Automat synchronizacji
Harmonogramy
- Synchronizacja z Comarch e-Sklep/e-Sale
- Synchronizacja z Optima Detal/Mobile Sprzedaż





Formularz sesji czasu pracy
Dzięki prawidłowo zdefiniowanym kategoriom jest możliwe wykonywanie raportów uwzględniających koszty pracy w zależności od rodzaju wykonywanej czynności.
Jest to lista wyświetlająca zdefiniowane grupy atrybutów. Grupy porządkują pewne informacje znajdujące się w bazie danych lub opisujące bazę danych.
Lista grup atrybutów w konfiguracji pozwala na dodawanie nowych lub usuwanie istniejących grup (pod warunkiem, że do grupy nie są przypisane żadne atrybuty).
Grupy atrybutów w Konfiguracji programu
W tym miejscu należy zdefiniować konta e-mail dla Skrzynki pocztowej.
Okno składa się z trzech zakładek: [Konta pocztowe], [Parametry] oraz [Dysk IBARD].Zakładka[Dysk IBARD] zawiera dwa pola służące do podania loginu i hasła do konta Comarch IBARD, na którym będą archiwizowane maile ze skrzynki pocztowej.
Ponadto zakładka obsługiwana jest przez przyciski:
Zapisz zmiany – zapisuje zmiany i zamyka formularz,
Przywróć poprzedni stan - w przypadku zmiany ustawień parametrów wciśnięcie przycisku powoduje przywrócenie ustawień poprzednich (po ostatnim zapisie),
Zamknij – zamknięcie okna.
1. Zakładka [Ogólne].
Zakładka [Ogólne] zawiera dwie sekcje: Konto oraz Użytkownicy konta. W sekcji Konto, należy wypełnić pola: Nazwa: Nazwa konta, która będzie wyświetlana na liście kont oraz w polu „OD” podczas dodawania nowego e‑maila (razem z adresem e-mail). Jest to pole wymagane. Imię i nazwisko/ Firma: Informacja, która będzie wyświetlana w polu „OD” po wysłaniu e-maila (razem z adresem e-mail). Adres e-mail: Jest to pole wymagane.2. Zakładka [Serwery]
Zakładka [Serwery] zawiera informacje potrzebne do skonfigurowania poczty przychodzącej oraz wychodzącej. Składa się z dwóch sekcji Informacje o serwerze oraz użytkownik, w których należy wypełnić odpowiednie pola.Przy czym, użytkownik ma możliwość wysyłania i odbierania e-maili gdy serwer wymaga bezpiecznego połączenia SSL, a certyfikat nie spełnia procedury sprawdzania poprawności certyfikatu. Użytkownik może dodać wyjątek bezpieczeństwa jeżeli uznaje, że certyfikat jest poprawny. W tym celu, po pojawieniu się błędu operacji skrzynki e‑mail: „Według procedury sprawdzania poprawności certyfikat zdalny jest nieprawidłowy” należy kliknąć na błędzie, pojawi się okno:
3. Zakładka [Foldery IMAP]
Jeżeli przy konfiguracji konta użytkownik wybierze opcję IMAP oraz uzupełni informacje o serwerze, na formularzu Właściwości konta e-mail pojawi się dodatkowa zakładka [Foldery IMAP]. Zbudowana jest ona z trzech kolumn:4. Zakładka [Certyfikaty podpisów]
Na tej zakładce znajduje się lista zapisanych domyślnych certyfikatów dla poszczególnych użytkowników. Lista certyfikatów składa się z kolumn: Operator, Nazwa certyfikatu, Odcisk palca. Z tego poziomu można również dodawać oraz usuwać certyfikat. Dodawać certyfikat może tylko operator aktualnie zalogowany do programu, który posiada pełne prawo do modyfikacji konta e-mail. Jeden operator może mieć tylko jeden certyfikat. Ponadto zakładka obsługiwana jest przez standardowe przyciski:istnieje możliwość wskazania dowolnego certyfikatu z listy certyfikatów zainstalowanych na danym stanowisku.
Lista informacji bieżących
Termin domyślny – zaznaczenie tego pola powoduje przypisanie terminu, który dla danego typu informacji jest przypisany domyślnie. Odznaczenie tego pola wyboru powoduje odblokowanie klawiszaLista pozwala określić zaokrąglenia właściwe dla deklaracji VAT-7, VAT-UE, PIT-4 i deklaracji rocznych.
Zawiera informacje na temat stawek przebiegu za jeden kilometr w okresach ich obowiązywania. Zgodnie z tymi ustawieniami inicjują się zapisy w ewidencji przebiegu pojazdów.
Datę początkową okresu (miesiąc i rok) określamy w górnej części okna.
Lista stawek podzielona jest na poszczególne kraje i zawiera stawki VAT obowiązujące we wszystkich krajach UE.
Wprowadzając nową stawkę podatku VAT wypełniamy kolejno pola:Parametry zadania cyklicznego 2
Zadania oznaczone jako cykliczne są dodawane do Listy kontrolnej – Do zrobienia po zalogowaniu odpowiedzialnego za nie operatora pierwszy raz w danym miesiącu. Wyjątkiem jest pierwszy zapis szablonu. W momencie dodawania nowego szablonu sprawdzane jest, czy data w polu zaczynając od jest z bieżącego miesiąca. Jeśli tak to podczas zapisu automatycznie dodadzą się zadania na właściwe listy.Na tym poziomie użytkownik definiuje dział (grupę) dla kas fiskalnych oraz przypisuje numer, nazwę, stawkę VAT dla tworzonego działu. Działy dla kas są wykorzystywane w kasach SHARP.
Dodanie nowej waluty
Pobieranie kursów walut. Pobieranie kursów walut ze stron Narodowego Banku Polskiego jest dostępne dla typów kursów: średni kurs NBP, kurs kupna NBP, kurs sprzedaży NBP, kurs EBC (Europejskiego Banku Centralnego). Po wybraniu typu kursu waluty NBP, NBPK, NBPS, EBC uaktywnia się ikona pioruna. Wykonując opcję importu zawsze importowany jest kurs NBP lub EBC, aktualny na dzień określony w oknie kursów walut. Import kursów walut NBP możliwy jest dla walut znajdujących się w tabeli A. Istnieje możliwość wskazania zakresu dat, dzięki czemu można jednocześnie zaimportować kursy z więcej niż jednego dnia. Kursy walut dla innych typów kursów użytkownik może wprowadzić ręcznie.Podobnie jak w przypadku waluty PLN, blokowana jest również możliwość usunięcia waluty EUR, co związane jest z procedurą VAT-OSS.
Formularz waluty
Pod tabelą dostępne jest pole Typ kursu waluty z możliwością wyboru typu kursu wprowadzonego w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Typy kursów walut. Po otwarciu okna podpowiada się typ kursu oznaczony jako domyślny. Nieaktywna – zaznaczenie parametru powoduje, iż waluta staje się nieaktywna. Co powoduje, że waluta nie jest dostępna do wyboru przy wprowadzaniu dokumentów walutowych, nie jest uwzględniana podczas pobierania kursów walut, nie jest uwzględniana podczas sprawdzania aktualnych kursów przy logowaniu, przy zaznaczonym parametrze: Pokazuj formularz kursów walut po wejściu do programu, jeśli nie był aktualizowany (Start/Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry) oraz po wejściu na dowolną listę w programie, np. listę zasobów/ cennik przy odznaczonym parametrze: Pobieraj ostatnio ustalony kurs waluty przed wskazaną datą (nie ostrzegaj o braku kursu) – nie wyświetla się komunikat: Błąd ustalenia kursu waluty [waluta] dla ceny towaru. Waluta nieaktualizowana nie jest wyświetlana na listach z wyborem waluty, natomiast na zapisanych wcześniej dokumentach jest widoczna. Nie można zaznaczyć parametru Nieaktywna dla waluty systemowej.W tej części konfiguracji możemy przypisać możemy przypisać symbol fiskalny który odpowiada danej stawce VAT w kasie fiskalnej, w górnej części okna jest widoczna lista kas, które zostały wprowadzone do programu w gałęzi Kasy fiskalne, symbole stawek są przypisywane dla odpowiedniej kasy wybranej na tej liście.
Prawo do modyfikacji zaawansowanych schematów, zestawień – parametr jest domyślnie zaznaczony wyłącznie dla operatorów posiadających uprawnienia administratora. Operatorzy, którzy nie mają zaznaczonego tego parametru, podczas tworzenia lub modyfikowania schematów księgowych, schematów księgowań okresowych lub zestawień księgowych będą mieli zablokowaną możliwość użycia zaawansowanych funkcji bazodanowych oraz wykonywania niestandardowych zapytań w definicjach. Mogą natomiast swobodnie korzystać ze standardowo dostępnych makr. W przypadku próby zapisu zmian przez operatora bez odpowiednich uprawnień (czyli z odznaczonym parametrem), na oknie definicji wyświetlony zostanie komunikat:
Operator nie ma prawa modyfikacji zaawansowanych schematów księgowych, księgowań okresowych i zestawień księgowych.
Opcje z sekcji Księga podatkowa określają jakie rodzaje dokumentów są księgowane poprzez bufor księgi, a jakie bezpośrednio do książki podatkowej. Księgowanie przez bufor księgi oznacza, że zapis będzie można skasować lub zmodyfikować bez śladu. Zapisy w książce podatkowej można jedynie skreślić – ich zawartość pozostaje w bazie i jest widoczna na ekranie. Oczywiście po sprawdzeniu zapisy mogą być przeniesione z bufora do księgi. Parametr Zmiana dokumentów wyeksportowanych w sekcji Praca rozproszona zezwala danemu operatorowi na modyfikację dokumentów, które zostały wyeksportowane do pliku, w celu przeniesienia ich do innego komputera. Szersze informacje na temat pracy rozproszonej można znaleźć w artykule Praca rozproszona. Parametr Prawo do importu zapisów K/B do otwartych raportów jest domyślnie odznaczony. Po jego zaznaczeniu Operator będzie miał możliwość importu zapisów do raportów, które są otwarte, z zachowaniem kontroli duplikatów. Podczas importu sprawdzana jest wartość pola ID_ZRODLA. Jeśli w bazie docelowej znajduje się raport o takim samym numerze ID, nie jest dodawany kolejny, tylko importowane są poszczególne zapisy, których brak w bazie. Parametr Prawo do zmiany dokumentów po zatwierdzeniu deklaracji VAT-7/pliku JPK_V7 umożliwia wybór spośród opcji: Ostrzegaj lub Nie pozwalaj. Funkcja ta powoduje podczas zapisywania zmian na dokumencie w rejestrze VAT sprawdzenie czy istnieje deklaracja za dany okres, generując ostrzeżenie bądź blokując możliwość dokonania zmian. Jeśli operator ma zaznaczoną opcję Nie pozwalaj, to również podczas importu dokumentów (za pomocą pracy rozproszonej, importu danych księgowych w menu Narzędzia bądź programem Migrator) pojawi się komunikat: Dokument dotyczy deklaracji VAT-7/JPK_V7, która została już zatwierdzona. Administrator zablokował możliwość wprowadzania zmian na takich dokumentach. Parametr działa wyłącznie dla metody zwykłej rozliczania VAT (nie działa dla metody kasowej). W sekcji iKsięgowość24 znajdują się następujące parametry: Prawo do przeglądania i dodawania klientów – po zaznaczeniu tego parametru operator ma możliwość po kliknięciu na opcję Klienci biura na wstążce programu przeglądać i dodawać nowych Klientów do Internetowej Wymiany Dokumentów. Prawo do korespondowania z klientami biura – po zaznaczeniu tego parametru operator ma możliwość po kliknięciu na opcję Wiadomości od Klientów na wstążce programu prowadzić korespondencję z Klientami, z którymi wymienia dane. W sekcji Płace i kadry znajdują się następujące parametry: Dostęp do kadr bez danych płacowych – blokada danych płacowych dla Operatorów zajmujących się wyłącznie ewidencjonowaniem zapisów kadrowych. Dopiero po zaznaczeniu parametru będzie możliwość określenia dla Operatora, czy:Zaznaczenie parametru Dostęp do kadr bez danych płacowych (z dowolną opcją) ukrywa: |
|
---|---|
w module Płace i Kadry: | 1. Na liście pracowników (Kadry): seryjne deklaracje PIT, raport do NFZ, zapisy kasowe/bankowe, preliminarz płatności pracownika, rozliczenia pracownika, deklaracje PIT pracownika, eksport danych etatowych i akordów do arkusza Excel, na formularzu danych kadrowych Właściciela - zablokowany jest dostęp do kwot deklaracji, na formularzu umowy cywilnoprawnej zostaje ukryta zakładka Lista wypłat umowy 2. Na formularzu danych kadrowych: sekcję dotyczącą Informacji o przekroczeniu rocznej podstawy składek emerytalno – rentowych (zakładka Szczegółowe/ Ubezpiecz cd.), zaniechania podatkowe, listę podstaw obliczeniowych, zapisy kasowe/bankowe, preliminarz płatności pracownika, zaliczki / pożyczki, rozliczenia pracownika. 3. Wypłaty pracowników 4. Listy płac 5. Kasy zapomogowo – pożyczkowe (Płace i Kadry Plus) 6. Deklaracje |
Wydruki (ukryte sekcje): | 1. Z listy pracowników (Kadry): wydruki seryjne PIT-ów, wydruki płacowe, lista umów cywilno – prawnych, wydruki seryjne – płacowe. 2. Z formularza danych kadrowych: wydruki płacowe, Wydruki do Worda (XML) – zaświadczenie o dochodach. |
w module Kasa/Bank: | rozliczenia z pracownikami (działa podobnie do parametru Blokada dostępu do wszystkich dokumentów pracowników) |
w Narzędziach / Korekty danych /… | Korekta składki wypadkowej jest zablokowana. Pojawi się komunikat o braku uprawień. |
W oknie Informacji bieżących | zablokowane zostają dane związane z deklaracjami: PIT-4R, PIT-8AR i PFRON |
Parametr Stawka zaszeregowania ukryta [√] ukrywa dodatkowo: |
|
---|---|
W module Płace i Kadry | 1. Na liście pracowników (Kadry): listy dodatków pracownika, seryjne dodawanie dodatków, listę akordów pracownika, seryjne dodawanie akordów, zmianę stawki zaszeregowania i jej rodzaju (mies/godz) w seryjnej zmianie pola (Comarch ERP Optima Płace i Kadry Plus), w Panelu wyszukiwania ukryta możliwość wyszukiwania i filtrowania pracowników po rodzaju stawki i kwotach stawki zaszeregowania, na liście zapisów historycznych pracownika ukryta jest kolumna ze stawką zaszeregowania. 2. Na formularzu danych kadrowych: pole Najniższe wynagrodzenie (Etat), pole stawka zaszeregowania (Etat), Gwarantowany % minimalnej Dodatki, akordy pracownika. |
1. Z listy pracowników (Kadry) ukryte wydruki: lista pracowników pełna, wydruki seryjne – kadrowe, lista pracowników (GenRap). 2. Z formularza danych kadrowych wydruki: do Worda (XML) – umowy o pracę, Umowy o pracę. |
Logowanie do Comarch IBARD
Jeśli operator na swojej karcie ma wprowadzony login do Comarch IBARD, wówczas dodatkowo przy logowaniu istnieje możliwość zaznaczenia parametru Zapamiętaj hasło. Wtedy logowanie do Comarch IBARD z poziomu programu następuje automatycznie w oparciu o login z karty operatora oraz zapamiętane hasło.Logowanie do Comarch Cloud
Przy pierwszym uruchomieniu usługi, która obsługuje logowanie SSO użytkownik zostanie zapytany o hasło do konta SSO. Po jego wpisaniu i wybraniu Zaloguj lub wciśnięciu <ENTER> nastąpi uruchomienie przeglądarki z wybraną usługą. Po wpisaniu poprawnego hasła w bazie zostanie zapisany token służący do przyszłego uruchamiania wybranej usługi WWW z poziomu Comarch ERP Optima bez konieczności podawania hasła. Po kliknięciu przycisku Uruchom bez logowania istnieje możliwość uruchomienia usługi nie logując się w Comarch ERP Optima – wówczas autentyfikacja użytkownika nastąpi na stronie WWW. Jeśli którykolwiek z tych parametrów ulegnie zmianie (zmieni się login na karcie operatora, ewentualnie z poziomu Comarch IBARD lub usługi obsługującej logowanie SSO zostanie zmienione hasło) – okno logowania pojawi się ponownie, by użytkownik mógł wprowadzić prawidłowe dane. Logowanie operatora do Comarch IBARD nastepuje przy pierwszej próbie uruchomienia jakiejkolwiek funkcji związanej ze współpracą pomiędzy aplikacjami. Po udanym logowaniu użytkownik pozostaje zalogowany w Comarch IBARD aż do chwili wylogowania z programu Comarch ERP Optima.Zmiana hasła operatora
Dodatkowo podczas zmiany hasła specjalny pasek informuje o sile wprowadzonego hasła. Zmiana hasła możliwa jest również z menu Narzędzia/ Zmiana hasła. Skasowanie hasła – możliwe jest wyłącznie, jeżeli bieżący operator ma uprawnienia administratora. Na kartotece dowolnego operatora może on przez wciśnięcieAnalogicznie jak w przypadku procedur, program pozwala na indywidualne ustalenie operatorom zakazów dostępu do poszczególnych baz danych. Funkcja ta może być szczególnie przydatna w biurach rachunkowych, gdzie za prowadzenie księgowości każdej firmy odpowiedzialny jest określony pracownik.
Program umożliwia indywidualne dostosowanie praw każdego operatora do wykonywania określonych czynności w programie (czyli dostępu do poszczególnych funkcji programu lub inaczej mówiąc praw wywoływania określonych procedur).
Karta operatora - zakładka Blokady dostępu
Blokady widoczne na karcie operatora na zakładce [Blokady dostępu] mogą być również dodawane bezpośrednio z poziomu określonego okna w programie. Po otwarciu okna, dla którego ma zostać dodana blokada, należy przejść do Narzędzia/ Blokady dostępu i zaznaczyć blokadę przy wybranym operatorze.Wszystkie funkcje niezbędne do poprawnego administrowania w zakresie dodawania i usuwania nowych baz danych oraz wykonywania i odtwarzania kopii bezpieczeństwa.
Dodawanie nowej firmy Przycisk DodajW przypadku Optimy w Chmurze odtworzenie bazy danych z kopii bezpieczeństwa należy zgłosić z poziomu Platformy WWW pod adresem https://www.online.comarch.pl/optima
Optymalizacja indeksów bazy danych Funkcja jest uruchamiana po wciśnięciu klawisza