Sztuczna inteligencja

Menu Sztuczna Inteligencja

W menu: Sztuczna inteligencja, dostępne są 3 pozycje:  Sztuczna inteligencja AI,  Robotyzacja RPA oraz ChatERP.  

Sztuczna inteligencja

Moduł Sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence) zawiera funkcje, które wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji automatyzują pracę w programie. Po wybraniu tej funkcji otwierane jest okno zawierające informacje o Comarch ChatERPComarch OCR oraz Sugerowaniu faktur cyklicznych. Można na nim zweryfikować czy usługa jest aktywna oraz po kliknięciu na znajdujący się tutaj link przejść do strony www opisującej szczegółowo ten produkt oraz informującej o sposobie jego zamówienia.

Robotyzacja

Moduł Robotyzacja RPA (ang. Robotic Process Automation) zawiera dostępne w programie funkcje automatyczne ułatwiające pracę poprzez wykonywanie powtarzalnych czynności. Często działają one w tle i są domyślnie włączone. Są to następujące funkcje:
  • Pobieranie kursów walut z NBP
  • Pobieranie wskaźników
  • Weryfikowanie statusu w VAT kontrahenta
  • Weryfikowanie rachunków bankowych kontrahentów
  • Pobieranie danych kontrahentów przez integrację z GUS
  • Wymiana danych z bankami za pośrednictwem Internetu
  • IWD – wymiana danych z biurem lub oddziałem
  • Windykacja należności
  • Faktury cykliczne
  • Przypomnienia dla pracowników/operatorów i klientów
  • Kopie bezpieczeństwa do IBARD
  Na liście funkcji w module Robotyzacja można zapoznać się z ich krótkim opisem, zweryfikować czy określona funkcja jest aktywna oraz po kliknięciu na dostępny przy każdej funkcji link przejść do strony www opisującej szczegółowo tę funkcjonalność w programie:

Comarch ChatERP

Comarch ChatERP

Comarch ChatERP to inteligentny asystent wykorzystujący algorytmy sztucznej inteligencji (AI – od ang. Artificial Intelligence), która jest sukcesywnie rozwijana w Comarch ERP Optima. Może on udzielić informacji o danych zgromadzonych w systemie, wyjaśni jak działają funkcje programu oraz wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika. Podstawowe informacje na temat usługi Comarch ChatERP znajdują się pod adresem: https://pomoc.comarch.pl/chat/index.php/kategorie/podstawowe-informacje/.   Uprawnienia do Comarch ChatERP Comarch ChatERP jest wersją demonstracyjną (BETA) przeznaczoną dla Użytkowników, którym administrator programu nadał do niej uprawnienia. W związku z tym na karcie operatora w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy dostępny jest na zakładce [Parametry] na podzakładce [Wspólne] parametr Prawo do korzystania z ChatERP. Wyłącznie operator mający ten parametr zaznaczony może korzystać z Inteligentnego asystenta Comarch. Domyślnie żaden operator w programie nie ma zaznaczonego tego parametru. Zaznaczając go Użytkownik otrzymuje komunikat informujący o usłudze: Comarch ChatERP to eksperymentalna usługa inteligentnego asystenta w fazie testów BETA. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przesłanie danych zawartych w pytaniach i odpowiedziach do firmy Comarch lub podwykonawców technologicznych. Dane zawarte w pytaniach zależą od Ciebie i zobowiązujesz się do nieprzekazywania w nich danych osobowych. Więcej na temat usługi znajdziesz w pomocy. Jeżeli Klient Comarch nie zaakceptował jeszcze regulaminu korzystania z usługi Comarch ChatERP, podczas pierwszego zaznaczania tego parametru wyświetlany jest komunikat o treści: Comarch ChatERP to eksperymentalna usługa wirtualnego asystenta w fazie testów BETA. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przesłanie danych zawartych w pytaniach i odpowiedziach do firmy Comarch lub podwykonawców technologicznych. Dane zawarte w pytaniach zależą od Ciebie i zobowiązujesz się do nieprzekazywania w nich danych osobowych. Pełna treść regulaminu dostępna jest pod linkiem. Czy chcesz przejść do strony regulaminu i aktywować usługę? Link zawarty w komunikacie prowadzi do dokumentu: https://www.comarch-cloud.pl/files-app/file_5/regulamin-Comarch-ChatERP.pdf Po wybraniu opcji Tak otwierana jest strona umożliwiająca zaakceptowanie regulaminu: https://www.erp.comarch.pl/Zgody/1.2/chat-erp/zatwierdzanie Wybór opcji Nie zamyka okno z komunikatem bez zapisywania zmian. Jeżeli operator, który nie ma zaznaczonego na swojej karcie parametru Prawo do korzystania z ChatERP ale posiada uprawnienia administratora, uruchomi Inteligentnego asystenta Comarch, otrzyma komunikat o tej samej treści, jak włączając parametr z poziomu Konfiguracji. Po kliknięciu na przycisk Rozpocznij rozmowę taki Użytkownik przejdzie do Comarch ChatERP a parametr Prawo do korzystania z ChatERP na jego karcie zostanie zaznaczony. Jeżeli regulamin korzystania z usługi Comarch ChatERP nie został jeszcze zaakceptowany, dla operatora z uprawnieniami administratora wyświetlane jest następujące okno: W przypadku użytkownika bez prawa do korzystania z ChatERP który nie jest administratorem, przy próbie uruchomienia funkcji pojawia się informacja: W celu włączenia funkcji skontaktuj się z administratorem programu w Twojej firmie. Korzystanie z Comarch ChatERP W menu Sztuczna inteligencja w sekcji Asystent AI dostępna jest funkcja  ChatERP. Po jej wybraniu przez operatora z nadanymi uprawnieniami do korzystania z Comarch ChatERP otwierane jest okno Inteligentnego asystenta Comarch: W dolnej części okna dostępne jest pole służące do wpisania treści pytania. Po wpisaniu treści i kliknięciu przycisku  Wyślij lub naciśnięciu klawisza <Enter> następuje przesłanie zapytania i wyświetlenie przygotowanej przez asystenta odpowiedzi: Przykładowe pytania jakie mogą zostać zadane to:
  • Ile jest na stanie towaru Sekator?
  • Wyświetl 5 ostatnich faktur na których znajduję się towar Grabie ogrodnicze
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z Krakowa
  • Czy plik JPK_V7 za grudzień 2023 został już wysłany?
  • Ile wynosi podatek vat z pliku JPK_V7 za 12/2023 do zapłaty?
  • Czy odpis dla Maszyna ogrodnicza za 12/2023 został już wygenerowany?
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny
  W zależności od zadanego pytania, zwracane przez Comarch ChatERP odpowiedzi mogą wskazywać konkretną wartość (np. stan magazynowy towaru) lub wymieniać wiele pozycji (np. kontrahentów czy dokumentów) spełniających warunek z zadanego pytania. W przypadku kiedy w wyniku zapytania zwracanych jest kilka wartości, są one wyświetlane w osobnych liniach. W przypadku linków zwracanych Comarch ChatERP (np. w przypadku pytań dotyczących obsługi programu), po ich kliknięciu otwierana jest przeglądarka internetowa z zawartością strony. W przypadku, kiedy Comarch ChatERP nie jest w stanie odpowiedzieć na zadane przez Użytkownika pytanie, udzielana jest informacja o treści: Przepraszam, ale na podstawie dostępnych danych nie mogę udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie. Odpowiedzi udzielane przez Comarch ChatERP mogą być oceniane przez Użytkowników programu. Pod każdą odpowiedzią znajdują się ikony  Oceń pozytywnie oraz  Oceń negatywnie. Jednocześnie zaznaczona może zostać tylko jedna z nich. W przypadku wybrania negatywnej oceny pojawia się okno umożliwiające podanie powodu takiej oceny otrzymanej odpowiedzi. Kliknięcie Wyślij powoduje przekazanie uwag do zespołu zajmującego się rozwojem Comarch ChatERP. Po kliknięciu Pomiń okno jest zamykane bez wysyłania informacji. Comarch ChatERP może również wykonywać wybrane operacje w programie na podstawie poleceń wydawanych przez Użytkownika. Przykłady takich poleceń skutkujących wykonaniem określonych czynności w programie to:
  • Ustaw limit kredytu 15000 PLN na kontrahencie Aloza
  • Wystaw zamówienie na towar Grabie do liści na dodatkowe 200 sztuk
  • Dodaj fakturę sprzedaży na towar Sekator 300 sztuk dla kontrahenta ADM
  Comarch ChatERP jest funkcją udostępnioną Użytkownikom Comarch ERP Optima w ramach testów BETA. W związku z tym jej zakres jest ograniczony, a działanie może być obarczone wadami. Dane z zadawanych pytań i udzielanych odpowiedzi są przesyłane do firmy Comarch oraz Open AI w celu świadczenia usługi. Odpowiedzi udzielane przez Comarch ChatERP są generowane przez algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Zadawane pytania i udzielane odpowiedzi są zapisywane i wykorzystywane do doskonalenia działania usługi. Dopuszczane są tylko odpowiedzi które nie generują skutku przetwarzania danych osobowych. Kontrahenci w zadawanych pytaniach są wyszukiwani po nazwie. W przypadku pytań zadawanych Inteligentnemu asystentowi Comarch uwzględniane są filtry obowiązkowe, licencje oraz blokady procedur do list. W przypadku zadań dla Comarch ChatERP nie są uwzględniane filtry obowiązkowe. Regulamin działania usługi Comarch ChatERP jest dostępny na stronie: Regulamin Comarch ChatERP.

Do czego można wykorzystać Comarch ChatERP?

Comarch ChatERP wspiera Użytkowników programu Comarch ERP Optima w 3 obszarach:
  • informowanie o funkcjach programu – Inteligentny asystent Comarch, korzystając z informacji znajdujących się w dokumentacji programu, ułatwia pracę wyjaśniając jak działają funkcje programu i jak wykonać określone operacje;
  • informowanie o danych zgromadzonych w programie – Comarch ChatERP umożliwia szybkie uzyskanie informacji o danych zgromadzonych w systemie. Dzięki temu inteligentny asystent wspiera Użytkownika w podejmowaniu trafnych decyzji, oszczędzając czas oraz przyspieszając realizację procesów biznesowych;
  • wykonywanie wybranych czynności w programie – Comarch ChatERP wspomaga Użytkownika w wykonywaniu codziennych, powtarzalnych operacji w programie, przyczyniając się do zwiększenia efektywności wykonywanej pracy. Inteligentny asystent wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika. Wykonywane przez Comarch ChatERP operacje mogą dotyczyć zarówno danych słownikowych, jak i dokumentów.
  Comarch ChatERP to nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań – np. wyświetlenie listy firm będących dłużnikami, ale również możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania transakcji z największymi dłużnikami. Inteligentny asystent będzie nadal rozwijany i jego możliwości wspierania Użytkowników w korzystaniu z Comarch ERP Optima będą stale rosły. Lista pytań i poleceń jakie można zadać Comarch ChatERP została wskazana w poniższych artykułach, podzielonych na moduły programu:

Zbiór zapytań/funkcji obsługiwanych przez ChatERP w programie Comarch ERP Optima

Płace i Kadry

Przykładowe pytania dotyczące modułu  Płace i kadry jakie można zadać w ChatERP:
  • Wskaż pracowników, dla których nie została naliczona deklaracja PIT-11 za rok 2024.
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • W jakich dniach E001 ma zaplanowany urlop?
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny.
  • Pokaż kto ukończył w poprzednim roku podaną liczbę lat.
  • Pokaż komu wygasła ważność badań lekarskich.
  • Pokaż pracowników z umowami zlecenie o symbolu UMW.
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego.
  • Pokaż kto ma podpięty dodatek ‘Premia uznaniowa’.
  • Pokaż kto ma podpięty akord ‘Nazwa akordu’.
  • Pokaż, kto ma podpięte zajęcie wynagrodzenia.
  • Pokaż pracowników z atrybutem ‘Nazwa atrybutu’.
  • Pokaż obcokrajowców z kodem kraju obywatelstwa DE.
  • Pokaż pracowników etatowych oddelegowanych w dniu dzisiejszym za granicę.
  • Pokaż pracowników tymczasowych.
  • Pokaż nieobecnych z miesiąca 10 roku 2024.
  • Kto ma niewykorzystany  urlop za poprzedni rok?
  • Kto wykorzystał limit pracy zdalnej okazjonalnej?
  • Pokaż pracowników, którzy są uczestnikami PPK
  • Ile dni pracy zdalnej okazjonalnej wykorzystał pracownik E001 w tym roku?
  • Kto przekroczył próg podatkowy w roku ?
  • Ile dni urlopu wypoczynkowego pozostało pracownikowi E001?
  Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:
  • Dodaj urlop wypoczynkowy pracownikowi E001 na 01.06.2024
  • Wpisz pracę zdalną  pracownikowi E001 na dzień 18.10.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 dodatek ‘Premia uznaniowa’ od  10.2024.
  • Zmień stawkę zaszeregowania pracownikowi E_007 od 01.12.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 diety za okres 1.01.2024 – 31.01.2024 na kwotę 5000 zł kraj Albania.
  • Dodaj pracownikowi E001 atrybut ABC
  • Dodaj pracownikowi E001 limit urlopu wypoczynkowego za 2024 rok.
  • Zmień pracownikowi E001 wydział na Administracja od dnia 01.01.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 datę przystąpienia do PPK od 01.01.2024.
  • Wyrejestruj pracownika E001 z ubezpieczeń z dniem 31.12.2024, kod 100.

Księgowość

Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:
  • Znajdź w 2024 roku wszystkie zapisy księgowe na kwotę 100 zł
  • Dodaj i zablokuj deklarację VAT-UE za 10/2024
  • Sprawdź w rejestrze VAT zakupów czy istnieje wpis na kwotę 560 zł w 2024 roku
  • Zmień na fakturze FZ/50468 w Rejestrze VAT kolumnę KPiR na 13. Inne i zaksięguj.
  Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:
  • Jaka jest suma obrotów konta 201 w bieżącym miesiącu?
  • Jaka jest wysokość podatku CIT-8 do zapłaty za 09/2024?
  • Kiedy została wysłana deklaracja CIT-8 za rok 2023?
  • W jakich miesiącach 2024 roku istnieją zapisy w buforze w KPiR?
  • Czy plik JPK_V7 za 09/2024 został wysłany / ma pobrane UPO?
  • Jaka jest suma faktur znajdujących się w rejestrze SPRZEDAŻ w 2024 roku?
  • Ile jest faktur w rejestrze VAT sprzedaży w 09/2024?
  • Jaka jest kosztowa wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego środka trwałego KOPARKA GĄSIENICOWA w 09/2024?
  • Jaka jest bilansowa wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego środka trwałego KOPARKA GĄSIENICOWA w 09/2024?
  • Jaka jest stawka amortyzacji środka trwałego WÓZEK WIDŁOWY?
  • Jaka jest metoda amortyzacji środka trwałego WÓZEK WIDŁOWY?

Handel z magazynem

Przykładowe pytania dotyczące modułu Handel z magazynem jakie można zadać w ChatERP: Kontrahenci i Faktury:
  • Ilu kontrahentów mam w programie.
  • Wyświetl N ostatnich faktur dla kontrahenta XYZ.
  • Wyświetl listę nierozliczonych faktur dla kontrahenta XYZ.
  • Ile jest łącznie faktur dla kontrahenta ABC.
  • Wyświetl limit płatności dla kontrahenta XYZ.
  • Wyświetl faktury do zatwierdzenia dla kontrahenta ABC.
  • Jakie mam faktury od kontrahenta o numerze NIP XYZ.
  • Wyświetl fakturę sprzedaży, której płatność jest przeterminowana najdłużej.
  • Wyświetl kontrahenta z największą ilością faktur sprzedaży.
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z miasta Y.
  • Wyświetl faktury sprzedaży na których wybrana jest forma płatności A.
  • Wyświetl faktury nie przekształcone do WZ.
  • Wyświetl WZ które nie zostały przekształcone do FS.
  • Jaki jest numer ostatniej faktury sprzedaży.
  • Wyświetl paragony na których znajduję się towar XYZ.
  • Pokaż listę produktów sprzedanych dla kontrahenta XYZ w okresie od x do y.
  • Wyświetl N kontrahentów dla jakich była największa sprzedaż w rok.
  • Wyświetl kontrahentów, którzy posiadają przypisany schemat windykacji X.
  • Wyświetl dokument z największą marżą w roku YYYY.
  • Podaj marżę z dokumentów sprzedażowych dla kontrahenta ABC w okresie od A do B.
  • Wyświetl n faktur zakupu o największej wartości.
  • Wyświetl fakturę zakupu na kwotę x.
  • Jaki standardowy rabat ma kontrahent XYZ.
  • Jaka jest cena domyślna dla kontrahenta XYZ.
  • Jaki rabat ma kontrahent ABC na towar XYZ.
  • Wyświetl kontrahentów o takiej samej nazwie.
  • Wyświetl listę kontrahentów bez opiekuna.
  Towary i Produkty:
  • Wyświetl N ostatnich faktur na których znajduję się towar XYZ.
  • Wyświetl N towarów, które były najczęściej sprzedawanych w okresie od X do Y.
  • Wyświetl produkty z kodem CN: ABC.
  • Wyświetl listę towarów z przypisanym do nich producentem.
  • Wyświetl ile towaru ABC zostało sprzedane w okresie od A do B.
  • Wyświetl EAN towaru XYZ.
  • Wyświetl magazyn na którym jest najwięcej towaru ABC.
  • Czy w dniu yyyy-mm-dd został sprzedany towar A.
  • Pokaż produkty, dla których w esklep ustawiono atrybut czasowy: Nowość.
  • Pokaż listę produktów dostarczanych przez kontrahenta XYZ.
  • Pokaż zamienniki dla produktu XYZ.
  • Pokaż produkty, dla których dodano zestawy promocyjne.
  • Wyświetl wartość sprzedaży dla towaru ABC w okresie od A do B.
  • Ile jest na stanie towaru XYZ.
  • Ile waży towar XYZ.
  • Jakie są wymiary towaru XYZ.
  • Jaki kod CN jest przypisany dla towaru ABC.
  • Ile towarów złożonych mam dodanych w cenniku.
  • Ile towarów prostych mam dodanych w cenniku.
  • Jaka jest cena X dla towaru XYZ.
  • Wyświetl produkty, które nie posiadają tłumaczeń
  • Pokaż produkty z przypisaną stawką VAT w procedurze OSS.
  Magazyn i Rezerwacje:
  • Wyświetl rezerwacje odbiorcy, które pochodzą z Comarch e-Sklep/e-Sale .
  • Wyświetl rezerwacje, dla których nie zostało wygenerowane Zlecenie nadania przesyłki.
  • Wyświetl rezerwacje odbiorcy o statusie do realizacji.
  • Jaka jest wartość magazynu X na dzień A.
  • Wyświetl wartość dokumentów WZ dla kontrahenta ABC w okresie od A do B.
  • Wyświetl ostatni dokument wydania zewnętrznego.
  Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:
  • Dodaj kontrahenta o numerze nip XXX.
  • Ustaw formę płatności XXX dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw termin płatności na Y dni dla kontrahenta XYZ.
  • Zarezerwuj kontrahentowi XYZ towar XXX.
  • Wystaw fakturę dla XYZ na 300 sztuk towaru XXX.
  • Zatwierdź fakturę o numerze XXX.
  • Zatwierdź wszystkie faktury od dnia XXX do dnia ZZZ.
  • Zablokuj wystawianie dokumentów sprzedaży dla kontrahenta XYZ.
  • Zablokuj wysyłanie dokumentów do KSeF dla kontrahenta XYZ.
  • Wystaw zamówienie na 200 sztuk towaru XYZ.
  • Ustaw limit kredytu KKK dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw granicę ceny minimalna marża Y dla towaru XYZ.
  • Ustaw granicę ceny maksymalny rabat Y dla towaru XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla grupy towarowej XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla kontrahentów z grupy XYZ.
  • Ustaw rabat standardowy Y dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw minimalną ilość XXX zamówienia dla towaru ABC.
  • Zaznacz parametr Zgoda na automatyczną wysyłkę faktur drogą elektroniczną na kontrahencie XYZ.
  • Wykonaj import kursów walut do programu od dnia DDD.
  • Wykonaj import banków.
  • Zweryfikuj kontrahenta XYZ w VIES.
  • Sprawdź status vat dla kontrahenta XYZ.
  • Odbierz UPO dla faktur wysłanych do KSeF.

Wspólne

Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:
  • Podaj dane kontaktowe kontrahenta XYZ.
  • Jaki jest kurs dla waluty AAA na dzień XYZ.
  • Wyświetl kontrahentów z grupy A.
  • Wyświetl kontrahentów z miasta A.

Serwis

Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:
  • Wyświetl zlecenia serwisowe, w których występuje urządzenia.
  • Wyświetl zlecenia serwisowe, które kończą się w miesiącu MM-YYYY