Koszty samochodu właściciela od 1 stycznia 2019 r.
Od 1 stycznia 2019 roku istnieje możliwość:
Powyższy przykład został opracowany w oparciu o 75%. Chcąc księgować 80% należy zastąpić 0.75 wartością 0.80
Moduł Księga Podatkowa
Na formularzu kategorii o typie Koszty dostępny jest domyślnie odznaczony parametr Księguj w koszty.
Zaznaczenie parametru przenosi się podczas importu kategorii z poziomu Narzędzia/ Importy/ Z innej bazy danych oraz poprzez mechanizm pracy rozproszonej pomiędzy bazami prowadzonymi w formie Księgi Podatkowej.
Jeżeli na dokumencie wprowadzonym do rejestru VAT zakupu wybrano w pozycji dokumentu sumowane są wszystkie pozycje z tą samą kategorię (kwoty netto i VAT z odliczeniami na NIE), a następnie przemnażane przez % kosztów i tak księgowane do KPiR.
W przypadku ewidencji dodatkowej kosztów:
Jeżeli na dokumencie amortyzacji wybrano kategorię z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty to podczas księgowania dokumentu na zapis w Księdze Podatkowej przenoszona jest kwota przemnożona przez % wskazany na formularzu kategorii. Podczas księgowania zaznaczonych dokumentów amortyzacji kwota każdego dokumentu jest przemnażana przez % wskazany na formularzu kategorii, a następnie sumowana i przenoszona do KPiR.
- zaliczenia w koszty uzyskania przychodów 100% wydatków na użytkowanie samochodu będącego środkiem trwałym w firmie, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,
- zaliczenia w koszty uzyskania przychodów 75% wydatków na użytkowanie samochodu będącego środkiem trwałym w firmie, ale wykorzystywanego do celów mieszanych (firmowych i prywatnych),
- zaliczenia w koszty uzyskania przychodów 20% wydatków na użytkowanie samochodu będącego własnością właściciela firmy, ale nie będącego środkiem trwałym w firmie.
Przykład
Poniżej prezentujemy przykładowy schemat księgowania faktury za paliwo w koszty zgodnie z nowymi przepisami. Schemat dostępny jest do pobrania pod linkiem. Schemat księgowy należy zaimportować z poziomu Księgowość/Inne/Schematy księgowe naciskając ikonę , wskazując plik z dysku a następnie wykonując import za pomocą ikony .
Schemat należy dostosować do Państwa planu kont.
W przedstawionym przykładzie na fakturze zakupowej została wybrana przykładowa kategoria szczegółowa o symbolu „EKSPLOATACJA SAM”. Tak jak w przypadku kont, nazwę kategorii należy dostosować do własnej listy.
W związku z powyższym w warunku schematu księgowego zamiast symbolu ‘EKSPLOATACJA SAM’ należy wpisać nazwę kategorii wybranej na pozycji faktury zakupowej.
Poniżej prezentujemy przykładowe wyrażenia które należy wpisać w poszczególnych polach schematu księgowego.
Aby zaksięgować 75% kwoty netto można wskazać (pozycja 1 na zrzucie powyżej):
W polu Kwota:
ROUND(@Netto*0.75,2)
W polu Warunek (wyrażenie ‘Kod kategorii’ zastępujemy swoim własnym kodem):@KategoriaElem ='Kod kategorii'
Aby zaksięgować w koszty 75% kwoty VAT można wskazać (pozycja 2 na zrzucie powyżej):
W polu Kwota: ROUND (@Vat*0.75,2)
W polu Warunek (wyrażenie ‘Kod kategorii’ zastępujemy swoim własnym kodem): @Odliczenia ='NIE' AND @KategoriaElem ='Kod kategorii'
Aby zaksięgować 25% kwoty netto można wskazać (pozycja 3 na zrzucie powyżej):
W polu Kwota: @Netto - ROUND(@Netto*0.75,2)
W polu Warunek(wyrażenie ‘Kod kategorii’ zastępujemy swoim własnym kodem):@KategoriaElem ='Kod kategorii'
Aby zaksięgować 25% kwoty VAT (NKUP) można wskazać (pozycja 4 na zrzucie powyżej):
W polu Kwota: @Vat - ROUND(@Vat*0.75,2)
W polu Warunek (wyrażenie ‘Kod kategorii’ zastępujemy swoim własnym kodem):@Odliczenia ='NIE' AND @KategoriaElem ='Kod kategorii'
Aby zaksięgować pozostałą Kwotę VAT można wskazać:
W polu Kwota: @Vat
W polu Warunek: @Odliczenia ='TAK'
Uwaga
Jeżeli parametr Księguj w koszty zaznaczony zostanie na formularzu kategorii na której zaznaczono wcześniej parametr Podziel odliczenia to użytkownik powinien zweryfikować Kolumnę do księgowania do KPiR i wybrać przykładowo 13. Inne – tak, aby dokument został zaksięgowany do Księgi Podatkowej. Wynika to z tego, iż dotychczas tego typu dokumenty nie podlegały księgowaniu do KPiR z poziomu rejestru VAT/ ewidencji dodatkowej. Stosowano do nich natomiast tzw. “Kilometrówkę” i korzystano z opcji Rozliczenia samochodu.
Uwaga
Wybór w nagłówku dokumentu w rejestrze VAT zakupu kategorii z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty nie powoduje zaksięgowania do KPiR kwoty przemnożonej przez % wskazany na formularzu kategorii. Aby na zapis księgowy trafiła kwota przemnożona przez % wskazany na formularzu kategorii, kategoria ta musi zostać wybrana w pozycji dokumentu w rejestrze VAT zakupu.
- jeżeli na dokumencie uzupełniono Kwoty dodatkowe i wskazano w nich kategorię z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty to podczas księgowania dokumentu na zapis w Księdze Podatkowej przenoszona jest kwota uzupełniona w pozycji Kwot dodatkowych przemnożona przez % wskazany na formularzu kategorii do kolumny KPiR wybranej w Kwotach dodatkowych,
- jeżeli na dokumencie uzupełniono Kwoty dodatkowe i wskazano w nich kategorię bez zaznaczonego parametru Księguj w koszty to podczas księgowania dokumentu na zapis w Księdze Podatkowej przenoszona jest cała kwota uzupełniona w Kwotach dodatkowych,
- jeżeli na dokumencie nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty to podczas księgowania dokumentu na zapis w Księdze Podatkowej przenoszona jest kwota przemnożona przez % wskazany na formularzu kategorii do kolumny KPiR wskazanej na formularzu kategorii,
- jeżeli na dokumencie nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię bez zaznaczonego parametru Księguj w koszty to podczas księgowania dokumentu na zapis w Księdze Podatkowej przenoszona jest cała kwota.
Uwaga
Kwota kosztu podlegająca księgowaniu do KPiR wyliczana jest jako suma pozycji, w których wybrano kategorię z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty, przemnażana przez % wskazany na formularzu kategorii, a następnie zaokrąglana i przenoszona do KPiR.
Informacje o firmie - Księgowość
Informacje o firmie są prezentowane na oknie Start dostępnym w menu Start. Po naciśnięciu przycisku Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.
Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.
Informacje o firmie wspólne dla KP - Księga Podatkowa oraz KH - Księga Handlowa:
Deklaracja INTRASTAT do zrealizowania - informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 3-go do 10-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji INTRASTAT za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji INTRASTAT i naliczyć deklaracje. Funkcja ta dostępna jest w przypadku kiedy Użytkownik nie posiada modułu Handel.
Deklaracja VAT-7 - informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-7 za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji JPK_V7 i naliczyć deklaracje.
Deklaracja VAT-9M - informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-9M za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji VAT-9M i naliczyć deklaracje.
Zaliczka na PIT-36 - informacja o konieczności przygotowania zaliczki PIT-36 – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem płatności zaliczki, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca. Jeżeli w bazie brak zaliczki na PIT-36 w danym miesiącu to pojawia się informacja o braku wyliczonej zaliczki. W przypadku gdy brak zatwierdzonej zaliczki na PIT-36 to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy zaliczek na PIT-36 i naliczyć zaliczkę.
Deklaracja VAT-UE - informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-UE za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji VAT-UE i naliczyć deklaracje.
Informacje o firmie dla KP - Księga Podatkowa:
Zaliczka na PIT-4R - informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca, jeśli brak zatwierdzonej zaliczki na PIT-4R (deklaracji pomocniczej) za poprzedni miesiąc. Z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji PIT-4R i naliczyć deklaracje.
Informacje o firmie dla KH - Księga Handlowa:
Zaliczka na CIT-8 - informacja o konieczności przygotowania zaliczki CIT-8 – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem płatności zaliczki, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca. Jeżeli w bazie brak zaliczki na CIT-8 w danym miesiącu to pojawia się informacja o braku wyliczonej zaliczki. Z pozycji Informacji bieżących możemy klikając na informacji bezpośrednio przejść do listy zaliczek i naliczyć/zatwierdzić zaliczkę na CIT-8.
iKsięgowość24
Sekcja iKsięgowość24 zawiera pozycje:
- Klienci biura – opcja umożliwia dodawanie Klientów biura rachunkowego do Internetowej Wymiany Dokumentów.
- Wiadomości od Klientów – opcja umożliwia komunikowanie się z Klientami biura rachunkowego bezpośrednio z poziomu programu Comarch ERP Optima.
- Prawo do przeglądania i dodawania Klientów
- Prawo do korespondowania z Klientami biura
- Nazwa firmy,
- NIP,
- Adres e-mail Klienta,
- ID Comarch Klienta,
- Oddział biura obsługujący Klienta,
- Program (możliwe wartości: Comarch ERP Optima / Comarch ERP XT / Comarch Moje BR),
- Data ważności programu,
- Status wymiany (możliwe wartości: Aktywne / Nieaktywne).
- Data uruchomienia wymiany,
- Status zamówienia.
-
- Wymieniam Dane: BRAK,
- Numer Klienta (ID), z którym wymieniam dane: 0
- Dane nowego Klienta,
- Dane biura rachunkowego.
- NIP Klienta (uzupełniane automatyczne numerem NIP z pieczątki firmy, do której użytkownik jest aktualnie zalogowany, z możliwością zmiany),
- Oprogramowanie, z jakiego korzysta/będzie korzystał Twój Klient (możliwość wyboru opcji Comarch Moje BR / Comarch ERP XT lub Comarch ERP Optima),
- Adres e-mail Klienta (pole dostępne w przypadku wyboru w poprzednim polu opcji Comarch Moje BR / Comarch ERP XT, uzupełniane automatyczne adresem e-mail z pieczątki firmy, do której użytkownik jest aktualnie zalogowany, z możliwością zmiany),
- ID Comarch Twojego Klienta (pole dostępne w przypadku opcji Comarch ERP Optima, uzupełniane przez użytkownika odpowiednim numerem ID).
- Oddział biura, które prowadzi obsługę Klienta (w polu podpowiada oddział jaki jest wskazany w Konfiguracji Programu / Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja, z możliwością zmiany na inny z rozwijalnej listy),
- Imię i nazwisko osoby w biurze odpowiedzialnej za kontakt z Klientem (w polu podpowiada się imię i nazwisko aktualnie zalogowanego operatora),
- Adres e-mail osoby odpowiedzialnej za kontakt z Klientem (w polu podpowiada się adres e-mail wskazany na karcie aktualnie zalogowanego operatora).