Personalizacja
Tryb personalizacji okna
Dzięki tej funkcjonalności można dostosować wygląd i działanie okna do indywidualnych potrzeb poszczególnych operatorów. Funkcja umożliwia ukrywanie niewykorzystywanych przez użytkownika pól co pozwala upraszczać formularze, czynić je czytelniejszymi i przyczynia się do szybszego ich wypełniania. Można również ustawić wybrane pola jako widoczne ale niedostępne do edycji – np. pola, które i tak są wypełniane automatycznie i standardowo nie ma potrzeby ich modyfikacji jak liczba porządkowa czy identyfikator księgowy na fakturze w Rejestrach VAT. Jeżeli jednak czasem istnieje potrzeba modyfikacji takich pól – można jedynie ustawić właściwość, która pozwoli na omijanie ich przy poruszaniu się klawiszem <TAB> po formularzu. Jeżeli użytkownik chce mieć pewność, że na każdym dokumencie będzie wypełniona kategoria lub opis - można oznaczyć to pole jako wymagalne. Program nie pozwoli zapisać formularza jeżeli takie pole nie będzie wypełnione. Do trybu wprowadzania ustawień personalizacji dla aktywnego okna operator z uprawnieniami administratora może się dostać przez wciśnięcie przycisku znajdującego się w prawym górnym rogu okna głównego programu Comarch ERP Optima, poprzez skrót <SHIFT>+<F9> lub poprzez wybór właściwej opcji obok przycisku dotyczącego personalizacji . Ikona pojawi się również w prawym górnym rogu okna, które zostało spersonalizowane dla zalogowanego operatora. Dla administratora kliknięcie w tą ikonę powoduje przejście do trybu personalizowania, dla pozostałych operatorów jest to informacja, iż okno to zostało zmodyfikowane przez Administratora systemu. Po lewej stronie okna personalizacji znajduje się panel narzędziowy, natomiast w prawej jego części pojawia się widok formularza gdzie należy wskazać pola, dla których chcemy zdefiniować ustawienia w panelu narzędziowym. Definiowanie dotyczy tego obszaru (jednego pola, grupy pól, czy całej zakładki), który jest oznaczony w prawym panelu ramką z ‘kłódką’.Panel narzędziowy
Panel znajduje się w lewej części okna personalizacji. Umożliwia określenie warunków dla poszczególnych operatorów, dla zaznaczonych elementów formularza. Opcje dostępne w panelu narzędziowym: Opis – umożliwia zdefiniowanie tekstu pojawiającego się w „chmurce” po najechaniu na dany element. Może być wykorzystywane jako podpowiedź dla użytkowników programu, co w danym polu powinno zostać umieszczone. Opis pojawia się również w pasku informacji o statusie, w dolnej części okna programu i jest wspólny dla wszystkich operatorów. Widoczne – domyślnie pola są widoczne na formularzu, po wyłączeniu parametru operator nie będzie widział wybranych pól. Jeżeli panel zawierający inne pola lub np. cała zakładka ma ustawiony brak widoczności, wówczas nie można wprowadzać ustawienia widoczności dla elementów, które zawiera (zostaną one ukryte automatycznie). W przypadku wprowadzenia tego ustawienia dla zakładki znika cała zakładka, nie można jej wybrać za pomocą właściwych klawiszy, nie można również jej wybrać z paska szybkiego dostępu oraz menu Nawigacji Moje Skróty.Przykład
Jeśli chcemy ukryć informacje o zasobach towaru na magazynie, ustawiamy zakładkę „Zasoby” dla formularza towaru jako niewidoczną.
Przykład
Jeśli nie chcemy, żeby operator miał dostęp do informacji o zysku z całej transakcji – ustawiamy niedostępność ikony „świnki” na formularzu faktury sprzedaży w module Handel.
Przykład
Jeśli chcemy, żeby pracownicy pamiętali o wypełnianiu pola „Kategoria”, np. na formularzach faktur sprzedaży, ustawiamy jego wymagalność.
Zaznaczanie obszarów personalizowanych
Obsługiwane jest zaznaczanie pojedyncze przez kliknięcie myszką w wybrany obszar oraz wielokrotne z przytrzymanym klawiszem <CTRL>. Aby zaznaczyć całą aktywną zakładkę należy kliknąć w jej nagłówek. Zaznaczenie jest automatycznie usuwane z obszarów, które znajdują się:- na zakładce, w momencie przejścia na inną zakładkę,
- wewnątrz dynamicznego panelu, w momencie jego zwijania.
Opcje resetowania oraz importu/eksportu ustawień
W dolnej części panelu narzędziowego znajdują się opcje odnoszące się do ustawień dla personalizowanego okna dla wszystkich operatorów:- Konfiguracja dodatkowych kolumn użytkownika – zdefiniowanie dodatkowych kolumn na liście (dostępne dla większości okien z listami w programie).
- Wyczyszczenie ustawień personalizacji okna – przywraca ustawienia domyślne, działa dla zaznaczonych operatorów. Wyjątek stanowi pole opis, które nie jest czyszczone.
- Eksport /import ustawień personalizacji okna –eksport/import ustawień poprzez plik XML
- Zapisz zmiany
- Anuluj zmiany .
Tryb personalizacji kolumn
Tryb personalizacji kolumn umożliwia definiowanie widoczności, dostępności i wymagalności kolumn. Opcja Widoczna – oznacza, że kolumna będzie widoczna w bieżącym widoku. Opcja Dostępna – oznacza, że kolumna będzie widoczna do wyboru dla Operatora. Jeżeli zaznaczono również „Widoczna” będzie widoczna w bieżącym widoku, jeżeli odznaczono „Widoczna” – będzie dostępna w kolumnach ukrytych – użytkownik będzie mógł ją przeciągnąć do bieżącego widoku w razie potrzeby. Opcja Wymagana – oznacza, że przy dodawaniu pozycji na liście wypełnienie kolumny będzie wymagane.Przykład
Na liście FA chcemy ściśle określić jakie kolumny powinien widzieć Operator, bez możliwości zmiany ustalonego widoku.
Tryb personalizacji wstążki
Do trybu wprowadzania ustawień personalizacji dla głównego okna operator z uprawnieniami administratora może się dostać przez wciśnięcie przycisku znajdującego się w prawym górnym rogu okna głównego programu Comarch ERP Optima, poprzez skrót <CTRL>+<SHIFT>+<F9> lub poprzez wybór właściwej opcji obok przycisku dotyczącego personalizacji . Personalizacja wstążki umożliwia Administratorowi ukrywanie przycisków w menu głównym wybranym operatorom.Tryb personalizacji wydruków
Tryb personalizacji wydruków powstał po to, aby administrator mógł z jednego miejsca zarządzać dostępami oraz ustawieniami domyślności wydruków dla poszczególnych Operatorów. W oknie konfiguracji wydruków dostępna jest zakładka [Personalizacja], która jest widoczna tylko dla Operatora będącego administratorem. Na zakładce tej została umieszczona lista w postaci drzewka z parametrami pozwalającymi zarządzać domyślnością i dostępnością wydruków. Ustawienia dostępności i domyślności wydruków podczas konwersji baz powstałych w wersjach programu wcześniejszych są zachowywane. Personalizacji wydruków dokonuje się w konfiguracji wydruków. W celu wejścia do Konfiguracji wydruków należy posłużyć się kombinacją <CTRL>+ lub skrótem klawiszowym <CTRL>+<F2>. Inny sposób to rozwinięcie listy wydruków w Wydruku danych lub w Podglądzie wydruku.Menu kontekstowe wydruku danych
Zakładka [Personalizacja] może być wyszarzona jeśli Operator na pierwszej zakładce [Ogólne] odznaczy parametr Ogranicz do bieżącej procedury. Domyślnie po wejściu do konfiguracji wydruków okno zostaje zawężone do bieżącej procedury, więc parametr jest zaznaczony.Konfiguracja wydruków
Na zakładce [Ogólne], w menu kontekstowym (dostępnym po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybrany wydruk) znajduje się m.in. funkcja Przestaw domyślny (dla operatorów bez indywidualnie ustawionego wydruku domyślnego). Funkcja ta dostępna jest tylko dla Operatorów z uprawnieniami administratora. Jej wybranie powoduje ustawienie wydruku jako domyślnego dla wszystkich Operatorów nie mających indywidualnie określonej domyślności wydruku na zakładce [Personalizacja]. Wydruk taki oznaczony jest pogrubioną i podkreśloną czcionką. Ustawiona w ten sposób domyślność wydruku będzie obowiązywała również dla nowych Operatorów.Menu kontekstowe konfiguracji wydruków
Zakładka [Personalizacja] przy wybranym wydruku wygląda w następujący sposób.Konfiguracja wydruków- zakładka Personalizacja
Po prawej stronie na drzewie wydruków zaznaczamy wydruki, którym chcemy zmienić ustawienie. Jeśli na drzewie wydruków zaznaczonych jest więcej niż jeden wydruk, to na liście Operatorów kolumna Domyślny jest niedostępna.Konfiguracja wydruków- zakładka Personalizacja
W przeciwnym wypadku dostępne są obie kolumny, a jeśli na drzewie wydruków nie jest zaznaczony żaden wydruk to ustawienia stosują się do aktualnie podświetlonego wydruku lub zestawu.Konfiguracja wydruków- zakładka Personalizacja
W przypadku zestawu kolumna Domyślny nie jest dostępna.Konfiguracja wydruków- zakładka Personalizacja
Działanie parametrów na liście operatorów jest następujące: Dostępny – określa dostępność wybranego wydruku lub zestawu dla danego Operatora. Parametr zaznaczony powoduje, że wybrany wydruk lub zestaw jest dostępny dla danego Operatora. Domyślnie wszystkie zestawy i wydruki są oznaczone jako dostępne. Odznaczenie parametru powoduje założenie blokady na wybrany wydruk lub zestaw. Zestaw lub wydruk zablokowany nie jest widoczny na liście wydruków w Wydruku danych i Podglądzie wydruku.Konfiguracja wydruków- zakładka Personalizacja
Menu kontekstowe Wydruku danych
Uwaga
Zablokowanie zestawu wydruków skutkuje zablokowaniem wszystkich wydruków w nim się znajdujących. Jednakże na liście wydruków w oknie personalizacji wydruki te dalej będą oznaczone jako dostępne.
Konfiguracja dodatkowych kolumn użytkownika
Po kliknięciu z poziomu personalizacji okna ikony Konfiguracja dodatkowych kolumn użytkownika pojawia się okno Personalizacja listy umożliwiające:- dodawanie złączeń do kolejnych tabel bazy danych (również z bazy konfiguracyjnej),
- dodawanie wyrażeń definiujących nową kolumnę danych, po której będzie można sortować i grupować listę,
- testowanie całego zapytania.
Personalizacja listy
W przypadku dodawania kolumn na listach na formularzach, jeżeli na oknie formularza jest więcej niż jedna lista, wówczas ikona Konfiguracja dodatkowych kolumn użytkownika staje się aktywna po kliknięciu na odpowiednią listę na oknie personalizacji. Okno personalizacji listy zostało podzielone na 5 części opisanych poniżej.Kolumny dostępne z aktualnie wybranych tabel (wraz z dodatkowymi instrukcjami JOIN)
Jest to lista prezentująca wszystkie pola możliwe do pokazania na liście przy aktualnie zdefiniowanej klauzuli FROM wraz z dodatkowymi złączeniami (instrukcjami JOIN) dodanymi przez użytkownika. Lista jest aktualizowana po dołączeniu nowej tabeli przez użytkownika w sekcji Tabele użytkownika. Lista wyświetlana jest w trybie tylko do odczytu, istnieje jednak możliwość „przeciągnięcia” wybranej kolumny na listę Kolumny użytkownika.Kolumny użytkownika
Sekcja prezentująca listę kolumn dodanych przez użytkownika. Dla dodanej kolumny można określić jej nazwę dla użytkownika, instrukcję pobierania, typ i format wyświetlania, domyślną widoczność i dostępność kolumny oraz dodatkowy opis. Dla kolumn użytkownika określić można formatowanie zwracanych wartości. Kolumna Typ formatu wyświetlania przyjmuje 4 wartości:- None – dane w definiowanej kolumnie wyświetlane są sposób domyślny,
- Numeric – dane liczbowe,
- DateTime – data/czas,
- Custom – niestandardowy format wyświetlania.
Formatowanie wartości
W dalszym ciągu możliwe jest ręczne określenie formatu wyświetlania, na podstawie zasad opisanych poniżej.- Standardowe formaty wyświetlania dla liczb.
Rodzaj formatu | Opis | Przykład formatu | Przykładowa wartość |
---|---|---|---|
c lub C | Liczba jest wyświetlana jako wartość walutowa. Specyfikacja precyzji określa żądaną ilość miejsc dziesiętnych. Jeżeli precyzja nie zostanie wpisana, zostanie użyta domyślna precyzja wartości formatu waluty z ustawień regionalnych. | c2 | $1,234.00 |
n lub N | Liczba jest wyświetlana w formie "-d,ddd,ddd.ddd...", gdzie każde 'd' oznacza cyfrę. Wartość będzie poprzedzona znakiem minus, jeżeli liczba jest ujemna. Separator tysięcy jest wstawiany między każdą grupę 3 cyfr na lewo od kropki dziesiętnej. Specyfikacja precyzji określa żądaną ilość miejsc dziesiętnych. Jeżeli precyzja nie zostanie wpisana, zostanie użyta domyślna precyzja wartości formatu waluty z ustawień regionalnych. | n0 | 1,234 |
d lub D | Wartość jest wyświetlana jako liczba całkowita ze znakiem minus. Jeżeli wyświetlana będzie liczba z częścią dziesiętna, zostanie ona sformatowana domyślnie. Specyfikacja precyzji określa minimalną ilość cyfr, która ma zostać pokazana. Jeżeli będzie to potrzebne, liczba zostanie dopełniona „nieistotnymi” zerami z lewej strony, aby zapewnić odpowiednią długość wartości. Jeżeli precyzja nie zostanie wybrana, pokazane zostanie dokładnie tyle cyfr, ile potrzeba do reprezentowania wartości bez początkowych zer. | D8 | 4392 |
p lub P | Liczba mnożona jest przez 100 i wyświetlana ze znakiem %. Specyfikacja precyzji określa żądaną ilość miejsc dziesiętnych. Jeżeli nie zostanie określona, pokazywane są 4 miejsca dziesiętne. | P2 | 89,64% |
- Standardowe formaty wyświetlania dla daty i czasu.
Format | Opis | Przykład |
---|---|---|
d | Wzorzec daty krótkiej. | 04-06-2014 |
D | Wzorzec daty długiej. | 4 czerwca 2014 |
t | Wzorzec czasu krótkiego. | 14:08 |
T | Wzorzec czasu długiego. | 14:08:00 |
f | Wzorzec daty długiej i czasu krótkiego. | 4 czerwca 2014 14:08 |
F | Wzorzec daty długiej i czasu długiego. | 4 czerwca 2014 14:08:00 |
g | Wzorzec daty krótkiej i czasu krótkiego. | 04-06-2014 14:08 |
G | Wzorzec daty krótkiej i czasu długiego. | 04-06-2014 14:08:00 |
m lub M | Wzorzec miesiąca i dnia. | 4 czerwca |
y lub Y | Wzorzec roku i miesiąca. | cze-14 |
s | Wzorzec sortowalny. | 2014-06-04T14:08:00 |
- Niestandardowe formaty dla liczb.
Znak | Znaczenie |
---|---|
0 | Cyfra jest wyświetlana zawsze. |
# | Cyfra jest wyświetlana, gdy jest potrzebna (używane np. aby nie wyświetlać początkowych zer). |
. | Określa miejsce kropki dziesiętnej. Wygląd symbolu dziesiętnego zależy od ustawień regionalnych. |
, | Wyznacza użycie separatora tysięcy. Wygląd separatora zależy od ustawień regionalnych. |
% | Mnoży liczbę przez 100 i wstawia symbol % zgodny z ustawieniami regionalnymi. |
\ | Kolejny znak jest wstawiany literalnie do wyniku. |
- Niestandardowe formaty daty i czasu
- Symbole dotyczące dat:
Symbol | Znaczenie | Wynik formatownia przykładowej daty (22.06.2014) |
---|---|---|
yy | Ostatnie dwie cyfry roku. | 14 |
yyyy | Cztery cyfry roku. | 2014 |
MM | Numer miesiąca. | 6 |
MMM | Skrót nazwy miesiąca. | cze |
MMMM | Pełna nazwa miesiąca. | czerwiec |
dd | Numer dnia. | 22 |
ddd | Skrót dnia tygodnia. | N |
dddd | Pełna nazwa dnia tygodnia. | niedziela |
/ | Separator daty. Pobierany z ustawień regionalnych. |
- Symbole dotyczące czasu:
Symbol | Znaczenie |
---|---|
hh | Godziny. |
mm | Minuty. |
ss | Sekundy. |
: | Separator czasu. Pobierany z ustawień regionalnych. |
Styl kolumny użytkownika
Okno Styl kolumny użytkownika zawiera trzy kolumny: Kolor, Czcionka oraz Warunek. Warunek musi być wypełniony, kolor i czcionka mogą przyjmować wartości puste, ale nie jednocześnie – co najmniej jedna z tych dwóch kolumn musi być wypełniona dla każdego wiersza. Warunki są przetwarzane wg kolejności na liście: jeżeli pierwszy i drugi warunek są spełnione, użyty zostanie kolor i styl czcionki z pierwszej pozycji. Jeżeli nie zostanie znaleziony element spełniający warunek z wybranym kolorem/stylem kolumny, zostanie zastosowany albo styl z innej kolumny użytkownika (w przypadku wskazania innej kolumny jako Styl wg kolumny) bądź domyślny kolor bądź styl dla wartości wyświetlanych w kolumnie. Warunki dla pozycji na liście Styl kolumny użytkownika mogą być w łatwy sposób uzupełniane za pomocą konstruktora warunku, dostępnego po kliknięciu ikony w kolumnie Warunek. Działanie Konstruktora warunku jest bardzo zbliżone do działania Konstruktora filtra.Konstruktor warunku
Istnieje możliwość odwoływania się do do wybranych globalnych zmiennych dynamicznych oraz wartości z panelu filtra. Umożliwia to uzależnienie wartości pokazywanych w dodatkowych kolumnach np. od zalogowanego Operatora bądź parametru ustawionego w panelu filtra. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy w polu Instrukcja pobierania danych w sekcji Kolumny użytkownika oraz w polu Instrukcja łączenia w sekcji Tabele użytkownika w menu kontekstowym można wywołać dostępną listę parametrów standardowych oraz parametrów filtra dla określonego okna. Zmienne dostępne w grupie Parametry filtra są to wartości z panelu filtra danej zakładki określonego okna. W związku z tym zmienne dostępne dla poszczególnych zakładek danego okna mogą być różne. Po wybraniu z menu kontekstowego odpowiedniej wartości w polu Instrukcja pobierania danych lub Instrukcja łączenia w miejscu gdzie znajduje się kursor zostanie wstawiony odpowiedni alias dla parametru: #NazwaParametru#. Po zapisaniu zmian, na oknie na którym została wybrana kolumna Użytkownika, alias zostanie zamieniony przez program na odpowiednią wartość przekazaną do zapytania wyświetlającego wynik dla Użytkownika.Tabele domyślne
Jest to treść FROM zapytania standardowo wysyłanego do serwera SQL – pole do odczytu. Sekcja ta jest domyślnie ukryta, ale można ją wyświetlić zaznaczając parametr Pokaż tabele domyślne.Tabele użytkownika
Sekcja umożliwiająca dołączenie kolejnych tabel przez użytkownika. Aby dołączyć nową tabelę należy wskazać jej nazwę (wraz z prefixem „CDN”) oraz podać instrukcję łączenia, czyli klauzulę potrzebną do wykonania połączenia tabel (np. TrN_KntID= Knt_KntID)Wynikowe zapytanie SQL
Prezentowane jest tu zapytanie utworzone z kolumn zdefiniowanych przez użytkownika i instrukcji FROM z dodanymi złączeniami (instrukcjami JOIN) użytkownika, z możliwością sprawdzenia poprawności wykonania – pole do odczytu. Na oknie Personalizacja listy znajduje się przycisk sprawdzający poprawność utworzonego zapytania możliwy do wywołania w dwóch trybach (rozwijalna lista obok ikony):- Sprawdź składnię – weryfikacja poprawności składni zapytań użytkownika, w przypadku poprawnego wykonania testu pojawia się komunikat: Kolumny zostały dodane poprawnie.
- Sprawdź wydajność – zmierzenie czasu wykonania zapytania użytkownika; pierwsze wykonanie zmienionego zapytania SQL może nie być miarodajne, gdyż Serwer SQL nie będzie jeszcze miał w pamięci cache tego zapytania, w związku z czym pierwsze wykonanie zapytania może być dłuższe, niż kolejne.
Uwaga
Dodanie każdej tabeli użytkownika powoduje modyfikację treści FROM zapytania. W związku z tym wskazanie np. tabeli z elementami dokumentu (nawet bez wybrania kolumn z tej tabeli) będzie powodować zduplikowanie wyświetlanych wierszy i generowanie powyższego komunikatu przy otwieraniu listy.
Uwaga
Na listach bądź formularzach, na których dodane zostały kolumny Użytkownika, funkcja Przywróć układ domyślny powoduje usunięcie niestandardowych kolumn wybranych po dodaniu kolumny użytkownika. Kolumny wybrane wcześniej można usunąć za pomocą funkcji Usuń tę kolumnę.