Płace i Kadry
- przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 6480,67 zł
- minimalna stawka uczniów I roku: 324,03 zł (5%)
- minimalna stawka uczniów II roku: 388,84 zł (6%)
- minimalna stawka uczniów III roku: 453,65 zł (7%)
- młodociany – przyuczenie: 259,23 zł (4%)
- najniższe wynagrodzenie dla etatu: 3490 zł
- minimalna stawka godzinowa dla umów: 22,80 zł
- wskaźnik waloryzacji: 103,9%.
- najniższe wynagrodzenie dla etatu: 3600 zł
- minimalna stawka godzinowa dla umów: 23,50 zł
- ulgi podatkowej,
- podwyższonych kosztów uzyskania,
- zwolnienia z PIT dla osób wychowujących czwórkę dzieci,
- zwolnienia z PIT dla osób, które wróciły z zagranicy,
- zwolnienia z PIT dla osób, które ukończyły 60/65 lat.
-
- nie jest odliczana ulga podatkowa,
- jeśli pracownik ma ustawione podwyższone koszty uzyskania przychodu jako 300 zł (pole Koszty uzyskania przychodu z tytułu: opcja 3 lub 4) w wypłacie będą odliczane w kwocie podstawowej, czyli 250 zł,
- jeśli pracownik ma ustawione zwolnienie z PIT jako: Osoba powyżej 60/65 lat niepobierająca emerytury, Osoba wychowująca co najmniej czworo dzieci, Osoba, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Polski nie będzie ono stosowane.
- Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-11(29) do systemu e-Deklaracje.
- Dostosowano wydruk PIT-2 Oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do nowego wzoru obowiązującego od 01.01.2023 r.
- Umożliwiono przekazanie nowego wzoru deklaracji PIT-8AR(12) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
- Umożliwiono wydruk deklaracji PIT-8AR(12) oraz wydruk Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) z poziomu ‘Lista podatku na PIT-8AR’.
- Dodano możliwość samodzielnego resetowania hasła administratora aplikacji Comarch HRM z poziomu Comarch ERP Optima dla Klientów posiadających lokalną instalacje Comarch HRM lub w Chmurze Standard. Opcja dostępna jest wyłącznie dla operatora Admin z poziomu Narzędzia / Korekty danych .
- W związku z wprowadzeniem wysyłki SMS do pracowników w aplikacji Comarch HRM, w konfiguracji firmy Płace / Comarch HRM dodano parametr Zezwalaj na wysyłkę wiadomości SMS z Comarch HRM. Parametr jest domyślnie zaznaczony decyduje o możliwości wysyłki powiadomień SMS do pracowników.
Zmiany
1. Naliczanie ekwiwalentu. Dodano nowy sposób dopełnienia podstawy ekwiwalentu za urlop w przypadku, gdy w okresie, z którego ustala się średnią wysokość zmiennych składników wynagrodzenia, pracownik przepracował tylko część miesiąca. Zgodnie z rozporządzeniem urlopowym, jeżeli pracownik nie przepracował pełnego okresu przyjmowanego do podstawy ustalenia ekwiwalentu, to wynagrodzenie faktycznie wypłacone mu w tym okresie dzieli się przez liczbę dni pracy, za które przysługiwało to wynagrodzenie, a otrzymany wynik mnoży się przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Do tej pory w programie dopełniane w ten sposób były tylko składniki zmienne wypłacone w miesiącach, w których wystąpiła nieobecność. Po zmianie dopełnieniu będzie podlegać wynagrodzenie z całego okresu przyjmowanego do wyliczenia podstawy. Nowy sposób oparty jest na parametrze Elementy zmienne dopełniane z uwzględn. łącznej ilości dni pracy i normy z całego okresu przyjętego do wylicz. ekwiwal. dostępnym z poziomu Konfiguracja / Płace / Parametry/ Wynagrodzenie/ ekwiwalent za urlop. W przypadku zaznaczenia parametru jeśli pracownik w okresie, z którego są przyjmowane elementy zmienne do podstawy nie przepracował całego okresu elementy, które powinny być dopełnione – mają ustawioną opcję wliczania do ekwiwalentu jako 'wliczać po dopełnieniu’, 'wliczać po przeliczeniu i dopełnieniu’ oraz 'wliczać jak zasadnicze’ (dla pracowników zatrudnionych na stawce godzinowej) – z każdego miesiąca (w tym z miesięcy gdzie nie było nieobecności) są dzielone przez czas przepracowany zsumowany z miesięcy, z których uwzględniamy elementy i pomnożone przez normę ustaloną także ze wszystkich miesięcy, które wliczamy do podstawy. W przypadku gdy parametr jest odznaczony podczas wyliczania podstawy ekwiwalentu za urlop dopełniany jest tylko miesiąc, w którym wystąpiła nieobecność. 2. Oddelegowanie do pracy za granicą. Wprowadzono zmiany w wyliczaniu podstawy podatku oraz składek ZUS dla pracowników oddelegowanych do pracy za granicą w związku ze zmianą kwot diet od 29.11.2022. 3. Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3. Umożliwiono zablokowanie przed zmianami Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3. W menu kontekstowym dodano opcję Zablokuj deklarację. 4. Parametry w konfiguracji. Uporządkowano parametry kadrowo-płacowe w konfiguracji firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry). W oknie Parametry zostały dodane zakładki:- [Dane kadrowe i deklaracje], w której dostępne są parametry, przeniesione z dotychczasowej sekcji Parametry dotyczące danych kadrowych i deklaracji.
- [Naliczanie wypłat], w której dostępne są parametry, które były wcześniej w sekcji Parametry dotyczące naliczania wypłat bez parametrów dotyczących urlopu/ekwiwalentu.
- [Wynagrodzenie/ ekwiwalent za urlop], w której dostępne są wszystkie parametry dotyczące urlopu/ ekwiwalentu.
- [Spłaty pożyczek], w której dostępne są parametry przeniesione z sekcji Spłaty pożyczek.
Poprawiono
1. PIT 11.- Poprawiono wykazywanie w deklaracji PIT-11 kosztów uzyskania przychodów gdy wypłacono umowę o rodzaju PIT-8B 8.Udział w organach stanowiąc. osobie z kodem tytułu ubezpieczenia 2250.
- Jeżeli pracownik miał wypłacony element, który w konfiguracji miał zaznaczony parametr Składka członkowska na rzecz związków zawodowych to po ponownym wejściu w naliczoną deklarację PIT-11 pojawiał się niepotrzebnie komunikat informujący o konieczności zaktualizowania deklaracji w wyniku zmian. Przeliczenie deklaracji powodowało wykazanie podwójnej wartości składki.
- W przypadku gdy pracownik korzystający ze zwolnienia PIT dla młodych przekroczył roczny limit zarobków (85.528 zł) w wypłacie, w której był rozliczany tzw. Pakiet mobilności nie naliczały się podstawy i składki społeczne.
- W sytuacji, gdy w tym samym miesiącu deklaracji były naliczane dwie wypłaty pracownika, z wynagrodzeniem zasadniczym i w pierwszej wypłacie był więcej niż jeden składnik w wynagrodzeniu zasadniczym (pomniejszenie z tytułu nieobecności lub odchyłek od normy, tj. powyżej lub poniżej normy) – w drugiej naliczanej wypłacie Pomniejszenie o 30% diet było zmniejszone o kwoty rozliczone w pierwszej liście płac. Działanie poprawiono.
- Poprawiono naliczanie wynagrodzenia za urlop pracownika tymczasowego, w przypadku, gdy miał wypłacone dopłaty do nadgodzin.
- Przywrócono możliwość naliczenia wypłaty dla pracownika tymczasowego, który przez część miesiąca był dodatkowo oddelegowany.
- W przypadku, gdy w konfiguracji firmy był zaznaczony parametr Średnia do urlopu wg daty wypłaty i pracownik otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze i elementy zmienne w różnych terminach, w niektórych przypadkach elementy zmienne należne za trzy miesiące były dzielone przez czas pracy z czterech miesięcy. Działanie poprawiono.
- Jeśli w konfiguracji firmy był zaznaczony parametr Średnia do urlopu wg daty wypłaty i do podstawy ekwiwalentu były wliczane dodatki okresowe oraz dodatki miesięczne to przy wyliczeniu średniej z elementów zmiennych przyjmowana była niepoprawna ilość miesięcy. Działanie poprawiono.
- Poprawiono naliczenie podstawy ekwiwalentu w przypadku, gdy do podstawy wliczane były elementy zmienne naliczone na listach płac z ustawioną opcję ‘Wstecz’.
Księgowość
Nowości
1. Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznych na nowych formularzach obowiązujących za rok 2022 wraz z ich wydrukami oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera:- PIT-28(25) z załącznikami: PIT-28/B(19), PIT/O(27), PIT/D(30), PIT/2K(9), PIT/WZR(2),
- PIT-36(30) z załącznikami: PIT/B(20), PIT/O(27), PIT/D(30), PIT/2K(9), PIT/ZG(7), PIT/Z(11), PIT/BR(6), PIT/IP(4), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(2),
- PIT-36L(19) z załącznikami: PIT/B(20), PIT/ZG(7), PIT/Z(10), PIT/BR(6), PIT/O(27), PIT/IP(4), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(2).
Deklaracja PIT-28(25)
Na formularzu deklaracji PIT-28(25) dodano sekcję C. Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnione od podatku. Sekcja zawiera informacje o rodzaju zwolnienia oraz przychodach objętych zwolnieniem. Sekcja może zostać uzupełniona automatycznie na podstawie formularza właściciela lub ręcznie przez użytkownika. Jeżeli na karcie właściciela w polu Zwolnienie z PIT z tytułu na dowolny dzień roku podatkowego 2022 wskazano przyczynę zwolnienia z podatku to na deklaracji PIT-28 zaznaczany jest automatycznie odpowiedni rodzaj ulgi.Deklaracja PIT-36(30)
Na formularzu deklaracji PIT-36(30) dodano możliwość zaznaczenia rodzaju zwolnienia w sekcji D Przychody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148, 152, 153 i 154 ustawy oraz dodano nowe przychody objęte zwolnieniem. Sekcja może zostać uzupełniona automatycznie na podstawie formularza właściciela lub ręcznie przez użytkownika. Jeżeli na karcie właściciela w polu Zwolnienie z PIT z tytułu na dowolny dzień roku podatkowego 2022 r. wskazano przyczynę zwolnienia z podatku to na deklaracji PIT-36(30) zaznaczany jest automatycznie odpowiedni rodzaj ulgi.- Zwiększenia straty na podstawie artykułu 26i ust. 2 pkt 1 oraz ust. 8 ustawy (odpowiednio poz. 260 dla podatnika i poz. 261 dla małżonka),
- Zmniejszenia straty na podstawie artykułu 26i ust. 2 pkt 2 oraz ust. 7 ustawy (odpowiednio poz. 264 dla podatnika i poz. 265 dla małżonka),
- Zmniejszenia straty na podstawie artykułu 26i ust. 2 pkt 2 oraz ust. 7 ustawy (odpowiednio poz. 284 dla podatnika i poz. 285 dla małżonka).
Deklaracja PIT-36L(19)
Na formularzu deklaracji PIT-36L(19) dodano sekcję D. Przychody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154 ustawy. Sekcja zawiera informacje o rodzaju zwolnienia oraz przychodach objętych zwolnieniem. Sekcja może zostać uzupełniona automatycznie na podstawie formularza właściciela lub ręcznie przez użytkownika. Jeżeli na karcie właściciela w polu Zwolnienie z PIT z tytułu na dowolny dzień roku podatkowego 2022 r. wskazano przyczynę zwolnienia z podatku to na deklaracji PIT-36L(19) zaznaczany jest automatycznie odpowiedni rodzaj ulgi.- poz. 56 i poz. 61 Zwiększenia straty na podstawie artykułu 26i ust. 2 pkt 1 oraz ust. 8 ustawy,
- poz. 58 i poz. 63 Zmniejszenia straty na podstawie artykułu 26i ust. 2 pkt 2 oraz ust. 7 ustawy.
- poz. Składki członkowskie na rzecz związków zawodowych ograniczana jest do wysokości 500 zł,
- poz. Wydatki poniesione w ramach ulgi na zabytki ograniczana jest do wysokości 500 000 zł,
- poz. Wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) ograniczana jest do wysokości 250 000 zł.
- przejścia z PIT-28 na PIT-36 w trakcie roku od lipca 2022 r.,
- przejścia z PIT-28 na PIT-36 po roku podatkowym,
- przejście z PIT-36L na PIT-36 po roku podatkowym.
- od przychodów uzyskanych od 1.01.2022 do 30.06.2022 r. zapłaci ryczałt ewidencjonowany i rozliczy przychody na formularzu PIT-28 złożonym do 2.05.2023,
- od dochodów uzyskanych od 1.07.2022 do 31.12.2022 r. zapłaci podatek według skali i będzie zobligowany do złożenia zeznania PIT-36 do 2.05.2023.
- PIT-28 – przy ustawieniu rodzaju księgowości w Konfiguracji firmy/ Księgowość/ Parametry Ewidencja ryczałtowa w bazie Klienta oraz wskazując miesiąc czerwiec 2022 na liście firm w aplikacji Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe,
- PIT-36 – przy ustawieniu rodzaju księgowości w Konfiguracji firmy/ Księgowość/ Parametry Księga podatkowa w bazie Klienta oraz wskazując miesiąc grudzień 2022 na liście firm w aplikacji Comarch ERO Optima Biuro Rachunkowe.
- Umożliwiono wydruk deklaracji PIT-8AR(12) oraz PIT-11(29)
- Umożliwiono przekazanie deklaracji PIT-8AR(12) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
Zmiany
1. Księgowość. Zaktualizowano listę Organizacji Pożytku Publicznego zgodnie z Wykazem organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za rok zgodnie z art. 27a ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, zaktualizowanym 17 listopada 2022 roku. 2. Księgowość. Stare wzory deklaracji. Zablokowano możliwość dodawania starych wersji formularzy deklaracji PIT-28(21), PIT-36(26), PIT-36L(15). Naliczenie korekty deklaracji, jej wydruk oraz wysyłka do systemu e‑Deklaracje na starszej wersji formularza dostępne będą jeżeli w bazie naliczono deklarację pierwotną za dany okres czasu w odpowiedniej wersji formularza. 3. Księgowość kontowa. Zaliczka na CIT-8. Na wydruk zaliczki na CIT-8 przenoszona jest pełna nazwa firmy uzupełniona w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy. 4. Kwoty indywidualne. Od stycznia 2023 r. najem prywatny będzie mógł być rozliczany tylko na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. W związku z tym dodaliśmy komunikaty, aby użytkownik miał możliwość odpowiedniego przygotowania do zmian. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wskazano Księga podatkowa lub Księgowość kontowa oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Działalność wybrano Najem, Dzierżawa to podczas dodawania kwoty indywidualnej od stycznia 2023 r. pojawia się komunikat: W Konfiguracji Firmy -> Księgowość -> Działalność typ działalności ustawiony jest jako najem, natomiast rodzaj księgowości w Konfiguracji Firmy -> Księgowość -> Parametry jako księgowość podatkowa. Od 01.01.2023 najem prywatny powinien być rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli jest to najem prywatny proszę zmienić rodzaj księgowości na ewidencję ryczałtową. Jeżeli jest to najem w ramach działalności gospodarczej proszę zmienić w konfiguracji typ działalności na 'działalność gospodarcza’. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wskazano Księga podatkowa lub Księgowość kontowa oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Działalność wybrano Gospodarcza lub W strefie ekonomicznej, a w kwotach właściciela dodano udział na zakładce [Najem] to podczas dodawania kwoty indywidualnej od stycznia 2023 r. pojawia się komunikat: Od 01.01.2023 najem prywatny powinien być rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli jest to najem prywatny nie musisz nic robić. Jeżeli jest to najem w ramach działalności gospodarczej należy przenieść go na zakładkę 'Dz. gospodarcza’. 5. Kwoty indywidualne. Podczas dodawania kwoty za dany miesiąc, jeżeli użytkownik doda lub usunie kolejną działalność to miesiąc wskazany na formularzu kwoty blokowany jest do edycji. 6. Ewidencja ryczałtowa. Płatność do zaliczki na PIT-28 wyliczonej za grudzień/ czwarty kwartał 2022 r. tworzona jest w Preliminarzu płatności z Terminem płatności na 28.02.2023 r. 7. Rejestry VAT oraz ewidencja dodatkowa. Umożliwiono odpięcie okna podglądu dokumentów, dzięki czemu można je przenieść na drugi monitor. 8. Biuro Rachunkowe. Wybór właściciela przy podglądzie zaliczki/ deklaracji PIT lub wypłaty. W przypadku podglądu zaliczki/ deklaracji PIT lub wypłaty właściciela jeśli na liście dostępny jest właściciel, który został oznaczony w programie Comarch ERP Optima jako Archiwalny, zmieniono kolor w którym się on pojawia na liście z czerwonego na szary. 9. Biuro Rachunkowe. Informacja dla Klientów. W przypadku generowania pliku pdf z informacją dla Klientów na wydruku zmieniono tytuł dotyczący deklaracji ZUS na Deklaracja ZUS DRA oraz Deklaracja ZUS DRA właściciela. 10. Wczytywanie danych w usłudze Comarch OCR. Dodano możliwość pobierania danych adresowych oraz nazwy kontrahenta z istniejącej karty kontrahenta. Parametr Przenieś dane adresowe z karty kontrahenta podczas dodawania dokumentów znajduje się w Start/Konfiguracja/Program/OCR/Parametry.Poprawiono
1. Księgowość kontowa. Księgowania okresowe. Jeżeli w polu Kwota dodano odwołanie do zapytania SQL i treść zapytania zawierała więcej niż 975 znaków, podczas przeliczania zestawienia następowało zamknięcie programu. Działanie poprawiono. 2. Księgowość kontowa. Bilans otwarcia. Zoptymalizowano inicjalizowanie bilansu otwarcia. 3. Księgowość kontowa. Dzienniki. W specyficznych przypadkach podczas eksportu bieżącego widoku do pliku Excel z poziomu zakładki [Konto] nie były przenoszone wszystkie pozycje widoczne na liście. Działanie poprawiono. 4. Rejestry VAT. Deklaracja VIU-DO. Przywrócono możliwość odblokowania deklaracji VIU-DO, do której odebrano UPO. 5. Rejestry VAT. Poprawiono wyświetlanie stawek z częścią ułamkową na wydruku Rejestr VAT/ Wydruk pełny – wszystkie stawki. 6. Rejestry VAT. Dotyczy Comarch ERP Optima w Chmurze Standard. W specyficznych przypadkach nie wyświetlał się podgląd dokumentu PDF dodanego za pomocą usługi Comarch OCR. Działanie poprawiono. 7. Opis analityczny. Przyspieszono dodawanie opisu analitycznego na dokumentach. 8. Praca rozproszona. Poprawiono import kontrahentów z przypisanymi atrybutami. 9. Biuro Rachunkowe. Konwersja baz. Z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe podczas seryjnego konwertowania wielu baz program zawieszał się. Działanie poprawiono. 10. Biuro Rachunkowe. Informacja dla Klientów. W szczególnych przypadkach, gdy w bazie biura rachunkowego w pieczątce zostało dodane logo, było ono źle skalowane i podczas generowania pliku pdf z informacją dla Klientów pojawiał się komunikat: Błąd zapisywania pliku. Rozmiar strony był za mały, aby sformatować zawartość obiektu w raporcie. Działanie poprawiono. 11. Biuro Rachunkowe. Informacja dla Klientów. Jeśli w bazie przeliczona była pierwotna deklaracja ZUS DRA dla pracowników oraz korekta tej deklaracji, to na wydruku Informacje o podatkach i składkach ZUS pojawiała się dodatkowa pozycja dot. deklaracji ZUS DRA pracowników na kwotę 0,00. Działanie poprawiono.Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Nowości
1. Automatyczna synchronizacja z Comarch Apfino. Umożliwiono automatyczną synchronizację danych (płatności, faktur, kontrahentów) z platformą Comarch Apfino. Zgodnie z ustawionym harmonogramem przesyłane są informacje dotyczące nowych oraz zmienionych dokumentów. Dzięki temu bez wykonywania przez Użytkownika ręcznej wysyłki, dane po stronie Comarch Apfino są aktualne. Synchronizacja płatności – automatycznie przesyłane są informacje dotyczące:- nowych i zmienionych, jak również usuniętych płatności,
- płatności, które nie były jeszcze przesyłane lub od czasu ich wysyłki nastąpiły zmiany,
- płatności o statusie innym niż bufor,
- wszystkich płatności z wyjątkiem tych pochodzących z list płac.
- faktury które jeszcze nie były przesłane do Comarch Apfino,
- Faktury Sprzedaży, w tym faktury finalne i korekty, zatwierdzone i nieanulowane (nie są wysyłane faktury zaliczkowe, faktury VAT marża oraz faktury pierwotne),
- dokumenty z wybranym kontrahentem będącym płatnikiem o statusie: Krajowy,
- dokumenty, na których wybrana jest forma płatności o typie przelew,
- dokumenty utworzone po uruchomieniu automatycznej synchronizacji z Comarch Apfino (dokumenty dodane wcześniej powinny być wysłane ręcznie przez Użytkownika).
Zmiany
1. Nowe okno logowania. Zmieniono wygląd okna logowania do programu Comarch ERP Optima. Na zakładce [Ogólne] pod polami Operator, Hasło (widocznym kiedy operator ma ustawione hasło) oraz Firma dostępna jest lista modułów: Domyślnie zaznaczone są moduły przypisane na karcie wskazanego powyżej operatora. Jeżeli określony moduł nie jest dostępny na kluczu, pojawia się przy nim znak ostrzeżenia wraz z informacją Brak dostępnych modułów w kluczu. Jeżeli wybrany na oknie logowania operator ma dostępną tylko jedną firmę do wyboru, wówczas automatycznie ta firma wskazywana jest w polu Firma. Na zakładce [Pozostałe opcje] znajdują się pola Serwer, Baza konfiguracyjna, Serwer klucza oraz Numer klucza. Po kliknięciu znajdującego się obok pola Serwer klucza przycisku Zmień aktywne stają się pola Serwer klucza oraz Numer klucza. Pole Serwer klucza jest polem tekstowym umożliwiającym wpisanie nazwy serwera SQL, na którym zainstalowany został Menadżer Kluczy. Pole Numer klucza jest rozwijalnym polem z numerami kluczy dodanymi na wskazanym serwerze klucza. Po kliknięciu znajdującego się obok pola Numer klucza przycisku Dodaj otwierane jest okno umożliwiające dodanie nowego klucza wirtualnego: Na oknie należy uzupełnić pola Identyfikator Klienta Comarch, Numer PIN i Numer klucza. Po zatwierdzeniu zmian za pomocą przycisku klucz wirtualny jest dodawany w Menadżerze Kluczy. Jeżeli klucza nie uda się aktywować (np. podano nieprawidłowe dane lub nie udało się połączyć z serwerem Comarch) pojawia się komunikat: Nie udało się aktywować modułów na kluczu [NUMER]. Otwórz Comarch ERP Menadżer kluczy na serwerze [NAZWA_SERWERA] i na zakładce Konfiguracja sprawdź stan dodanego klucza. W przypadku wystąpienia takiego komunikatu należy usunąć klucz lub poprawić podane dane z poziomu Menadżera Kluczy. Kliknięcie przycisku powoduje zamknięcie okna bez zapisywania zmian (dodania nowego klucza). Na dole zakładki [Pozostałe opcje] znajdują się parametry:- Logowanie serwisowe bez pobierania licencji (parametr widoczny dla operatora ADMIN)
- Ignoruj inne ustawienia systemu dotyczące serwera klucza.
- Usługa nie jest skonfigurowana. (Serwis Operacji Automatycznych nie został skonfigurowany ani uruchomiony na żadnym stanowisku),
- Usługa skonfigurowana na stanowisku NAZWA_STANOWISKA jest aktualnie zatrzymana. (usługa została skonfigurowana na wskazanym stanowisku, ale nie jest obecnie uruchomiona),
- Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA. (usługa została skonfigurowana i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na tym samym stanowisku),
- Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA. Możesz ją zatrzymać tylko na tym stanowisku. (usługa została skonfigurowana i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na innym stanowisku).
Poprawiono
1. Kopia bezpieczeństwa. Umożliwiono wykonanie kopii bezpieczeństwa bazy konfiguracyjnej w przypadku, kiedy połączenie z silnikiem baz danych skonfigurowane jest przy użyciu loginu SQL i hasło użytkownika SA jest inne niż standardowe. 2. Nazwa firmy. Podczas odtwarzania bazy firmowej z kopii bezpieczeństwa umożliwiono wpisanie spacji w polu z nazwą dla odtwarzanej firmy. 3. Usuwanie bazy. Po wybraniu w kreatorze usunięcia lub odłączenia bazy danych opcji „Fizyczne skasowanie bazy danych z serwera”, baza jest usuwana z serwera baz danych oraz z listy firm w programie. 4. Odtwarzanie bazy z kopii. Umożliwiono zastąpienie istniejącej bazy firmowej podczas odtwarzania bazy z kopii bezpieczeństwa . 5. Podłączanie bazy konfiguracyjnej. Podczas podłączania istniejącej na serwerze bazy konfiguracyjnej nie jest dopisywany do nazwy wskazanej bazy przedrostek „CDN_KNF_”. 6. Dodawanie deklaracji. Podczas dodawania deklaracji mógł pojawiać się komunikat: „Nie można nawiązać połączenia, ponieważ komputer docelowy aktywnie go odmawia”. Działanie poprawiono. 7. Tłumaczenie pozycji w menu na listach. W menu podręcznym, pojawiającym się po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na nagłówku innej kolumny niż ta, w oparciu o którą została posortowana lista, nazwa funkcji Clear all sorting została zmieniona na Usuń wszystkie sortowania. 8. Instalator. Subskrypcja BI dla Comarch ERP Altum i Comarch ERP XL blokowała instalację Comarch ERP Optima. Działanie poprawiono.Kasa/Bank
Nowości
1. Comarch Apfino – przekazywanie płatności. Powiększono listę rodzajów dokumentów, których płatności można przesłać z Comarch ERP Optima do Comarch Apfino. Oprócz wysyłanych już wcześniej zdarzeń związanych z fakturami sprzedaży można teraz przesłać płatności dotyczące pozostałych dokumentów, np. do deklaracji, faktur zakupu, dokumentów wprowadzonych do rejestru VAT, ewidencji dodatkowej lub wprowadzonych bezpośrednio do preliminarza płatności. Przekazujemy wszystkie płatności, które nie są w buforze. Nie przesyłamy płatności związanych z listami płac. W celu wysłania płatności do Comarch Apfino możemy wykorzystać przycisk , operację z menu kontekstowego Przekaż do Comarch Apfino lub Serwis Operacji Automatycznych (SOA). Dzięki SOA płatności będą wysyłane automatycznie wg ustalonego wcześniej harmonogramu. Cykliczność wysyłania płatności spowoduje, że na platformie Comarch Apfino będzie zawsze aktualna informacja o stanie wydatków i wpływów. Po zalogowaniu się do platformy Comarch Apfino przekazane z Comarch ERP Optima płatności widoczne są w części Płatności, na Liście wydatków i Liście wpływów. W celu zrealizowana danej płatności należy wejść na Listę wydatków i kliknąć w przycisk Zapłać. Usługę płatności realizuje Blue Media S.A.Zmiany
1. Diety i ryczałty – podróż poza granicami kraju. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy od 11.2022 roku nowe wartości diet za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w krajach innych niż Polska. W programie kwoty diety z tytułu podróży służbowej, ryczałt za nocleg, limit za nocleg podpowiadają się w zależności od daty rozliczenia delegacji. W przypadku, gdy okres delegacji obejmuje 29.11.2022 roku przy rozliczeniu delegacji powinny być zastosowane 2 stawki diet (ryczałtów). W tym celu na delegacji należy wprowadzić podróż w 2 etapach, pierwszy etap do 28.11.2022 roku, drugi etap od 29.11.2022 rok i w zależności od daty rozliczenia delegacji samodzielnie skorygować kwotę diety (ryczałtów). 2. Diety i ryczałty krajowe. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość diety z tytułu podróży służbowej na terenie kraju, ryczałtu za nocleg, ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejskiej oraz limit za nocleg. Od 01.2023 roku dieta w czasie podróży służbowej wynosi 45 zł, ryczałt za nocleg to 67,50 zł, ryczałt za dojazd wynosi 9 zł, limit wydatków za nocleg wzrósł do 900 zł. W przypadku, gdy czas trwania delegacja obejmuje 01.01.2023 roku należy zastosować 2 stawki diet (ryczałtów). Delegacja powinna posiadać 2 etapu, pierwszy do 31.12.2022 roku i drugi od 01.01.2023 roku, a kwota diety (ryczałtu) powinna być samodzielnie skorygowana.Poprawino
1. Santander WebService. Poprawiono eksport do banku płatności oznaczonych jako MPP. W polu z opisem zamiast 35 eksportujemy maksymalnie 33 znaki. 2. Santander WebService. W pewnych przypadkach po zaimportowaniu historii zapisy bankowe związane z MPP nie posiadały uzupełnionego opisu. Działanie poprawiono. 3. Citi Handlowy – API. W niektórych przypadkach przy ponownym pobraniu Informacji o stanie środków na rachunku bankowym pojawiał się komunikat: Nie udało się pobrać salda z systemu bankowego z powodu wystąpienia błędu. Dane wejściowe nie są prawidłowym ciągiem Base-64, ponieważ zawierają znak o podstawie innej niż 64, więcej niż dwa znaki wypełnienia lub niedozwolony znak wśród znaków wypełnienia. Działanie poprawiono. 4. Preliminarz. Na liście Płatności w sekcji Filtr aktywny przywrócono poprzedni układ okna. 5. Rozmiar okien. Umożliwiono zmniejszenie rozmiaru okna. Problem dotyczył: listy raportów i rejestrów kasowych/bankowych, listy płatności, listy rozliczonych i nierozliczonych dokumentów, listy ponagleń, potwierdzeń, not odsetkowych i kompensat. 6. Kompensaty. Poprawiono działanie funkcji Kompensaty i pól NumerPelny1 i NumerPelny2. W przypadku długich numerów zwracane było 30 znaków, a nie pełny numer. Działanie poprawiono.Handel z magazynem
Nowości
1. OCR.- Umożliwiono odczytywanie Faktur Sprzedaży w języku angielskim i zapisywanie ich jako Faktury Zakupu na liście Faktur Zakupu. Za pomocą Comarch OCR odczytywane są zdjęcia i skany dokumentów spełniające określone parametry.
- Wprowadzono możliwość automatycznego pobierania numerów rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT dla kontrahentów dodawanych automatycznie z dokumentów wczytywanych za pomocą Comarch OCR. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry zaznaczony jest parametr Automatyczne pobieranie rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT, dla dodawanego automatycznie kontrahenta następuje weryfikacja w Wykazie podatników VAT na podstawie jego numeru NIP i pobierane są numery rachunków bankowych kontrahenta. Jeżeli parametr w konfiguracji nie jest zaznaczony, kontrahent dodawany jest bez importu listy rachunków bankowych.
- Wprowadzono możliwość sparametryzowania pobierania danych kontrahenta podczas odczytywania dokumentów. Aby zdecydować skąd mają być pobierane dane, należy odpowiednio ustawić parametr: Przenoś dane adresowe z karty kontrahenta podczas dodawania dokumentów, który znajduje się w Start/Konfiguracja/ Program/ OCR/ Parametry. W przypadku zaznaczenia tego parametru, dane kontrahenta takie jak: nazwa oraz adres będą pobierane z karty kontrahenta w programie. Jeżeli parametr nie będzie zaznaczony dane będą pobierane z bazy REGON. Dla nowo zakładanych kart kontrahenta dane zawsze są pobierane z bazy REGON. W przypadku zaznaczenia tego parametru, dane kontrahenta takie jak: nazwa oraz adres będą pobierane z karty kontrahenta w programie. Jeżeli parametr nie będzie zaznaczony dane będą pobierane z bazy REGON. Dla nowo zakładanych kart kontrahenta dane zawsze są pobierane z bazy REGON.
Zmiany
1. Oświadczenie o kraju pochodzenia węgla. Umożliwiono wydruk wielu wartości dla atrybutów: OŚW_KRAJ_POCHO_WĘGLA, OŚW_REGION_WYDOBYCIA, OŚW_DATA_WPROWADZENI, OŚW_DATA_NABYCIA na Oświadczeniu o kraju pochodzenia węgla. 2. Kody EAN. Zmieniono treść komunikatu pojawiającego się w momencie występowania duplikacji kodów EAN na karcie towaru. Obecnie wyświetlany jest komunikat: Duplikacja identyfikatora EAN. Zweryfikuj wartości w polu Kod oraz EAN. 3. Wydruki. Zmieniono rodzaj domyślnego wydruku w programie na wydruk Eko w sytuacji, gdy użytkownik nie ustawił wcześniej żadnego wydruku jako domyślnego.Poprawiono
1. Import cennika. Poprawiono działanie programu w zakresie aktualizacji cen podczas importu cennika z pliku MS Excel w wersji angielskiej programu. 2. OCR. W wersji chmurowej po zaczytaniu Faktury poprzez OCR, podgląd zaczytanego pliku wyświetla się prawidłowo.Współpraca z Comarch EDI
Poprawiono
1. Korekta do Faktury Sprzedaży. Poprawiono eksport korekt do Faktury Sprzedaży.Współpraca z Comarch e-Sklep
Nowości w Comarch e-Sklep
1. Zdjęcia na podstawie pliku URL Umożliwiliśmy dodanie załączników na podstawie linku URL. Dodawanie danych binarnych w postaci URL jest dostępne na karcie towaru na zakładce Atrybuty w sekcji Załączniki.Cennik – dodawanie załączników w postaci URL
Wybranie opcji: Dodaj plik na podstawie URL umożliwia dodanie pliku w postaci URL do towaru, który będzie prezentowany w e-Sklepie. Maksymalny rozmiar zdjęcia nie może być większy niż 512 kB. W celu usunięcia dodanego URL, należy zaznaczyć dodany załącznik i zastosować ikonę kosza.Zmiany w Comarch e-Sklep
1. Stawki VAT dla OSS. Rozbudowaliśmy funkcjonalność testów integralności o sprawdzanie stawek VAT dla OSS. 2. Allegro – karta kontrahenta. Zablokowaliśmy wysyłanie do e-Sklepu karty kontrahenta, który pochodzi z allegro.pl.
Współpraca z wszystko.pl
Nowości wszystko.pl
1. Import zamówień z wszystko.pl Umożliwiliśmy import zamówień z platformy wszystko.pl.Formularz wszystko.pl – zakładka [Ogólne]
- Definicja RO – schemat numeracji dla zamówień tworzonych przy synchronizacji z platformą wszystko.pl
- Seria – seria wykorzystywana w definicji schematu numeracji dla RO wskazanej powyżej
- Koszt przesyłki (pole wymagane) – należy przypisać pozycję usługową z cennika, która będzie odpowiednikiem kosztu przesyłki z wszystko.pl. Nazwa i koszt usługi będą przesyłane ze sklepu wraz zamówieniem. Dla wskazanego z cennika kosztu przesyłki nie ma możliwości usunięcia, czy też oznaczenia jako karta nieaktywna
- Cena domyślna – wskazana cena będzie domyślnie stosowana przy tworzeniu ofert.
- Magazyny – lista magazynów, z których mają być wysyłane ilości na wszystko.pl; brak wskazanego magazynu oznacza, że ilość będzie wysyłana zbiorczo ze wszystkich magazynów.
Formularz wszystko.pl – zakładka [Dodatkowe]
- Formy płatności – umożliwia zmapowanie form płatności wg pobranych definicji z platformy wszystko.pl.
-
- dla zamówień opłaconych – przelew
- dla zamówień za pobraniem – gotówka
- Zakładaj kartoteki kontrahentów – dla importowanych zamówień zostaną utworzone karty kontrahentów
- Mapuj kontrahentów – parametr pozwala na kontrolowanie podczas importu kontrahentów istnienia takich samych kart kontrahentów na podstawie NIP i e-mail kontrahenta z zakładki Ogólne. Przy synchronizacji osób fizycznych mapowanie będzie odbywało się po adresie mailowym. Natomiast przy synchronizacji kontrahentów będących podmiotami gospodarczymi w pierwszej kolejności sprawdzane jest, czy w bazie Comarch ERP Optima znajduje się kontrahent o danym numerze NIP i e-mail i z tym kontrahentem tworzone jest powiązanie. Jeśli nie zostanie znaleziony taki kontrahent to sprawdzana jest zgodność po NIP. Jeśli w bazie nie zostanie znaleziony również taki kontrahent to zostanie założona nowa karta kontrahenta.
Synchronizacja z wszystko.pl
Jeżeli został zaznaczony parametr: Pobierz zamówienia to synchronizacja przebiega według następującej kolejności:- Import zamówień
- Przesyłanie ilości oraz cen do ofert
- Aktualizowanie statusów zamówień na platformie wszystko.pl, w tym aktualizacja listów przewozowych
- dla zamówień opłaconych – przelew
- dla zamówień za pobraniem – gotówka
Rezerwacja odbiorcy zakładka [wszystko.pl]
Informacje ogólne:- Do zamówienia wystawić – Paragon lub Faktura, w zależności od wyboru Klienta podczas składania zamówienia na platformie wszystko.pl
- Numer zamówienia – numer zamówienia nadany we wszystko.pl
- Forma płatności – w polu przenosi się forma płatności wybrana przez Klienta podczas składania zamówienia. Pole nie jest możliwe do edycji.
- Status płatności – status płatności zamówienia: Nieopłacone/ Opłacone/ Rozpoczęto
- Uwagi Klienta – w pole przenoszone są dodatkowe uwagi klienta.
- Sposób dostawy – rodzaj dostawy
- Nazwa sposobu dostawy – nazwa sposobu dostawy wybranego przez Klienta podczas składania zamówienia. Jeśli Użytkownik zmieni sposób dostawy na zamówieniu w programie, pole jest czyszczone.
- Status zamówienia – w polu można ustawić status dostawy dla zamówienia. Na dokumencie RO można edytować status zamówienia ręcznie lub poziomu operacji seryjnych – natomiast bez możliwości wyboru Nowe i Anulowane.
- Nazwa– imię i nazwisko lub nazwa firmy
- Dane adresowe– Ulica, nr budynku/lokalu, miasto oraz kod pocztowy (dane do punktu odbioru) Jeśli podczas składania zamówienia we wszystko.pl Klient wybierze sposób dostawy – Paczkomaty InPost, na zamówienie w programie Comarch ERP Optima przenoszone są dane paczkomatu wybranego przez Klienta (kod paczkomatu, ulica, nr ulicy, miejscowość, kod pocztowy). Operator ma możliwość uzupełnienia również Kodu paczki na takim zamówieniu w programie.
Seryjna zmiana parametrów płatności i dostawy
Realizacja zamówienia Realizacja zamówienia polega na wygenerowaniu do zamówienia dokumentów handlowych lub magazynowych. Po całkowitej realizacji zamówienia, przy synchronizacji do wszystko.pl zostanie wysłana informacja o tym, że zamówienie zostało zrealizowane, a status zamówienia zmieni się na „Zrealizowane”. Na liście Rezerwacji Odbiorcy w menu rozwijalnym dostępnym w Operacjach Seryjnych istnieje opcja przekształcenia dokumentów RO. Dostępne są opcje:- Zgodnie z zamówieniem – przekształcenie zgodnie z ustawieniami zawartymi na RO na zakładce wszystko.pl
- Do Faktury sprzedaży
- Do Paragonu
- Do Wydania Zewnętrznego
Seryjne przekształcenie zamówienia
Na Rezerwacji Odbiorcy, a także na Paragonie, Fakturze Sprzedaży i Wydaniu Zewnętrznym generowanych do zamówienia, na zakładce Kontrahent można uzupełnić numer listu przewozowego oraz informację o nazwie przewoźnika (pole Kurier). Podczas synchronizacji dane zostają przekazane do wszystko.pl. Anulowanie zamówienia: Jeżeli istnieje potrzeba anulowania zamówienia Klienta, możliwe jest to poprzez anulowanie dokumentu RO w Comarch ERP Optima. Należy zatwierdzić dokument i dopiero po zatwierdzeniu wykonać funkcję Anulowanie dokumentu dostępną w menu kontekstowym na liście RO. Usunięcie dokumentu RO będącego w buforze zaimportowanego z wszystko.pl jest blokowane przez program. Po anulowaniu zamówienia we wszystko.pl, przy synchronizacji danych status zamówienia zmieni się na Anulowane.CRM i Serwis
CRM
Nowości
1.Metoda uwierzytelniania OAuth2. W konfiguracji konta e-mail umożliwiono uwierzytelnienie poprzez protokół OAuth2, który daje możliwość korzystania z weryfikacji dwuetapowej podczas logowania. Wprowadzone rozwiązanie jest obecnie dostępnie wyłącznie dla Microsoft 365 Outlook. Konfiguracja protokołu połączenia z serwerem pocztowym Konfiguracja protokołu OAuth2 jest dostępna wyłącznie dla Użytkowników z aktualną gwarancją. Podczas konfiguracji skrzynki pocztowej, na zakładce [Serwery], w zaawansowanych opcjach ustawień konta e-mail dostępna jest do wyboru metoda uwierzytelniania: OAuth2. W polu Metoda uwierzytelniania domyślnie podpowiada się opcja wykryj automatycznie. Wykrywanie rodzaju protokołu i zmiana uwierzytelniania do konta Po uzupełnieniu adresu poczty wychodzącej (SMTP), jeżeli jako metoda uwierzytelniania wybrana jest opcja wykryj automatycznie system weryfikuje jakie protokoły uwierzytelniania są obsługiwane przez serwer pocztowy. W zależności od uzyskanej odpowiedzi, automatycznie ustawiany jest określony protokół w opcjach zaawansowanych. Jeśli została wybrana metoda uwierzytelniania: OAuth2, wówczas w oknie konfiguracji konta e-mail jest widoczny przycisk Zaloguj się do konta. Pole z możliwością wprowadzenia hasła będzie niedostępne. W przypadku, gdy Użytkownik wybierze w pierwszej kolejności przycisk Testuj połączenie zamiast przycisku Zaloguj się do konta, program rozpocznie proces uwierzytelniania. Proces logowania do konta poprzez protokół OAuth2 Po wybraniu przycisku Zaloguj się do konta Użytkownik zostanie przekierowany do domyślnej przeglądarki, gdzie powinien zalogować się do swojego konta pocztowego. W tym czasie, w programie Comarch ERP Optima będzie widoczna stosowna informacja: Podłączanie do konta. Proszę czekać…- Jeśli w ciągu 3 minut nie nastąpi prawidłowe zalogowanie, Użytkownik otrzyma komunikat: Nie udało się podłączyć do konta.
- Po poprawnym zalogowaniu do konta w programie Comarch ERP Optima zostaną zapisane niezbędne dane, pojawi się również informacja: Udało się podłączyć do konta. Użytkownicy konfigurujący skrzynkę pocztową według protokołu IMAP zostaną automatycznie przekierowani na zakładkę [Foldery IMAP].
Serwis
Poprawiono
1. Zlecenia serwisowe. Poprawiono działanie programu w zakresie wyświetlania daty zamknięcia zlecenia po utworzeniu Przesunięcia Międzymagazynowego z poziomu Zlecenia serwisowego, zapisaniu go i przekształceniu do dokumentu: Rezerwacji Wewnętrznej, Faktury Sprzedaży lub Wydania Zewnętrznego.Aktualizacje po wydaniu wersji
Aktualizacja w dniu 20.01.2023
1. Księgowość kontowa. W szczególnych przypadkach podczas równoczesnego księgowania na kilku stanowiskach mogły powstać duplikaty zapisów księgowych. Po instalacji aktualizacji nowe duplikaty już nie będą tworzone. Aby sprawdzić, czy takie duplikaty nie powstały wcześniej, należy na liście Księgowość/ Dzienniki uruchomić Konstruktor filtra i na zakładce [Zaawansowane] wprowadzić wyrażenie: exists (select * from cdn.DekretyNag dekrety2 where dekrety2.DeN_Dokument=A.DeN_Dokument and dekrety2.DeN_TS_Zal=A.DeN_TS_Zal and dekrety2.DeN_KwotaWn=A.DeN_KwotaWn and dekrety2.DeN_KwotaMa=A.DeN_KwotaMa and dekrety2.DeN_DeNId<>A.DeN_DeNId and dekrety2.DeN_Typ=2) Wyfiltrowane zapisy należy usunąć i ponownie zaksięgować dokumenty, dla których powstały duplikaty, lub usunąć tylko te zapisy, które nie mają powiązania do dokumentu źródłowego. 2. Księgowość. Deklaracje. Dodano możliwość wysyłki deklaracji PIT-28(25), PIT-36(30), PIT-36L(19) wraz z załącznikami do systemu e-Deklaracje. 3. Wydruk deklaracji PIT-11 do jednego pliku. Udostępniono wydruk umożliwiający utworzenie jednego pliku PDF dla zaznaczonych deklaracji PIT-11.Aktualizacja w dniu 16.01.2023
1. KSeF. Poprawiono generowanie tokena do wymiany danych z Krajowym Systemem eFaktur. 2. Wszystko.pl. Wprowadzono operacje seryjne dla ofert wysyłanych na platformę wszystko.pl.Aktualizacja w dniu 10.01.2023
1. Seryjne wyliczanie deklaracji PIT-11. Zoptymalizowano seryjne naliczanie deklaracji PIT-11. W niektórych przypadkach naliczonych seryjnie deklaracji nie można było podejrzeć / wysłać do systemu e-Deklaracje. 2. Zaliczka na PIT-36. Poprawiono wyliczenie podatku na zaliczce na PIT-36 w przypadku skorzystania przez podatnika z zerowej ulgi podatkowej.Aktualizacja w dniu 05.01.2023
1. Naliczanie zajęcia komorniczego. Poprawiono wyliczanie kwoty wolnej od potrąceń dla wypłat wypłacanych w 2023 roku. 2. Naliczanie ulgi podatkowej. Przywrócono możliwość odliczenia w wypłacie podwójnej kwoty ulgi podatkowej.Aktualizacja w dniu 04.01.2023
1. Księgowość. Deklaracje. Dodano możliwość naliczenia i wydruku deklaracji rocznych PIT-28(25), PIT-36(30), PIT-36L(19) wraz z załącznikami na formularzach obowiązujących za rok 2022. Eksport do systemu e-Deklaracje zostanie udostępniony w drugiej połowie stycznia. 2. PIT- 11. Poprawiono wykazywanie na deklaracji PIT-11(29) kosztów uzyskania dla przychodów ze stosunku pracy w przypadku, gdy pracownik w trakcie roku dokonał zmiany kosztów z podwyższonych na podstawowe, a faktycznie odliczone koszty w wypłatach przekraczały kwotę 3000 zł. 3. Limit płatności gotówkowych. Kontrola limitu płatności gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami została przywrócona do kwoty 15 tys. zł. 4. Weryfikacja rachunków bankowych w Wykazie podatników VAT. Poprawiono kontrolę limitu płatności, dla których rachunek bankowy jest weryfikowany w Wykazie podatników VAT. 5. Metoda uwierzytelniania OAuth2. Poprawiono komunikację z serwerami Microsoft 365 Outlook w zakresie- Odbierania wiadomości przez protokół POP3
- Zapisywania konfiguracji odbierania poczty przez protokół IMAP.
Aktualizacja w dniu 22.12.2022
1. Alior Bank WebService, eksport przelewów zagranicznych. Dostosowano eksport przelewów zagranicznych do zmian wprowadzonych przez bank.Instalacja i reinstalacja systemu
Instalacja systemu
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych. Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima. Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji. Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2023.1.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.Reinstalacja do najnowszej wersji 2023.1.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2023.0.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2023.1.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2023.1.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Wszystko.pl | ||
Comarch e-Sklep | 2022.5 lub wyższy | |
Comarch e-Sale | 2022.5 lub wyższy | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2023.0.1 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2021.1.1 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2021.1.1 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2022.0.2 MSSQL lub wyższa 2022.0.2 PostgreSQL lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2022.5 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2023.0 |