Księgowość
Nowości
- Biuro Rachunkowe. Raporty. Dokumenty od Klientów (IWD). W Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe w operacjach seryjnych Raporty dodano nowy raport Dokumenty od klientów (IWD).
Raport ten informuje:[su_list icon="icon: check" icon_color="#009de0"]
- w jakim okresie oraz do których baz nastąpił import dokumentów przesłanych przez Klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD)
- o typie i ilości przesłanych dokumentów
- uwzględnia również firmy do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.[/su_list]
Podczas generowania raportu pojawia się okno do wskazania zakresu dat za jaki ma zostać wygenerowany raport.

Zakres dat wskazywany na tym oknie dotyczy daty importu dokumentów do baz Klientów w biurze rachunkowym.

Informacje jakie wyświetlają się na raporcie zależą od tego z jakiego oprogramowania korzysta Klient biura oraz jakie dokumenty wysłał.[su_list icon="icon: check" icon_color="#009de0"]
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP Optima w raporcie mogą pojawić się informacje dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych
- List płac
- Raportów kasowych/bankowych
- Zapisów kasowych/bankowych
- Płatności
- Kompensat
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT Start w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
- Rejestru sprzedaży VAT
- Rejestru zakupów VAT
- Dokumentów innych przychodowych
- Dokumentów innych kosztowych.[/su_list]
Raport zawiera również informacje dot. baz, które są skonfigurowane pod Internetową Wymianę Dokumentów i do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.
Jeśli podczas generowania raportu, na liście firm zostanie zaznaczona baza Klienta, która nie będzie skonwertowana do aktualnej wersji, pojawi się stosowny komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych.
Zmiany
- Rejestry VAT oraz ewidencja dodatkowa. Import za pomocą pracy rozproszonej i pliku VAT_R. Jeżeli w importowanym pliku nie uzupełniono wymaganej nazwy rejestru, do którego powinny trafić dokumenty, to import się nie powiedzie i dokumenty nie zostaną dodane. Pojawi się komunikat: Nie uzupełniono rejestru do którego ma zostać dodany dokument.
- Zamknięcie miesiąca u Klientów korzystających z Comarch ERP XT/ Comarch ERP XT Start w Biurze rachunkowym. Zmiana statusu oraz daty zamknięcia jest możliwa dla miesięcy poprzednich w stosunku do miesiąca bieżącego. Podczas próby zmiany statusu oraz daty zamknięcia dla miesiąca bieżącego oraz dla miesięcy przyszłych na karcie kontrahenta w bazie Biura rachunkowego pojawia się ostrzeżenie: Nie można zamknąć miesiąca bieżącego lub przyszłego. W bazie Klienta Biura rachunkowego na oknie Status miesiąca pola ze statusem i datą zamknięcia dla miesiąca bieżącego i kolejnych są zablokowane do edycji.
Poprawiono
- Rejestry VAT/ przychodów/ kosztów. Przywrócono możliwość dodawania rejestrów VAT sprzedaży/ zakupu, rejestru przychodów/ kosztów w przypadku pobrania tylko modułu dostępowego i modułu Faktury lub Handel, lub Handel Plus.
- Praca rozproszona. W specyficznych sytuacjach, podczas importu dokumentów do rejestrów VAT, załączniki nie były zapisywane w bazie danych. Działanie poprawiono.
- Biuro Rachunkowe. Rejestrator Czasu Pracy (RCP). W przypadku, gdy w Comarch ERP Optima w Start/Konfiguracja/Stanowisko/Biuro Rachunkowe/Parametry zaznaczony był parametr Automatyczne uruchamianie aplikacji RCP, uruchamiając Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe i wybierając z zakładki Menu opcję Uruchom RCP rejestrator czasu pracy nie uruchamiał się. Działanie poprawiono.
Płace i Kadry
Poprawiono
- Wynagrodzenie zasadnicze dla stref. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika, który pracował w kilku strefach i w miesiącu wypłaty wynagrodzenia miał zmianę stawki.
- Składka zdrowotna. Poprawiono naliczenie składki zdrowotnej u kierowców z umową IFT-1.D.10 Przychód określony zgodnie z art.29 i art.30 ustawy, gdy przychód był niższy niż przeciętne prognozowanie wynagrodzenie.
- Wydruk Lista umów B2B (sPrint) i Ewidencja pracy zdalnej (sPrint). Jeśli w momencie generowania wydruku lista pracowników była posortowana po kolumnie z wartościami dotyczącymi zatrudnienia np. dacie zatrudnienia, pojawiał się komunikat błędu i nie można było wygenerować wydruku. Działanie poprawiono.
Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Poprawiono
- Certyfikaty. W programie Comarch ERP Optima w Chmurze Standard wyświetlana jest przyjazna nazwa na oknie Wybierz certyfikat.
- Serwis Operacji Automatycznych - Comarch Apfino. Chmura Standard. Przywrócono automatyczną synchronizację danych do Comarch Apfino.
- Praca terminalowa – pobieranie rachunków bankowych. W przypadku pracy terminalowej wykorzystującej obsługę kanałów wirtualnych (zaznaczony parametr Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej w Konfiguracji Stanowiska/ Ogólne/ Parametry), rachunki bankowe z Wykazu podatników VAT pobierane są ze stacji roboczej zamiast z głównego serwera. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
- Praca terminalowa – wysyłka VAT-UE i JPK_V7. Poprawiono wysyłkę deklaracji VAT-UE oraz plików JPK_V7 przy włączonej obsłudze kanałów wirtualnych w wersji stacjonarnej programu. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
- PKWiU. Występujący w Comarch ERP Optima skrót PKWiU nie jest już tłumaczony na angielski w przypadku zmiany języka programu.
Kasa/Bank
Nowości
- Alior Bank Webservice. Dodano komunikat przy wygasającym certyfikacie. Jeżeli certyfikat został dodany w Comarch ERP Optima w wersji 2024.6.1 i do jego wygaśnięcia zostało 30 dni lub mniej, po zalogowaniu do programu, zostanie wyświetlony komunikat: Twój certyfikat, z którego korzystasz do komunikacji z Alior Bankiem, wygasa [DATA]. W celu przedłużenia ważności certyfikatu, wykonaj odnowienie w serwisie bankowości
Zmiany
- PKO BP Webservice. Zmieniono datę kursów waluty dla eksportu przelewów SEPA. W przypadku gdy wśród zaznaczonych do eksportu przelewów są tylko SEPA, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+1 czyli TOMNEXT. W przypadku, gdy wśród zaznaczonych przelewów są zarówno przelewy SEPA jak i zagraniczne, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+2 czyli SPOT.
- Formularz rejestru kasa/bank. Dodano na formularzu rejestru kasowego/bankowego ikonę podglądu formularza banku. Po wybraniu na formularzu typu rejestru konto bankowe lub karta kredytowa i uzupełnieniu akronimu banku, uaktywni się ikona lupy, służąca do podglądu formularza wybranego banku.
- Okno importu przelewów. Zmieniono ergonomię i wygląd okna importu przelewów. Na oknie wyboru formatu wymiany, należy wybrać parametry importu przelewów. Następnie przyciskiem ‘Dalej’, uruchomione zostanie zaczytanie przelewów i sprawdzenie duplikatów przelewów. W tym momencie na oknie Import wyciągów wyświetli się lista przelewów.

Na oknie z zaimportowanymi przelewami, widoczny będzie przycisk ‘Zapisz’, który spowoduje import przesłanych przelewów do programu Comarch ERP Optima.

Instalacja i reinstalacja systemu
[su_list icon="icon: check" icon_color="#009de0"]
Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.6.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.
Reinstalacja do najnowszej wersji 2024.6.1 jest możliwa z wersji 2019. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2019, a dopiero następnie wersję 2024.6.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.6.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.
Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2024.6.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Comarch e-Sklep | 2024.3 lub wyższy | |
Comarch e-Sale | 2024.3 lub wyższy | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2024.6 lub wyższy | |
Comarch PPK | 2024.2 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2024.0 lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2024.0.1 lub 2024.1 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.0.0 | |
Comarch DMS | 2024.0.0, 2024.1.0 lub 2024.2.0 |
[/su_list]
Handel z magazynem
Poprawiono
- Kurierzy DPD i DHL – zamawianie kuriera. Jeśli na formularzu faktury sprzedaży, na zakładce [Dokumenty] wskazano powiązany dokument zlecenia nadania przesyłki i otworzono go do podglądu, wówczas na formularzu ZNP aktywny będzie przycisk
– Zamów kuriera, Po kliknięciu przycisku, możliwe będzie zamówienie kuriera.
Aktualizacje po wydaniu wersji
Aktualizacja w dniu 09.10.2024
- Zmiany w deklaracjach
- Na deklaracji ZUS RPA wysyłanej bezpośrednio do ZUS umożliwiono uzupełnienie informacji o okresach pracy nauczycielskiej wykonywanej w placówkach wymienionych w Karcie Nauczyciela.
- Usunięto problem naliczania deklaracji podatkowych oraz ZUS po aktualizacji Windows 11 do wersji 24H2.