Wypłata umów zlecenie
Cel ćwiczenia: Wypłacenie umów cywilnoprawnych na liście typu „Umowa”.
- Wybieramy z menu głównego modułu Płace i Kadry Listy płac.
- Otwieramy nowy Formularz listy płac i wybieramy (pod przyciskiem Dokument) symbol U (Umowa).
- Rodzaj: Umowa
- data wypłaty: 5 dzień następnego miesiąca
- W oknie Wypłaty pracowników z filtrem Wszyscy wybieramy wcześniej zdefiniowaną listę płac o symbolu U za bieżący miesiąc.
- Ustawiamy kursor na osobie Jan Kowalski i ikoną plusa uruchamiamy naliczenie wypłaty.
- W formularzu wypłaty przechodzimy na zakładkę Elementy wypłaty i widzimy pozycję UZL/… Przygotowanie wysyłek w wysokości 250 zł. Sprawdzamy pozostałe zakładki dotyczące Podatków i Ubezpieczeń, zapisujemy formularz wypłaty.
- Na liście pojawia się wypłata dla zleceniobiorcy Jan Kowalski w kolorze
- Naliczamy wypłatę dla zleceniobiorcy Agata Krakowska. Proponuje się kwota wypłaty w wysokości 1000 zł (rata). Cała umowa została zawarta na kwotę 6000 zł.
- W oknie wypłat sprawdzamy zawartą umowę dla Jan Kowalski poprzez naciśnięcie przycisku Lista umów pracownika i widzimy, że jest wyświetlona na czarno, co oznacza, że została w całości wypłacona. W taki sam sposób sprawdzamy umowę zawartą z Agata Krakowska, dla której wypłacono tylko pierwszą ratę umowy dlatego kolor umowy pozostał zielony. Edytujemy tę umowę i sprawdzamy zawartość zakładki Lista wypłat umowy (1000 zł) – widzimy, że została tylko wypłacona część umowy (rata).
- Z poziomu okna Wypłaty pracowników możemy wydrukować rachunek do umowy – korzystając z podglądu na ekran.
Umowa zlecenie z „własnym” pracownikiem etatowym
Cel ćwiczenia: Dodanie pracownikowi umowy zlecenia oraz zdefiniowanie nowego schematu numeracji umów cywilnoprawnych.
- Wyświetlamy Listę pracowników zatrudnionych na Etat lub Wszystkich.
- Po ustawieniu kursora na pracowniku Jan Kowalski, wyświetlamy Listę umów cywilnoprawnych .
- Dopisujemy nową umowę za pomocą przycisku (<INSERT> lub polecenie Dodaj z menu kontekstowego, wywołanego prawym klawiszem myszy) - na zakładce Ogólne naciskamy przycisk Dokument i z tego poziomu dodajemy nowy wzorzec numeracji umów:
- Symbol: UZL
- Nazwa: Umowy zlecenia
- Wybieramy schemat numeracji składający się z sekcji:
- pierwsza: symbol dokumentu
- druga: rok kalendarzowy
- trzecia: miesiąc
- czwarta: numer bez zer
- piąta: [—]
- Zapisujemy schemat numeracji, a następnie wybieramy go na formularzu umowy (UZL).
- W oknie umowy wypełniamy pola:
- Data zawarcia umowy: data dzisiejsza
- Data rozwiązania umowy: ostatni dzień bieżącego miesiąca
- Tytuł umowy: Przygotowanie wysyłek – wypełniając to pole korzystamy ze słownika
- Rodzaj umowy: wybieramy PIT-8B.6 Przychody z osobiście wykonywanej działalności
- Wartość: 250 zł
- Po przejściu na zakładkę Ubezpieczenia wybieramy Kod tytułu ubezpieczenia 0110 - dwie ostatnie cyfry (ustalone prawo do emerytury lub renty i kod stopnia niepełnosprawności) są automatycznie dopisywane na podstawie informacji wprowadzonych w formularzu pracownika na zakładce Ubezpieczenie cd.
- Po wybraniu kodu przechodzimy klawiszem <Tab> przez kolejne pola – program proponuje objęcie zleceniobiorcy obowiązkowo wszystkimi ubezpieczeniami (zlecenie zawarte z „własnym” pracownikiem) i daty zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego zgodne z datą zawarcia umowy.
- Zapisujemy formularz umowy – na liście umów pracownika powstaje zielony zapis (umowa jest jeszcze nie wypłacona).
- Z poziomu formularza umowy drukujemy - korzystając z podglądu wydruku – treść zawartej umowy zlecenia. Przed wydrukiem program proponuje wypełnienie dodatkowych informacji tak, aby wydrukować kompletny dokument.
Zawarcie umowy zlecenie ze zleceniobiorcą będącym pracownikiem innej firmy
- Jeśli zleceniobiorcy nie ma na liście wszystkich pracowników musimy go wprowadzić do bazy,
- należy wejść w Kadry i wyświetlić listę wszystkich pracowników (jest to najbezpieczniejsza z list, pokazuje wszystkie osoby wpisane do bazy),
- kliknąć przycisk Dodaj (klawisz <INSERT> lub polecenie Dodaj z menu kontekstowego, wywołanego prawym klawiszem mysz), otworzy się Formularz danych kadrowych pracownika,
- pierwszym polem, na którym ustawi się kursor jest Akronim (kod) zleceniobiorcy. Jest to pole alfanumeryczne, 11 znakowe i wymagalne. Należy pamiętać, że jest to pole unikalne. Program nie pozwoli zapisać więcej niż jednej osoby z danym akronimem (dotyczy to również zapisów historycznych). Kolejnymi wymagalnymi polami są nazwisko i imię zleceniobiorcy (tak wypełniony formularz można już zapisać, ale osoba będzie widoczna tylko na liście osób Bez zatrudnienia). Kolejno uzupełniamy pozostałe dane identyfikacyjne zleceniobiorcy: adres zamieszkania, datę i miejsce urodzenia, PESEL i NIP, konto, urząd skarbowy, czyli uzupełniamy dane zawarte na zakładce [Nr ident./podatki] . Dane te nie mają wpływu na wartość wypłaty, są one niezbędne w celu poprawnego wypełnienia deklaracji rozliczeniowych.
- nie wypełniamy danych zawartych na zakładce [Ubezpieczenia (etat).],
- podświetlając kursorem tą osobę (lista osób Bez zatrudnienia lub Wszyscy) naciskamy przycisk Lista umów pracownika - lista jest pusta, ponieważ z tą osobą nie zawieraliśmy dotąd żadnej umowy.
- Po wywołaniu formularza umowy (przycisk Dodaj , klawisz <INSERT> lub polecenie Dodaj z menu kontekstowego, wywołanego prawym klawiszem mysz) musimy określić dokument (odpowiada za symbol i numer umowy), czas trwania umowy, rodzaj umowy (wybieramy odpowiednią pozycję deklaracji PIT) i kwotę. Tutaj też decydujemy o sposobie liczenia umowy (od brutto - podajemy początkowa kwotę, program wyliczy podatek, składki i kwotę do wypłaty lub od netto - na podstawie podanej kwoty do wypłaty program wylicza wartość brutto umowy),
- na zakładce [Ubezpieczenia] wybieramy z listy kod tytułu ubezpieczenia. Po zaakceptowaniu tego kodu, program podpowie rodzaje ubezpieczeń oraz daty przystąpienia do ubezpieczeń. Umowy zlecenia należy zgłaszać do ubezpieczeń (zaznaczać, jakim podlega ubezpieczeniom) tylko z poziomu: Formularz umowy zakładka [Zgłoszenie].
Uwaga
Dla zleceniobiorcy podlegającego ubezpieczeniom, któremu oprócz umowy będą wypłacane zasiłki ZUS bądź dodatki/potrącenia, należy dodatkowo uzupełnić kod tytułu ubezpieczenia na formularzu pracownika, żeby wszystkie wypłacane elementy były prawidłowo wykazane na deklaracjach ZUS.
Definiowanie umowy cywilnoprawnej
- Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat przyciskiem otwieramy formularz nowego typu wypłat,
- podajemy nazwę i akronim dodawanej umowy cywilnoprawnej. Nazwa musi się różnić od nazw istniejących już w programie umów,
- w polu Rodzaj wybieramy Umowa,
- wybieramy jeden z dostępnych algorytmów: 1, 4, 6, 12 lub 14 (algorytm 12 dostępny tylko w module Płace i Kadry Plus),
- na zakładce [Podatki/Nieobecności] wybieramy właściwą deklarację i pozycję, określamy w jaki sposób ma być naliczana zaliczka podatku (czy % czy wg progów), określamy sposób naliczania kosztów uzyskania przychodów,
- określamy, czy składki ZUS mają być naliczane,
- na zakładce [Podatki/Nieobecności], jeśli jest taka konieczność ustawiamy, czy umowa ma być uwzględniania w podstawie do zasiłków z ubezpieczenia chorobowego,
- na zakładce [Szczegółowe] decydujemy o pozostałych parametrach, z uwzględnieniem pól: wliczany do GUS, pozycja na ERP-7,
- tak zdefiniowaną umowę zapisujemy,
- przechodzimy do kadr na listę pracowników lub wyświetlamy okno wypłat pracowników. Jeśli dane kadrowe osoby są wprowadzone to zaznaczamy wybraną osobę, naciskamy ikonę Lista umów pracownika,
- po wyświetleniu okna Lista umów cywilnoprawnych ikoną lub <INS> dodajemy nową umowę. Uzupełniamy kolejno pola, w polu rodzaj umowy należy odszukać umowę uprzednio zdefiniowaną,
- na zakładce [Ubezpieczenie] – jeśli osoba z tytułu tej umowy podlega składkom, wypełniamy kod tytułu ubezpieczeń i zaznaczamy właściwe pola,
- zapisujemy formularz umowy,
- następnie na listach płac definiujemy listę płac o rodzaju Umowa, zapisujemy,
- w oknie wypłaty pracowników <CTRL>+<L> wybieramy pod przyciskiem Lista płac zdefiniowaną umowę i ikoną naliczamy wypłatę.
Ratalna umowa zlecenie z „obcym” pracownikiem
Cel ćwiczenia: Wprowadzenie umowy zlecenia dla pracownika obcego, która będzie wypłacana przez kilka miesięcy (w ratach).
- Dodajmy na listę pracowników – pracownika. W tym celu należy za pomocą dodać pracownika. Uzupełnić zakładkę 1.Ogólne oraz 4.Ubezpieczenie – wprowadzić kod tytułu ubezpieczenia (taki sam jaki zostanie wprowadzony na formularzu umowy). Dla zleceniobiorcy podlegającego ubezpieczeniom, któremu oprócz umowy będą wypłacane zasiłki ZUS bądź dodatki/potrącenia, należy dodatkowo uzupełnić kod tytułu ubezpieczenia na formularzu pracownika, żeby wszystkie wypłacane elementy były prawidłowo wykazane na deklaracjach ZUS. Po ustawieniu kursora na pracowniku Agata Krakowska wyświetlamy Listę umów cywilnoprawnych.
- Dodajemy umowę zlecenia, wybierając dokument UZL zdefiniowany wcześniej
- Wypełniamy pola na zakładce Ogólne:
- Data zawarcia umowy: pierwszy dzień bieżącego miesiąca
- Data rozwiązania umowy: 6 miesięcy później licząc od daty zawarcia umowy
- Tytuł: Wykonanie prac ogrodniczych – wypełniając to pole wykorzystujemy słownik
- Rodzaj umowy: PIT-8B.6 Przychody z osobiście wykonywanej działalności
- Wartość brutto: 6000 zł – suma wszystkich planowanych wypłat (rat) w czasie trwania umowy
- Kwotę następnej wypłaty (brutto): 1000 zł (umowa będzie płatna w 6 – ciu ratach po 1000 zł)
- Po przejściu na zakładkę Ubezpieczenia wybieramy Kod tytułu ubezpieczenia 0411
- Po zatwierdzeniu kodu przechodzimy klawiszem <Tab> przez kolejne pola – program proponuje objęcie zleceniobiorcy obowiązkowo ubezpieczeniami: emerytalnym, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym, ponadto sugeruje objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym; daty zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego są zgodne z odnotowaną wcześniej datą zawarcia umowy.
- Zapisujemy formularz umowy – na liście umów pracownika powstaje zielony zapis (umowa niespłacona).
Uzupełnienie wypłaty umowy zlecenia dla członka Rady Nadzorczej o dietę
- Zaznaczamy w Kadrach osobę, której będziemy dodawać umowę cywilnoprawną,
- naciskamy przycisk Lista umów pracownika,
- następnie przyciskiem Plus lub klawiszem <INS> dodajemy umowę. W polu rodzaj umowy wybieramy pozycję PIT-8B 4.Udziały w organach stanowiących i wypełniamy zakładkę [Ubezpieczenie]. Osobę zgłaszamy do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i zdrowotnego z kodem 2241XX.
- Z pozycji Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat dodajemy nowy element wypłaty o nazwie np.:„Dieta” – w polu pozycja na deklaracji PIT należy wybrać „nie dotyczy”, bo jest to przychód wolny od podatku (do pewnej kwoty).
- W polu sposób naliczania składki na ubezp. zdrowotne wybieramy opcję Naliczać.
- Zakładamy listę płac o rodzaju umowa i naliczamy wypłatę,
- Po otwarciu przez program formularza wypłaty wchodzimy na zakładkę [Elementy] i dodajemy nowy składnik wypłaty „dieta”. Od wypłaconej „diety” powinna nam się zwiększyć składka zdrowotna.
- Zapisujemy formularz wypłaty.
Uwaga
Kod tytułu ubezpieczenia w dodatkowych elementach wypłaty przenoszony jest z zakładki Ubezpieczenia w formularzu etatu pracownika. Jeżeli pracownik/zleceniobiorca nie posiada etatu to wypłacając dodatkowy element wypłaty, wchodzący na deklaracje ZUS, należy wypełnić Ubezpieczenie w formularzu pracownika.