Comarch ERP Optima Analizy BI

Nowości i zmiany w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są w pliku Comarch ERP Optima 2025.0.0 – Analizy BI.




Instalacja i reinstalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8.1, Windows 8, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2025.0.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 28.10.2024. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2025.0.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2025.0.1 jest możliwa z wersji 2020. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2020, a dopiero następnie wersję 2025.0.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2025.0.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2016. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2014, 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2025.0.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2025.0.1 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2014, 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2025.0.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Comarch e-Sklep2024.5 lub wyższy
Comarch e-Sale2024.5 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2025.0 lub wyższy
Comarch PPK2024.2 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2024.0 lub wyższa
Comarch ERP Altum2024.0.1 lub 2024.1
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2024.0.0
Comarch DMS2024.3, 2024.2 lub 2024.1

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Jak odnotować pracownikowi nieobecność usprawiedliwioną z powodu powodzi i wypłacić odpowiednie wynagrodzenie?

W pierwszym kroku należy zdefiniować nowy typ wypłaty.

1. Dodajemy ‘plusem’  nowy element rozliczający nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat.

2. Na formularzu typu wypłaty podajemy:

  • Nazwa np. Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi
  • Skrót np. wynagr.powódź
  • Rodzaj: dodatek
  • Waluta w wypłacie: systemowa
  • Algorytm: 12

 

3. Określamy definicję algorytmu. Po wybraniu opcji Definicja algorytmu ustawiamy opcję Zaawansowana. We wzorze algorytmu podajemy:Zaokr((Wylicz1h(Historia.Etat.StawkaMinimalna(Okres.Period.MonthYear, false))),2,0)*Nieobec(OkresBiezacy, Const.Nazwa,"Nieobecność z powodu powodzi", Const.Godz)

 

4. Określamy na zakładce Podatki/Nieobecności sposób 'opodatkowania i oskładkowania:

  •  Pozycja na deklaracji PIT: PIT-4 1. Wynagrodzenia ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej…
  •  Sposób naliczania zaliczki podatku: naliczać wg progów
  •  Zawsze naliczaj ulgę podatkową: zaznaczamy
  •  Sposób naliczania kosztów uzyskania: standardowe
  •  Pozycja na deklaracji ZUS: nie dotyczy
  •  Sposób naliczania składek ZUS i zdrowotnej: naliczać
  •  Okres wypłaty: co 1 miesiąc
  •  Wliczanie do podstawy zasiłków chorobowych: wliczać
  • Wliczanie do podstawy wynagrodzenie za urlop i ekwiwalentu: nie wliczać

 

5. Na zakładce Szczegółowe zaznaczamy parametry: Wpływa na kwotę do wypłaty, Stanowi koszt pracodawcy, Wliczaj do wynagrodzenia na deklaracji PFRON.

Przechodzimy do zdefiniowania nowej nieobecności.
1. Dodajemy ‘plusem’ nową nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy nieobecności.
2. Na formularzu nieobecności podajemy:

  •  Nazwa: Nieobecność z powodu powodzi
  •  Skrót: nieobec.powódź
  •  Typ nieobecności: usprawiedliwiona
  •  Pozycja na deklaracji ZUS: nie dotyczy
  •  Dodatkowy kod RCA: brak
  •  Rozliczać w dniach: pracy
  •  Nieobecność rozliczać jak: wybrany składnik
  •  Rozliczenie nieobecności: Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi
  •  Opis na wydruku karty pracy: nieobecności inne
  •  Według limitu: brak
  •  Sekcja nieobecność pomniejsza: zaznaczamy parametry Wynagrodzenie za czas pracy i Czas pracy.

 

W celu odnotowania pracownikowi nieobecności w związku z powodzią należy w kalendarzu (Nie) obecności wprowadzić dodaną nową nieobecność Nieobecność z powodu powodzi. W wypłacie automatycznie zostanie naliczone wynagrodzenie za czas tej nieobecności jako element Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi.

Instrukcja została przygotowana dla użytkowników modułu Płace i Kadry Plus programu Comarch ERP Optima.W przypadku modułu Płace i Kadry bez Plusa wynagrodzenie za nieobecność z powodu powodzi można zdefiniować w oparciu o algorytm 1 i samodzielnie wprowadzić jego wartość. Dodatku zdefiniowanego za pomocą algorytmu 1 nie można powiązać z nieobecnością, należy go dodać ręcznie w wypłacie pracownika.




Jak wystawić fakturę zaliczkową zakupu i rozliczyć ją z fakturą zakupu od dostawcy?

Krok pierwszy

Aby utworzyć fakturę zaliczkową przejdź do menu Handel/Faktury zakupu, a następnie kliknij strzałkę obok ikony zielonego plusa. Wybierz opcję Faktura zaliczkowa.

Krok drugi

Pojawi się komunikat z pytaniem, czy utworzyć zamówienie u dostawcy. Kliknij Tak, aby wystawić zamówienie.

Krok trzeci

Wypełnij formularz zamówienia u dostawcy. Wybierz dostawcę, u którego zamawiasz towary i któremu będziesz wpłacać zaliczkę. Następnie wprowadź wszystkie towary, które zamawiasz. Gdy wszystko będzie gotowe, zatwierdź dokument.

Krok czwarty

Po zapisaniu zamówienia pojawi się formularz nowo tworzonej faktury zaliczkowej zakupu. Automatycznie podnoszone jest okno, na którym możesz podać kwotę przyjmowanej zaliczki, bądź procent maksymalnej możliwej wartości zaliczki. Po zaakceptowaniu, program podzieli podaną kwotę proporcjonalnie na wszystkie pozycje widoczne na formularzu faktury zaliczkowej zakupu.

Jeśli chcesz wprowadzić zaliczkę tylko dla jednej lub kilku wybranych pozycji, możesz to zrobić po zamknięciu okna, wprowadzając odpowiednią kwotę zaliczki w kolumnie [Zaliczka] dla każdej z tych pozycji.

Jeśli chcesz ponownie otworzyć okno podziału zaliczki, kliknij przycisk   – Dystrybucja zaliczki na wszystkie pozycje.

Do jednego zamówienia u dostawcy można wystawić kilka faktur zaliczkowych – program kontroluje, by kwota wpłacanych zaliczek nie przekroczyła wartości zamówienia u dostawcy.

Krok piąty (rozliczenie faktury zaliczkowej)

Rozliczanie faktur zaliczkowych zakupu jest możliwe poprzez przekształcenie zamówienia u dostawcy w fakturę zakupu. W tym celu przejdź do listy zamówień u dostawcy w menu Handel/Zamówienia u dostawcy. Zaznacz zamówienie, które chcesz przekształcić do faktury zakupu i kliknij przycisk    – Faktura zakupu (lub wybierz opcję Przekształcenie do FZ z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy).

Na utworzonej fakturze zakupu wykazywane są wszystkie pozycje z zamówienia u dostawcy, jednak wartość końcowa faktury (w tabeli VAT) jest pomniejszana o kwotę wpłaconych zaliczek. Na zakładce [Płatności] formularza faktury zakupu znajduje się tabela Faktury zaliczkowe, która zawiera listę faktur zaliczkowych.

Tabela Faktury zaliczkowe

Możesz wystawić wiele faktur zakupu do jednego zamówienia u dostawcy. Na kolejne faktury zakupu zostaną przeniesione pozycje, które nie zostały jeszcze zafakturowane. Możesz także modyfikować pozycje przeniesione z zamówienia u dostawcy (usuwać, dodawać, zmieniać ceny).

Wskazówka

Aby wystawić kolejną fakturę zaliczkową do tego samego zamówienia u dostawcy należy wystawiać kolejną fakturę zaliczkową z listy Zamówień u dostawcy.
Pamiętaj, że maksymalna wartość kolejnej zaliczki zostanie automatycznie pomniejszona o kwoty zaliczek już wystawionych.

Więcej informacji w temacie faktur zaliczkowych zakupu znajduje się w artykule Faktura zaliczkowa zakupu oraz Jak wystawić fakturę zaliczkową zakupu do zamówienia zakupu od dostawcy?

Poniższy film prezentuje funkcjonalność:






Jakie warunki muszą być spełnione, aby faktury płatne gotówką dodawane ręcznie do Rejestru VAT rozliczały się automatycznie?

Dokumenty dodane ręcznie do rejestru VAT zostaną automatycznie rozliczone jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Parametry zaznaczono parametr Automatyczna generacja kasy dla rejestrów VAT oraz na dokumencie wskazano formę płatności o typie gotówka z nieodroczonym terminem płatności.

Jeśli parametr zostanie wyłączony, zapisy w rejestrach VAT będą generować zdarzenia w Preliminarzu płatności, ale zapisy kasowe/ bankowe rozliczające nie utworzą się automatycznie.




Pobieranie faktur z KSeF do programu Comarch ERP Optima przez Biuro rachunkowe w imieniu Klienta

Biura rachunkowe pracujące na programie Comarch ERP Optima i prowadzące bazy dla swoich Klientów w programie mają możliwość pobierania dokumentów z KSeF w imieniu swoich Klientów.

Aby była taka możliwość biuro musi odpowiednio skonfigurować program oraz posiadać odpowiednie uprawnienia żeby móc współpracować z KSeF w imieniu Klienta.

Szczeółowe informacje na temat konfiguracji KSeF w programie Comarch ERP Optima znajdują się artykule Konfiguracja integracji z KSeF.

Informacje na temat potrzebnych uprawnień dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów.

Aby uruchomić współpracę z KSeF w bazie Klienta niezbędne jest posiadanie tokenu. Biuro rachunkowe można uzyskać token na dwa sposoby:

  • od Klienta, jeśli Klient sam wygenerował token (czyli zrobił to wcześniej),
  • biuro może samodzielnie wygenerować token tego Klienta po stronie Ministerstwa Finansów, jeśli Klient nada odpowiednie uprawnienia dla biura.



Informacja (34357) Błąd agregowania dokumentów. [Nr dokumentu]: Zamówienie jest przekształcone całkowicie lub zostało zamknięte.

Nie można przekształcić dokumentu zamówienie u dostawcy do FZ lub PZ, jeżeli zostało ono uprzednio całkowicie zrealizowane lub zamknięte przez użytkownika (opcja Zamknij dostępna jest pod prawym przyciskiem myszy z poziomu listy ZD. Wyjątek stanowi dokument ZD ze statusem zrealizowane do którego została utworzona wcześniej faktura zaliczkowa – wtedy istnieje możliwość przekształcenia takiego ZD do dokumentu FZ.

Jeżeli ZD posiada status Zamknięto lub Zrealizowano należy utworzyć nowy dokument ZD lub skopiować odpowiednie ZD przy użyciu kombinacji <Ctrl> + <Insert> i na nim wykonywać dalsze operacje.




Informacja (35339) Nie można utworzyć dokumentu. Do faktury proforma istnieje niezatwierdzony dokument [nr dokumentu]. Zatwierdź dokument.

Komunikat oznacza, że dokument powiązany z fakturą proforma jest w buforze (czyli podlega edycji), dlatego nie jest możliwe dalsze przekształcanie FPF. Należy odnaleźć niezatwierdzony dokument na odpowiedniej liście dokumentów w zależności od rodzaju dokumentu wyświetlanego w komunikacie np. na liście dokumentów WZ, następnie otworzyć formularz dokumentu i zapisać go na stałe, odznaczając na formularzu parametr Bufor (bądź usunąć taki dokument, jeśli został wystawiony omyłkowo). Numery wszystkich dokumentów powiązanych z daną fakturą proforma można sprawdzić na formularzu FPF, na zakładce [Dokumenty].




Ostrzeżenie (25180) Jednostka miary nie może zawierać znaku „,” (przecinek) lub „”” (apostrof)

Pozycja, którą chcemy dodać na dokument posiada przypisaną jednostkę miary zawierającą znak „,” (przecinek) lub „”” (apostrof). W menu (Start/Konfiguracja/Firma/Ogólne/Jednostki miary) istnieje możliwość edycji nazwy jednostki miary. Należy również dokonać aktualizacji nazwy jednostki na karcie towaru. W tym celu można przejść na listę towarów i usług (menu Ogólne/Cennik), następnie otworzyć formularz wybranej pozycji cennika i w odpowiednim polu wskazać jednostkę ze zmienioną nazwą. Jeśli komunikat dotyczył jednostki przypisanej jako podstawowa, zmiany należy dokonać na zakładce [Ogólne] w polu Jedn. podstawowa, natomiast w przypadku jeśli komunikat dotyczy nazwy jednostki pomocniczej, zmiany należy dokonać na zakładce [Jednostki, EAN, VAT] w kolumnie Jednostka pomocnicza.




Księgowość

Nowości

  1. Biuro Rachunkowe. Raporty. Dokumenty od Klientów (IWD). W Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe w operacjach seryjnych Raporty dodano nowy raport Dokumenty od klientów (IWD).
    Raport ten informuje:

    • w jakim okresie oraz do których baz nastąpił import dokumentów przesłanych przez Klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD)
    • o typie i ilości przesłanych dokumentów
    • uwzględnia również firmy do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.
  2. Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm.

Podczas generowania raportu pojawia się okno do wskazania zakresu dat za jaki ma zostać wygenerowany raport.

 

Zakres dat wskazywany na tym oknie dotyczy daty importu dokumentów do baz Klientów w biurze rachunkowym.

Przykład
Jeśli dokumenty z miesiąca np. maja 2024 zostały zaimportowane do bazy Klienta w biurze rachunkowym w miesiącu czerwcu 2024, to zostaną uwzględnione w raporcie generowanym za czerwiec.

 

Informacje jakie wyświetlają się na raporcie zależą od tego z jakiego oprogramowania korzysta Klient biura oraz jakie dokumenty wysłał.

W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP Optima  w raporcie mogą pojawić się informacje dotyczące:

  • Rejestru sprzedaży VAT
  • Rejestru zakupów VAT
  • Dokumentów innych przychodowych
  • Dokumentów innych kosztowych
  • List płac
  • Raportów kasowych/bankowych
  • Zapisów kasowych/bankowych
  • Płatności
  • Kompensat

 

W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT  w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:

  • Rejestru sprzedaży VAT
  • Rejestru zakupów VAT
  • Dokumentów innych przychodowych
  • Dokumentów innych kosztowych

 

W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch Moje BR  w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:

  • Rejestru sprzedaży VAT
  • Rejestru zakupów VAT
  • Dokumentów innych przychodowych
  • Dokumentów innych kosztowych.

 

Raport zawiera również informacje dot. baz, które są skonfigurowane pod Internetową Wymianę Dokumentów i do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.

Jeśli podczas generowania raportu, na liście firm zostanie zaznaczona baza Klienta, która nie będzie skonwertowana do aktualnej wersji, pojawi się stosowny komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych.

Zmiany

  1. Rejestry VAT oraz ewidencja dodatkowa. Import za pomocą pracy rozproszonej i pliku VAT_R. Jeżeli w importowanym pliku nie uzupełniono wymaganej nazwy rejestru, do którego powinny trafić dokumenty, to import się nie powiedzie i dokumenty nie zostaną dodane. Pojawi się komunikat: Nie uzupełniono rejestru do którego ma zostać dodany dokument.
  2. Zamknięcie miesiąca u Klientów korzystających z Comarch ERP XT/ Comarch Moje BR w Biurze rachunkowym. Zmiana statusu oraz daty zamknięcia jest możliwa dla miesięcy poprzednich w stosunku do miesiąca bieżącego. Podczas próby zmiany statusu oraz daty zamknięcia dla miesiąca bieżącego oraz dla miesięcy przyszłych na karcie kontrahenta w bazie Biura rachunkowego pojawia się ostrzeżenie: Nie można zamknąć miesiąca bieżącego lub przyszłego. W bazie Klienta Biura rachunkowego na oknie Status miesiąca pola ze statusem i datą zamknięcia dla miesiąca bieżącego i kolejnych są zablokowane do edycji.

Poprawiono

  1. Rejestry VAT/ przychodów/ kosztów. Przywrócono możliwość dodawania rejestrów VAT sprzedaży/ zakupu, rejestru przychodów/ kosztów w przypadku pobrania tylko modułu dostępowego i modułu Faktury lub Handel, lub Handel Plus.
  2. Praca rozproszona. W specyficznych sytuacjach, podczas importu dokumentów do rejestrów VAT, załączniki nie były zapisywane w bazie danych. Działanie poprawiono.
  3. Biuro Rachunkowe. Rejestrator Czasu Pracy (RCP). W przypadku, gdy w Comarch ERP Optima w Start/Konfiguracja/Stanowisko/Biuro Rachunkowe/Parametry zaznaczony był parametr Automatyczne uruchamianie aplikacji RCP, uruchamiając Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe i wybierając z zakładki Menu opcję Uruchom RCP rejestrator czasu pracy nie uruchamiał się. Działanie poprawiono.