Comarch ERP Optima Analizy BI
Nowości i zmiany w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są w pliku Comarch ERP Optima 2025.0.0 – Analizy BI.
Nowości i zmiany w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są w pliku Comarch ERP Optima 2025.0.0 – Analizy BI.
Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2025.0.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.
Reinstalacja do najnowszej wersji 2025.0.1 jest możliwa z wersji 2020. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2020, a dopiero następnie wersję 2025.0.1.
Od wersji 2025.0.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2016. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2014, 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2025.0.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.
Comarch ERP Optima 2025.0.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Comarch e-Sklep | 2024.5 lub wyższy | |
Comarch e-Sale | 2024.5 lub wyższy | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2025.0 lub wyższy | |
Comarch PPK | 2024.2 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2024.0 lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2024.0.1 lub 2024.1 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.0.0 | |
Comarch DMS | 2024.3, 2024.2 lub 2024.1 |
W pierwszym kroku należy zdefiniować nowy typ wypłaty.
1. Dodajemy ‘plusem’ nowy element rozliczający nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat.
2. Na formularzu typu wypłaty podajemy:
3. Określamy definicję algorytmu. Po wybraniu opcji Definicja algorytmu ustawiamy opcję Zaawansowana. We wzorze algorytmu podajemy:Zaokr((Wylicz1h(Historia.Etat.StawkaMinimalna(Okres.Period.MonthYear, false))),2,0)*Nieobec(OkresBiezacy, Const.Nazwa,"Nieobecność z powodu powodzi", Const.Godz)
4. Określamy na zakładce Podatki/Nieobecności sposób 'opodatkowania i oskładkowania:
5. Na zakładce Szczegółowe zaznaczamy parametry: Wpływa na kwotę do wypłaty, Stanowi koszt pracodawcy, Wliczaj do wynagrodzenia na deklaracji PFRON.
Przechodzimy do zdefiniowania nowej nieobecności.
1. Dodajemy ‘plusem’ nową nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy nieobecności.
2. Na formularzu nieobecności podajemy:
W celu odnotowania pracownikowi nieobecności w związku z powodzią należy w kalendarzu (Nie) obecności wprowadzić dodaną nową nieobecność Nieobecność z powodu powodzi. W wypłacie automatycznie zostanie naliczone wynagrodzenie za czas tej nieobecności jako element Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi.
Instrukcja została przygotowana dla użytkowników modułu Płace i Kadry Plus programu Comarch ERP Optima.W przypadku modułu Płace i Kadry bez Plusa wynagrodzenie za nieobecność z powodu powodzi można zdefiniować w oparciu o algorytm 1 i samodzielnie wprowadzić jego wartość. Dodatku zdefiniowanego za pomocą algorytmu 1 nie można powiązać z nieobecnością, należy go dodać ręcznie w wypłacie pracownika.
Krok pierwszy
Aby utworzyć fakturę zaliczkową przejdź do menu Handel/Faktury zakupu, a następnie kliknij strzałkę obok ikony zielonego plusa. Wybierz opcję Faktura zaliczkowa.
Krok drugi
Pojawi się komunikat z pytaniem, czy utworzyć zamówienie u dostawcy. Kliknij Tak, aby wystawić zamówienie.
Krok trzeci
Wypełnij formularz zamówienia u dostawcy. Wybierz dostawcę, u którego zamawiasz towary i któremu będziesz wpłacać zaliczkę. Następnie wprowadź wszystkie towary, które zamawiasz. Gdy wszystko będzie gotowe, zatwierdź dokument.
Krok czwarty
Po zapisaniu zamówienia pojawi się formularz nowo tworzonej faktury zaliczkowej zakupu. Automatycznie podnoszone jest okno, na którym możesz podać kwotę przyjmowanej zaliczki, bądź procent maksymalnej możliwej wartości zaliczki. Po zaakceptowaniu, program podzieli podaną kwotę proporcjonalnie na wszystkie pozycje widoczne na formularzu faktury zaliczkowej zakupu.
Jeśli chcesz wprowadzić zaliczkę tylko dla jednej lub kilku wybranych pozycji, możesz to zrobić po zamknięciu okna, wprowadzając odpowiednią kwotę zaliczki w kolumnie [Zaliczka] dla każdej z tych pozycji.
Jeśli chcesz ponownie otworzyć okno podziału zaliczki, kliknij przycisk – Dystrybucja zaliczki na wszystkie pozycje.
Do jednego zamówienia u dostawcy można wystawić kilka faktur zaliczkowych – program kontroluje, by kwota wpłacanych zaliczek nie przekroczyła wartości zamówienia u dostawcy.
Krok piąty (rozliczenie faktury zaliczkowej)
Rozliczanie faktur zaliczkowych zakupu jest możliwe poprzez przekształcenie zamówienia u dostawcy w fakturę zakupu. W tym celu przejdź do listy zamówień u dostawcy w menu Handel/Zamówienia u dostawcy. Zaznacz zamówienie, które chcesz przekształcić do faktury zakupu i kliknij przycisk – Faktura zakupu (lub wybierz opcję Przekształcenie do FZ z menu kontekstowego pod prawym przyciskiem myszy).
Na utworzonej fakturze zakupu wykazywane są wszystkie pozycje z zamówienia u dostawcy, jednak wartość końcowa faktury (w tabeli VAT) jest pomniejszana o kwotę wpłaconych zaliczek. Na zakładce [Płatności] formularza faktury zakupu znajduje się tabela Faktury zaliczkowe, która zawiera listę faktur zaliczkowych.
Możesz wystawić wiele faktur zakupu do jednego zamówienia u dostawcy. Na kolejne faktury zakupu zostaną przeniesione pozycje, które nie zostały jeszcze zafakturowane. Możesz także modyfikować pozycje przeniesione z zamówienia u dostawcy (usuwać, dodawać, zmieniać ceny).
Aby wystawić kolejną fakturę zaliczkową do tego samego zamówienia u dostawcy należy wystawiać kolejną fakturę zaliczkową z listy Zamówień u dostawcy.
Pamiętaj, że maksymalna wartość kolejnej zaliczki zostanie automatycznie pomniejszona o kwoty zaliczek już wystawionych.
Więcej informacji w temacie faktur zaliczkowych zakupu znajduje się w artykule Faktura zaliczkowa zakupu oraz Jak wystawić fakturę zaliczkową zakupu do zamówienia zakupu od dostawcy?
Poniższy film prezentuje funkcjonalność:
Dokumenty dodane ręcznie do rejestru VAT zostaną automatycznie rozliczone jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Parametry zaznaczono parametr Automatyczna generacja kasy dla rejestrów VAT oraz na dokumencie wskazano formę płatności o typie gotówka z nieodroczonym terminem płatności.
Jeśli parametr zostanie wyłączony, zapisy w rejestrach VAT będą generować zdarzenia w Preliminarzu płatności, ale zapisy kasowe/ bankowe rozliczające nie utworzą się automatycznie.
Biura rachunkowe pracujące na programie Comarch ERP Optima i prowadzące bazy dla swoich Klientów w programie mają możliwość pobierania dokumentów z KSeF w imieniu swoich Klientów.
Aby była taka możliwość biuro musi odpowiednio skonfigurować program oraz posiadać odpowiednie uprawnienia żeby móc współpracować z KSeF w imieniu Klienta.
Szczeółowe informacje na temat konfiguracji KSeF w programie Comarch ERP Optima znajdują się artykule Konfiguracja integracji z KSeF.
Informacje na temat potrzebnych uprawnień dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów.
Aby uruchomić współpracę z KSeF w bazie Klienta niezbędne jest posiadanie tokenu. Biuro rachunkowe można uzyskać token na dwa sposoby:
Nie można przekształcić dokumentu zamówienie u dostawcy do FZ lub PZ, jeżeli zostało ono uprzednio całkowicie zrealizowane lub zamknięte przez użytkownika (opcja Zamknij dostępna jest pod prawym przyciskiem myszy z poziomu listy ZD. Wyjątek stanowi dokument ZD ze statusem zrealizowane do którego została utworzona wcześniej faktura zaliczkowa – wtedy istnieje możliwość przekształcenia takiego ZD do dokumentu FZ.
Jeżeli ZD posiada status Zamknięto lub Zrealizowano należy utworzyć nowy dokument ZD lub skopiować odpowiednie ZD przy użyciu kombinacji <Ctrl> + <Insert> i na nim wykonywać dalsze operacje.
Komunikat oznacza, że dokument powiązany z fakturą proforma jest w buforze (czyli podlega edycji), dlatego nie jest możliwe dalsze przekształcanie FPF. Należy odnaleźć niezatwierdzony dokument na odpowiedniej liście dokumentów w zależności od rodzaju dokumentu wyświetlanego w komunikacie np. na liście dokumentów WZ, następnie otworzyć formularz dokumentu i zapisać go na stałe, odznaczając na formularzu parametr Bufor (bądź usunąć taki dokument, jeśli został wystawiony omyłkowo). Numery wszystkich dokumentów powiązanych z daną fakturą proforma można sprawdzić na formularzu FPF, na zakładce [Dokumenty].
Pozycja, którą chcemy dodać na dokument posiada przypisaną jednostkę miary zawierającą znak „,” (przecinek) lub „”” (apostrof). W menu (Start/Konfiguracja/Firma/Ogólne/Jednostki miary) istnieje możliwość edycji nazwy jednostki miary. Należy również dokonać aktualizacji nazwy jednostki na karcie towaru. W tym celu można przejść na listę towarów i usług (menu Ogólne/Cennik), następnie otworzyć formularz wybranej pozycji cennika i w odpowiednim polu wskazać jednostkę ze zmienioną nazwą. Jeśli komunikat dotyczył jednostki przypisanej jako podstawowa, zmiany należy dokonać na zakładce [Ogólne] w polu Jedn. podstawowa, natomiast w przypadku jeśli komunikat dotyczy nazwy jednostki pomocniczej, zmiany należy dokonać na zakładce [Jednostki, EAN, VAT] w kolumnie Jednostka pomocnicza.
Raport generowany jest dla zaznaczonych baz na liście firm.
Podczas generowania raportu pojawia się okno do wskazania zakresu dat za jaki ma zostać wygenerowany raport.
Zakres dat wskazywany na tym oknie dotyczy daty importu dokumentów do baz Klientów w biurze rachunkowym.
Informacje jakie wyświetlają się na raporcie zależą od tego z jakiego oprogramowania korzysta Klient biura oraz jakie dokumenty wysłał.
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP Optima w raporcie mogą pojawić się informacje dotyczące:
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch ERP XT w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
W przypadku, gdy Klient korzysta z programu Comarch Moje BR w raporcie mogą pojawić się informację dotyczące:
Raport zawiera również informacje dot. baz, które są skonfigurowane pod Internetową Wymianę Dokumentów i do których w zadanym okresie czasu nie dostarczono dokumentów.
Jeśli podczas generowania raportu, na liście firm zostanie zaznaczona baza Klienta, która nie będzie skonwertowana do aktualnej wersji, pojawi się stosowny komunikat o niewłaściwej wersji bazy danych.