Aktywacja
Internetowa Wymiana Dokumentów to rozwiązanie za pomocą którego każda firma pracująca na oprogramowaniu Comarch może elektronicznie przesyłać i odbierać dokumenty do/z Biura rachunkowego lub oddziału.
Jak skonfigurować usługę krok po kroku opisano w biuletynie OPT039 Internetowa Wymiana Dokumentów z Klientem Comarch ERP XT / Comarch Moje BR
Poniżej znajdziesz opis fragmentu procesu dotyczącego konfiguracji wykonywanej przez Biuro rachunkowe w Optimie w gałęzi Konfiguracja/Program/Internetowa Wymiana Dokumentów.
Pamiętaj! Przed przystąpieniem do konfiguracji, należy zarejestrować się na portalu iksiegowosc24.pl
W tej gałęzi konfiguracji dostępne są 2 zakładki: [Ogólne] oraz [Klienci]. Trzecia zakładka [Opcje] jest widoczna widoczna jeżeli zalogowano się do programu na klucz z modułami dla Biur Rachunkowych.
Na zakładce [Konfiguracja] znajdują się przyciski:
- Aktywuj wymianę przez serwer Comarch – jeżeli parametr zostanie zaznaczony, otwierane jest okno Podaj dane:
- Numer Klienta (ID) – numer ewidencyjny Comarch
- PIN – numer PIN przydzielony Klientowi Comarch do korzystania z Asysty Comarch
- Ustaw hasło – w to pole należy wpisać hasło, które będzie wymagane przy jakiejkolwiek zmianie ustawień konta na serwerze Comarch
- Potwierdź hasło
- Zarządzanie Oddziałami – opcja umożliwia zarządzanie oddziałami w ramach Internetowej Wymiany Dokumentów. W przypadku konfigurowania wymiany po raz pierwszy, po aktywowaniu konta zakładany jest automatycznie oddział o symbolu Centrala. Dane adresowe dla tego oddziału pobierane są z bazy REGON na podstawie numeru NIP zapisanego w kluczu, z którego pobrano moduły podczas logowania do programu. Automatycznie założony oddział podpowiadany jest jako domyślny.
UwagaWskazanie domyślnego oddziału jest konieczne. Zwróć uwagę czy ten oddział jest uzupełniony.
- Zmień hasło – opcja umożliwia zmianę hasła dostępu do konta na serwerze Comarch.
- Odnowienie certyfikatu – opcja służy odnowieniu certyfikatu Internetowej Wymiany Dokumentów.
- Wymieniam dane – jaką rolę będzie pełnić dana baza.
- Numer Klienta (ID), z którym wymieniam dane – numer Klienta Comarch, który jest partnerem wymiany dla danej bazy.
- Oddział, z którym wymieniam dane – symbol oddziału partnera wymiany, z którym ma następować komunikacja; nieuzupełniany w przypadku typu wymiany z Klientem i z Oddziałem.
- Aplikacja Klienta – program używany przez Klienta, z którym będzie odbywała się wymiana – należy wybrać XT/MBR lub Optima.
- Fakturowanie w programie Comarch W przypadku klientów korzystających z aplikacji Comarch Moje BR po zaznaczeniu parametru Fakturowanie w programie Comarch wystawianie faktur sprzedaży w aplikacji jest możliwe. Po odznaczeniu parametru nie ma możliwości wystawiania faktur sprzedaży w aplikacji Comarch Moje BR. Możliwe jest dodanie dokumentów sprzedaży, które zostały już wcześniej wystawione w innym systemie.W przypadku Klientów pracujących w programie Comarch ERP XT i Comarch ERP Optima zaznaczenie lub odznaczenie parametru Fakturowanie w programie Comarch pełni funkcję informacyjną i nie wpływa na pracę w tych systemach ani na wymianę danych z biurem rachunkowym. Biuro rachunkowe po zmianie parametru Fakturowanie w programie Comarch w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja na zakładce [Klienci] powinno wysłać dane do Klienta za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów, natomiast Klient powinien odebrać dane w aplikacji Comarch Moje BR. Po odebraniu danych wystawianie faktur sprzedaży w aplikacji Comarch Moje BR zostanie zablokowane lub odblokowane, w zależności od ustawienia parametru w programie Comarch ERP Optima. Informacja o fakturowaniu przenosi się do pliku XML podczas wysyłki danych za pomocą pracy rozproszonej oraz do pliku przekazywanego za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów, niezależnie czy na oknie eksportu dla parametru Eksportowane dane wybrana jest opcja Dotąd nie eksportowane lub zmienione czy Wszystkie.
Automatyczna synchronizacja
Dla bazy danych można określić, że dana baza będzie automatycznie synchronizowana poprzez zaznaczenie przy niej parametru Automatyczna synchronizacja. Po zaznaczeniu otwiera się okno z konfiguracją automatycznego importu i eksportu paczek IWD dla wybranej bazy. Okno konfiguracji automatycznego importu i eksportu paczek IWD dla wybranej bazy może również zostać wywołanie poprzez kliknięcie ikony . W nagłówku okna znajduje się informacja o nazwie bazy danych, wybranym typie wymiany oraz identyfikatorze partnera (numerze ID Klienta Comarch). Okno składa się z dwóch zakładek. Zakładka [Harmonogram] zawiera następujące informacje:- parametr Automatyczna synchronizacja Internetowej Wymiany Dokumentów – parametr domyślnie zaznaczony; jego odznaczenie powoduje wyłączenie automatycznej synchronizacji IWD dla tej bazy,
- pole umożliwiające wskazanie operatora, w imieniu którego będą automatycznie synchronizowane dane IWD; ten operator będzie ustawiany na importowanych dokumentach,
- parametry dotyczące eksportu danych:
- dzień w którym będzie wykonywany eksport – dostępne są opcje: codziennie, 5-tego dnia miesiąca, 10-tego dnia miesiąca, 20-tego dnia miesiąca,
- częstotliwość eksportu – możliwość wyboru jednego z następujących ustawień: 1 h, 2 h, 3 h, 4 h, 5 h, 6 h, 12 h,
- zakres godzin w jakich będzie się odbywał eksport,
- zakres czasowy eksportowanych dokumentów. Do wyboru będą opcje: wszystkie, poprzedni miesiąc, bieżący miesiąc.
- parametr Usuwaj bazy dane starsze niż – dotyczy tylko Comarch ERP Optima w Chmurze standard, określa ilość dni, po których plik z nieazaimportowanym danymu zostanie usunięty z bazy
-
-
- w przypadku dokumentów handlowych, magazynowych, rejestru VAT oraz ewidencji dodatkowej znaczenie ma data wystawienia dokumentu,
- w przypadku list płac jest to okres wypłaty określany na formularzu listy płac,
- w przypadku raportów k/b jest to data zamknięcia raportu,
- w przypadku płatności i dokumentów kompensaty jest to data dokumentu,
- w przypadku rozliczeń jest to data rozliczenia,
- w przypadku danych słownikowych eksportowane są wszystkie dane, które nie zostały jeszcze wyeksportowane.
-
- Parametry dotyczące importu danych:
- zakres godzin w jakich będzie się odbywał import,
- częstotliwość importu – możliwość wyboru jednego z następujących ustawień: 1 h, 2 h, 3 h, 4 h, 5 h, 6 h, 12 h.
Usuwanie archiwalnych danych z serwera Comarch
Paczki przesłane na serwer Comarch przechowywane są na nim przez 90 dni. Później zostają usunięte z serwera. W przypadku Comarch ERP Optima w modelu usługowym niezaimportowane dane z paczek IWD , które były importowane automatycznie, są zapisywane w postaci plików XML w folderze na serwerze Comarch, do którego dostęp mają wszyscy Użytkownicy danej firmy. Pliki XML starsze niż 30 dni są automatycznie usuwane z serwera Comarch. Na zakładce [Opcje] dostępne są 2 opcje: Wymagaj opisywania dokumentów kosztowych – w przypadku jej zaznaczenia (opcja domyślna) Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT wprowadzając dokumenty, które prześle do Biura Rachunkowego, będzie obowiązkowo uzupełniał pola opisujące dokumenty, ułatwiając ich odpowiednie zaksięgowanie w Biurze. Udostępniaj pakiet Comarch OCR swoim Klientom – w przypadku zaznaczenia parametru Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT może skorzystać z pakietu Comarch OCR wykupionego przez Biuro Rachunkowe podczas dodawania dokumentów kosztowych ze skanów. Ustaw swoim Klientom automatyczne zamknięcie miesiąca w kolejnym miesiącu na dzień [ ] – Parametr domyślnie nie jest zaznaczony. Po zaznaczeniu parametru uaktywnia się pole, w którym Biuro rachunkowe może wskazać dzień, kiedy nastąpi zamknięcie miesiąca dla wszystkich Klientów Comarch ERP XT i Comarch Moje BR, z którymi wymienia dane za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów. Domyślnie w tym miejscu podpowiada się 15. dzień następnego miesiąca.Parametry
Możliwe jest wskazanie miejsca przechowywania załączników do przesyłanych dokumentów. Gałąź Konfiguracji niedostępna w przypadku Comarch ERP Optima w Chmurze Standard.
Możliwe jest zaznaczenie jednej z 3 opcji:
- zapisz w bazie (domyślnie zaznaczona opcja),
- zapisz w IBARD (po zaznaczeniu tej opcji staje się aktywne pole Folder dla plików na IBARD; po kliknięciu ikony wyboru folderu pojawi się okno logowania do Comarch IBARD, jeżeli operator wcześniej się nie zalogował),
- zapisz na dysku (po zaznaczeniu tej opcji pojawia się możliwość określenia domyślnego folderu dla wszystkich stanowisk oraz ewentualnie dodatkowo dedykowanego folderu dla tego stanowiska); po zaznaczeniu opcji zapisz na dysku jeżeli domyślny folder dla wszystkich stanowisk nie był wskazany, podpowiadana jest ścieżka C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Wymiana danych z możliwością wskazania innego folderu.