Płace i Kadry
Nowości
- Wskaźniki Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia
Wartości obowiązujące od 01.12.2024:
- przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 8161,62 zł,
- minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 652,92 zł,
- minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 734,54 zł,
- minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 816,16 zł,
- młodociany – przyuczenie: 571,31 zł,
- Deklaracja podatkowe:
- Umożliwiono naliczenie, wydruk oraz wysyłkę do systemu e-Deklaracje deklaracji: PIT-11(29) z załącznikiem PIT-R(22), PIT-8C (12) , PIT-8AR (14) na formularzach obowiązujących za 2024 rok.
- Umożliwiono naliczenie oraz wydruk deklaracji IFT-1/1R(17) na formularzu obowiązującym za 2024 rok. Wysyłka do systemu e-Deklaracje zostanie umożliwiona po udostępnieniu schem przez Ministerstwo Finansów.
- W związku z dodaniem nowych pozycji na deklaracji IFT-1/1R w sekcji D w typie wypłaty umożliwiono wskazanie nowych pozycji PIT: IFT – 1.D.10. Przychód określony zgodnie z art.30 ustawy oraz IFT – 1.D.10. Przychód określony zgodnie z art.30a ustawy. Dodatkowo zmieniono opis pozycji IFT – 1.D. 10 Przychód określony zgodnie z art.29 i art.30 ustawy na IFT – 1.D.10 Przychód określony zgodnie z art.29.
- W sekcjach E-P będą wykazywane przychody wykazane w sekcji D w podziale według stawek podatkowych zastosowanych do danego rodzaju przychodu opodatkowanego. Stawka podatkowa jest pobierana z konfiguracji typu wypłaty.Korekta ręczna kwot wykazywanych w sekcji D automatycznie zmieni kwoty w sekcjach szczegółowych E-P.
- W związku z dodaniem na deklaracji IFT-1/1R informacji o telefonie i adresie e-mail osoby kontaktowej w konfiguracji firmy (Start/ Konfiguracja/Firma/ Dane firmy/ PIT – 4R, CIT, ZUS DRA,IFT – 2R) w sekcji Przedstawiciel PIT – 4R dodano nowe pola: E – mail oraz Telefon. Podane dane w konfiguracji będą automatycznie wykazywane na deklaracji IFT-1/1R. Użytkownik może podać te dane także podczas seryjnego naliczania deklaracji IFT-1/1R.
- Deklaracja PIT-11. Podczas edycji deklaracji PIT-11 z poziomu okna Deklaracje PIT pracowników umożliwiono przejście do kolejnej naliczonej deklaracji bez konieczności zamykania i otwierania formularza deklaracji za pomocą nowych opcji: Następny oraz Poprzedni. Jeśli Użytkownik zmieni jakieś dane na deklaracji podczas przejścia do kolejnej deklaracji zostanie zapytanie czy dane mają zostać zapisane. W przypadku, gdy po naliczeniu deklaracji, a przed jej edycją zostały zmienione dane wpływające na deklarację PIT-11 danej osoby i Użytkownik zatwierdzi zmianę danych podczas otwarcia formularza przejście do kolejnej deklaracji za pomocą opcji Następny/Poprzedni automatycznie zapisze deklarację z nowymi danymi. Przechodzenie do kolejnej deklaracji otwiera PIT-11 w wersji 28 lub wyższej, dlatego zalecamy przed przeglądaniem wyfiltrowanie deklaracji np. za 2024 rok.
- Sprawozdanie GUS Z – 02 Badanie kosztów pracy. Dodano nowy raport GUS Z – 03 Badanie kosztów pracy (sPrint). Wydruk jest możliwy do wykonania z poziomu (Płace i Kadry/Podgląd wydruku lub Wydruk danych/ Wydruki do GUS/ Z – 02 Badanie kosztów pracy).
Sprawozdanie zawiera dane o:
- przeciętnej liczba osób pełnozatrudnionych, niepełnozatrudnionych, uczniów,
- czasie pracy w godzinach normalnych oraz nadgodzinach,
- czasie nieprzepracowanym,
- składnikach kosztu pracy.
- Algorytm 9. Umożliwiono dodawanie dodatków zdefiniowanych według algorytmu 9 na listę stałych dodatków pracownika.
Zmiany
- Podstawa zasiłku chorobowego. Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie ZUS, wprowadzono zmiany w sposobie uwzględniania wynagrodzenia z miesiąca, w którym pracownik korzystał ze zwolnienia z powodu siły wyższej w podstawie chorobowej. W miesiącu wymagającym dopełnienia, w którym pracownik przebywał na zwolnieniu z powodu działania siły wyższej oraz, gdy występowała również inna nieobecność usprawiedliwiona np. zwolnienie chorobowe otrzymane wynagrodzenie będzie najpierw uzupełniane o 50% siły wyższej, a następnie na ogólnych zasadach o dni nieobecności usprawiedliwionej.
- Zasiłki wypłacane przez firmę. Wprowadzono zmiany w wypłacaniu przez firmę w imieniu ZUS zasiłków z ubezpieczenia chorobowego oraz wypadkowego na przełomie roku. Jeżeli ZUS rozpoczął wypłatę zasiłku przed dniem 1 stycznia, zasiłek będzie naliczany z kwotą 0 za nieprzerwany okres niezdolności do pracy w nowym roku kalendarzowym, nawet jeżeli od dnia 1 stycznia płatnik składek jest zobowiązany do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym. W przypadku zmiany rodzaju pobieranego zasiłku po 1 stycznia zasiłek będzie wypłacany przez płatnika i będzie naliczany z kwotą.
- Wakacje składkowe właściciela. Uniemożliwiono ustawienie na formularzu właściciela okresu zwolnienia z opłacania składek ZUS wcześniejszego okresu niż grudzień 2024 .
- Pracownicze Plany Kapitałowe. Usunięto z listy instytucji PPK Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Allianz Polska S.A. (d. Aviva).
- Wydruk Karta urlopowa (sPrint). Dodano wydruk sPrint Karta urlopowa.
- Wydruk Skierowanie na badania. Dodano informację o kodzie pocztowym w adresie pracownika.
Poprawiono
- Deklaracja PIT 11. Jeżeli na formularzu pracownika był zaznaczony parametr: NIP zamiast PESEL na deklaracji PIT, a NIP nie był uzupełniony to podczas naliczania deklaracji PIT- 11 wyświetlał się komunikat. Działanie poprawiono.
- Pakiet mobilności. W niektórych przypadkach, gdy pracownik miał wypłacane elementy nieoskładkowane niepoprawnie naliczała się podstawa składki PPK. Działanie poprawione.
- Składka zdrowotna. W wynagrodzeniu naliczonym po zwolnieniu pracownika przy zaznaczonym parametrze Uwzględniaj wnioski pracownika dotyczące naliczania podatku jedynie w okresie zatrudnienia przy ustalaniu zaliczki podatku na potrzeby ograniczenia składki zdrowotnej nie była uwzględniana ulga podatkowa w przypadku, gdy miał ją odliczaną w okresie zatrudnienia. Działanie poprawiono.
- Nadgodziny:
- W wynagrodzeniu nie naliczały się dopłaty za nadgodziny przypadające w pierwszym dniu pracy pracownika przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej. Działanie poprawiono.
- Przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej oraz włączonym bilansowanie w niektórych przypadkach niedogodziny nie pomniejszały dopłat do nadgodzin. Działanie poprawiono.
- W przypadku, gdy zaznaczono parametr Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej i jeśli nadgodziny odnotowano na przełomie miesiąca w wypłacie naliczała się nadmiarowa ilość dopłat do nadgodzin. Działanie poprawiono.
- Jeśli pracownik w dniu następnym po dniu, w którym był nieobecny przyszedł do pracy wcześniej niż to wynika z planu nie była kontrolowana doba pracownicza. Działanie poprawiono.
- W przypadku kontroli doby pracowniczej przy przyjściu do pracy wcześniej niż to wynikało z planu pracy w kolejnym dniu po wystąpieniu nieobecności nie naliczały się dopłaty do nadgodzin. Działanie poprawiono.
- Nadmiarowo były naliczane dopłaty do nadgodzin za nadgodziny z ostatniego dnia poprzedniego miesiąca przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej i wyłączonym bilansowaniu nadgodzin. Działanie poprawiono.
- W przypadku, gdy w danym miesiącu zaewidencjonowano nadgodziny w dni wolne/świąteczne oraz wprowadzono dni przerwy (np. Czas przerwy) to dopłata do nadgodzin 100% naliczała się za niepoprawną ilość godzin. Działanie poprawiono.
- Podstawa zasiłku chorobowego. W podstawie zasiłku chorobowego był uwzględniany zasiłek macierzyński jeżeli pracownik w miesiącu wymagającym dopełnienia miał wypłacony zasiłek macierzyński oraz wynagrodzenie z tytułu zwolnienia z powodu siły wyższej. Działanie poprawiono.
- Algorytm 12:
- W niektórych przypadkach funkcja warunkowa odwołująca się do atrybutu nie zwracała prawidłowej wartości. Działanie poprawiono.
- Przy zaznaczonym parametrze: Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej funkcja Nadgodz (OkresBieżący) zwracała niepoprawną ilość nadgodzin. Działanie poprawiono.
- Wakacje składkowe dla właściciela. Jeśli właściciel miał dodany zapis historyczny bez danych o zatrudnieniu i miał ustawione zwolnienie z opłacania składek ZUS, w wypłacie nie było to zwolnienie uwzględniane. Działanie poprawiono.
- PIT 8A – odsetki od pożyczek. Poprawiono naliczanie zaliczki podatku dla przychodów z tytułu odsetek od pożyczek.
- Zaliczka na PIT-4. W zaliczce na PIT-4 nie była uwzględniana zaliczka podatku od dodatków wypłacanych w walucie dla osób wykonujących pracę na podstawie umowy cywilnoprawnych oddelegowanych do pracy za granicę. Działanie poprawiono.
- Zwolnienie siła wyższa (2 dni/godz). Na oknie kalendarza (Nie)Obecności poprawiono wyświetlanie ilości dni dla nieobecności Zwolnienie siła wyższa (2dni/godz) w sekcji Nieobecności (dni).
- Plan pracy. Przywrócono możliwość seryjnego dodawania dnia wolnego oraz świątecznego dla pracowników.
- Deklaracja PPK. Umożliwiono automatyczne wykonywanie funkcji dodatkowych z poziomu formularza deklaracji PPK. Działanie poprawiono.
- Wydruk Kwitek wypłaty. W przypadku, gdy pracownik miał wypłacone wynagrodzenie opodatkowane w kwocie niższej niż suma składek społecznych finansowanych przez pracownika oraz odliczonych kosztów uzyskania na kwitku podstawa podatku była wykazywana z kwotą ujemną zamiast w kwocie 0, 00 zł. Działanie poprawiono.
- Wydruki: Zaliczka podatku na PIT – 4R wg progów/zestawienie list płac/wypłat/karta podatkowa. Na wydrukach nie były uwzględniane standardowe elementy wynagrodzenia, które mają ustawioną walutę jako ‘waluta z etatu (oddelegowani)’ np. wynagrodzenie za czas urlopu. Działanie poprawiono.
Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Zmiany
- Serwis SMS. W programie Comarch ERP Optima wprowadzone zostały nowe funkcje związane z integracją z bramką SMS:
- Obsługa polskich znaków – umożliwiono określenie, czy wiadomości SMS mają być wysyłane z polskimi znakami kodowanymi w standardzie UTF-8. Przy włączonej obsłudze polskich znaków specjalnych jedna wiadomość SMS może zawierać maksymalnie 70 znaków. Jeżeli ta obsługa zostanie wyłączona, wówczas jedna wiadomość może zawierać do 160 znaków.Obsługa polskich znaków w wiadomościach SMS działa w oparciu o dodany w Konfiguracji Firmy/ SMS/ SMS parametr Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS: Parametr jest domyślnie zaznaczony w nowych bazach oraz bazach konwertowanych z wcześniejszych wersji programu. Zaznaczenie parametru nie wpłynie na już wysłane wiadomości SMS znajdujące się w bazie przed konwersją. W przypadku wiadomości zapisanych do edycji, po konwersji bazy liczba znaków w wiadomości jest już weryfikowana według nowych zasad.Na formularzu wiadomości SMS wyświetlana liczba znaków pozostających do wpisania w ramach jednej wiadomości zależy od parametru Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS.W przypadku jego zaznaczenia pojawia się informacja o 70 znakach. Jeżeli parametr nie jest zaznaczony, wyświetlana jest informacja o 160 znakach dostępnych w ramach jednej wiadomości SMS. W przypadku wyłączonego parametru Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS znaki specjalne: '|’, '^’, '{’, ’}’, '[’, ’]’, '~’, '\’ są liczone jako 2 znaki.
- Obsługa długich wiadomości – umożliwiono wysyłanie dłuższych wiadomości SMS, składających się z większej liczby znaków niż standardowe 160 (lub 70 w przypadku stosowania polskich znaków). Na formularzu wiadomości pojawia się informacja o liczbie wiadomości SMS, które zostaną użyte do jej wysłania: Informacja o liczbie SMS wykorzystanych na wysłanie wiadomości o określonej długości, w zależności od stosowania polskich znaków, znajduje się na stronie serwisu SMS.Jeżeli w konfiguracji zaznaczony jest parametr Obsługa polskich znaków w wiadomości SMS, wówczas na formularzu SMS wpisywana treść jest ograniczana do 402 znaków. Przy wyłączonym parametrze można wysłać wiadomość składającą się maksymalnie z 918 znaków.
- Raporty bez danych wrażliwych – w przypadku SMSów wysyłanych z formularza pracownika oraz z listy pracowników poprzez opcję Wyślij hasło – SMS, jak również w przypadku SMSów wysyłanych z aplikacji Comarch HRM, w kolumnie Treść na Raporcie wysłanych wiadomości SMS nie jest wyświetlana treść wiadomości
- Formularz kontrahenta. Na formularzu kontrahenta na zakładce [Ogólne] w sekcji Dane teleadresowe dodane zostały pola Powiat oraz Gmina. Pola te korzystają z dostępnego w programie słownika miejscowości.Uzupełniając formularz z danymi adresowymi, na którym można wskazać województwo, powiat, gminę i miasto ze słownika, dostępna lista jest odpowiednio zawężana. W polu Powiat pojawia się lista powiatów zawężona do wybranego wcześniej województwa. Po wybraniu powiatu, w polu Gmina dostępne są gminy z danego powiatu, a w polach Miasto i Poczta – miejscowości z danej gminy. Po zmianie nadrzędnej jednostki administracyjnej (np. województwa), wybrane wcześniej wartości dla jednostek podrzędnych są czyszczone. Jeżeli w ramach wybranego powiatu jest tylko jedna gmina, jest ona od razu uzupełniana na formularzu. W polach Powiat, Gmina, Miasto i Poczta możliwe jest ręczne wpisanie nazwy niewystępującej w słowniku miejscowości. Pole Powiat jest automatycznie uzupełniane podczas importu danych kontrahenta z bazy REGON.Pola Powiat i Gmina są przenoszone podczas eksportu/importu danych kontrahentów z plików MS Excel.
- Formularz kontrahenta. Na formularzu kontrahenta na zakładce [Handlowe] dodany został parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT. Jest on automatycznie zaznaczany jeżeli na kontrahencie wybrano status: Osoba fizyczna. Na bazach danych konwertowanych z wcześniejszych wersji programu, kontrahenci będący osobami fizycznymi mają ten parametr zaznaczony.W przypadku zmiany statusu kontrahenta na Podmiot gospodarczy, parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT jest automatycznie odznaczany. Szczegóły dotyczące PITu kasowego opisane zostały w części księgowej ulotki. Na formularzu kontrahenta zmieniono również nazwę parametru Metoda kasowa na Metoda kasowa VAT.
- Telefon. W Kreatorze konfiguracji parametrów firmy w kroku Uzupełnij podstawowe dane Twojej firmy dodane zostało pole Telefon. Jest ono uzupełniane automatyczne jeżeli w bazie Regon numer telefonu dla podanego numeru NIP również jest uzupełniony. Pole może zostać również uzupełnione przez Użytkownika. Dane znajdujące się w tym polu są przenoszone do pola Telefon w pieczątce firmy.
- Panel Skróty. Zmieniono nazwę panelu Menu nawigacji na Skróty. W związku z tym znajdująca się w menu Widok opcja włączająca ten panel zmieniła nazwę na Pokaż skróty. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybraną pozycję na wstążce dostępna jest funkcja o nazwie Dodaj do Moje skróty.
Poprawiono
- Logowanie. Podczas logowania, jeżeli identyfikator bazy jest taki sam jak w przypadku innej bazy firmowej, program uniemożliwia zalogowanie do takiej bazy wyświetlając komunikat: Nie można zalogować się do wybranej firmy. Wystąpiła duplikacja identyfikatora bazy danych. Odłącz bazę danych od systemu i podłącz ją ponownie lub skontaktuj się z administratorem systemu.
- Wysyłka plików JPK. Umożliwiono wysyłkę plików JPK w przypadku włączonego parametru Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej.
Kasa/Bank
Nowości
- Usługa Comarch OCR dla wyciągów bankowych. Umożliwiono odczytanie zdjęć, skanów i plików PDF zawierających wyciągi bankowe. Import i automatyczne rozliczenie wyciągów bankowych dostępny jest z poziomu listy zapisów bankowych. Funkcjonalność została szczegółowo opisana w artykule Usługa OCR w Comarch ERP Optima.
- Lista zapisów kasowych\bankowych. Na liście zapisów kasowych\bankowych wprowadzono podgląd pliku/skanu. Podgląd pojawia się po wskazaniu raportu bankowego, który powiązany jest z dokumentami OBD. Okno podglądu pliku można zamknąć, ponowne jego otwarcie możliwe jest po naciśnięciu przycisku Podgląd dokumentu z biblioteki .
Księgowość
Nowości
- Środki trwałe / Wartości niematerialne i prawne. Wprowadzono zmiany na kartach środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych potrzebne do prawidłowego sporządzenia pliku JPK_ST_KR. Zmiany związane są z historycznością, reklasyfikacją środków trwałych, a także generowaniem odpisów NKUP na dokumentach amortyzacji.Zapisy historyczne środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnychWprowadzono zapisy historyczne dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które swoim zakresem obejmują stawkę amortyzacji (bilansową i kosztową), częstotliwość odpisu amortyzacyjnego oraz symbol KŚT (definiowany tylko w przypadku środków trwałych).Na liście środków trwałych/ WNiP, w pasku narzędziowym dodano nową ikonę Zapisy historyczne.
Po wybraniu z listy środka trwałego lub WNiP i kliknięciu ikony Zapisy historyczne zostaje otwarta lista zapisów dla danego środka trwałego / WNiP. Na oknie listy zapisów historycznych prezentowane są następujące kolumny:
- Okres od (pole uzupełnione automatycznie na podstawie daty wpisu do ewidencji środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych),
- Okres do,
- Częstotliwość,
- KŚT (kolumna niewidoczna dla wartości niematerialnych i prawnych)
- Stawka (wysokość stawki amortyzacji bilansowej),
- Stawka K (wysokość stawki amortyzacji kosztowej)
PrzykładŚrodek trwały ZESTAW KOMPUTEROWY posiada następujące zapisy historyczne:- od 01.01.2024 do 30.04.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.05.2024 do 31.07.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.08.2024 do 31.10.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.11.2024 (stawka amortyzacji: 20%)
- od 01.01.2024 do 30.04.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.05.2024 do 31.07.2024 (stawka amortyzacji: 17%)
- od 01.08.2024 do 31.10.2024 (stawka amortyzacji: 17%)
- od 01.11.2024 (stawka amortyzacji: 20%)
PrzykładWartość niematerialna i prawna LICENCJA NA PROGRAM KOMPUTEROWY posiada następujące zapisy historyczne:- od 01.01.2024 do 30.04.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.05.2024 do 31.07.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.08.2024 do 31.10.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.11.2024 (stawka amortyzacji: 20%)
- od 01.01.2024 do 31.03.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.04.2024 do 30.04.2024 (stawka amortyzacji: 17%)
- od 01.05.2024 do 31.07.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.08.2024 do 31.10.2024 (stawka amortyzacji: 15%)
- od 01.11.2024 (stawka amortyzacji: 20%)
Reklasyfikacja środka trwałego Na karcie środka trwałego zmieniono nazwę zakładki [Osoby i miejsca] na [Osoby, miejsca i reklasyfikacja]. W zakładce wprowadzony został nowy obszar Reklasyfikacja, w którym istnieje możliwość podania miesiąca i roku, w którym nastąpiła reklasyfikacja. W sekcji Reklasyfikacja znajdują się następujące ikony: Ikona Dodaj lub <INSERT>, powoduje otwarcie okna, w którym należy podać miesiąc i rok, w którym nastąpiła reklasyfikacja. Domyślnie sugerowaną datą jest miesiąc i rok pobrany z zakładki Narzędzia / Data bieżąca. Ikona Otwórz lub <ENTER>, umożliwia podgląd istniejącego zapisu oraz jego modyfikację. Taki sam efekt można uzyskać poprzez dwukrotne kliknięcie w wybrany zapis. Ikona Usuń lub <DELETE> powoduje skasowanie wiersza z Tabeli. Wprowadzone zmiany związane z reklasyfikacją nie są widoczne na kartach wartości niematerialnych i prawych. Dla środków trwałych z zaznaczonym parametrem W budowie, sekcja Reklasyfikacja została ukryta. Środki trwałe W budowie nie mają zapisów historycznych, dopóki nie zostaną przyjęte do ewidencji. Amortyzacja Na zakładce [Amortyzacja] wprowadzono nowy parametr Generuj odpisy NKUP. Parametr jest widoczny tylko w przypadku zaznaczenia opcji Różna amortyzacja bilansowa i kosztowa. Zaznaczenie parametru Generuj odpisy NKUP powoduje automatyczne wyliczenie wartości w polach Stanowiąca KUP oraz Niestanowiąca KUP na dokumencie amortyzacji:PrzykładŚrodek trwały WÓZEK WIDŁOWY posiada jeden zapis historyczny odpowiadający dacie przyjęcia do ewidencji:- od 05.02.2024 (stawka amortyzacji 14%)
- Amortyzacja stanowiąca KUP- domyślnie jest równa wartości amortyzacji kosztowej
- Amortyzacja niestanowiąca KUP- jest wyliczana na podstawie różnicy pomiędzy amortyzacją bilansową, a amortyzacją kosztową.
- Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31), PIT-36L(20) oraz PIT-37(30) z załącznikiem PIT/O(29) na formularzu obowiązującym za rok 2024 wraz z wydrukiem w formacie sPrint. Umożliwiono wysyłkę deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31) oraz PIT-36L(20) do systemu e-Deklaracje. W przypadku deklaracji PIT-37(30) wysyłka deklaracji zostanie udostępniona w terminie późniejszym.Podczas dodawania deklaracji PIT-28(26), PIT-36(31), PIT-36L(20) domyślnie ustawiany jest bieżący z możliwością jego zmiany. Jeżeli wybrany zostanie rok 2022 lub wcześniejszy to pojawia się ostrzeżenie informujące, o tym, że formularz służy do rozliczenia dochodów za rok 2023.Załącznik PIT/O (29)Na załączniku PIT/O (29) dodano nowe pole 49, które należy zaznaczyć w przypadku, gdy w części
C. Odliczenia do podatku, w polu 48. Liczba dzieci wpisano jedno dziecko, a dziecko to ma orzeczoną niepełnosprawność.Dodatkowo w załączniku PIT/O(29) zwiększono następujące limity:
- w poz. Wpłaty na IKZE (art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy) do kwoty 14 083,20 zł
- w poz. Wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów/akcji (art. 26hc ustawy) do kwoty 25 000 zł
- w poz. Ulga abolicyjna (art. 27g ustawy) do kwoty 1 360 zł
UwagaNa dzień udostępnienia wersji 2025.1.1 programu Comarch ERP Optima nie pojawiła się broszura informacyjna do załącznika PIT/O za rok 2024.W związku z tym po przeliczeniu deklaracji PIT-28(26), PIT-36(31) lub PIT-36L(20) z załącznikiem PIT/O(29) użytkownik powinien zweryfikować poprawność wyliczeń i dokonać ewentualnych modyfikacji wyliczonych kwot.UwagaJeżeli w wersji programu 2025.0.1 lub wcześniejszej użytkownik dodał deklarację PIT-37(30) za rok 2024 wraz z załącznikiem PIT/O(28), to po aktualizacji programu do wersji 2025.1.1 należy usunąć załącznik PIT/O(28) i dodać go na nowo. Zostanie wtedy dodany załącznik PIT/O w wersji 29, obowiązującej za rok 2024. - Kasowy PIT. Wprowadzono zmiany dostosowujące program do wyliczenia zaliczki na PIT według tzw. metody kasowej, czyli zgodnej z faktyczną zapłatą.Od 2025 roku Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić tzw. Kasowy PIT. Będą mogli go stosować podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą, którzy będą opłacać podatek dochodowy:
- według skali podatkowej (art. 27 ustawy PIT),
- IP BOX (art. 30ca ustawy PIT),
- podatek liniowy (art. 30c ustawy PIT)
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (rozdział 2 ustawy o ryczałcie).
Parametr Kasowy PIT:
- Jest widoczny na dokumentach w rejestrze vat sprzedaży i zakupu z datą wystawienia zawierającą się w okresie obowiązywania kasowego PIT zgodnie z ustawieniem parametru Rozliczanie PIT metodą w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe.
- Jest widoczny niezależnie od rodzaju transakcji wskazanego na dokumencie na zakładce [Kontrahent].
- Jest widoczny na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży w przypadku firmy z ustawionym rodzajem księgowości Księga podatkowa lub Ewidencja ryczałtowa.
- Jest widoczny na dokumencie w rejestrze VAT zakupu w przypadku firmy z ustawionym rodzajem księgowości Księga podatkowa.
- Jest domyślnie zaznaczony na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży wprowadzonym ręcznie i przeniesionym z listy faktur z modułu Handel jeżeli na karcie kontrahenta parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT nie jest zaznaczony.
- Nie jest domyślnie zaznaczony na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży wprowadzonym ręcznie i przeniesionym z listy faktur z modułu Handel jeżeli na karcie kontrahenta parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT jest zaznaczony.
- Dla paragonów przeniesionych z modułu Handel parametr nie jest domyślnie zaznaczony.
- Dla dokumentów w rejestrze VAT sprzedaży zaimportowanych za pomocą pracy rozproszonej, za pomocą usługi Comarch OCR, z pliku VAT_R oraz z pliku JPK_V7 parametr zostanie domyślnie zaznaczony jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe wybrano metodę kasową rozliczania PIT oraz jeżeli na karcie kontrahenta nie zaznaczono parametru Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT.
- Dla dokumentów w rejestrze VAT zakupu zaimportowanych za pomocą pracy rozproszonej, za pomocą usługi Comarch OCR, z pliku VAT_R oraz z pliku JPK_V7 parametr zostanie domyślnie zaznaczony jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe wybrano metodę kasową rozliczania PIT oraz jeżeli jako rodzaj księgowości została ustawiona Księga podatkowa.
- Dla dokumentów w rejestrze VAT zakupu przeniesionych z modułu Handel oraz dodanych ręcznie parametr jest domyślnie zaznaczony.
- Parametr można zaznaczyć i odznaczyć ręcznie.
Parametr Kasowy PIT:
- Jest widoczny na dokumentach w ewidencji dodatkowej sprzedaży i zakupu z datą wystawienia zawierającą się w okresie obowiązywania kasowego PIT zgodnie z ustawieniem parametru Rozliczanie PIT metodą w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe, bez względu na zaznaczenie parametru Uwzględniaj domyślnie dokumenty z ewidencji dodatkowej.
- Jest widoczny na dokumencie w ewidencji dodatkowej przychodów w przypadku firmy z ustawionym rodzajem księgowości Księga podatkowa lub Ewidencja ryczałtowa.
- Jest widoczny na dokumencie w ewidencji dodatkowej kosztów w przypadku firmy z ustawionym rodzajem księgowości Księga podatkowa.
- Nie jest widoczny na dokumencie w ewidencji dodatkowej przychodów i kosztów jeżeli na dokumencie został odznaczony parametr Generowanie płatności.
- Jest domyślnie zaznaczony jeżeli na karcie kontrahenta nie jest zaznaczony parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT i jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe jest zaznaczony parametr Uwzględniaj domyślnie dokumenty z ewidencji dodatkowej.
- Nie jest domyślnie zaznaczony jeżeli na karcie kontrahenta jest zaznaczony parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT i jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe zaznaczony jest parametr Uwzględniaj domyślnie dokumenty z ewidencji dodatkowej.
- Nie jest domyślnie zaznaczony jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe odznaczony jest parametr Uwzględniaj domyślnie dokumenty z ewidencji dodatkowej.
- Dla faktur zakupu przeniesionych do rejestru VAT dla firmy z rodzajem księgowości Księga podatkowa parametr Kasowy PIT będzie domyślnie zaznaczony.
- Dla faktur zakupu przeniesionych do rejestru VAT dla firmy z rodzajem księgowości Ewidencja ryczałtowa parametru Kasowy PIT nie ma na dokumencie.
- Dla faktur sprzedaży przeniesionych do rejestru VAT w przypadku firmy z rodzajem księgowości Księga podatkowa i Ewidencja ryczałtowa parametr Kasowy PIT będzie domyślnie zaznaczony na dokumentach z kontrahentem, na karcie którego nie jest zaznaczony parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT. Jeżeli na karcie kontrahenta będzie zaznaczony parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT, to w rejestrze VAT parametr Kasowy PIT nie będzie zaznaczony.
- Dla paragonów przeniesionych do rejestru VAT dla firmy z ustawionym rodzajem księgowości Księga podatkowa lub Ewidencja ryczałtowa parametr Kasowy PIT nie będzie domyślnie zaznaczony. W przypadku paragonów na kwotę poniżej 450 i z numerem NIP oraz niekwalifikujących się jako faktury użytkownik we własnym zakresie powinien przenosić pojedyncze paragony do rejestrów VAT i zaznaczać na nich parametr Kasowy PIT.
- Dokument – w przypadku gałęzi głównej jest to numer dokumentu z rejestru VAT sprzedaży lub z rejestru VAT zakupu lub z ewidencji dodatkowej przychodów lub z ewidencji dodatkowej kosztów, w przypadku gałęzi podrzędnych są to numery dokumentów rozliczających,
- Data wystawienia,
- Kwota– w przypadku gałęzi głównej kwota należności lub zobowiązania wynikająca z faktury, w gałęziach podrzędnych kwota rozliczenia,
- Data rozliczenia – data uregulowania należności lub zobowiązania.
Na liście dostępne są filtry:
- Kasowy PIT za okres – filtr pozwala wyfiltrować dokumenty według daty rozliczenia,
- Data wystawienia,
- Dokumenty źródłowe: Przychodowe oraz Rozchodowe – filtr widoczny jeżeli jako rodzaj księgowości wskazana jest Księga podatkowa..
Z poziomu listy Ewidencji kasowego PIT dostępny jest wydruk faktur przychodowych rozliczanych kasowym PIT Ewidencja kasowego PIT/ Ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową PIT. Wydruk jest dostępny jeżeli w filtrze pod listą dla parametru Dokumenty źródłowe zaznaczona jest opcja Przychodowe.
Rozliczenie kasowego PIT Z poziomu listy Ewidencji kasowego PIT w pasku głównym dostępny jest przycisk Rozliczenie kasowego PIT . Po podświetleniu pozycji na liście i naciśnięciu przycisku Rozliczenie kasowego PIT zostaje otworzone okno, na którym znajduje się informacja o miesiącu i roku zakwalifikowania dokumentu do kasowego PIT oraz kwota rozliczenia.UwagaW przyszłych wersjach programu Comarch ERP Optima zostanie udostępniona funkcjonalność księgowania rozliczeń danej faktury z poziomu Ewidencji kasowego PIT do Księgi podatkowej i Ewidencji ryczałtowej.W przypadku gdy dokument w rejestrze vat sprzedaży lub ewidencji dodatkowej przychodów będzie nierozliczony lub rozliczony częściowo, to na oknie Rozliczenie kasowego PIT pojawi się wpis z rokiem i miesiącem na 2 lata do przodu od daty wystawienia dokumentu.
PrzykładFaktura sprzedaży wystawiona w styczniu 2025 roku, zakwalifikowana do kasowego PIT i niezapłacona. Po wejściu na okno Rozliczenie kasowego PIT pojawi się pozycja z rokiem 2027, miesiącem styczniem i kwotą z dokumentu oraz odpowiednią kolumną do księgowania pobraną z dokumentu.W przypadku nierozliczonego dokumentu z rejestru VAT zakupu i ewidencji dodatkowej kosztów na liście nie pojawia się wpis z rokiem i miesiącem na 2 lata do przodu od daty wystawienia dokumentu na oknie Rozliczenie kasowego PIT.
Rozliczenie kasowego PIT dla rejestru VAT sprzedaży
Jeżeli na liście Ewidencji kasowego PIT jest zaznaczona faktura z rejestru VAT sprzedaży lub są zaznaczone rozliczenia faktury, to po naciśnięciu w menu górnym przycisku Rozliczenie kasowego PIT zostaje otworzone okno Kwoty do rozliczenia PIT.
W przypadku gdy jako rodzaj księgowości ustawiona jest Księga podatkowa, to na oknie będą widoczne następujące kolumny: Rok, Miesiąc, Data rozliczenia, Kategoria, Stawka, Netto, VAT, Kolumna. W kolumnie Rok i Miesiąc znajdują się informacje o roku i miesiącu z daty rozliczenia. W kolumnach Stawka, Netto i VAT znajdują się proporcjonalnie wyliczone kwoty wynikające z rozliczenia. W kolumnie Kolumna jest wyświetlana kolumna do księgowania pobierana z pozycji dokumentu w rejestrze VAT.W przypadku gdy na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży znajduje się kilka pozycji i każda pozycja ma inną stawkę VAT lub inną kategorię lub inną kolumnę do księgowania, to tyle samo pozycji będzie widoczne na oknie Rozliczenie kasowego PIT.
PrzykładFaktura sprzedaży na kwotę 123,00 brutto płatna przelewem z jedną pozycją. Data wystawienia 10.01.2025 Faktura niezapłacona. Pozycja wynika z domyślnego uwzględnienia faktury w kasowym PIT. W kolumnie Data rozliczenia jako data podpowiada się dwa lata od daty wystawienia faktury. 20.01.2025 nastąpiła zaplata za fakturę na kwotę 50PLN Pierwsza pozycja wynika z rozliczenia faktury na kwotę 50,00 PLN, które nastąpiło 20.01.2025.Druga pozycja wynika z domyślnego uwzględnienia faktury w kasowym PIT. W kolumnie Data rozliczenia jako data podpowiada się dwa lata od daty wystawienia faktury.
W przypadku gdy jako rodzaj księgowości ustawiona jest ewidencja ryczałtowa mechanizm będzie działał analogicznie jak dla księgi podatkowej, tylko różnica będzie w kolumnie do księgowania.
Rozliczenie kasowego PIT dla rejestru VAT zakupu
Jeśli na liście Ewidencji kasowego PIT zaznaczona faktura z rejestru VAT zakupu lub jej rozliczenia to po wyborze w menu górnym Rozliczenie kasowego PIT zostaje otworzone okno Kwoty do rozliczenia PIT.
Na oknie będą widoczne następujące kolumny: Rok, Miesiąc, Data rozliczenia, Kategoria, Stawka, Netto, VAT, Kolumna. W kolumnie Rok i Miesiąc znajdują się informacje o roku i miesiąc z daty rozliczenia. W kolumnach Stawka, Netto i VAT znajdują się proporcjonalnie wyliczone kwoty. W kolumnie Kolumna jest wyświetlana kolumna do księgowania pobierana z pozycji dokumentu rejestru VAT. W kolumnie Kolumna będzie się wyświetlać kolumna do księgowania pobierana z pozycji dokumentu w rejestrze VAT.
W przypadku gdy na dokumencie w rejestrze VAT zakupu znajduje się kilka pozycji i każda pozycja ma inną stawkę VAT lub inną kategorię lub inną kolumnę do księgowania, to tyle samo pozycji będzie widoczne na oknie Rozliczenie kasowego PIT.
W przypadku gdy jako rodzaj księgowości została ustawiona ewidencja ryczałtowa, to na dokumencie w rejestrze VAT zakupu nie ma znacznika Kasowy PIT. Dokumenty kosztowe nie są widoczne na liście dokumentów w Ewidencji kasowego PIT. Rozliczenie kasowego PIT dla dokumentu ewidencji dodatkowej przychodów Jeśli na liście Ewidencji kasowego PIT jest zaznaczony dokument z ewidencji dodatkowej przychodów lub są zaznaczone rozliczenia dokumentu, to po naciśnięciu w menu górnym przycisku Rozliczenie kasowego PIT zostaje otworzone okno Kwoty do rozliczenia PIT. W przypadku dokumentów z ewidencji dodatkowej na liście Kwoty do rozliczenia PIT przenoszona jest kwota z dokumentu. Kwota nie jest pobierana z kwot dodatkowych uzupełnionych na dokumencie. W przypadku gdy jako rodzaj księgowości ustawiona jest Księga podatkowa, to w oknie będą widoczne następujące kolumny: Rok, Miesiąc, Data rozliczenia, Kategoria, Kwota. W kolumnie Rok i Miesiąc znajdują się informacje o roku i miesiącu z daty rozliczenia. W kolumnach będą się pokazywać kwoty odpowiednio i proporcjonalnie wyliczone kwoty wynikające z rozliczenia.PrzykładFaktura zakupu na 123,00 brutto płatna przelewem z jedną pozycją. Data wystawienia 10.01.2025 Faktura niezapłacona. W przypadku faktur zakupu pozycja niezapłacona nie pojawia się na liście z datą 2 lata do przodu od daty wystawienia dokumentu (tak jak w przypadku faktur sprzedaży). 20.01.2025 nastąpiła zapłata za fakturę na kwotę 50PLN Pozycja wynika z rozliczenia faktury na kwotę 50,00 PLN, które nastąpiło 20.01.2025.PrzykładDokument w ewidencji dodatkowej przychodów na kwotę 1000 PLN płatny przelewem z jedną pozycją. Data wystawienia 01.01.2025 Dokument z ewidencji dodatkowej przychodów niezapłacony. 10.01.2025 nastąpiła zapłata za dokument w ewidencji dodatkowej przychodów na kwotę 100PLN. Pierwsza pozycja wynika z rozliczenia dokumentu z ewidencji dodatkowej przychodów na kwotę 100,00 PLN, które nastąpiło 10.01.2025. Druga pozycja wynika z domyślnego uwzględnienia dokumentu w kasowym PIT. W kolumnie Data rozliczenia jako data podpowiada się dwa lata od daty wystawienia dokumentu.W przypadku gdy jako rodzaj księgowości ustawiona jest ewidencja ryczałtowa mechanizm będzie działał analogicznie jak dla księgi podatkowej.
Rozliczenie kasowego PIT dla dokumentu ewidencji dodatkowej kosztów
Jeśli na liście Ewidencji kasowego PIT zostanie zaznaczony dokument z ewidencji dodatkowej kosztów lub jego rozliczenia to po wyborze w menu górnym Rozliczenie kasowego PIT zostaje otworzone okno Kwoty do rozliczenia PIT.
W przypadku dokumentów z ewidencji dodatkowej na liście Kwoty do rozliczenia PIT przenoszona jest kwota z dokumentu. Kwota nie jest pobierana z kwot dodatkowych uzupełnionych na dokumencie.
W przypadku gdy jako rodzaj księgowości ustawiona jest Księga podatkowa, to w oknie będą widoczne następujące kolumny: Rok, Miesiąc, Data rozliczenia, Kategoria, Kwota. W kolumnie Rok i Miesiąc znajdują się informacje o roku i miesiącu z daty rozliczenia. W kolumnach będą się pokazywać kwoty odpowiednio i proporcjonalnie wyliczone kwoty wynikające z rozliczenia.
W przypadku gdy jako rodzaj księgowości została ustawiona ewidencja ryczałtowa, to na dokumencie ewidencji dodatkowej kosztów nie ma znacznika Kasowy PIT. Dokumenty kosztowe nie są widoczne na liście dokumentów w Ewidencji kasowego PIT.
Praca rozproszona Podczas eksportu i importu kontrahentów za pomocą pracy rozproszonej przenoszona jest informacja o ustawieniu parametru Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT na karcie kontrahenta. W pliku XML została dodana pozycja NIE_UWZGLEDNIAJ_KASOWY_PIT. Jeżeli parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT na karcie kontrahenta jest zaznaczony, to w pliku XML dla pozycji NIE_UWZGLEDNIAJ_KASOWY_PIT jest przyjmowana wartość Tak, jeżeli parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT jest odznaczony na karcie kontrahenta, to jest przyjmowana wartość Nie.PrzykładDokument w ewidencji dodatkowej kosztów na 500,00 brutto płatny przelewem z jedną pozycją. Data wystawienia 12.01.2025 W przypadku dokumentu w ewidencji dodatkowej kosztów pozycja niezapłacona nie pojawia się na liście z datą 2 lata do przodu od daty wystawienia dokumentu (tak jak w przypadku dokumentu w ewidencji dodatkowej przychodów) 22.01.2025 nastąpiła zapłata za dokument w ewidencji dodatkowej kosztów na kwotę 150PLN Pozycja wynika z rozliczenia dokumentu w ewidencji dodatkowej kosztów na kwotę 150,00 PLN, które nastąpiło 22.01.2025.Eksport między bazami
Podczas przenoszenia kontrahentów między bazami danych przenoszona jest informacja o ustawieniu parametru Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT.
- Status zamknięcia miesiąca i liczba otrzymanych dokumentów w panelu Informacje o firmie. Udostępniono biurom rachunkowym w panelu Informacje o firmie możliwość podglądu informacji o liczbie otrzymanych dokumentów od ich Klientów. Wprowadzono możliwość podglądu oraz zmiany statusu zamknięcia miesiąca u Klientów korzystających z programu Comarch ERP XT oraz Comarch Moje BR.Funkcjonalność dostępna jest dla biur rachunkowych, które mają skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów z Klientem.Na karcie operatora, na zakładce [Informacje o firmie] jest możliwość zadeklarowania, jakie dane wyświetlane będą w oknie.Informacje o statusie miesiąca i liczbie otrzymanych dokumentów będą widoczne dla operatora, który na swojej karcie, na zakładce [Informacje o firmie] w gałęzi Biuro rachunkowe ma zaznaczone następujące pozycje:
- Status miesiąca firmy,
- Status miesiąca u klientów,
- Dokumenty otrzymane od klientów.
Status miesiąca na zakładce [Bieżące] w bazie Klienta biura rachunkowego
W bazie Klienta biura rachunkowego na oknie Informacje o firmie, na zakładce [Bieżące] dodano sekcję Status miesiąca. W sekcji Status miesiąca znajduje się:
- Informacja o statusie miesiąca poprzedniego w stosunku do daty bieżącej systemowej,
- Informacja o liczbie przesłanych dokumentów do biura.
- Dokumenty otrzymane od klientów,
- Status miesiąca u klientów.
- Ostatnie 7 dni (liczba dokumentów dodanych w przeciągu 7 dni)
- Bieżący miesiąc (liczba dokumentów dodanych od początku bieżącego miesiąca do obecnego dnia włącznie).
Po naciśnięciu przycisku Pokaż otwiera się okno Dokumenty otrzymane od klientów, na którym znajdują się następujące kolumny:
- Firma – nazwa bazy danych,
- Nazwa firmy – pobierana z najnowszej pieczątki firmy,
- Typ dokumentów,
- Ilość dokumentów,
- Data otrzymania dokumentów.
- Firma – nazwa bazy,
- Nazwa firmy – pobierana z najnowszej pieczątki firmy
- Status miesiąca,
- Data zamknięcia.
- Firma – nazwa bazy,
- Nazwa firmy – pobierana najnowszej z pieczątki firmy,
- Status miesiąca.
Zmiany
- Wydruki sPrint. Dostępne dotychczas wydruki zastąpiono wydrukami w formacie sPrint dla:
- deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31), PIT-36L(20), PIT-37(30) z załącznikami za rok 2024 (Formularz deklaracji sPrint / Deklaracja z załącznikami)
- urzędowego poświadczenia odbioru sPrint dla deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31), PIT-36L(20), PIT-37(30) za rok 2024 (Urzędowe poświadczenie odbioru sPrint/ Formularz UPO)
Poprawiono
- Rejestry VAT zakupu. Poprawiono wydruk Rejestry VAT (sPrint) / Wydruk pełny – wszystkie stawki, generowany z poziomu rejestru VAT zakupu, zakładka [ Do VAT/JPK_V7].
- Kwoty dodatkowe. Podczas wprowadzania kont walutowych na oknie Kwot dodatkowych ręcznie lub za pomocą szablonu dekretacji podstawiała się waluta PLN. Działanie poprawiono.
- JPK_V7. Jeżeli korekta dokumentu wewnętrznego sprzedaży została wygenerowana w module Handel, a następnie przeniesiona do Rejestrów VAT, to do pliku JPK_V7 nie przenosił się numer dokumentu. Działanie poprawiono.
- Ewidencja wyposażenia. Poprawiono wydruk etykiet ( Etykiety / Wzór 1 105 x 37 mm).
- Księgowość. Poprawiono widoczność pola wyszukiwania na zapisie księgowym.
- Operacje wielofirmowe. Wartość atrybutu ZUS DRA do policz. W przypadku, gdy w danej firmie we wskazanym okresie tylko jeden pracownik podlegał ubezpieczeniu wartość atrybutu ZUS DRA do policz. wykazywała nieprawidłową wartość. Działanie poprawiono.
Handel
Nowości
- Informacje o firmie - Paragony. Na zakładce [Handel] pod sekcją Faktury sprzedaży, dodano sekcję Paragony. Sekcja Paragony zawiera analogiczne opcje jak sekcja Faktury sprzedaży:
- opis: Paragony,
- wartość paragonów,
- przycisk Pokaż otwierający listę paragonów.
- paragony, które nie zostały przekształcone do faktury sprzedaży,
- paragony częściowo przekształcone do faktury sprzedaży (uwzględniana jest tylko wartości pozycji, które nie zostały przeniesione na fakturę sprzedaży).
PrzykładWystawiono paragon PA/2/2024 z dwoma pozycjami: T1 o wartości 3 PLN, T2 o wartości 6 PLN. Po przekształceniu paragonu do faktury sprzedaży tylko pozycji T2, na oknie Informacje o firmie wartości zostaną zaktualizowane w następujący sposób: Faktury: 6 PLN Paragony: 3 PLN Po kliknięciu Pokaż : Paragon PA/2/2024 nie pojawi się na liście, ponieważ został częściowo przekształcony.UwagaCzęściowe przekształcenie paragonów do faktury może powodować niezgodność między wartością paragonów widoczną w oknie Informacje o firmie, a wartością paragonów na liście paragonów po kliknięciu Pokaż. - sPrint. Dodano nowe wydruki inwentaryzacyjne:
-
- Dla formularza arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Listy inwentaryzacyjne (sPrint)/ Wzór standard, Podkładka inwentaryzacyjna oraz Różnice inwentaryzacyjne
- Dla listy arkuszy inwentaryzacyjnych udostępniono wydruk Lista dok. Inwentaryzacyjnych (sPrint)/ Wzór Standard
- Dla formularza pomocniczego arkusza inwentaryzacyjnego udostępniono wydruk Arkusz inwentaryzacji (sPrint)/ Wzór standard
Zmiany
- Wiązanie FZ z PZ. Funkcjonalność wiązania dokumentów została rozszerzona poprzez umożliwienie powiązania FZ zapisanej do bufora z zatwierdzonymi dokumentami PZ o statusie ZD. Powiązanie to można zrealizować zarówno za pomocą automatycznego wiązania, jak i za pomocą kreatora powiązania. Nie ma możliwości wiązania dokumentu PZ, jeśli został przekształcony z zamówienia u dostawcy, które posiada powiązaną fakturę zakupu lub fakturę zaliczkową zakupu. Dodatkowo, w przypadku pustego okna kreatora powiązań, wprowadzono nową grafikę.
- Informacje o firmie. Faktury sprzedaży na dziś, Paragony na dziś, Faktury zakupu na dziś teraz wyświetlają wartości brutto. Wcześniej prezentowane były wartości netto.
W zależności od ustawień na karcie operatora, zmienia się sposób prezentacji nazw sekcji:
- Jeśli wybrane są zarówno faktury, jak i paragony, nazwa brzmi: Faktury i paragony wystawione dzisiaj.
- Jeśli wybrane są tylko faktury: Faktury wystawione dzisiaj.
- Jeśli wybrane są tylko paragony: Paragony wystawione dzisiaj.
- Nazwy parametrów na formularzu operatora. Na formularzu operatora, na zakładce [Parametry] w podzakładce [Handel, Serwis] zmienione zostały nazwy parametrów:
- Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie na trwałe
- Kontrola płatności na dokumentach przy zapisie do bufora
- Kontrola płatności na dokumentach WZ, RO, FPF
- Zapis dokumentów na trwałe powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
- Zapis dokumentów do bufora powyżej limitu kredytu lub przeterminowanych płatności
- Weryfikuj płatności na dokumentach WZ, RO, FPF
Poprawiono
- Usługa złożona - kraj pochodzenia. Jeśli na fakturze sprzedaży dla kontrahenta wewnątrzunijnego, znajduje się usługa złożona, której składnik receptury posiada określony kod kraju pochodzenia, wówczas jest on przenoszony na dokument RW, na formularz pozycji dokumentu.
- Zerowa ilość na korekcie ilości. Uniemożliwiono zapis korekty ilości dokumentu WZ, jeśli ilość na pozycji dokumentu jest zerowa.
- Blokada dla formularza BZM. Poprawiono działanie blokady Formularz bilansu zamknięcia stanów magazynowych dostępnej na formularzu operatora na zakładce [Blokady].
- Tłumaczenie na język angielski na ZD. Na dokumencie zamówienia u dostawcy uzupełniono tłumaczenia w angielskim interfejsie.
- Comarch EDI - kod promocji. Na formularzu rezerwacji odbiorcy powstałej po imporcie dokumentu w formacie Comarch EDI, gdzie w pliku sekcja PromotionReference nie była uzupełniona, w polu Opis/Atrybuty na zakładce [Dodatkowe] nie jest dodawana fraza: Kod promocji.
- Wydruk Spis z natury z podziałem na dostawy – cechy dostaw. Dla towarów posiadających więcej niż cztery cechy dostaw poprawiono prezentację ich wartości na wydruku Spis z natury z podziałem na dostawy/ Z podziałem na dostawy - Cechy dostaw, dostępnym z poziomu listy zasobów.
Instalacja i reinstalacja systemu
Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2025.1.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.
Reinstalacja do najnowszej wersji 2025.1.1 jest możliwa z wersji 2020. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2020, a dopiero następnie wersję 2025.1.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2025.1.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2016. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2014, 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2025.1.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.
Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2025.1.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Comarch e-Sklep | Najnowsza | |
Comarch e-Sale | Najnowsza | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2025.0 lub wyższy | |
Comarch PPK | 2024.2 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2024.0 lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2024.5 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.0.0 | |
Comarch DMS | 2024.3, 2024.2 lub 2024.1 |
CRM i Serwis
CRM
Poprawiono
- Oferta handlowa w walucie. Poprawiono wartości prezentowane na podglądzie wydruku oferty handlowej w walucie obcej, na której edytowany był kurs waluty.
- Oferta handlowa – szablon zapisany do pliku. Poprawiono wyświetlanie danych na szablonie oferty otworzonym z zapisanego wcześniej lokalnie pliku.
Serwis
Poprawiono
- Formularz zlecenia serwisowego – dokumenty powiązane. Na formularzu zlecenia serwisowego, na zakładce [Dokumenty] w sekcji Dokumenty powiązane, na liście wyboru dokumentów powiązanych zmieniona została nazwa Bilans otwarcia magazynu na Bilans otwarcia i zamknięcia magazynu.