Płace i Kadry
Nowości
1. Aktualne wskaźniki. Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia Wskaźniki obowiązujące od 1.09.2022: – przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 6156,25 zł. – minimalna stawka uczniów I roku: 307,81 zł (5%) – minimalna stawka uczniów II roku: 369,38 zł (6%). – minimalna stawka uczniów III roku: 430,94 zł (7%) – młodociany – przyuczenie: 246,25 zł (4%) Wskaźniki obowiązujące od 1.10.2022: – wskaźnik waloryzacji: 102,7%. Podstawa prawna: Podstawa prawna: Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2022 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2022 r. (M.P. 2022 r., poz. 764 ) Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 11 sierpnia 2022 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w IV kwartale 2022 r. (M.P. z 2022 r., poz. 816). 2. Zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych po powrocie pracownika z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich oraz wychowawczych. Wprowadzono automatyczne ustalenie okresu zwolnienia z naliczania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez okres 36 miesięcy od powrotu pracownika z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych. Ustalenie okresów zwolnień jest oparte na podstawie odnotowanych okresów ‘od’ – ‘do’ nieobecności związanych z rodzicielstwem. Zwolnienie z powyższych składek przysługuje przez okres 36 miesięcy począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po powrocie do pracy z urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego lub wychowawczego do miesiąca włącznie, w którym następuje rozpoczęcie urlopu wychowawczego lub jego części. Poszczególne okresy zwolnienia przysługują aż do momentu wykorzystania limitu 36 miesięcy. Do okresu 36 miesięcy zliczają się również okresy powrotów z poszczególnych części urlopu wychowawczego. Zwolnienie z naliczania składek na FP/FGŚP dotyczy jedynie osób, które powróciły po urlopie udzielonym przez pracodawcę, a także tych zatrudnionych w ramach umowy o pracę. Pracodawcy zatrudniającemu osoby na podstawie umów cywilnoprawnych nie przysługuje tego rodzaju zwolnienie. Zwolnienie z opłacania składek na Fundusz pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należy się odrębnie na każde dziecko pracownika. Urodzenie kolejnego dziecka wiąże się z uzyskaniem przez pracodawcę nowego okresu 36 miesięcy zwolnienia z opłacania wspomnianych składek. Okres zwolnienia z opłacania składek na pierwsze dziecko jest zawężany do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, kiedy pracownik nabywa prawo do zwolnienia na kolejne dziecko. W przypadku, gdy pracownik łączy urlop rodzicielski z pracą zwolnienie z opłacania składek przysługuje dopiero po zakończeniu urlopu związanego z rodzicielstwem. Zwolnienie z opłacania składek na FP/FGŚP związane jest z konkretnym dzieckiem, dlatego na formularzu nieobecności po wybraniu urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego/wychowawczego Użytkownik ma dostępne pole Dziecko, w którym należy wskazać dziecko, na które jest udzielony urlop. Dziecko należy wcześniej wprowadzić na listę członków rodziny pracownika. Po ustawieniu dziecka w nieobecności wprowadzonej dla pracownika-kobiety automatycznie zostanie zaznaczony parametr Zwolnienie z FP/FGŚP. Ze zwolnienia z FP/FGŚP w przypadku, gdy oboje rodziców korzystało z urlopów związanych z rodzicielstwem może korzystać tylko jeden pracodawca, dlatego w programie domyślnie ustawiane jest zwolnienie z tych składek dla pracownika-kobiety. W przypadku, gdy ze zwolnienia będzie korzystał pracownik-mężczyzna podczas wprowadzania urlopu związanego z rodzicielstwem należy zaznaczyć parametr Zwolnienie z FP/FGŚP.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/formularz-nieobecnosci.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/formularz-czlonka-rodziny.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/zakladka_inne_informacje.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/przenoszenie_danych-1.png)
- Dane kadrowe
- Dane kadrowe wraz z danymi płacowymi (zaznaczona domyślnie).
- Przy imporcie pracowników sprawdzana jest wartość w polu ImportRowID. W przypadku znalezienia w bazie danych pracownika o takim samym numerze ImportRowID dane pracownika nie zostaną zaimportowane.
- Po zaimportowaniu pracowników do nowej bazy jako ich akronim ustawia się oznaczenie IMP1,IMP2.
- Podczas eksportu\importu nie są przenoszone dane o wydziałach/ projektach/ lokalizacjach pracowników. Po zaimportowaniu danych pracownik zostaje przypisany do głównego wydziału i centrum podległościowego – domyślnie jest to ‘Firma’.
- Po zaimportowaniu schematu płatności pracownika w polu odbiorca zawsze ustawia się sam pracownik, nie są przenoszeni inni odbiorcy.
- Do wszystkich zaimportowanych typów wypłat dodawany jest przedrostek IMP.
- Podczas importu umów pracowników zaczytywane są wszystkie umowy pracownika wraz z zestawieniami czasu pracy. Nie są przenoszone numery umów, w trakcie importu ustawiany jest symbol UM1, UM2, UM3
- Podczas importu list płac z bazy źródłowej dotychczasowe symbole zastępowane są symbolami E1 dla wypłaty etatowej, U1 dla wypłaty umowy, I1- dla wypłaty typu inna, Z1 – dla wypłat typu zaliczka oraz zaliczka brutto, P1 – dla pożyczki, EK1 dla listy korygującej.
- Listy płac, które były zaksięgowane w bazie źródłowej po imporcie będą miały status ‘zamknięta’.
- Po zaimportowaniu typów wypłat należy na nowo ustawić powiązanie w przypadku umów oraz elementów będących przychodami PPK, a także między składnikami związanymi ze sobą oraz typami wypłat odwołującymi się do wskaźników. W przypadku typów wypłat zdefiniowanych algorytmem 12 oraz 11 należy zweryfikować poprawność definicji i ustawić powiązanie ze wzorcami płacowymi, jeśli były używane w definicji.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Plusa.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/pit_8AR.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/utworz_deklaracje.jpg)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-drukarki.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Podglad-wydruku.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/06/lupa.png)
- Dodano nowy wzór deklaracji PIT-11 (29) obowiązujący dla przychodów uzyskanych w 2022 roku oraz umożliwiono jego wysyłkę do systemu e-Deklaracje.
- Na formularzu deklaracji PIT-11 w wersji 29 w sekcji ‘Informacja o kosztach uzyskania przychodu z tytułu stosunku służbowego, stosunku…’ umożliwiono ustawienie informacji o braku kosztów uzyskania przychodu.
- Umożliwiono wydruk deklaracji z poziomu formularza deklaracji, ale także seryjnie z poziomu listy pracowników w kadrach oraz z poziomu okna Deklaracje PIT pracowników. Deklarację można wysłać mailowo do pracowników, udostępnić w Comarch HRM oraz w Pulpicie Menadżera. Wydruk seryjny, udostępnienie w Comarch HRM, Pulpicie Menadżera oraz wysyłka mailowo została wprowadzona także dla deklaracji PIT-11 utworzonych w wersji 28.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/haslo.png)
- Zaznaczony – podczas dodawania formularza danych kadrowych nowo zatrudnionego pracownika automatycznie jest generowane hasło. W sytuacji, w której zalogowany operator, nie posiada uprawnienia do tworzenia haseł dla plików PDF, a jednocześnie zaznaczony jest parametr w tle zostanie utworzone hasło dla pracownika i zapisane w bazie. Sekcja Hasło plików PDF będzie wyświetlane w trybie do odczytu, jedynie operator z nadanym uprawnieniem, po zalogowaniu może wydrukować oraz wysłać hasło SMS-em,
- nie zaznaczony (domyślne ustawienie) – hasło nie jest generowane automatycznie po wprowadzeniu pracownika.
- Generowanie hasła dla plików PDF
- Wyślij hasło – SMS
- Eksport hasła do pliku MS Excel
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/seryjnr_generowanie_hasla.png)
Zmiany
1. Pomniejszanie wynagrodzenia. Wprowadzono zmianę w sposobie pomniejszania wynagrodzenia zasadniczego określonego w stawce miesięcznej oraz dodatków, w przypadku, gdy pracownik przez cały okres, za który naliczane jest dane wynagrodzenie miał wprowadzoną nieobecność pomniejszającą czas pracy. Zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas przepracowany, dlatego w przypadku, gdy pracownik przez wszystkie dni robocze w miesiącu ma wprowadzoną nieobecność wynagrodzenie zasadnicze miesięczne zostanie policzone w kwocie 0,00 zł. Do tej pory w przypadku w przypadku wystąpienia zwolnienia chorobowego wynagrodzenie zasadnicze było pomniejszane o 1/30 za każdy dzień zwolnienia i tym samym w przypadku, gdy nieobecności były wprowadzone jedynie w dni robocze pracownik otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze za dni wolne. 2. Podstawa zasiłku chorobowego. Wprowadzono zmiany w wyliczaniu podstawy zasiłku chorobowego dla pracowników przekraczających limit podstawy składek emerytalno-rentowych. Podczas ustalania podstawy pomniejszane o średni wskaźnik potrąconych składek będą jedynie te elementy wynagrodzenia, które zostały wypłacone w miesiącu, w którym faktycznie doszło do przekroczenia limitu podstawy składek emerytalno-rentowych. Wynagrodzenie uwzględniane w podstawie zasiłku wypłacone w innych miesiącach przy wliczaniu będzie pomniejszone o faktycznie potrącone od niego składki. 3. Właściciel – generowanie pomniejszenia za okres nieobecności – wyrok SN.Zmieniono sposób wyliczania dochodu deklarowanego stanowiącego podstawę składek społecznych dla osób prowadzących działalność gospodarczą którzy zadeklarowali opłacanie składek od podstawy wyższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w przypadku wystąpienia nieobecności oraz rozpoczęcia/zakończenia działalności w trakcie miesiąca. rozliczania nieobecności właściciela. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 11 lipca 2019 r., sygn. akt III UZP 1/19, proporcjonalnemu zmniejszeniu ulega kwota najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez względu na jej wysokość zadeklarowaną przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność/osobę współpracującą. Dlatego też, jeśli zostanie zadeklarowana wyższa podstawa wymiaru składek od najniższej i właściciel/osoba współpracująca podlega ubezpieczeniom społecznym tylko przez część miesiąca lub ma nieobecność np. zwolnienie chorobowe można skorygować tylko tę część podstawy, która odpowiada wysokości najniższej obowiązującej go podstawy, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Aby obliczyć obniżoną podstawę należy:- podzielić kwotę najniższej podstawy miesięcznej przez liczbę dni kalendarzowych tego miesiąca,
- pomnożyć wynik przez liczbę dni, gdy właściciel był ubezpieczony,
- dodać różnicę między zadeklarowaną podstawą, a najniższą podstawą przed pomniejszeniem.
- Zmieniono sposób wyliczania podstawy składki chorobowej w przypadku, gdy właściciel/osoba współpracująca przystąpiła/zrezygnowała do/z ubezpieczenia chorobowego w trakcie miesiąca. W przypadku, gdy właściciel/osoba współpracująca jest zgłoszona już do ubezpieczenia emerytalno-rentowego, a w trakcie miesiąca dodatkowo przystępuje do ubezpieczenia chorobowego lub w trakcie miesiąca rezygnuje z ubezpieczenia chorobowego (a pozostaje nadal w ubezpieczeniu emerytalno-rentowym) podstawa składki chorobowej będzie wyliczana w takiej samej kwocie jak podstawa składki emerytalnej, gdyż zgodnie z ustawia o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 20) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe powinna stanowić podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.
- Zmieniono sposób rozliczania nieobecności właściciela/osoby współpracującej. Nieobecności ‘Wł.zwolnienie chorobowe’ oraz ‘Wł.zwolnienie chorobowe/wypadek’ będą rozliczane w wypłacie właściciela i osoby współpracującej jedynie, gdy te osoby są zgłoszone odpowiednio do ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego. Dane dotyczące ubezpieczenia są sprawdzane w zapisie historycznym właściciela/osoby współpracującej aktualnym na datę zakończenia nieobecności. Wcześniej program nie weryfikował informacji o ubezpieczeniu i nieobecności zawsze były rozliczane w wypłatach.
- Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element oraz Oddzielenie wypłacone powyżej normy wliczane do podstawy urlopu/ekwiwalentu i Oddzielenie wypłacone poniżej normy wliczane do podstawy urlopu/ekwiwalentu,
- Rozlicz dodatki/potracenia w wypłacie umów cywilnoprawnych,
- Rozlicz zasiłki ZUS i spłaty pożyczek w wypłacie umów cywilnoprawnych,
- Podatek dla zleceniobiorców zaokrąglony łącznie dla wypłat z ta samą pozycja PIT,
- Licz wyrównanie wyn. zasad. za pracę wg stawki zaszeregowania,
- Bilansowanie powyżej/poniżej normy (w obrębie strefy czasu pracy).
Poprawiono
1. Wypłaty pracownika:- W przypadku gdy pracownik korzystał z 50% kosztów uzyskania przychodu i na formularzu danych kadrowych miał ustawione niestandardowe progi podatkowe to w wypłacie była wyliczana niepoprawna składka zdrowotna. Działanie poprawiono.
- W przypadku umów niestandardowych, w których ustawiono jako sposób naliczania podatku procent i wskazano naliczane 12% podatku, w wypłacie była wyliczana niepoprawna składka zdrowotna, ponieważ przy wyliczeniu hipotetycznej zaliczki podatku jaka byłaby ustalona od wynagrodzenia pracownika, gdyby stosować zasady podatkowe obowiązujące na 31.12.2021 uwzględniana była stawka podatku 12% zamiast stawki obowiązującej w 2021 r. – 17 %. Działanie poprawiono.
- Poprawiono naliczanie zaliczki podatku do urzędu skarbowego w wypłatach przy zaznaczonym parametrze Korekta podatku i ubezpieczeń. W poprzednich wersjach zaliczka podatku nie przeliczała się po wyzerowaniu kosztów uzyskania przychodu i ulgi podatkowej.
- Podczas wyliczania wypłaty umowy cywilnoprawnej dla osoby, która złożyła wniosek o niepobieranie zaliczki podatku, ponieważ jej dochód nie przekroczy 30 000 zł do limitu dochodu nadmiarowo były uwzględniane elementy nieopodatkowane. Działanie poprawiono.
- W wypłacie umowy cywilnoprawnej był naliczany za wysoki podatek w przypadku, gdy w tym miesiącu pracownik miał naliczoną wypłatę etatową, w której było przekroczenie progu podatkowego i w konfiguracji był zaznaczony parametr ‘Podatek dla zleceniobiorców zaokrąglony łącznie dla wypłat z ta samą pozycja PIT’. Działanie poprawiono.
- Podczas naliczania w wypłacie dodatkowych elementów wynagrodzenia pomniejszanych za okres nieobecności dodano ograniczenie, aby kwota pomniejszeń nie przekraczała kwoty dodatku. W przypadku niektórych kwot dodatek po pomniejszeniu naliczał się w kwocie ujemnej. Działanie poprawiono.
- Poprawiono naliczanie kwoty pomniejszania wynagrodzenia w przypadku, gdy pracownik miał odnotowaną aktualizację danych kadrowych w trakcie miesiąca, która powoduje podział wynagrodzenia zasadniczego w wypłacie i miał wprowadzoną nieobecność na wszystkie dni w obrębie danego zapisu historycznego. W niektórych sytuacjach pomniejszenie liczyło się za wysokie lub za niskie co powodowało niepoprawną kwotę wynagrodzenia zasadniczego.
- W przypadku gdy pracownik korzystający ze zwolnienia PIT dla młodych miał naliczone dwie wypłaty w miesiącu deklaracji to w drugiej z nich nie było uwzględniane pomniejszenie podatku o 30% diet i naliczała się zaniżona składka zdrowotna. Działanie poprawiono.
- Jeżeli w tym samym miesiącu deklaracji naliczono pracownikowi wypłatę świadczenia z ZFŚS oraz wypłatę etatową, w której powinien zostać rozliczony pakiet mobilności to w wypłacie etatowej program nie pomniejszał podstawy składek o wartość wirtualnych diet. Działanie poprawiono
- Gdy w wypłacie była rozliczana nieobecność z poprzedniego miesiąca to przy wyliczeniu podstawy składek społecznych w niektórych przypadkach niepoprawnie odliczały się diety. Działanie poprawiono.
- W przypadku gdy właściciel w trakcie miesiąca miał zmieniany kod ubezpieczenia, w wypłacie naliczała się podwójna podstawa składki zdrowotnej. Działanie poprawiono.
- Jeżeli właściciel w bieżącym roku zmienił formę opodatkowania z podatku liniowego na ryczałt i miał ustawione opłacanie składki zdrowotnej na podstawie przychodu za poprzedni rok, do wyliczenia zdrowotnej była uwzględniana kwota przychodu za zeszły rok z deklaracji rocznej PIT-36L, ale bez pomniejszenia o zapłacone składki ZUS z kwot właściciela. Działanie poprawiono.
- Przywrócono możliwość wysyłki korekt deklaracji PIT- 4R (12), IFT -1R(16) za 2021r. do systemu e-Deklaracje.
- Po wysyłce PIT-11(28) do systemu e-Deklaracje i odebraniu UPO na wydruku PIT-11 w poz. 2 nie był wykazywany nr dokumentu. Działanie poprawiono.
- W przypadku seryjnego tworzenia deklaracji PIT-11 dla pracowników, którzy mieli uzupełnioną tylko cześć F – nadmiarowo było uzupełniane pole ‘osoba odpowiedzialna za obliczenie’. Działanie poprawiono.
- Dostosowano schemat zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 do wymogów PUE ZUS.
- Poprawiono wykazywanie danych płatnika. Na zaświadczeniu uwzględniane będą pełne dane płatnika, czyli NIP, REGON, PESEL, nazwa, imię i nazwisko, data urodzenia oraz rodzaj i numer dokumentu identyfikacyjnego.
- W niektórych przypadkach na zaświadczeniu był wykazany niepoprawny numer rachunku bankowego pracownika. Działanie poprawiono.
- Poprawiano automatyczne ustalanie okresu, z którego mają być wykazane składniki wynagrodzenia wykorzystywane do wyliczenia podstawy zasiłku w przypadku, gdy w poprzednich miesiącach pracownik także miał zwolnienie chorobowe. Działanie poprawiono.
Księgowość
Nowości
1. Księgowość kontowa. Deklaracja CIT-8E(2) wraz z załącznikiem CIT/EZ(2). Wprowadzono formularz Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek wraz z jej wydrukiem oraz wysyłką do systemu e‑Deklaracje. Deklaracja jest możliwa do złożenia za okres obrachunkowy rozpoczynający się po 31.12.2021 roku. Do sporządzenia deklaracji CIT-8E konieczne jest pobranie modułu Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus. Zmiana w Konfiguracji Deklaracja CIT-8E jest dostępna w menu Księgowość/ CIT/ Deklaracje CIT-8E jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/Deklaracje i pełnomocnictwa w sekcji Podatnik składa deklaracje/odprowadza zaliczki z tytułu zaznaczono nową opcję CIT-8E. Parametr jest domyślnie zaznaczony zarówno w nowych bazach, jak i w bazach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu. Deklaracja CIT-8E składana jest do tego samego Urzędu Skarbowego co deklaracja CIT-8. W Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT, ZUS DRA dodano pole E-mail oraz Telefon dla przedstawiciela CIT. Lista deklaracji CIT-8E Po przejściu do menu Księgowość/ CIT/ Deklaracje CIT-8E dostępna jest Lista deklaracji CIT-8E zawierająca kolumny:- Rok – rok, za który składana jest deklaracja.
- Wersja – wersja formularza deklaracji, zgodnie z którą wyliczona została deklaracja.
- Korekta – oznaczenie, w jakim celu została sporządzona deklaracja (złożenie deklaracji lub korekta deklaracji).
- Data obliczenia – data obliczenia deklaracji.
- Status – status określający stan deklaracji (obliczona lub zamknięta).
- e-Deklaracje – informacje dotyczące statusu e-Deklaracji.
- Data wysłania – data wysłania deklaracji do systemu e-Deklaracje.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Lista-deklaracji-CIT-8E.png)
Lista deklaracji CIT-8E
Istnieje możliwość wyświetlania listy deklaracji tylko za konkretny rok przez zaznaczenie parametru Rok i wybranie konkretnego roku. Przycisk![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Wyslij-deklaracje.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Odbierz-UPO.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Korekta.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Zmien.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Zmien.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Kosza.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Plusa.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przcisk-Utworz-deklaracje.png)
- Identyfikator podatkowy NIP podatnika – nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
- Okres obrachunkowy, za który składana jest deklaracja – nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
- Urząd Skarbowy, do którego jest adresowana deklaracja – podlega edycji na formularzu deklaracji.
- Cel złożenia formularza (złożenie zeznania, korekta zeznania) – nie podlega edycji na formularzu deklaracji.
- Nazwa firmy oraz dane adresowe – podlegają edycji na formularzu deklaracji.
- Imię, nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu przedstawiciela – podlegają edycji na formularzu deklaracji.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-drukarki.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Podglad-wydruku.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Zmien.png)
- Rachunek zysków i strat – wariant kalkulacyjny – jeżeli w poprzednim oknie zaznaczono opcję ‘5’. W takim przypadku tworzony jest RZiS z podpiętymi kontami zespołu ‘5’.
- Rachunek zysków i strat – wariant porównawczy – jeżeli w poprzednim oknie zaznaczono opcję ‘4’. W takim przypadku tworzony jest RZiS bez podpiętych kont kosztowych.
- Rachunek zysków i strat – wariant kalkulacyjny oraz Rachunek zysków i strat – wariant porównawczy – jeżeli w poprzednim oknie zaznaczono opcję ‘4’ oraz ‘5’. W takim przypadku tworzony jest RZiS z podpiętymi kontami zespołu ‘5’.
- Rodzaj podatnika: Organizacja pozarządowa,
- Typ zestawienia: Bilans,
- Kolumny: Bilans otwarcia, Bieżący okres.
- Rodzaj podatnika: Organizacja pozarządowa,
- Typ zestawienia: Rachunek zysków i strat,
- Kolumny: Bieżący okres.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Harmonogram-na-pozycji-ksiegowania-okresowego.png)
Harmonogram na pozycji księgowania okresowego
Po zaznaczeniu w dowolnej pozycji księgowania okresowego parametru Księgowanie od do, nie jest możliwe zaznaczenie zakresu dat w nagłówku. Jeżeli w nagłówku księgowania okresowego zaznaczony zostanie parametr Księgowanie od do bez zaznaczenia parametru Wg harmonogramu to zakres dat wskazany w nagłówku przenoszony jest do każdej dodanej pozycji księgowania, bez możliwości edycji dat na pozycji. Możliwe jest natomiast zaznaczenie w dowolnej pozycji parametru Wg harmonogramu oraz określenie kwoty do rozksięgowania. Jeżeli w nagłówku księgowania okresowego zaznaczony zostanie parametr Księgowanie od do oraz Wg harmonogramu to zakres dat wskazany w nagłówku przenoszony jest do każdej dodanej pozycji księgowania okresowego oraz zaznaczany jest parametr Wg harmonogramu, bez możliwości edycji na żadnej z pozycji. Podczas generowania księgowania okresowego pod uwagę brany jest zakres dat wskazany w poszczególnych pozycjach księgowania okresowego. Istnieje możliwość zaksięgowania pozycji z datą zakończenia harmonogramu inną niż ostatni dzień danego miesiąca, jeżeli data zakończenia harmonogramu mieści się w miesiącu księgowania.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Przycisk-Operacji-seryjnych.png)
- Zmień rozliczać VAT-UE – funkcja umożliwia seryjne wskazanie dokumentów do deklaracji VAT-UE. Po zaznaczeniu parametru Zmień ustawienie parametru automatycznie zaznaczana jest opcja Rozliczać w VAT UE oraz Pomiń dokumenty wewnętrzne (aby nie podwoić transakcji w deklaracji VAT-UE).
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Parametry-seryjnej-zmiany-Rozliczac-w-VAT-UE-1.png)
Parametry seryjnej zmiany Rozliczać w VAT-UE
Po odznaczeniu opcji Pomiń dokumenty wewnętrzne parametr Rozliczać w VAT-UE zostanie zaznaczony również na dokumentach wewnętrznych. Jeżeli użytkownik chce seryjnie odznaczyć parametr Rozliczać w VAT-UE na dokumentach w rejestrze VAT to powinien po zaznaczeniu parametru Zmień ustawienie parametru odznaczyć parametr Rozliczać w VAT-UE. Jeżeli parametr Rozliczać w VAT-UE ma zostać odznaczony na dokumentach wewnętrznych to dodatkowo należy odznaczyć parametr Pomiń dokumenty wewnętrzne. Seryjna zmiana ustawienia parametru Rozliczać w VAT-UE możliwa jest dla dokumentów z rodzajem transakcji:- dostawa wewnątrzunijna,
- dostawa wewnątrzunijna trójstronna,
- dostawa poza terytorium kraju,
- poza terytorium kraju (stawka NP),
- wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca,
- pozaunijny – podatnikiem jest nabywca,
- nabycie wewnątrzunijne,
- nabycie wewnątrzunijne trójstronne.
- dokumentu z rodzajem transakcji: krajowa, krajowa – podatnikiem jest nabywca, eksport, eksport – zwrot VAT, procedura OSS, import,
- dokumentu uwzględnionego na zatwierdzonej deklaracji JPK_V7 jeżeli na formularzu operatora dla parametru Blokada zmiany dokumentów jeżeli zatwierdzona deklaracja VAT-7/plik JPK_V7 zaznaczono opcję Blokada,
- dokumentu wyeksportowanego jeżeli na formularzu operatora nie zaznaczono parametru Zmiana dokumentów wyeksportowanych.
- Zmień uwz. w proporcji (operacja widoczna tylko w rejestrze VAT sprzedaży) – funkcja umożliwia seryjną zmianę wpływającą na wyliczenie proporcji struktury sprzedaży. Po jej wyborze wyświetlane jest okno, w którym użytkownik w polu Aktualizuj dla stawki VAT powinien zaznaczyć stawki, dla których ma zostać wykonana zmiana oraz w polu Uwzględniaj w proporcji wybrać wartość, która zostanie wskazana w pozycji dokumentu w kolumnie w proporcji.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Parametry-seryjnej-zmiany-Uwzgledniaj-w-proporcji.png)
Parametry seryjnej zmiany Uwzględniaj w proporcji
Ustawienie Uwzględniaj w proporcji nie jest zmieniane na dokumentach ze stawką inną niż wskazana w polu Aktualizuj dla stawki VAT. Aby zmienić ustawienie Uwzględniaj w proporcji niezależnie od stawki VAT na dokumencie, należy w polu Aktualizuj dla stawki VAT wybrać opcję Wszystkie. Przykładowo po zaznaczeniu opcji Nieopodatkowana (NP), wybraniu z listy Uwzględniaj i naciśnięciu przycisku pioruna, na zaznaczonych dokumentach z pozycjami ze stawką NP następuje zmiana w kolumnie Uwz. w proporcji na: Uwzględniaj. Seryjna zmiana ustawienia Uwzględniaj w proporcji nie jest możliwa w przypadku:- dokumentu uwzględnionego na zatwierdzonej deklaracji JPK_V7 jeżeli na formularzu operatora dla parametru Blokada zmiany dokumentów jeżeli zatwierdzona deklaracja VAT-7/plik JPK_V7 zaznaczono opcję Blokada,
- dokumentu wyeksportowanego jeżeli na formularzu operatora nie zaznaczono parametru Zmiana dokumentów wyeksportowanych.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Parametr-Kwota-podatku-VAT-w-walucie-przeliczona-na-PLN-od-wartosci-1.png)
Parametr Kwota podatku VAT w walucie przeliczona na PLN od wartości
W nowych firmach oraz firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu, jeżeli użytkownik nie korzysta z modułu Handel, domyślnie zaznaczona jest opcja VAT w walucie. Oznacza to dotychczasowy sposób przeliczania kwoty, tzn. przeliczenie kwoty brutto w walucie po kursie na PLN, następnie przeliczenie kwoty netto w walucie po kursie na PLN oraz przeliczenie kwoty VAT w walucie po kursie na PLN. Jeżeli suma netto i VAT w PLN nie zgadza się z wartością brutto w PLN to korygowany jest podatek VAT w PLN. W firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu, jeżeli użytkownik korzysta z modułu Handel zaznaczana jest opcja zgodnie z ustawieniami parametru Kwota podatku VAT w walucie przeliczona na PLN od wartości dostępnego w Konfiguracji Firmy/ Handel/ Parametry. Jeżeli użytkownik korzysta z modułu Handel to zmiana ustawienia parametru Kwota podatku VAT w walucie przeliczona na PLN od wartości w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry powoduje ustawienie tej samej opcji dla parametru Kwota podatku VAT w walucie przeliczona na PLN od wartości w Konfiguracji Firmy/ Handel/ Parametry. Analogicznie, zmiana ustawienia w parametrach modułu Handel powoduje zmianę w parametrach w księgowości. Po dokonaniu zmiany ustawienia parametru w Konfiguracji, kwota na wprowadzonym wcześniej dokumencie zostanie przeliczona zgodnie z nowym ustawieniem, jeżeli użytkownik ponownie uzupełni kwotę na dokumencie. Jeżeli dla parametru Kwota podatku VAT w walucie przeliczona na PLN od wartości wskazana zostanie opcja netto w PLN to kwota netto w walucie przeliczana jest po kursie na PLN, a następnie od tak przeliczonej kwoty w PLN wyliczana jest kwota VAT poprzez przemnożenie kwoty netto w PLN przez stawkę VAT. Kwota brutto wyliczana jest jako suma kwoty netto w PLN oraz kwoty VAT w PLN. W takim przypadku wyliczona kwota brutto może nie być zgodna z wartością wynikającą z przemnożenia kwoty brutto przez kurs z dokumentu.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/KNF_BR.png)
Konfiguracja firmy – gałąź Biuro Rachunkowe/Parametry
W gałęzi tej dostępne są dwa parametry możliwe do zaznaczenia.- Adres właściciela – po zaznaczeniu tego parametru wiadomość e-mail wysyłana jest na adres wskazany na formularzu właściciela/właścicieli. Hasło do pliku z załącznika wiadomości pobierane jest z formularza właściciela (zakładka [1 Ogólne] w sekcji Hasło dla wydruków), jeśli ono jest puste to z pola PESEL a jeśli nie ma nr PESEL to jako hasło ustawiana jest data urodzenia w odpowiednim formacie. Hasło powinno zawierać co najmniej 8 znaków (mała, duża litera i znak specjalny). Pole z hasłem dostępne jest dla operatorów z zaznaczonym parametrem Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Wiadomości wysyłane są do właścicieli, jeśli:
- są aktywni (na formularzu właściciela parametr Archiwalny nie jest zaznaczony)
- mają uzupełniony adres mailowy i wpisane hasło lub numer PESEL
- mają wprowadzone udziały (Kwoty indywidualne) pozwalające na wyliczenie zaliczki na PIT-28/36/36L w miesiącu, za który tworzona jest informacja o podatkach i składkach ZUS.
- Wskazany adres – po zaznaczeniu parametru aktywne stają się dwa pola. W pierwszym polu należy samodzielnie wpisać adres bądź adresy e-mail, na które ma zostać wysłana wiadomość. W przypadku wpisania kilku adresów należy użyć separatora ;. Drugie pole służy do wpisania hasła do załącznika PDF. Hasło może zostać wpisane ręcznie lub korzystając z przycisku Generuj możemy wygenerować losowe hasło. Po zaznaczeniu parametru Pokaż hasło zostanie wyświetlone hasło, które należy przekazać Klientowi. Generowanie i podgląd hasła jest aktywne w przypadku zalogowania się na operatora z zaznaczonym parametrem Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Ustawione hasło powinno składać się z minimum 8 znaków, zawierać małą dużą literę oraz znak specjalny. W przypadku zaznaczenia opcji Wskazany adres pole z hasłem jest obowiązkowe do uzupełnienia, nie może pozostać puste gdyż wiadomość e-mail nie zostanie utworzona.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/BR_panel.png)
Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe – Informacja dla Klientów
Po kliknięciu w opcję Informacja dla Klientów dostępne są dwa warianty do wyboru: – Wyślij e-mail o podatkach/ ZUS![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/ikona-wysylki.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/wyslij.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/szablon.png)
Szablon wiadomości e-mail
Powyższy szablon jest standardowym szablonem zdefiniowanym w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe. Użytkownik ma możliwość zdefiniowania własnego szablonu (w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe Wyślij/ Konfiguracja szablonów e-mail). Podczas wysyłki wiadomości w logu operacji seryjnych pojawia się komunikat informujący o przebiegu operacji wysyłania maili. Podczas wysyłki może pojawić się komunikat informujący o tym czy np. dana wiadomość została wysłana, jest uzupełniony adres e-mail lub hasło na karcie właściciela/ właścicieli lub w konfiguracji. – Zapisz plik z informacją o podatkach/ ZUS![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/zapisz_plik.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/KNF_sciezka.png)
Konfiguracja stanowiska – Informacja o podatkach/ ZUS – katalog do plików pdf.
W wysyłanym/generowanym pliku PDF może pojawić się informacja o wyliczonych przez Biuro Rachunkowe podatkach dla Klienta z tytułu:- podatku VAT
- zaliczek na PIT-4, PIT-8AR, PIT-28, PIT-36, PIT-36L
- zaliczek na CIT-8
- składek ZUS
- PPK
- płatności do deklaracji AKC-WW
- płatności do deklaracji CUK-1
- deklaracji rocznych PIT-28, PIT-36, PIT-36L, CIT-8
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/zrzut.png)
Przykładowy plik PDF generowany i wysyłany na adres wskazany w konfiguracji firmy
Wydruk generowany jest na bieżący dzień natomiast zawiera informacje o podatkach i składkach ZUS za wskazany w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe miesiąc i rok. Na wydruku wykazywany jest rodzaj zaliczki/deklaracji oraz wysokość kwoty podatku. W przypadku, gdy w programie dla danej zaliczki/deklaracji obliczone są korekty to kwota podatku przenoszona jest z ostatniej przeliczonej korekty. W sytuacji wystąpienia nadpłaty/kwoty do zwrotu wykazywana jest ona ze znakiem minus (-). Kwoty podatku wynikającego z deklaracji VIU-DO prezentowana jest w walucie euro. Jeśli w polu Kwota pojawia się Brak oznacza to, że w Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/Deklaracje i pełnomocnictwa dana deklaracja jest zaznaczona, ale nie została wyliczona w programie. Na wydruku dostępna jest również kolumna z numerem rachunku bankowego i terminem płatności. Dla niewyliczonych deklaracji i takich, które mają zerowy podatek lub podatek do zwrotu nie pojawia się numer rachunku i termin. W przypadku, gdy przy danej deklaracji widnieje kwota podatku lub ZUS do zapłaty to numer rachunku oraz termin pojawia się na wydruku. Dla deklaracji ZUS DRA numer rachunku pobierany jest z formularza ZUS, dla deklaracji podatkowych obliczanych dla właścicieli indywidualny numer rachunku pobierany jest z formularza właściciela, natomiast dla deklaracji przeliczanych dla firmy rachunek pobierany jest z zakładki Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/Deklaracje i pełnomocnictwa. Numer rachunku dla deklaracji PPK jest pobierany z zakładki Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Pracownicze Plany Kapitałowe. W przypadku zaliczek/deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych PIT-28/ PIT-36/ PIT-36L oraz ZUS DRA prezentowane na wydruku dane zależą od ustawień parametru w Start/Konfiguracja/ Firma/ Biuro Rachunkowe. Jeśli mail wysyłany jest na wskazany w konfiguracji adres w kolumnie Dotyczy drukujemy imię i nazwisko właściciela którego dana zaliczka/deklaracja dotyczy. Na deklaracji DRA dotyczącej pracowników pojawia się informacja Pracownicy. W mailu wysyłanym na adres pobrany z formularza właściciela oznaczenie takie dotyczy tylko deklaracji DRA. Na wydruku jest możliwość umieszczenia w lewym górnym rogu loga Biura Rachunkowego generującego/wysyłającego plik PDF. Logo to jest pobierane z pieczątki firmy Biura Rachunkowego (Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy). 7. Biuro Rachunkowe. Raporty. W raportach: Dokumenty modyfikowane, Statusy e-Deklaracje, Wprowadzone dokumenty, dodano informacje o deklaracji CIT-8E. 8. Biuro Rachunkowe. E-Deklaracje. Udostępniono możliwość eksportu deklaracji CIT-8E do systemu e-Deklaracje wraz z możliwością odbioru UPO. 9. Biuro Rachunkowe. Atrybuty. W Comarch ERP Optima w Konfiguracji Programu/ Biuro rachunkowe/ Atrybuty w grupie atrybutów Deklaracje CIT dodano atrybut dotyczący deklaracji CIT-8E tj.: Deklaracja CIT-8E. Atrybut dostępny jest z poziomu modułu Biuro Rachunkowe.Zmiany
1. Księgowość. Limity. W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Limity wprowadzono kwoty limitów obowiązujących od 1 stycznia 2023 r.:- Limit – pełna księgowość: 9 654 400 zł.
- Limit – ryczałt: 9 654 400 zł.
- Narastająco skoryg. – kwota dokumentu skorygowana od początku roku/ okresu obrachunkowego.
- W m-cu skoryg. – kwota dokumentu skorygowana w bieżącym miesiącu/ kwartale. Kwota w kolumnie podlega edycji dla zapłaconych wierzytelności i zapłaconych zobowiązań do wysokości różnicy pomiędzy kwotą z kolumny Kwota do korekty a kwotą z kolumny Narastająco skoryg.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Ulga-na-zle-dlugi-w-podatku-dochodowym.png)
Ulga na złe długi w podatku dochodowym
W przypadku zmniejszenia kwoty w kolumnie Kwota do korekty następuje zmniejszenie kwoty w kolumnie W m-cu skoryg. Jeżeli użytkownik dokona następnie zwiększenia kwoty w kolumnie Kwota do korekty to kwota w kolumnie W m-cu skoryg. nie ulegnie zwiększeniu. Aby zmienić kwotę w kolumnie W m-cu skoryg. należy ponownie przeliczyć formularz ulgi na złe długi. Umożliwiono usuwanie z formularza Ulgi na złe długi w podatku dochodowym zapłaconych dokumentów, które nie są uwzględnione w następnych miesiącach. Aby dokument nie był wykazywany w późniejszych miesiącach należy usunąć go za pomocą opcji: Usuń z korekty. Z formularza Ulgi na złe długi w podatku dochodowym usunięto kolumnę Skorygowano. Na wydruku Ulga za złe długi – lista dokumentów kolumnę Skorygowano zastąpiono komunami: Narastająco skorygowano oraz W miesiącu skorygowano 3. Korekta podatku dochodowego. Niezapłacone wierzytelności, widoczne na formularzu korekty podatku dochodowego na zaliczkach, ale nieskorygowane, kwalifikowane są do korekty na zaliczce w kolejnym roku, maksymalnie przez okres 3 lat. 4. Księgowość kontowa. Zaliczki na CIT-8(24). Dodano nowy wzór zaliczki na CIT-8(24), uwzględniający zmiany związane z modyfikacją formularza Ulga na złe długi w podatku dochodowym, wraz z jej wydrukiem oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera. 5. Księgowość kontowa. Schematy księgowań. W schematach księgowych o typie Deklaracje/JPK dodano w polu Kwota nowe makra:- @Vat7DoZwr15 – umożliwia księgowanie kwoty do zwrotu do 15 dni,
- @Vat7DoZwr40 – umożliwia księgowanie kwoty do zwrotu do 40 dni,
- @Vat7KorygDoZwr15 – umożliwia księgowanie różnicy pomiędzy kwotą do zwrotu do 15 dni na deklaracji korygującej a kwotą do zwrotu do 15 dni na deklaracji pierwotnej,
- @Vat7KorygDoZwr40 – umożliwia księgowanie różnicy pomiędzy kwotą do zwrotu do 40 dni na deklaracji korygującej a kwotą do zwrotu do 40 dni na deklaracji pierwotnej.
Poprawiono
1. Deklaracje. W specyficznych przypadkach zmiany dokonane na zakładce [Predekretacja] powodowały odblokowanie formularza deklaracji do edycji. Działanie poprawiono. 2. Korekta podatku dochodowego. W specyficznych przypadkach kwoty w polu Skorygowano w m-c/kw oraz Skorygowano narastająco były wyświetlane nieprawidłowo. Działanie poprawiono. 3. Korekta podatku dochodowego. Poprawiono uwzględnianie dokumentów, które zostały zapłacone w kolejnym roku. 4. Księgowość kontowa. Plan kont. W specyficznych przypadkach podczas importu planu kont z innej bazy danych pojawiał się komunikat: Podczas importu danych wystąpił błąd. Nie można dodać konta księgowego [Numer kont] ponieważ istnieje już w bieżącym okresie obrachunkowym i importowane były tylko konta syntetyczne. Działanie poprawiono. 5. Księgowość kontowa. Zoptymalizowano księgowanie dokumentów. 6. Rejestry VAT. W specyficznych przypadkach po przeniesieniu dokumentu z modułu Handel do Rejestru VAT, nieprawidłowo nadawany był numer ID księgowy. Działanie poprawiono. Od wersji 2023.0.1 domyślny numer ID księgowy zawiera trzy człony: kolejny numer/rok/rejestr. 7. Rejestry VAT. Poprawiono wyliczania zaokrąglenia w PLN kwot dokumentów walutowych wprowadzonych do rejestru VAT w stawce NP. 8. Rejestry VAT. W specyficznych przypadkach zmiana konta księgowego na zakładce [Predekretacja] powodowała zmianę terminu rozrachunku. Działanie poprawiono. 9. Rejestry VAT. Na formularzu kwot dodatkowych poprawiono wyświetlanie pola wyboru szablonu kwot dekretacji. 10. Ewidencja dodatkowa. Na dokumentach walutowych na zakładce [Predekretacja] w pozycji dotyczącej księgowania w walucie poprawiono pobieranie kursu z dnia poprzedniego. 11. Działanie Usługi Comarch OCR. Poprawiono podział odliczeń w Rejestrach VAT zakupu jeżeli na kontrahencie przypisana jest kategoria z odliczeniem na Warunkowo. 12. Biuro Rachunkowe- ZUS DRA:- W przypadku, gdy właściciel obecnie rozliczający się indywidualnie w jednym z poprzednich zapisów historycznych miał odznaczony parametr ‘Indywidualne DRA’ to z poziomu Biura Rachunkowego niepotrzebnie generowała się zerowa deklaracja ZUS DRA dla pracowników. Działanie poprawiono.
- Jeżeli w firmie były wprowadzone tylko osoby wykonujące pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, które nie były zgłoszone do ubezpieczeń nadmiarowo generowała się zerowa deklaracja ZUS DRA dla pracowników. Działanie poprawiono.
Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Nowości
1. Atrybuty. Wprowadzono możliwość oznaczania atrybutów jako nieaktywne. Formularz atrybutu W menu Ogólne/ Atrybuty, na formularzu atrybutu towaru/ kontrahenta/ środka trwałego/ JPK znajduje się parametr Nieaktywny. Po jego zaznaczeniu dany atrybut nie będzie wyświetlany do wyboru na kartotekach towarowych, formularzach kontrahentów, dokumentach i w filtrze Zestawienia wg atrybutów. Atrybut nieaktywny nie będzie również przenoszony na nowe transakcje.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Atrybut_Nieaktywny.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/lista-atrybutow.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/seryjna-operacja-atrybuty.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/usuwanie-atrybutow.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/atrybuty-nieaktywne.png)
Zmiany
1. JPK_V7 – ponowne wygenerowanie pliku XML. Umożliwiono ponowne wygenerowanie pliku XML dla pliku JPK_V7. Dzięki temu, jeżeli plik JPK_V7 jest już wysłany a poprzedni plik XML został usunięty z dysku lub utworzony na innym komputerze, jest możliwe uzyskanie nowego pliku XML zawierającego dane z pliku JPK. Na oknie Pliki PK_V7 z ulgą na złe długi w menu podręcznym, po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybranym pliku JPK, dostępna jest opcja Eksportuj dane w formacie JPK_V7. Po jej wybraniu w folderze zapisu plików JPK wskazanym w Konfiguracji Stanowiska/ Ogólne/ Jednolity plik kontrolny tworzony jest plik XML. Informacja o wyeksportowaniu danych zapisywana jest w Historii zmian. 2. JPK_KR. W pliku JPK_KR jako 'Rodzaj dokumentu’ dla dokumentów zaksięgowanych z poziomu Rejestru sprzedaży VAT pojawia się opis Faktura sprzedaży. 3. Status plików JPK_V7. Pliki JPK_V7 które zostały poddane scaleniu (widoczne po zaznaczeniu opcji Pokaż scalone), w kolumnie Status posiadają opis scalona. 4. Wysyłka plików JPK. Zgodnie z informacjami na stronie Ministerstwa Finansów https://www.podatki.gov.pl/komunikaty-techniczne/aktualizacja-certyfikatu-klucza-publicznego-do-uslugi-test-e-dokumenty-mf-gov-pl-jpk-cuk-alk/ zaktualizowano w programie certyfikat klucza publicznego dla usług JPK. 5. Aktualizacja danych na deklaracjach. W przypadku niezablokowanych deklaracji, po otwarciu formularza deklaracji w aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe (dotyczy deklaracji: VIU-DO, CIT-8E, PIT-11(28), PIT-11(29), PIT-8AR(12), ZUS Z3) następuje weryfikacja zgodności danych na deklaracji z tymi pobieranymi z programu. Jeżeli różnią się, wyświetlany jest komunikat: Dane deklaracji zostały zmienione. Czy chcesz zaktualizować deklarację? Kliknięcie na opcję Tak powoduje aktualizację danych na deklaracji. Wybór opcji Nie skutkuje pozostawieniem dotychczasowych wartości. W przypadku zablokowanych deklaracji, taki komunikat nie jest wyświetlany. 6. Elementy nieaktywne i anulowane. Zmieniono sposób wyświetlania pozycji anulowanych oraz nieaktywnych na listach w programie. Takie pozycje są wyświetlane w kolorze szarym. 7. Filtrowanie. Ujednolicono działanie oraz nazwę filtra dla nieaktywnych pozycji na listach i formularzach. Na oknach w programie parametr służący do wyświetlenia nieaktywnych elementów na listach nosi nazwę Pokazuj nieaktywne. 8. Filtrowanie list. W menu Widok usunięta została opcja Filtrowanie list metodą zaczyna się od. Na listach w programie w kolumnach z wartościami tekstowymi domyślnie ustawiona jest metoda filtrowania „Zawiera”. Użytkownik może wybrać inną, odpowiadającą mu metodę filtrowania w określonej kolumnie. 9. Numer rachunku bankowego i bank. Na dostępnych w programie formularzach (np. Rejestr kasowy/bankowy, Zapis kasowy/bankowy, Płatność czy Formularz rachunku bankowego kontrahenta) zmieniono kolejność pól z numerem rachunku i bankiem. Numer rachunku znajduje się przed polem z bankiem. 10. Informacje bieżące – termin dla deklaracji PFRON. W Konfiguracji Programu/ Informacje/ Informacje bieżące dla pozycji Deklaracja PFRON do realizacji zmieniony został termin na 25-ty dzień miesiąca. 11. Kopia bezpieczeństwa. Kopia bezpieczeństwa bazy danych wykonywana z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe ma rozszerzenie BAC, podobnie jak kopia wykonywana z poziomu Comarch ERP Optima. 12. Wysyłka SMS. Do wysyłki wiadomości SMS z programu Comarch ERP Optima nie jest już wymagany moduł CRM/CRM Plus. 13. Comarch IBARD. Umożliwiono zapisywanie i pobieranie plików z Comarch IBARD bez konieczności instalacji na komputerze aplikacji dla tej usługi. Aplikacja jest wymagana jedynie w przypadku konfiguracji automatycznej kopii bezpieczeństwa baz danych na Comarch IBARD.Poprawiono
1. Plik JPK_V7. Jeżeli w pliku JPK_V7 wykazany został dokument z bardzo wysoką kwotą, podczas zapisywania pliku mógł pojawić się komunikat: Obiekt docelowy wywołania zgłosił wyjątek. Błąd przepełnienia arytmetycznego podczas konwertowania danych typu expression na typ danych int. Wykonywanie instrukcji zostało przerwane. Działanie poprawiono. 2. JPK_V7 – paragony. Po przeniesieniu Paragonu pojedynczo do Rejestru VAT sprzedaży i usunięciu z niego kodu RO, taki paragon uwzględniany był w części deklaracyjnej pliku JPK_V7, natomiast nie był uwzględniany w części ewidencyjnej pliku. Działanie poprawiono – taki dokument jest wykazywany zarówno w części deklaracyjnej jak i ewidencyjnej. 3. Personalizacja. Na formularzu dokumentu w module Obieg dokumentów wprowadzono walidację pola Status oznaczonego poprzez personalizację okna jako wymagane. 4. Zapis K/B – wybór kontrahenta. Na formularzu zapisu kasowego/bankowego po wpisaniu w polu z kodem podmiotu danych nieistniejącego kontrahenta, umożliwiono wycofanie się z modyfikacji danych na formularzu i jego zamknięcie bez zapisywania zmian. 5. Ustawienia operatora. Przy próbie zapisania formularza operatora po wykonaniu importu ustawień innego operatora, mógł pojawiać się komunikat: Dojście do wiersza odnosi się do usuniętego wiersza lub wiersza oznaczonego do usunięcia. Działanie poprawiono. 6. Serwis Operacji Automatycznych. W przypadku włączonej automatycznej windykacji należności usługa Serwis Operacji Automatycznych mogła wyłączyć się samoczynnie. Działanie poprawiono. 7. Powiększona czcionka w programie. Po ustawieniu wielkości czcionki w programie na 150% na oknach Lista kontrahentów oraz Lista zasobów, po ich zmaksymalizowaniu nie były widoczne ikony. Działanie poprawiono. 8. Zarządzanie pamięcią serwera. W menu Narzędzia/ Serwer Bazy Danych/ Zarządzanie pamięcią umożliwiono określenie maksymalnej wielkości zajmowanej pamięci w przypadku komputerów z pamięcią RAM większa niż 32 GB.Kasa/Bank
Nowości
1. Integracja Comarch Apfino z Blue Media. W programie Comarch ERP Optima umożliwiono przesyłanie płatności pochodzących z Faktur sprzedaży do Comarch Apfino Płatności przesłane z programu Comarch ERP Optima będą widoczne na platformie Comarch Apfino w sekcji Płatności. Z tego poziomu istnieje również możliwość opłacenia należności. Jakie płatności można przekazać do Comarch Apfino Do Comarch Apfino można przekazywać płatności pochodzące z Faktur sprzedaży:- wystawionych w module Handel,
- zatwierdzonych na stałe,
- które nie były wcześniej przesyłane lub od czasu wysyłki na formularzu dokumentu zostały zmodyfikowane dane.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/apfino_preliminarz_ribbon.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/apfino_preliminarz_menu_kontekstowe.png)
- jeśli w Comarch ERP Optima nie został jeszcze wprowadzony klucz wymiany (co może oznaczać, że użytkownik nie ma jeszcze konta na platformie Comarch Apfino):
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/apfino_przekaz_platnosc_brak_klucza.png)
- jeśli użytkownik wprowadził błędny klucz wymiany lub integracja z Comarch ERP Optima nie została jeszcze potwierdzona na platformie Comarch Apfino:
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/apfino_bledny_klucz.png)
- Jeżeli wszystko jest skonfigurowane prawidłowo, tzn. użytkownik ma założone konto na platformie Comarch Apfino oraz wpisał prawidłowy klucz wymiany w Comarch ERP Optima to pojawi się okno dotyczące przekazywania płatności z informacją Trwa przekazywanie wybranych płatności do platformy usług finansowych Comarch Apfino. Proszę czekać. Po zakończeniu przekazywania płatności przy przycisku Comarch Apfino na wstążce pojawi się dymek z informacją o ilości przekazanych dokumentów do Comarch Apfino:
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/apfion_przekazano_platnosc.png)
- Przesłano – oznacza to, że płatność do Faktury została poprawnie przesłana do Comarch Apfino,
- Prześlij ponownie – oznacza to, że na płatności zostały zmienione dane (np. płatność została rozliczona) i należy ją ponownie przesłać do Comarch Apfino,
- Nie przesłano – oznacza to, że faktura nie została jeszcze przesłana do Comarch Apfino.
Zmiany
1. Odsetki podatkowe. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nowe wartości odsetek podatkowych. Od 08.09.2022 roku wynoszą one 16.5%. 2. Odsetki ustawowe od zaległości. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość odsetek ustawowych od zaległości. Od 08.09.2022 roku ich wartość to 12.25%. 3. Import przelewów. Przy imporcie przelewów domyślnie zaznaczona jest opcja Rozliczaj przy imporcie wg identyfikatora oraz kolejno wg podmiotu i kwoty. Zmiana dotyczy nowych operatorów.Poprawiono
1. BNP Paribas Webservice. W przypadku, gdy po imporcie wystąpiło ujemne saldo pojawiał się komunikat o niezgodnym stanie końcowym. Działanie poprawiono. 2. Santander Bank Polska – kreator certyfikatów. Certyfikaty generowane za pomocą kreatora certyfikatów domyślnie zapisywane są w lokalizacji wskazanej w kreatorze. Certyfikat transportowy, który został wygenerowany i zaimportowany za pomocą kreatora certyfikatów jest oznaczany jako eksportowalny wraz ze wszystkimi właściwościami rozszerzonymi. 3. Santander Webservice. Poprawiono eksport przelewu dla kontrahenta, którego nazwa rozpoczyna się od spacji.Handel z magazynem
Handel
Nowości
- Comarch Apfino.
-
- Umożliwiono przesyłanie Faktur do finansowania w przypadku integracji z faktorem:
- założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino,
- zintegrować konta Comarch ERP Optima – Apfino,
- złożyć wniosek i podpisać umowę dla wybranej usługi.
- z poziomu listy kontrahentów za pomocą operacji seryjnej Przekaż do Comarch Apfino
- podczas przekazywania Faktur do finansowania kontrahent zostanie przekazany automatycznie.
- jeśli w Comarch ERP Optima nie został jeszcze wprowadzony klucz wymiany (co może oznaczać, że Użytkownik nie ma jeszcze konta na platformie Comarch Apfino):
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/faktoring_1.png)
- jeśli Użytkownik wprowadził błędny klucz wymiany lub integracja z Comarch ERP Optima nie została jeszcze potwierdzona na platformie Comarch Apfino
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/faktoring_2.png)
- jeżeli Użytkownik posiada konto w Comarch Apfino, ale nie podpisał umowy o faktoring
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/faktoring_3.png)
- Po wybraniu opcji Finansuj fakturę, Faktura jest wysyłana do finansowania, W tle załączany jest wydruk pdf Faktury Eko Faktura/ Z kodami JPK_ Jeśli dany kontrahent nie był jeszcze przesłany do Comarch Apfino, to jest on przekazywany w tym momencie.
- Po wysłaniu Faktury do finansowania proces może przyjąć następujące statusy:
- Dokument został wysłany. Informacje o statusie finansowania i faktury znajdziesz po zalogowaniu do platformy Comarch Apfino. – pomyślne wysłanie dokumentu do finansowania. Tym samym na liście Faktur obok danej Faktury, w kolumnie Faktoring pojawi się status: W trakcie faktoringu.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/faktoring_4.png)
-
- Wniosek odrzucony – w sytuacji, gdy wniosek nie został przyjęty. Informacje na temat odrzucenia wniosku będą dostępne po zalogowaniu do platformy Comarch Apfino.
- Faktura nie może zostać sfinansowana, ponieważ kontrahent nie ma przyznanego limitu. Przejdź do Apfino i złóż wniosek o Limit dla kontrahenta. – w sytuacji, gdy wniosek nie został przyjęty z powodu nie przyznanego limitu dla kontrahenta. W takim przypadku należy przejść do Comarch Apfino i złożyć odpowiedni wniosek.
- pusta – Faktura nie zgłoszona do faktoringu, niespełniająca warunków kwalifikujących do finansowania,
- Finansuj fakturę – Faktura, która spełnia warunki kwalifikujące do finansowania, a nie została jeszcze zgłoszona,
- W trakcie faktoringu – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania),
- Faktoring odrzucony – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania), ale odrzucona.
- zatwierdzone na stałe Faktury sprzedaży (w tym Faktury finalne), nie są wysyłane Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze oraz dokumenty korygujące,
- waluta dokumentu to PLN lub EUR (dokumenty w innych walutach będą pomijane w faktoringu),
- termin płatności:
- większy bądź równy dacie bieżącej,
- jeśli Faktura ma kilka płatności z różnymi terminami, to system bierze pod uwagę zawsze najpóźniejszy termin.
- data wystawienia Faktury nie może być późniejsza niż data bieżąca,
- Faktura jest nierozliczona lub częściowo rozliczona (finansowane jest saldo Faktury, czyli kwota pozostała do spłaty),
- Faktura z formą płatności: przelew,
- Inne dane z dokumentu mogą być dowolne.
- założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino,
- zintegrować konto Comarch ERP Optima z Comarch Apfino,
- na platformie Comarch Apfino w menu Ustawienia/ Płatności zaznaczyć parametr Uruchom bezpłatne dodawanie linku do płatności na moich fakturach.
- zatwierdzonych, nierozliczonych, dla których co najmniej jedna płatność trafia do rejestru bankowego,
- wystawionych w PLN,
- które nie są rozliczane mechanizmem podzielonej płatności (split payment)
- których kwota płatności nie przekracza równowartości 1000 euro (przy zastosowaniu średniego kursu NBP obowiązującego w dniu dokonywania transakcji).
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/konfiguracja_poczty-1.png)
- Waga – istnieje możliwość wyboru odpowiedniej wagi zależnej od przypisanego jej gabarytu.
- Gabaryt – do wyboru spośród formatów: S, M, L, XL, 2XL.
- Ostrożnie – możliwość oznaczenia tej opcji dla usługi.
- Niestandardowa – możliwość oznaczenia tej opcji dla usługi.
- w polu Potwierdzenie odbioru – istnieje możliwość wyboru spośród opcji: Pocztex Kurier, List zwykły ekonomiczny
- w polu Dokumenty zwrotne – dostępne są opcje: List polecony priorytetowy, List polecony ekonomiczny, Pocztex Kurier.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/ZNP-1-1-1.png)
- Tabela Przesyłki zawiera kolumny: Waga (kg), Gabaryt, Ostrożnie, Niestandardowa, Deklarowana wartość, Ubezpieczenie, Usługa pocztowa.
- W sekcji przesyłki istnieje możliwość wyboru Gabarytu spośród formatów: S, M, L, XL, 2XL.
- Pole Zawartość jest obowiązkowe do wypełnienia.
- Usługi dodatkowe dla Pocztex 2.0
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/znp2-1.png)
Zmiany
1. Parametry magazynowe. Uporządkowano parametry w menu System /Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry poprzez dodanie poziomych zakładek dedykowanych poszczególnym obszarom. Zakładka [Ogólne] Na tej zakładce znajdują się wszystkie parametry dotyczące ogólnego działania programu w zakresie zarządzania magazynem i dokumentami magazynowymi.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka1-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka2-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka3-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka4-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka5-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Magazyn_zakladka6-1.png)
- Na wydruku oświadczenia o kraju pochodzenia węgla uwzględniono kody CN będące podpozycjami kodów 2701 i 2704.
- Na wydrukach EKO w języku polskim oraz angielskim Faktur sprzedaży i korekt jest drukowana pieczęć prewencyjna dla Comarch Apfino. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.
Poprawiono
1. Numeracja dokumentów.- Na kopiowanych dokumentach, gdzie w schemacie numeracji nie jest używany człon miesiąc, po zmianie numeru dokumentu i zmianie daty na dokumencie, ustawiona numeracja jest poprawna.
- Poprawiono wyświetlanie schematu numeracji na formularzu dokumentu Rezerwacji odbiorcy.
- Na wydruku , jeżeli wystawionych zostało kilka zaliczek tego samego dnia, data otrzymania zaliczek drukowana jest jednorazowo. Wydruk uwzględnia również rozliczenie Faktury zaliczkowej zdarzeniem kompensującym.
- Na wydruku Eko przy sprzedaży z zastosowaniem procedury OSS stawki VAT nie są zaokrąglane.
Handel Plus
Poprawiono
1. Lista dokumentów dostawy. Dla Dokumentów dostawy, które zostały poprawnie zarejestrowane w PUESC, po upływie 10 dni od daty odebrania danych z PUESC, w kolumnie Data zgłoszenia nie wyświetla się ikona wykrzyknika. 2. Wydruki. Poprawiono wyświetlanie wartości opłaty cukrowej na wydruku Eko Faktury sprzedaży.Współpraca z Comarch EDI
Nowości
1. Data uzgodnienia korekty. W celu przeniesienia informacji o dacie uzgodnienia korekty, należy na eksportowanej korekcie, dodać atrybut dokumentu CORRECTIONAGREEDDATE o typie Data oraz uzupełnić jego wartość. Jeśli użytkownik posiada licencję na współpracę Comarch ERP Optima z Comarch EDI to po zalogowaniu do programu zostanie automatycznie utworzona definicja atrybutu dokumentu CORRECTIONAGREEDDATE w obszarze Ogólne\ Atrybuty zakładka [Dokumentu].Zmiany
1. Przyczyna korekty. Wprowadzono zmiany w sposobie eksportu przyczyny korekty. Jeśli na korekcie występuje atrybut dokumentu CORRECTIONREASON to jego wartość przenoszona jest jako przyczyna korekty do pliku w nagłówek dokumentu (na pozycjach dokumentu już nie występuje). Jeśli na korekcie atrybut dokumentu CORRECTIONREASON nie występuje lub nie ma uzupełnionej wartości to jako przyczyna korekty przenoszona jest wartość pola Korekta z tytułu z zakładki [Ogólne] (również przenoszona jest do pliku tylko w nagłówek dokumentu). Powyższe zmiany nie dotyczą eksportu do sieci TESCO.Współpraca z Comarch e-Sklep
Nowości
1. Seryjna zmiana parametrów Comarch e-Sklep/ e-Sale. Z poziomu listy Zasobów i Cennika w oknie operacji seryjnej: Zmiana parametrów Comarch E-Sklep/E-sale wprowadzono możliwość seryjnej zmiany parametru dotyczącego udostępniania plików graficznych:![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/operacja-seryjna-parametery-comach-esklep.png)
Zmiany
1. Wymiana danych. Sekcja Wymiana danych dostępna w programie na zakładce [Narzędzia] pozwalająca na synchronizację programu Comarch ERP Optima z Comarch e-Sklep i Comarch e-Sale, przeniesiono do zakładki [Handel].Poprawiono
1. Opis oferty dla Comarch e-Sklep. Poprawiono formatowanie tekstu dla ofert, które były edytowane.Współpraca z wszystko.pl
Nowości
1. Jednostki miary dla parametrów. Dla poszczególnych parametrów zostały wyrażone jednostki miary w jakich parametr występuje.Poprawiono
1. Zapis karty towaru/usługi. Poprawiono zapis karty towaru po usunięciu integracji poprzedniej wersji wszystko.pl 2. Aktualizacja ceny. Poprawiono aktualizację ceny domyślnej po zapisie oferty.Współpraca z Comarch ERP XL
Zmiany
1. Wymiana danych. Sekcja Wymiana danych dostępna w programie na zakładce [Narzędzia] pozwalająca na synchronizację programu Comarch ERP Optima z Comarch XL przeniesiono do zakładki [Handel].Współpraca z Comarch Mobile Sprzedaż
Zmiany
1. Wymiana danych. Sekcja Wymiana danych dostępna w programie na zakładce [Narzędzia] pozwalająca na synchronizację programu Comarch ERP Optima z Mobile Sprzedaż przeniesiono do zakładki [Handel].Detal
Zmiany
1. Wymiana danych. Sekcja Wymiana danych dostępna w programie na zakładce [Narzędzia] pozwalająca na synchronizację programu Comarch ERP Optima z Comarch ERP Optima Detal przeniesiono do zakładki [Handel].Aktualizacje po wydaniu wersji
Aktualizacja w dniu 07.11.2022
1. Kopia bezpieczeństwa. Umożliwiono wykonanie kopii bezpieczeństwa bazy konfiguracyjnej w przypadku połączenia z silnikiem baz danych za pomocą loginu SQL. 2. Skasowanie bazy danych. W przypadku wybrania opcji Fizyczne skasowanie bazy danych z serwera, wskazana baza jest usuwana zarówno z serwera SQL jak i z listy firmowych baz danych w Comarch ERP Optima. 3. Biuro Rachunkowe. Konwersja baz. Z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe podczas seryjnego konwertowania wielu baz program zawieszał się. Działanie poprawiono. 4. Biuro Rachunkowe. Informacja dla Klientów. W przypadku, gdy w bazie biura rachunkowego w pieczątce zostało dodane logo, było ono źle skalowane i podczas generowania pliku pdf z informacją dla Klientów pojawiał się komunikat: Błąd zapisywania pliku. Rozmiar strony był za mały, aby sformatować zawartość obiektu w raporcie. Działanie poprawiono.Aktualizacja w dniu 25.11.2022
1. Nowe stawki diet i limitów na nocleg. Wprowadzono nowe stawki diet i limitów na nocleg obowiązujące dla delegacji zagranicznych od 29.11.2022 oraz dla delegacji krajowych od 01.01.2023 (Dz.U. z 2022r., poz. 2302) 2. Oddelegowanie do pracy za granicą. Wprowadzono zmiany w wyliczaniu podstawy podatku oraz składek ZUS dla pracowników oddelegowanych do pracy za granicą w związku ze zmianą kwot diet od 29.11.2022. 3. Wynagrodzenie za urlop pracownika tymczasowego. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia za urlop pracownika tymczasowego, w przypadku gdy miał wypłacone dopłaty do nadgodzin.CRM i Serwis
CRM
Poprawiono
1. Skrzynka pocztowa. Poprawiono wysyłanie wiadomości mailowych z załączonym podpisem cyfrowym.CRM Plus
Poprawiono
1. Windykacja należności. W wersji usługowej poprawiono generowania wydruku ponaglenia zapłaty do wiadomości e-mail.Serwis
Nowości
1. Wskazanie dostaw na Zleceniach serwisowych. Na Zleceniu serwisowym umożliwiliśmy wskazanie partii dostaw pobranych części, które wykorzystywane są do realizacji zlecenia.- Automatyczny wybór ocechowanych dostaw – po zaznaczeniu parametru aktywowana jest funkcja automatycznego wskazywania partii dostaw na częściach zlecenia serwisowego. Dla każdej części zlecenia serwisowego, która na formularzu towaru, na zakładce [Atrybuty] ma wskazany atrybut z parametrem Przenosić na dostawy, na oknie wyboru partii zostaną automatycznie wskazane pobierane dostawy, zgodnie z metodą rozliczania magazynu wybraną w konfiguracji (FIFO, LIFO). Funkcja działa analogicznie jak opisana w artykule Automatyczne wskazanie rozchodowanych partii towaru na dokumentach rozchodowych.
- Obowiązek wyboru partii dla części na zleceniu serwisowym -przypomina o konieczności uzupełnienia partii dla części na zleceniu serwisowym posiadających atrybut z parametrem Przenosić na dostawy. Kontrola wskazania partii następuje podczas tworzenia powiązanych dokumentów magazynowych do zlecenia serwisowego.
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/konfiguracja_serwis-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/wskazanie_cech_dla_czesci-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/ZS_czesci-1.png)
Formularz zlecenia serwisowego – zakładka [Części]
Kliknięcie przycisku spowoduje podniesienie okna Zasoby dla części, na której ustawiony jest kursor, z zasobami dostępnymi w dniu przyjęcia zlecenia serwisowego, czyli zgodnie z datą przyjęcia, znajdującą się na zakładce [Ogólne] zlecenia serwisowego, oraz znajdującymi się na magazynie wskazanym na formularzu części w polu Magazyn.![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/Zasoby-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/nie_wskazano_cechy-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/cechy_poprawnie_wskazane-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/niezgodnosc_ilosci-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/wskazanie_cech_dla_czesci-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/przeksztalcenie_MM-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/wskazanie_cech_dla_czesci-1.png)
![](https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2023_5/wp-content/uploads/2022/10/zwrot_MM-1.png)
- dokumentu RW na części nie podlegające fakturowaniu,
- dokumentu WZ na części podlegające fakturowaniu,
- dokumentu FS/ PA, zawierającego części z wcześniej tworzonych WZ
Zmiany
1. Zamykanie zleceń serwisowych. Niepobrane części na zleceniu serwisowym wpływają na stan magazynu (części ze wskazanymi partiami dostaw rezerwują towar), w związku z tym podczas zamykania zlecenia są usuwane. Po wybraniu pod prawym przyciskiem myszy z menu kontekstowego opcji Zamknij zlecenie lub odznaczeniu parametru zlecenie otwarte na formularzu zlecenia, mogą pojawić się komunikaty: Nie wszystkie czynności związane z tym zleceniem zostały wykonane. Czy zamknąć zlecenie i zakończyć czynności? Jeśli wybierzemy TAK, zlecenie serwisowe zostanie zamknięte, a czynności zostaną zakończone. Jeśli wybierzemy NIE, to zlecenie nie zostanie zamknięte a czynności nie zostaną zakończone. Nie wszystkie części związane z tym zleceniem zostały pobrane do realizacji zlecenia. Po zamknięciu zlecenia niepobrane części zostaną usunięte. Czy zamknąć zlecenie ? Jeśli wybierzemy TAK, zlecenie serwisowe zostanie zamknięte, a niepobrane części zostaną usunięte ze zlecenia. Dotyczy to tylko części, które nie zostały przesunięte dokumentem MM na magazyn serwisowy, lub nie zostały wskazane bezpośrednio z magazynu serwisowego. Jeśli wybierzemy NIE, to zlecenie nie zostanie zamknięte, a niepobrane części nie zostaną usunięte. Niewykorzystane części ze wskazanymi partiami dostaw, które znajdują się na zamkniętym zleceniu serwisowym, ale nie zostały wydane na dokumencie FS/PA, WZ lub RW, rezerwują towar na magazynie. Usunięcie takiej rezerwacji możliwe jest za pomocą funkcji Zwolnij zarezerwowane części. Po jej wykonaniu rezerwacje dla takich części są usuwane, a zakładka [Zasoby] na formularzu części będzie pusta. Opcja dostępna jest z poziomu listy w menu kontekstowym, tylko dla zamkniętych Zleceń serwisowych. 2. Historia towaru. Na oknie Historia towaru umożliwiono filtrowanie zleceń serwisowych dla części. 3. Rezerwacje dla zleceń. Ilość dostępna towaru w magazynie pomniejszana jest również o Zlecenia serwisowe na których dla części wskazano partię dostaw. W przypadku gdy w System/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry zaznaczony jest parametr Nie pozwalaj na wydanie towaru gdy występują rezerwacje, zlecenia serwisowe z wskazanymi partiami dostaw blokują wydanie towaru. 4. Zestawienie wg dostaw. Na oknie Zestawienie dla dostaw na zakładce Zasoby na dokumentach umożliwiono wyszukiwanie zleceń serwisowych, na których znajdują się części o określonych cechach. 5. Kopiowanie czynności i części. Na zleceniu serwisowym z poziomu listy czynności i części została zablokowana możliwość kopiowania pozycji za pomocą skrótu klawiszowego <CTRL+INSERT>.Poprawiono
1. Atrybut urządzenia. Poprawiono zapamiętywanie rozmiaru okna atrybutu urządzenia.Instalacja i reinstalacja systemu
Instalacja systemu
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych. Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima. Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji. Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2023.0.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.Reinstalacja do najnowszej wersji 2023.0.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2023.0.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2023.0.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2023.0.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Wszystko.pl | ||
Comarch e-Sklep | 2022.5 lub wyższy | |
Comarch e-Sale | 2022.5 lub wyższy | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2022.5.1 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2021.1.1 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2021.1.1 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2022.0.2 MSSQL lub wyższa 2022.0.2 PostgreSQL lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2022.1 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2022.0.2 |