Jak seryjnie zmienić wysokość stawki podatku CIT?
Aby seryjnie zmienić wysokość stawki podatku CIT należy na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję
Parametry i kolejno wybrać opcję
Stawka podatku CIT.

Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany wartości tego parametru, gdzie należy uzupełnić wartość stawki podatku CIT oraz miesiąc i rok od którego taka stawka ma obowiązywać.

Po ustawieniu danych wartości na oknie należy zapisać ustawienia klikając w przycisk
Zapisz. Gdy proces zmiany ustawień parametru w zaznaczonych firmach się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
Jak seryjnie generować deklaracje i pliki JPK w module Operacje wielofirmowe?
W celu seryjnego wygenerowania deklaracji i plików JPK_V7 należy w pierwszej kolejności nad listą firm w nagłówku wskazać w polu
Miesiąc i rok za jaki okres deklaracje/pliki mają zostać przeliczone a na liście
Operacje wielofirmowe, których mają zostać przeliczone deklaracje lub pliki JPK_V7. Po zaznaczeniu odpowiednich firm należy w prawym dolnym rogu rozwinąć przycisk
Deklaracje i zaliczki a następnie wybrać opcję
Utwórz i wskazać odpowiedni wariant deklaracji/zaliczek do wygenerowania.
Lista możliwych do wygenerowania deklaracji/zaliczek z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe dostępna jest w artykule
Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce?

Gdy proces generowania plików JPK_V7/deklaracji/zaliczek się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. W podsumowaniu może pojawić się informacja o wygenerowanych plikach JPK_V7/deklaracjach/zaliczkach lub jeśli w danej firmie już będzie przeliczony plik JPK_V7/deklaracja/zaliczka za wskazany okres to pojawi się stosowna informacja o tym.
W przypadku wygenerowania zaliczek na PIT/CIT zaliczki te można następnie zatwierdzić. W przypadku plików JPK_V7 oraz deklaracji rocznych PIT/CIT oraz ZUS DRA pliki/deklaracje można kolejno seryjnie zatwierdzić, wysłać do systemu e-Deklaracje oraz odebrać dla nich UPO jeśli wysyłka się powiodła.
Jak seryjnie ustawić zwolnienie z opłacania składek wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
W celu seryjnego ustawienia zwolnienia z opłacania składek ZUS należy na liście operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany a następnie po kliknięciu w znajdującą się w prawym dolnym rogu ikonę trzech kropek wybrać opcję
Ustaw zwolnienie z opłacania składek.

Na oknie
Ustawienie zwolnienia z opłacania składek ZUS należy wskazać okres, w którym ma zostać odnotowane zwolnienie. Domyślnie wyświetlany jest ten sam miesiąc i rok, który został wybrany na liście operacji wielofirmowych.

Po wybraniu opcji
Zapisz wyświetlone zostanie okno ustawiania zwolnienia z opłacania składek ZUS właścicieli za dany okres.

Podczas ustawiania zwolnienia w pierwszej kolejności sprawdzane jest czy w danej bazie znajdują się właściciele zatrudnieni w danym okresie oraz czy w tym okresie istnieje już zapisane w danych właściciela zwolnienie z opłacania składek, jeżeli nie to taka informacja zostaje dodana.
W trakcie trwania operacji na oknie będą dostępne przyciski
Przerwij operację i
Zamknij.
Po zakończeniu operacji pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji.

Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce?
W programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce operacje seryjne dostępne są po wejściu z panelu bocznego do pozycji
Operacje wielofirmowe i zaznaczeniu wszystkich bądź wybranych firm na liście
Operacje wielofirmowe i rozwinięciu odpowiednio opcji
Eksportuj do PDF,
Deklaracje i zaliczki lub ikony trzech kropek dostępnych w prawym dolnym rogu.

Po rozwinięciu przycisku
Eksportuj do PDF dostępna jest opcja:
- eksport do pliku PDF informacji o podatkach i składkach ZUS.
Po rozwinięciu przycisku
Deklaracje i zaliczki istnieje możliwość:
- tworzenia:
- plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-8 oraz VAT-9M,
- zaliczek PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R oraz PIT-8AR,
- deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
- zatwierdzania:
- plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
- zaliczek PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R oraz PIT-8AR,
- deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
- wysyłki do systemu e-Deklaracje:
- plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
- deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, PIT-37, CIT-8, CIT-8E, CIT-10Z, IFT-2, IFT-2R, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
- odbioru Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla:
- plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
- deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, PIT-37, CIT-8, CIT-8E, CIT-10Z, IFT-2, IFT-2R, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA.
Klikając w opcję trzech kropek istnieje możliwość seryjnego:
- naliczenia i zatwierdzenia wypłat właścicieli,
- ustawienia zwolnienia z opłacania składek ZUS,
- dodawania dokumentów amortyzacji dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- generowania poniższych raportów:
- Czas pracy łączny – wyświetla łączny czas pracy poszczególnych operatorów na zaznaczonych firmach z podziałem na kategorie oraz z informacją o stawce i koszcie,
- Czas pracy operatora – czas pracy operatora zalogowanego do Operacji wielofirmowychz podziałem na kolejne firmy i kategorie wraz z informacją o stawce i koszcie,
- Czas pracy wszystkich operatorów – informacje na temat czasu pracy wszystkich operatorów z podziałem na kolejne firmy i kategorie, wraz z informacją o stawce i koszcie,
- Dokumenty modyfikowane – wyświetla informacje dotyczące między innymi ilości dokumentów wprowadzonych przez danego pracownika (operatora) w zadanym okresie oraz wyświetla informacje na temat tego, ile z powyższych dokumentów zostało zmodyfikowanych przez innego pracownika (operatora).
- Dokumenty niezaksięgowane – lista dokumentów, które podlegają księgowaniu, ale nie zostały jeszcze zaksięgowane,
- Dokumenty otrzymane od klientów – raport informuje o ilości przesłanych dokumentów przez klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD) we wskazanym okresie,
- Dokumenty wprowadzone – wszystkie wprowadzone dokumenty w zadanym okresie, biorąc pod uwagę datę dokumentu lub datę wprowadzenia,
- Kwoty wynagrodzeń – obejmuje łączną kwotę wypłaty z podziałem na poszczególne formy płatności wraz z terminem,
- Limit – kasa fiskalna – – sumuje kwotę netto Faktur Sprzedaży, które mają zaznaczony parametr Sprzedaż detaliczna, dla danej firmy w określonym okresie wg daty sprzedaży faktury,
- Limit – obowiązek VAT – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma kwot netto z pozycji Faktur Sprzedaży z Rejestrów VAT (ze stawką różną od NP) nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
- Limit – pełna księgowość – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów w KPiR nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
- Limit – ryczałt – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów w ewidencji ryczałtowej nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
- Podatki do zapłaty – lista deklaracji podatkowych oraz DRA wraz z kwotą należną do zapłaty do Urzędu Skarbowego,
- Przychody (ryczałt) – prezentuje przychody osiągnięte w zadanym okresie przez podatników rozliczających się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego,
- Przychody / koszty (PIT/CIT) – prezentuje informację na temat osiągniętych przychodów i kosztów danej firmy lub wspólnika (w zależności od zaznaczonego w konfiguracji programu Comarch ERP Optima parametru Księgowość kontowalub Księga podatkowa) narastająco od początku roku kalendarzowego – dla zaliczek PIT i od początku okresu obrachunkowego – dla zaliczek CIT,
- Statusy e-Deklaracji – wyświetla wszystkie deklaracje w wybranym okresie wraz z ich stanem,
- Statusy JPK – wyświetla wszystkie pliki JPK w wybranym okresie wraz z ich stanem,
- Zadania do wykonania – wyświetla listę zadań do wykonania dla danego operatora we wszystkich firmach,
- Zapisy księgowe (KPiR i ryczałt) – wyświetla informacje na temat ilości zapisów księgowych wprowadzonych w danym okresie do księgi podatkowej lub ewidencji ryczałtowej,
- Zapisy w dzienniku – wyświetla informacje na temat ilości zapisów księgowych wprowadzonych w danym okresie do dzienników.
- Zmodyfikowania parametrów dotyczących:
- automatycznego przenoszenia dokumentów z Handlu do Rejestrów VAT,
- weryfikacji rachunków bankowych,
- wysokości stawki podatku CIT,
- wysokości składki wypadkowej,
- wstawiania świąt do kalendarza.
Jak seryjnie naliczyć i wysłać deklarację ZUS DRA dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
Seryjne naliczanie, zatwierdzanie, wysyłka ZUS DRA bezpośrednio do ZUS oraz odbiór UPO są dostępne z poziomu listy operacji wielofirmowych.

Naliczanie i wysyłka deklaracji składa się z poszczególnych kroków:
Tworzenie i zatwierdzanie deklaracji ZUS DRA
W celu seryjnego naliczenia deklaracji należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje
Deklaracje i zaliczki/Utwórz/Deklaracje ZUS DRA.
Po wybraniu opcji
Utwórz/Deklaracje ZUS DRA zostanie wyświetlone okno, na którym dostępne będą przyciski
Utwórz i zatwierdź oraz
Utwórz.

Wybranie przycisku
Utwórz i zatwierdź spowoduje, że naliczona deklaracja będzie automatycznie zatwierdzana na stałe.
Opcja
Utwórz skutkuje naliczeniem deklaracji ZUS DRA, którą następnie po zatwierdzeniu będzie można wysłać bezpośrednio do ZUS.
W sytuacji gdy podczas naliczania deklaracji została wybrana opcja
Utwórz, w celu seryjnego zatwierdzenia naliczonych deklaracji ZUS DRA należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje
Deklaracje i zaliczki/Zatwierdź/Deklaracje ZUS DRA.
Wysyłka deklaracji ZUS DRA
W celu seryjnej wysyłki ZUS DRA należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawnym dolnym rogu okna wybrać opcję
Deklaracje i zaliczki/Wyślij do urzędu/Deklaracje ZUS DRA.
Po wybraniu opcji
Wyślij pojawia się okno podpisu cyfrowego. Podpisane deklaracje zostaną przesłane bezpośrednio do ZUS.
Odbiór UPO
Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia.
Odbiór UPO jest dostępny po wybraniu opcji
Deklaracje i zaliczki/Odbierz UPO /Deklaracje ZUS DRA.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania. Wykonywanie akcji w tle nie dotyczy wysyłki deklaracji.
Jak seryjnie wstawić święta do kalendarzy dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
W celu seryjnego wstawienia świąt należy na liście operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany, a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć dostępne pod ikoną trzech kropek opcje i wybrać
Parametry/ Wstawianie świąt.

Po wyborze opcji
Wstawianie świąt wywołane zostanie okno, w którym należy zdecydować czy wstawić święta jedynie do kalendarza Standard, czy do wszystkich kalendarzy dostępnych w bazie. W oknie zostanie wyświetlona informacja dotycząca danego roku, natomiast istnieje możliwość modyfikacji tej daty. Domyślnie zaznaczony parametr
Zamieniaj zdefiniowane dni spowoduje, iż święta zostaną naniesione bez względu na to czy dni, w których chcemy dodać informację były już wcześniej zdefiniowane. Przy odznaczonym parametrze święta zostaną naniesione jedynie na dni, które nie zostały wcześniej zmodyfikowane.

Po kliknięciu opcji
Zapisz pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania.
W jaki sposób seryjnie wygenerować raport zawierający informację o ilości niezaksięgowanych dokumentów za wskazany okres?
Aby wygenerować raport zawierający informacje o ilości niezaksięgowanych dokumentów we wskazanym przez użytkownika okresie, należy w pierwszej kolejności na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć te firmy dla których ma zostać wygenerowany taki raport. Następnie w prawym dolnym rogu należy kliknąć w ikonę trzech kropek i wybrać opcję
Raporty. Pojawi się okno z wyborem raportu.

Z rozwijalnej listy należy wybrać raport
Dokumenty niezaksięgowane i w polu
Zakres dat wskazać okres za jaki dany raport ma zostać wygenerowany. Zakres dat można wpisać ręcznie lub wybrać z dostępnego kalendarza klikając w ikonę

.

Po wskazaniu rodzaju raportu oraz zakresu dat należy kliknąć przycisk
Generuj. Program wygeneruje raport prezentujący informacje na temat ilości niezaksięgowanych dokumentów w zaznaczonych firmach wraz z ich typem oraz statusem.

Wygenerowany raport można zamknąć poprzez kliknięcie ikony albo przycisku
Anuluj lub pobrać do pliku w formacie
.xls klikając przycisk
Pobierz.
W analogiczny sposób generowane są pozostałe raporty dostępne w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe.
Rodzaj raportów możliwych do wygenerowania wraz z ich objaśnieniami został opisany w artykule
Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce?Jak seryjnie naliczyć wypłaty wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
Funkcja seryjnego naliczania i zatwierdzania wypłat dla właścicieli umożliwia naliczanie wypłat dla właścicieli i osób współpracujących w zaznaczonych bazach. W pierwszej kolejności weryfikowane jest czy w danej bazie znajdują się właściciele zatrudnieni w danym okresie oraz czy w tym okresie istnieje już lista płac o rodzaju Właściciele, jeżeli nie to lista zostaje dodana, następuje naliczenie, a następnie zamknięcie wypłat i listy. Jeżeli taka lista w zadanym okresie już występuje w bazie to wypłaty naliczane są na istniejącej liście. W przypadku kiedy w danej firmie nie ma schematu numeracji list płac o rodzaju Właściciel wypłaty dla właścicieli i osób współpracujących nie zostaną naliczone. W sytuacji kiedy lista płac posiada już naliczone wypłaty operacja seryjnego naliczania i zamykania wypłat właścicieli zamyka listy płac wraz z naliczonymi wypłatami.
Aby seryjnie naliczyć wypłaty w wielu firmach, należy z poziomu operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje dostępne pod ikoną trzech kropek i wybrać
Nalicz wypłaty właścicieli.

Na oknie
Naliczanie i zatwierdzanie wypłat właścicieli należy wskazać wybrany okres. Domyślnie wyświetlany jest ten sam miesiąc i rok, który został wybrany na liście operacji wielofirmowych.

Po wybraniu opcji
Nalicz i zatwierdź wyświetlone zostanie okno naliczania i zatwierdzania wypłat właścicieli za dany okres.
Jeśli operacja będzie w trakcie na oknie będą dostępne przyciski
Przerwij operację i
Zamknij.
Po zakończeniu operacji pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji. Z jego poziomu będzie możliwość wyeksportowania listy błędów.
Jak seryjnie dodać amortyzację dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w module Operacje wielofirmowe?
Aby seryjnie wygenerować amortyzację dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w module Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe, należy na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć te firmy, dla których chcemy wykonać tę operację seryjną a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć ikonę trzech kropek i wybrać opcję
Dodaj dokumenty amortyzacji.
Pojawi się okno na którym należy wskazać okres za który dokumenty amortyzacji mają zostać dodane.

Po wskazaniu okresu i naciśnięciu
Dodaj program rozpocznie proces dodawania dokumentów amortyzacji dla wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych znajdujących się w zaznaczonych na liście firmach. Gdy proces ten się zakończy pojawi się okno z podsumowania dodawania dokumentów amortyzacji.
Domyślnie okno z podsumowaniem pokazuje błędy i ostrzeżenia, które wystąpiły w chwili dodawania dokumentów amortyzacji. Na oknie tym można również zaznaczyć opcję
Pokaż pomyślne i wtedy okno to zaprezentuje zarówno błędy/ostrzeżenia jak i pomyślnie wykonane akcje.

Jak seryjnie naliczyć oraz wysłać do urzędu skarbowego plik JPK_V7 dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
Aby w module Operacje wielofirmowe seryjnie naliczyć plik JPK_V7 dla wielu firm jednocześnie, należy w pierwszej kolejności nad listą firm w nagłówku wskazać w polu
Miesiąc i rok za jaki okres pliki mają zostać przeliczone a następnie na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy dla których operacja ta ma zostać wykonana a następnie.
Kolejnym krokiem jest kliknięcie w prawym dolnym rogu w przycisk
Deklaracje i zaliczki i wybranie opcji
Utwórz i kolejno
Deklaracje VAT/JPK_V7.

Na oknie
Tworzenie deklaracji VAT/JPK_V7 należy wybrać opcję
JPK_V7 i nacisnąć przycisk
Utwórz lub
Utwórz i zatwierdź.
Gdy proces generowania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
W przypadku naciśnięcia przycisku
Utwórz i zatwierdź pliki JPK_V7 w zaznaczonych firmach zostaną utworzone i od razu będą miały status zatwierdzone.
W przypadku naciśnięcia przycisku
Utwórz kolejnym krokiem jest zatwierdzenie plików JPK_V7 poprzez kliknięcie w przycisk
Deklaracje i zaliczki
, wybierając opcję
Zatwierdź i kolejno
Deklaracje VAT/JPK_V7.
Pojawi się okno do wskazania deklaracji do zatwierdzenia.

Na oknie należy wskazać odpowiedni typ deklaracji JPK_V7 i nacisnąć przycisk
Zatwierdź.
Gdy proces zatwierdzania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
W przypadku, gdy pliki JPK_V7 dla wybranych firm są już wygenerowane i zweryfikowane można przejść do wysyłki plików JPK_V7 do systemu e-Deklaracje. W tym celu mając cały czas zaznaczone na liście firmy klikamy w przycisk
Deklaracje i zaliczki, wybieramy opcję
Wyślij do urzędu i kolejno
Deklaracje VAT/JPK_V7. Pojawi się okno z wyborem typu deklaracji. Należy zaznaczyć opcję
JPK_V7 i kliknąć w przycisk
Wyślij.

Pojawi się okno do wyboru certyfikatu służącego do podpisu deklaracji i plików JPK_V7. Należy z listy wybrać odpowiedni certyfikat i kliknąć przycisk
Zatwierdź.

Następuje wysyłka plików JPK_V7.
Gdy proces wysyłki plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
Po wykonaniu wysyłki plików JPK_V7 można przejść do pobrania odbioru Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). W tym celu mając zaznaczone na liście firmy, należy kliknąć w przycisk
Deklaracje i zaliczki i wybrać opcję
Odbierz UPO i kolejno
Deklaracje VAT/JPK_V7.
Pojawi się okno do wskazania deklaracji dla której ma zostać odebrane UPO.

Na oknie należy wskazać
JPK_V7 i kliknąć przycisk
Odbierz.
Gdy proces odbioru UPO dla plików JPK_V7 się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
Jak seryjnie przygotować pliki PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS dla klientów?
Aby seryjnie przygotować pliki PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS dla klientów należy w pierwszej kolejności na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy dla których chcemy takie pliki przygotować. Następnie w prawym dolnym rogu należy rozwinąć przycisk
Eksportuj do PDF i wybrać opcję
Informacje o podatkach/ZUS.
Po wybraniu tej operacji seryjnej wyświetli się okno na którym użytkownik może wskazać, które informacje o podatkach i składkach mają znaleźć się na wydrukach.

Po kliknięciu opcji
Pobierz rozpocznie się proces generowania plików PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS za miesiąc i rok wskazany w nagłówku listy Operacje wielofirmowe.
Gdy proces generowania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.

Pliki z informacjami o podatkach/ZUS zapisze się lokalnie na urządzeniu użytkownika w pobranych plikach. Zapisany plik to plik w formacie
.zip składający się oddzielnych katalogów dla każdej firmy, a z kolei w tych katalogach znajdują się osobne pliki dla właścicieli danej firmy z informacją o ich podatkach i składkach ZUS oraz plik dot. podatków/ZUS całej firmy.
Jak seryjnie skonfigurować automatyczne przenoszenie dokumentów kosztowych z Handlu do Rejestrów VAT?
Aby seryjnie skonfigurować automatyczne przenoszenie dokumentów kosztowych z Handlu do Rejestrów VAT, należy na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję
Parametry i kolejno wybrać opcję
Przenoszenie dokumentów.

Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany wartości tego parametru, gdzie należy zaznaczyć parametr
Automatycznie przenoś dokumenty z Handlu do Rejestrów VAT i zapisać zmiany klikając w ikonę
Zapisz.

Jak seryjnie ustawić składkę wypadkową dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
Aby seryjnie ustawić składkę wypadkową w wielu firmach, należy na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy w których ma nastąpić zmiana wysokości składki, następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje dostępne pod ikoną trzech kropek

i wybrać opcję
Parametry/ Składka wypadkowa.

Na oknie
Zmiana składki wypadkowej należy wskazać wartość składki jaka ma zostać ustawiona w zaznaczonych firmach oraz w polu
Obowiązuje od wskazać miesiąc i rok od którego taka składka ma zostać ustawiona.
Po kliknięciu opcji
Zapisz pojawi się okno podsumowania zmiany składki wypadkowej.

Jak seryjnie naliczyć i wysłać do Urzędu deklarację PIT-11 wielu firm w module Operacje wielofirmowe?
Seryjne naliczenie Deklaracji PIT-11 działa dla wskazanych baz danych – pod warunkiem, że deklaracje PIT-11 nie zostały jeszcze w danej bazie policzone. Informacja PIT-11 jest liczona zawsze jako złożenie deklaracji (nie korekta). Dane do deklaracji pobierane są z modułu
Płace i Kadry lub
Płace i Kadry Plus.
Wyliczenie deklaracji dotyczy wszystkich pracowników/zleceniobiorców posiadających naliczoną wypłatę (w tym znajdującą się w „buforze”, tzw. otwartej liście płac) w zadanym okresie, bez względu na to czy operator pobrał moduł płacowo-kadrowy. Do deklaracji PIT-11 automatycznie dołączany jest
Załącznik PIT-R – pod warunkiem, iż pracownik posiada w trakcie roku naliczone wynagrodzenie z odpowiednim typem wypłaty (szczegółowy opis w podręczniku
Comarch ERP Optima Płace i Kadry).
Seryjne naliczanie, zatwierdzanie, wysyłka deklaracji PIT-11 oraz odbiór UPO są dostępne z poziomu listy operacji wielofirmowych.

Naliczanie i wysyłka deklaracji składa się z poszczególnych kroków:
Tworzenie i zatwierdzanie deklaracji PIT-11
W celu seryjnego naliczenia deklaracji należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje
Deklaracje i zaliczki/Utwórz/Deklaracje PIT/CIT.
Po wybraniu opcji
Utwórz/Deklaracje PIT/CIT zostanie wyświetlone okno umożliwiające wybór rodzaju deklaracji. W celu naliczenia deklaracji można wybrać jedną z dwóch opcji:
Utwórz i zatwierdź oraz
Utwórz.

Wybranie przycisku
Utwórz i zatwierdź spowoduje, że naliczona deklaracja będzie automatycznie zatwierdzana na stałe.
Opcja
Utwórz skutkuje naliczeniem deklaracji PIT-11, którą następnie po zatwierdzeniu będzie można wysłać bezpośrednio do systemu e-Deklaracje.
W sytuacji gdy podczas naliczania deklaracji została wybrana opcja
Utwórz, celu seryjnego zatwierdzenia naliczonych deklaracji PIT-11 należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje
Deklaracje i zaliczki/Zatwierdź/Deklaracje PIT/CIT.
Wysyłka deklaracji PIT-11
W celu seryjnej wysyłki PIT-11 dla zaznaczonych firm należy w prawnym dolnym rogu okna wybrać opcję
Deklaracje i zaliczki/Wyślij do urzędu/Deklaracje PIT/CIT.
Po wybraniu opcji
Wyślij do urzędu pojawia się okno z wyborem certyfikatu i podaniem PIN’u. Po podpisaniu deklaracji następuje przesłanie tych dokumentów do systemu e-Deklaracje.
Odbiór UPO
Odbioru UPO należy dokonać w celu upewnienia się, że deklaracja została wysłana na serwer Ministerstwa Finansów.
Odbiór UPO jest dostępny dla zaznaczonych firm po wybraniu opcji
Deklaracje i zaliczki/Odbierz UPO /Deklaracje PIT/CIT .
Po wybraniu opcji
Odbierz UPO/Deklaracje PIT/CIT analogicznie jak podczas wysyłania e-Deklaracji pojawia się okno pozwalające na wybór rodzaju deklaracji, dla której użytkownik chce dokonać importu. Po wybraniu rodzaju deklaracji rozpocznie się proces pobierania UPO.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania. Wykonywanie akcji w tle nie dotyczy wysyłki deklaracji.
W jaki sposób seryjnie zmienić ustawienia dotyczące weryfikacji rachunków bankowych?
Aby seryjnie zmienić ustawienie parametru dotyczącego weryfikacji rachunków bankowych w należy na liście
Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję
Parametry i kolejno wybrać opcję
Weryfikacja rachunków bankowych.

Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany parametrów weryfikacji rachunków bankowych, gdzie należy zaznaczyć/odznaczyć odpowiednią opcję według której ma odbyć się weryfikacja numerów rachunków w firmie.

Po ustawieniu parametrów należy zapisać ustawienia klikając w przycisk
Zapisz. Po zakończeniu zmiany ustawienia parametrów w zaznaczonych firmach pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.
W jaki sposób z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe biuro rachunkowe może skontaktować się ze swoimi klientami?
W przypadku, gdy biuro rachunkowe w programie Comarch ERP Optima w zakładce
Start/Konfiguracja/Program/Internetowa Wymiana Dokumentów ma skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów (IWD), to w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe w bocznym menu dostępna jest dodatkowa zakładka
Rozmowy z klientami.

W zakładce tej znajduje się komunikator za pomocą którego biuro rachunkowe może w łatwy sposób komunikować się ze swoimi klientami. Za pomocą tego komunikatora można przesyłać nie tylko wiadomości tekstowe ale również załączniki.
Aby rozpocząć nową rozmowę z klientem należy kliknąć w prawym górnym rogu przycisk
Rozpocznij nową rozmowę. Wówczas otworzy się okno w którym należy z listy wybrać klienta do którego ma zostać wysłana wiadomość, uzupełnić temat oraz treść wiadomości i ewentualnie dodać załącznik za pomocą przycisku
Dodaj załącznik.

Z zakładki
Rozmowy z klientami biuro rachunkowe może podejrzeć konwersacje które są aktywne na zakładce
Aktywne lub też zakończone na zakładce
Zakończone.

W przypadku, gdy biuro rachunkowe chce zakończyć daną rozmowę należy ustawić się na aktywnej konwersacji i kliknąć przycisk
Zakończ rozmowę. Zakończona rozmowa będzie widoczna w zakładce
Zakończone i nie będzie możliwości jej wznowienia. W tym przypadku należy rozpocząć nową rozmowę z danym klientem.
Jak dodać/usunąć kolumnę na liście Operacje wielofirmowe?
W celu dodania/usunięcia kolumny na liście
Operacje wielofirmowe, należy kliknąć w prawym górnym rogu w ikonę trzech kropek i wybrać opcję
Zarządzaj kolumnami.

Po wybraniu tej opcji pojawi się okno, gdzie użytkownik ma możliwość zaznaczenia/odznaczenia dostępnych z listy kolumn oraz może ustawić kolejność kolumn na liście według swoich preferencji.

Jak skonfigurować parametry firm w module Operacje wielofirmowe?
Na liście
Operacje wielofirmowe klikając w nazwę danej firmy otwiera się formularz tej firmy, gdzie dostępne są zakładki:
[Deklaracje i zaliczki],
[Dane podstawowe],
[Środki trwałe],
[Płacie i kadry],
[Wymiana dokumentów] oraz
[Historia zmian].
Możliwość konfiguracji parametrów firmy dostępna jest na zakładce
[Dane podstawowe]. W tej zakładce użytkownik może zmodyfikować ustawienie następujących parametrów:
- Status klienta,
- Składka wypadkowa,
- Stawka podatku CIT,
- Stawka za usługi księgowe.
Modyfikacji wyżej wymienionych parametrów dokonuje się poprzez kliknięcie ikony

dostępnej przy danym parametrze.

W nagłówku danej firmy dostępne są także parametry:
Czy dostarczono dokumenty? oraz
Czy biuro zamknęło miesiąc?, które użytkownik również może ręcznie zmodyfikować.

Wartości pozostałych parametrów przenoszone są bezpośrednio z konfiguracji danej firmy z programu Comarch ERP Optima.
Informacje w zakładkach
[Deklaracje i zaliczki],
[Środki trwałe] oraz
[Płace i kadry] wyświetlane są automatycznie na podstawie operacji wykonanych w danej firmie.
Zakładka
[Wymiana dokumentów] zawiera informacje na temat tego czy biuro rachunkowe ma skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów z danym klientem w Comarch ERP Optima. Dane w tej zakładce uzupełniane są na podstawie ustawień w programie Comarch ERP Optima w zakładce
Start/Konfiguracja/Program/Internetowa Wymiana Dokumentów.
Jak stworzyć własny widok użytkownika?
Aby dodać własny widok użytkownika należy na liście
Operacje wielofirmowe zmodyfikować
układ kolumn według własnych preferencji oraz dodatkowo w prawym górnym rogu wybrać opcję
Więcej filtrów i po rozwinięciu jej kliknąć w opcję koła zębatego. Na oknie
Zarządzanie filtrami należy wskazać filtry według których chcemy dokonywać sortowania na liście
Operacje wielofirmowe oraz ustawić kolejność tych filtrów.

Po zapisaniu ustawień aby zapisać ten widok jako nowy widok użytkownika, należy w lewym górnym rogu rozwinąć opcję
Widok domyślny a następnie kliknąć
Dodaj. Na oknie
Dodawanie widoku należy wpisać dowolną nazwę dla nowego widoku i zapisać ją przyciskiem
Dodaj.

Zapisany nowy widok zapamiętuje: układ kolumn, ich szerokości, zdefiniowane filtry oraz to czy na liście
Operacje wielofirmowe filtry w kolumnach są widoczne czy ukryte.
Nowy widok będzie możliwy do wyboru na liście widoków użytkownika.

Utworzony przez użytkownika widok można usunąć, zmienić mu nazwę lub zaktualizować go.
Aby usunąć dodany widok lub zmienić mu nazwę należy na liście widoków kliknąć opcję
Zarządzaj a następnie poprzez rozwinięcie ikony trzech kropek przy tym widoku wybrać odpowiednio opcję Usuń lub
Zmień nazwę.

W przypadku, gdy nowy widok będzie obecnie wybrany na liście
Operacje wielofirmowe i zostanie on zmodyfikowany, np. poprzez dodanie/usunięcie jakiejś kolumny lub filtra, to w polu, gdzie jest wybrany ten widok, przy jego nazwie pojawi się znak gwiazdki

. Znak ten oznacza, że ten widok został zmodyfikowany i można go zaktualizować lub zapisać jako kolejny widok.
Aby dokonać aktualizacji tego widoku należy rozwinąć listę widoków i kliknąć w przycisk
Aktualizuj.

Zaktualizowany widok może zostać zapisany jako nowy widok po kliknięciu w przycisk
Dodaj lub
Zarządzaj.
Jak na liście Operacje wielofirmowe ukryć lub pokazać filtr w kolumnach?
Aby na liście
Operacje wielofirmowe ukryć lub pokazać wiersz dotyczący filtrowania po kolumnach należy kliknąć w prawym górnym rogu w ikonę trzech kropek i wybrać odpowiednio opcję
Ukryj filtry w kolumnach/Pokaż filtry w kolumnach.

Jak zarządzać atrybutami firm danych w module Operacje wielofirmowe?
W programie Comarch ERP Optima w
Konfiguracji/Firmy/Operacje wielofirmowe/Atrybuty dostępna jest lista domyślnych atrybutów. Istnieje również możliwość definiowania własnych atrybutów dla firm.

Atrybuty te są wyświetlane w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe w postaci kolumn na liście
Operacje wielofirmowe.

Wykorzystanie w module
Operacje wielofirmowe zdefiniowanych w konfiguracji w Comarch ERP Optima atrybutach (np. adres klienta, numer telefonu) pozwala na szybszy dostęp do informacji o danej firmie oraz poprawia organizację ich przepływu.
Wartości atrybutów wyświetlane w kolumnach na liście Operacje wielofirmowe generowane są na podstawie danych wprowadzonych w poszczególnych firmach w programie Comarch ERP Optima oraz na podstawie wykonywanych działań na tych firmach. Z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe nie ma możliwości modyfikacji wartości atrybutów.
Użytkownik Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe ma możliwość modyfikacji wyglądu listy
Operacje wielofirmowe poprzez dodawanie/usunięcie poszczególnych kolumn. Szczegółowe informacje na temat modyfikacji wyglądu listy firm dostępne są w artykule
Jak dodać/usunąć kolumnę na liście Operacje wielofirmowe?
Zdefiniowane domyślnie atrybuty w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe przedstawia poniższa tabela:
Atrybut | Uwagi |
Adres firmy | |
Akronim | Kod kontrahenta pobrany z karty kontrahenta w firmie biura rachunkowego |
Aktywni właściciele | Liczba aktywnych właścicieli i osób współpracujących |
Czy biuro zamknęło miesiąc? | Tak/Nie |
Czy dostarczono dokumenty? | Dostarczono/Nie dostarczono/Niekompletne |
Czy klient zamknął miesiąc? | Tak/Nie |
Data Intrastat | Data obliczenia deklaracji |
Data JPK_VAT/JPK_V7 | Data utworzenia pliku JPK_VAT/JPK_V7 |
Data PIT‑4R | Data obliczenia zaliczki |
Data PIT-8AR | Data obliczenia podatku |
Data VAT-27 | Data obliczenia deklaracji |
Data VAT-7 | Data obliczenia deklaracji |
Data VAT-8 | Data obliczenia deklaracji |
Data VAT‑9M | Data obliczenia deklaracji |
Data VAT-UE | Data obliczenia deklaracji |
Data zaliczki CIT-8 | Data obliczenia zaliczki |
Deklaracja CIT-10Z | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja CIT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja CIT-8E | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja Intrastat | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Deklaracja PIT-28 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja PIT-36 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja PIT-36L | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja PIT-4R | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja PIT-8AR | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy/ nie wysłano/ wysłano/nie odebrano UPO/ odebrano UPO/ błąd przetwarzania |
Deklaracja VAT-27 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Deklaracja VAT-7 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Deklaracja VAT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Deklaracja VAT-9M | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Deklaracja VAT-UE | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
E-mail | |
E-mail 2 | |
Firma wielozakładowa | Tak/Nie dotyczy |
Ilość środków trwałych i WNIP | Liczba środków trwałych i WNiP w użyciu |
Kod pocztowy | |
Kwota CIT-8 | Kwota do zapłaty/zwrotu |
Kwota PIT-36/PIT-36L | Kwota do zapłaty/zwrotu na deklaracji – suma obliczona na podstawie wszystkich wyliczonych deklaracji dla wspólników |
Kwota PIT-4R | Kwota do zapłaty/zwrotu |
Kwota PIT-8AR | Kwota obliczonego podatku |
Kwota ryczałtu | Kwota do zapłaty/zwrotu na zaliczce - suma obliczona na podstawie wszystkich wyliczonych zaliczek dla wspólników |
Kwota VAT-7 | Kwota do zapłaty/do zwrotu na VAT-7 |
Kwota VAT-8 | Kwota do zapłaty na VAT-8 |
Kwota VAT-9M | Kwota do zapłaty na VAT-9M |
Kwota ZUS DRA | Suma kwot płatności z deklaracji ZUS DRA |
Metoda VAT | Zwykła/Kasowa |
Miasto | |
NIP | |
Notatki | |
Okres VAT-27 | Miesięcznie/Kwartalnie |
Okres VAT-7 | Miesięcznie/Kwartalnie |
Okres VAT-UE | Miesięcznie/Kwartalnie |
Okres zaliczek CIT-8 | Miesięcznie/Kwartalnie |
Operator | Kod operatora |
Opiekun kadrowo-płacowy | Imię i nazwisko opiekuna kadrowo-płacowego |
Opiekun księgowy | Imię i nazwisko opiekuna księgowego |
Osoba do kontaktu | Imię i nazwisko osoby do kontaktu |
PIT‑36 do policz. | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy |
PIT‑36 policzone | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy |
PIT‑36L do policz. | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy |
PIT‑36L policzone | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy |
Plik JPK_VAT/JPK_V7 | Plik JPK_VAT/JPK_V7 wysłany Tak/Nie |
Płatnik VAT | Tak/Nie |
Podatek PIT-8AR | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Przedstawiciel CIT | Imię i nazwisko przedstawiciela CIT-8 |
Przedstawiciel PIT-4R | Imię i nazwisko przedstawiciela PIT-4R |
Przedstawiciel VAT | Imię i nazwisko przedstawiciela VAT |
REGON | |
Rodzaj księgowości | KH/KPiR/Ryczałt |
Ryczałt do policzenia | Liczba zaliczek, które mają być w danym miesiącu policzone/nie dotyczy |
Ryczałt policzony | Liczba zaliczek policzonych/nie dotyczy |
Składa JPK_V7 | Tak/Nie |
Składa VAT-8 | Tak/Nie |
Składa VAT-9M | Tak/Nie |
Składa VAT-UE | Tak/Nie |
Składka wypadkowa | Wartość procentowa |
Status klienta | VIP/Zwyczajny |
Stawka podatku CIT | Wartość procentowa |
Stawka za usługi księgowe | |
Strona WWW | Adres URL wprowadzony na karcie kontrahenta w firmie biura rachunkowego |
Telefon | Numer telefonu pobierany z Pieczątki firmy |
Telefon 2 | Numer telefonu pobierany z karty Kontrahenta |
Telefon 3 | Numer telefonu pobierany z karty Kontrahenta |
Urząd Skarbowy dla JPK_V7, VAT-8, VAT-9M, VAT-UE | |
Urząd Skarbowy dla PIT-4R, CIT-8 | |
Wersja bazy danych | |
Wygenerowane odpisy | Naliczone odpisy amortyzacyjne dla środków trwałych i wnip |
Wypłaty właścicieli | Liczba naliczonych wypłat właścicieli i osób współpracujących |
Zaliczka CIT-8 | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
Zaliczka PIT‑4R | Brak/w buforze/zatwierdzona/nie dotyczy |
ZUS DRA do policz. | Liczba deklaracji ZUS DRA jaka powinna zostać policzona we wskazanym miesiącu w danej firmie |
ZUS DRA policzone | Liczba obliczonych deklaracji ZUS DRA dla pracowników oraz właścicieli we wskazanym miesiącu w danej firmie |
Jak wyeksportować bieżący widok listy Operacje wielofirmowe do pliku .xls?
W celu wyeksportowania bieżącego widoku listy
Operacje wielofirmowe do pliku .xls należy w prawym górnym rogu rozwinąć ikonę
Eksportuj 
i wybrać opcję
Do Microsoft Excel.
