Okno główne programu
- Lista firm – zawiera możliwość ustawienia roku i miesiąca oraz listę firm dostępnych dla użytkownika wraz z listą podstawowych atrybutów,
- Informacje o firmie klienta – zawiera pełne informacje o bazie danych,
- Operacje seryjne – zawiera skróty do operacji wykonywanych na zaznaczonych bazach.
Wstęp i konfiguracja
Atrybuty
W Konfiguracji umożliwiono definiowanie dowolnych atrybutów dla baz danych. Operowanie w module Operacje wielofirmowe na zdefiniowanych w konfiguracji atrybutach (np. adres klienta, numer telefonu) pozwoli na szybszy dostęp do informacji i poprawi organizację ich przepływu. Program posiada predefiniowane grupy atrybutów, których wybór jest dostępny po rozwinięciu listy. Poszczególne atrybuty są dostępne w ramach grup.Zdefiniowane domyślnie grupy i atrybuty przedstawia poniższa tabela:
Grupa | Atrybut | Uwagi |
---|---|---|
Dane firmy | Adres firmy | |
E-mail 2 | ||
Kod pocztowy | ||
Miasto | ||
Nazwa firmy | ||
NIP | ||
Przedstawiciel CIT | Imię i nazwisko przedstawiciela CIT-8 | |
Przedstawiciel PIT-4R | Imię i nazwisko przedstawiciela PIT-4R | |
Przedstawiciel VAT | Imię i nazwisko przedstawiciela VAT | |
REGON | ||
Telefon | Numer telefonu pobierany z Pieczątki firmy | |
Telefon 2 | Numer telefonu pobierany z karty Kontrahenta | |
Telefon 3 | Numer telefonu pobierany z karty Kontrahenta | |
Strona WWW | Adres URL wprowadzony na karcie kontrahenta w bazie biura rachunkowego | |
Deklaracje CIT | Data zaliczki CIT-8 | Data obliczenia zaliczki |
Deklaracja CIT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracja CIT-8E | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Kwota CIT-8 | Kwota do zapłaty/zwrotu | |
Okres zaliczek CIT-8 | Miesięcznie/Kwartalnie | |
Zaliczka CIT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracja CIT-10Z | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracje Intrastat | Data Intrastat | Data obliczenia deklaracji |
Deklaracja Intrastat | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracje PIT | Data PIT‑4R | Data obliczenia zaliczki |
Data PIT-8AR | Data obliczenia podatku | |
Deklaracja PIT-28 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracja PIT-36 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracja PIT-36L | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracja PIT-4R | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Deklaracja PIT-8AR | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania | |
Kwota PIT-36/PIT-36L | Kwota do zapłaty/zwrotu na deklaracji – suma obliczona na podstawie wszystkich wyliczonych deklaracji dla wspólników | |
Kwota PIT-4R | Kwota do zapłaty/zwrotu | |
Kwota PIT-8AR | Kwota obliczonego podatku | |
PIT‑36 do policz. | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy | |
PIT‑36 policzone | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy | |
PIT‑36L do policz. | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy | |
PIT‑36L policzone | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy | |
Podatek PIT-8AR | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Zaliczka PIT‑4R | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracje VAT | Data VAT-27 | Data obliczenia deklaracji |
Data VAT-7 | Data obliczenia deklaracji | |
Data VAT-8 | Data obliczenia deklaracji | |
Data VAT‑9M | Data obliczenia deklaracji | |
Data VAT-UE | Data obliczenia deklaracji | |
Deklaracja VAT-27 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracja VAT-7 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracja VAT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracja VAT-9M | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Deklaracja VAT-UE | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy | |
Kwota VAT-7 | Kwota do zapłaty/do zwrotu na VAT-7 | |
Kwota VAT-8 | Kwota do zapłaty na VAT-8 | |
Kwota VAT-9M | Kwota do zapłaty na VAT-9M | |
Metoda VAT | Zwykła/Kasowa | |
Okres VAT-27 | Miesięcznie/Kwartalnie | |
Okres VAT-7 | Miesięcznie/Kwartalnie | |
Okres VAT-UE | Miesięcznie/Kwartalnie | |
Płatnik VAT | Tak/Nie | |
Składa VAT-8 | Tak/Nie | |
Składa VAT-9M | Tak/Nie | |
Składa VAT-UE | Tak/Nie | |
Deklaracja ZUS DRA | Kwota ZUS DRA | Suma kwot płatności z deklaracji ZUS DRA |
ZUS DRA do policz. | Liczba deklaracji ZUS DRA jaka powinna zostać policzona we wskazanym miesiącu w danej bazie | |
ZUS DRA policzone | Liczba obliczonych deklaracji ZUS DRA dla pracowników oraz właścicieli we wskazanym miesiącu w danej bazie | |
JPK | Data JPK_VAT/JPK_V7 | Data utworzenia pliku JPK_VAT/JPK_V7 |
Plik JPK_VAT/JPK_V7 | Plik JPK_VAT/JPK_V7 wysłany Tak/Nie | |
Składa JPK_V7 | Tak/Nie | |
Ogólne | Akronim | Kod kontrahenta pobrany z karty kontrahenta w bazie firmowej Biura Rachunkowego |
Czy biuro zamknęło miesiąc? | Tak/Nie | |
Czy dostarczono dokumenty? | Dostarczono/Nie dostarczono/Niekompletne | |
Czy klient zamknął miesiąc? | Tak/Nie | |
Firma wielozakładowa | Tak/Nie dotyczy | |
Notatki | ||
Operator | Kod operatora | |
Opiekun kadrowo-płacowy | Imię i nazwisko opiekuna kadrowo-płacowego | |
Opiekun księgowy | Imię i nazwisko opiekuna księgowego | |
Osoba do kontaktu | Imię i nazwisko osoby do kontaktu | |
Rodzaj księgowości | KH/KPiR/Ryczałt | |
Status klienta | VIP/Zwyczajny | |
Stawka za usługi księgowe | ||
Wersja bazy danych | ||
Parametry firm | Składka wypadkowa | Wartość procentowa |
Stawka podatku CIT | Wartość procentowa | |
Płace i Kadry | Aktywni właściciele | Liczba aktywnych właścicieli i osób współpracujących |
Wypłaty właścicieli | Liczba naliczonych wypłat właścicieli i osób współpracujących | |
Ryczałt | Kwota ryczałtu | Kwota do zapłaty/zwrotu na zaliczce - suma obliczona na podstawie wszystkich wyliczonych zaliczek dla wspólników |
Ryczałt do policzenia | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy | |
Ryczałt policzony | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy | |
Środki trwałe | Ilość środków trwałych i WNIP | Liczba środków trwałych i wnip w użyciu |
Wygenerowane odpisy | Naliczone odpisy amortyzacyjne dla środków trwałych i wnip | |
Urzędy | Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | |
Urząd Skarbowy dla PIT-4R, CIT-8 |
- Nazwa – pole wymagalne 20-znakowe.
- Opis – szczegółowa informacja o atrybucie (max. 100 znaków).
- Grupa – grupa, do której należy dany atrybut. Na atrybutach wprowadzonych przez użytkownika pole grupa jest modyfikowalne, więc można przesunąć atrybut z jednej grupy do drugiej.
- Typ – jest obowiązkowe może przyjmować następujące wartości: Tekst, Lista, Lista SQL, SQL-BazaBR, SQL-Firma, SQL-Konfiguracja.
- Format – pole wymagalne i może przyjmować wartości: Tekst; Notatka; Data; 1234; 1234.56; 1234.5678; Telefon; E-mail; Strona WWW.
Formularz atrybutu
- Jeśli wybrano Typ: Lista, wówczas jest widoczna druga zakładka – Pozycje listy – z możliwością uzupełnienia słownika pomocniczego
Formularz atrybutu typu lista, zakładka Pozycje listy
- Jeśli wybrano Typ: Lista SQL lub SQL-Konfiguracja, SQL-Firma, SQL-BazaBR – wówczas jest widoczna druga zakładka SQL – z możliwością wpisania zapytania SQL.
Formularz atrybutu typu Lista SQL, SQL – Konfiguracja, SQL – Firma, SQL – BazaBR, zakładka na wpisanie zapytania SQL
- Wartość domyślna – pozwala na uzupełnienie wartości domyślnej, która pojawi się przy atrybucie po uruchomieniu modułu Operacje wielofirmowe.
- Wartości miesięczne – jeśli zaznaczymy ten parametr, wartości uzupełniane będą miesięcznie.
- Pamiętaj historię zmian – zaznaczenie parametru spowoduje zapamiętanie wszystkich wprowadzonych wartości.
- Nieaktywny – po zaznaczeniu tego parametru atrybut, który nie jest wykorzystywany, nie będzie już widoczny w module Operacje wielofirmowe.
- Najbardziej typowy przykład, to pobieranie Listy operatorów (jak na standardowym atrybucie Operator)
- Lista walut
- Lista typów kursów
- Lista stanowisk komputerowych
- Najprościej można odwołać się do pól z tabeli Bazy – wpisując nazwę pola. Przykładowo – chcąc wyświetlić datę i czas ostatniego wykonania archiwizacji wystarczy na zakładce SQL wpisać:
- Baz_TS_Arch
- Chcąc odwołać się do innej tabeli, trzeba zrobić Select… Można w nim wykorzystać zmienne @Rok, @Miesiąc, @OpeId (Id bieżącego operatora) oraz odwołanie do pola Baz_BazId (Id bieżącej bazy).
- Przykładowo – jeśli chcemy wyświetlić informację, ilu operatorów ma przypisany zakaz do danej bazy, należy wpisać:
- Select Count(*) From CDN.BazZakazy Where Bza_BazId = Baz_BazId
- @Tryb – 1 oznacza odwołanie do konfiguracji „niehistorycznej”, 2 do historycznej
- @Klucz – dla trybu 1 oznacza numer rekordu w tabeli CDN.Firma, dla trybu 2 oznacza „ścieżkę” dla parametru
- @Rok, @Miesiac – wykorzystywane tylko dla trybu 2 (historycznego).
- brak
- sprzedaż/płace
- księgowość
- oddział
- Telefon 2, Telefon 3 – jeżeli atrybut będzie miał taki typ, wówczas w module Operacje wielofirmowe będzie można, poprzez kliknięcie na taki atrybut, wywołać domyślny program do komunikacji np. Skype i zadzwonić do Klienta.
- E-mail – ten typ atrybutu pozwoli w module Operacje wielofirmowe na wywołanie okna nowej wiadomości e‑mail z wpisanym adresem mailowym kontrahenta, poprzez kliknięcie na atrybut o takim typie.
- Strona WWW – atrybut o takim typie będzie zachowywał się jak link do strony – pozwoli uruchomić przeglądarkę internetową i wyświetlić stronę www klienta.
Czas pracy
Zawiera listę sesji, które z tego poziomu mogą być przeglądane oraz ręcznie modyfikowane. Ponieważ lista ma służyć do korygowania wpisów, a nie ich analizowania (do tego są raporty dostępne w Operacjach wielofirmowych), będzie zawsze przeglądana w kontekście konkretnego operatora. Listę można zawęzić do wybranego zakresu dat. Parametr Ukryj zapisy z czasem pracy poniżej 1 minuty jest domyślnie zawsze zaznaczony. Parametr jest aktywny dla każdego operatora. Jeśli parametr jest zaznaczony to wszystkie wpisy, które mają tę samą datę i godzinę są ukryte. Odznaczenie parametru powoduje, że wyświetlane są wpisy z tą samą datą i godziną rozpoczęcia i zakończenia czasu pracy – czyli np. wszystkie przelogowania między bazami (jeśli nastąpiły w okresie krótszym niż 1 minuta) lub operacje seryjne z BR. Lista posiada następujące kolumny:- Firma
- Rozpoczęcie (data i godzina rozpoczęcia)
- Zakończenie (data i godzina rozpoczęcia)
- Typ – A – sesja automatyczna, R – sesja ręczna.
- Operator – pole niepodlegające edycji.
- Firma – można wpisać firmę z ręki lub klikając w ten przycisk wybrać z listy.
- Kategoria – jest to pole wymagane, ale nie uzupełniane z automatu, by użytkownik świadomie, przy uzupełnianiu ręcznym sesji, wybrał z listy odpowiednią kategorię.
- Rozpoczęcie – dwie kontrolki: data i godzina.
- Zakończenie – dwie kontrolki: data i godzina, przy czym data i godzina zakończenia musi być starsza niż Rozpoczęcia.
- Stanowisko – informacja na jakim stanowisku wykonywano pracę. Pole nieaktywne.
- Ręczna – parametr zaznaczony – sesja ręczna, brak parametru – sesja automatyczna.
Grupy Atrybutów
Ustalenie grup pozwoli na czytelne usystematyzowanie wprowadzonych atrybutów. Istnieje możliwość wprowadzenia, edycji, usunięcia nowych grup atrybutów. Grupy predefiniowane nie mogą zostać usunięte. Program nie pozwoli na usunięcie grupy, jeśli w ramach niej są zapisane atrybuty. Należy najpierw usunąć atrybut, a następnie grupę.
Kategorie czasu pracy
Ta część Konfiguracji obejmuje definiowanie kategorii czasu pracy. Kategorie określają, jakiego rodzaju czynność wykonuje użytkownik. Ponieważ na formularzu Czasu pracy kategoria jest polem wymaganym, domyślnie do systemu dodawana jest kategoria Ogólna. Dla każdej kategorii użytkownik określa kod, nazwę (opis) oraz stawkę godzinową, z których polem wymaganym jest Kod. Dzięki prawidłowo zdefiniowanym kategoriom jest możliwe wykonywanie raportów uwzględniających koszty pracy w zależności od rodzaju wykonywanej czynności.Parametry
Biura rachunkowe zapisują wiele informacji o swoich Klientach w bazie danych, która jest bazą firmową Biura. Na kartach kontrahentów znajduje się szereg informacji typu adres e-mail, strona www, numery telefonów, dlatego też Użytkownik ma możliwość wskazania, która z baz danych jest bazą firmową Biura Rachunkowego. Przycisk Firma wyświetla listę firm, które są podpięte do danej bazy konfiguracyjnej. Na liście firm działa lokator ograniczający, aby możliwe było szybkie przejście kursorem do bazy zaczynającej się od zadanego ciągu znaków. W sytuacji, gdy użytkownik będzie chciał usunąć bazę ustawioną, jako baza firmowa Biura Rachunkowego, wówczas program poinformuje o tym komunikatem: „Baza [nazwa bazy] jest bazą firmową Biura rachunkowego. Czy na pewno usunąć bazę z listy baz?”. Przeniesienie faktur za usługi księgowe do rejestru VAT Klienta – w polu tym istnieje możliwość wpisania symbolu rejestru VAT zakupu, do którego w firmie Klienta przeniesione zostaną faktury wystawione w bazie biura rachunkowego. Domyślnie widnieje symbol ZAKUP. Jeżeli użytkownik pozostawi to pole puste to faktury przeniesione zostaną do bazy Klienta do rejestru o symbolu ZAKUP. Automatyczne przeniesienie faktur za usługi księgowe do rejestru VAT Klienta – parametr domyślnie odznaczony. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne przenoszenie faktur po ich zatwierdzeniu do rejestru VAT zakupu w firmie Klienta o symbolu wpisanym w polu Przeniesienie faktur za usługi księgowe do rejestru VAT Klienta. Jeżeli w firmie Klienta rejestr o takim symbolu nie istnieje, jest on automatycznie dodawany. Zakończ pracę aplikacji RCP po minutach bezczynności. Domyślnie ustawiony jest czas bezczynności na 60 minut (1 godzinę) i dotyczy wszystkich użytkowników Comarch ERP Optima i modułu Operacje wielofirmowe. Parametr o zmianie czasu bezczynności możliwy jest do zmiany tylko dla operatora o statusie administratora. Każdy inny operator widzi parametr ale nie ma możliwości jego modyfikacji. Działanie parametru jest następujące: jeśli w ciągu godziny nie będzie aktywności operatora w programie to w konfiguracji w zakładce Czas pracy czas zakończenia zapisywany jest jako ostatni czas aktywności operatora zarejestrowany w programie. Jednoczesna konwersja baz danych – funkcja pozwala konwertować określoną ilość baz równolegle w zależności od wyboru jednego z dwóch poniższych parametrów.- Automatycznie dostosuj ilość jednoczesnych konwersji – W przypadku zaznaczenia tego parametru zostanie wysłane zapytanie SQL, iloma rdzeniami dysponuje Server. Jeżeli Server SQL dysponuje 4 rdzeni lub mniej lub nie uzyskamy żadnej wartości to parametr przyjmie wartość 2. Jeśli rdzeni będzie więcej niż 4, wówczas parametr przyjmie wartość 4.
- Konwertuj jednocześnie wskazaną ilość firm – Użytkownik ma możliwość wskazania ile baz jednocześnie ma być konwertowanych. Przy ręcznym ustawieniu ilości firm będzie ograniczenie do 10, aby zbyt duża liczba wątków nie spowodowała spowolnienia wykonania konwersji, zamiast przyspieszenia.
Konfiguracja firmy
Operator, który na swojej karcie ma zaznaczony moduł Operacje wielofirmowe, w zakładce Start/ Konfiguracja/ Firma ma dostęp do gałęzi Operacje wielofirmowe/ Parametry. W gałęzi tej dostępne są dwa parametry możliwe do zaznaczenia.- Adres właściciela – po zaznaczeniu tego parametru wiadomość e-mail wysyłana jest na adres wskazany na formularzu właściciela/właścicieli. Hasło do pliku z załącznika wiadomości pobierane jest z formularza właściciela (zakładka [1 Ogólne] w sekcji Hasło dla wydruków), jeśli ono jest puste to z pola PESEL a jeśli nie ma nr PESEL to jako hasło ustawiana jest data urodzenia w odpowiednim formacie. Hasło powinno zawierać co najmniej 8 znaków (mała, duża litera i znak specjalny). Pole z hasłem dostępne jest dla operatorów z zaznaczonym parametrem Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Wiadomości wysyłane są do właścicieli, jeśli
- są aktywni (na formularzu właściciela parametr Archiwalny nie jest zaznaczony)
- mają uzupełniony adres mailowy i wpisane hasło lub numer PESEL
- mają wprowadzone udziały (Kwoty indywidualne) pozwalające na wyliczenie zaliczki na PIT-28/36/36L w miesiącu, za który tworzona jest informacja o podatkach i składkach ZUS.
- Wskazany adres – po zaznaczeniu parametru aktywne stają się dwa pola. W pierwszym polu należy samodzielnie wpisać adres bądź adresy e-mail, na które ma zostać wysłana wiadomość. W przypadku wpisania kilku adresów należy użyć separatora ;. Drugie pole służy do wpisania hasła do załącznika PDF. Hasło może zostać wpisane ręcznie lub korzystając z przycisku Generuj możemy wygenerować losowe hasło. Po zaznaczeniu parametru Pokaż hasło zostanie wyświetlone hasło, które należy przekazać Klientowi. Generowanie i podgląd hasła jest aktywne w przypadku zalogowania się na operatora z zaznaczonym parametrem Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Ustawione hasło powinno składać się z minimum 8 znaków, zawierać małą dużą literę oraz znak specjalny. W przypadku zaznaczenia opcji Wskazany adres pole z hasłem jest obowiązkowe do uzupełnienia, nie może pozostać puste gdyż wiadomość e-mail nie zostanie utworzona.
Konfiguracja Stanowiska
W Konfiguracji stanowiska/ Operacje wielofirmowe/ Parametry są dostępne następujące parametry:- Automatyczne sterowanie rejestracją czasu – zaznaczenie spowoduje zapisywanie w Konfiguracji programu/Operacje wielofirmowe/Czas pracy poszczególnych sesji z Typem A – czyli sesja automatyczna.
- Automatyczne uruchamianie aplikacji RCP – zaznaczenie spowoduje automatyczne uruchomienie RCP wraz z uruchomieniem programu Comarch ERP Optima.
- Informacje o podatkach/ZUS – katalog dla plików pdf – miejsce zapisu zahasłowanego pliku z z informacją o podatkach i składkach ZUS/PPK dot. właściciela/właścicieli lub firmy. Plik ten tworzy się po wybraniu w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe opcji Zapisz plik z informacją o podatkach/ ZUS. We wskazanym katalogu dla każdej firmy jest tworzony oddzielny katalog.
Operatorzy
W konfiguracji programu Comarch ERP Optima istnieje możliwość dopisywania nowych operatorów oraz modyfikowania istniejących kart. Aby operator mógł prawidłowo pracować w module Operacje wielofirmowe, powinien mieć na karcie operatora zaznaczony moduł Operacje wielofirmowe. W przypadku operatora typu Administrator zaznaczenie modułu Biuro Rachunkowe w konfiguracji operatora nie jest wymagane. W module Operacje wielofirmowe nie ma możliwości zarejestrowania operatora, którego konto zostało zablokowane, czyli podobnie jak w przypadku standardowej wersji programu. Na karcie operatora dostępna jest zakładka Blokady atrybutów, gdzie w formie „drzewa” widoczne są wszystkie atrybuty z podziałem na grupy i możliwością ustawienia blokady na:- Podgląd atrybutu – operator wówczas w ogóle nie będzie widział w module Biuro Rachunkowe takiego atrybutu,
- Zmianę wartości atrybutu – operator będzie widział atrybut, ale nie będzie mógł zmienić jego wartości.
Operacje seryjne
Sekcja Operacje seryjne posiada standardowo „belki”.
Administracja
Funkcja ta pozwala na podstawowe działania administracyjne, w module dostępne są następujące funkcje:- Dodanie bazy – powoduje pojawienie się kreatora zakładania nowej bazy danych. Po dodaniu nowej bazy danych można od razu się do niej zalogować, np. za pomocą ikony Uruchom program Comarch ERP Optima .
- Utworzenie kopii – funkcja ta pozwala na wykonanie kopii bezpieczeństwa bazy konfiguracyjnej oraz każdej zaznaczonej bazy firmowej. Program wykonuje kopię do podanego w Konfiguracji programu folderu z domyślną nazwą: „nazwa bazy + aktualna data i godzina”. Informacja z przebiegu tego procesu jest wyświetlana w „Panelu wyników”.
- Konwersja bazy danych – po uruchomieniu funkcji program wykonuje kopię bezpieczeństwa dla każdej zaznaczonej bazy, a następnie wykonywana jest jednoczesna konwersja dla zaznaczonych baz. W momencie przeprowadzania w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe konwersji kilku baz równolegle na oknie wyświetlają się informacje o postępach konwersji oraz statusach konwertowanych baz.
Parametry Firm
Funkcja ta związana jest z seryjną zmianą wskaźnika zdefiniowanego z poziomu Konfiguracji firmy w programie Comarch ERP Optima. W gałęzi Parametry Firm użytkownik może ustawić stopę procentową składki wypadkowej, która co do zasady ustalana jest każdego roku, stawki podatku CIT oraz zweryfikować numery rachunków. Po wyborze dostępnej opcji Składka wypadkowa wywołane zostanie okno, na którym:- należy podać wysokość składki wypadkowej,
- wyświetlony będzie okres od kiedy zmiana będzie obowiązywała, pobierany z panelu Bazy danych.
- Należy określić wysokość stawki podatku od osób prawnych
- wyświetlony będzie okres od kiedy zmiana będzie obowiązywała, pobierany z panelu Bazy danych
Seryjne ustawianie stawki podatku CIT
Analogicznie do ustawiania stawki wypadkowej po zatwierdzeniu stawki w zaznaczonych bazach w Start/Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/Deklaracje i stawki podatkowe ustawiona zostanie nowa wartość. Wybierając opcję Weryfikacja numerów rachunków pojawia się okno z możliwością zaznaczenia dwóch parametrów:- Niezależnie od kwoty
- Z formularza dokumentu w rejestrze VAT i ewidencji dodatkowej
Deklaracje/Zaliczki/JPK
Funkcja ta umożliwia seryjne obliczenie deklaracji, zaliczek i wygenerowanie plików JPK_V7(pod warunkiem, że nie zostały jeszcze policzone) przy uwzględnieniu tych samych parametrów jak w programie Comarch ERP Optima (z uwzględnieniem zapisów w buforze). Deklaracja/Zaliczka oraz pliki JPK_V7 będą liczone zawsze jako złożenie deklaracji (nie korekta). Za pomocą tej operacji seryjnej istnieje możliwość seryjnego przeliczenia poniższych deklaracji:- JPK_V7,
- Deklaracje VAT
- Zaliczki PIT/CIT,
- Deklaracje PIT/CIT,
- Deklaracje ZUS DRA.
- Przygotuj deklarację ZUS DRA do wysyłki do ZUS – funkcja umożliwia dodanie za dany okres deklaracji ZUS DRA dla zaznaczonych firm.
- Zatwierdzanie deklaracji/zaliczek/JPK_V7 – uruchomienie funkcji blokuje przed zmianami wybrany rodzaj deklaracji/zaliczki dla zaznaczonych baz danych w wybranym okresie. Deklaracje/zaliczki są blokowane przed zmianami poprzez zaznaczenie na nich parametru Zablokuj deklarację przed zmianami.
.
Operator ma możliwość zablokowania przed zmianami następujących rodzajów deklaracji/zaliczek:
-
- Deklaracja VAT-7/JPK_V7,
- Deklaracja VAT-UE,
- Deklaracja VAT‑UEK,
- Deklaracja VAT-8,
- Deklaracja VAT‑9M,
- Deklaracja VAT‑27,
- Zaliczka/zaliczka uproszczona na PIT‑36/PIT‑36L,
- Zaliczka na PIT‑28,
- Zaliczka/zaliczka uproszczona na CIT‑8,
- Zaliczka na PIT‑4R,
- Zaliczka na PIT‑8AR,
- Deklaracja PIT‑36/PIT‑36L,
- Deklaracja PIT‑28,
- Deklaracja CIT‑8,
- Deklaracja PIT‑4R,
- Deklaracja PIT‑8AR,
- Deklaracja PIT‑11,
- Deklaracja ZUS DRA..
-
- Eksport do programu Płatnik – funkcja umożliwia zapis deklaracji ZUS DRA dla wskazanych firm jako pliki xml, które będzie można zaczytać do programu Płatnik. Deklaracje zostaną zapisane w folderze wskazanym w polu Deklaracje ZUS – katalog dla plików xml w konfiguracji stanowiska (Start/Konfiguracja/Stanowisko/Płace).Domyślnie ustawiona jest ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima\ZUS.
- Eksport do Pulpitu Menadżera – funkcja udostępnia wybrany wydruk deklaracji w Pulpicie Menadżera. Prawo do wysyłania wydruków do Pulpitu Menadżera ma Operator, który na swojej karcie w programie Comarch ERP Optima w Konfiguracji/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy ma zaznaczony parametr Udostępnianie wydruków.
.
Operator ma możliwość udostępnienia w Pulpicie Menadżera wydruków następujących deklaracji:
-
- Deklaracja VAT-7,
- Deklaracja VAT-UE,
- Deklaracja VAT‑UEK,
- Deklaracja VAT‑9M,
- Deklaracja VAT-27,
- Zaliczka/zaliczka uproszczona na PIT‑36/PIT‑36L,
- Zaliczka na PIT‑28,
- Zaliczka/zaliczka uproszczona na CIT‑8,
- Zaliczka na PIT‑4R,
- Zaliczka na PIT‑8AR,
- Deklaracja PIT‑36/PIT‑36L,
- Deklaracja PIT‑28,
- Deklaracja CIT‑8,
- Deklaracja PIT‑4R,
- Deklaracja PIT‑8AR,
- Deklaracje ZUS DRA.
-
- PIT-36/PIT36L
- PIT-28
- CIT-8
- PIT-4R
- PIT-8AR
- PIT-11 (opcja dostępna wyłącznie dla deklaracji rocznych).
Okres zgodnie z którym obliczane będą zaliczki użytkownik ustawia w Panelu Baz Danych. Standardowo po zalogowaniu do Operacji wielofirmowych miesiąc, który się podpowiada jest miesiącem poprzednim w stosunku do bieżącego.
W programie Comarch ERP Optima jest możliwość wygenerowania Zestawienia dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej. W związku z tym podczas seryjnego przeliczania w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe zaliczek PIT-36/PIT-36L/PIT-28 lub seryjnego przeliczania listy płac dla właściciela może zostać automatycznie utworzone zestawienie dochodów/przychodów dostępne w Comarch ERP Optima z poziomu Księgowość/Zaliczki na PIT-36/PIT-36L/PIT-28 na zakładce 2. Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej. Zestawienie to można również dodać ręcznie na tej zakładce w Comarch ERP Optima. Poniżej opisane są przypadki automatycznej generacji bądź aktualizacji istniejącego w bazie zestawienia dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej podczas wykonywania seryjnego przeliczania zaliczek PIT-36/PIT-36L/PIT-28 lub seryjnego przeliczania list płac dla właściciela w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe:- W przypadku rozliczenia miesięcznego podczas seryjnego przeliczania zaliczki PIT-36/PIT-36L/PIT-28 za dany miesiąc, gdy w danym miesiącu w bazie nie ma jeszcze zaliczki oraz zestawienia wygenerowana jest zaliczka wraz z zestawieniem dochodów/przychodów za ten miesiąc.
- W przypadku rozliczenia kwartalnego podczas seryjnego przeliczania zaliczki PIT-36/PIT-36L/PIT-28 za pierwszy lub drugi miesiąc kwartału generowane jest jedynie zestawienie dochodów/przychodów. Gdy przeliczana jest zaliczka za trzeci miesiąc kwartału dodawana jest zaliczka wraz z zestawieniem za ten miesiąc.
- W przypadku, gdy w bazie jest przeliczona zaliczka PIT-36/PIT-36L/PIT-28 ale brak zestawienia, ponieważ zostało usunięte, to podczas ponownego seryjnego przeliczania zaliczek zestawienie dochody/przychody nie jest ponownie naliczane.
- W przypadku, gdy w bazie nie ma przeliczonej zaliczki PIT-36/PIT-36L (miesięczna lub kwartalna) ale jest już dodane zestawienie dochodów/przychodów to przeliczając seryjnie zaliczkę PIT-36/PIT-36L zestawienie to jest aktualizowane.
- W przypadku, gdy w bazie nie ma przeliczonej zaliczki PIT-28 ale jest już dodane zestawienie dochodów/przychodów to przeliczając seryjnie zaliczkę PIT-28 zestawienie ponownie jest przeliczane.
- W przypadku seryjnego przeliczania listy płac dla właścicieli, jeśli w bazie wskazanej na karcie właściciela na zakładce 6. Ubezpieczenia nie ma naliczonego zestawienia dochodów/przychodów to podczas naliczenia listy płac zestawienie to zostanie dodane.
Przeliczanie deklaracji rocznych jest możliwe niezależnie od wybranego miesiąca. Podczas wyliczania rocznych deklaracji pod uwagę brany będzie rok kalendarzowy wskazany w panelu Baz Danych.
W przypadku deklaracji CIT-8 okres przeliczenia uzależniony jest od okresu obrachunkowego.e-Deklaracje/Wyślij JPK
Funkcja pozwala na wysłanie e-Deklaracji, plików JPK_V7 oraz import Urzędowego Poświadczenia Odbioru seryjnie dla wskazanych firm za wybrany okres. Obszar składa się zopcji:- Wyślij deklaracje
- Wyślij JPK_V7,
- Odbierz UPO dla deklaracji,
- Odbierz UPO dla JPK_V7,
- Wyślij deklarację ZUS bezpośrednio do ZUS
- Odbierz potwierdzenie wysyłki do ZUS
Panel wyników po eksporcie pliku JPK_V7 do systemu e-Deklaracje
Wybranie opcji Wyślij ZUS DRA bezpośrednio do ZUS spowoduje wysyłkę deklaracji ZUS DRA dla zaznaczonych baz do ZUS. Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia. Aby sprawdzić status przesłanych deklaracji należy odebrać potwierdzenie wysyłki wybierając opcję Odbierz potwierdzenie wysyłki do ZUS . Pliki z wysłaną deklaracją do ZUS oraz pobranym potwierdzeniem odbioru są zapisywane w lokalizacji wskazanej w konfiguracji stanowiska (Start/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Płace/ Parametry), w polu Deklaracje ZUS – katalog dla plików xml w przypadku korzystania z programu w wersji stacjonarnej lub w folderze Moje dokumenty danego Użytkownika w przypadku wersji w chmurze.Płace i Kadry
W zakładce [Płace i Kadry] dostępne są funkcje seryjnego Wstawiania świat oraz Naliczania i zamykania wypłat właścicieli. Po wyborze ikony Wstawianie świąt wywołane zostanie okno, w którym użytkownik będzie mógł zdecydować – czy wstawić święta jedynie do kalendarza Standard, czy do wszystkich kalendarzy zawartych w bazie. W oknie zostanie wyświetlona informacja dotycząca danego roku (automatycznie pobierana z panelu Baz Danych), natomiast domyślnie zaznaczony parametr Zamieniaj zdefiniowane dni spowoduje, iż program naniesie serię nie sprawdzając czy dni były już wcześniej zdefiniowane (wszystkie dni zostaną zdefiniowane zgodnie z wykorzystywaną serią). W przeciwnym przypadku (parametr odznaczony), przy nanoszeniu serii modyfikacji podlegają tylko te dni, które nie były wcześniej definiowane. Potwierdzenie wykonania operacji uzupełni święta dla kalendarza Standard lub wszystkich znajdujących się w bazie, która została podświetlona lub zaznaczona na liście firm. Wynik z przebiegu operacji wyświetlony zostanie z poziomu zakładki [Panel Wyników].Seryjne wstawianie świąt
Funkcja Seryjnego naliczania i zamykania wypłat dla właścicieli umożliwia naliczanie wypłat dla właścicieli i osób współpracujących w zaznaczonych bazach. W pierwszej kolejności program sprawdza czy w danej bazie znajdują się właściciele zatrudnieni w danym okresie oraz czy w tym okresie istnieje już lista płac o rodzaju Właściciele, jeżeli nie to lista zostaje dodana, następuje naliczenie a następnie zamknięcie wypłat i listy. Jeżeli taka lista w zadanym okresie już występuje w bazie to wypłaty naliczane są na istniejącej liście. W przypadku kiedy w danej firmie nie ma schematu numeracji list płac o rodzaju Właściciel wypłaty dla właścicieli i osób współpracujących nie zostaną naliczone. W sytuacji kiedy lista płac posiada już naliczone wypłaty operacja seryjnego naliczania i zamykania wypłat właścicieli zamyka listy płac wraz z naliczonymi wypłatami. Wynik z przebiegu operacji wyświetlany jest z poziomu zakładki [Panel wyników].Środki trwałe
W zakładce Środki trwałe dostępna jest funkcja dotycząca seryjnego naliczania odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Funkcja dostępna jest z poziomu zakładki Środki trwałe w panelu Operacji seryjnych. Po naciśnięciu przycisku Generacja amortyzacji program nalicza odpisy amortyzacyjne za wskazany w zakładce Bazy danych okres dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w zaznaczonych bazach Program przy naliczaniu odpisów amortyzacyjnych sprawdza, czy w danym miesiącu dany środek trwały lub wartość niematerialna i prawna nie posiadają jeszcze naliczonych odpisów amortyzacyjnych. W przypadku gdy odpisy amortyzacyjne są już naliczone lub odpisy za dany okres są zerowe lub środek trwały lub wartość niematerialna i prawna jest zlikwidowana lub zbyta to w zakładce [Panel wyników] pojawi się odpowiedni komunikat. W przypadku generowana amortyzacji z modułu Operacje wielofirmowe, gdy zaznaczone bazy mają ustawiony rodzaj księgowości jako Księga podatkowa i na tych bazach włączony jest parametr Automatyczne księgowanie dokumentów z pominięciem zbiorczych księgowań z wybraną opcją Amortyzacja a dodatkowo operator zalogowany w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe nie ma blokady księgowania to po wygenerowaniu amortyzacji w tych bazach dokumenty amortyzacji są automatycznie księgowane do kolumny 13 Pozostałe. Z poziomu ikony Podgląd dostępna jest opcja dotycząca wyświetlania Dokumentów amortyzacji. Po wyborze tej opcji wyświetlane jest lista dokumentów amortyzacji za okres wskazany w panelu Operacje wielofirmowe dla konkretnej bazy danych w formie Listy dokumentów amortyzacji. Z listy tej możliwe jest filtrowanie wszystkich typów dokumentów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz księgowanie ich pod warunkiem, że pobrana zostanie licencja na Księgę Podatkową, Księgę Handlową lub Księgę Handlową Plus, która będzie zgodna z rodzajem prowadzonej księgowości w danej bazy danych. Na liście dokumentów środków trwałych wywołanej z Operacji wielofirmowych w filtrze aktywnym zawsze domyślnie ustawione są parametry: Dokumenty: Amortyzacja, Rok i miesiąc: taki sam jak w Operacjach wielofirmowych na zakładce Bazy danych, zaznaczony jest parametr Środki trwałe, ikona plusa oraz kosza jest wyszarzona. Z poziomu programu Comarch ERP Optima w zakładce Konfiguracji/ Program/ Operacje wielofirmowe/ Grupy atrybutów dostępna jest grupa Środki trwałe w której skład wchodzą następujące atrybuty:- Nazwa: Odpisy amortyzacyjne Opis: Naliczone odpisy amortyzacyjne dla środków trwałych i wnip Typ: SQL – Firma Format: 1234 Wartość domyślna: 0 Wartości miesięczne (zaznaczone)
- Nazwa: Środki trwałe i WNiP Opis: Liczba środków trwałych i wnip w użyciu Typ: SQL – Firma Format: 1234 Wartość domyślna: 0 Wartości miesięczne (zaznaczone)
- mają stan w użyciu (niezależnie czy są całkowicie zamortyzowana czy nie – tzn. wartość netto = 0,00 lub > 0,00)
- mają datę likwidacji/zbycia równą miesiącowi
- nie posiadają stanu w budowie.
Wydruki
Lista dostępnych wydruków widoczna po wejściu w Wydruki ma zbliżony układ do listy w menu Deklaracje/Zaliczki/JPK i pozwala po zaznaczeniu baz na seryjny wydruk formularzy: zaliczek, deklaracji rocznych, UPO dla deklaracji i plików JPK_V7 a także wydruk rejestru VAT, KPiR, dzienników oraz przelewów do US lub ZUS. Listę wydruków podzielono na kilka segmentów:- Wydruk deklaracji VAT/JPK_V7
- Wydruki zaliczek PIT/CIT,
- Wydruki deklaracji PIT/CIT,
- Wydruk UPO dla JPK_V7
- Wydruk UPO,
- Wydruk rejestru VAT,
- Wydruk KPiR,
- Wydruk dzienników,
- Wydruk przelewu.
- JPK_V7 (w tym z załącznikami)
- VAT-7 (wydruk pełny, wydruk czarno-biały, nadruk, wydruk z załącznikami),
- VAT-UE, (wydruk pełny, wydruk czarno-biały, wydruk uproszczony, wydruk UPO),
- VAT-UEK, (wydruk pełny, wydruk czarno-biały, wydruk uproszczony, wydruk UPO),
- VAT-8 (wydruk pełny oraz wydruk z UPO)
- VAT-9M (wydruk pełny oraz wydruk z UPO),
- VAT-27 (wydruk pełny, wydruk uproszczony oraz wydruk z UPO),
- PIT-36/PIT36L (zestawienie do zaliczek oraz wydruk pełny i wydruk czarno-biały deklaracji rocznej),
- PIT-28 (zestawienie do zaliczek oraz wydruk pełny i wydruk czarno-biały deklaracji rocznej),
- CIT-8 (zestawienie do zaliczek – nie dotyczy zaliczek uproszczonych oraz wydruk pełny deklaracji rocznej),
- CIT-8E (wydruk pełny)
- CIT-10Z (wydruk pełny)
- IFT-2/IFT-2R (wydruk pełny)
- PIT-4R (zestawienie do zaliczek oraz wydruk pełny deklaracji rocznej),
- PIT-8AR (zestawienie do zaliczek oraz wydruk pełny deklaracji rocznej),
- PIT-11 (wydruk pełny).
Raport po wydrukowaniu UPO dla pliku JPK_V7
Wydruki ekonomiczne – Wydruk rejestru VAT, Wydruk KPiR, Wydruk dzienników. Są to wydruki, które zawierają więcej informacji na jednej stronie wydruku. Wydruki ekonomiczne powstały na podstawie następujących wydruków: Rejestry VAT – Wydruk pełny – wszystkie stawki (dla Rejestrów VAT Sprzedaży oraz Zakupu), Wydruk jednostronny narastająco – Księga oraz Lista księgowań na kontach – analityczne. Wydruk przelewu – funkcja umożliwia seryjne wydrukowanie wszystkich przelewów do US/ZUS dla zaznaczonych baz danych w wybranym okresie. Aby wydruk przelewu do US został wygenerowany muszą być spełnione następujące warunki: płatność musi być wygenerowana na podmiot o typie US, w polu Opis do banku powinny być podane numer NIP podmiotu oraz okres, którego deklaracja dotyczy. Aby wydruk przelewu do ZUS został wygenerowany muszą być spełnione następujące warunki: płatność musi być wygenerowana na podmiot o typie ZUS, w polu Opis do banku powinien być podany numer NIP podmiotu. Jest możliwość wyboru następujących wydruków:- Przelew US wydruk pełny,
- Przelew ZUS wydruk pełny.
Raporty
Raporty to zestawienia o charakterze analiz, na ten moment dostępne są następujące raporty:- Czas pracy łączny – łączny czas pracy na poszczególnych bazach danych poszczególnych operatorów, również z podziałem na kategorie, z informacją o stawce i koszcie.
- Czas pracy operatora – czas pracy operatora zalogowanego do Biura Rachunkowego z podziałem na kolejne bazy danych i kategorie wraz z informacją o stawce i koszcie.
- Czas pracy wszystkich operatorów – informacje na temat czasu pracy wszystkich operatorów z podziałem na kolejne bazy danych i kategorie, wraz z informacją o stawce i koszcie.
- Dokumenty modyfikowane – udostępnia statystyki dotyczące między innymi ilości dokumentów wprowadzonych przez danego pracownika (operatora) w zadanym okresie. Dostarcza danych na temat tego, ile z powyższych dokumentów zostało zmodyfikowanych przez innego pracownika (operatora). Raport Dokumenty wprowadzone/zmodyfikowane pozwala, więc na ocenę staranności i bezbłędności pracy pracowników wprowadzających dokumenty do bazy. Raport zawiera nazwę bazy danych, której dotyczy analiza oraz następujące kolumny:
- Status – niezmodyfikowane, zmodyfikowane przez autora, zmodyfikowane nie przez autora.
- Typ dokumentu – np. Rejestr Sprzedaży VAT, Faktura Sprzedaży, Ewidencja dodatkowa przychodów.
- Operator – kod operatora, który wprowadził dokument.
- Ilość dokumentów – liczba dokumentów, które wprowadził operator z kolumny Operator.
- Zmodyfikował – operator, który zmodyfikował dokumenty wprowadzone przez operatora w kolumnie Operator.
- Ilość zmodyfikowanych – liczba dokumentów, które zmodyfikował operator z kolumny Zmodyfikował.
Raport Dokumenty modyfikowane
- Dokumenty niezaksięgowane – lista dokumentów, które podlegają księgowaniu, ale nie zostały jeszcze zaksięgowane. Zawiera kolumny: Typ dokumentu, Status, Ilość dokumentów.
- Dokumenty od Klientów (IWD) – raport ten informuje:
- w jakim okresie oraz do których baz nastąpił import dokumentów przesłanych przez Klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD)
- o typie i ilości przesłanych dokumentów
- uwzględnia również firmy do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm.Podczas generowania raportu pojawia się okno do wskazania zakresu dat za jaki ma zostać wygenerowany raport.
Zakres dat wskazywany na tym oknie dotyczy daty importu dokumentów do baz Klientów w biurze rachunkowym.
Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm.Informacje jakie wyświetlają się na raporcie zależą od tego z jakiego oprogramowania korzysta Klient biura oraz jakie dokumenty wysłał. . W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP Optima w raporcie mogą pojawić się informacje dotyczące:PrzykładJeśli dokumenty z miesiąca np. maja 2024 zostały zaimportowane do bazy Klienta w biurze rachunkowym w miesiącu czerwcu 2024, to zostaną uwzględnione w raporcie generowanym za czerwiec. - Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych
- List płac
- Raportów kasowych/bankowych
- Zapisów kasowych/bankowych
- Płatności
- Kompensat . W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych . W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch Moje BR w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych. . Raport zawiera również informacje dot. baz, które są skonfigurowane pod Internetową Wymianę Dokumentów i do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.Jeśli podczas generowania raportu, na liście firm zostanie zaznaczona baza Klienta, która nie będzie skonwertowania do aktualnej wersji, pojawi się stosowny komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych
- Dokumenty wprowadzone – wszystkie wprowadzone dokumenty w zadanym okresie, biorąc pod uwagę datę dokumentu lub datę wprowadzenia. Dokumenty zostaną przedstawione w postaci tabeli z następującymi kolumnami: Typ dokumentu (np. Faktura Zakupu), Status (np. zatwierdzona), Operator oraz Ilość dokumentów.
- Kwoty wynagrodzeń – obejmuje łączną kwotę wypłaty z podziałem na poszczególne formy płatności wraz z terminem. Kwoty pobierane są z modułu płacowego lub, jeśli w danej konfiguracji moduł płacowy jest nieaktywny, z uproszczonych wynagrodzeń.
Raport – Kwoty wynagrodzeń
- Limit – obowiązek VAT – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma kwot netto z pozycji Faktur Sprzedaży z Rejestrów VAT (ze stawką różną od NP i ZW) nie przekroczyła limitu (Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity). W raporcie tym nie są uwzględniane transakcje: dostawa wewnątrzunijna towarów, dostawa wewnątrzunijna trójstronna towarów oraz wewnątrzunijna – podatnikiem jest nabywca, wystawione od 1 stycznia 2015 r. Raport zawiera kolumny: Baza danych, Obroty, Limit, Do przekroczenia limitu pozostaje, Przekroczenie limitu o.
- Limit – pełna księgowość – dotyczy podatników rozliczających się na zasadzie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów nie przekroczyła limitu (Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity). Raport zawiera kolumny: Baza danych, Obroty, Limit, Do przekroczenia limitu pozostaje, Przekroczenie limitu o.
- Limit – ryczałt – dotyczy podatników, którzy rozliczają się na zasadzie Ryczałtu. Pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów nie przekroczyła limitu (Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity). Raport zawiera kolumny: Baza danych, Obroty, Limit, Do przekroczenia limitu pozostaje, Przekroczenie limitu o.
- Limit do kasy fiskalnej – sumuje kwotę netto Faktur Sprzedaży, które mają zaznaczony parametr Sprzedaż detaliczna, dla danej bazy danych w określonym okresie wg daty sprzedaży faktury. Wynik raportu zawiera dwie kolumny: Baza danych i Obrót. Operator, aby sprawdzić, które firmy zbliżają się do limitu lub go przekroczyły, może założyć atrybut Kasa fiskalna z dwiema wartościami: Tak/Nie, odfiltrować listę firm w panelu głównym do tych, które nie mają kasy fiskalnej i dla tych firm wykonać raport. Raport jest szczególnie przydatny Biurom Rachunkowym, które muszą kontrolować przekraczanie limitu, aby przekazać klientowi w odpowiednim momencie informacje o konieczności zainstalowania kasy fiskalnej.
- Podatki do zapłaty – lista deklaracji podatkowych oraz DRA wraz z kwotą należną do zapłaty do Urzędu Skarbowego. Jeżeli deklaracja DRA obliczona jest dla właściciela, wówczas na raporcie w drugiej kolumnie uzupełnione jest imię i nazwisko właściciela. Dodatkowo raport zawiera kolumny Status (czy deklaracja jest w buforze, czy została zatwierdzona), Wspólnik – dotyczy tylko PIT-36/PIT36L oraz Datę realizacji.
- Przychody (ryczałt) – prezentuje przychody osiągnięte w zadanym okresie przez podatników rozliczających się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego i zawiera następujące kolumny: Baza danych, Wspólnik i Przychody.
- Przychody/koszty (PIT/CIT) – zawiera syntetyczną informację na temat osiągniętych przychodów i kosztów danej firmy lub wspólnika (w zależności od zaznaczonego w Konfiguracji parametru Księgowość kontowa lub Księga podatkowa) narastająco od początku roku kalendarzowego – dla zaliczek PIT i od początku okresu obrachunkowego – dla zaliczek CIT. Raport zawiera następujące kolumny: Rodzaj Zaliczki, Status zaliczki, Wspólnik, Przychody, Koszty, Dochód, Strata.
- Statusy e-Deklaracji – po wpisaniu zakresu dat program wyświetli wszystkie deklaracje w wybranym okresie wraz z ich stanem. Statusy, które w raporcie będą wyświetlane to:
- Nie dotyczy – gdy w BR wybrano miesiąc, dla którego w konfiguracji programu Comarch ERP Optima określono inny okres liczenia zaliczki/deklaracji
- W buforze
- Zatwierdzona/Nie wysłano
- Zatwierdzona/Wysłano/Nie odebrano UPO
- Zatwierdzona/Wysłano/Odebrano UPO
- Korekta/W buforze
- Korekta Zatwierdzona/Nie wysłano
- Korekta/Zatwierdzona/Wysłano/Nie odebrano UPO
- Korekta/Zatwierdzona/Wysłano/Odebrano UPO
- Statusy JPK – po wpisaniu zakresu dat program wyświetli wszystkie pliki JPK w wybranym okresie wraz z ich stanem.
- Zadania do wykonania – raport stanowi przekrój zadań operatora we wszystkich bazach. Po wywołaniu raportu pojawia się okno z parametrami raportu. Domyślnie w tym oknie podpowiada się bieżący miesiąc i rok z możliwością zmiany. Raport zawiera informacje o zadaniach za cały miesiąc.Dane wyświetlane na raporcie uzależnione są od uprawnień operatora. Operator wykonujący raport, który na swojej karcie nie ma zaznaczonego na zakładce Parametry cd parametru Dostęp do list zadań innych operatorów w wynikach raportu widzi tylko zadania, które są przypisane do niego. Operator z zaznaczonym parametrem Dostęp do list zadań innych operatorów w wynikach widzi zadania wszystkich operatorów we wszystkich bazach do jakich ma dostęp (nie będzie widział w raporcie baz do jakich ma blokadę).Raport zawiera następujące kolumny:
- Baza danych – z informacją o tym w jakiej bazie danych jest zadanie
- Zadanie – z treścią zadania głównego
- Zadanie podrzędne – z treścią zadania podrzędnego, dla zadania głównego pole będzie puste
- Operator – z kodem operatora, do którego jest przypisane zadanie
- Termin- data z pola z datą na zadaniu (data ma się przenosić do tej kolumny niezależnie od Pokaż termin na liście)
- Wykonane -TAK dla zadań oznaczonych jako wykonane, NIE dla nie wykonanych
- Zapisy księgowe (KPiR i ryczałt) – obejmuje dokumenty wg daty księgowania lub wprowadzenia i dotyczy tylko tych baz, które służą do prowadzenia księgowości za pomocą Księgi Podatkowej czy Ryczałtu. Składa się z 4 kolumn: Typ dokumentu, Status, Operator, Ilość zapisów. Kolumna Status może przyjmować wartości: bufor, zatwierdzone lub skreślone.
Raport – Zapisy księgowe (KPiR i ryczałt) (wg daty księgowania)
- Zapisy w dzienniku – pokazuje zapisy z podziałem na dzienniki zarówno te w buforze, jak i zapisane do księgi głównej (Status). Ponadto raport zawiera informację o typie dokumentu, który był księgowany, kod operatora, który dokonał księgowania, jakim wzorcem został dokument zaksięgowany, a jeśli dokonywano zapisów bez użycia schematu księgowego, to pojawia się informacja, iż jest to księgowanie ręczne. Ostatnie dwie kolumny zawierają informację o ilości zapisów i dekretów. Rozróżnienie wynika z tego, iż z jednym zapisem (np. zapis księgujący listę płac) jest związanych wiele dekretów rozksięgowujących poszczególne kwoty listy na właściwe konta.
Informacja dla Klientów
W module Operacje wielofirmowe w panelu Operacje seryjne dostępna jest zakładka Informacja dla Klientów.Informacja dla Klientów
Po kliknięciu w opcję Informacja dla Klientów dostępne są dwa warianty do wyboru: – Wyślij e-mail o podatkach/ ZUS – po wybraniu tej opcji pojawia się dodatkowe okno z możliwością wyboru rodzaju podatków oraz składek, które mają pojawić się na wydruku. Podczas pierwszego wywołania okna domyślnie zaznaczone są wszystkie dostępne parametry. Przy kolejnym otwarciu zaznaczenie parametrów zapamiętywane jest dla danego operatora. Aby była możliwość wygenerowania wydruku lub wysyłki wiadomości e-mail konieczne jest zaznaczenie minimum jednego z dostępnych parametrów na liście. Wygenerowany wydruk prezentuje informacje o płatnościach tylko dla zaznaczonych na oknie deklaracji. W przypadku gdy na oknie zaznaczona zostanie deklaracja, która nie jest zaznaczona na bazie tego klienta w programie Comarch ERP Optima w zakładce Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Deklaracje i pełnomocnictwa, to deklaracja ta nie pojawi się na wydruku. W tym przypadku decydujące jest ustawienie parametrów w konfiguracji w bazie klienta. Po wskazaniu podatków oraz składek, które mają pojawić się na wydruku pojawia się okno z szablonem wiadomości mailowej. Użytkownik może taką wiadomość wysłać od razu klikając w albo może umieścić wiadomości w Kopiach roboczych (będzie je mógł modyfikować, weryfikować, uzupełnić). Każda wiadomość zawiera załącznik. Nazwa załącznika zależy od tego do kogo wysyłana jest wiadomość. W wiadomości do właściciela nazwa załącznika to Akronim_imię_nazwisko_Podatki_mm_rrrr.pdf , natomiast załącznik w wiadomości wysyłanej na wskazany adres ma następującą nazwę: Pierwsza linia z nazwy firmy_Podatki_mm_rrrr.pdf.Szablon wiadomości e-mail
Powyższy szablon jest standardowym szablonem zdefiniowanym w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe. Użytkownik ma możliwość zdefiniowania własnego szablonu (w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe Wyślij/ Konfiguracja szablonów e-mail). Podczas wysyłki wiadomości w logu operacji seryjnych pojawia się komunikat informujący o przebiegu operacji wysyłania maili. Podczas wysyłki może pojawić się komunikat informujący o tym czy np. dana wiadomość została wysłana, jest uzupełniony adres e-mail lub hasło na karcie właściciela/ właścicieli lub w konfiguracji. – Zapisz plik z informacją o podatkach/ ZUS – po wybraniu tej opcji pojawia się dodatkowe okno z możliwością wyboru rodzaju podatków oraz składek, które mają pojawić się na wydruku. Działanie oraz zapamiętywanie ustawień tego okna jest analigiczne jak w przypadku okna pojawiającego się podczas wyboru opcji Wyślij e-mail o podatkach/ ZUS. Po wskazaniu podatków oraz składek, które mają pojawić się na wydruku zostanie wygenerowany zahasłowany plik (zasady ustawienia hasła są takie same jak przy wysyłce wiadomości e-mail). Domyślnie plik jest zapisywany w lokalizacji: C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Wydruki\Biuro Rachunkowe. W katalogu Biuro Rachunkowe dla każdej firmy jest tworzony oddzielny katalog. Użytkownik ma możliwość wskazania własnej lokalizacji do zapisywania pliku z poziomu zakładki Start/Konfiguracja/ Stanowisko/ Operacje wielofirmowe/ Parametry. W przypadku funkcji zapisywania pliku z informacją o podatkach/ ZUS nie jest wymagane posiadanie modułu CRM oraz aktywnej skrzynki pocztowej. W wysyłanym/generowanym pliku PDF może pojawić się informacja o wyliczonych przez Biuro Rachunkowe podatkach dla Klienta z tytułu:- podatku VAT
- zaliczek na PIT-4, PIT-8AR, PIT-28, PIT-36, PIT-36L
- zaliczek na CIT-8
- CIT-8E,
- składek ZUS
- PPK
- płatności do deklaracji AKC-WW
- płatności do deklaracji CUK-1
- deklaracji rocznych PIT-28, PIT-36, PIT-36L, CIT-8
- deklaracji VIU-DO
Importy
Z poziomu programu Comarch ERP Optima Operacje Wielofirmowe istnieje możliwość wykonania importu dokumentów oraz słowników (urzędy, banki) jednocześnie dla wielu baz danych. Import obywa się za pośrednictwem serwera COMARCH/KIR i jest dostępny wyłącznie dla Klientów z aktualną gwarancją.Operacje seryjne – Importy
Lista dostępnych wariatów dostępna jest w gałęzi Importy:- Import dokumentów – funkcja jest związana z usługą Internetowa Wymiana Dokumentów i umożliwia import do baz firmowych dokumentów przesłanych przez Klientów. Możliwe jest również zaimportowanie dokumentów wraz z dokumentami powiązanymi w OBD. Jeżeli w programie Comarch ERP Optima w Konfiguracji danej Firmy w gałęzi Ogólne/Praca rozproszona zaznaczono parametr Przenoszenie dokumentów OBD powiązanych z eksportowanymi dokumentami to podczas importu dokumentów do zaznaczonych baz zostaną zaimportowane również powiązane z nimi dokumenty i linki.
- Import urzędów – za jej pomocą pobierane/aktualizowane są dane o Urzędach skarbowych, Urzędach celno-skarbowych, Urzędach ZUS, Delegaturach oraz Izbach celnych,
- Import banków – funkcja umożliwia pobranie/aktualizację listy banków za pośrednictwem serwera Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR).
Podgląd
W module Operacje wielofirmowe Operator ma możliwość podglądu zaliczek, deklaracji, plików JPK_V7 a także Kalendarzy oraz Wypłat właścicieli. Operator może podejrzeć następujące dokumenty:- Deklaracje VAT/JPK_V7: VAT-7/JPK_V7, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-27;
- Zaliczki PIT/CIT: PIT-36, uproszczona na PIT-36, PIT-36L, uproszczona na PIT-36L, PIT-28, CIT-8, uproszczona na CIT-8, PIT-4R, PIT-4AR.
- Deklaracje PIT/CIT: PIT-11, PIT-36, PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R, PIT-4AR;
- JPK_V7;
- Deklaracje ZUS DRA;
- Kalendarze;
- Wypłaty właścicieli;
- Dokumenty amortyzacji.
- Deklaracja VAT/JPK_V7 – dotyczy podglądu części deklaracyjnej pliku JPK_V7
- JPK_V7 – dotyczy podglądu części deklaracyjnej i ewidencyjnej pliku JPK_V7 w formacie xls.
Podgląd plików JPK_V7 w BR
W przypadku zaliczek oraz deklaracji PIT-36, PIT-36L, PIT-28 po wybraniu opcji Podgląd wyświetlana jest lista właścicieli z możliwością wyboru, dla którego z nich ma być pokazana deklaracja. Jeżeli właściciel został oznaczony jako Archiwalny to w momencie wyboru podglądu zaliczki/deklaracji dla właściciela na liście właścicieli do wyboru jest on wyświetlany w kolorze czerwonym. W przypadku kiedy w podświetlonej bazie danych nie została uzupełniona lista właścicieli system wyświetla komunikat: W bazie X nie ma wprowadzonych właścicieli. Z kolei, gdy wybrana zostanie deklaracja PIT-11 – wyświetlana jest lista pracowników, z możliwością wyboru, dla którego z nich ma być pokazana deklaracja. Jeśli pracownik ma więcej niż jedną deklaracje PIT-11 za dany rok – w podglądzie otworzony zostanie formularz ostatniej korekty. Natomiast, jeżeli pracownik został oznaczony jako Archiwalny – na liście pracowników do wyboru jest on wyświetlany w kolorze czerwonym.Podgląd deklaracji PIT-11 – wybór pracownika
W sytuacji, gdy w podświetlonej bazie danych nie została uzupełniona lista pracowników system wyświetla komunikat: W bazie X nie ma wprowadzonych pracowników. Natomiast, gdy wymagany moduł nie zostanie pobrany po wyborze Deklaracji PIT-11 wyświetlony zostanie komunikat: Uruchomienie tej operacji nie jest możliwe ze względu na brak dostępu do modułu, problem z połączeniem lub niezgodność danych w kluczu ze stanem faktycznym. Po wybraniu opcji Deklaracje ZUS DRA pojawia się okno, z możliwością wyboru czy chcemy podejrzeć deklarację dla właściciela czy pracowników za wskazany na oknie w sekcji Bazy danych okres dla wybranej firmy. W oknie Wybór deklaracji po rozwinięciu listy dostępni są właściciele, którzy są dodani na listę właścicieli w firmie oraz opcja Pracownicy. W module Operacje wielofirmowe w obszarze Deklaracje/Podgląd dostępna jest również możliwość podglądu Kalendarzy. Podobnie jak deklaracje płacowo-kadrowe, funkcja ta zależna jest od pobranego przez operatora modułu – wymagany: Płace i Kadry lub Płace i Kadry Plus. Po wskazaniu firmy oraz potwierdzeniu opcji Kalendarze wyświetlone zostanie okno Wybór kalendarza wraz z listą dostępnych w bazie kalendarzy. Potwierdzenie wyboru przekierowuje na zakładkę [Kalendarz], domyślnie wyświetlany jest Rok i Miesiąc pobierany z panelu Baz danych, z możliwością ich zmiany. Dane w oknie można dowolnie modyfikować za pomocą opcji Zmień/Skasuj.Podgląd okna – Kalendarz Standard
Moduł Operacje wielofirmowe umożliwia także podgląd Wypłat właścicieli. Aby wywołać okno podglądu wypłat właścicieli należy wskazać firmę na panelu baz danych i następnie wybrać polecenie Podgląd/Wypłaty właścicieli. Wyświetlone zostaje okno Wybór wspólnika wraz z listą dostępnych wspólników i osób współpracujących.Podgląd wypłat właścicieli – wybór właściciela
Po wybraniu osoby z listy następuje przekierowanie na formularz wypłaty wybranego właściciela/osoby współpracującej za miesiąc i rok ustawiony w nagłówku panelu Baz danych. Z poziomu podglądu nie ma możliwości edycji wypłaty niezależnie od jej statusu. Edycja możliwa jest jedynie z poziomu programu Comarch ERP Optima.Podgląd formularza wypłaty
W przypadku wybrania do podglądu wypłaty właściciela/osoby współpracującej, nie mającej wypłaty za zadany miesiąc system wyświetla komunikat: Za wybrany okres brak naliczonej wypłaty. Dla zaznaczonej bazy wybierając opcję podglądu dokumentów amortyzacji zostanie otwarta lista dokumentów środków trwałych za wskazany w Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe miesiąc i rok. Domyślnie lista ta zawężona jest tylko do dokumentów amortyzacji.Biblioteka dokumentów
Jeżeli podczas logowania został pobrany moduł Comarch ERP Optima Obieg dokumentów, wówczas na ribbonie w grupie Menu będzie widoczna opcja Biblioteka Dokumentów. Kliknięcie w tą pozycję powoduje wyświetlenie zakładki [Biblioteka dokumentów]. Zawiera ona listę wprowadzonych wcześniej dokumentów z możliwością ich edycji, usuwania oraz dodawania nowych pozycji. Lista ta może zawierać dokumenty wprowadzone bezpośrednio w module Comarch ERP Optima Obieg dokumentów jak również dodane z poziomu modułu Operacje wielofirmowe. Operator ma możliwość wyboru bazy firmowej, dla której ma być wyświetlona lista z dokumentami w Bibliotece dokumentów. Po podświetleniu bazy firmowej na liście baz i przejściu na listę dokumentów w polu Wybór firmy podpowiadana jest podświetlona firma. Przejście Operatora na inną listę dokumentów powoduje, że w polu Wybór firmy system podpowiada ostatnio wybraną i zapamiętaną firmę. Na liście dostępne są pola umożliwiające filtrowanie dokumentów: Katalogi – istnieje możliwość filtrowania listy przede wszystkim ze względu na rodzaj dokumentu, a dopiero w obrębie danego rodzaju dokumentów – ze względu na katalog:- Firmowe – jeśli użytkownik zaznaczy parametr Firmowe na liście pojawią się wszystkie dokumenty firmowe. Dopiero po zaznaczeniu parametru użytkownik może wskazać, czy chce wyświetlić wszystkie dokumenty firmowe (opcja <wszystkie>), czy tylko dokumenty ze skazanego katalogu. Na liście rozwijanej, umożliwiającej wybór katalogu, wyświetlają się katalogi firmowe z Start/Konfiguracja/ Firma/ Obieg dokumentów/ Katalogi dokumentów.
- Wspólne – jeśli użytkownik zaznaczy parametr Wspólne na liście pojawią się wszystkie dokumenty wspólne. Dopiero po zaznaczeniu parametru użytkownik może wskazać, czy chce wyświetlić wszystkie dokumenty wspólne, czy tylko dokumenty ze wskazanego katalogu. Na liście rozwijanej umożliwiającej wybór katalogu, wyświetlają się wszystkie katalogi wspólne z Start/Konfiguracja/ Program/ Obieg dokumentów/ Katalogi wspólne.
- Numer dokumentu – numer dokumentu w bibliotece nadawany automatycznie.
- R (rodzaj) – rodzaj dokumentu: F – firmowy, W-wspólny.
- Tytuł – tytuł dokumentu.
- Data - data wprowadzenia.
- Opiekun – kod operatora będącego opiekunem danego dokumentu.
- Status.
- Numer obcy – numer obcy dokumentu.
- Opis.
- [Ogólne]
- [Podmioty]
- [Dokumenty]
- [Atrybuty]
- [Obieg dokumentów].
- Dokument,
- Numer obcy,
- Tytuł dokumentu,
- Opis,
- Data wprowadzenia,
- Typ – Firmowy lub Wspólny,
- Operator lub Pracownik – pole z możliwością wyboru jednej z dwóch opcji,
- Status,
- Katalog,
- Archiwum plików – zawierać może następujące elementy: Plik, Link lub Skan.
- Kod – kod podmiotu
- Nazwa – nazwa podmiotu
Skrzynka pocztowa
Jeżeli podczas logowania został pobrany moduł CRM lub CRM Plus, wówczas na wstążce w grupie Ogólne będzie widoczna opcja Skrzynka pocztowa. Funkcja ta pozwala na usprawnienie pracy biur rachunkowych i doradców podatkowych poprzez umożliwienie: wysyłania i odbierania e-maili zarówno w formacie tekstowym jak i HTML z wielu kont pocztowych, sprawdzanie pisowni zgodnie z słownikiem języka polskiego, nadawanie e-mailom priorytetów, oznaczanie e-maili flagami, potwierdzenie odbioru e-maila.Karta kontrahenta - zakładka: Księgowe
2. W menu Start/Konfiguracja/ Program/ Definicje Dokumentów/ CRM znajdują się podgałęzie:- Serie dokumentów,
- Wątek e-mail,
- Wiadomość przychodząca,
- Wiadomość wychodząca.
Użytkownik ma możliwość wyboru następujących członów numeracji:
- Symbol dokumentu,
- Seria,
- Numer z zerami,
- Numer bez zer,
- Miesiąc,
- Rok kalendarzowy,
- Rok obrachunkowy,
- Typ wiadomości – dla e-maili będzie to „E-mail”.
Na zakładce Historia zapisywana jest informacja o dacie i operatorze, który utworzył wiadomość, do którego została ona przypisana, któremu została ona przekazana, kiedy przeczytano, utworzono, wysłano odpowiedź, przeniesiono do innego folderu oraz inne modyfikacje wiadomości.
6. Wydruk wiadomości
Za pomocą ikony istnieje możliwość wydrukowania wiadomości. Na wydruku znajdują się informacje o numerze strony, nadawcy, dacie i godzinie wysłania, odbiorcach (Do i DW), temacie i treści wiadomości. 7. Lista folderów W skrzynce pocztowej znajdują się następujące foldery:Skrzynka pocztowa - lista folderów
Lista folderów nie jest stała. Użytkownik ma możliwość dodania własnych folderów. 8. Operacje na wiadomościach Z poziomu formularza wiadomości odebranej oraz z poziomu listy wiadomości użytkownik może wykonać następujące funkcje na wiadomości: Odpowiedz Odpowiedz wszystkim Prześlij dalej Przekaż dalej (przekazanie innemu operatorowi). Funkcja Przekazanie innemu operatorowi jest dostępna dla wiadomości odebranych na skrzynce firmowej (ogólnej). Operator, któremu jest przekazywany e-mail musi być użytkownikiem konta. Załatw (przeniesienie do folderu załatwione) . Przeniesienie wiadomości do folderu „Załatwione” powoduje, że przenoszone są wszystkie wiadomości z danym wątkiem. Z poziomu listy wiadomości istnieje również możliwość: Podglądu wiadomości lub klawisz <ENTER> Usunięcia maila lub klawisz <DELETE>. Dodatkowo na wiadomości odebranej i gotowej do wysłanie istnieje możliwość zaznaczenia i skopiowaniu tekstu. Operator ma możliwość archiwizacji maili. Funkcja jest dostępna po wybraniu przycisku . Dodatkowo Operator ma możliwość archiwizacji wybranego maila lub zaznaczonych maili poprzez ich przeciągnięcie do wybranego folderu w panelu Archiwum. Dodatkowo w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe w skrzynce operatora dostępna jest funkcja LOG-a, który zawiera szczegóły odbierania i wysyłania wiadomości. Plik jest zapisywany w katalogu biura rachunkowego. 9. Filtrowanie W module Operacje wielofirmowe istnieje możliwość filtrowania wiadomości w polu filtr oraz w pierwszym wierszu listy. W pierwszym wierszu listy obok ikony istnieje możliwość filtrowania wiadomości na podstawie wartości w wybranym nagłówku kolumny. Jednokrotne kliknięcie w pierwszym wierszu w polach powoduje możliwość wyboru z listy określonej wartości. W pozostałych polach np. Podmiot czy Temat jednokrotne kliknięcie w pierwszym wierszu powoduje, że użytkownik ma możliwość wprowadzenia dowolnego słowa / wyrażenia, po którym chce filtrować wiadomości. 10. Oznaczanie e-maili flagami Aby oznaczyć ważną wiadomość można oznaczyć ją „czerwoną flagą”. Nadanie czerwonej flagi lub oznaczenie zdjęcia flagi można dokonać na liście wiadomości poprzez jednokrotne kliknięcie w kolumnie na wybranej wiadomości. 11. Kasowanie e-maili Skasowany e-mail trafia do folderu „Elementy usunięte”. Z tego folderu może go skasować tylko operator, który jest administratorem. 12. Wątkowanie Na formularzu wiadomości na zakładce [Wątek] wyświetlane są informacje o numerze dokumentu, jego typie oraz dacie wysłania (dla wiadomości wychodzących)/ dacie odebrania (dla wiadomości przychodzących). W polu Typ możliwe są następujące wartości:- Pierwotna – oznacza pierwszą, nową wiadomość przychodzącą lub wychodzącą – pierwszą, która otrzymuje nowy wątek;
- Odpowiedź wychodząca– jeżeli wiadomość jest odpowiedzią, którą Użytkownik wysyła;
- Odpowiedź przychodząca – jeżeli wiadomość jest odpowiedzią przychodzącą czyli wiadomość ma już w temacie wątek;
- Przekazana dalej – jeżeli wiadomość jest wiadomością przekazywaną dalej (wiadomość wychodząca od nas).
Rejestry VAT, Ewidencja dodatkowa
Jeżeli podczas logowania został zaznaczony jeden z następujących modułów: Faktury, Handel, Handel Plus, Księga Podatkowa, Księga Handlowa, Księga Handlowa Plus wówczas po wejściu w Menu lub po wybraniu Operacji seryjnych na wstążce w grupie Ogólne będą dostępne dwie opcje: Rejestry VAT oraz Ewidencja dodatkowa. Wybór opcji Rejestry VAT powoduje otwarcie okna Rejestrów VAT w podświetlonej bazie na liście baz. Operator może wykonywać wszystkie operacje, jakie są dla niego dostępne z poziomu tego okna w programie Comarch ERP Optima, tj. dodawanie – w tym dodawanie za pomocą funkcji OCR – Optyczne Rozpoznanie Znaków, edycja, kasowanie, renumeracja, księgowanie, generowanie faktur wewnętrznych, Wydruk danych, itd. Analogicznie program działa po wyborze opcji Ewidencja dodatkowa. W Rejestrach VAT oraz Ewidencji dodatkowej Operator ma możliwość wyboru bazy firmowej, dla której mają być wyświetlane ww. listy z dokumentami. Po podświetleniu bazy firmowej na liście baz i przejściu na listę dokumentów w polu Wybór firmy podpowiadana jest podświetlona firma. Przejście Operatora na inną listę dokumentów powoduje, że w polu Wybór firmy system podpowiada ostatnio wybraną i zapamiętaną firmę.Zapisy księgowe
W programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe jest możliwość podglądu zapisów księgowych dla podświetlonej lub zaznaczonej firmy. Podgląd ten możliwy jest z listy firm po kliknięciu ikony Zapisy księgowe dostępnej na górnej wstążce w zakładce Operacje seryjne w sekcji Ogólne. Ikona Zapisy księgowe jest widoczna jeżeli podczas logowania do Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe został pobrany jeden z modułów: Księga Podatkowa (KP), Księga Handlowa (KH) lub Księga Handlowa Plus (KHP). Po kliknięciu ikony Zapisy księgowe, w zależności od wybranego w firmie rodzaju księgowości: ewidencja ryczałtowa, księga podatkowa, księgowość kontowa otwiera się odpowiednio okno z zapisami księgowymi w ewidencji ryczałtowej, w księdze podatkowej lub dziennikach. W przypadku podglądu zapisów księgowych dla firmy z ustawionym rodzajem księgowości Ewidencja ryczałtowa lub Księga podatkowa okno z zapisami księgowymi prezentuje zapisy za bieżący miesiąc i rok. Na oknie zapisów księgowych Użytkownik może zmienić poprzez dostępne w filtrze aktywnym parametry okres za jaki mają się wyświetlać zapisy księgowe. W przypadku, gdy dla danej firmy zmieniony zostanie okres wyświetlania zapisów księgowych, ponowne uruchomienie podglądu zapisów księgowych dla tej firmy będzie zapamiętane według ostatnich ustawień wprowadzonych przez Użytkownika. W przypadku podglądu zapisów księgowych firmy, która jako rodzaj księgowości ma ustawioną Księgowość kontową, zapisy te prezentowane są dla bieżącego okresu obrachunkowego ustawionego w danej firmie w Konfiguracji firmy/Księgowość/Księgowość kontowa. Jeśli Użytkownik chce podejrzeć zapisy z innych okresów obrachunkowych niż ten ustawiony w konfiguracji firmy jako bieżący, należy w pierwszej kolejności zalogować się poprzez Comarch ERP Optima do danej firmy, zmienić okres obrachunkowy w konfiguracji, następnie na nowo zalogować się do Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe i podejrzeć zapisy księgowe. Po otwarciu z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe okna zapisów księgowych Użytkownik może dodawać, zmieniać oraz usuwać zapisy księgowe w firmie. Aby podejrzeć zapisy księgowe kolejnej firmy należy zamknąć obecnie otwartą listę zapisów księgowych, na liście firm podświetlić kolejną firmę i kliknąć na ikonę Zapisy księgowe ponownie.O programie
Po wyborze opcji Informacje techniczne otwierane jest okno Informacja o instalacji Comarch ERP Optima z 3 zakładkami. Na pierwszej zakładce [Informacje] istnieje możliwość sprawdzenia daty produkcji programu i numeru klucza. Na zakładce można również sprawdzić dane o programie, dane o serwerze SQL, dane o bazie, a także informacje o miejscu, w jakim wskazany został serwer klucza, z którego pobrano moduły podczas logowania (możliwe wartości to: z karty operatora, z konfiguracji firmy, z okna logowania). Na zakładce [Moduły] znajdują się takie informacje, jak nazwy używanych modułów, sumaryczna i aktualnie dostępna liczba poszczególnych modułów oraz ich daty ważności. Wyświetlane tu statusy modułów (Pobrano, Wyczerpane i Nie pobrano) są to statusy, jakie były w momencie logowania do programu bieżącego operatora. Na zakładce [Zalogowani użytkownicy] można sprawdzić listę operatorów aktualnie zalogowanych do programu. Zakładki [Moduły] oraz [Zalogowani użytkownicy] dostępne są wyłącznie w wersji stacjonarnej programu. Po kliknięciu na opcję Pomoc do programu otwierana jest strona internetowa z Bazą Wiedzy programu Comarch ERP Optima. Kontakt z Comarch – wybór tej opcji powoduje otwarcie strony z danymi kontaktowymi Comarch ERP. Upgrade Premium – link otwierający stronę internetową informującą o zasadach funkcjonowania tej usługi. W przypadku Optimy w Chmurze widoczny jest przycisk Regulamin wsparcia telefonicznego kierujący użytkownika do odpowiedniego dokumentu.Lista firm
- Ukrywanie kolumn <F12> – wybór opcji wyświetli listę kolumn możliwych do wyboru/ukrycia
- Odśwież <F5> – odświeżenie podświetlonej bazy – dostępna również w menu kontekstowym na Panelu baz danych
- Odśwież wszystko <CTRL>+<F5> – odświeżenie wszystkich danych dotyczących wszystkich baz danych – dostępna również w menu kontekstowym na Panelu baz danych.
- Odśwież widok – odświeża atrybuty wybrane na liście.
- Odśwież atrybut – odświeża podświetlony atrybut dla wszystkich baz.
- Zaznacz wszystkie <CTRL>+<A> – pozwala na zaznaczenie wszystkich baz będących w Panelu baz danych
- Odznacz wszystkie <CTRL>+<O> – pozwala na odznaczenie wszystkich baz będących w Panelu baz danych
- Sortowanie listy wg wybranego atrybutu odbywa się poprzez kliknięcie w odpowiedni nagłówek listy.
- Grupowanie listy wg wskazanego atrybutu odbywa się poprzez przeciągnięcie nagłówka kolumny na pole o nazwie Przeciągnij tutaj nagłówek kolumny, jeśli ma ona być podstawą grupowania.
Aktualny „widok” (czyli zestaw wybranych kolumn, ich kolejność i grupowanie) jest zapamiętywany dla operatora (tzn. operator po zamknięciu i uruchomieniu programu widzi taki sam układ kolumn jak przed zamknięciem).
W programie zostały predefiniowane następujące widoki:
Nazwa | Kolumny | Uwagi |
---|---|---|
Dane firmy | Baza danych | |
Akronim | ||
Nazwa firmy | ||
Operator | ||
Miasto | ||
Adres firmy | ||
NIP | ||
Przedstawiciel PIT4R | ||
Telefon | ||
Strona WWW | ||
Stawka za usługi księgowe | ||
Status klienta | ||
Deklaracja VAT-27 | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg płatnik VAT/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Płatnik VAT | ||
Okres VAT-27 | Kwartalnie/Miesięcznie | |
Przedstawiciel VAT | ||
Deklaracja VAT-27 | Status deklaracji | |
Telefon | ||
Data VAT-27 | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | ||
Deklaracja VAT-7 | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg płatnik VAT/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Płatnik VAT | ||
Okres VAT-7 | Kwartalnie/Miesięcznie | |
Przedstawiciel VAT | ||
Deklaracja VAT-7 | Status deklaracji | |
Telefon | ||
Kwota VAT-7 | ||
Data VAT-7 | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | ||
Deklaracja VAT-8 | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg płatnik VAT/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Płatnik VAT | ||
Deklaracja VAT-8 | Status deklaracji | |
Przedstawiciel VAT | ||
Telefon | ||
Kwota VAT-8 | ||
Data VAT-8 | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | ||
Deklaracja VAT-9M | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg płatnik VAT/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Płatnik VAT | ||
Przedstawiciel VAT | ||
Deklaracja VAT-9M | Status deklaracji | |
Telefon | ||
Kwota VAT-9M | ||
Data VAT-9M | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | ||
Deklaracja VAT-UE | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg stanu deklaracji | |
Okres VAT-UE | Kwartalnie/Miesięcznie | |
Operator | ||
Składa VAT-UE | ||
Przedstawiciel VAT | ||
Deklaracja VAT-UE | Status deklaracji | |
Telefon | ||
Data VAT-UE | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | ||
Ryczałt | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg rodzaju księgowości/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Rodzaj księgowości | ||
Ryczałt do policzenia | ||
Ryczałt policzony | ||
Kwota ryczałtu | ||
Telefon | ||
Status miesiąca | Baza danych | |
Nazwa firmy | ||
Operator | ||
Rodzaj księgowości | ||
Czy dostarczono dokumenty? | ||
Czy biuro zamknęło miesąc? | ||
Czy Klient zamknął miesiąc? | ||
Telefon | ||
Zaliczka CIT-8 | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg rodzaju księgowości/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Rodzaj księgowości | ||
Kwota CIT-8 | ||
Zaliczka CIT-8 | ||
Przedstawiciel CIT | ||
Telefon | ||
Data zaliczki CIT-8 | Data obliczenia | |
Urząd Skarbowy dla PIT-4R, CIT-8 | ||
Zaliczka PIT-36 | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg rodzaju księgowości/Stanu deklaracji | |
Operator | ||
Rodzaj księgowości | ||
PIT-36 do policzenia | Ilość zaliczek, które mają być wyliczone w danym okresie | |
PIT-36 policzone | Ilość zaliczek już obliczonych w danym okresie | |
Telefon | ||
PIT-36L do policzenia | Ilość deklaracji, które mają być wyliczone w danym okresie | |
PIT-36L policzone | Ilość deklaracji już obliczonych w danym okresie | |
Kwota PIT-36/PIT-36L | Suma wszystkich przeliczonych deklaracji w danym okresie | |
Zaliczka PIT-4R | Baza danych | |
Nazwa firmy | Grupowane wg stanu deklaracji | |
Operator | ||
Zaliczka PIT-4R | ||
Kwota PIT-4R | ||
Data PIT-4R | Data obliczenia | |
Przedstawiciel PIT4R | ||
Telefon | ||
Urząd PIT-4R/CIT-8 |
- Eksport bieżącego widoku do pliku (Excel.xls, Excel.xlsx, pdf, rtf, html)
- Eksport tylko danych do pliku MS Excel
- Eksport tylko zaznaczonych danych do pliku MS Excel
- Eksport danych do schowka
- Eksport tylko zaznaczonych danych do schowka.
Rejestrator Czasu Pracy
Uruchamianie
RCP może być uruchomiony tylko jeden raz. Uruchomienie stopera jest możliwe w następujący sposób:- Automatycznie, w momencie uruchomienia Comarch ERP Optima, jeśli w Konfiguracji stanowiska zaznaczony jest parametr Automatyczne sterowanie rejestracją czasu, z operatorem i firmą zgodną z Comarch ERP Optima oraz ostatnio wybraną kategorią.
- z poziomu Operacji wielofirmowych dostępna jest ikona uruchamiająca Rejestrator Czasu Pracy – do RCP zostaje przekazany Operator zalogowany do BR.
- Ręcznie za pomocą pliku CDN.BiuroR.RCP.exe – wówczas jest sprawdzane, czy dla stanowiska jest otwarta sesja i jeśli tak, to stoper startuje z danymi tego operatora, jeśli nie – wymaga zalogowania. W tym przypadku pojawią się okno logowania:
Wygląd
Rejestrator Czasu Pracy jest oknem niewielkich rozmiarów, tak, by nie przeszkadzał w normalnej pracy. Zawiera następujące elementy: Nagłówek, zawierający nazwę firmy i akronim pracującego operatora. Zegar w układzie hh:mm – pokazuje czas z dokładnością do minuty. Wskaźnik stanu, zawierający następujące informacje: rodzaj sesji (A – automatyczna, R – ręczna), a także alert w postaci wykrzyknika „!”, jeśli w ciągu 5 minut nie zanotowano pracy na Comarch ERP Optima, (okno innego programu jest „na wierzchu”). Przyciski Uruchom/Zatrzymaj/Wstrzymaj . Przycisk Parametry – pod którym dostępne są dwa pola: Firma i Kategoria z rozwijalnymi listami firm i kategorii. Przycisk Informacje – pod którym dostępne są informacje o całkowitym czasie pracy operatora w danym dniu, o czasie pracy na bieżącej bazie. Przyciski Minimalizuj/ZamknijPozostałe funkcje
- Ukryj/pokaż pasek narzędzi – włączenie/wyłączenie paska narzędziowego
- Ukryj/pokaż pasek stanu – włączenie/wyłączenie paska stanu
- Odśwież <F5> – odświeżenie podświetlonej bazy – dostępna również w menu kontekstowym na Panelu baz danych
- Odśwież wszystko <CTRL>+<F5> – odświeżenie wszystkich danych dotyczących wszystkich baz danych – dostępna również w menu kontekstowym na Panelu baz danych.
Informacje o firmie klienta
Panel wyników
Panel wyników stanowi odrębną zakładkę i służy do wyświetlania wyników operacji seryjnych (wydruki, backupu itp.) oraz wyników raportów.
Panel wyników został wyposażony w możliwość eksportu do Excela.