Operacje seryjne

Jak seryjnie zmienić wysokość stawki podatku CIT?

Aby seryjnie zmienić wysokość stawki podatku CIT należy na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję Parametry i kolejno wybrać opcję Stawka podatku CIT. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany wartości tego parametru, gdzie należy uzupełnić wartość stawki podatku CIT oraz miesiąc i rok od którego taka stawka ma obowiązywać. Po ustawieniu danych wartości na oknie należy zapisać ustawienia klikając w przycisk Zapisz. Gdy proces zmiany ustawień parametru w zaznaczonych firmach się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.

Jak seryjnie ustawić zwolnienie z opłacania składek wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

W celu seryjnego ustawienia zwolnienia z opłacania składek ZUS należy na liście operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany a następnie po kliknięciu w znajdującą się w prawym dolnym rogu ikonę trzech kropek wybrać opcję Ustaw zwolnienie z opłacania składek. Na oknie Ustawienie zwolnienia z opłacania składek ZUS należy wskazać okres, w którym ma zostać odnotowane zwolnienie. Domyślnie wyświetlany jest ten sam miesiąc i rok, który został wybrany na liście operacji wielofirmowych. Po wybraniu opcji Zapisz wyświetlone zostanie okno ustawiania zwolnienia z opłacania składek ZUS właścicieli za dany okres. Podczas ustawiania zwolnienia w pierwszej kolejności sprawdzane jest czy w danej bazie znajdują się właściciele zatrudnieni w danym okresie oraz czy w tym okresie istnieje już zapisane w danych właściciela zwolnienie z opłacania składek, jeżeli nie to taka informacja zostaje dodana. W trakcie trwania operacji na oknie będą dostępne przyciski Przerwij operację i Zamknij. Po zakończeniu operacji pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji.

Jak seryjnie generować deklaracje i pliki JPK w module Operacje wielofirmowe?

W celu seryjnego wygenerowania deklaracji i plików JPK_V7 należy w pierwszej kolejności nad listą firm w nagłówku wskazać w polu Miesiąc i rok za jaki okres deklaracje/pliki mają zostać przeliczone a na liście Operacje wielofirmowe, których mają zostać przeliczone deklaracje lub pliki JPK_V7. Po zaznaczeniu odpowiednich firm należy w prawym dolnym rogu rozwinąć przycisk Deklaracje i zaliczki a następnie wybrać opcję Utwórz i wskazać odpowiedni wariant deklaracji/zaliczek do wygenerowania. Lista możliwych do wygenerowania deklaracji/zaliczek z poziomu Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe dostępna jest w artykule Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce? Gdy proces generowania plików JPK_V7/deklaracji/zaliczek się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. W podsumowaniu może pojawić się informacja o wygenerowanych plikach JPK_V7/deklaracjach/zaliczkach lub jeśli w danej firmie już będzie przeliczony plik JPK_V7/deklaracja/zaliczka za wskazany okres to pojawi się stosowna informacja o tym. W przypadku wygenerowania zaliczek na PIT/CIT zaliczki te można następnie zatwierdzić. W przypadku plików JPK_V7 oraz deklaracji rocznych PIT/CIT oraz ZUS DRA pliki/deklaracje można kolejno seryjnie zatwierdzić, wysłać do systemu e-Deklaracje oraz odebrać dla nich UPO jeśli wysyłka się powiodła.

Jak seryjnie naliczyć i wysłać deklarację ZUS DRA dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

Seryjne naliczanie, zatwierdzanie, wysyłka ZUS DRA bezpośrednio do ZUS oraz odbiór UPO są dostępne z poziomu listy operacji wielofirmowych. Naliczanie i wysyłka deklaracji składa się z poszczególnych kroków: Tworzenie i zatwierdzanie deklaracji ZUS DRA W celu seryjnego naliczenia deklaracji należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje Deklaracje i zaliczki/Utwórz/Deklaracje ZUS DRA. Po wybraniu opcji Utwórz/Deklaracje ZUS DRA zostanie wyświetlone okno, na którym dostępne będą przyciski Utwórz i zatwierdź oraz Utwórz. Wybranie przycisku Utwórz i zatwierdź spowoduje, że naliczona deklaracja będzie automatycznie zatwierdzana na stałe. Opcja Utwórz skutkuje naliczeniem deklaracji ZUS DRA, którą następnie po zatwierdzeniu będzie można wysłać bezpośrednio do ZUS. W sytuacji gdy podczas naliczania deklaracji została wybrana opcja Utwórz, w celu seryjnego zatwierdzenia naliczonych deklaracji ZUS DRA należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje Deklaracje i zaliczki/Zatwierdź/Deklaracje ZUS DRA. Wysyłka deklaracji ZUS DRA W celu seryjnej wysyłki ZUS DRA należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawnym dolnym rogu okna wybrać opcję Deklaracje i zaliczki/Wyślij do urzędu/Deklaracje ZUS DRA. Po wybraniu opcji Wyślij pojawia się okno podpisu cyfrowego. Podpisane deklaracje zostaną przesłane bezpośrednio do ZUS. Odbiór UPO Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia. Odbiór UPO jest dostępny po wybraniu opcji Deklaracje i zaliczki/Odbierz UPO /Deklaracje ZUS DRA.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania. Wykonywanie akcji w tle nie dotyczy wysyłki deklaracji.

Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce?

W programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce operacje seryjne dostępne są po wejściu z panelu bocznego do pozycji Operacje wielofirmowe i zaznaczeniu wszystkich bądź wybranych firm na liście Operacje wielofirmowe i rozwinięciu odpowiednio opcji Eksportuj do PDF, Deklaracje i zaliczki lub ikony trzech kropek dostępnych w prawym dolnym rogu. Po rozwinięciu przycisku Eksportuj do PDF dostępna jest opcja:
  • eksport do pliku PDF informacji o podatkach i składkach ZUS.
Po rozwinięciu przycisku Deklaracje i zaliczki istnieje możliwość:
  • tworzenia:
    • plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-8 oraz VAT-9M,
    • zaliczek PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R oraz PIT-8AR,
    • deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
  • zatwierdzania:
    • plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
    • zaliczek PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R oraz PIT-8AR,
    • deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, CIT-8, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
  • wysyłki do systemu e-Deklaracje:
    • plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
    • deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, PIT-37, CIT-8, CIT-8E, CIT-10Z, IFT-2, IFT-2R, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA,
  • odbioru Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla:
    • plików JPK_V7 oraz deklaracji VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M oraz VAT-27,
    • deklaracji rocznych: PIT-36/PIT-36L, PIT-28, PIT-37, CIT-8, CIT-8E, CIT-10Z, IFT-2, IFT-2R, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11 oraz ZUS DRA.
Klikając w opcję trzech kropek istnieje możliwość seryjnego:
  • naliczenia i zatwierdzenia wypłat właścicieli,
  • ustawienia zwolnienia z opłacania składek ZUS,
  • dodawania dokumentów amortyzacji dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • generowania poniższych raportów:
    • Czas pracy łączny – wyświetla łączny czas pracy poszczególnych operatorów na zaznaczonych firmach z podziałem na kategorie oraz z informacją o stawce i koszcie,
    • Czas pracy operatora – czas pracy operatora zalogowanego do Operacji wielofirmowychz podziałem na kolejne firmy i kategorie wraz z informacją o stawce i koszcie,
    • Czas pracy wszystkich operatorów – informacje na temat czasu pracy wszystkich operatorów z podziałem na kolejne firmy i kategorie, wraz z informacją o stawce i koszcie,
    • Dokumenty modyfikowane –  wyświetla informacje dotyczące między innymi ilości dokumentów wprowadzonych przez danego pracownika (operatora) w zadanym okresie oraz wyświetla informacje na temat tego, ile z powyższych dokumentów zostało zmodyfikowanych przez innego pracownika (operatora).
    • Dokumenty niezaksięgowane – lista dokumentów, które podlegają księgowaniu, ale nie zostały jeszcze zaksięgowane,
    • Dokumenty otrzymane od klientów – raport informuje o ilości przesłanych dokumentów przez klientów biura za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD) we wskazanym okresie,
    • Dokumenty wprowadzone – wszystkie wprowadzone dokumenty w zadanym okresie, biorąc pod uwagę datę dokumentu lub datę wprowadzenia,
    • Kwoty wynagrodzeń – obejmuje łączną kwotę wypłaty z podziałem na poszczególne formy płatności wraz z terminem,
    • Limit – kasa fiskalna – – sumuje kwotę netto Faktur Sprzedaży, które mają zaznaczony parametr Sprzedaż detaliczna, dla danej firmy w określonym okresie wg daty sprzedaży faktury,
    • Limit – obowiązek VAT – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma kwot netto z pozycji Faktur Sprzedaży z Rejestrów VAT (ze stawką różną od NP) nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
    • Limit – pełna księgowość – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów w KPiR nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
    • Limit – ryczałt – pomaga kontrolować, czy w wybranym okresie suma przychodów w ewidencji ryczałtowej nie przekroczyła limitu określonego w programie Comarch ERP Optima w zakładce Konfiguracja programu/ Księgowość/ Limity,
    • Podatki do zapłaty – lista deklaracji podatkowych oraz DRA wraz z kwotą należną do zapłaty do Urzędu Skarbowego,
    • Przychody (ryczałt) – prezentuje przychody osiągnięte w zadanym okresie przez podatników rozliczających się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego,
    • Przychody / koszty (PIT/CIT)  – prezentuje informację na temat osiągniętych przychodów i kosztów danej firmy lub wspólnika (w zależności od zaznaczonego w konfiguracji programu Comarch ERP Optima parametru Księgowość kontowalub Księga podatkowa) narastająco od początku roku kalendarzowego – dla zaliczek PIT i od początku okresu obrachunkowego – dla zaliczek CIT,
    • Statusy e-Deklaracji – wyświetla wszystkie deklaracje w wybranym okresie wraz z ich stanem,
    • Statusy JPK – wyświetla wszystkie pliki JPK w wybranym okresie wraz z ich stanem,
    • Zadania do wykonania –  wyświetla listę zadań do wykonania dla danego operatora we wszystkich firmach,
    • Zapisy księgowe (KPiR i ryczałt) – wyświetla informacje na temat ilości zapisów księgowych wprowadzonych w danym okresie do księgi podatkowej lub ewidencji ryczałtowej,
    • Zapisy w dzienniku – wyświetla informacje na temat ilości zapisów księgowych wprowadzonych w danym okresie do dzienników.
  • Zmodyfikowania parametrów dotyczących:
    • automatycznego przenoszenia dokumentów z Handlu do Rejestrów VAT,
    • weryfikacji rachunków bankowych,
    • wysokości stawki podatku CIT,
    • wysokości składki wypadkowej,
    • wstawiania świąt do kalendarza.

Jak seryjnie naliczyć wypłaty wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

Funkcja seryjnego naliczania i zatwierdzania wypłat dla właścicieli  umożliwia naliczanie wypłat dla właścicieli i osób współpracujących w zaznaczonych bazach. W pierwszej kolejności weryfikowane jest czy w danej bazie znajdują się właściciele zatrudnieni w danym okresie oraz czy w tym okresie istnieje już lista płac o rodzaju Właściciele, jeżeli nie to lista zostaje dodana, następuje naliczenie, a następnie zamknięcie wypłat i listy. Jeżeli taka lista w zadanym okresie już występuje w bazie to wypłaty naliczane są na istniejącej liście. W przypadku kiedy w danej firmie nie ma schematu numeracji list płac o rodzaju Właściciel wypłaty dla właścicieli i osób współpracujących nie zostaną naliczone. W sytuacji kiedy lista płac posiada już naliczone wypłaty operacja seryjnego naliczania i zamykania wypłat właścicieli zamyka listy płac wraz z naliczonymi wypłatami. Aby seryjnie naliczyć wypłaty w wielu firmach, należy z poziomu operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje dostępne pod ikoną trzech kropek i wybrać Nalicz wypłaty właścicieli. Na oknie Naliczanie i zatwierdzanie wypłat właścicieli należy wskazać wybrany okres. Domyślnie wyświetlany jest ten sam miesiąc i rok, który został wybrany na liście operacji wielofirmowych. Po wybraniu opcji Nalicz i zatwierdź wyświetlone zostanie okno naliczania i zatwierdzania wypłat właścicieli za dany okres. Jeśli operacja będzie w trakcie na oknie będą dostępne przyciski Przerwij operację i Zamknij. Po zakończeniu operacji pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji. Z jego poziomu będzie możliwość wyeksportowania listy błędów.

W jaki sposób seryjnie wygenerować raport zawierający informację o ilości niezaksięgowanych dokumentów za wskazany okres?

Aby wygenerować raport zawierający informacje o ilości niezaksięgowanych dokumentów we wskazanym przez użytkownika okresie, należy w pierwszej kolejności na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć te firmy dla których ma zostać wygenerowany taki raport. Następnie w prawym dolnym rogu należy kliknąć w ikonę trzech kropek i wybrać opcję Raporty. Pojawi się okno z wyborem raportu. Z rozwijalnej listy należy wybrać raport Dokumenty niezaksięgowane i w polu Zakres dat wskazać okres za jaki dany raport ma zostać wygenerowany. Zakres dat można wpisać ręcznie lub wybrać z dostępnego kalendarza klikając w ikonę . Po wskazaniu rodzaju raportu oraz zakresu dat należy kliknąć przycisk Generuj. Program wygeneruje raport prezentujący informacje na temat ilości niezaksięgowanych dokumentów w zaznaczonych firmach wraz z ich typem oraz statusem. Wygenerowany raport można zamknąć poprzez kliknięcie ikony albo przycisku Anuluj lub pobrać do pliku w formacie .xls klikając przycisk Pobierz. W analogiczny sposób generowane są pozostałe raporty dostępne w programie Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe. Rodzaj raportów możliwych do wygenerowania wraz z ich objaśnieniami został opisany w artykule Jakie operacje seryjne są dostępne w module Operacje wielofirmowe w przeglądarce?

Jak seryjnie wstawić święta do kalendarzy dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

W celu seryjnego wstawienia świąt należy na liście operacji wielofirmowych zaznaczyć firmy, w których powinny zostać naniesione zmiany, a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć dostępne pod ikoną trzech kropek opcje i wybrać Parametry/ Wstawianie świąt. Po wyborze opcji Wstawianie świąt wywołane zostanie okno, w którym należy zdecydować czy wstawić święta jedynie do kalendarza Standard, czy do wszystkich kalendarzy dostępnych w bazie. W oknie zostanie wyświetlona informacja dotycząca danego roku, natomiast istnieje możliwość modyfikacji tej daty. Domyślnie zaznaczony parametr Zamieniaj zdefiniowane dni spowoduje, iż święta zostaną naniesione bez względu na to czy dni, w których chcemy dodać informację były już wcześniej zdefiniowane. Przy odznaczonym parametrze święta zostaną naniesione jedynie na dni, które nie zostały wcześniej zmodyfikowane. Po kliknięciu opcji Zapisz pojawi się okno z informacją o przebiegu operacji.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania.

Jak seryjnie dodać amortyzację dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w module Operacje wielofirmowe?

Aby seryjnie wygenerować amortyzację dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w module Comarch ERP Optima Operacje wielofirmowe, należy na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć te firmy, dla których chcemy wykonać tę operację seryjną a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć ikonę trzech kropek i wybrać opcję Dodaj dokumenty amortyzacji. Pojawi się okno na którym należy wskazać okres za który dokumenty amortyzacji mają zostać dodane. Po wskazaniu okresu i naciśnięciu Dodaj program rozpocznie proces dodawania dokumentów amortyzacji dla wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych znajdujących się w zaznaczonych na liście firmach. Gdy proces ten się zakończy pojawi się okno z podsumowania dodawania dokumentów amortyzacji. Domyślnie okno z podsumowaniem pokazuje błędy i ostrzeżenia, które wystąpiły w chwili dodawania dokumentów amortyzacji. Na oknie tym można również zaznaczyć opcję Pokaż pomyślne i wtedy okno to zaprezentuje zarówno błędy/ostrzeżenia jak i pomyślnie wykonane akcje.

Jak seryjnie skonfigurować automatyczne przenoszenie dokumentów kosztowych z Handlu do Rejestrów VAT?

Aby seryjnie skonfigurować automatyczne przenoszenie dokumentów kosztowych z Handlu do Rejestrów VAT, należy na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję Parametry i kolejno wybrać opcję Przenoszenie dokumentów. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany wartości tego parametru, gdzie należy zaznaczyć parametr Automatycznie przenoś dokumenty z Handlu do Rejestrów VAT i zapisać zmiany klikając w ikonę Zapisz.

Jak seryjnie naliczyć oraz wysłać do urzędu skarbowego plik JPK_V7 dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

Aby w module Operacje wielofirmowe seryjnie naliczyć plik JPK_V7 dla wielu firm jednocześnie, należy w pierwszej kolejności nad listą firm w nagłówku wskazać w polu Miesiąc i rok za jaki okres pliki mają zostać przeliczone a następnie na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy dla których operacja ta ma zostać wykonana a następnie. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w prawym dolnym rogu w przycisk Deklaracje i zaliczki i wybranie opcji Utwórz i kolejno Deklaracje VAT/JPK_V7. Na oknie Tworzenie deklaracji VAT/JPK_V7 należy wybrać opcję JPK_V7 i nacisnąć przycisk Utwórz lub Utwórz i zatwierdź. Gdy proces generowania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. W przypadku naciśnięcia przycisku Utwórz i zatwierdź pliki JPK_V7 w zaznaczonych firmach zostaną utworzone i od razu będą miały status zatwierdzone. W przypadku naciśnięcia przycisku Utwórz kolejnym krokiem jest zatwierdzenie plików JPK_V7 poprzez kliknięcie w przycisk Deklaracje i zaliczki, wybierając opcję Zatwierdź i kolejno Deklaracje VAT/JPK_V7. Pojawi się okno do wskazania deklaracji do zatwierdzenia. Na oknie należy wskazać odpowiedni typ deklaracji JPK_V7 i nacisnąć przycisk Zatwierdź. Gdy proces zatwierdzania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. W przypadku, gdy pliki JPK_V7 dla wybranych firm są już wygenerowane i zweryfikowane można przejść do wysyłki plików JPK_V7 do systemu e-Deklaracje. W tym celu mając cały czas zaznaczone na liście firmy klikamy w przycisk Deklaracje i zaliczki, wybieramy opcję Wyślij do urzędu i kolejno Deklaracje VAT/JPK_V7. Pojawi się okno z wyborem typu deklaracji. Należy zaznaczyć opcję JPK_V7 i kliknąć w przycisk Wyślij. Pojawi się okno do wyboru certyfikatu służącego do podpisu deklaracji i plików JPK_V7. Należy z listy wybrać odpowiedni certyfikat i kliknąć przycisk Zatwierdź. Następuje wysyłka plików JPK_V7. Gdy proces wysyłki plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. Po wykonaniu wysyłki plików JPK_V7 można przejść do pobrania odbioru Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). W tym celu mając zaznaczone na liście firmy, należy kliknąć w przycisk Deklaracje i zaliczki i wybrać opcję Odbierz UPO i kolejno Deklaracje VAT/JPK_V7. Pojawi się okno do wskazania deklaracji dla której ma zostać odebrane UPO. Na oknie należy wskazać JPK_V7 i kliknąć przycisk Odbierz. Gdy proces odbioru UPO dla plików JPK_V7 się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.

Jak seryjnie naliczyć i wysłać do Urzędu deklarację PIT-11 wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

Seryjne naliczenie Deklaracji PIT-11 działa dla wskazanych baz danych – pod warunkiem, że deklaracje PIT-11 nie zostały jeszcze w danej bazie policzone. Informacja PIT-11 jest liczona zawsze jako złożenie deklaracji (nie korekta). Dane do deklaracji pobierane są z modułu Płace i Kadry lub Płace i Kadry Plus. Wyliczenie deklaracji dotyczy wszystkich pracowników/zleceniobiorców posiadających naliczoną wypłatę (w tym znajdującą się w „buforze”, tzw. otwartej liście płac) w zadanym okresie, bez względu na to czy operator pobrał moduł płacowo-kadrowy. Do deklaracji PIT-11 automatycznie dołączany jest Załącznik PIT-R – pod warunkiem, iż pracownik posiada w trakcie roku naliczone wynagrodzenie z odpowiednim typem wypłaty (szczegółowy opis w podręczniku Comarch ERP Optima Płace i Kadry). Seryjne naliczanie, zatwierdzanie, wysyłka deklaracji PIT-11 oraz odbiór UPO są dostępne z poziomu listy operacji wielofirmowych. Naliczanie i wysyłka deklaracji składa się z poszczególnych kroków: Tworzenie i zatwierdzanie deklaracji PIT-11 W celu seryjnego naliczenia deklaracji należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje Deklaracje i zaliczki/Utwórz/Deklaracje PIT/CIT. Po wybraniu opcji Utwórz/Deklaracje PIT/CIT zostanie wyświetlone okno umożliwiające wybór rodzaju deklaracji. W celu naliczenia deklaracji można wybrać jedną z dwóch opcji: Utwórz i zatwierdź oraz Utwórz. Wybranie przycisku Utwórz i zatwierdź spowoduje, że naliczona deklaracja będzie automatycznie zatwierdzana na stałe. Opcja Utwórz skutkuje naliczeniem deklaracji PIT-11, którą następnie po zatwierdzeniu będzie można wysłać bezpośrednio do systemu e-Deklaracje. W sytuacji gdy podczas naliczania deklaracji została wybrana opcja Utwórz, celu seryjnego zatwierdzenia naliczonych deklaracji PIT-11 należy zaznaczyć wybrane firmy a następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje Deklaracje i zaliczki/Zatwierdź/Deklaracje PIT/CIT. Wysyłka deklaracji PIT-11 W celu seryjnej wysyłki PIT-11 dla zaznaczonych firm należy w prawnym dolnym rogu okna wybrać opcję Deklaracje i zaliczki/Wyślij do urzędu/Deklaracje PIT/CIT. Po wybraniu opcji Wyślij do urzędu pojawia się okno z wyborem certyfikatu i podaniem PIN’u. Po podpisaniu deklaracji następuje przesłanie tych dokumentów do systemu e-Deklaracje. Odbiór UPO Odbioru UPO należy dokonać w celu upewnienia się, że deklaracja została wysłana na serwer Ministerstwa Finansów. Odbiór UPO jest dostępny dla zaznaczonych firm po wybraniu opcji Deklaracje i zaliczki/Odbierz UPO /Deklaracje PIT/CIT . Po wybraniu opcji Odbierz UPO/Deklaracje PIT/CIT analogicznie jak podczas wysyłania e-Deklaracji pojawia się okno  pozwalające na wybór rodzaju deklaracji, dla której użytkownik chce dokonać importu. Po wybraniu rodzaju deklaracji rozpocznie się proces pobierania UPO.
Uwaga
Operacje wielofirmowe w wersji w przeglądarce umożliwiają opuszczenie okna wykonywania operacji seryjnych w trakcie ich wykonywania. Wykonywanie akcji w tle nie dotyczy wysyłki deklaracji.
 

Jak seryjnie ustawić składkę wypadkową dla wielu firm w module Operacje wielofirmowe?

Aby seryjnie ustawić składkę wypadkową w wielu firmach, należy na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy w których ma nastąpić zmiana wysokości składki, następnie w prawym dolnym rogu rozwinąć opcje dostępne pod ikoną trzech kropek  i wybrać opcję Parametry/ Składka wypadkowa. Na oknie Zmiana składki wypadkowej należy wskazać wartość składki jaka ma zostać ustawiona w zaznaczonych firmach oraz w polu Obowiązuje od wskazać miesiąc i rok od którego taka składka ma zostać ustawiona. Po kliknięciu opcji Zapisz pojawi się okno podsumowania zmiany składki wypadkowej.

Jak seryjnie przygotować pliki PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS dla klientów?

Aby seryjnie przygotować pliki PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS dla klientów należy w pierwszej kolejności na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy dla których chcemy takie pliki przygotować. Następnie w prawym dolnym rogu należy rozwinąć przycisk Eksportuj do PDF i wybrać opcję Informacje o podatkach/ZUS. Po wybraniu tej operacji seryjnej wyświetli się okno na którym użytkownik może wskazać, które informacje o podatkach i składkach mają znaleźć się na wydrukach. Po kliknięciu opcji Pobierz rozpocznie się proces generowania plików PDF z informacjami o podatkach i składkach ZUS za miesiąc i rok wskazany w nagłówku listy Operacje wielofirmowe. Gdy proces generowania plików się zakończy pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji. Pliki z informacjami o podatkach/ZUS zapisze się lokalnie na urządzeniu użytkownika w pobranych plikach. Zapisany plik to plik w formacie .zip składający się oddzielnych katalogów dla każdej firmy, a z kolei w tych katalogach znajdują się osobne pliki dla właścicieli danej firmy z informacją o ich podatkach i składkach ZUS oraz plik dot. podatków/ZUS całej firmy.

W jaki sposób seryjnie zmienić ustawienia dotyczące weryfikacji rachunków bankowych?

Aby seryjnie zmienić ustawienie parametru dotyczącego weryfikacji rachunków bankowych w należy na liście Operacje wielofirmowe zaznaczyć firmy a następnie w prawym dolnym rogu kliknąć ikonę trzech kropek. Po rozwinięciu ikony należy wybrać opcję Parametry i kolejno wybrać opcję Weryfikacja rachunków bankowych. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno dot. zmiany parametrów weryfikacji rachunków bankowych, gdzie należy zaznaczyć/odznaczyć odpowiednią opcję według której ma odbyć się weryfikacja numerów rachunków w firmie. Po ustawieniu parametrów należy zapisać ustawienia klikając w przycisk Zapisz. Po zakończeniu zmiany ustawienia parametrów w zaznaczonych firmach pojawi się okno z podsumowaniem wykonywanej operacji.