CRM i Serwis

CRM

Poprawiono

  1. Oferta handlowa w walucie. Poprawiono wartości prezentowane na podglądzie wydruku oferty handlowej w walucie obcej, na której edytowany był kurs waluty.
  2. Oferta handlowa – szablon zapisany do pliku. Poprawiono wyświetlanie danych na szablonie oferty otworzonym z zapisanego wcześniej lokalnie pliku.

Serwis

Poprawiono

  1. Formularz zlecenia serwisowego – dokumenty powiązane. Na formularzu zlecenia serwisowego, na zakładce [Dokumenty] w sekcji Dokumenty powiązane, na liście wyboru dokumentów powiązanych zmieniona została nazwa Bilans otwarcia magazynu na Bilans otwarcia i zamknięcia magazynu.



Płace i Kadry

Nowości

  1. Wskaźniki Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia
    Wartości  obowiązujące od 01.12.2024:

    • przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 8161,62 zł,
    • minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 652,92 zł,
    • minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 734,54 zł,
    • minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 816,16 zł,
    • młodociany – przyuczenie: 571,31 zł,

    Podstawa prawna:

    Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 13 listopada 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2024 r. (M.P. z 2024, poz. 971)

  2. Deklaracja podatkowe:

    • Umożliwiono naliczenie, wydruk oraz wysyłkę do systemu e-Deklaracje deklaracji: PIT-11(29) z załącznikiem PIT-R(22), PIT-8C (12) , PIT-8AR (14) na formularzach obowiązujących za 2024 rok.
    • Umożliwiono naliczenie oraz wydruk deklaracji IFT-1/1R(17) na formularzu obowiązującym za 2024 rok. Wysyłka do systemu e-Deklaracje zostanie umożliwiona po udostępnieniu schem przez Ministerstwo Finansów.
      • W związku z dodaniem nowych pozycji na deklaracji IFT-1/1R w sekcji D w typie wypłaty umożliwiono wskazanie nowych pozycji PIT: IFT – 1.D.10. Przychód określony zgodnie z art.30 ustawy oraz IFT – 1.D.10. Przychód określony zgodnie z art.30a ustawy. Dodatkowo zmieniono opis pozycji IFT – 1.D. 10 Przychód określony zgodnie z art.29 i art.30 ustawy na IFT – 1.D.10 Przychód określony zgodnie z art.29.
      • W sekcjach E-P będą wykazywane przychody wykazane w sekcji D w podziale według stawek podatkowych zastosowanych do danego rodzaju przychodu opodatkowanego. Stawka podatkowa jest pobierana z konfiguracji typu wypłaty.Korekta ręczna kwot wykazywanych w sekcji D automatycznie zmieni kwoty w sekcjach szczegółowych E-P.
      • W związku z dodaniem na deklaracji IFT-1/1R informacji o telefonie i adresie e-mail osoby kontaktowej w konfiguracji firmy (Start/ Konfiguracja/Firma/ Dane firmy/ PIT – 4R, CIT, ZUS DRA,IFT – 2R) w sekcji Przedstawiciel PIT – 4R dodano nowe pola: E – mail oraz Telefon. Podane dane w konfiguracji będą automatycznie wykazywane na deklaracji IFT-1/1R. Użytkownik może podać te dane także podczas seryjnego naliczania deklaracji IFT-1/1R.

  3. Deklaracja PIT-11. Podczas edycji deklaracji PIT-11 z poziomu okna Deklaracje PIT pracowników umożliwiono przejście do kolejnej naliczonej deklaracji bez konieczności zamykania i otwierania formularza deklaracji za pomocą nowych opcji: Następny oraz Poprzedni. Jeśli Użytkownik zmieni jakieś dane na deklaracji podczas przejścia do kolejnej deklaracji zostanie zapytanie czy dane mają zostać zapisane. W przypadku, gdy po naliczeniu deklaracji, a przed jej edycją zostały zmienione dane wpływające na deklarację PIT-11 danej osoby i Użytkownik zatwierdzi zmianę danych podczas otwarcia formularza przejście do kolejnej deklaracji za pomocą opcji Następny/Poprzedni automatycznie zapisze deklarację z nowymi danymi. Przechodzenie do kolejnej deklaracji otwiera PIT-11 w wersji 28 lub wyższej, dlatego zalecamy przed przeglądaniem wyfiltrowanie deklaracji np. za 2024 rok.
  4. Sprawozdanie GUS Z – 02 Badanie kosztów pracy. Dodano nowy raport GUS Z – 03 Badanie kosztów pracy (sPrint). Wydruk jest możliwy do wykonania z poziomu (Płace i Kadry/Podgląd wydruku lub Wydruk danych/ Wydruki do GUS/ Z – 02 Badanie kosztów pracy).
    Sprawozdanie zawiera dane o:

    • przeciętnej liczba osób pełnozatrudnionych, niepełnozatrudnionych, uczniów,
    • czasie pracy w godzinach normalnych oraz nadgodzinach,
    • czasie nieprzepracowanym,
    • składnikach kosztu pracy.

    Raport jest możliwy do wykonania za wskazany rok kalendarzowy.

    W związku z dodaniem nowego sprawozdania GUS w definicji typu wypłaty na zakładce [Szczegółowe] w polu Wliczać do GUS dodano nowe pozycje: dodatki za staż, nagroda jubileuszowa, odprawa emerytalna/rentowa, dodatki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, świadczenia o charakterze rzeczowym, pozostałe wydatki. Składniki, które będą miały ustawione powyższe pozycje będą uwzględniane w sprawozdaniu Z-02 w dedykowanych pozycjach w dziale 4.

  5. Algorytm 9. Umożliwiono dodawanie dodatków zdefiniowanych według algorytmu 9 na listę stałych dodatków pracownika.

Zmiany

  1. Podstawa zasiłku chorobowego. Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie ZUS, wprowadzono zmiany w sposobie uwzględniania wynagrodzenia z miesiąca, w którym pracownik korzystał ze zwolnienia z powodu siły wyższej w podstawie chorobowej. W miesiącu wymagającym dopełnienia, w którym pracownik przebywał na zwolnieniu z powodu działania siły wyższej oraz, gdy występowała również inna nieobecność usprawiedliwiona np. zwolnienie chorobowe otrzymane wynagrodzenie będzie najpierw uzupełniane o 50% siły wyższej, a następnie na ogólnych zasadach o dni nieobecności usprawiedliwionej.
  2. Zasiłki wypłacane przez firmę. Wprowadzono zmiany w wypłacaniu przez firmę w imieniu ZUS zasiłków z ubezpieczenia chorobowego oraz wypadkowego na przełomie roku. Jeżeli ZUS rozpoczął wypłatę zasiłku przed dniem 1 stycznia, zasiłek będzie naliczany z kwotą 0 za nieprzerwany okres niezdolności do pracy w nowym roku kalendarzowym, nawet jeżeli od dnia 1 stycznia płatnik składek jest zobowiązany do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym. W przypadku zmiany rodzaju pobieranego zasiłku po 1 stycznia zasiłek będzie wypłacany przez płatnika i będzie naliczany z kwotą.
  3. Wakacje składkowe właściciela. Uniemożliwiono ustawienie na formularzu właściciela okresu zwolnienia z opłacania składek ZUS wcześniejszego okresu niż grudzień 2024 .
  4. Pracownicze Plany Kapitałowe. Usunięto z listy instytucji PPK Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Allianz Polska S.A. (d. Aviva).
  5. Wydruk Karta urlopowa (sPrint). Dodano wydruk sPrint Karta urlopowa.  
  6. Wydruk Skierowanie na badania. Dodano informację o kodzie pocztowym w adresie pracownika.

Poprawiono

  1. Deklaracja PIT 11. Jeżeli na formularzu pracownika był zaznaczony parametr: NIP zamiast PESEL na deklaracji PIT, a NIP nie był uzupełniony to podczas naliczania deklaracji PIT- 11 wyświetlał się komunikat. Działanie poprawiono.
  2. Pakiet mobilności. W niektórych przypadkach, gdy pracownik miał wypłacane elementy nieoskładkowane niepoprawnie naliczała się podstawa składki PPK. Działanie poprawione.
  3. Składka zdrowotna. W wynagrodzeniu naliczonym po zwolnieniu pracownika przy zaznaczonym parametrze Uwzględniaj wnioski pracownika dotyczące naliczania podatku jedynie w okresie zatrudnienia przy ustalaniu zaliczki podatku na potrzeby ograniczenia składki zdrowotnej nie była uwzględniana ulga podatkowa w przypadku, gdy miał ją odliczaną w okresie zatrudnienia. Działanie poprawiono.
  4. Nadgodziny:

    • W wynagrodzeniu nie naliczały się dopłaty za nadgodziny przypadające w pierwszym dniu pracy pracownika przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej. Działanie poprawiono.
    • Przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej oraz włączonym bilansowanie w niektórych przypadkach niedogodziny nie pomniejszały dopłat do nadgodzin. Działanie poprawiono.
    • W przypadku, gdy zaznaczono parametr Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej i jeśli nadgodziny odnotowano na przełomie miesiąca w wypłacie naliczała się nadmiarowa ilość dopłat do nadgodzin. Działanie poprawiono.
    • Jeśli pracownik w dniu następnym po dniu, w którym był nieobecny przyszedł do pracy wcześniej niż to wynika z planu nie była kontrolowana doba pracownicza. Działanie poprawiono.
    • W przypadku kontroli doby pracowniczej przy przyjściu do pracy wcześniej niż to wynikało z planu pracy w kolejnym dniu po wystąpieniu nieobecności nie naliczały się dopłaty do nadgodzin. Działanie poprawiono.
    • Nadmiarowo były naliczane dopłaty do nadgodzin za nadgodziny z ostatniego dnia poprzedniego miesiąca przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej i wyłączonym bilansowaniu nadgodzin. Działanie poprawiono.
    • W przypadku, gdy w danym miesiącu zaewidencjonowano nadgodziny w dni wolne/świąteczne oraz wprowadzono dni przerwy (np. Czas przerwy) to dopłata do nadgodzin 100% naliczała się za niepoprawną ilość godzin. Działanie poprawiono.

  5. Podstawa zasiłku chorobowego. W podstawie zasiłku chorobowego był uwzględniany zasiłek macierzyński jeżeli pracownik w miesiącu wymagającym dopełnienia miał wypłacony zasiłek macierzyński oraz wynagrodzenie z tytułu zwolnienia z powodu siły wyższej. Działanie poprawiono.
  6. Algorytm 12:

    • W niektórych przypadkach funkcja warunkowa odwołująca się do atrybutu nie zwracała prawidłowej wartości. Działanie poprawiono.
    • Przy zaznaczonym parametrze: Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej funkcja Nadgodz (OkresBieżący) zwracała niepoprawną ilość nadgodzin. Działanie poprawiono.

  7. Wakacje składkowe dla właściciela. Jeśli właściciel miał dodany zapis historyczny bez danych o zatrudnieniu i miał ustawione zwolnienie z opłacania składek ZUS, w wypłacie nie było to zwolnienie uwzględniane. Działanie poprawiono.
  8. PIT 8A – odsetki od pożyczek. Poprawiono naliczanie zaliczki podatku dla przychodów z tytułu odsetek od pożyczek.
  9. Zaliczka na PIT-4. W zaliczce na PIT-4 nie była uwzględniana zaliczka podatku od dodatków wypłacanych w walucie dla osób wykonujących pracę na podstawie umowy cywilnoprawnych oddelegowanych do pracy za granicę. Działanie poprawiono.
  10. Zwolnienie siła wyższa (2 dni/godz). Na oknie kalendarza (Nie)Obecności poprawiono wyświetlanie ilości dni dla nieobecności Zwolnienie siła wyższa (2dni/godz) w sekcji Nieobecności (dni).
  11. Plan pracy. Przywrócono możliwość seryjnego dodawania dnia wolnego oraz świątecznego dla pracowników.
  12. Deklaracja PPK. Umożliwiono automatyczne wykonywanie funkcji dodatkowych z poziomu formularza deklaracji PPK. Działanie poprawiono.
  13. Wydruk Kwitek wypłaty. W przypadku, gdy pracownik miał wypłacone wynagrodzenie opodatkowane w kwocie niższej niż suma składek społecznych finansowanych przez pracownika oraz odliczonych kosztów uzyskania na kwitku podstawa podatku była wykazywana z kwotą ujemną zamiast w kwocie 0, 00 zł. Działanie poprawiono.
  14. Wydruki: Zaliczka podatku na PIT – 4R wg progów/zestawienie list płac/wypłat/karta podatkowa. Na wydrukach nie były uwzględniane standardowe elementy wynagrodzenia, które mają ustawioną walutę jako ‘waluta z etatu (oddelegowani)’ np. wynagrodzenie za czas urlopu. Działanie poprawiono.



Handel

Nowości

  1. Informacje o firmie – Paragony. Na zakładce [Handel] pod sekcją Faktury sprzedaży, dodano sekcję Paragony. Sekcja Paragony zawiera analogiczne opcje jak sekcja Faktury sprzedaży:
    • opis: Paragony,
    • wartość paragonów,
    • przycisk Pokaż otwierający listę paragonów.

    Na karcie operatora w konfiguracji (Start/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy), na zakładce [Informacje o firmie], do gałęzi Faktury dodano nową opcję: Paragony na dziś.

    Podczas konwersji opcja Paragony na dziś zostanie automatycznie zaznaczona, jeśli operator miał wcześniej zaznaczoną opcję Faktury sprzedaży na dziś. W przeciwnym wypadku opcja pozostanie odznaczona.

    Na oknie Informacje o firmie, po kliknięciu Pokaż w sekcji Paragony, wyświetla się lista paragonów, która zawiera dokumenty nieprzekształcone do faktury sprzedaży.

    Wartość paragonów na oknie Informacje o firmie uwzględnia:

    • paragony, które nie zostały przekształcone do faktury sprzedaży,
    • paragony częściowo przekształcone do faktury sprzedaży (uwzględniana jest tylko wartości pozycji, które nie zostały przeniesione na fakturę sprzedaży).

    Lista paragonów wyświetlana po kliknięciu Pokaż nie obejmuje paragonów, które zostały całkowicie lub częściowo przekształcone do faktury.

    Przykład
    Wystawiono paragon PA/2/2024 z dwoma pozycjami:

    T1 o wartości 3 PLN,

    T2 o wartości 6 PLN.

    Po przekształceniu paragonu do faktury sprzedaży tylko pozycji T2, na oknie Informacje o firmie wartości zostaną zaktualizowane w następujący sposób:

    Faktury: 6 PLN

    Paragony: 3 PLN

    Po kliknięciu Pokaż :

    Paragon PA/2/2024 nie pojawi się na liście, ponieważ został częściowo przekształcony.


    Uwaga
    Częściowe przekształcenie paragonów do faktury może powodować niezgodność między wartością paragonów widoczną w oknie Informacje o firmie, a wartością paragonów na liście paragonów po kliknięciu Pokaż.
  2. sPrint. Dodano nowe wydruki inwentaryzacyjne:

    • Dla formularza arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Listy inwentaryzacyjne (sPrint)/ Wzór standard, Podkładka inwentaryzacyjna oraz Różnice inwentaryzacyjne
    • Dla listy arkuszy inwentaryzacyjnych udostępniono wydruk Lista dok. Inwentaryzacyjnych (sPrint)/ Wzór Standard
    • Dla formularza pomocniczego arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Arkusz inwentaryzacji (sPrint)/ Wzór standard

 

Zmiany

  1. Wiązanie FZ z PZ. Funkcjonalność wiązania dokumentów została rozszerzona poprzez umożliwienie powiązania FZ zapisanej do bufora z zatwierdzonymi dokumentami PZ o statusie ZD. Powiązanie to można zrealizować zarówno za pomocą automatycznego wiązania, jak i za pomocą kreatora powiązania.
    Nie ma możliwości wiązania dokumentu PZ, jeśli został przekształcony z zamówienia u dostawcy, które posiada powiązaną fakturę zakupu lub fakturę zaliczkową zakupu.
    Dodatkowo, w przypadku pustego okna kreatora powiązań, wprowadzono nową grafikę.
  2. Informacje o firmie. Faktury sprzedaży na dziś, Paragony na dziś, Faktury zakupu na dziś teraz wyświetlają wartości brutto. Wcześniej prezentowane były wartości netto.
    W zależności od ustawień na karcie operatora, zmienia się sposób prezentacji nazw sekcji:

    • Jeśli wybrane są zarówno faktury, jak i paragony, nazwa brzmi: Faktury i paragony wystawione dzisiaj.
    • Jeśli wybrane są tylko faktury: Faktury wystawione dzisiaj.
    • Jeśli wybrane są tylko paragony: Paragony wystawione dzisiaj.

  3. Nazwy parametrów na formularzu operatora. Na formularzu operatora, na zakładce [Parametry] w podzakładce [Handel, Serwis] zmienione zostały nazwy parametrów:

    • Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie na trwałe
    • Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie do bufora
    • Kontrola płatności na dokumentach WZ, RO, FPF

    Nowe nazwy:

    • Zapis dokumentów na trwałe powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
    • Zapis dokumentów do bufora powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
    • Weryfikuj płatności na dokumentach WZ, RO, FPF

Poprawiono

  1. Usługa złożona – kraj pochodzenia. Jeśli na fakturze sprzedaży dla kontrahenta wewnątrzunijnego, znajduje się usługa złożona, której składnik receptury posiada określony kod kraju pochodzenia, wówczas jest on przenoszony na dokument RW, na formularz pozycji dokumentu.
  2. Zerowa ilość na korekcie ilości. Uniemożliwiono zapis korekty ilości dokumentu WZ, jeśli ilość na pozycji dokumentu jest zerowa.
  3. Blokada dla formularza BZM. Poprawiono działanie blokady Formularz bilansu zamknięcia stanów magazynowych dostępnej na formularzu operatora na zakładce [Blokady].
  4. Tłumaczenie na język angielski na ZD. Na dokumencie zamówienia u dostawcy uzupełniono tłumaczenia w angielskim interfejsie.
  5. Comarch EDI – kod promocji. Na formularzu rezerwacji odbiorcy powstałej po imporcie dokumentu w formacie Comarch EDI, gdzie w pliku sekcja PromotionReference nie była uzupełniona, w polu Opis/Atrybuty na zakładce [Dodatkowe] nie jest dodawana fraza: Kod promocji.
  6. Wydruk Spis z natury z podziałem na dostawy – cechy dostaw. Dla towarów posiadających więcej niż cztery cechy dostaw poprawiono prezentację ich wartości na wydruku Spis z natury z podziałem na dostawy/ Z podziałem na dostawy – Cechy dostaw, dostępnym z poziomu listy zasobów.




Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Zmiany

  1. Serwis SMS. W programie Comarch ERP Optima wprowadzone zostały nowe funkcje związane z integracją z bramką SMS:

    • Obsługa polskich znaków – umożliwiono określenie, czy wiadomości SMS mają być wysyłane z polskimi znakami kodowanymi w standardzie UTF-8. Przy włączonej obsłudze polskich znaków specjalnych jedna wiadomość SMS może zawierać maksymalnie 70 znaków. Jeżeli ta obsługa zostanie wyłączona, wówczas jedna wiadomość może zawierać do 160 znaków.Obsługa polskich znaków w wiadomościach SMS działa w oparciu o dodany w Konfiguracji Firmy/ SMS/ SMS parametr Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS:
      Parametr jest domyślnie zaznaczony w nowych bazach oraz bazach konwertowanych z wcześniejszych wersji programu. Zaznaczenie parametru nie wpłynie na już wysłane wiadomości SMS znajdujące się w bazie przed konwersją. W przypadku wiadomości zapisanych do edycji, po konwersji bazy liczba znaków w wiadomości jest już weryfikowana według nowych zasad.Na formularzu wiadomości SMS wyświetlana liczba znaków pozostających do wpisania w ramach jednej wiadomości zależy od parametru Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS.W przypadku jego zaznaczenia pojawia się informacja o 70 znakach. Jeżeli parametr nie jest zaznaczony, wyświetlana jest informacja o 160 znakach dostępnych w ramach jednej wiadomości SMS.

      W przypadku wyłączonego parametru Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS znaki specjalne:  '|’, '^’, '{’, ’}’, '[’, ’]’, '~’, '\’ są liczone jako 2 znaki.

    • Obsługa długich wiadomości – umożliwiono wysyłanie dłuższych wiadomości SMS, składających się z większej liczby znaków niż standardowe 160 (lub 70 w przypadku stosowania polskich znaków). Na formularzu wiadomości pojawia się informacja o liczbie wiadomości SMS, które zostaną użyte do jej wysłania:
      Informacja o liczbie SMS wykorzystanych na wysłanie wiadomości o określonej długości, w zależności od stosowania polskich znaków, znajduje się na stronie serwisu SMS.Jeżeli w konfiguracji zaznaczony jest parametr Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS, wówczas na formularzu SMS wpisywana treść jest ograniczana do 402 znaków. Przy wyłączonym parametrze można wysłać wiadomość składającą się maksymalnie z 918 znaków.
    • Raporty bez danych wrażliwych – w przypadku SMSów wysyłanych z formularza pracownika oraz z listy pracowników poprzez opcję Wyślij hasło – SMS, jak również w przypadku SMSów wysyłanych z aplikacji Comarch HRM, w kolumnie Treść na Raporcie wysłanych wiadomości SMS nie jest wyświetlana treść wiadomości
  2. Formularz kontrahenta. Na formularzu kontrahenta na zakładce [Ogólne] w sekcji Dane teleadresowe dodane zostały pola Powiat oraz Gmina. Pola te korzystają z dostępnego w programie słownika miejscowości.Uzupełniając formularz z danymi adresowymi, na którym można wskazać województwo, powiat, gminę i miasto ze słownika, dostępna lista jest odpowiednio zawężana. W polu Powiat pojawia się lista powiatów zawężona do wybranego wcześniej województwa. Po wybraniu powiatu, w polu Gmina dostępne są gminy z danego powiatu, a w polach Miasto i Poczta – miejscowości z danej gminy. Po zmianie nadrzędnej jednostki administracyjnej (np. województwa), wybrane wcześniej wartości dla jednostek podrzędnych są czyszczone. Jeżeli w ramach wybranego powiatu jest tylko jedna gmina, jest ona od razu uzupełniana na formularzu. W polach Powiat, Gmina, Miasto i Poczta możliwe jest ręczne wpisanie nazwy niewystępującej w słowniku miejscowości. Pole Powiat jest automatycznie uzupełniane podczas importu danych kontrahenta z bazy REGON.Pola Powiat i Gmina są przenoszone podczas eksportu/importu danych kontrahentów z plików MS Excel.
  3. Formularz kontrahenta. Na formularzu kontrahenta na zakładce [Handlowe] dodany został parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT. Jest on automatycznie zaznaczany jeżeli na kontrahencie wybrano status: Osoba fizyczna. Na bazach danych konwertowanych z wcześniejszych wersji programu, kontrahenci będący osobami fizycznymi mają ten parametr zaznaczony.W przypadku zmiany statusu kontrahenta na Podmiot gospodarczy, parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT jest automatycznie odznaczany. Szczegóły dotyczące PITu kasowego opisane zostały w części księgowej ulotki.
    Na formularzu kontrahenta zmieniono również nazwę parametru Metoda kasowa na Metoda kasowa VAT.
  4. Telefon. W Kreatorze konfiguracji parametrów firmy w kroku Uzupełnij podstawowe dane Twojej firmy dodane zostało pole Telefon. Jest ono uzupełniane automatyczne jeżeli w bazie Regon numer telefonu dla podanego numeru NIP również jest uzupełniony. Pole może zostać również uzupełnione przez Użytkownika. Dane znajdujące się w tym polu są przenoszone do pola Telefon w pieczątce firmy.
  5. Panel Skróty. Zmieniono nazwę panelu Menu nawigacji na Skróty. W związku z tym znajdująca się w menu Widok opcja włączająca ten panel zmieniła nazwę na Pokaż skróty. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybraną pozycję na wstążce dostępna jest funkcja o nazwie Dodaj do Moje skróty.

Poprawiono

  1. Logowanie. Podczas logowania, jeżeli identyfikator bazy jest taki sam jak w przypadku innej bazy firmowej, program uniemożliwia zalogowanie do takiej bazy wyświetlając komunikat: Nie można zalogować się do wybranej firmy. Wystąpiła duplikacja identyfikatora bazy danych. Odłącz bazę danych od systemu i podłącz ją ponownie lub skontaktuj się z administratorem systemu.
  2. Wysyłka plików JPK. Umożliwiono wysyłkę plików JPK w przypadku włączonego parametru Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej.

Kasa/Bank

Nowości

  1. Usługa Comarch OCR dla wyciągów bankowych. Umożliwiono odczytanie zdjęć, skanów i plików PDF zawierających wyciągi bankowe. Import i automatyczne rozliczenie wyciągów bankowych dostępny jest z poziomu listy zapisów bankowych. Funkcjonalność została szczegółowo opisana w artykule Usługa OCR w Comarch ERP Optima.
  2. Lista zapisów kasowych\bankowych. Na liście zapisów kasowych\bankowych wprowadzono podgląd pliku/skanu. Podgląd pojawia się po wskazaniu raportu bankowego, który powiązany jest z dokumentami OBD. Okno podglądu pliku można zamknąć, ponowne jego otwarcie możliwe jest po naciśnięciu przycisku Podgląd dokumentu z biblioteki .




Zamienniki towarów

Przycisk Zamienniki do towaru dostępny z poziomu listy zasobów wywołuje listę zamienników towaru wskazanego na liście zasobów.
Zamienniki do poszczególnych towarów definiuje się na kartach cennikowych z poziomu zakładki [Zamienniki]. Wyświetlona lista zamienników ma charakter drzewa. Najwyższa gałąź to zamienniki wpisane bezpośrednio na karcie towaru. Każdy kolejny poziom to zamienniki do zamienników wykazanych na wyższym poziomie. Na liście zamienników każdy towar może pojawić się tylko raz. Oznacza to, że w przypadku, gdy na jednym z niższych poziomów wskazany jest zamiennik, który pojawił się już wcześniej – na liście nie będzie on wyświetlany.
Na liście zamienników do towaru widoczna jest ilość dostępna tego zamiennika we wskazanym magazynie (zgodnym z magazynem wybranym na liście zasobów) oraz wybrana cena.
Zamienniki przede wszystkim służą do wyszukiwania towarów podczas sprzedaży. W trakcie wystawiania dokumentów z poziomu listy zasobów Użytkownik może wywołać listę zamienników dla towaru. Na liście zamienników wywołanej z poziomu transakcji dodatkowo dostępny jest przycisk . Po wybraniu zamiennika z listy jest on automatycznie dopisywany do transakcji.




Instalacja i reinstalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8.1, Windows 8, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2025.1.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 28.10.2024. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2025.1.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2025.1.1 jest możliwa z wersji 2020. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2020, a dopiero następnie wersję 2025.1.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2025.1.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2016. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2014, 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2025.1.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2025.1.1 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2014, 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2025.1.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Comarch e-SklepNajnowsza
Comarch e-SaleNajnowsza
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2025.0 lub wyższy
Comarch PPK2024.2 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2024.0 lub wyższa
Comarch ERP Altum2024.5
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2024.0.0
Comarch DMS2024.3, 2024.2 lub 2024.1

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Jak dodać załącznik do raportu kasowego/bankowego?

Od wersji programu 2025.0 istnieje możliwość dodawania załączników do raportów kasowo/bankowych. Funkcja dostępna jest jeśli dla użytkowników zalogowanych z modułem Obieg Dokumentów.
Na raporcie kasowym/bankowym dostępna jest zakładka [Dokumenty], na której widoczna jest lista dokumentów powiązanych ze wskazanym raportem. Z tego poziomu jest możliwość dodania nowego dokumentu lub wskazania już istniejącego w Bibliotece dokumentów.

Opcja Dodaj istniejący powoduje skojarzenie raportu kasowego/bankowego z istniejącym w Bibliotece dokumentem.
Jeżeli raport kasowy/bankowy jest już skojarzony z dokumentem, to po wejściu na formularz raportu Użytkownik ma możliwość podglądu załączników. Podgląd wywoływany jest za pomocą przycisku.




Jak mogę dodać znaczniki JPK dla kont księgowych?

W wersji 2025.0.1 programu Comarch ERP Optima na formularzu konta księgowego dodano zakładkę [JPK], na której istnieje możliwość przypisania znaczników JPK: S_12_1, S_12_2 oraz S_12_3.

W przypadku kopiowania planu kont na kolejny okres obrachunkowy oraz aktualizacji planu kont z poprzednim okresem obrachunkowym znaczniki JPK przypisane do kont księgowych są kopiowane na konta księgowe w nowym okresie obrachunkowym.




Czy istniej możliwość ograniczenia dostępu do konkretnych rejestrów VAT dla użytkowników programu?

W wersji 2024.5.1 umożliwiono nałożenie blokady dostępu wybranym operatorom do poszczególnych rejestrów.
Blokada dotyczy podglądu oraz wykonywania jakichkolwiek operacji w danym rejestrze przez wskazanego operatora. Dotyczy również podglądu na liście wyboru rejestrów do których operator ma nałożony zakaz.
Istnieje możliwość zablokowania wybranemu operatorowi dostępu do:

  • Rejestrów kosztów,
  • Rejestrów przychodów,
  • Rejestrów sprzedaży VAT,
  • Rejestrów zakupów VAT

Dostęp do rejestru można zablokować z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Księgowość wskazując na formularzu wybranego rejestru na drugiej zakładce [Zakazy] odpowiedniego Operatora.

Uwaga
Operator, który posiada blokadę do jakiegokolwiek Rejestru VAT, nie będzie mógł sporządzić plików JPK_V7, ani deklaracji VAT-8, VAT-9M, VAT-UE oraz VIU-DO.




W jaki sposób dodać załącznik do dokumentu w Rejestrze Vat?

Aby dodać skan do istniejącego dokumentu w Rejestrze VAT konieczne jest posiadanie modułu Obieg Dokumentów oraz skan musi się znajdować w bibliotece dokumentów lub zostać do niej dodany. Na formularzu dokumentu należy przejść na zakładkę Dokumenty, następnie w sekcji Biblioteka dokumentów rozwinąć ikonę segregatora i wybrać lub dodać nowy dokument do biblioteki dokumentów.