Jak powiązać fakturę zakupu dodaną za pomocą usługi Comarch OCR (lub pobraną z KSEF) z dokumentami magazynowymi PZ?


Dokumenty dodane za pomocą OCR lub pobrane z KSeF zapisywane są do bufora, co umożliwia ich powiązanie z dokumentami magazynowymi PZ. Instrukcja dodawania dokumentów za pomocą usługi Comarch OCR znajduje się w artykule Usługa OCR w Comarch ERP Optima, natomiast instrukcja przenoszenia faktur pobranych z KSeF znajduje się w artykule Przenoszenie faktur pobranych z KSeF do Handlu.

Powiązać takie dokumenty można na dwa sposoby:

  • automatycznie – użytkownik nie musi wskazywać wiązanych dokumentów, jeśli w bazie istnieją identyczne dokumenty PZ i FZ
  • za pomocą kreatora powiązań – w scenariuszach, gdzie jest kilka dokumentów PZ podobnych do faktury zakupu i użytkownik musi zdecydować, które dokumenty będą ze sobą powiązane

1.1.1 Automatyczne wiązanie FZ z PZ

Krok pierwszy
Otwórz dokument faktury zakupu wcześniej pobranej, zapisanej do bufora.
Jeśli program znajdzie identyczny zatwierdzony dokument przyjęcia zewnętrznego, zostanie zaproponowane powiązanie tych dwóch dokumentów. Więcej informacji na temat spełnienia założeń zgodności znajduje się w artykule Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ
Krok drugi
Pojawi się komunikat:
Dla dostawcy KOD_DOSTAWCY zostały wystawione dokumenty magazynowe. Czy chcesz powiązać dokument przyjęcia zewnętrznego NUMER_PZ z tą fakturą zakupu?

Kliknij Tak, aby powiązać fakturę zakupu z przyjęciem zewnętrznym.

Po wykonaniu powiązania, zakładce [Dokumenty], widoczny będzie powiązany dokument PZ.

1.1.2 Wywołanie kreatora powiązania FZ z PZ

Aby skorzystać z kreatora, konieczne jest zaznaczenie kilku parametrów w konfiguracji programu. Parametry te zostały opisane w artykule Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ.
Krok pierwszy
Otwórz listę faktur zakupu i odnajdź dokument faktury zakupu, który chcesz powiązać z PZ.

Krok drugi
Wywołaj kreator powiązania faktury zakupu z dokumentami PZ z poziomu listy dokumentów FZ lub z formularza dokumentu FZ.
1. Wywołanie kreatora z poziomu listy FZ.
Na liście dokumentów FZ, rozwiń menu dodatkowych opcji dla przycisku PZ , widocznego w lewym dolnym rogu listy, a następnie wybierz opcję Powiąż dokumenty przyjęcia zewnętrznego:

Rys 1. Wywołanie kreatora z poziomu listy dokumentów

2. Wywołanie kreatora z poziomu formularza FZ
Na formularzu faktury zakupu zapisanej do bufora, na zakładce [Ogólne] z prawej strony wybierz przycisk Powiąż dokumenty PZ.

Rys 2. Wywołanie kreatora z poziomu formularza dokumentu FZ

Krok trzeci
Na pierwszym oknie kreatora wyświetlane są potencjalne dokumenty PZ, które można powiązać z fakturą zakupu.
Wskaż, z którymi dokumentami PZ chcesz powiązać fakturę zakupu zaznaczając je na liście, a następnie kliknij przycisk Dalej.

Krok czwarty
Na drugim oknie kreatora widoczne są pozycje, które docelowo znajdą się na dokumencie FZ. Dla każdej pozycji wyświetlona jest szczegółowa informacja o tym, czy zostanie zmieniona po powiązaniu dokumentów. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ.

Kliknij przycisk Powiąż dokumenty. Po jego naciśnięciu, okno kreatora jest zamykane i następuje powiązanie dokumentu FZ ze wskazanymi dokumentami PZ.

Na zakładce [Dokumenty], widoczny będzie powiązany dokument PZ

Więcej informacji w tym temacie znajduje się w artykule Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ.

Zapraszamy również do zapoznania się z filmem, który prezentuje tę funkcjonalność – przejdź do filmu.




Komunikat: Dojście m_safeCertContext jest nieprawidłowe.

Komunikat pojawia się w sytuacji gdy Użytkownik jest połączony z serwerem terminali i tam zdalnie uruchamia program. W takiej sytuacji należy zweryfikować czy w Konfiguracji Stanowiska/Ogólne/Parametry jest zaznaczony parametr Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej. Dodatkowo na stanowisku powinny być również zainstalowane aktualne sterowniki terminalowe. Jeżeli są zainstalowane, a mimo to komunikat się pojawia, należy odinstalować w panelu sterowania Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe, po czym jako administrator (najlepiej dodatkowo przy wyłączonej ochronie antywirusowej) uruchomić ich instalator (plik SterownikiTerminalowe.exe) przeniesiony na to stanowisko z serwera z katalogu aktualnej wersji programu. Warto zaznaczyć, że wspomniane sterowniki należy zainstalować na stanowisku które łączy się do serwera, a nie na serwerze terminali.




AML dla biur rachunkowych

Wszystkie biura rachunkowe od 2021 roku mają obowiązek wypełniania wymagań ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Comarch Apfino, z którym współpracuje Comarch ERP Optima, dzięki usłudze o nazwie „AML dla biur rachunkowych” ułatwia proces identyfikacji, weryfikacji, oceny ryzyka kontrahenta oraz oceny ryzyka instytucji. Usługa zaprojektowana została tak, żeby ułatwić, zautomatyzować i przyspieszyć wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy AML.

Główne funkcjonalności tej usługi to:

  •  weryfikacja i identyfikacja klienta,
  • identyfikacja beneficjentów rzeczywistych,
  • automatyczne sprawdzenie na listach sankcyjnych i bazach państwowych CEIDG, KRS,REGON, CRBR,
  • aktualizacja informacji o zweryfikowanym kliencie,
  • ocena ryzyka klienta,
  • automatyczna wysyłka formularzy AML do klienta w celu uzupełnienia danych,
  • dostęp do archiwum ocen ryzyka klientów i utrzymanie ciągłości dokumentacji AML,
  • dostęp do metodyki oceny ryzyka klientów.

 

Biura rachunkowe weryfikują swoich kontrahentów by później poddać ich ocenie ryzyka według przyjętej metodyki. Oprócz oceny kontrahentów biuro rachunkowe ocenia samo siebie w procesie oceny ryzyka instytucji.
Po aktywacji tej usługi i wykupieniu w Comarch Apfino odpowiedniego pakietu, użytkownik może zweryfikować swoich kontrahentów z poziomu Comarch Apfino.

Po przeprowadzonej weryfikacji kontrahenci mogą otrzymać następujące oceny ryzyka:

  • Niskie
  • Standardowe
  • Wysokie
  • Nieakceptowalne

 

Więcej informacji o usłudze znajduje się na stronie: https://apfino.pl/aml-dla-biur-rachunkowych/

W związku z usługą AML dla biur rachunkowych, w programie Comarch ERP Optima dostępna jest opcja Oceń ryzyko (AML). Znajduje się ona na wstążce programu na liście kontrahentów dla funkcji Sprawdzanie kontrahentów:


Analogiczna opcja dostępna jest w menu kontekstowym, po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na liście kontrahentów.

Na liście kontrahentów dostępna jest kolumna Ocena ryzyka (AML). Może zawierać jedną z 2 wartości w formie klikalnych linków:

  • Oceń ryzyko – po kliknięciu, jeżeli okaże się że dany kontrahent został już oceniony w Comarch Apfino, pokazywana jest informacja o ocenie ryzyka; jeżeli natomiast nie został jeszcze oceniony, następuje wówczas przekierowanie do strony Comarch Apfino, gdzie jest możliwe wykonanie oceny,
  • Zobacz ocenę – po kliknięciu otwierane jest okno zawierające informację o uzyskanej ocenie i dacie oceny, z możliwością przejścia do Comarch Apfino w celu podejrzenia szczegółów oceny.

 

Dla kontrahenta Nieokreślonego nie są pokazywane żadne wartości w tej kolumnie.

Opcja Oceń ryzyko (AML) na wstążce programu i w menu podręcznym, jak również kolumna Ocena ryzyka (AML), jest widoczna wyłącznie dla biur rachunkowych w bazie firmowej biura (wskazanej w Konfiguracji Programu/ Operacje wielofirmowe/ Parametry).

Jeżeli biuro rachunkowe ma konto w Comarch Apfino, aktywowaną usługę AML dla biur rachunkowych oraz wykupiony pakiet, może dokonywać oceny swoich kontrahentów w Comarch Apfino oraz podglądać w Comarch ERP Optima wyniki tej oceny. Po kliknięciu na opcję Oceń ryzyko (AML) na wstążce programu lub w menu podręcznym, bądź na link Oceń ryzyko w kolumnie Ocena ryzyka (AML), następuje weryfikacja czy dany kontrahent był już weryfikowany. Jeżeli nie, następuje przekierowanie do strony Comarch Apfino gdzie taką weryfikację można przeprowadzić.

Jeżeli kontrahent był już weryfikowany i proponowana data następnej oceny jest późniejsza niż data dzisiejsza, wyświetlana jest informacja o stopniu ryzyka kontrahenta i proponowanej dacie następnej oceny. Po kliknięciu na Przejdź do szczegółów oceny istnieje możliwość wyświetlenia bardziej szczegółowych informacji bezpośrednio na stronie Comarch Apfino.


Jeżeli kontrahent był już weryfikowany i proponowana data następnej oceny jest wcześniejsza lub równa dacie dzisiejszej, wyświetlany jest stopień ryzyka kontrahenta wraz z informacją o upłynięciu proponowanej daty następnej oceny. Po kliknięciu na Zobacz szczegóły istnieje możliwość wyświetlenia dalszych informacji bezpośrednio na stronie Comarch Apfino. Link zaktualizuj ocenę ryzyka umożliwia ponową weryfikację kontrahenta na stronie Comarch Apfino.

Jeżeli na liście kontrahentów zaznaczono więcej niż jeden podmiot, opcja Oceń ryzyko (AML) na wstążce programu lub w menu podręcznym umożliwia uzyskanie zbiorczej informacji na temat zaznaczonych kontrahentów:

Powyższe okno otwierane jest, jeżeli przynajmniej jeden z zaznaczonych kontrahentów był już oceniany. Jeżeli spośród zaznaczonych kontrahentów żaden nie był jeszcze poddawany ocenie, otwierana jest strona Comarch Apfino na której taką weryfikację można przeprowadzić.

Przy próbie oceny ryzyka dla kontrahenta bez uzupełnionego numeru NIP bądź z numerem NIP kontrahenta zagranicznego (kod kraju inny niż PL) pojawia się następujący komunikat: Ocena ryzyka jest dostępna tylko dla kontrahentów krajowych, którzy mają uzupełniony NIP.

Przy próbie oceny ryzyka, jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Comarch Apfino nie został uzupełniony klucz wymiany, pokazywane jest okno informujące o usłudze AML dla biur rachunkowych:


Jeżeli biuro rachunkowe ma już konto w Comarch Apfino ale nie wprowadziło jeszcze w programie klucza wymiany, po kliknięciu na link Przejdź do konfiguracji otwierane jest okno umożliwiające uzupełnienie tego klucza:

Wprowadzony klucz zostanie zapisany w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Comarch Apfino.

Jeżeli biuro rachunkowe nie ma jeszcze konta w Comarch Apfino, po kliknięciu Dalej może założyć takie konto uzupełniając wymagane informacje:


Po uzupełnieniu danych i kliknięciu Dalej pojawia się okno służące do wpisania kodu wysłanego na podany adres e-mail celem potwierdzenia aktywacji konta. Po jego wprowadzeniu konto Comarch Apfino zostaje założone.

Jeżeli biuro rachunkowe ma konto w Comarch Apfino ale nie aktywowało jeszcze usługi AML dla biur rachunkowych, wyświetlana jest następująca informacja:


Po kliknięciu na Przejdź do Comarch Apfino możliwe jest aktywowanie usługi.

Jeżeli natomiast biuro rachunkowe ma aktywną usługę AML dla biur rachunkowych w Comarch Apfino ale nie posiada wykupionego pakietu umożliwiającego weryfikację kontrahenta, wyświetlana jest następująca informacja:

Po kliknięciu na Przejdź do Comarch Apfino możliwe jest wykupienie wybranego pakietu.




Automatyczne wskazanie rozchodowanych partii towaru na dokumentach rozchodowych

Automatyczne przypisywanie cech możliwe jest na wszystkich dokumentach rozchodowych, gdzie mamy możliwość wskazania cechy. Dzięki tej funkcji, program będzie zgodnie ze wskazaną w konfiguracji metodą rozchodowania towaru (FIFO, LIFO), automatycznie przypisywał cechy dla rozchodowanej pozycji. Cechy te widoczne będą również na wydrukach.

Konfiguracja

W menu Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry / Cechy na zasobach dostępny jest parametr Automatyczny wybór ocechowanych dostaw. Po jego zaznaczeniu aktywowana jest funkcja automatycznego wskazywania rozchodowanych partii dostaw na dokumentach rozchodowych, na których możliwe jest wskazanie cechy, czyli:

  • Wydanie zewnętrzne (WZ)
  • Rozchód wewnętrzny (RW)
  • Przesunięcie międzymagazynowe (MM)
  • Faktura sprzedaży z pobraniem (FS) – w menu Start/Konfiguracja/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu – opcja Pobranie
  • Paragon z pobraniem (PA) – j.w.
  • Przyjęcie wewnętrzne produktu (PWP) z pobraniem – formularz pozycji dokumentu, zakładka [Receptura]
  • Korekta dokumentu PWP – w szczególnym przypadku, jeśli dla towaru złożonego wprowadzimy ilość zerową, wówczas możliwe jest dodawanie nowych składników receptury i ich cechowanie.

Uwaga
Parametr dostępny jest tylko jeśli wybrano metodę wyceny magazynu FIFO lub LIFO. Nie jest dostępny dla AVCO. Widoczny jest tylko po zalogowaniu do modułu Handel Plus.

Dokumenty rozchodowe

Uwaga
Automatyczny wybór ocechowanych dostaw działa tylko dla towarów, które mają na formularzu, na zakładce [Atrybuty] wskazany atrybut z parametrem Przenosić na dostawy.

Automatyczne wskazanie rozchodowanych dostaw można zmienić, edytując wskazane dostawy na oknie wyboru partii towaru.

  • Zmiana magazynu

Po zmianie magazynu w nagłówku dokumentu, zmieniany jest on na wszystkich pozycjach dokumentu. Zarówno tych, które podlegają automatycznemu cechowaniu, jak też tych, którym wskazano dostawy na oknie wyboru partii towaru.
Dla Faktur oraz Paragonów z pobraniem, przy próbie zmiany magazynu pojawi się komunikat:

Wybrany magazyn Magazyn główny zostanie ustawiony dla wszystkich elementów dokumentu. Czy chcesz zmienić magazyn na elementach?

Po zmianie magazynu wszystkie wskazane wcześniej partie dostaw są usuwane, a następnie ustawiane na nowo zgodnie z metodą wyceny magazynu. Dla towarów, które nie podlegają automatycznemu cechowaniu dostawy są zerowane i można je ustawić ponownie z poziomu okna wyboru partii towaru.

  • Zmiana daty rozchodowania towaru

Jeśli zmianie ulegnie data sprzedaży na FS i PA z pobraniem, data wydania na WZ, data wystawienia na RW/ MM, lub data rozchodu składników na PWP, wówczas dostawy wskazane na oknie wyboru partii dla towarów zostaną usunięte i wskazane ponownie zgodnie z automatycznym cechowaniem.

  • Kontrola ilości dla wydawanych towarów

Mechanizm automatycznego wyboru ocechowanych dostaw wprowadza dodatkową kontrolę ilości rozchodowanego towaru. Jeśli Użytkownik wprowadzi dla pozycji dokumentu ilość większą niż dostępna na magazynie, wówczas pojawi się komunikat:

Na magazynie dostępnych jest X szt towaru.

Następnie ilość zostanie skorygowana do tej podanej w komunikacie.
Jeśli na magazynie dostępna jest ilość towaru mniejsza niż 1, wówczas po dodaniu tego towaru na dokument nastąpi automatyczne wskazanie rozchodowanych partii towaru i ilość dla pozycji dokumentu zostanie skorygowana zgodnie z ilością wskazaną na oknie wyboru partii towaru. Komunikat w tym przypadku nie pojawi się.

  • Kontrola ilości przy zaznaczonym parametrze Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje

Jeśli w Konfiguracji Firmy/ Magazyn/ Parametry zaznaczono parametr Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje oraz Kontrola ilości na dok. rozchodowych: W edycji przed zapisem, wówczas kontrola ilości dotyczy ilości dostępnej (czyli ilości pomniejszonej o rezerwacje). Nie będzie możliwości wprowadzenia na pozycji dokumentu ani na oknie wyboru partii towaru ilości większej niż ilość na magazynie pomniejszona o rezerwacje.
Kontrola ilości dostępnej działa w oparciu o stan towaru dla daty wystawienia dokumentu i nie obejmuje kontroli rezerwacji wystawionych z datą późniejszą niż data dokumentu.

  • Zmiana jednostki miary

Jeśli włączony jest parametr Automatyczny wybór ocechowanych dostaw, wówczas po zmianie jednostki miary na pozycji dokumentu, odpowiednio przeliczane są ilości na wskazanych dostawach zgodnie z przelicznikiem jednostki.

  • Usunięcie wskazanej partii towaru

Jeśli dla pozycji dokumentu, na oknie wyboru partii usuniemy wskazaną automatycznie partię towaru i nie wskażemy żadnej innej, wówczas program ponownie wskaże automatycznie partię towaru, zgodnie z metodą wyceny magazynu.

Przekształcenia dokumentów

Jeśli przekształcimy dokument wydania zewnętrznego do dokumentu handlowego (faktury sprzedaży lub paragonu), a następnie na dokumencie handlowym dodamy towar, który podlega automatycznemu cechowaniu, wówczas towar ten zostanie ocechowany. Automatycznie pobrane partie dostaw będą widoczne po zapisaniu dokumentów na stałe, zarówno na dokumentach handlowych, jak i magazynowych.

Dokumenty w buforze bez wskazania partii dostaw

Dla dokumentów zapisanych do bufora, które nie mają wskazanych partii dostaw, po włączeniu parametru Automatyczny wybór ocechowanych dostaw, dostawy zostaną ustawione w momencie zatwierdzenia dokumentu lub podczas edycji dokumentu.

Jeśli edytujemy dokument, który:

  • został utworzony w wersji 2021.0.1

Rozchodowane partie dostaw zostaną wskazane automatycznie w momencie zapisu okna wyboru partii przyciskiem dyskietki.

  • zostały utworzone w wersji wcześniejszej niż 2021.01

Rozchodowane partie dostaw zostaną wskazane automatycznie w momencie podniesienia dokumentu do edycji.

Wyjątek stanowią dokumenty Przyjęcia Wewnętrznego Produktu – w tym przypadku funkcja będzie działać tylko dla dokumentów, które zostały wystawione co najmniej w wersji 2021.0.1 z zaznaczonym parametrem Automatyczny wybór ocechowanych dostaw.




Wspólne

Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:

  • Podaj dane kontaktowe kontrahenta XYZ.
  • Jaki jest kurs dla waluty AAA na dzień XYZ.
  • Wyświetl kontrahentów z grupy A.
  • Wyświetl kontrahentów z miasta A.




Serwis

Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:

  • Wyświetl zlecenia serwisowe, w których występuje urządzenia.
  • Wyświetl zlecenia serwisowe, które kończą się w miesiącu MM-YYYY




Handel z magazynem

Przykładowe pytania dotyczące modułu Handel z magazynem jakie można zadać w ChatERP:

Kontrahenci i Faktury:

  • Ilu kontrahentów mam w programie.
  • Wyświetl N ostatnich faktur dla kontrahenta XYZ.
  • Wyświetl listę nierozliczonych faktur dla kontrahenta XYZ.
  • Ile jest łącznie faktur dla kontrahenta ABC.
  • Wyświetl limit płatności dla kontrahenta XYZ.
  • Wyświetl faktury do zatwierdzenia dla kontrahenta ABC.
  • Jakie mam faktury od kontrahenta o numerze NIP XYZ.
  • Wyświetl fakturę sprzedaży, której płatność jest przeterminowana najdłużej.
  • Wyświetl kontrahenta z największą ilością faktur sprzedaży.
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z miasta Y.
  • Wyświetl faktury sprzedaży na których wybrana jest forma płatności A.
  • Wyświetl faktury nie przekształcone do WZ.
  • Wyświetl WZ które nie zostały przekształcone do FS.
  • Jaki jest numer ostatniej faktury sprzedaży.
  • Wyświetl paragony na których znajduję się towar XYZ.
  • Pokaż listę produktów sprzedanych dla kontrahenta XYZ w okresie od x do y.
  • Wyświetl N kontrahentów dla jakich była największa sprzedaż w rok.
  • Wyświetl kontrahentów, którzy posiadają przypisany schemat windykacji X.
  • Wyświetl dokument z największą marżą w roku YYYY.
  • Podaj marżę z dokumentów sprzedażowych dla kontrahenta ABC w okresie od A do B.
  • Wyświetl n faktur zakupu o największej wartości.
  • Wyświetl fakturę zakupu na kwotę x.
  • Jaki standardowy rabat ma kontrahent XYZ.
  • Jaka jest cena domyślna dla kontrahenta XYZ.
  • Jaki rabat ma kontrahent ABC na towar XYZ.
  • Wyświetl kontrahentów o takiej samej nazwie.
  • Wyświetl listę kontrahentów bez opiekuna.

 

Towary i Produkty:

  • Wyświetl N ostatnich faktur na których znajduję się towar XYZ.
  • Wyświetl N towarów, które były najczęściej sprzedawanych w okresie od X do Y.
  • Wyświetl produkty z kodem CN: ABC.
  • Wyświetl listę towarów z przypisanym do nich producentem.
  • Wyświetl ile towaru ABC zostało sprzedane w okresie od A do B.
  • Wyświetl EAN towaru XYZ.
  • Wyświetl magazyn na którym jest najwięcej towaru ABC.
  • Czy w dniu yyyy-mm-dd został sprzedany towar A.
  • Pokaż produkty, dla których w esklep ustawiono atrybut czasowy: Nowość.
  • Pokaż listę produktów dostarczanych przez kontrahenta XYZ.
  • Pokaż zamienniki dla produktu XYZ.
  • Pokaż produkty, dla których dodano zestawy promocyjne.
  • Wyświetl wartość sprzedaży dla towaru ABC w okresie od A do B.
  • Ile jest na stanie towaru XYZ.
  • Ile waży towar XYZ.
  • Jakie są wymiary towaru XYZ.
  • Jaki kod CN jest przypisany dla towaru ABC.
  • Ile towarów złożonych mam dodanych w cenniku.
  • Ile towarów prostych mam dodanych w cenniku.
  • Jaka jest cena X dla towaru XYZ.
  • Wyświetl produkty, które nie posiadają tłumaczeń
  • Pokaż produkty z przypisaną stawką VAT w procedurze OSS.

 

Magazyn i Rezerwacje:

  • Wyświetl rezerwacje odbiorcy, które pochodzą z Comarch e-Sklep/e-Sale .
  • Wyświetl rezerwacje, dla których nie zostało wygenerowane Zlecenie nadania przesyłki.
  • Wyświetl rezerwacje odbiorcy o statusie do realizacji.
  • Jaka jest wartość magazynu X na dzień A.
  • Wyświetl wartość dokumentów WZ dla kontrahenta ABC w okresie od A do B.
  • Wyświetl ostatni dokument wydania zewnętrznego.

 

Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:

  • Dodaj kontrahenta o numerze nip XXX.
  • Ustaw formę płatności XXX dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw termin płatności na Y dni dla kontrahenta XYZ.
  • Zarezerwuj kontrahentowi XYZ towar XXX.
  • Wystaw fakturę dla XYZ na 300 sztuk towaru XXX.
  • Zatwierdź fakturę o numerze XXX.
  • Zatwierdź wszystkie faktury od dnia XXX do dnia ZZZ.
  • Zablokuj wystawianie dokumentów sprzedaży dla kontrahenta XYZ.
  • Zablokuj wysyłanie dokumentów do KSeF dla kontrahenta XYZ.
  • Wystaw zamówienie na 200 sztuk towaru XYZ.
  • Ustaw limit kredytu KKK dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw granicę ceny minimalna marża Y dla towaru XYZ.
  • Ustaw granicę ceny maksymalny rabat Y dla towaru XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla grupy towarowej XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw cenę domyślną ABC dla kontrahentów z grupy XYZ.
  • Ustaw rabat standardowy Y dla kontrahenta XYZ.
  • Ustaw minimalną ilość XXX zamówienia dla towaru ABC.
  • Zaznacz parametr Zgoda na automatyczną wysyłkę faktur drogą elektroniczną na kontrahencie XYZ.
  • Wykonaj import kursów walut do programu od dnia DDD.
  • Wykonaj import banków.
  • Zweryfikuj kontrahenta XYZ w VIES.
  • Sprawdź status vat dla kontrahenta XYZ.
  • Odbierz UPO dla faktur wysłanych do KSeF.




Księgowość

Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:

  • Znajdź w 2024 roku wszystkie zapisy księgowe na kwotę 100 zł
  • Dodaj i zablokuj deklarację VAT-UE za 10/2024
  • Sprawdź w rejestrze VAT zakupów czy istnieje wpis na kwotę 560 zł w 2024 roku
  • Zmień na fakturze FZ/50468 w Rejestrze VAT kolumnę KPiR na 13. Inne i zaksięguj.

 

Przykładowe pytania jakie można zadać w ChatERP:

  • Jaka jest suma obrotów konta 201 w bieżącym miesiącu?
  • Jaka jest wysokość podatku CIT-8 do zapłaty za 09/2024?
  • Kiedy została wysłana deklaracja CIT-8 za rok 2023?
  • W jakich miesiącach 2024 roku istnieją zapisy w buforze w KPiR?
  • Czy plik JPK_V7 za 09/2024 został wysłany / ma pobrane UPO?
  • Jaka jest suma faktur znajdujących się w rejestrze SPRZEDAŻ w 2024 roku?
  • Ile jest faktur w rejestrze VAT sprzedaży w 09/2024?
  • Jaka jest kosztowa wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego środka trwałego KOPARKA GĄSIENICOWA w 09/2024?
  • Jaka jest bilansowa wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego środka trwałego KOPARKA GĄSIENICOWA w 09/2024?
  • Jaka jest stawka amortyzacji środka trwałego WÓZEK WIDŁOWY?
  • Jaka jest metoda amortyzacji środka trwałego WÓZEK WIDŁOWY?




Płace i Kadry

Przykładowe pytania dotyczące modułu  Płace i kadry jakie można zadać w ChatERP:

  • Wskaż pracowników, dla których nie została naliczona deklaracja PIT-11 za rok 2024.
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • W jakich dniach E001 ma zaplanowany urlop?
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny.
  • Pokaż kto ukończył w poprzednim roku podaną liczbę lat.
  • Pokaż komu wygasła ważność badań lekarskich.
  • Pokaż pracowników z umowami zlecenie o symbolu UMW.
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego.
  • Pokaż kto ma podpięty dodatek ‘Premia uznaniowa’.
  • Pokaż kto ma podpięty akord ‘Nazwa akordu’.
  • Pokaż, kto ma podpięte zajęcie wynagrodzenia.
  • Pokaż pracowników z atrybutem ‘Nazwa atrybutu’.
  • Pokaż obcokrajowców z kodem kraju obywatelstwa DE.
  • Pokaż pracowników etatowych oddelegowanych w dniu dzisiejszym za granicę.
  • Pokaż pracowników tymczasowych.
  • Pokaż nieobecnych z miesiąca 10 roku 2024.
  • Kto ma niewykorzystany  urlop za poprzedni rok?
  • Kto wykorzystał limit pracy zdalnej okazjonalnej?
  • Pokaż pracowników, którzy są uczestnikami PPK
  • Ile dni pracy zdalnej okazjonalnej wykorzystał pracownik E001 w tym roku?
  • Kto przekroczył próg podatkowy w roku ?
  • Ile dni urlopu wypoczynkowego pozostało pracownikowi E001?

 

Przykłady poleceń obsługiwanych przez ChatERP:

  • Dodaj urlop wypoczynkowy pracownikowi E001 na 01.06.2024
  • Wpisz pracę zdalną  pracownikowi E001 na dzień 18.10.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 dodatek ‘Premia uznaniowa’ od  10.2024.
  • Zmień stawkę zaszeregowania pracownikowi E_007 od 01.12.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 diety za okres 1.01.2024 – 31.01.2024 na kwotę 5000 zł kraj Albania.
  • Dodaj pracownikowi E001 atrybut ABC
  • Dodaj pracownikowi E001 limit urlopu wypoczynkowego za 2024 rok.
  • Zmień pracownikowi E001 wydział na Administracja od dnia 01.01.2024.
  • Dodaj pracownikowi E001 datę przystąpienia do PPK od 01.01.2024.
  • Wyrejestruj pracownika E001 z ubezpieczeń z dniem 31.12.2024, kod 100.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 09.10.2024

  1. Zmiany w deklaracjach

  • Na deklaracji ZUS RPA wysyłanej bezpośrednio do ZUS umożliwiono uzupełnienie informacji o okresach pracy nauczycielskiej wykonywanej w placówkach wymienionych w Karcie Nauczyciela.
  • Usunięto problem naliczania deklaracji podatkowych oraz ZUS po aktualizacji Windows 11 do wersji 24H2.