:
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/OCR_seryjnie_oznacz.png)
Powiązanie z modułem Obieg Dokumentów
Jeśli wskazywany jest plik z dysku, wówczas przed dodaniem go na listę dokumentów w Comarch ERP Optima, tworzony jest w tle dokument w module Obieg Dokumentów wraz z podpiętym skanem. W kolejnym kroku, skan ten jest za pomocą usługi OCR wczytywany na listę dokumentów. Na formularzu wczytanego dokumentu, na zakładce [Dokumenty] widoczne jest powiązanie z dokumentem Biblioteki dokumentów, jeśli operator zalogowany jest do modułu Obieg Dokumentów. Na formularzu operatora (Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy), na zakładce [Parametry cd] znajduje się parametr Prawo do udostępniania plików dla usługi OCR. Dla operatorów, którzy w konfiguracji mają zaznaczony ten parametr, na formularzu dokumentu firmowego w sekcji Archiwum plików widoczna jest kolumna Udostępnij dla usługi OCR. Kolumna nie jest dostępna na dokumentach, dla których wskazano Typ: Wspólny.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/OBD_udostepnienie.png)
Weryfikacja wczytanych skanów
Podczas wczytywania dokumentu weryfikowane są: Dane sprzedawcy Sprawdzana jest zgodność numeru NIP nabywcy na wczytywanym dokumencie z numerem NIP z aktualnej pieczątki firmy. Weryfikacja odbywa się według poniższych założeń:- Sprawdzany jest NIP z aktualnej pieczątki. Pieczątki historyczne nie są weryfikowane
- Dodając dokument przychodowy sprawdzany jest NIP nabywcy z NIP w pieczątce
- Dodając dokument rozchodowy sprawdzany jest NIP sprzedawcy z NIP w pieczątce
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/Weryfikacja_NIP.png)
- TAK – dokument zostanie dodany na listę dokumentów,
- NIE – dokument nie zostanie dodany na listę dokumentów, w podsumowaniu wyświetlony zostanie komunikat informujący, że dokument nie został dodany ze względu na niezgodność numeru NIP z numerem w pieczątce firmy.
- numer dokumentu
- numer NIP
- kwota netto
- data wystawienia
- parametr nie jest zaznaczony, wówczas w pole Kod na formularzu kontrahenta wstawiany jest numer NIP kontrahenta,
- parametr jest zaznaczony, wówczas pole Kod na formularzu kontrahenta wypełniane jest zgodnie z ustawieniami parametrów autonumeracji.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/OCR_dublowanie_kontrahentow-1.png)
- Tak, we wszystkich firmach – zostanie ustawiona opcja Blokuj, we wszystkich bazach firmowych,
- Tak, w tej firmie – zostanie ustawiona opcja Blokuj, w firmie, do której operator jest aktualnie zalogowany,
- Nie – nie zostanie dokonana żadna zmiana w parametrach.
Usługa Comarch OCR w Rejestrze VAT
Przetwarzanie dokumentów
Comarch OCR pozwala na przetwarzanie jednocześnie wielu plików. Po kliknięciu w ikonę OCR jest możliwość wskazania dokumentów z dysku lub Obiegu Dokumentów/ BI Point. W momencie rozpoczęcia wczytywania dokumentu pojawi się komunikat informujący użytkownika, do którego rejestru zostanie zapisany dokument. Informacja pojawi się zarówno w przypadku rejestru sprzedaży jak i zakupu.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/Pytanie_rejestr.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2020/09/DyskietkaEksport.png)
- Tak – dokument zostanie dodany z datą bieżącą. Oznacza to, że dla faktur zakupu zostanie ustawiona bieżąca data wpływu a dla faktur sprzedaży data wystawienia jako data bieżąca.
- Nie – dokument zostanie dodany z datą rozpoznaną.
- w przypadku faktur sprzedaży kody GTU, procedury i typy dokumentu umieszczone na skanie dokumentu oraz kody umieszczone na karcie kontrahenta w zakładce JPK i z przypisanej do niego kategorii
- kod TP przypisywany jest dla faktur sprzedaży, jeżeli na karcie kontrahenta zaznaczono parametr Kontrahent powiązany
- kod RO przypisywany jest dla faktur sprzedaży, jeżeli na karcie kontrahenta przypisano kategorię z zaznaczonym parametrem Również na fakturze sprzedaży zaznacza się parametr Sprzedaż detaliczna
- kod VAT_RR przypisywany jest dla faktur zakupu, jeżeli na karcie kontrahenta zaznaczono parametr Rolnik
- kod MPP przypisywany jest dla faktur sprzedaży i zakupu jeżeli na karcie kontrahenta w zakładce [JPK] została wybrana Procedura MPP
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2024_5/wp-content/uploads/2023/08/Podglad-dokumentu-z-biblioteki.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/ZrzutOCR2.png)
Blokada zmiany dokumentów jeżeli zatwierdzona deklaracja VAT-7/plik JPK_V7
Na formularzu operatora (Start/ Konfiguracja Program/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Parametry] dostępny jest parametr Blokada zmiany dokumentów jeżeli zatwierdzona deklaracja VAT-7/plik JPK_V7. Jeżeli plik JPK_V7 jest zatwierdzony i wybrana jest opcja:- Ostrzegaj – wówczas dokument jest dodawany do rejestru z komunikatem informacyjnym w logu o treści Rozpoznano i dodano dokument ‘numer dokumentu’ z dnia ‘data wystawienia’. ‘nazwa pliku’. Deklaracja VAT-7/JPK_V7 za podany okres została zatwierdzona. Należy ponownie sporządzić deklaracje lub korektę do deklaracji.
- Blokuj – wówczas dokument nie zostanie dodany do rejestru VAT i pojawi się komunikat. Wystąpił błąd przy imporcie składnika. ‘numer dokumentu’. Dokument nie został dodany. Dotyczy deklaracji VAT-7/JPK_V7, która została już zatwierdzona. Administrator zablokował możliwość wprowadzania zmian na takich dokumentach. ‘nazwa pliku’.
Automatyczne wczytywanie do Rejestru VAT skanów podpiętych w platformie Comarch BI Point
W Biurze Rachunkowym umożliwiliśmy tworzenie faktur zakupu i sprzedaży w rejestrze VAT na podstawie skanów dokumentów umieszczonych w Comarch BI Point przez klientów Biura Rachunkowego. Skany dokumentów umieszczone w Comarch BI Point zaczytywane są automatycznie do IBARD. Po rozwinięciu listy dostępnej obok przycisku OCR w rejestrze VAT, jeżeli użytkownik wybierze opcję Wybierz dokumenty z Obiegu Dokumentów, przy odpowiedniej konfiguracji program połączy się z IBARD, gdzie przechowywane są pliki wgrywane przez klienta Biura Rachunkowego w Comarch BI Point i pobierze je do Comarch ERP Optima. Pliki zostaną zapisane jako nowe dokumenty w Obiegu Dokumentów i udostępnione dla usługi OCR. Pojawią się od razu na liście plików z Obiegu Dokumentów, które będzie można zaznaczyć do przetworzenia przez usługę OCR.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2020/04/Lista_rozwijana_OBD.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/skonfigurowana_ibard.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/OCR_VAT_OBD_lista_FA.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2024_5/wp-content/uploads/2024/06/Zakladka-Ksiegowe-na-formularzu-kontrahenta-920x473.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/Ikona.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/BI_Point_Firma_Ustawienia-920x181.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/Ikona.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/Dodaj-firme.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/nowa_firma-920x195.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/uzytkownik.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/dodanie_uzytkownika-920x343.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/repozytorium.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/Dokumenty.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/utworz.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/nowy_dokument.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2019/12/wstawianie-920x298.png)
Usługa Comarch OCR na formularzu e-mail
Z poziomu wiadomości e-mail możliwe jest wczytanie do Rejestru VAT dokumentu, który został dołączony do zakładki [Załączniki].![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/Email_OCR.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/Zalacznik_ocr.png)
Usługa Comarch OCR dla dla dokumentów w module Handel
W module Handel, za pomocą usługi Comarch OCR możliwe jest wczytywanie:-
- faktur zakupu
-
- przyjęć zewnętrznych
Licencjonowanie i sugerowane ustawienia
W celu skorzystania z możliwości wczytywania skanów poprzez usługę Comarch OCR, konieczne jest posiadanie wykupionego pakietu OCR. Dodatkowo wymagany jest jeden z modułów – Faktury (w module Faktury możliwe będzie dodawanie faktur zakupu, ale nie będzie możliwości dodania przyjęć zewnętrznych ani rezerwacji odbiorcy), Handel lub Handel Plus. Moduł Obieg Dokumentów nie jest konieczny do wczytywania dokumentów na podstawie skanów. Przed rozpoczęciem korzystania z funkcji OCR należy zweryfikować ustawienia w programie:- Blokady operatora, które nie powinny być włączone:
- Formularz pozycji cennika – Dodawanie
- Formularz danych kontrahenta – Dodawanie
- Formularz faktury zakupu – Dodawanie
- Formularz przyjęcia zewnętrznego – Dodawanie
- Formularz rezerwacji odbiorcy – Dodawanie
- Parametry importu towarów z dokumentu PEF/ OCR – Zmiana
- Dla dokumentów walutowych – ustawienia parametrów w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry, sekcja Waluty zalecane jest włączenie parametrów Zezwalaj na zmianę waluty oraz VAT na fakturach w walucie lub umożliwienie operatorowi włączenia tych parametrów (brak blokady na formularzu operatora Parametry pracy modułu handlowego – firma – Zmiana).
Weryfikacja wczytywanych skanów dokumentów
Po wskazaniu skanu do wczytania na listę dokumentów, wyświetlane jest okno, w którym prezentowane są informacje na temat procesu wczytywania dokumentów. Na końcu widnieje informacja o aktualności usługi OCR oraz ilości dokumentów dostępnych jeszcze w pakiecie.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/log_OCR-1.png)
Ustawienia na formularzu dokumentu
Wczytywane dokumenty zawsze zapisywane są z parametrem bufor. Wymagana jest weryfikacja przed zapisaniem dokumentu na trwałe. Przy próbie zapisu dokumentu niezweryfikowanego pojawi się komunikat: Dokument jest wprowadzony po rozpoznaniu przez OCR. Zweryfikuj dokument zanim zostanie zatwierdzony. Warto zwrócić uwagę na poniższe ustawienia: Daty na dokumencie Na fakturze zakupu oraz przyjęciu zewnętrznym – data wystawienia na skanie będzie datą wystawienia na formularzu dokumentu, a data sprzedaży zostanie przeniesiona do pola data zakupu/ przyjęcia. Data wpływu ustawiona zostanie zgodnie z datą wczytania dokumentu. Na rezerwacji odbiorcy – data wystawienia pobierana jest z dokumentu, a termin rezerwacji proponowany jest zgodnie z ustawieniami domyślnego terminu rezerwacji w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry Domyślne terminy rezerwacji Magazyn Na dokumencie pobierany jest magazyn domyślny z karty operatora. Jeżeli operator nie ma przypisanego magazynu domyślnego, wówczas ustawiony zostanie magazyn domyślny stanowiska (ustawiony w menu Start/Konfiguracja/ Stanowisko/ Handel/ Parametry). Natomiast jeśli nie został wskazany magazyn operatora ani stanowiska, wówczas ustawiony zostanie magazyn, który został wybrany na liście dokumentów. Jeżeli nie ma również tego magazynu, na dokumencie zostanie wskazany magazyn główny. Algorytm netto/brutto Algorytm dokumentu ustawiany jest na podstawie danych zwróconych przez usługę OCR. Na formularzu nowo tworzonego kontrahenta ustawiany jest zawsze algorytm domyślny „od netto”. Kody JPK_V7 Kody JPK_V7 nadawane są automatycznie, zgodnie z mechanizmami działającymi przy dodawaniu dokumentów. Parametr MPP W tym zakresie działają mechanizmy takie jak przy wystawianiu dokumentów. Pozycje dokumentu Przy wyszukiwaniu pozycji w pierwszej kolejności weryfikujemy, czy w bazie istnieje produkt o kodzie EAN odczytanym ze skanu. Jeżeli nie ma takiego kodu EAN w bazie, wówczas weryfikujemy po nazwie. Jeżeli w cenniku znajduje się pozycja o wskazanym kodzie EAN lub nazwie, wówczas dodajemy ją na dokument. Jeżeli w bazie nie ma pasującej pozycji, podczas wczytywania dokumentu proponujemy założenie kart towarów/usług. Pojawia się wówczas okno Wybierz parametry dodawanych towarów, na którym widoczne są wszystkie pozycje dokumentu, które nie zostały odnalezione w bazie:![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/ocr1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/ocr2.png)
- Rodzaj jednostki – w pierwszym wierszu wyświetlana jest jednostka podstawowa, natomiast w kolejnych – jednostki pomocnicze. Jeśli wskazano towar w kolumnie Przypisz towar z bazy, wówczas pojawia się dodatkowy wiersz i jako podstawowa jednostka prezentowana jest jednostka z karty towaru, a pomocnicza – z pliku.
- Nazwa j.m – nazwa jednostki z pliku lub z karty towaru.
- Licznik/ Mianownik – domyślnie ustawiana jest wartość 1 dla obydwu tych pól. Dla jednostki podstawowej pola nie podlegają edycji. Dla jednostek pomocniczych możemy określić relację do jednostki podstawowej.
- Przelicznik – pole puste dla jednostki podstawowej, natomiast dla jednostek pomocniczych prezentowany jest wynik na podstawie danych wprowadzonych w polach licznik/ mianownik.
- Przypisz j.m. z bazy – dla jednostki z pliku lub jednostki pomocniczej możemy wskazać, do której jednostki z bazy ma być mapowanie. Wybór możliwy jest tylko jeśli jednostki o takiej nazwie nie rozpoznano w bazie. Wybór jest niedostępny dla jednostki podstawowej towaru wskazanego w kolumnie Przypisz towar z bazy.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2021/10/zatwierdzenie-okna-towarow-1.png)
- jeżeli parametr jest zaznaczony, wówczas pole Kod na formularzu towaru uzupełniane jest zgodnie ze schematem autonumeracji.
- jeżeli parametr jest nie zaznaczony, a w pliku znajduje się informacja o kodzie EAN, wówczas pole Kod uzupełniane jest kodem EAN
- jeżeli parametr nie jest zaznaczony i w pliku nie znajduje się informacja o kodzie EAN, wówczas pole Kod uzupełniane jest fragmentem nazwy produktu (maksymalnie 50 znaków).
Dokumenty walutowe
Poprzez usługę Comarch OCR możliwe jest wczytanie dokumentów w walutach EUR, GBP, USD. Przed wczytaniem dokumentu na listę, weryfikowane jest ustawienie parametru: Zezwalaj na zmianę waluty, znajdującego się w Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry, w sekcji Waluty. Dokument może zostać wczytany na listę tylko w przypadku, gdy ten parametr jest zaznaczony. Jeżeli parametr: Zezwalaj na zmianę waluty nie jest zaznaczony, wówczas pojawi się komunikat: Dokument jest wystawiony w walucie. Aby wczytać dokument należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: Zezwalaj na zmianę waluty dokumentu. Czy chcesz zmienić ustawienia tego parametru? Wybór opcji Tak spowoduje zaznaczenie parametru w Konfiguracji. Jeśli wybierzemy Nie, wówczas dokument nie zostanie wczytany na listę, a w podsumowaniu pojawi się informacja Nie dodano dokumentu numer_dokumentu z dnia XXXX-XX-XX. Nie ustawiono parametru w konfiguracji: Zezwalaj na zmianę waluty dokumentu. Jeśli zaznaczono parametr Zezwalaj na zmianę waluty, a na dokumencie walutowym naliczony jest podatek VAT, wówczas weryfikowane jest ustawienie parametru: VAT na fakturach w walucie. Jeżeli parametr nie jest zaznaczony, wówczas pojawi się komunikat: Dokument jest wystawiony w walucie z naliczonym podatkiem VAT. Aby wczytać dokument należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: VAT na fakturach w walucie. Czy chcesz zmienić ustawienia tego parametru? Wybór opcji Tak spowoduje zaznaczenie parametru w Konfiguracji. Jeśli wybierzemy Nie, wówczas dokument nie zostanie wczytany na listę, a w podsumowaniu pojawi się informacja Nie dodano dokumentu numer_dokumentu z dnia XXXX-XX-XX. Nie ustawiono parametru w konfiguracji: VAT na fakturach w walucie. Jeśli w menu w Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry, w sekcji Waluty zaznaczony jest parametr Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie, wówczas dla dokumentów z naliczonym VATem, płatność rozbijana jest na kwotę netto w walucie oraz wartość VAT w PLN. Jeśli operator ma założoną blokadę Parametry pracy modułu handlowego – firma – Zmiana, wówczas nie pojawią się komunikaty z poziomu, których można zmienić ustawienia parametrów w konfiguracji. Kurs waluty przenoszony jest na dokument z danych dostarczanych przez usługę OCR. Typ kursu waluty ustawiamy jako Kurs średni NBP. Wartości walutowe na dokumencie przeliczane są na PLN po kursie wskazanym na dokumencie. Na podstawie tych wyliczeń uzupełniana jest tabelka VAT na zakładce [Płatności].Okno podglądu wczytanego dokumentu
Na podglądzie formularza dokumentu wczytanego ze skanu poprzez usługę OCR, z lewej strony wyświetlany jest podgląd skanu. Okno można zamknąć, natomiast przy ponownym podniesieniu formularza, będzie ono ponownie widoczne. Zapamiętywane jest ustawienie wielkości okna, natomiast nie ma możliwości jego zamknięcia na stałe. Okno można zamknąć, natomiast ponowne jego otwarcie możliwe jest po naciśnięciu przycisku Podgląd dokumentu z biblioteki![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/Podglad-dokumentu-z-biblioteki.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2023/08/ocr-b.png)
API do usługi Comarch OCR
Usługa | Adres |
---|---|
Comarch OCR – panel do zarządzania | https://www.erp.comarch.pl/OCR/ |
Comarch OCR - API | https://cr.erp.comarch.pl/api/v1/ |
Metody
Tworzenie sesji użytkownika "session" (POST)
Adres: https://cr.erp.comarch.pl/api/v1/session W nagłówku zapytania należy dołączyć następujące dane uwierzytelniające:Klucz | Wartość |
---|---|
authKey | Klucz wygenerowany w panelu do zarządzania Comarch OCR |
authSecret | Sekret wygenerowany w panelu do zarządzania Comarch OCR |
Property | Opis |
---|---|
sessionToken | Token sesji |
{
"sessionToken": "00000000-0000-0000-0000-000000000000""
}
Możliwe kody odpowiedzi HTTP:
Kod | Znaczenie |
---|---|
200 | Poprawnie wygenerowano token sesji. |
400 | Brak wymaganych parametrów w nagłówku żądania lub błędne dane. |
403 | Wymagane jest użycie SSL |
Usuwanie sesji użytkownika "session" (DELETE)
Adres: https://cr.erp.comarch.pl/api/v1/sessionW nagłówku zapytania należy dołączyć następujące wartości:
Klucz | Wartość |
---|---|
authToken | Token sesji |
Kod | Znaczenie |
---|---|
204 | Sesja poprawnie zakończona |
400 | Brak tokenu sesji w nagłówku żądania. |
403 | Wymagane jest użycie SSL |
Property | Opis |
---|---|
File | Plik o rozszerzeniu *.jpg, *.png, *bmp lub *.pdf w postaci binarnej |
Guid | Opcjonalne - GUID |
RecognizeConfiguration.RecognitionLanguage | Opcjonalny - język rozpoznawania dokumentu, 0 - j. polski (jeśli na fakturze zostanie rozpoznany język angielski, rozpoznanie nastąpi jak dla faktur angielskich), 1 - j. niemiecki, 2 - j. francuski, 3 - j. angielski -1 – rozpoznanie na podstawie języka wykrytego na dokumencie (domyślnie - j. polski) |
RecognizeConfiguration.ReturnData | Opcjonalny - informacja czy usługa ma w odpowiedzi odesłać pliki dla przetworzonych dokumentów 0 – bez plików 1 – z plikami (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.BarCodeRecognition | Opcjonalny - informacja czy należy rozpoznawać kody kreskowe da dokumentach, 0 - nie rozpoznaje kodów 1 - rozpoznaje kody 2 - łączy strony na podstawie rozpoznanych kodów (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.MergingPagesOption | Opcjonalny - informacja czy należy rozpoznawać kody kreskowe da dokumentach, 0 - nie rozpoznaje kodów 1 - rozpoznaje kody 2 - łączy strony na podstawie rozpoznanych kodów (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.ReturnDocumentPositions | Opcjonalny – czy na rozpoznanych dokumentach mają być zwrócone poszczególne pozycje z tabeli produktów 0 – bez pozycji 1 – z pozycjami (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.PaymentMethodMapping | Opcjonalny – czy na rozpoznanych dokumentach metoda płatności ma być mapowana do standardowych form płatności czy odczytana zgodnie z treścią na dokumencie 0 – bez mapowania 1 – z mapowaniem (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.RawRecognitionText | Opcjonalny – informacja czy ma zostać zwrócona oryginalna, niezmieniona treść wykryta na stronie 0 - brak oryginalnej treści 1 - oryginalna treść zostanie zwrócona (domyślnie – opcja 0) |
RecognizeConfiguration.DefaultPaymentForm | Opcjonalny – domyślna forma płatności jaka ma zostać zwrócona w przypadku nie wykrycia formy płatności na dokumencie (np. „gotówka”) (domyślnie – brak) |
RecognizeConfiguration.PagesToRecognize | Opcjonalny – informacja o numerze NIP kontrahenta który wysyła dokument (np. "1234567890") (domyślnie – brak) |
RecognizeConfiguration.DateRange | Opcjonalny – informacja jakie daty na dokumencie mają zostać uwzględnione w rozpoznaniu (np. "1.01.2023-31.12.2023") (domyślnie – brak) |
RecognizeConfiguration.RegisterType | Opcjonalny – typ rejestru, który ma być uwzględniony przy rozpoznaniu 0 – rejestr zakupu 1 – rejestr sprzedaży (domyślnie – rejestr zakupu) |
Klucz | Wartość |
---|---|
authToken | Token sesji |
Parametr | File to recognize |
---|---|
File string($binary) | |
Guid string | |
ErpModule string | |
RecognizeConfiguration.RegisterType integer($int32) | 1 = Purchase 2 = Sale |
RecognizeConfiguration.RecognitionLanguage integer($int32) | 0 = PL 1 = DE 2 = FR 3 = EN -1 = UNSET |
RecognizeConfiguration.ReturnData integer($int32) | 0 = WithoutData 1 = WithData |
RecognizeConfiguration.BarCodeRecognition integer($int32) | 0 = NoRecognition 1 = CodeRecognition 2 = DocumentBundleRecognition |
RecognizeConfiguration.MergingPagesOption integer($int32) | 0 = MergingAlgorithm 1 = FileIsOneDocument |
RecognizeConfiguration.ReturnDocumentPositions integer($int32) | 0 = WithPositions 1 = WithoutPositions |
RecognizeConfiguration.PaymentMethodMapping integer($int32) | 0 = WithoutMapping 1 = WithMapping |
RecognizeConfiguration.RawRecognitionText integer($int32) | 0 = WithoutRawRecognitionText 1 = WithRawRecognitionText |
RecognizeConfiguration.DefaultPaymentForm string | |
RecognizeConfiguration.PagesToRecognize string | |
RecognizeConfiguration.ConfigurationNipNumber string | |
RecognizeConfiguration.DateRange string |
Property | Opis |
---|---|
ExportString | Odpowiedź w formacie JSON |
Message | Komunikat o wyniku przetwarzania dokumentu przez usługę |
Code | Kod odpowiedzi |
Status | Status odpowiedzi |
AdditionalMessage | Dodatkowa informacja o pozostałych dokumentach, gdy w pakiecie pozostało 10 lub mniej dokumentów |
UriToDownload | Adres URL do strony spójnej z kodem odpowiedzi |
{ "invoices": [ { "recognizedElements": { "documentNumber": "string", "kSeFNumber": "string", "dateOfIssue": "string", "dateOfSale": "string", "dueDate": "string", "paymentForm": "string", "bankAccountNumber": "string", "orderNumber": "string", "isCorrection": true, "correctedDocumentNumber": "string", "currency": "string", "currencyExchange": { "rate": 0, "multiplier": 0, "date": "string" }, "language": "string", "carBodyNumber": "string", "isDateInRange": true }, "sellerContractor": { "tin": "string", "companyName": "string", "street": "string", "streetNumber": "string", "apartmentsNumber": "string", "postCode": "string", "postOffice": "string", "city": "string", "voivodeship": "string", "activeVATTaxpayer": true }, "buyerContractor": { "tin": "string", "companyName": "string", "street": "string", "streetNumber": "string", "apartmentsNumber": "string", "postCode": "string", "postOffice": "string", "city": "string", "voivodeship": "string", "activeVATTaxpayer": true }, "vatPositions": [ { "vatRate": 0, "vatRateDecimal": 0, "vatStatus": 0, "subtotal": 0, "vat": 0, "total": 0 } ], "pageProperties": { "firstPageNumber": 0, "documentLength": 0, "pageRotation": 0 }, "pages": [ { "pageNumber": 0, "image": "string", "rawText": "string" } ], "productItems": [ { "name": "string", "unit": "string", "productCode": "string", "ean": "string", "contractNumber": "string", "count": { "value": 0, "status": 0 }, "nettoUnitPrice": { "value": 0, "status": 0 }, "bruttoUnitPrice": { "value": 0, "status": 0 }, "netto": { "value": 0, "status": 0 }, "brutto": { "value": 0, "status": 0 }, "vatRate": { "value": 0, "status": 0 }, "vatAmount": { "value": 0, "status": 0 }, "vatStatus": { "value": 0, "status": 0 }, "discount": { "value": 0, "status": 0 } } ], "attachment": { "canRead": true, "canWrite": true, "canSeek": true, "canTimeout": true, "length": 0, "position": 0, "readTimeout": 0, "writeTimeout": 0 }, "fileUrl": "string", "barcode": { "text": "string", "type": "string" }, "barcodes": [ { "text": "string", "type": "string" } ], "guid": "string" } ], "message": "string", "url": "string", "numberOfPagesLeft": 0, "guid": "string" }Kod 400
{ "httpCode": 0, "internalErrorCode": 0, "message": "string", "url": "string" }Kod 403
{ "httpCode": 0, "internalErrorCode": 0, "message": "string", "url": "string" }Kod 415
{ "httpCode": 0, "internalErrorCode": 0, "message": "string", "url": "string" }Tabela błędów metody "invoice/recognize" w przypadku kodu błędu >= 400
HttpCode | InternalErrorCode | Opis | Dodatkowe informacje |
---|---|---|---|
401 | 101 | Błąd podczas autentykacji użytkownika | |
401 | 102 | Niepoprawny numer klucza | |
503 | 104 | Przerwa techniczna | |
401 | 105 | Token sesji wygasł lub jest niepoprawny | |
401 | 106 | Brak podpisanej klauzuli RODO | Link do formularza z umową w 'Url' |
402 | 107 | Brak wykupionego pakietu przez klienta | |
401 | 108 | Klient został zablokowany ze względu na brak opłaconego pakietu | |
401 | 109 | Brak dostępu do API OCR (autentykacja przez token) | |
401 | 110 | Wykorzystany pakiet dokumentów | Link do sklepu w 'Url' |
401 | 111 | Brak wystarczającej liczby dokumentów w pakiecie | Link do sklepu w 'Url' |
500 | 112-116,199 | Błędy po stronie serwera | |
401 | 117 | Błąd podczas autentykacji użytkownika z wykorzystaniem NIPu | |
503 | 118 | Przerwa serwisowa | |
400 | 119 | Niepoprawny parametr | Nazwa parametru w 'Message' |
401 | 101 | Błąd podczas autentykacji użytkownika | |
401 | 102 | Niepoprawny numer klucza | |
503 | 104 | Przerwa techniczna | |
401 | 105 | Token sesji wygasł lub jest niepoprawny |