Płace i Kadry
Nowości
- Wskaźniki
Konfiguracja/Program/Płace/Podstawa składek ZUS
Wartości obowiązujące od 01.01.2025:
- roczna podstawa składek: 260 190 zł
- dochód deklarowany (składki społeczne): 5 203,80 zł
- maksymalna podstawa składki chorobowej dobrowolnej: 21 682,50 zł
- minimalna podstawa składek ZUS dla oddelegowanych: 8 673 zł
- wskaźnik waloryzacji zasiłków chorobowych: 100,20%
- wskaźnik ekwiwalentu: 20,83
- wskaźnik ekwiwalentu: 20,75
- maksymalna podstawa składek emerytalno-rentowych: 5 203,80 zł.
- Deklaracje podatkowe. Umożliwiono wysyłkę deklaracji IFT-1/1R(17) na formularzu obowiązującym za rok 2024 do systemu e-Deklaracje.
- Deklaracje PFRON. Umożliwiono naliczenie deklaracji INF-D-P w wersji 10 za okres od lipca 2024 roku.
- Składka zdrowotna właściciela. Dostosowano program do zmian w wyliczaniu składki zdrowotnej dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
- opodatkowanie na zasadach ogólnych (skala podatkowa lub podatek liniowy) – dla wypłat właściciela liczonych za okres luty 2025 – styczeń 2026 minimalną podstawę składki zdrowotnej stanowi 75% minimalnego wynagrodzenia dla pracowników etatowych aktualnego na dzień 1 stycznia roku składkowego.
- karta podatkowa – dla wypłat właściciela liczonych za okres styczeń 2025 – grudzień 2025 podstawę stanowi 75% minimalnego wynagrodzenia dla pracowników etatowych aktualnego na dzień 1 stycznia roku kalendarzowego.
- Przychody i koszty ze sprzedaży środków trwałych, które nie powinny być uwzględnione w dochodzie ustalanym na potrzeby składki zdrowotnej w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych należy podać w kwotach właściciela w polu Zwiększenie/zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną. W przypadku opodatkowania w formie ryczałtu należy pomniejszyć przychód wykazany w zestawieniu przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej.
Zmiany
- Formularz wypłaty:
- Na zakładce [Ogólne] osobno wykazywana jest kwota zaliczki podatku oraz składki zdrowotnej oraz usunięto informację o kosztach uzyskania przychodu.
- Na zakładce [Podatki] dodano pole Przychód pomniejszony o diety – wykazywana kwota stanowi różnicę pomiędzy polami Suma opodatkowanych elementów oraz Pomniejszenie o diety,
- Na zakładce [Ubezpieczenie] dodano pole Diety odliczone od podstawy składek ZUS dla pracowników rozliczanych zgodnie z pakietem mobilności.
- Urlop bezpłatny (111)/służba wojskowa. Zgodnie z informacjami zawartymi w kodeksie pracy (Kodeks Pracy art. 1552 §1 i §2) w definicji nieobecności został zaznaczony parametr Pomniejsza limit urlopu wypoczynkowego.
- Lista świąt. Dodano na listę świąt nowe święto 24.12 - Wigilia.
- Wydruki. Na wydrukach Zestawienie list płac, Zestawienie wypłat pracownika, Zestawienie wypłat pracownika z etatów powiązanych w sekcji Ogólne osobno wykazywana jest kwota zaliczki podatku oraz składki zdrowotnej. W sekcji Podatki dodano informację o pomniejszeniu o diety i kwocie przychodu po odjęciu diet, a w sekcji Ubezpieczenie kwotę diet odliczonych od podstawy składek ZUS (pakiet mobilności).
- Wydruki (sPrint). Dodano wydruki sPrint: Umowa zlecenie i Umowa o dzieło.
- Współpraca z Comarch ERP z XL. Wydłużono do 50 liczbę znaków przekazywanych podczas synchronizacji danych dotyczących konta ustawianych w projektach oraz lokalizacji.
- Współpraca z Comarch HRM. Wprowadzono zmiany w synchronizacji przeprowadzanej po zaktualizowaniu Comarch ERP Optima do nowej wersji. Po zmianach pełna synchronizacja będzie wymagana jedynie jeżeli będzie to konieczne ze względu na zmiany w strukturze danych.
Poprawino
- Podstawa wynagrodzenia za czas choroby.
- Przy ustalania czy w danym miesiącu pracownik przepracował co najmniej połowę czasu pracy zwolnienie z pracy z powodu siły wyższej było traktowane jako czas nieprzepracowany, a zgodnie z wyjaśnieniami ZUS powinno był uwzględniane jako czas pracy. Działanie poprawiono.
- W przypadku zmiany sposobu rozliczania czasu pracy na Według zestawienia w podstawie zasiłku pomijany był miesiąc poprzedzający miesiąc tej zmiany. Działanie poprawiono.
- Składka na Fundusz Pracy. Przy zaznaczonym parametrze Nie naliczać FP dla podstawy poniżej minimalnej płacy dla pracownika zatrudnionego na cześć etatu niepotrzebnie naliczał się Fundusz Pracy jeśli wypłata była wypłacana z przesunięciem, a w miesiącu wypłaty pracownik miał nieobecność. Działanie poprawiono
- Wypłaty:
- Przy zaznaczonym w konfiguracji firmy parametrze Podatek dla zleceniobiorców zaokrąglany łącznie dla wypłat z tą samą pozycją PIT, w przypadku wypłaty umów z różną pozycją na deklaracji PIT lub wypłaty umowy i zasiłku chorobowego jako oddzielne wypłaty sumaryczny podatek był wykazywany w pierwszej wypłacie. Działanie poprawiono.
- W wypłacie etatowej naliczonej jako druga w danym miesiącu deklaracji po wypłacie umowy PIT-8A Odsetki od pożyczek nieprawidłowo naliczała się zaliczka podatku. Działanie poprawiono.
- Zajęcia komornicze. W sytuacji, gdy pracownik przekroczył próg podatkowy przy wyliczaniu zajęcia komorniczego uwzględniana była kwota wolna od potrąceń dla pierwszego progu podatkowego. Działanie poprawiono.
- Nadgodziny. Przy zaznaczonym parametrze Licz dopłaty do nadgodzin po przekroczeniu doby pracowniczej podczas rozliczania nadgodzin z zastosowaniem normy dobowej i średniotygodniowej w niektórych przypadkach niedogodziny nie pomniejszały dopłat do nadgodzin. Działanie poprawiono.
- PIT-11. Podczas seryjnego naliczania deklaracji PIT-11 w losowych przypadkach następowało zamknięcie lub zawieszenie programu. Działanie poprawiono.
- e-Teczka.
- W sytuacji, gdy pracownik miał odnotowany zapis historyczny o jeden dzień późniejszy niż data bieżąca z poziomu e-Teczki nie były widoczne dodane dokumenty. Działanie poprawiono.
- Jeśli w konfiguracji programu zaznaczono zapis dokumentów w e-Teczce na dysk lokalny, a pracownik posiadał zapis historyczny o jeden dzień późniejszy niż data bieżąca nie można było dodać wydruku z programu do e-Teczki. Działanie poprawiono.
- Algorytm 12. Jeżeli w algorytmie 12 użyto funkcji AtrybutLiczba() gdzie zwracającej atrybut z czterema miejscami po przecinku program niepotrzebnie przed wykonaniem obliczeń (np. przemnożenie atrybutów) zaokrąglał ten atrybut do wartości do 2 miejsc po przecinku. Działanie poprawiono.
- Wydruki:
- Zaliczka podatku na PIT – 4R wg progów. W przypadku pracowników rozliczanych zgodnie z pakietem mobilności na wydruku przy ustalaniu sumy wypłat oraz dochodu narastająco nie było uwzględnianie pomniejszenie o diety. Działanie poprawiono.
- Jeżeli hasło dla wydruków posiadało powyżej 15 znaków, podczas zapisu formularza danych kadrowych program zamykał się. Działanie poprawiono.
Handel z magazynem
Nowości
- Procedura szczególna SME. Udostępniono funkcje związane z procedurą szczególną dla małych przedsiębiorców (SME), która obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku. Procedura szczególna SME umożliwia przedsiębiorcom mającym siedzibę działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej korzystanie ze zwolnienia z VAT w państwie członkowskim, bez konieczności rejestracji VAT w każdym kraju, w którym prowadzą działalność. Warunkiem korzystania z tego zwolnienia jest rejestracja w systemie SME oraz spełnienie określonych wymogów.:
-
- całkowita roczna wartość dostaw towarów i/lub świadczenia usług dokonanych w roku podatkowym, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium UE (w tym również Polska), z wyłączeniem kwoty podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 100 000 euro;
- spełnione zostały warunki określone przez każde z państw członkowskich, w którym podatnik zamierza korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (w tym roczny obrót nie przekroczył progu krajowego określonego przez wskazane państwa członkowskie).
W przypadku gdy limit obrotu odnoszący się do kraju nabywcy zostanie przekroczony i nie ma już możliwości korzystania z procedury SME w danym Państwie, użytkownik ma możliwość usunięcia w ustawieniach konfiguracji programu Start/Konfiguracja/Firma/Dane Firmy/Procedura SME wskazanego państwa z listy krajów, w których podatnik stosuje procedurę SME. Ustawienia konfiguracji w tym zakresie zostały opisane w ulotce w części Ogólne i konfiguracja.
Dokumenty handlowe
Na potrzeby ewidencjonowania dokumentów handlowych wystawianych w systemie procedury szczególnej SME, w programie został dodany Rodzaj transakcji: Procedura SME. Ustawienie tego rodzaju transakcji na dokumentach spowoduje automatyczne zaktualizowanie stawek VAT na pozycjach dokumentów na stawkę ZW.
Procedura szczególna SME może być automatycznie zastosowana na:
- fakturach sprzedaży
- fakturach zaliczkowych
Na dokumencie sprzedaży (faktura sprzedaży oraz zaliczkowa) rodzaj transakcji zostanie automatycznie zmieniony na procedurę SME, jeśli w ustawieniach konfiguracji programu Start/Konfiguracja/Firma/Dane Firmy/Procedura SME dodane zostało państwo, w którym podatnik stosuje procedurę SME zgodnie z krajem nabywcy wskazanym na dokumencie, a sam nabywca na swojej karcie, na zakładce [Handlowe] ma określony rodzaj transakcji jako: Wewnątrzunijny, Wewnątrzunijny trójstronny lub Wewnątrzunijny podatnikiem jest nabywca. W wyniku aktualizacji rodzaju transakcji na Procedura SME, stawki VAT na dokumencie zostaną automatycznie zmienione na stawkę ZW, na fakturę dodany zostanie atrybut określający przyczynę zwolnienia, a na wydruku faktury w formacie sPrint po numerze NIP sprzedawcy zostanie wyświetlony sufiks – EX zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
Kraj nabywcy na wystawianej fakturze jest weryfikowany na podstawie jego prefiksu w numerze NIP. W przypadku gdy na liście krajów, w których użytkownik stosuje procedurę SME nie zostanie odnaleziony kraj nabywcy, na dokumencie zostanie ustawiony rodzaj transakcji zgodny z rodzajem wskazanym na kartotece kontrahenta.
Użytkownik ma możliwość ręcznej zmiany rodzaju transakcji na Procedura SME na zakładce [Kontrahent], na dokumentach handlowo-magazynowych (FPF, FZAL, FS, RO, ZD, PZ, FZ). Nabywca wskazany na dokumencie wystawianym w systemie procedury SME powinien posiadać uzupełniony prefiks NIP określający kraj pochodzenia. W przypadku, gdy na dokumencie określono rodzaj transakcji jako Procedura SME, a nie podano kodu kraju nabywcy, nie będzie można zapisać dokumentu o czym poinformuje komunikat wyświetlający się podczas próby zapisu: Dla transakcji wewnątrzunijnych wymagane jest podanie kodu kraju.
Atrybut do określenia podstawy prawnej zwolnienia – w przypadku stosowania procedury SME, na wydruku faktury sprzedaży należy wskazać przyczynę zwolnienia. W programie przyczynę zwolnienia definiujemy w oparciu o atrybut dokumentu - USTAWA O VAT z wartością Ustawa o VAT: art. 113a ust. 1 ustawy o VAT. Dla faktur sprzedaży oraz faktur zaliczkowych, po ustawieniu transakcji jako Procedura SME, atrybut zostanie dodany automatycznie.
Atrybut z przyczyną zwolnienia jest drukowany na wydrukach typu sPrint.
Po zmianie rodzaju transakcji Procedura SME na inną, atrybut zostaje automatycznie usunięty z formularza dokumentu.
Dokumenty powiązane:
Podczas przekształcania dokumentów RO, FPF, ZD, WZ, PZ do innych dokumentów handlowo-magazynowych rodzaj transakcji jest przenoszony na dokumenty wynikowe.
W przypadku przekształceń dokumentów do faktury sprzedaży oraz faktury zaliczkowej program weryfikuje czy kraj nabywcy został dodany w ustawieniach konfiguracji. W przypadku braku kraju na liście, na wspomnianych dokumentach zostaje ustawiony rodzaj transakcji z kartoteki kontrahenta bez możliwości edycji.
Korekty do dokumentów
Ustawienie rodzaju transakcji: Procedura SME jest przenoszone na korektę bez możliwości zmiany. Wyjątkiem jest korekta zbiorcza/ rabat, na którą rodzaj transakcji jest pobierany z karty kontrahenta oraz korekta stawki VAT, która pozwala na zmianę rodzaju transakcji.
Wydruki
Na wydrukach sPrint faktur sprzedaży bądź zaliczkowych wystawionych w procedurze SME po numerze NIP sprzedawcy wyświetlany jest sufiks -EX.
- sPrint. Dodano nowe wydruki:
- Dla listy dokumentów RW udostępniono wydruk Lista dokumentów RW (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów PW udostępniono wydruk Lista dokumentów PW (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów PWP udostępniono wydruk Lista dokumentów PWP (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów RWS udostępniono wydruk Lista dokumentów RWS (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów bilansów otwarcia i zamknięcia magazynu udostępniono wydruk Lista bilansów magazynu (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów PZ udostępniono wydruk Lista dokumentów PZ (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów WZ udostępniono wydruk Lista dokumentów WZ (sPrint)/ Wzór standard.
- Dla listy dokumentów MM udostępniono wydruk Lista dokumentów MM (sPrint)/ Wzór standard.
Zmiany
- Import pliku XML na listę dokumentów handlowych. W przypadku importu dokumentu na podstawie pliku XML na listę dokumentów handlowych, jeżeli pole KURS_NUMER w pliku XML nie jest uzupełnione, w zaimportowanym dokumencie ustawiony zostanie kurs ręczny.
Poprawiono
- Korekty w formacie ECOD – podczas eksportu w formacie EDI korekt do dokumentów handlowych w specyficznych sytuacjach mogły zaczytywać się nieprawidłowe dane dotyczące pierwotnych wartości na korygowanym dokumencie. Działanie poprawiono.
- Wskazywanie dostaw na dokumencie RW. Poprawiono wydajność wystawiania dokumentu RW na towary, dla których wskazywane są partie dostaw.
Współpraca z Comarch e-Sklep
Poprawiono
- Formy płatności dla e-Sklep. Poprawiono dodawanie form płatności w konfiguracji e-Sklepu w wersji demo.
- Import zamówień z e-Sklep. Poprawiono wyliczanie wartości netto na importowanym zamówieniu, gdy domyślna waluta sklepu jest inna niż PLN.
- Jednostki pomocnicze. Uniemożliwiono wpisanie zera w liczniku i mianowniku dla jednostki pomocniczej.
Księgowość
Nowości
- Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono wysyłkę deklaracji rocznej PIT-37(30) wraz z załącznikami do systemu e-Deklaracje na formularzu obowiązującym za rok 2024.
- Księgowość. Deklaracja CIT-10Z(6). Umożliwiono naliczenie deklaracji CIT-10Z(6) na formularzu obowiązującym za rok 2024 wraz z wydrukami oraz wysyłką do systemu e-Deklaracje.
Jeżeli podczas dodawania deklaracji CIT-10Z(6) wybrany zostanie okres rozpoczynający się przed 1 stycznia 2024 r. to pojawi się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2024.
- Księgowość. Deklaracja IFT-2/IFT-2R(11). Umożliwiono naliczenie deklaracji IFT-2/IFT-2R(11) na formularzu obowiązującym za rok 2024 wraz z wydrukami oraz wysyłką do systemu e-Deklaracje.
Jeżeli podczas dodawania deklaracji IFT-2/IFT-2R(11) wybrany zostanie okres rozpoczynający się przed 1 stycznia 2024 r. to pojawi się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2024.
- Rejestry VAT. Wdrożono zmiany w rejestrach VAT związane z wprowadzeniem możliwości ewidencjonowania dokumentów w rejestrach VAT podlegających procedurze SME (Small Medium-sized Enterprise).
Zmiany na dokumentach w Rejestrze VAT sprzedaży i zakupu
W zakładce [Kontrahent] dodano nowy rodzaj transakcji: Procedura SME.
Na dokumentach w rejestrze VAT sprzedaży istnieje możliwość automatycznego ustawienia rodzaju transakcji Procedura SME. W tym celu spełnione muszą zostać jednocześnie następujące warunki:
- na dokumencie należy wskazać kontrahenta, który na swojej karcie, w zakładce [Handlowe] ma wskazany jeden z następujących rodzajów transakcji: wewnątrzunijny lub wewnątrzunijny trójstronny lub wewnątrzunijny podatnikiem jest nabywca
- na liście krajów dostępnej z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Procedura SME musi znajdować się państwo zgodne z prefiksem NIP kontrahenta wskazanego na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży.
Działanie automatycznego ustawiania rodzaju transakcji Procedura SME dotyczy również dokumentów wprowadzonych do rejestru VAT sprzedaży za pomocą usługi Comarch OCR.
Dla dokumentów wprowadzonych w rejestrze VAT zakupu istnieje wyłącznie ręczna możliwość ustawienia rodzaju transakcji jako Procedura SME.
W wyniku wskazania na dokumencie rodzaju transakcji Procedura SME, zostają ukryte pola związane z JPK_V7 oraz zmianie ulega wygląd sekcji Daty. W przypadku dokumentu wprowadzonego w rejestrze VAT sprzedaży widoczne są jedynie data wystawienia i data sprzedaży. W przypadku dokumentu wprowadzonego do rejestru VAT zakupu z wybranym rodzajem transakcji Procedura SME, widoczne dla użytkownika pozostają tylko data wpływu, data zakupu oraz data wystawienia.
Dokumenty wprowadzone w rejestrze VAT sprzedaży/zakupu z określonym rodzajem transakcji Procedura SME nie są widoczne w zakładce [Do VAT/JPK_V7] oraz [Do deklaracji VAT-UE]. W rezultacie dokumenty te nie są również uwzględniane w pliku JPK_V7 zarówno w części deklaracyjnej jak i ewidencyjnej.
Operacje seryjne
Na liście dokumentów w menu kontekstowym oraz na przycisku dla operacji seryjnej Zmień rodzaj transakcji udostępniono możliwość wskazania Procedury SME.
W przypadku wyboru rodzaju transakcji Procedura SME uaktywnia się pole dotyczące prefiksu NIP, które jest obowiązkowe do wypełnienia. W przypadku nieuzupełnienia prefiksu obok pola pojawia się komunikat o treści „Wymagane jest podanie kodu kraju” oraz dezaktywowana zostaje ikona pioruna, co uniemożliwia wykonanie seryjnej operacji zmiany rodzaju transakcji.
- Kasowy PIT. Wprowadzono możliwość księgowania rozliczeń z poziomu Ewidencji kasowego PIT.
W wersji 2025.1 programu Comarch ERP Optima udostępnionej w grudniu 2024 r. zostały wprowadzone zmiany dostosowujące program do wyliczenia zaliczki na PIT według tzw. metody kasowej, czyli zgodnej z faktyczną zapłatą. Między innymi dodano nowe okno Ewidencja kasowego PIT, na którym znajdują się dokumenty z rejestru VAT oraz ewidencji dodatkowej, które mają zaznaczony parametr Kasowy PIT oraz ich rozliczenia.
Informacje na temat funkcjonalności znajdują się w ulotce do wersji 2025.1.
W wersji 2025.2.1 z poziomu Ewidencji kasowego PIT udostępniono możliwość księgowania rozliczeń do księgi podatkowej oraz do ewidencji ryczałtowej.
Księgowanie do księgi podatkowej/ ewidencji ryczałtowej
Gałęziami głównymi na oknie Ewidencja kasowego PIT są dokumenty z rejestru VAT i ewidencji dodatkowej. W przypadku dokumentów rozliczonych w całości lub w części pod dokumentem znajdują się gałęzie podrzędne, czyli dokumenty rozliczające dany dokument.
Po zaznaczeniu gałęzi podrzędnych i naciśnięciu przycisku Księguj następuje księgowanie rozliczeń do księgi podatkowej/ ewidencji ryczałtowej. Kwoty i kolumny do jakich jest księgowany dokument rozliczenia są pobierane z okna Kwoty do rozliczenia PIT.
Podczas księgowania rozliczenia do dokumentu z rejestru VAT zakupu znaczenie ma rodzaj odliczeń na pozycjach dokumentu oraz ustawienie parametru Księguj w koszty na formularzu kategorii wskazanej na pozycji dokumentu.
- Jeżeli na pozycji dokumentu w rejestrze VAT zakupu odliczenia są ustawione jako TAK lub Warunkowo, to księgowana jest kwota netto. Nie jest księgowana kwota VAT.
- Jeżeli na pozycji dokumentu w rejestrze VAT zakupu odliczenia są ustawione jako NIE, to księgowana jest kwota brutto.
W przypadku księgowania do księgi podatkowej rozliczenia do dokumentu z rejestru VAT zakupu lub ewidencji dodatkowej kosztów pod uwagę jest brane ustawienie parametru Księguj w koszty na formularzu kategorii wskazanej na pozycji dokumentu (rejestr VAT zakupu) lub w nagłówku dokumentu (ewidencja dodatkowa kosztów). Jeżeli na formularzu kategorii kosztowej zostanie zaznaczony parametr Księguj w koszty, to kwota jest przemnożona przez wskazany dla parametru procent.
Jeżeli na liście zostanie zaznaczona gałąź główna, to automatycznie zostaną zaznaczone wszystkie rozliczenia. Nie ma możliwości zaksięgowania tylko gałęzi głównej, jeżeli gałęzie podrzędne są odznaczone.
Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry zaznaczono w zależności od rodzaju księgowości parametr Kontrola duplikacji zapisów w Księdze podatkowej lub Kontrola duplikacji zapisów w Ewidencji ryczałtowej, to podczas księgowania dokumentu rozliczenia będzie miała miejsce kontrola duplikacji zapisów księdze podatkowej/ ewidencji ryczałtowej. W przypadku znalezienia duplikatu, dokument rozliczenia nie zostanie zaksięgowany.
Dokumenty rozliczeń z poziomu okna Ewidencji kasowego PIT nie podlegają księgowaniu automatycznemu ustawionemu w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry na zakładce [Operacje automatyczne], ani księgowaniu zbiorczemu ustawionemu w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry dla parametru Zbiorcze księgowanie dokumentów (nie podlegają automatycznemu księgowaniu).
Po zaksięgowaniu rozliczenia z poziomu okna Ewidencji kasowego PIT dokument w rejestrze VAT i ewidencji dodatkowej jest zablokowany do edycji. Na dokumencie w rejestrze VAT możliwe są do edycji tylko ustawienia związane z plikiem JPK_V7. Po zaksięgowaniu rozliczenia zarówno rozliczenie na liście Ewidencji kasowego PIT jak i dokument źródłowy na liście w rejestrze VAT/ ewidencji dodatkowej są widoczne w kolorze niebieskim.
Z poziomu listy Ewidencji kasowego PIT w menu głównym dostępny jest przycisk Zapis księgowy . Po zaznaczeniu zaksięgowanego rozliczenia i naciśnięciu przycisku Zapis księgowy zostaje otworzony formularz zapisu księgowego w księdze podatkowej/ ewidencji ryczałtowej.
Na dokumencie w rejestrze VAT/ ewidencji dodatkowej z zaznaczonym parametrem Kasowy PIT, na zakładce [Dokumenty], w sekcji Dokumenty powiązane znajduje się lista zapisów księgowych powstałych do zaksięgowanych rozliczeń dokumentu z listy Ewidencji kasowego PIT. Po zaznaczeniu zapisu na liście i naciśnięciu przycisku Podgląd dokumentu zostaje otworzony formularz zapisu księgowego w księdze podatkowej/ ewidencji ryczałtowej powstały po zaksięgowaniu rozliczenia.
Po zaksięgowaniu dokumentu rozliczenia z poziomu Ewidencji kasowego PIT nie ma możliwości edycji daty rozliczenia w module Kasa/Bank.
Nie ma możliwości usunięcia rozliczenia zaksięgowanego do księgi podatkowej lub ewidencji ryczałtowej, jeżeli bierze w nim udział płatność do dokumentu z zaznaczonym parametrem Kasowy PIT. Podczas próby usunięcia rozliczenia pojawia się komunikat: Nie można usunąć zaksięgowanego rozliczenia. Należy usunąć zapis księgowy. Usunięcie rozliczenia nie jest możliwe również dla operatora, który nie korzysta z modułu księgowego. Aby usunąć rozliczenie należy w pierwszej kolejności usunąć zapis księgowy.
Z poziomu listy Ewidencji kasowego PIT dostępna jest operacja seryjna Usuń zapisy księgowe. Funkcja ta umożliwia seryjne usunięcie zapisów księgowych z księgi podatkowej/ ewidencji ryczałtowej powstałych po zaksięgowaniu zaznaczonych rozliczeń.
Formularz zapisu księgowego w księdze podatkowej
Formularz zapisu księgowego w księdze podatkowej powstały po zaksięgowaniu rozliczenia z Ewidencji kasowego PIT składa się z zakładki [Ogólne]. Na zakładce [Ogólne] są dostępne następujące pola:
- Data księgowania – data rozliczenia pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej rozliczenia, z kolumny Data rozliczenia,
- Nr dowodu – numer dokumentu źródłowego,
- Data operacji gospodarczej – data pobierana z formularza zapisu w KPIR, z pola Data księgowania,
- Zakład– pole widoczne w przypadku firmy wielozakładowej, do pola przenoszony jest Zakład uzupełniony na formularzu dokumentu w rejestrze VAT/ ewidencji dodatkowej. W przypadku braku uzupełnienia tego pola w rejestrze VAT/ ewidencji dodatkowej, do pola przenoszony jest zakład oznaczony jako Domyślny w menu Ogólne/ Inne/ Zakłady,
- Podmiot– podmiot przenoszony z dokumentu źródłowego z rejestru VAT/ ewidencji dodatkowej,
- Kategoria– kategoria pobrana z nagłówka dokumentu źródłowego Ewidencji kasowego PIT
- Opis – opis z dokumentu źródłowego,
- Kolumny– kolumna pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej, z kolumny Kolumna (widocznej po naciśnięciu na gałęzi podrzędnej przycisku Rozliczenie kasowego PIT),
- Kwota– kwota pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej (widocznej po naciśnięciu na gałęzi podrzędnej przycisku Rozliczenie kasowego PIT)
Formularz zapisu księgowego w ewidencji ryczałtowej
Formularz zapisu księgowego w księdze podatkowej powstały po zaksięgowaniu rozliczenia z Ewidencji kasowego PIT składa się z zakładki [Ogólne]. Na zakładce [Ogólne] są dostępne następujące pola:
- Dokument – numer dokumentu źródłowego,
- Ewidencja przychodów – parametr zaznaczony, bez możliwości odznaczenia,
- Ewidencja produktów rolnych – parametr odznaczony, bez możliwości zaznaczenia,
- Data wpisu do ewidencji – data rozliczenia pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej, z kolumny Data rozliczenia,
- Data uzyskania przychodu – data domyślnie pobierana tak jak do tej pory z formularza zapisu w ewidencji, z pola Data wpisu do ewidencji
- Dokument– numer przenoszony z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi nadrzędnej, z kolumny Dokument,
- Kategoria– kategoria pobrana z nagłówka dokumentu źródłowego Ewidencji kasowego PIT,
- Uwagi– opis z dokumentu źródłowego,
- Sprzedaż wg stawek– stawka ryczałtu pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej, z kolumny Kolumna (widocznej po naciśnięciu na gałęzi podrzędnej przycisku Rozliczenie kasowego PIT)
- Kwota– kwota pobrana z Ewidencji kasowego PIT z gałęzi podrzędnej (widocznej po naciśnięciu na gałęzi podrzędnej przycisku Rozliczenie kasowego PIT)
- Operacje wielofirmowe. Deklaracje CIT-10Z oraz IFT-2/IFT-2R. Z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe wprowadzono możliwość wysyłki do systemu e-Deklaracje deklaracji CIT-10Z(6), IFT-2(11) oraz IFT-2R(11) na nowych formularzach obowiązujących za rok 2024, wraz z możliwością odbioru UPO oraz sporządzenia wydruku dla tych deklaracji.
Zmiany
- JPK_V7. Na formularzu części deklaracyjnej pliku JPK_V7 za styczeń lub pierwszy kwartał 2025 r. udostępniono z poziomu wydruków nową gałąź Obliczenie korekty VAT dla zakupów (sPrint), a w niej Korekta roczna VAT. Z wydruku mogą skorzystać firmy nie rozliczające VAT prewspółczynnikiem.
Wydruk Obliczenie korekty VAT dla zakupów (sPrint)/ Korekta roczna VAT został udostępniony w formacie sPrint.
- Księgowość. Limit – pełna księgowość.W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Limity wprowadzono kwotę limitu obowiązującą od 1 stycznia 2025 r.: 10 711 500,00 PLN.
- Księgowość. Zaktualizowano listę Organizacji Pożytku Publicznego zgodnie z Wykazem organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 rok obowiązującym w 2025 roku.
- Konfiguracja Firmy. Deklaracja CIT-10Z. W Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Deklaracje i pełnomocnictwa zmieniono położenie pozycji CIT-10Z. Dla deklaracji IFT-2R oraz CIT-10Z domyślnie przypisany jest LUBELSKI US LUBLIN.
- Księgowość. Stałe podatkowe. W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Stałe podatkowe zaktualizowano limit odliczenia dla składki zdrowotnej obowiązujący w 2025 r.: 12900 zł. Kwota limitu uwzględniana jest na zaliczkach na PIT-36L(10) oraz uproszczonych zaliczkach na PIT-36L(3) liczonych od stycznia 2024 r.
- Rejestry VAT. Seryjna weryfikacja statusu VAT. Podczas seryjnej weryfikacji statusu VAT podatnika z poziomu rejestrów VAT weryfikowany jest status VAT podatnika na karcie kontrahenta na dzień wystawienia dokumentu. Jeżeli nie ma wpisu na dzień wystawienia dokumentu, to weryfikowany jest wpis na dzień bieżący. W razie braku takich wpisów pobierany jest raport z serwisu Ministerstwa Finansów na dzień bieżący.
- Operacje wielofirmowe. Raporty.
- Na raporcie Limit – obowiązek VAT została uwzględniona sprzedaż zwolniona (ze stawką ZW).
- Dla raportu Kwoty wynagrodzeń zostało dodane okno z możliwością wskazania okresu za jaki ma zostać sporządzony raport. Informacja ta również pojawia się na wygenerowanym raporcie.
Poprawiono
- Księgowość. Konto księgowe. Dla kont analitycznych słownikowych poprawiono sposób uzupełniania znaczników JPK na podstawie znaczników wskazanych w koncie nadrzędnym.
- Środki trwałe. Amortyzacja metodą naturalną. Przy próbie naliczenia odpisów amortyzacyjnych, dla środków z ustawioną metodą naturalną, pojawiał się komunikat 'Odpis dla środka nie został wygenerowany. Wyliczone kwoty odpisu są zerowe.’ Działanie poprawiono.
- Deklaracja PIT-36.Na wydruku deklaracji PIT-36 wykazywano niekompletny numer dokumentu w polu Numer dokumentu. Działanie poprawiono.
- Księgowość. Okresy obrachunkowe. Poprawiono sposób wyświetlania dzienników dla różnic kursowych i kompensat na formularzu okresu obrachunkowego.
Ogólne i Kasa/Bank
Ogólne
Nowości
- Procedura SME. Od 1 stycznia 2025 roku zaczęły obowiązywać przepisy ułatwiające małym i średnim firmom rozliczanie podatku VAT, szczególnie jeśli działają one w więcej niż jednym kraju Unii Europejskiej. Procedura SME (Small Medium-sized Enterprise) umożliwia korzystanie ze zwolnienia z VAT nie tylko w kraju, w którym firma ma siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich UE. W programie Comarch ERP Optima umożliwiono wystawianie dokumentów z zastosowaniem procedury SME.
W Konfiguracji Firmy/ Dane firmy została dodana gałąź Procedura SME. Służy ona do określania krajów w których firma stosuje procedurę SME. Lista zawiera kolumny Kod kraju oraz Nazwa. W nowo utworzonej bazie, jak również w bazach skonwertowanych z wersji wcześniejszych niż 2025.2.1 lista ta jest pusta. Użytkownik za pomocą ikony plusa może wskazać nowe kraje w których zamierza korzystać z tej procedury szczególnej, wybierając je z dostępnej listy 26 krajów Unii Europejskiej.
Dodane na liście kraje powinny zostać usunięte za pomocą ikony kosza jeżeli podatnik zaprzestaje stosowania procedury SME w określonym kraju UE, np. z powodu przekroczenia dopuszczalnych limitów obrotów.
Jeżeli na dokumencie sprzedażowym w Rejestrach VAT bądź w module Handel/Faktury zostanie wybrany kontrahent z jednego z krajów wskazanych w powyższej gałęzi Konfiguracji, mający na swojej karcie ustawiony rodzaj transakcji: wewnątrzunijny, wewnątrzunijny trójstronny lub wewnątrzunijny podatnikiem jest nabywca, wówczas na dokumencie podpowie się rodzaj transakcji Procedura SME, a na dokumentach w module Handel/Faktury dodatkowo zostaną zmienione stawki VAT. Kraj kontrahenta weryfikowany jest na podstawie przedrostka przy numerze NIP.
Dalsze informacje dotyczące procedury SME opisane są w nowościach i zmianach w części Handel oraz Księgowość.
Zmiany
- Kontrahent !NIEOKREŚLONY!. W nowo dodawanych bazach na formularzu kontrahenta !NIEOKREŚLONY! (który ma status osoby fizycznej) zaznaczony jest na zakładce [Handlowe] parametr Nie uwzględniaj przychodów w kasowym PIT.
- Data zamknięcia. W bazie biura rachunkowego na formularzu kontrahenta na zakładce [Księgowe] zablokowana została data zamknięcia, jeżeli status miesiąca został ustawiony jako zamknięty.
- Stawki VAT. Usunięte zostały stawki podatku VAT dla Słowacji w wysokości: 20% i 10%. W ich miejsce zostały dodane nowo obowiązujące stawki VAT: 23% i 5%. Została dodana również nowa stawka obniżona w wysokości 19%.
- Weryfikacja statusu VAT. W przypadku pracy poprzez pulpit zdalny z zaznaczonym w Konfiguracji parametrem Wymiana danych z komputerem lokalnym w pracy terminalowej, weryfikacja statusu VAT kontrahenta jest wykonywana poprzez kanał wirtualny.
Poprawiono
- Operatorzy. Przy zapisie karty operatora powstałego poprzez skopiowanie innego operatora wskazanego przy jednej z operacji Serwisu Operacji Automatycznych i mającego ustawione hasło, nie pojawia się okno z wymogiem restartu Serwisu Operacji Automatycznych.
- Filtry obowiązkowe. Umożliwiono wybieranie wartości słownikowych z rozwijalnych list na formularzach w programie, jeżeli operator ma na danej liście dodany filtr obowiązkowy wykorzystujący składnię ISNULL.
- Rachunek kontrahenta. Niespełniający standardów IBAN rachunek kontrahenta, który został dodany na jego kartę podczas OCR-owania dokumentu, nie ma zaznaczonego parametru IBAN.
Kasa/Bank
Zmiany
- mBank WebService. Przy eksporcie przelewów do mBanku umożliwiono wskazanie daty przelewu. Użytkownik może jako datę przelewu wybrać datę dzisiejszą, termin płatności, datę realizacji płatności lub inną dowolną datę. Przelewy, które w programie przed wysłaniem zostały podpisane powinny być wysyłane z datą realizacji.
Poprawiono
- Santander WebService. Przy imporcie historii rachunku niepoprawnie rozpoznawano duplikaty przelewów. Działanie poprawiono.
- Santander WebService. Po imporcie wyciągu bankowego, na liście raportów bankowych, w kolumnie Wyciąg bankowy dane nie były aktualizowane. Działanie poprawiono.
- Import przelewów z Citi Handlowy. W niektórych przypadkach przy imporcie wyciągów za pomocą Citi Handlowy – API lub Citi Handlowy - XML pojawiał się komunikat: Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu i nie można było wykonać importu. Działanie poprawiono.
- Płatności. W momencie eksportu przelewów z listy, która była posortowana po kolumnie Faktoring, pojawiał się komunikat: Nieprawidłowa nazwa kolumny. Działanie poprawiono.
Instalacja i reinstalacja systemu
Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Reinstalacja programu
Reinstalacja z poprzedniej wersji
W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2025.2.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.
Reinstalacja do najnowszej wersji 2025.2.1 jest możliwa z wersji 2020. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2020, a dopiero następnie wersję 2025.2.1.
Współpraca z Microsoft SQL Server
Od wersji 2025.0.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2016. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2014, 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2025.2.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.
Współpraca z innymi aplikacjami
Comarch ERP Optima 2025.2.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
---|---|---|
Comarch e-Sklep | Najnowsza | |
Comarch e-Sale | Najnowsza | |
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera | 6.1.2 | |
Comarch HRM | 2025.0 lub wyższy | |
Comarch PPK | 2024.2 lub wyższy | |
Comarch Mobile Zarządzanie | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile Sprzedaż | 2023.2.2 lub wyższy | |
Comarch ERP Mobile BI | Najnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0) | https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi |
Comarch ERP XL | 2024.1 lub wyższa | |
Comarch ERP Altum | 2024.5 | |
Comarch IBARD | Najnowsza | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.0.0 | |
Comarch DMS | 2024.3, 2024.2 lub 2024.1 |