Handel z magazynem

Poprawiono

  1. Kurierzy DPD i DHL – zamawianie kuriera. Jeśli na formularzu faktury sprzedaży, na zakładce [Dokumenty] wskazano powiązany dokument zlecenia nadania przesyłki i otworzono go do podglądu, wówczas na formularzu ZNP aktywny będzie przycisk  – Zamów kuriera, Po kliknięciu przycisku, możliwe będzie zamówienie kuriera.




Płace i Kadry

Poprawiono

  1. Wynagrodzenie zasadnicze dla stref. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika, który pracował w kilku strefach i w miesiącu wypłaty wynagrodzenia miał zmianę stawki.
  2. Składka zdrowotna. Poprawiono naliczenie składki zdrowotnej u kierowców z umową IFT-1.D.10 Przychód określony zgodnie z art.29 i art.30 ustawy, gdy przychód był niższy niż przeciętne prognozowanie wynagrodzenie.
  3. Wydruk Lista umów B2B (sPrint) i Ewidencja pracy zdalnej (sPrint). Jeśli w momencie generowania wydruku lista pracowników była posortowana po kolumnie z wartościami dotyczącymi zatrudnienia np. dacie zatrudnienia, pojawiał się komunikat błędu i nie można było wygenerować wydruku. Działanie poprawiono.



Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Poprawiono

  1. Certyfikaty. W programie Comarch ERP Optima w Chmurze Standard wyświetlana jest przyjazna nazwa na oknie Wybierz certyfikat.
  2. Serwis Operacji Automatycznych – Comarch Apfino. Chmura Standard. Przywrócono automatyczną synchronizację danych do Comarch Apfino.
  3. Praca terminalowa – pobieranie rachunków bankowych. W przypadku pracy terminalowej wykorzystującej obsługę kanałów wirtualnych (zaznaczony parametr Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej w Konfiguracji Stanowiska/ Ogólne/ Parametry), rachunki bankowe z Wykazu podatników VAT pobierane są ze stacji roboczej zamiast z głównego serwera. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
  4. Praca terminalowa – wysyłka VAT-UE i JPK_V7. Poprawiono wysyłkę deklaracji VAT-UE oraz plików JPK_V7 przy włączonej obsłudze kanałów wirtualnych w wersji stacjonarnej programu. Wymagana jest ponowna instalacja Comarch ERP Sterowniki i usługi terminalowe.
  5. PKWiU. Występujący w Comarch ERP Optima skrót PKWiU nie jest już tłumaczony na angielski w przypadku zmiany języka programu.

Kasa/Bank

Nowości

  1. Alior Bank Webservice. Dodano komunikat przy wygasającym certyfikacie. Jeżeli certyfikat został dodany w Comarch ERP Optima w wersji 2024.6.1 i do jego wygaśnięcia zostało 30 dni lub mniej, po zalogowaniu do programu, zostanie wyświetlony komunikat: Twój certyfikat, z którego korzystasz do komunikacji z Alior Bankiem, wygasa [DATA]. W celu przedłużenia ważności certyfikatu, wykonaj odnowienie w serwisie bankowości

Zmiany

  1. PKO BP Webservice. Zmieniono datę kursów waluty dla eksportu przelewów SEPA. W przypadku gdy wśród zaznaczonych do eksportu przelewów są tylko SEPA, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+1 czyli TOMNEXT. W przypadku, gdy wśród zaznaczonych przelewów są zarówno przelewy SEPA jak i zagraniczne, to jako data kursu waluty wysyłana jest D+2 czyli SPOT.
  2. Formularz rejestru kasa/bank. Dodano na formularzu rejestru kasowego/bankowego ikonę podglądu     formularza banku. Po wybraniu na formularzu typu rejestru konto bankowe lub karta kredytowa i uzupełnieniu akronimu banku, uaktywni się ikona lupy, służąca do podglądu formularza wybranego banku.
  3. Okno importu przelewów. Zmieniono ergonomię i wygląd okna importu przelewów. Na oknie wyboru formatu wymiany, należy wybrać parametry importu przelewów. Następnie przyciskiem ‘Dalej’, uruchomione zostanie zaczytanie przelewów i sprawdzenie duplikatów przelewów. W tym momencie na oknie Import wyciągów wyświetli się lista przelewów.

Na oknie z zaimportowanymi przelewami, widoczny będzie przycisk ‘Zapisz’, który spowoduje import przesłanych przelewów do programu Comarch ERP Optima.




Instalacja i reinstalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8.1, Windows 8, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2024.6.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 24.06.2024. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.6.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2024.6.1 jest możliwa z wersji 2019. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2019, a dopiero następnie wersję 2024.6.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.6.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2023.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2024.6.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Comarch e-Sklep2024.3 lub wyższy
Comarch e-Sale2024.3 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2024.6 lub wyższy
Comarch PPK2024.2 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.2.2 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2024.0 lub wyższa
Comarch ERP Altum2024.0.1 lub 2024.1
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2024.0.0
Comarch DMS2024.0.0, 2024.1.0 lub 2024.2.0

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Apfino – Aktywacja usługi Rachunki bankowe klientów biura

Biuro rachunkowe – zintegruj Comarch ERP Optima z Apfino

Aby wykonać integrację Comarch ERP Optima z Apfino biuro rachunkowe rejestruje/loguje się do platformy Apfino, po przejściu do Ustawień na zakładce Integracja wybiera System Comarch ERP Optima – Zintegruj.

Biuro rachunkowe – aktywuj usługę Rachunki bankowe klientów biura

Szczegółowe informacje na temat usługi dostępne są na stronie internetowej: https://apfino.pl/rachunki-bankowe-klientow-biur-rachunkowych/

Biuro rachunkowe – wczytaj kontrahentów z Comarch ERP Optima do Apfino

W celu przekazania kontrahentów z bazy biura rachunkowego do Apfino wykorzystujemy usługę Przekaż do Comarch Apfino. Usługa dostępna jest w Comarch ERP Optima na liście kontrahentów. Wybranych kontrahentów przekazujemy z listy samodzielnie lub przekazujemy ich automatycznie, wykorzystując do tego Serwis Operacji Automatycznych.

Biuro rachunkowe – zaproś kontrahentów do współpracy w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura

Na platformie Apfino biuro rachunkowe wysyła zaproszenie pojedynczo lub zbiorczo dla wybranych kontrahentów.

Kontrahent – wyraź zgodę na wymianę danych z biurem rachunkowym

Kontrahent po otrzymaniu maila z zaproszeniem rejestruje/loguje się do platformy Apfino, gdzie wyraża zgodę na wymianę danych pomiędzy jego kontem firmowym a biurem rachunkowym które go zaprosiło. Zgodę można wyrazić od razu po zalogowaniu do Apfino lub później w Ustawieniach w zakładce Biuro rachunkowe.

Kontrahent – dodaj swoje rachunki bankowe

Kontrahent na platformie Apfino w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura dodaje wszystkie rachunki bankowe, których historię operacji chce udostępnić do swojego biura rachunkowego. W tym celu niezbędne będzie zalogowanie się do wybranego konta bankowego oraz wyrażenie niezbędnych zgód.

Biuro rachunkowe – Import historii rachunków

Od tego momentu biuro rachunkowe, bez konieczności zamawiania wyciągów z banku, będzie mogło w Comarch ERP Optima importować historię operacji z rachunków kontrahenta. Import dostępny jest z poziomu listy zapisów bankowych.




Brak pamięci operacyjnej do wykonania tego polecenia

Komunikat może się pojawiać w różnych miejscach podczas pracy w programie, spowodowany jest on nieprawidłowym zarządzaniem pamięcią przez serwer SQL. Rozwiązaniem tej sytuacji jest zainstalowanie najnowszych poprawek do serwera SQL zawartych w Service Pack oraz Cumulative Update.

Najnowsze poprawki dla danej wersji SQL Server można znaleźć na stronie: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/database-engine/install-windows/latest-updates-for-microsoft-sql-server?view=sql-server-ver15




Jak uruchomić Serwis Operacji Automatycznych?

Usługa Comarch ERP Optima Serwis Operacji Automatycznych po pierwszej instalacji Optimy jest domyślnie wyłączona. W celu uruchomienia należy ją skonfigurować z poziomu Konfiguracja > Stanowisko > Serwis Operacji Automatycznych > Parametry.

Usługę konfiguruje się na jednym komputerze na Użytkowniku, który ma profil Windows. Nie będzie możliwości konfiguracji np. na kontach System lub LocalService.

Aby możliwe było automatyczne realizowanie zdefiniowanych zadań należy:

  • w sekcji Konto Windows dla usługi podać nazwę i hasło użytkownika systemu operacyjnego dla usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych. Hasło należy podać każdorazowo przed ustawieniem tego konta dla usługi. Przy definiowaniu konta należy podać nazwę domeny\nazwę użytkownika (jeżeli komputer należy do domeny) lub nazwę komputera\nazwę użytkownika (jeżeli komputer nie należy do domeny). Przed konfiguracją należy nadać hasło użytkownikowi Windows, który jest tu wskazywany, jeżeli do tej pory użytkownik ten nie miał nadanego hasła.
  • kliknąć Uruchom usługę Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych – po ustawieniu konta dla usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych należy usługę uruchomić.

 

Dopiero po skonfigurowaniu i uruchomieniu Serwisu Operacji Automatycznych wykonywane będą zadania automatyczne określone w programie (windykacyjne, fakturowanie cykliczne, synchronizacja z Comarch e-Sklep  itp).

W programie Comarch ERP Optima w Chmurze Standard nie ma konieczności konfiguracji usługi, wystarczy wskazać poszczególne zadania do wykonania. Możliwe są następujące opisy stanu działania usługi:

  • Usługa nie jest skonfigurowana – Serwis Operacji Automatycznych nie został skonfigurowany ani uruchomiony na żadnym stanowisku,
  • Usługa skonfigurowana na stanowisku NAZWA_STANOWISKA jest aktualnie zatrzymana- SOA został skonfigurowany na wskazanym stanowisku, ale nie jest obecnie uruchomiony,
  • Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA- SOA został skonfigurowany i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na tym samym stanowisku,
  • Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA. Możesz ją zatrzymać tylko na tym stanowisku- SOA został skonfigurowany i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na innym stanowisku.

Informacje dotyczące uruchomienia i konfiguracji Serwisu Operacji Automatycznych znajdują się w artykule: Serwis Operacji Automatycznych – parametry.




Co to jest Serwis Operacji Automatycznych?

Funkcjonalność Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych to usługa systemu operacyjnego Windows, którą należy skonfigurować na jednym komputerze. Jest ona odpowiedzialna za automatyczne wykonywanie zadań cyklicznych zdefiniowanych w programie:

  • zadań windykacyjnych,
  • fakturowania cyklicznego,
  • zleceń cyklicznych,
  • przypomnień o zadaniach,
  • wysyłkę faktur do kontrahentów,
  • wysyłkę do/z biura rachunkowego dokumentów za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD),
  • synchronizacji z Comarch e-Sklep/e-Sale,
  • synchronizacji z Comarch ERP Optima Detal,
  • synchronizacja z Comarch ERP Mobile Sprzedaż,
  • synchronizacji z Comarch HRM,
  • synchronizacji z Comarch Apfino.

 

Usługa jest instalowana razem z programem Comarch ERP Optima oraz jest dostępna tylko dla wersji stacjonarnej programu.

Informacje dotyczące uruchomienia i konfiguracji Serwisu Operacji Automatycznych znajdują się w artykule: Jak uruchomić Serwis Operacji Automatycznych.

.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 1.07.2024

  1. Wynagrodzenie zasadnicze dla stref. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika, który pracował w kilku strefach i w miesiącu wypłaty wynagrodzenia miał zmianę stawki.



Jak ustalić parametry dla ZNP tworzonych z listy dokumentów?

Przy seryjnym tworzeniu zlecenia nadania przesyłki z poziomu listy dokumentów handlowo-magazynowych istnieje możliwość wyboru kuriera, a także ustalenia parametrów dotyczących paczek Aby można było w ten sposób utworzyć przesyłką należy po zaznaczeniu na liście dokumentów wybrać pod przyciskiem Przesyłki kurierski opcję Ustal parametry przesyłki.

W polu kurier proponowany jest domyślny kurier zdefiniowany w aplikacji Comarch Shipping z możliwością zmiany tego kuriera na innego. Edycji podlega również szablon spedycji.

Na oknie Parametry zlecenia nadania przesyłki możliwa jest również edycja rodzaju paczki oraz wartości gabarytów paczki. Jeśli w menu Start/Konfiguracja/Firma/Przesyłki/Comarch Shipping zaznaczony jest parametr W pierwszej kolejności pobieraj wagę z kartotek towarowych to na formularzu domyślnie również zaznaczony będzie ten parametr. W przypadku gdy zaznaczona zostanie opcja ustalona wtedy wypełniona zostanie waga domyślna dla wybranego rodzaju paczki. Jeśli dla wybranego kuriera nie ma możliwości modyfikacji wagi lub wymiarów, to pola będą nieaktywne

Wybór opcji Ustal parametry przesyłki może także powodować podniesienie formularz zlecenia nadania przesyłki. Dzieje się tak jak, gdy na liście dokumentów zaznaczony jest jeden dokument lub kilka dokumentów z tym samym odbiorcą oraz magazynem i zaznaczony jest parametr Przesyłki zbiorcze ( w Konfiguracji firmy/ Przesyłki/ Comarch Shipping).

Więcej informacji na temat obsługi przesyłek przy pomocy Comarch Shipping znajduje się w artykule Współpraca z Comarch Shipping.