Formularz zgłoszenia, wysyłka do systemu SENT
Zakładka [Ogólne]:
Numer – numer dokumentu nadawany automatycznie.
Data wystawienia – data wystawienia dokumentu, domyślnie w momencie tworzenia nowego zgłoszenia SENT podpowiada się data bieżąca.
Transport – należy określić rozdzaj transportu towaru (samochodowy/ kolejowy),
Data rozpoczęcia przewozu – planowana data rozpoczęcia przewozu towaru, dla zgłoszeń jeszcze nie wysłanych do systemu SENT zawsze ustawiana jest data bieżąca (data rozpoczęcia przewozu nie może być wcześniejsza niż data bieżąca).
- Towary z wyłączeniem paliw opałowych i gazu LPG
- Paliwa opałowe przeznaczone do urządzeń grzewczych
Podmiot odbierający (zgłoszenie podmiotu wysyłającego) – kontrahent odbierający towar, domyślnie podpowiada się Nabywca z dokumentu, na podstawie którego zostało utworzone zgłoszenie.
Nadawca (zgłoszenie podmiotu odbierającego) – kontrahent nadający towar, domyślnie podpowiada się Nadawca z dokumentu, na podstawie którego zostało utworzone zgłoszenie.
Rodzaj identyfikatora – pole wyboru, widoczne przed numerem NIP. Ze względu na konieczność uwzględnienia osób fizycznych, w imieniu których generowane może być zgłoszenie SENT, w sekcji Podmiot odbierający, dla podmiotu wysyłającego, możliwy jest wybór spośród wartości:
- NIP
- PESEL
- Dowód osobisty
- Paszport
- Karta stałego pobytu
- Prawo jazdy
- NIP
- VAT UE
- Inny
- ident. miejsca (numer identyfikacyjny miejsca)
- ident. urządzeń (numery identyfikacyjne urządzeń grzewczych niestacjonarnych – w polu tym można wprowadzić maksymalnie 10 numerów identyfikacyjnych urządzeń oddzielonych przecinkami bez spacji)
- Podmiot wysyłający:
- Informuję, że jestem pośredniczącym podmiotem olejowym
- Oświadczam, że dostawa jest realizowana w ramach umowy
- Podmiot odbierający:
- Informuję, że jestem zużywającym podmiotem olejowym
- Informuję, że jestem pośredniczącym podmiotem olejowym
- 0004 – dotyczący paliw opałowych
- 2711 – dotyczący gazów propan, butan lub mieszaniny propanu-butanu
- Lp – numeracja pozycji.
- Kod CN – dla zgłoszeń tworzonych ręcznie należy wskazać kod CN spośród tych, które mają zaznaczony parametr SENT. Dla zgłoszeń tworzonych z dokumentów przenoszony jest kod CN przypisany do towaru na jego kartotece. Tworząc zgłoszenie do kilku dokumentów wystawionych dla tego samego Nabywcy i Odbiorcy (Dostawcy i Nadawcy), towary o takich samych kodach CN są agregowane do jednej pozycji w sytuacji kiedy towary na dokumentach mają taką samą stawkę VAT.
- Opis – pobierany z formularza kodu CN, można uzupełnić na zgłoszeniu.
- Stawka VAT – należy podać stawkę VAT przypisaną do towaru podlegającemu pod określony kod CN. Dla zgłoszeń powstałych z dokumentów, stawka VAT jest przenoszona z dokumentu. Na zgłoszeniu towary są agregowane do jednego kodu CN w sytuacji kiedy na dokumentach wskazano dla nich taką samą stawkę VAT.
- Kod odpadu – na zgłoszeniu SENT towary stanowiące odpady należy wykazać w oddzielnej pozycji. Dla zgłoszeń tworzonych ręcznie, kod odpadu należy uzupełnić samodzielnie. Dla zgłoszeń tworzonych na podstawie dokumentów FA, WZ, FZ, PZ – kod odpadu jest automatycznie przenoszony z kartotek towarowych. Na takie zgłoszenie do jednej pozycji agregowane są wyłącznie towary, które mają taki sam kod CN oraz identyczny kod odpadu.
- Masa brutto/ objętość towaru, JM – na zgłoszeniu SENT należy podać dla przewożonego towaru jego masę brutto w kg lub objętość w litrach. W przypadku zgłoszeń tworzonych do dokumentów, jeżeli na dokumencie towar występuje w innej jednostce miary niż kg lub litr – masa brutto/ objętość towaru jest wyliczana dla danego kodu CN w oparciu o przelicznik ustalony na formularzu pozycji cennika, zakładce [Dodatkowe], w sekcji SENT (pole Masa brutto/ objętość).
- Uwagi – w tym miejscu można wpisać uwagi i komentarze do przesyłki.

- Rejestracja zgłoszenia w SENT,
- Zapytanie o aktualny status zgłoszenia na PUESC,
- Modyfikacja zgłoszenia,
- Zamknięcie zgłoszenia (funkcja dostępna tylko dla zgłoszenia podmiotu odbierającego),
- Anulowanie zgłoszenia.
Login można uzupełnić w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/JPK w polu Login dla platformy PUESC. W tym miejscu jest widoczny adres uslugi Web Service PUESC.
Aby zgłoszenie zostało poprawnie zarejestrowane systemie SENT, w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy musi być uzupełniony Identyfikator podmiotu PUESC (Id SISC). Dla podmiotów krajowych domyślna wartość to PL + NIP + 00000. Jeśli firma posiada REGON 14-cyfrowy to identyfikator ma postać: PL + NIP + pięć ostatnich cyfr numeru REGON.
Przycisk Wyślij dane do PUESC jest nieaktywny po wysłaniu jednego z powyższych komunikatów, do czasu odebrania przez Użytkownika potwierdzenia z platformy PUESC.
Dane o statusie zgłoszenia z platformy PUESC należy pobierać każdorazowo poprzez przycisk
Na zakładce [e-Przewóz] znajdują się następujące pola:
Data wysłania zgłoszenia do PUESC.
Numer referencyjny – numer zgłoszenia nadany przez PUESC, zmieniany wraz z każdym wysyłanym komunikatem.
Status zgłoszenia – przyjmuje wartości: niewysłane, zarejestrowane (zgłoszenie przyjęte w SENT), kompletne (zgłoszenie zaktualizowane przez przewoźnika), anulowane, zamknięte (zgłoszenie zamknięte przez odbiorcę), przeterminowane (minęło dziesięć dni od zgłoszenia), pobierz potwierdzenie z PUESC, wyślij aktualizację do PUESC (od ostatniej wysyłki do PUESC zmodyfikowano dane kontrahenta, adres załadunku/ dostawy, datę rozpoczęcia przewozu, uwagi, dane wysyłającego – imię, nazwisko, e-mail), błąd przetwarzania, zgłoszone ręcznie.
Status PUESC – status zgłoszenia pobierany z PUESC.
Klucz wysyłającego (dostępny tylko na zgłoszeniu podmiotu wysyłającego) / przewoźnika/ odbierającego – pola zawierają odpowiednie klucze logowania do portalu PUESC w celu aktualizacji/ anulowania/ zamknięcia zgłoszenia przez wysyłającego, odbiorcę czy przewoźnika.
E-Mail oraz Telefon przewoźnika – wysyłka wiadomości e-mail, sms informująca o przewozie towaru wraz z numerem referencyjnym i kluczem. Adres e mail oraz numer telefonu należy wpisać ręcznie.
E-Mail oraz Telefon odbierającego (dostępny tylko na zgłoszeniu podmiotu wysyłającego) – wysyłka wiadomości e‑mail, sms informująca o przewozie towaru wraz z numerem referencyjnym i kluczem. Adres e-mail oraz numer telefonu domyślnie są pobierane z formularza kontrahenta z pól Telefon SMS oraz E-Mail znajdujących się na zakładce [Ogólne].
W przypadku awarii/ niedostępności systemu SENT przy wysyłaniu zgłoszenia z poziomu formularza generowany jest komunikat: Wystąpił błąd podczas wysyłania dokumentu na serwer PUESC. W przypadku, gdy wszystkie kanały komunikacyjne z platformą PUESC są niedostępne należy wysłać zgłoszenie awaryjne na adres mailowy awaria.sent@mf.gov.pl.
Zgłoszenie przewozu towaru należy przesłać poprzez wiadomość e-mail na adres awaria.sent@mf.gov.pl. W załączniku należy umieścić dokument zastępujący zgłoszenie w formacie PDF lub XML zgodny ze specyfikacją techniczną. Wysyłając wiadomość ręcznie plik XML można wygenerować z poziomu formularza zgłoszenia poprzez przycisk
generowane jest okno, w którym należy określić czy dostawa towaru jest zgodna ze zgłoszeniem. Jeśli tak nie jest, należy określić Rodzaj niezgodności. Do wyboru są dwie opcje: niezgodność ilościowa/ niezgodność zgłoszonego towaru. W polu Uwagi można wpisać dodatkowe informacje o zamówieniu. Poniżej należy podać datę zakończenia przejazdu towaru.

Na formularzu zamknięcia zgłoszenia podmiotu odbierającego dla paliw opałowych przeznaczonych do urządzeń grzewczych, dostępne są dodatkowo dwa pola: Kod transakcyjny, w którym należy wprowadzić jednorazowy kod uwierzytelniający, generowany za pośrednictwem PUESC, umożliwiający podmiotowi odbierającemu potwierdzenie odbioru paliwa opałowego. Dostarczona masa brutto lub objętość towaru, gdzie należy wpisać rzeczywistą ilość dostarczonego towaru.

- Biblioteka dokumentów (moduł Obieg Dokumentów) – zapisywane są tu wydruki, które mają zaznaczony parametr kopia elektroniczna.
- Zadania i kontakty CRM (moduł CRM) – zapisywane są tu wiadomości sms i e-mail, wysyłane z formularza zgłoszenia z zakładki [e-Przewóz], a także wiadomości e-mail z załącznikiem w postaci dokumentu PDF zastępującego zgłoszenie.
System SENT
- SN – zgłoszenie przewozu,
- SN – zgłoszenie przewozu z FA,
- SN – zgłoszenie przewozu z FZ,
- SN – zgłoszenie przewozu z PZ,
- SN – zgłoszenie przewozu z WZ.
Kody CN
W ustawie „O systemie monitorowania drogowego przewozu towaru” określono kody CN, które podlegają monitorowaniu. Zgłoszenia przewozu SENT tworzone w Comarch ERP Optima opierają się na czterocyfrowych kodach CN. Są to cztery pierwsze cyfry z ośmioznakowego kodu. Jeżeli kod CN podlega monitorowaniu transportu, na formularzu kodu CN (menu Ogólne/ Inne/ Kody CN), na zakładce [SENT] należy zaznaczyć parametr SENT. W pole z kodem CN dla SENT przenoszone są pierwsze cztery cyfry z ośmioznakowego kodu CN widniejącego na zakładce [Ogólne]. Istnieje możliwość ręcznego wprowadzenia kodu o dowolnej długości od 1 do 8 znaków. System SENT wymaga dla towarów jednej z poniższych jednostek miary (wielkość liter oraz kropki w nazwie nie mają znaczenia):- Litr (litr, l)
- Kilogram (kilogram, kg)
Formularz towaru podlegającego SENT
Jeśli towar podlega wysyłce do systemu SENT, w oknie pozycji cennika na zakładce [Dodatkowe]/[SENT] w sekcji SENT należy zaznaczyć parametr SENT, a następnie:- należy przypisać kod CN dla SENT,
- jeśli dla kodu CN wskazano jednostkę miary, należy ustalić przelicznik między jednostką kodu CN (jednostką uzupełniającą) a główną jednostką miary towaru,
- Dla towarów stanowiących odpady należy założyć oddzielne kartoteki towarowe i przypisać im sześciocyfrowy kod identyfikujący odpady danego towaru.

Transport towaru między magazynami firmy
Zgłoszenia SENT
Zgłoszenia SENT na podstawie FS, WZ, FZ, PZ
Na liście Faktur Sprzedaży, Wydań Zewnętrznych, Faktur Zakupu, Przyjęć Zewnętrznych dostępny jest przycisk- z kodem CN 0004, wówczas na podstawie tego dokumentu utworzone zostanie zgłoszenie o typie Paliwa opałowe przeznaczone do urządzeń grzewczych,
- z kodem CN 2711, wówczas zgłoszenie nie będzie generowane,
- z innymi kodami CN, podlegającymi monitorowaniu drogowemu przewozów, wówczas utworzone zostanie zgłoszenie o typie Towary z wyłączeniem paliw opałowych i gazu LPG
Lista zgłoszeń SENT

- Zgłoszenia podlegające edycji wyświetlane są w kolorze zielonym.
- Zgłoszenia wysłane do PUESC wyświetlane są w kolorze czarnym.
- Zgłoszenia anulowane wyświetlane są w kolorze szarym.
- Zgłoszenia niezamknięte, dla których mija dziesiąty i każdy kolejny dzień od czasu wysłania zgłoszenia do systemu SENT mają w kolumnie Data zgłoszenia w SENT informujący o tym fakcie wykrzyknik .
- Nr zgłoszenia SENT – numer zgłoszenia nadany przez program zgodnie ze schematem numeracji ustawionym w konfiguracji,
- Data wystawienia – data wystawienia dokumentu w programie,
- Data rozpoczęcia przewozu (kolumna dostępna tylko na zakładce [Podmiot wysyłający]) – data rozpoczęcia przewozu towaru.
- Podmiot odbierający (na zakładce [Podmiot wysyłający]), Nadawca (na zakładce [Podmiot odbierający]) – nazwa kontrahenta, którego dotyczy zgłoszenie,
- Nr dokumentu – numery dokumentów, na podstawie których zostało utworzone zgłoszenie,
- Status – informacja o stanie zgłoszenia. Przyjmuje wartości: niewysłane, zarejestrowane (zgłoszenie przyjęte w SENT), kompletne (zgłoszenie zaktualizowane przez przewoźnika), anulowane, zamknięte (zgłoszenie zamknięte przez odbiorcę), przeterminowane (minęło dziesięć dni od zgłoszenia), pobierz potwierdzenie z PUESC, wyślij aktualizację do PUESC (od ostatniej wysyłki do PUESC zmodyfikowano dane kontrahenta, adres załadunku/ dostawy, datę rozpoczęcia przewozu bądź uwagi), błąd przetwarzania, zgłoszone ręcznie.
- Data zgłoszenia w SENT – data wysłania zgłoszenia do systemu SENT,
- Nr SENT – numer zgłoszenia nadany w systemie SENT.
- Planowana kontrola – dla zgłoszeń podlegających kontroli wyświetlana jest informacja: W miejscu rozładunku towaru, W miejscu wskazanym



