Księgowość
Nowości
- Biuro Rachunkowe. Raporty. Dokumenty od Klientów (IWD). W Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe w operacjach seryjnych Raporty dodano nowy raport Dokumenty od klientów (IWD).
Raport ten informuje:
- w jakim okresie oraz do których baz nastąpił import dokumentów przesłanych przez Klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD)
- o typie i ilości przesłanych dokumentów
- uwzględnia również firmy do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.
Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm.
Podczas generowania raportu pojawia się okno do wskazania zakresu dat za jaki ma zostać wygenerowany raport.
Zakres dat wskazywany na tym oknie dotyczy daty importu dokumentów do baz Klientów w biurze rachunkowym.
Informacje jakie wyświetlają się na raporcie zależą od tego z jakiego oprogramowania korzysta Klient biura oraz jakie dokumenty wysłał.
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP Optima w raporcie mogą pojawić się informacje dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych
- List płac
- Raportów kasowych/bankowych
- Zapisów kasowych/bankowych
- Płatności
- Kompensat
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch Moje BR w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych.
Raport zawiera również informacje dot. baz, które są skonfigurowane pod Internetową Wymianę Dokumentów i do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.
Jeśli podczas generowania raportu, na liście firm zostanie zaznaczona baza Klienta, która nie będzie skonwertowana do aktualnej wersji, pojawi się stosowny komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych.
Zmiany
- Rejestry VAT oraz ewidencja dodatkowa. Import za pomocą pracy rozproszonej i pliku VAT_R. Jeżeli w importowanym pliku nie uzupełniono wymaganej nazwy rejestru, do którego powinny trafić dokumenty, to import się nie powiedzie i dokumenty nie zostaną dodane. Pojawi się komunikat: Nie uzupełniono rejestru do którego ma zostać dodany dokument.
- Zamknięcie miesiąca u Klientów korzystających z Comarch ERP XT/ Comarch Moje BR w Biurze rachunkowym. Zmiana statusu oraz daty zamknięcia jest możliwa dla miesięcy poprzednich w stosunku do miesiąca bieżącego. Podczas próby zmiany statusu oraz daty zamknięcia dla miesiąca bieżącego oraz dla miesięcy przyszłych na karcie kontrahenta w bazie Biura rachunkowego pojawia się ostrzeżenie: Nie można zamknąć miesiąca bieżącego lub przyszłego. W bazie Klienta Biura rachunkowego na oknie Status miesiąca pola ze statusem i datą zamknięcia dla miesiąca bieżącego i kolejnych są zablokowane do edycji.
Poprawiono
- Rejestry VAT/ przychodów/ kosztów. Przywrócono możliwość dodawania rejestrów VAT sprzedaży/ zakupu, rejestru przychodów/ kosztów w przypadku pobrania tylko modułu dostępowego i modułu Faktury lub Handel, lub Handel Plus.
- Praca rozproszona. W specyficznych sytuacjach, podczas importu dokumentów do rejestrów VAT, załączniki nie były zapisywane w bazie danych. Działanie poprawiono.
- Biuro Rachunkowe. Rejestrator Czasu Pracy (RCP). W przypadku, gdy w Comarch ERP Optima w Start/Konfiguracja/Stanowisko/Biuro Rachunkowe/Parametry zaznaczony był parametr Automatyczne uruchamianie aplikacji RCP, uruchamiając Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe i wybierając z zakładki Menu opcję Uruchom RCP rejestrator czasu pracy nie uruchamiał się. Działanie poprawiono.
Płace i Kadry
Poprawiono
- Wynagrodzenie zasadnicze dla stref. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika, który pracował w kilku strefach i w miesiącu wypłaty wynagrodzenia miał zmianę stawki.
- Składka zdrowotna. Poprawiono naliczenie składki zdrowotnej u kierowców z umową IFT-1.D.10 Przychód określony zgodnie z art.29 i art.30 ustawy, gdy przychód był niższy niż przeciętne prognozowanie wynagrodzenie.
- Wydruk Lista umów B2B (sPrint) i Ewidencja pracy zdalnej (sPrint). Jeśli w momencie generowania wydruku lista pracowników była posortowana po kolumnie z wartościami dotyczącymi zatrudnienia np. dacie zatrudnienia, pojawiał się komunikat błędu i nie można było wygenerować wydruku. Działanie poprawiono.
Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Poprawiono
- Certyfikaty. W programie Comarch ERP Optima w Chmurze Standard wyświetlana jest przyjazna nazwa na oknie Wybierz certyfikat.
- Serwis Operacji Automatycznych - Comarch Apfino. Chmura Standard. Przywrócono automatyczną synchronizację danych do Comarch Apfino.
- Praca terminalowa – pobieranie rachunków bankowych. W przypadku pracy terminalowej wykorzystującej obsługę kanałów wirtualnych (zaznaczony parametr Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej w Konfiguracji Stanowiska/ Ogólne/ Parametry), rachunki bankowe z Wykazu podatników VAT pobierane są ze stacji roboczej zamiast z głównego serwera. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
- Praca terminalowa – wysyłka VAT-UE i JPK_V7. Poprawiono wysyłkę deklaracji VAT-UE oraz plików JPK_V7 przy włączonej obsłudze kanałów wirtualnych w wersji stacjonarnej programu. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
- PKWiU. Występujący w Comarch ERP Optima skrót PKWiU nie jest już tłumaczony na angielski w przypadku zmiany języka programu.
Kasa/Bank
Nowości
- Alior Bank Webservice. Dodano komunikat przy wygasającym certyfikacie. Jeżeli certyfikat został dodany w Comarch ERP Optima w wersji 2024.6.1 i do jego wygaśnięcia zostało 30 dni lub mniej, po zalogowaniu do programu, zostanie wyświetlony komunikat: Twój certyfikat, z którego korzystasz do komunikacji z Alior Bankiem, wygasa [DATA]. W celu przedłużenia ważności certyfikatu, wykonaj odnowienie w serwisie bankowości
Zmiany
- PKO BP Webservice. Zmieniono datę kursów waluty dla eksportu przelewów SEPA. W przypadku gdy wśród zaznaczonych do eksportu przelewów są tylko SEPA, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+1 czyli TOMNEXT. W przypadku, gdy wśród zaznaczonych przelewów są zarówno przelewy SEPA jak i zagraniczne, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+2 czyli SPOT.
- Formularz rejestru kasa/bank. Dodano na formularzu rejestru kasowego/bankowego ikonę podglądu formularza banku. Po wybraniu na formularzu typu rejestru konto bankowe lub karta kredytowa i uzupełnieniu akronimu banku, uaktywni się ikona lupy, służąca do podglądu formularza wybranego banku.
- Okno importu przelewów. Zmieniono ergonomię i wygląd okna importu przelewów. Na oknie wyboru formatu wymiany, należy wybrać parametry importu przelewów. Następnie przyciskiem ‘Dalej’, uruchomione zostanie zaczytanie przelewów i sprawdzenie duplikatów przelewów. W tym momencie na oknie Import wyciągów wyświetli się lista przelewów.
Na oknie z zaimportowanymi przelewami, widoczny będzie przycisk ‘Zapisz’, który spowoduje import przesłanych przelewów do programu Comarch ERP Optima.
Instalacja i reinstalacja systemu
Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.6.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.
Reinstalacja do najnowszej wersji 2024.6.1 jest możliwa z wersji 2019. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2019, a dopiero następnie wersję 2024.6.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.6.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.
Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2024.6.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Comarch e-Sklep | 2024.3 lub wyższy | |
Comarch e-Sale | 2024.3 lub wyższy | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2024.6 lub wyższy | |
Comarch PPK | 2024.2 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2024.0 lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2024.0.1 lub 2024.1 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.0.0 | |
Comarch DMS | 2024.0.0, 2024.1.0 lub 2024.2.0 |
Handel z magazynem
Poprawiono
- Kurierzy DPD i DHL – zamawianie kuriera. Jeśli na formularzu faktury sprzedaży, na zakładce [Dokumenty] wskazano powiązany dokument zlecenia nadania przesyłki i otworzono go do podglądu, wówczas na formularzu ZNP aktywny będzie przycisk – Zamów kuriera, Po kliknięciu przycisku, możliwe będzie zamówienie kuriera.
Aktualizacje po wydaniu wersji
Aktualizacja w dniu 09.10.2024
- Zmiany w deklaracjach
- Na deklaracji ZUS RPA wysyłanej bezpośrednio do ZUS umożliwiono uzupełnienie informacji o okresach pracy nauczycielskiej wykonywanej w placówkach wymienionych w Karcie Nauczyciela.
- Usunięto problem naliczania deklaracji podatkowych oraz ZUS po aktualizacji Windows 11 do wersji 24H2.