Rozwiązania dla biur rachunkowych

Pobieranie faktur z KSeF do programu Comarch ERP Optima przez Biuro rachunkowe w imieniu Klienta

Biura rachunkowe pracujące na programie Comarch ERP Optima i prowadzące bazy dla swoich Klientów w programie mają możliwość pobierania dokumentów z KSeF w imieniu swoich Klientów. Aby była taka możliwość biuro musi odpowiednio skonfigurować program oraz posiadać odpowiednie uprawnienia żeby móc współpracować z KSeF w imieniu Klienta. Szczeółowe informacje na temat konfiguracji KSeF w programie Comarch ERP Optima znajdują się artykule Ustawienia konfiguracyjne w KSeF. Informacje na temat potrzebnych uprawnień dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów.
Aby uruchomić współpracę z KSeF w bazie Klienta niezbędne jest posiadanie tokenu który jest wprowadzany w Comarch ERP Optima w Konfiguracji Firmy/ Dane firm/ KSeF. Biuro rachunkowe można uzyskać token na dwa sposoby:
  • od Klienta, jeśli Klient sam wygenerował token bezpośrednio na stronie KSeF, skopiował i przesłał go do biura,
  • biuro może samodzielnie wygenerować token tego Klienta bezpośrednio na stronie KSeF, jeśli Klient nada odpowiednie uprawnienia dla biura w Krajowym Systemie e-Faktur.
 

KSeF - informacje ogólne

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Data aktualizacji: 12-12-2025

Program Comarch ERP Optima już teraz jest gotowy na integrację z Krajowym Systemem e-Faktur!

Informacja
Bezpłatny okres komunikacji z KSeF dla obecnych Klientów Comarch ERP został przedłużony do 31 lipca 2026 roku. Natomiast dla nowych Klientów (którzy nabyli Comarch ERP 1 czerwca 2025 r. lub później) darmowy okres komunikacji z KSeF zostaje przedłużony do końca roku 2026r.

W artykułach pomocy zawarto informacje jak poprawnie wykonać konfigurację KSeF w programie oraz w jaki sposób wysyłać i odbierać dokumenty z KSeF. W materiałach znajdują się też informacje jak przenieść dokumenty pobrane z KSeF do rejestru VAT lub do handlu.

Na dedykowanej stronie znajdują się pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie. Przejdź do artykułu.

Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z naszym płatnym szkoleniem e-learningowym, dzięki któremu można dowiedzieć się czym jest Krajowy System e-Faktur oraz jak z niego korzystać w programie Comarch ERP Optima. Ponadto szkolenie zawiera informacje na temat konfiguracji firmy do obsługi KSeF w systemie oraz jak wysyłać i odbierać dokumenty z KSeF.

Wskazówka

Płatne szkolenie e-learningowe dotyczące obsługi KSeF w systemie Comarch ERP Optima można zakupić klikając w poniższy link.

Wykup dostęp do szkolenia >>

Lista faktur z KSeF

Lista faktur z KSeF – elementy ogólne

Listę faktur z KSeF uruchamiamy z menu KSeF/Faktury z KSeF. Lista ta składa się z jednej lub dwóch zakładek (w zależności od ustawienia parametru Prawo do odbierania e-Faktur na formularzu operatora) i wyświetla dokumenty zaimportowane do programu z Krajowego Systemu e-Faktur.
Lista Faktury z KSeF
W przypadku pracy w środowisku demo na liście widoczna jest informacja: Faktury z KSeF – serwer DEMO. W przypadku pracy w środowisku produkcyjnym na liście widoczna jest informacja: Faktury z KSeF. Domyślnie faktury są pobierane za okres dwóch miesięcy wstecz. Jeżeli użytkownik chce pobrać faktury z innego zakresu dat, to może tego dokonać za pomocą:
  •   przycisku  Pobierz faktury, który jest dostępny na wstążce w pasku głównym programu,
  • opcji Pobierz faktury, która jest dostępna na liście Faktury z KSeF w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy  (również skrót klawiszowy <Ctrl>+<Shift>+<P>).
Po naciśnięciu przycisku Pobierz faktury lub wybraniu w menu kontekstowym opcji Pobierz faktury należy wskazać, za jaki okres faktury mają zostać pobrane. Dokumenty są przenoszone na listę Faktury z KSeF po naciśnięciu przycisku Pobierz. Jeżeli dokument został już wcześniej zaimportowany to przy ponownym pobieraniu nie zostanie dodany ponownie. Na liście Faktury z KSeF dostępne są następujące kolumny:
  • NIP – NIP kontrahenta.
  • Kontrahent – nazwa kontrahenta.
  • Numer KSeF – numer, który został nadany fakturze w systemie KSeF.
  • Numer dokumentu – numer dokumentu.
  • Data wystawienia – data przesłania faktury do KSeF określona jako data wystawienia, z zastrzeżeniem art. 106na ust. 1 ustawy. Według tej kolumny domyślnie sortowana jest lista Faktury z KSeF.
  • Netto – kwota w PLN jeśli faktura w PLN,  kwota w walucie obcej jeśli faktura walutowa.
  • VAT – kwota w PLN jeśli faktura w PLN,  kwota w walucie obcej jeśli faktura walutowa
  • Brutto – kwota w PLN jeśli faktura w PLN,  kwota w walucie obcej jeśli faktura walutowa.
  • Waluta – symbol waluty wyświetlany jest po dokonaniu podglądu faktury lub po przeniesieniu faktury do rejestru VAT lub handlu.
  • Kwalifikacja – może przyjmować wartości: Niezakwalifikowany (domyślny status dla pobranych faktur), Do rejestru VATDo handlu (opcja możliwa tylko na zakładce [Zakup]), Do archiwum.
  • Status – może przyjmować wartości: V (jeżeli dokument jest przeniesiony do rejestru VAT), FZ (jeżeli dokument jest przeniesiony do handlu), A (jeżeli dokument zakwalifikowany jest do archiwum).
  • Notatka – dodatkowy opis uzupełniony przez użytkownika na formularzu dokumentu KSeF. Kolumna domyślnie ukryta.
  • Kategoria – kategoria uzupełniona na podstawie informacji z karty kontrahenta odczytanego z dokumentu KSeF lub przez użytkownika. Kolumna domyślnie ukryta.
  • Opis – opis uzupełniony na podstawie informacji z karty kontrahenta odczytanego z dokumentu KSeF lub przez użytkownika. Kolumna domyślnie ukryta.
  • Rejestr – pole uzupełnione przez użytkownika na dokumencie zakwalifikowanym do rejestru VAT. Kolumna domyślnie ukryta.
  Z poziomu listy faktury z KSeF istnieje możliwość podglądu graficznego dokumentu pobranego z KSeF za pomocą dostępnego z lewej strony listy pionowego przycisku Podgląd dokumentu. Po jego naciśnięciu wysuwany jest panel boczny z podglądem graficznym podświetlonej faktury. Aby podgląd graficzny podświetlonej faktury był widoczny cały czas, należy nacisnąć przycisk Zadokuj. Ustawienie wyświetlania podglądu graficznego faktury pobranej z KSeF zapamiętywane jest dla danego operatora. Mając rozwinięty podgląd z listy można w prosty sposób, przechodząc pomiędzy dokumentami, zweryfikować zawartość tych faktur. W dolnej części okna są dostępne następujące przyciski:
  • Pomoc – przycisk kierujący do pomocy.
  • Operacje seryjne – pod przyciskiem dostępne są operacje seryjne umożliwiające uzupełnienie dodatkowych informacji na dokumentach:
    • Zmień opis – funkcja umożliwia seryjną aktualizację opisu na podświetlonym/ zaznaczonych dokumentach.
    • Zmień kategorię – funkcja umożliwia seryjną aktualizację kategorii na podświetlonym/ zaznaczonych dokumentach.
    • Zmień notatkę – funkcja umożliwia seryjną aktualizację dodatkowego opisu na podświetlonym/ zaznaczonych dokumentach.
    • Zmień rejestr – funkcja umożliwia seryjne ustawienie rejestru na podświetlonym/ zaznaczonych dokumentach ze statusem Niezakwalifikowany lub Do rejestru VAT. W przypadku dokumentu o statusie Niezakwalifikowany następuje również zmiana statusu na Do rejestru VAT. Rejestr nie jest ustawiany dla dokumentów ze statusem Do handlu oraz Do archiwum.
    • Zmień kwalifikację – po wybraniu operacji otwierane jest okno, na którym do wyboru są dostępne 4 opcje: Do rejestru VAT, Do handlu (opcja dostępna wyłącznie dla dokumentów zakupowych), Do archiwum, Niezakwalifikowany. Podobnie jak w przypadku zmian wykonywanych z poziomu formularza dokumentu z KSeF, zmiana kwalifikacji nie jest możliwa dla dokumentów już przeniesionych do rejestru VAT lub do Handlu.
    • Dodaj atrybut – funkcja umożliwia seryjną aktualizację atrybutu dokumentu lub kontrahenta na podświetlonym/ zaznaczonych dokumentach.
    • Aktualizuj o dane szczegółowe – funkcja umożliwia seryjne pobranie szczegółów dokumentów zaznaczonych na liście.
  • Zobacz dokument – umożliwia podgląd formularza podświetlonego dokumentu. Szczegóły opisane zostały w artykule Import dokumentów na listę faktur z KSeF.
  • Przenieś do handlu– przycisk dostępny na zakładce [Zakup] jeżeli pobrano moduł Faktury, Handel lub Handel Plus. Umożliwia przeniesienie dokumentów na listę Handel/ Faktury zakupuWięcej informacji na ten temat znajduje się w artykule Przenoszenie faktur pobranych z KSeF do Handlu.
  • Przenieś do rejestru VAT – umożliwia przeniesienie dokumentów do rejestru VAT. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule Przenoszenie dokumentów z KSeF na listę faktur zakupu w module Handel
Na dokumentach przeniesionych do rejestru VAT lub do handlu oraz na dokumentach zakwalifikowanych do archiwum operacje seryjne nie są wykonywane. Filtry na liście faktur z KSeF oraz funkcje w menu kontekstowym Filtrowanie listy faktur z KSeF jest możliwe za pomocą pola Dokument, które znajduje się poniżej listy faktur, w sekcji filtrów. Do wyboru są następujące opcje:
  • Wszystkie – domyślne ustawienie dla okna otwieranego z menu KSeF/ Faktury. Wyświetlane są wszystkie dokumenty pobrane z KSeF.
  • Niezakwalifikowane – dokumenty z zaznaczoną opcją Niezakwalifikowany.
  • Niezakwalifikowane i zakwalifikowane do handlu – dokumenty z zaznaczoną opcją Niezakwalifikowany lub Do handlu.
  • Niezakwalifikowane i zakwalifikowane do rejestru VAT – dokumenty z zaznaczoną opcją Niezakwalifikowany lub Do rejestru VAT.
  • Zakwalifikowane do rejestru VAT – dokumenty z zaznaczoną opcją Do rejestru VAT.
  • Zakwalifikowane do handlu – dokumenty z zaznaczoną opcją Do handlu.
  • Przeniesione do rejestru VAT – dokumenty, które zostały już przeniesione do rejestru VAT.
  • Przeniesione do handlu – dokumenty, które zostały już przeniesione do handlu.
  • Zarchiwizowane – dokumenty z zaznaczoną opcją Do archiwum.
W celu zawężenia listy dokumentów do konkretnego zakresu dat można wykorzystać filtr Za okres. Na liście faktur z KSeF w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy dostępne są opcje Archiwizuj oraz Przywróć. Funkcja Archiwizuj umożliwia zakwalifikowanie podświetlonego dokumentu do archiwum (np. w przypadku, gdy faktura została wystawiona na firmę omyłkowo), co blokuje jego przeniesienie do rejestru VAT lub handlu. Nie ma możliwości zarchiwizowania dokumentu już przeniesionego do rejestru VAT lub handlu. Funkcja Przywróć jest aktywna dla dokumentu zarchiwizowanego i umożliwia przywrócenie podświetlonego dokumentu do statusu Niezakwalifikowany.

Import faktur z KSeF

Import dokumentów na listę faktur z KSeF

Po przejściu na listę KSeF/ Faktury z KSeF program automatycznie rozpoczyna pobieranie faktur za okres dwóch miesięcy wstecz. Przy kolejnym otwarciu listy faktury pobierane są za okres, który upłynął od daty ostatniego pobrania. Podczas pobierania faktur z KSeF wyświetlone zostaje okno informujące o przebiegu procesu. Jeżeli użytkownik chce pobrać faktury z innego zakresu dat, może tego dokonać za pomocą:
  • przycisku  Pobierz faktury, który jest dostępny na wstążce w pasku głównym programu,
  • opcji Pobierz faktury, która jest dostępna na liście faktur z KSeF w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy  (dostępny skrót klawiszowy <Ctrl>+<Shift>+<P>).
Po naciśnięciu przycisku Pobierz faktury lub wybraniu w menu kontekstowym opcji Pobierz faktury należy wskazać, za jaki okres faktury mają zostać pobrane. Dokumenty są przenoszone na listę Faktury z KSeF po naciśnięciu przycisku Pobierz. Jeżeli dokument został już wcześniej zaimportowany to przy ponownym pobieraniu nie zostanie dodany ponownie. Dokumenty po zaimportowaniu należy zweryfikować i zdecydować, czy mają być przeniesione do rejestru VAT, czy do handlu. Opcje zostały szczegółowo opisane w artykułach: Na formularzu znajduje się przycisk  Przenieś, po wybraniu którego dokument jest przenoszony zgodnie ze wskazaną kwalifikacją. Po lewej stronie okna widoczny jest podgląd dokumentu pobranego z KSeF. Na podstawie podglądu można wstępnie zweryfikować dokument, sprawdzić kontrahenta, wartości dokumentu, formę płatności, datę przyjęcia w KSeF Na zakładce [Ogólne] wyświetlane są następujące sekcje:
  • Kwalifikacja – umożliwia zakwalifikowanie dokumentu do przeniesienia do rejestru VAT lub handlu. Domyślnie zaznaczona jest opcja Jeżeli użytkownik nie chce przenosić dokumentu do rejestru VAT lub do handlu, to powinien zaznaczyć opcję Do archiwum.
  • KSeF znajdują się dane przeniesione z dokumentu pobranego z KSeF. Dane te nie są możliwe do edycji.
  • Sprzedawca – jeśli w programie istnieje kontrahent o numerze NIP podanym na fakturze z KSeF, to zostanie zaznaczona opcja Istniejący kontrahent oraz wyświetli się akronim tego kontrahenta. Kontrahenta można zmienić poprzez wskazanie innego z dostępnej listy kontrahentów. Jeśli nie uda się zidentyfikować kontrahenta zostanie zaznaczona opcja Utwórz nowego kontrahenta podczas przenoszenia dokumentu. W takim przypadku po przeniesieniu dokumentu do rejestru VAT lub handlu zostanie założona nowa karta kontrahenta.
  • Pozostałe – można wskazać kategorię, formę płatności i termin płatności, które zostaną przeniesione na fakturę zakupu. Forma i termin płatności pobierane są w oparciu o wybór w sekcji Sprzedawca. Jeżeli zostanie
  • zaznaczona opcja Istniejący kontrahent to forma płatności oraz termin płatności zostaną przeniesione z karty kontrahenta, dane można edytować. W przypadku zaznaczenia opcji Utwórz nowego kontrahenta podczas przenoszenia dokumentu forma płatności oraz termin płatności w sekcji Pozostałe nie zostaną uzupełnione. Użytkownik może ręcznie uzupełnić te dane, zostaną one przeniesione na nowo założoną kartę kontrahenta, oraz na dokument przenoszony do handlu. Jeżeli forma płatności oraz termin płatności nie zostaną uzupełnione przed przeniesieniem dokumentu do handlu, to na karcie kontrahenta zostanie ustawiona domyślna forma płatności z Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Formy płatności wraz z wskazanym na niej terminem płatności. W przypadku braku domyślnej formy płatności w Konfiguracji, na karcie kontrahenta ustawiana jest gotówka. Ustawienia te przenoszone są na dokument, do handlu.
Na zakładce [Atrybuty] istnieje możliwość dodania atrybutu dokumentu lub kontrahenta. Dodanie/ usunięcie dodanego wcześniej atrybutu nie jest możliwe na dokumentach przeniesionych do rejestru VAT lub Handlu.

Przenoszenie faktur pobranych z KSeF do rejestru VAT

Możliwość przeniesienia faktur pobranych z KSeF do rejestru VAT jest dostępna w menu KSeF/ Faktury oraz w menu Rejestry VAT/ Rejestry VAT. Przenoszenie faktur pobranych z KSeF do rejestru VAT z menu KSeF/ Faktury Faktury pobrane z KSeF można przenieść do rejestru VAT z menu KSeF/ Faktury na dwa sposoby:
  1. Z poziomu formularza dokumentu z KSeF. W pierwszej kolejności na dokumencie z KSeF w polu Kwalifikacja należy wybrać opcję Do rejestru VAT oraz wskazać rejestr, do którego ma trafić dokument. Domyślnie ustawiany jest pierwszy rejestr z listy. Po zaznaczeniu opcji Do rejestru VAT aktywny staje się przycisk Przenieś, po naciśnięciu którego faktura jest przenoszona do rejestru VAT
  2. Z listy Faktury z KSeF – po zaznaczeniu faktur i naciśnięciu przycisku Przenieś do rejestru VAT.
W celu uzupełnienia docelowego rejestru VAT można skorzystać z operacji seryjnej Zmień rejestr. Jeżeli użytkownik nie skorzysta z tej opcji to podczas przenoszenia do rejestru VAT pojawia się okno umożliwiające wskazanie rejestru, do którego mają trafić faktury. Domyślnie podpowiadany jest pierwszy rejestr z listy. Zaznaczenie opcji Zapamiętaj wybór rejestru i nie pytaj więcej powoduje, że okno nie pojawi po raz kolejny dla danego operatora, a dokumenty bez wybranego rejestru będą trafiać do rejestru wskazanego w oknie Dodawanie faktur. Dokumenty są przenoszone do rejestru VAT po naciśnięciu przycisku Dodaj faktury. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry zaznaczono parametr Kontrola duplikacji zapisów w rejestrze VAT, ewid. dodatkowej i na fakturach zakupu to podczas przenoszenia dokumentów do rejestru VAT następuje kontrola duplikacji zapisów w rejestrze VAT zgodnie kryteriami wskazanymi w Konfiguracji. W przypadku wystąpienia duplikatów, dokumenty nie są przenoszone do rejestru VAT. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Parametry zaznaczono parametr Automatyczna generacja kasy dla rejestrów VAT oraz na fakturze wskazano formę płatności o typie gotówka to w rejestrze kasowym tworzony jest zapis kasowy rozliczający fakturę. Zapis jest tworzony jeżeli raport kasowy za ten okres nie został zamknięty. Jeżeli za ten okres raport nie został jeszcze utworzony to podczas przenoszenia dokumentów pojawia się komunikat: Brak otwartego raportu, do którego można dodać zapis. Czy otworzyć nowy raport? Zaakceptowanie powoduje utworzenie raportu, do którego trafi zapis rozliczający dokument. Wybór opcji Tak i zaznaczenie w oknie komunikatu opcji Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej powoduje, że raporty będą automatycznie dodawane podczas przenoszenia kolejnych dokumentów, jeżeli za dany okres czasu nie dodano jeszcze raportu oraz komunikat nie pojawi się ponownie. Przenoszenie faktur pobranych z KSeF bezpośrednio na listę dokumentów w rejestrze VAT Na liście dokumentów w rejestrze VAT zakupu oraz sprzedaży dostępny jest przycisk   KSeF, który umożliwia pobranie faktur oraz pobranie pojedynczej faktury z KSeF. Przycisk jest aktywny jeżeli na formularzu operatora zaznaczono parametr Prawo do odbierania e-Faktur oraz odpowiednio Zakup i/lub Sprzedaż. Po rozwinięciu listy przy przycisku dostępne są opcje:
  • Dodaj faktury – wybór opcji otwiera listę Faktury z KSeF, na którą pobierane są wszystkie dokumenty, które zostały wystawione od poprzedniej synchronizacji. Po wybraniu opcji z poziomu rejestru VAT zakupu wyświetlana jest lista Faktury z KSeF z widoczną tylko zakładką [Zakup]. Po wybraniu opcji z poziomu rejestru VAT sprzedaży wyświetlana jest lista Faktury z KSeF z widoczną tylko zakładką [Sprzedaż]. W filtrze pod listą Faktury z KSeF w polu Dokumenty domyślnie wskazana jest opcja Niezakwalifikowane i zakwalifikowane do rejestru VAT.
Po naciśnięciu przycisku Przenieś do rejestru VAT, jeżeli na którymś z zaznaczonych dokumentów nie określono rejestru, pojawia się okno umożliwiające wskazanie rejestru, do którego mają trafić faktury. Domyślnie podpowiadany jest pierwszy rejestr z listy. Zaznaczenie opcji Zapamiętaj wybór rejestru i nie pytaj więcej powoduje, że okno nie pojawi po raz kolejny dla danego operatora, a dokumenty bez wybranego rejestru będą trafiać do rejestru wskazanego w oknie Dodawanie faktur. Dokumenty są przenoszone do rejestru VAT po naciśnięciu przycisku Dodaj faktury.
  • Dodaj fakturę – wybór opcji umożliwia import pojedynczej faktury z KSeF do rejestru VAT. Po wyborze opcji Dodaj fakturę pojawia się okno wraz z domyślnie zaznaczoną opcją numer KSeF.
Przycisk Dodaj dokument jest w tym przypadku aktywny po uzupełnieniu pola Numer KSeF. Użytkownik ma możliwość wyboru opcji numer faktury i NIP kontrahenta. Przycisk Dodaj dokument jest w tym przypadku aktywny po uzupełnieniu pola Numer faktury (należy zwrócić uwagę na wielkość liter) oraz NIP. Istnieje również możliwość wskazania kontrahenta z listy kontrahentów oraz zakresu dat. Faktura dodawana jest do rejestru wskazanego w filtrze pod listą dokumentów w rejestrze VAT. Jeżeli w polu Rejestr wybrana jest opcja -wszystkie- to pojawia się dodatkowe okno, na którym istnieje możliwość wskazania rejestru, do którego faktura zostanie dodana. Po naciśnięciu przycisku Dodaj dokument na oknie Dodawanie faktury z KSeF wyświetlany jest formularz dokumentu w rejestrze VAT, który podlega edycji przez użytkownika. Jeżeli faktura została już wcześniej przeniesiona do rejestru VAT to dokument podlega edycji pod warunkiem że nie jest zaksięgowany, nie uzupełniono na nim predekretacji a w przypadku dokumentu wyeksportowanego na karcie operatora zaznaczono parametr Zmiana dokumentów wyeksportowanych. Nie ma możliwości pobrania do rejestru VAT zakupu faktury zakupu, która została już wcześniej przeniesiona do modułu Handel oraz faktury, która została zakwalifikowana do modułu Handel. Nie jest również możliwe pobranie dokumentu, który nie został wystawiony przez / dla podatnika.
Wygląd dokumentu przeniesionego do rejestru VAT zakupu: Na dokumencie dodanym w rejestrze VAT a pobranym z KSeF:
  1. Po lewej stronie wyświetlany jest podgląd dokumentu.
  2. Akronim kontrahenta pobierany jest z bazy, a nazwa i adres kontrahenta pobierane są na podstawie informacji otrzymanych z KSeF.
  3. Numer rachunku bankowego, forma płatności oraz termin płatności pobierane są z KSeF.
  4. Na dokumencie w rejestrze VAT zakupu data wpływu, data wystawienia, data obowiązku podatkowego oraz miesiąc rozliczenia w VAT ustawiane są zgodnie z datą przyjęcia w KSeF.
  5. Na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży data wystawienia ustawiana jest zgodnie z datą przyjęcia w KSeF.
  6. Na dokumencie walutowym kwoty są przeliczanie po kursie pobranym z KSeF, a w przypadku jego braku, na dokumencie w rejestrze VAT ustawiany jest Kurs ręcznyi wyliczany jest na podstawie odczytanych wartości z dokumentu.
  7. Na dokument w rejestrze VAT zakupu przenoszone są kody JPK_V7 uzupełnione na formularzu kategorii lub karcie kontrahenta (dotyczące zakupu).
  8. Na dokument w rejestrze VAT sprzedaży przenoszone są kody towarowe GTU, procedury: TP, MR_UZlub MR_T oraz typy dokumentów pobrane z KSeF.
  9. Na zakładce [KSeF/JPK]widoczny jest Numer KSeF oraz Data przyjęcia.
  10. Na zakładkę [Notatka/Atrybuty]przenoszona jest notatka uzupełniona na dokumencie KSeF.
 

Przenoszenie dokumentów z KSeF na listę faktur zakupu w module Handel

Możliwość przeniesienia faktur zakupu oraz korekt do faktur zakupu pobranych z KSeF na listę faktur zakupu dostępna jest w menu KSeF/ Faktury/Zakup oraz w menu Handel/Faktury zakupu. Faktury zaliczkowe do faktur zakupu mogą być przenoszone wyłącznie do rejestru VAT zakupu. Podczas próby przeniesienia faktury zaliczkowej na listę faktur zakupu pojawi się informacja: Nie dodano dokumentu [Numer dokumentu]. Nie można dodać faktury zaliczkowej, fakturę można przenieść do rejestru VAT. Import z listy faktur z KSeF Po przejściu na listę KSeF/ Faktury z KSeF program automatycznie rozpoczyna pobieranie faktur za okres dwóch miesięcy wstecz. Przy kolejnym otwarciu listy faktury pobierane są za okres, który upłynął od daty ostatniego pobrania. Podczas pobierania faktur z KSeF wyświetlone zostaje okno informujące o przebiegu procesu. Dla każdego pobranego dokumentu można otworzyć formularz wraz z podglądem dokumentu, klikając dwukrotnie prawym przyciskiem myszy lub używając przycisku Zobacz dokument . Na podstawie podglądu można wstępnie zweryfikować dokument, sprawdzić kontrahenta, wartości dokumentu, formę płatności, datę przyjęcia w KSeF. Z poziomu edytowanego formularza dokumentu można wybrać kwalifikację: Do handlu, co po zatwierdzeniu zmian ikoną Przenieś spowoduje utworzenie faktury zakupu widocznej na liście w menu Handel/ Faktury zakupu. Fakturę zakupu można również utworzyć z listy dokumentów z KSeF poprzez zaznaczenie jednego lub kilku dokumentów, a następnie kliknięciu przycisku Przenieś do handlu. Po wygenerowaniu faktury zakupu, taki dokument otrzyma status FZ. Jeżeli w bazie nie ma pasującej pozycji, podczas importowania faktur zakupu proponowane jest założenie kart towarów/usług, bądź wskazanie odpowiadającego towaru z bazy. Pojawia się wówczas okno Wybierz parametry dodawanych towarów, na którym widoczne są wszystkie pozycje dokumentu, które nie zostały odnalezione w bazie:
Import na liście faktur zakupu Na liście faktur zakupu dostępny jest przycisk  KSeF pozwalający na pobranie faktur z KSeF. Po rozwinięciu listy przy przycisku dostępne są opcje:
  • Dodaj faktury – otwierane jest okno Faktury z KSeF, a następnie pobierane są wszystkie dokumenty, które zostały wystawione od poprzedniej synchronizacji. Po wybraniu tej opcji pojawia się okno Faktury z KSeF, z dostępną zakładką [Zakup] Z poziomu listy faktur z KSeF użytkownik może przenieść dokumenty do handlu w sposób opisany wyżej.
  • Dodaj fakturę – pobierany jest pojedynczy dokument. Pojedynczą fakturę z KSeF można pobrać na podstawie numeru KSeF identyfikującego dokument na platformie KSeF:
lub podając numer faktury (należy zwrócić uwagę na wielkość liter) oraz NIP Kontrahenta, gdzie również należy wskazać przedział czasowy w jakim został wystawiony ten konkretny dokument: Nie ma możliwości ponownego pobrania faktury zakupu, która została już wcześniej przeniesiona do modułu Handel. Podczas próby pobrania takiego dokumentu program wyświetli komunikat: Nie dodano dokumentu. Faktura [numer dokumentu] znajduje się na liście faktur zakupu w module Handel. Nie jest możliwe również pobranie dokumentu, który został wystawiony na, lub przez numer NIP niezgodny z NIPem uzupełnionym w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy.  Podczas próby pobrania takiego dokumentu program wyświetli komunikat: Nie dodano dokumentu. Dokument nie został wystawiony przez / dla podatnika. W sytuacji, jeśli użytkownik w polu Numer faktury wprowadzi numer własnej faktury sprzedaży wysłanej do KSeF pojawi się komunikat: Nie można dodać faktury sprzedaży.

Weryfikacja pozycji na dokumencie zaimportowanym z KSeF

Podczas importowania faktur zakupu, przy wyszukiwaniu pozycji w pierwszej kolejności weryfikowane jest, czy w bazie istnieje produkt o kodzie EAN odczytanym z zaimportowanej z KSeF faktury. Jeżeli nie ma takiego kodu EAN w bazie, wówczas weryfikowana jest nazwa. Jeżeli w cenniku znajduje się pozycja o wskazanym kodzie EAN lub nazwie, wówczas dodawana jest na dokument. Jeżeli w bazie nie ma pasującej pozycji, podczas importowania faktur zakupu proponowane jest założenie kart towarów/usług. Pojawia się wówczas okno Wybierz parametry dodawanych towarów, na którym widoczne są wszystkie pozycje dokumentu, które nie zostały odnalezione w bazie:

Import z KSeF faktur korygujących do faktur zakupu

Podczas importu dokumentów korygujących z KSeF program weryfikuje, czy na liście faktur zakupu znajduje się zatwierdzona faktura, do której odnosi się korekta. Jeśli taka faktura istnieje, korekta zostanie prawidłowo przeniesiona na listę faktur VAT i powiązana z fakturą zakupu. W sytuacji gdy korygowana faktura zakupu nie zostanie odnaleziona w systemie, program wyświetli komunikat: Nie dodano dokumentu [numer dokumentu]. Na liście faktur zakupu nie istnieje dokument, do którego jest utworzona korekta. Jeśli w programie nie ma dokumentu korygowanego, użytkownik ma możliwość utworzenia pierwotnej faktury zakupu, dla której korekta zostanie przeniesiona na listę faktur zakupu . Na formularzu pierwotnej faktury zakupu dostępna jest zakładka [KSeF] w której należy uzupełnić dane identyfikujące fakturę korygowaną w KSeF. Jeżeli Użytkownik nie posiada numeru KSeF dla dokumentu źródłowego, to identyfikacja odbywa się na podstawie numeru pierwotnego lub numeru systemowego.

Zakładka [KSeF] na zaimportowanych dokumentach handlowych

Na formularzu faktury zakupu widnieje zakładka [KSeF]. Po lewej stronie okna znajduje się podgląd dokumentu zaimportowanego z KSeF. Na zakładce [KSeF] znajdują się następujące pola: Numer dokumentu – numer dokumentu nadany w KSeF, numer zwracany jest bezpośrednio z KSeF wraz z pobraniem dokumentu UPO. Forma płatności – wybrana płatność dla KSeF, przenoszona z dokumentu na zakładkę [KSeF] z możliwością edycji pola. Data przyjęcia – data przesłania faktury do KSeF określona jako data wystawienia. Środowisko – środowisko pracy z KSeF, wskazane w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF. Link weryfikacyjny – link przenoszony z podglądu faktury zakupu zaimportowanej z KSeF służący do weryfikacji danych w KSeF. Zakładka [KSeF] jest dostępna również na dokumentach zakupowych wprowadzonych ręcznie. Użytkownik ma wtedy możliwość ręcznego uzupełnienia dostępnych pól. Wprowadzone w tym miejscu dane są przenoszone do Rejestru VAT.

Konfiguracja KSeF w programie

Ustawienia konfiguracyjne KSeF

Aby rozpocząć wymianę danych z KSeF w pierwszej kolejności należy przejść do menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF. Zaznaczenie parametru Aktywuj wymianę danych z KSeF umożliwia konfigurację integracji z KSeF oraz import i eksport dokumentów. W sekcji Środowisko pracy z KSeF należy wybrać odpowiednią opcję pracy:
  • demo – praca odbywa się w trybie demo i służy przygotowaniu firmy do obligatoryjnego wdrożenia KSeF. Opcja zaznaczana domyślnie dla nowych baz oraz baz po konwersji. Ta forma w przeciwieństwie do opcji produkcyjnej, umożliwia: anulowanie, korygowanie dokumentów, aktualizacje danych kontrahenta oraz nie powoduje zapisu z Historii zmian. Środowisko demo Krajowego Systemu e-Faktur funkcjonuje już w nowej wersji 2.0. Autoryzacja w tym środowisku możliwa jest wyłącznie poprzez podpis kwalifikowany. Faktury wysyłane do KSeF 2.0 są w schemacie FA(3) i możliwe jest automatyczne pobranie dla nich Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
  • produkcyjne – praca odbywa się w trybie produkcyjnym, Faktury są wprowadzane do obiegu handlowego. Zgodnie z przepisami możliwość wystawiania Faktur ustrukturyzowanych jest jedną z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji, obok Faktur papierowych i Faktur elektronicznych, co oznacza, że podatnik może równocześnie wystawiać i przesyłać Faktury za pośrednictwem platformy KSeF jak i przekzywać je w tradycyjny sposób ( elektronicznie lub papierowo). Środowisko produkcyjne Krajowego Systemu e-Faktur jest dostępne na stronie https://ksef.mf.gov.pl/web/ i funkcjonuje we wcześniejszej wersji 1.0. Autoryzacja w tym środowisku możliwa jest za pomocą tokenu, dlatego też po zaznaczeniu tej opcji dostępne jest pole Token. W przypadku środowiska KSeF 1.0 faktury wysyłane są w schemacie FA(2) i nie jest możliwe automatyczne pobranie dla nich UPO.
Istnieje możliwość zmiany środowiska wymiany danych z KSeF. W bazie danych zapamiętywana jest zawsze data pierwszego uruchomienia pracy w trybie produkcyjnym. Dokumenty, które zostały wystawione przed datą aktywacji wymiany danych z KSeF nie będą przesyłane do KSeF. Dodatkowo po przejściu na środowisko produkcyjne, dla dokumentów, które zostały wysłane w trybie demo, automatycznie usuwane są dane z zakładki [KSeF]. W przypadku importu dokumentów, ograniczenie co do daty uruchomienia w trybie produkcyjnym nie ma zastosowania. Uwierzytelnianie w KSeF dla środowiska produkcyjnego w wersji 2026.1.1 możliwe jest za pomocą:
  • tokena wygenerowanego na stronie KSeF w sekcji Tokeny.
Jeżeli Użytkownik chce wygenerować token bezpośrednio na stronie KSeF to konieczne jest aby wpisał lub wkleił jego wartość w polu Token. W takiej sytuacji nie należy już używać opcji Generuj token, wystarczy zapisać zmiany ikoną dyskietki.
  • tokena wygenerowanego na podstawie certyfikatu:
W celu wygenerowania tokena należy skorzystać z opcji Generuj token. Wyświetlona zostanie lista dostępnych certyfikatów, na której należy wskazać Kwalifikowany Certyfikat Pieczęci Elektronicznej zawierający nazwę podmiotu zgodną z nazwą rejestrową oraz numer NIP.  Program na jego podstawie  wygeneruje token.   Opcja Usuń token umożliwia wykasowanie uzupełnionego pola Token, ale tylko jeżeli jego wartość została uzupełniona automatycznie, przy użyciu opcji Generuj token. Jeżeli pole Token dla środowiska produkcyjnego nie zostanie uzupełnione, uwierzytelnianie będzie odbywało się za pośrednictwem podpisu kwalifikowanego. Podczas pierwszej po uruchomieniu programu komunikacji z KSeF, konieczne będzie wybranie prawidłowego certyfikatu. Uwierzytelnianie w KSeF dla środowiska demo w wersji 2026.1.1 możliwe jest za pomocą:
  • podpisu kwalifikowanego /pieczęci elektronicznej
  • certyfikatu KSeF
  • tokena
  Pliki wysłane do KSeF w formacie XML oraz Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) domyślnie zapisywane są pod następującą ścieżką: C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Deklaracje. Zmiany katalogu można dokonać w ustawieniach konfiguracji stanowiska: Start/Konfiguracja/Stanowisko/Ogólne/e-deklaracje

Uprawnienia operatora w KSeF

W menu Start/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy, na zakładce [Parametry] w podzakładce [Wspólne] znajduje się sekcja poświęcona KSeF – Krajowy System e-Faktur. W sekcji KSeF – Krajowy System e-Faktur dostępne są następujące parametry:
  • Prawo do wysyłania e-Faktur/ odbioru UPO – po zaznaczeniu tego parametru Operator ma możliwość wysyłania Faktur do KSeF oraz odbioru UPO.
  • Wysyłanie przy zatwierdzaniu dokumentu – zaznaczenie tego parametru skutkuje wysyłaniem faktur do systemu KSeF bezpośrednio po ich zatwierdzeniu, opcja aktywna wyłącznie po uprzednim zaznaczeniu parametru: Prawo do wysyłania e-Faktur/ odbioru UPO.
  • Prawo do odbierania e-Faktur – po zaznaczeniu tego parametru, operator ma możliwość pobierania faktur z KSeF. Po jego zaznaczeniu domyślnie zaznaczona jest opcja ZakupuJeżeli Użytkownik chce importować faktury sprzedaży do rejestru VAT Sprzedaży to powinien również zaznaczyć opcję Sprzedaży.
 

Menu KSeF – funkcje i komunikaty

W menu KSeF/ Faktury istnieje możliwość importu faktur z Krajowego Systemu e-Faktur do rejestru VAT oraz faktur zakupu do modułu Handel. Jeśli po otwarciu menu wyświetlona zostaje lista dostępnych w systemie certyfikatów, należy wybrać odpowiedni certyfikat z wyświetlonej listy i zapisać zmiany. Taka sytuacja może pojawić się, jeśli w ustawieniach konfiguracji KSeF nie zostało uzupełnione pole Token. Poniżej przedstawiono komunikaty mogące pojawić się po uruchomieniu menu KSeF/ Faktury oraz związane z nimi wymagania systemowe.
Wyświetlany komunikatPrzyczyna wystąpienia komunikatuZalecane działanie
Operator nie posiada uprawnień do obierania e-Faktur z KSeF.Dla danego operatora nie zostały nadane uprawnienia do odbioru e-faktur.Należy przejść do menu Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, następnie na formularzu danego operatora na zakładce [Parametry] zaznaczyć parametr Prawo do odbierania e-Faktur.
Wymiana danych z KSeF nie została aktywowana. Jeśli chcesz eksportować lub importować dokumenty z KSeF włącz wymianę danych w Konfiguracji firmy/ Dane firmy/ KSeF. Czy chcesz włączyć?W ustawieniach konfiguracji KSeF nie została aktywowana wymiana danych z KSeF.Należy zaakceptować komunikat. Program automatycznie otworzy ustawienia konfiguracji, gdzie należy zaznaczyć parametr Aktywuj wymianę danych z KSeF oraz wskazać środowisko pracy.

Formy płatności w KSeF

W menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Kasa/Bank/ Formy płatności, z poziomu otwartego formularza wybranej formy płatności, istnieje możliwość powiązania formy płatności istniejącej w systemie Comarch ERP Optima z formą płatności wymaganą przez KSeF do eksportu dokumentów. W przypadku tworzenia nowych baz i w bazach po konwersji, dla form płatności takich jak gotówka, przelew i karta program automatycznie dobierze odpowiednie płatności w KSeF. Typy płatności w programie:
  • Gotówka
  • Przelew
  • Karta
  • Kompensata
  Domyślna forma płatności pobierana jest na dokument z formularza kontrahenta, z zakładki [Płatności]. Powiązana forma płatności KSeF widoczna jest na zakładce [KSeF] na formularzu dokumentu, a użytkownik ma możliwość jej edycji. Jeżeli zostanie utworzona nowa forma płatności, która nie zostanie zmapowana z płatnością KSeF, na fakturze wysłanej do KSeF pojawi się forma płatności: Płatność inna, wraz z opisem zawierającym nazwę dodaną przez użytkownika.

Operacje dotyczące KSeF w historii zmian

W przypadku pracy na środowisku produkcyjnym każda operacja związana z KSeF jest odpowiednio zapisywana w Historii zmian, w kolumnach:
  • Data operacji – data wysłania Faktury do KSeF w przypadku wysyłki lub data odbioru UPO – po jego odbiorze.
  • Kod/ Numer dokumentu – numer dokumentu.
  • Rodzaj operacji – Wysłanie w przypadku wysyłki do KSeF lub Odbiór UPOpo odbiorze UPO/wyborze ikony Odbierz dane z KSeF.
  • Operator – imię i nazwisko operatora wysyłającego dokument do KSeF lub. odbierającego UPO.

Wybór sposobu uwierzytelniania

Wybór sposobu uwierzytelnienia odbywa się w momencie połączenia z KSeF - przy wysyłaniu bądź pobieraniu faktur. Wówczas operator dokonuje wyboru, czy chce uwierzytelnić się poprzez certyfikat KSeF, podpis kwalifikowany/pieczęć elektroniczną czy przez token:

Powyższe okno pojawia się przy pierwszym logowaniu do KSeF lub po wygaśnięciu ustanowionego połączenia. Wybrany przez operatora sposób uwierzytelniania w KSeF jest zapamiętywany w programie. Po wyborze opcji Certyfikat KSeF, jeśli nie ma jeszcze zapisanego takiego certyfikatu, pojawi się okno dodawania certyfikatu KSeF dla operatora: Aby uzyskać certyfikaty dla środowiska demo KSeF należy zalogować się na stronie https://web2tr-ksef.mf.gov.pl/web/login i wygenerować pliki z rozszerzeniem  *.key i *.crt. Nazwy certyfikatów nie powinny zawierać spacji. Należy zapamiętać hasło do certyfikatów.
Poprzez opcję  Wybór pliku należy wskazać wygenerowane z Aplikacji Podatnika KSeF pliki *.crt oraz *.key oraz wpisać ustanowione hasło. Jeżeli parametr Zapamiętaj hasło w Twoim profilu użytkownika Windows nie zostanie zaznaczony, hasło do certyfikatu będzie musiało być podawane przy każdym uwierzytelnieniu z Krajowym Systemem e-Faktur. Jeżeli wybrana została opcja uwierzytelnienia za pomocą certyfikatu KSeF, ale połączenie wygasło, przy próbie połączenia z KSeF pojawi się prośba o podanie hasła do certyfikatu: Jeżeli na oknie wyboru sposobu uwierzytelniania zostanie wybrana opcja Podpis kwalifikowany / Pieczęć elektroniczna i wcześniej nie był wybrany żaden podpis/pieczęć, pojawi się okno z listą certyfikatów dostępnych w systemie Windows: Należy wskazać na tym oknie odpowiedni certyfikat i podać jego PIN. Certyfikat zostanie zapamiętany. W przypadku wygaśnięcia połączenia z KSeF korzystającego z tego typu uwierzytelnienia, pojawi się prośba o ponowne podanie PINu do podpisu/pieczęci. W przypadku wybrania opcji uwierzytelniania za pomocą tokenu należy wygenerować go w aplikacji MCU, skopiować i wkleić do Comarch ERP Optima. Po wklejeniu tokenu zostanie on zapisany w firmowej bazie danych dla określonego operatora. W tokenie są zakodowane informacje jakiej firmy on dotyczy i jakie uprawnienia ma w niej nadane. Jeśli połączenie z KSeF wygaśnie, po pojawieniu się okna z wyborem sposobu uwierzytelnienia, ostatni wykorzystywany w tej bazie przez określonego operatora token będzie już uzupełniony. Po uwierzytelnieniu się w KSeF program zapisuje połączenie i korzysta z niego aż do jego wygaśnięcia. Jeśli zaistniałaby potrzeba zmiany uwierzytelnienia (np. zmiana certyfikatu z firmowego na osobisty, albo zmiana uwierzytelniania przy użyciu tokenu na inny sposób), operator może od nowa wskazać sposób uwierzytelniania. W tym celu należy przejść do menu KSeF, a następnie na górnym pasku wybrać opcję Zmień sposób uwierzytelniania: Po jej kliknięciu okno Wybór sposobu uwierzytelniania zostanie wyświetlone ponownie, a użytkownik będzie miał możliwość wskazania nowego certyfikatu.
Wskazówka
Każdy użytkownik wysyłający/odbierający faktury z KSeF powinien mieć nadane odpowiednie uprawnienia do poszczególnych czynności (wysyłanie/odbieranie faktur). Uprawnienia te nadawane są w Aplikacji Podatnika KSeF

Eksport faktur do KSeF

Zakładka [KSeF] na dokumentach sprzedażowych

Na Fakturach oraz korektach do nich, zarówno zatwierdzonych na stałe jak i zapisanych do bufora widnieje zakładka [KSeF] składająca się z dwóch pionowych zakładek [1. Główna] oraz [2. Dodatkowe dane]. Po wysyłce faktury do KSeF oraz pobraniu UPO, na formularzu faktury bądź faktury korygującej, na zakładce [KSeF] automatycznie zostaną uzupełnione pola dotyczące danych faktury w KSeF. Na zakładce [KSeF] znajdują się następujące pola:
  • Numer dokumentu – numer Faktury, pod jakim jest identyfikowana w KSeF, numer zwracany bezpośrednio z KSeF wraz z pobraniem dokumentu UPO.
  • Numer referencyjny – numer zgłoszenia wysłanego dokumentu nadany przez KSeF.
  • Link weryfikacyjny – link umożliwiający weryfikację danych faktury w KSeF, zwracany bezpośrednio z KSeF wraz z pobraniem dokumentu UPO.
  • Status – informacja o statusie dokumentu. Pole to jest wypełniane jednym ze zdefiniowanych statusów, po wysłaniu dokumentu do KSeF. W tym polu będą również informacje o ewentualnych błędach.
  • Operator wysyłający – imię i nazwisko operatora, który wysłał dokument do KSeF.
  • Data wysłania – data wysłania dokumentu do KSeF.
  • Operator odbierający – imię i nazwisko operatora, który odebrał UPO.
  • Data odebrania – data pobrania UPO.
  • Data przyjęcia – data, z jaką dokument został przyjęty w KSeF. Pole to jest wypełniane, po otrzymaniu UPO. Data ta decyduje o tym, kiedy dana Faktura trafiła do obiegu handlowego i od tego dnia, jest dostępna do pobrania z KSeF dla odbiorcy Faktury.
  • Środowisko – środowisko pracy z KSeF, wskazane w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF.
  Pod sekcją KSeF znajdują się poniższe ustawienia:
  • Forma płatności – wybrana płatność dla KSeF. Domyślnie podpowiada się forma płatności dla KSeF, wybrana w menu: Start/ Konfiguracja/ Firma/ Kasa/Bank/ Formy płatności i jest przenoszona na fakturę, a następnie na zakładkę [KSeF]. Pole umożliwia wybór formy płatności z listy. Jeżeli zostanie utworzona nowa forma płatności, która nie zostanie zmapowana z płatnością KSeF, na fakturze wysłanej do KSeF pojawi się forma płatności: Płatność inna, wraz z opisem zawierającym nazwę dodaną przez użytkownika.
  • Status dokumentu – przyjmuje wartości:
      • Nie wysłano – faktura nie została wysłana do KSeF, istnieje możliwość anulowania takiego dokumentu
      • Wysłano/ nie odebrano UPO – faktura wysłana do KSeF, nie otrzymała jeszcze UPO, dokument można anulować tylko na środowisku demo
      • Wysłano/ odebrano UPO – faktura została wysłana do KSeF i potwierdzona dokumentem UPO, dokument można anulować tylko w środowisku demo
      • Awaria – z powodu awarii faktura nie może zostać wysłana do KSeF, ma tym samym zaznaczony parametr Tryb awaryjny wystawienia dokumentu na zakładce [KSeF]
      • Odrzucono – faktura została wysłana do KSeF, ale odrzucona z powodu błędu, taki dokument można anulować na środowisku demo.
      • Nie dotyczy – faktura nie powinna zostać wysłana do KSeF . Status ten pojawia się w sytuacji, jeśli na karcie kontrahenta ma zakładce [Handlowe] zaznaczony jest parametr Nie wysyłaj dokumentu do KSeF
      • Poza systemem – status pojawia się po zaznaczeniu przez użytkownika na formularzu faktury na zakładce [KSeF] parametru Poza systemem, oznacza, że faktura została  wysłana do KSeF poza systemem Comarch ERP Optima
  • Tryb awaryjny wystawienia dokumentu – oznaczenie dla Faktury wystawionej w momencie problemów (np. problem z połączeniem internetowym) z przesłaniem jej do KSeF. Po zaznaczeniu tego parametru Faktura nie będzie wysłana do KSeF. Natomiast nabywca może otrzymać taki dokument np. w formie papierowej lub w inny, uzgodniony umownie sposób.
  • Nie wysyłaj dokumentu do KSeF – ustawienie tego parametru jest przenoszone bezpośrednio z formularza kontrahenta wybranego na dokument. Pole z możliwością modyfikacji przez Użytkownika. Pole zaznaczane jest automatycznie dla kontrahentów  o statusie Osoba fizyczna oraz dla zamówień zaimportowanych z Comarch  E-sklep/E-sale dla transakcji B2C. Faktury z zaznaczonym parametrem nie będą wysyłane do KSeF.
  • Poza systemem – oznaczenie dla faktury wysłanej do KSeF poza programem Comarch ERP Optima. Zaznaczenie parametru powoduje odblokowanie do edycji pól dostępnych na zakładce. Po zaznaczeniu parametru użytkownik może ręcznie uzupełnić dane dotyczące KSeF.
  • Comarch EDI KSeF – oznaczenie faktury, która będzie wysyłana do KSeF za pomocą Comarch EDI KSeF. Domyślna wartość parametru przenoszona jest z karty kontrahenta (zakładka [Handlowe]) i może zostać zmieniona na etapie edycji dokumentu, o ile faktura/korekta znajduje się jeszcze w buforze. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne zablokowanie możliwości edycji pozostałych pól związanych z KSeF na formularzu dokumentu.
W pionowej podzakładce [2. Dodatkowe dane] znajdują się następujące sekcje:
  • Dodatkowy podmiot – sekcja pozwalająca na wprowadzenie danych dodatkowego podmiotu związanego z transakcją. Uzupełnienie tych informacji jest opcjonalne. Na jednej fakturze można wskazać maksymalnie 100 podmiotów trzecich.
  • Okres, którego dotyczy faktura – sekcja pozwalająca na określanie okresu obowiązywania umowy – czyli przedziału dat, którego dotyczy faktura.

Wysyłka faktur do KSeF

Dokumenty, które mogą być wysyłane do KSeF:
  • Faktury sprzedaży (w przypadku, gdy faktura posiada powiązania z wydaniami zewnętrznymi, do KSeF wysyłana jest również informacja o numerach dokumentów WZ)
  • Faktury VAT marża
  • Faktury zaliczkowe
  • Korekty wystawione do wyżej wymienionych dokumentów za wyjątkiem korekty danych
Przed wysłaniem faktury do KSeF, każdorazowo wyżej wymienione dokumenty zostaną zweryfikowane co do zgodności ze strukturą.  Po pozytywnej weryfikacji poprawności dokumentu, będzie on mógł zostać przesłany do KSeF. Istnieją dwie możliwości wysyłki faktur do KSeF:
  • automatycznie po zatwierdzeniu dokumentu – wymagane jest zaznaczenie parametrów na karcie operatora, na zakładce [Parametry] w podzakładce [Wspólne]:
  • Prawo do wysyłania e- faktur/odbioru UPO
  • Wysyłanie przy zatwierdzaniu dokumentu.
  Podczas wysyłki automatycznej program także weryfikuje dokumenty pod kątem zgodności ze strukturą KSeF. Jeśli są rozbieżności, pojawi się komunikat: Faktura jest niezgodna ze strukturą e-Faktury. Faktura nie może zostać wysłana do KSeF. Czy chcesz poprawić błędy i zatwierdzić dokument. Tak Nie Wybór opcji Tak skutkuje powróceniem do edycji dokumentu. r Po zaznaczeniu opcji Nie – faktura zostaje zatwierdzona, a program wyświetli ostrzeżenie: Nie udało się wysłać dokumentu do KSeF ze szczegółami dotyczącymi nieprawidłowości w strukturze wysyłanego dokumentu. Po zatwierdzeniu, dokumentu nie będzie można już edytować. Istnieje także możliwość seryjnego zatwierdzania dokumentów. W przypadku korzystania z wysyłki automatycznej, faktury będą wysyłane natychmiastowo po ich zatwierdzeniu). Podczas wykonywania operacji seryjnego zatwierdzania dokumentów, faktury niezgodne ze strukturą KSeF nie zostaną zatwierdzone ani rozliczone. Zostanie wyświetlony komunikat blokujący to działanie: Faktura jest niezgodna ze strukturą e-Faktury. Faktura nie może zostać wysłana do KSeF
  • ręcznie w wybranym przez operatora terminie – po naciśnięciu ikony z poziomu listy faktur
  Operator ma możliwość nie tylko wysyłki pojedynczego dokumentu, ale także opcję seryjnego wysyłania faktur do KSeF po zaznaczeniu wybranych faktur na liście. Podczas takiej wysyłki nie ma możliwości uwierzytelnienia przy pomocy tokenu. Również podczas tego typu wysyłki system sprawdzi zgodność dokumentu ze strukturą KSeF. W przypadku rozbieżności pojawi się komunikat: Faktura jest niezgodna ze strukturą e-Faktury. Faktura nie może zostać wysłana do KSeF. Po wysłaniu faktury do KSeF oraz pobraniu UPO, na formularzu faktury bądź faktury korygującej, na zakładce [KSeF] automatycznie zostaną uzupełnione pola dotyczące danych faktury w KSeF. Na wydruku sPrint, faktur, które zostały wysłane do KSeF i dla których pobrano UPO umieszczane są dodatkowe informacje: numer KSeF oraz link weryfikacyjny. Na podstawie linku weryfikacyjnego generowany jest kod QR, który umożliwia weryfikację faktury w systemie KSeF. Podczas konfigurowania szablonu wiadomości e-mail oraz SMS dla faktur sprzedaży, faktur zakupu i w Rejestrach VAT istnieje możliwość dodania makra z numerem KSeF. W celu dodania numeru KSeF do szablonu wiadomości, należy na otwartym formularzu szablonu kliknąć prawym przyciskiem myszy, a następnie z menu kontekstowego wybrać opcję Wstaw makro. Z wyświetlonej listy makr należy następnie wybrać pozycję Numer dokumentu KSeF. Faktury korygujące Wysłanie do KSeF faktury korygującej możliwe jest, jeśli do faktury korygowanej, która została wcześniej wysłana do KSeF, zostało pobrane UPO. W przeciwnym wypadku korekta nie zostanie wysłana, a program wyświetli stosowną informację: Jeśli faktura sprzedaży, do której wystawiana jest korekta, nie została wcześniej wysłana do KSeF z poziomu programu, należy w pierwszej kolejności wystawić fakturę pierwotną sprzedaży, a następnie ręcznie uzupełnić jej numer KSeF na zakładce [KSeF] dostępnej na jej formularzu. Podczas wysyłania korekty do faktury pierwotnej, numer ten jest pobierany do pliku w celu powiązania korekty z dokumentem korygowanym na platformie KSeF. Na podstawie tej informacji dokument wysłany do KSeF otrzyma odpowiedni znacznik. Jeżeli użytkownik nie posiada numeru KSeF dla dokumentu źródłowego to identyfikacja odbywa się na podstawie numeru pierwotnego lub numeru systemowego. Faktury zaliczkowe W sytuacji gdy do KSeF została wysłana faktura zaliczkowa do której nie zostało pobrane UPO, program uniemożliwi wysyłkę faktury sprzedaży rozliczającej daną zaliczkę. Podczas próby wysyłki faktury sprzedaży pojawi się informacja: [Numer faktury] – nie odebrano UPO dla dokumentu zaliczki. Przekazywanie do KSeF informacji o Podmiocie 3 Zgodnie ze strukturą logiczną faktur przesyłanych do KSeF Podmiot 3 przeznaczony jest do uzupełnienia informacji o podmiotach trzecich,  innych niż sprzedawca (Podmiot1) i nabywca (Podmiot2), które są powiązane z daną fakturą. Na dokumentach handlowych na zakładce [KSeF], dostępna jest podzakładka [Dodatkowe dane]. Na tej zakładce w sekcji Dodatkowy podmiot użytkownik ma możliwość wprowadzenia danych dodatkowego podmiotu związanego z transakcją. Uzupełnienie tych informacji jest opcjonalne. Na jednej fakturze można wskazać maksymalnie 100 podmiotów trzecich. W sekcji dostępne są następujące kolumny widoczne domyślnie: Rola W polu rola istnieje możliwość wskazania następujących wartości:
  • Faktor
  • Odbiorca
  • Podmiot pierwotny
  • Dodatkowy nabywca
  • Wystawca faktury
  • Dokonujący płatności
  • JST – wystawca
  • JST – odbiorca
  • GV – wystawca
  • GV – odbiorca
  • Pracownik
  • Rola inna
  Imię i nazwisko (nazwa) Pole wymagane. Służy do określenia imienia i nazwiska lub nazwy podmiotu. Użytkownik ma możliwość ręcznego wpisania wartości, bądź wybrania podmiotu z listy kontrahentów. Adres Pole służy do wprowadzenia adresu Podmiotu 3. Jeśli podmiot został wybrany z listy, adres zostanie automatycznie pobrany z kartoteki kontrahenta, natomiast jeśli podmiot został wpisany ręcznie, adres należy wprowadzić samodzielnie. Typ identyfikatora W polu Typ identyfikatora dane pobierane są automatycznie z kartoteki kontrahenta, jeśli został on wybrany z listy. Istnieje również możliwość ręcznego wyboru jednej z poniższych wartości:
  • NIP
  • Numer VAT-UE
  • Identyfikator podatkowy inny
  • Identyfikator wewnętrzny
  Kod kraju Pole przeznaczone na wskazanie kodu kraju właściwego dla identyfikatora. Dane identyfikacyjne Pole służy do uzupełnienia numeru zgodnego z wybranym typem identyfikatora. Opis roli  Pole staje się aktywne i wymagane, gdy w polu Rola wybrano wartość Rola inna. W pozostałych przypadkach pozostaje nieaktywne.   Przesyłanie do KSeF pól opcjonalnych Integracja programu z KSeF pozwala na obsłużenie wysyłki części pól opcjonalnych. Od wersji 2026.1.1 umożliwione zostało przekazywanie informacji o następujących polach: Okres umowy Na dokumentach handlowych, w zakładce [KSeF] w podzakładce [Dodatkowe dane], istnieje możliwość określania okresu obowiązywania umowy – czyli przedziału dat, którego dotyczy faktura. Wprowadzone wartości są wysyłane do KSeF i odpowiadają polom P_6_Od (data początkowa) oraz P_6_Do (data końcowa) w strukturze logicznej FA(3). Dzięki temu możliwe jest prawidłowe przesyłanie dokumentów związanych z usługami ciągłymi, abonamentowymi i okresowymi. Należy podkreślić, że wprowadzone daty obowiązują dla całej faktury, a nie osobno dla poszczególnych pozycji. Dodatkowo, jeśli na fakturze wprowadzono okres obowiązywania umowy, podczas wysyłki faktury do KSeF nie jest przekazywana data sprzedaży podana na zakładce [Ogólne] formularza dokumentu. GTU i Procedury Na formularzu karty cennikowej na zakładce [Dodatkowe] znajduje się pionowa podzakładka [KSeF] umożliwiająca przypisanie do towaru kodu GTU oraz procedury przewidzianej w strukturze e-faktur. We wskazanych polach istnieje możliwość wybrania z listy odpowiednich wartości, które są zgodne  z danymi udostępnionymi przez Ministerstwo Finansów. W momencie dodania towaru na dokument kod GTU oraz procedury są automatycznie przenoszone na formularz faktury na zakładkę [Atrybuty/JPK] oraz dodatkowo na formularz pozycji dokumentu na zakładkę [KSeF]. Jeżeli jednak kod GTU lub procedura zostanie później zmieniona z poziomu formularza pozycji dokumentu, to zmiana ta nie jest przenoszona na zakładkę [Atrybuty/JPK] formularza faktury. Oznacza to, że do KSeF zawsze trafią dane widoczne bezpośrednio na pozycji dokumentu w zakładce [KSeF], nawet jeśli różnią się od wartości przypisanych na karcie cennikowej. PKWiU Jeśli na pozycji faktury wprowadzono PKWiU, dane te zostaną przekazane wraz z fakturą do systemu KSeF.

Odbiór UPO dla dokumentów wysłanych do KSeF

Odbiór Urzędowego Poświadczenia Odbioru - UPO odbywa automatycznie dla dokumentów handlowych wysłanych do KSeF przez użytkowników łączących się z KSeF w trybie Demo. UPO  pobierane jest automatycznie po upływie 5 minut od wysłania dokumentów, jeśli operator w menu Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy na karcie operatora na zakładce [Parametry] w podzakładce [Wspólne] posiada zaznaczony parametr Prawo do wysyłania e-Faktur/odbioru UPO.   Jeżeli poświadczenie zostało pobrane prawidłowo, w prawym dolnym rogu programu pojawia się powiadomienie: Jeśli zatwierdzony dokument nadal jest przetwarzany w KSeF podczas próby pobrania UPO, program będzie ponawiał próbę jego pobrania. Jeżeli nawiązanie połączenia z serwerem Ministerstwa Finansów jest niemożliwe, program podejmie po 5 minutach kolejną próbę odbioru UPO, a jeżeli ona również się nie powiedzie – wyświetlone zostanie powiadomienie informujące o przyczynie niepowodzenia. Powiadomienia należy zamykać ręcznie klikając na ikonę czerwonego krzyżyka umieszczoną po prawej stronie okna. Powiadomienia nie zamykają się samoczynnie, co umożliwia użytkownikowi zapoznanie się z ich treścią.   Ręczny odbiór UPO W celu ręcznego pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru – UPO, na liście faktur sprzedaży należy użyć przycisku Odbierz Dane z KSeF . Opcja działa dla podświetlonego na liście dokumentu lub dla pozycji zaznaczonych na liście, których status KSeF ma wartość Wysłane\ nie odebrano UPO. Po odebraniu UPO status dokumentu zmieni się na Wysłane\ odebrano UPO, informacja widoczna jest na liście faktur sprzedaży, w kolumnie Status KSeF oraz na otwartym formularzu dokumentu, w zakładce [KSeF]. Szerszy opis zakładki [KSeF] dostępny jest w artykule Zakładka [KSeF] na dokumentach handlowych. Jeżeli faktura nie została wysłana do KSeF z poziomu programu, to po wybraniu przycisku Odbierz dane z KSeF zostanie wyświetlony komunikat: Brak danych do pobrania. W przypadku gdy operator nie ma zaznaczonego parametru Prawo do wysyłania e-Faktur/ odbioru UPO na karcie operatora, pojawi się następująca informacja przy próbie odbioru UPO: Operator nie posiada uprawnień do odbioru UPO z KSeF. Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) domyślnie zapisywane są pod następującą ścieżką: C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Deklaracje. Zmiany katalogu można dokonać w ustawieniach konfiguracji stanowiska: Start/Konfiguracja/Stanowisko/Ogólne/e-deklaracje

Ustawienia dotyczące KSeF na karcie kontrahenta

Na formularzu kontrahenta, na zakładce [Handlowe], dostępna jest sekcja KSeF- Krajowy system e-Faktur . Dostępne są w niej następujące parametry: Nie wysyłaj dokumentu do KSeF Jeśli parametr zostanie zaznaczony, faktury wystawiane na danego kontrahenta nie będą wysyłane do systemu KSeF. Pozostawienie niezaznaczonego parametru skutkuje wysyłaniem dokumentów wystawionych na tego kontrahenta do KSeF zgodnie z ustawieniami z karty operatora. Pole zaznaczane jest automatycznie dla kontrahentów o statusie Osoba fizyczna oraz dla zamówień zaimportowanych z Comarch  e-Sklep/e-Sale dla transakcji B2C. Operacja seryjna KSeF – Krajowy System e-Faktur dostępna na liście kontrahentów, umożliwia seryjne odznaczenie lub zaznaczenie parametru Nie wysyłaj dokumentu do KSeF.
Uwaga
Zaznaczenie/ odznaczenie parametru Nie wysyłaj dokumentu do KSeF można aktualizować na wystawionej i nie wysłanej do KSeF fakturze, stosując funkcję Aktualizacji danych kontrahenta lub po zaznaczeniu parametru Zmiana opisu i osoby odbierającej na dok., a karcie Operatora, na zakładce [Parametry] w podzakładce [Wspólne].
Comarch EDI KSeF Parametr pozwala na oznaczenie kontrahenta, którego faktury mają być przesyłane do KSeF za pomocą Comarch EDI KSeF. Jeżeli parametr zostanie zaznaczony, informacja ta automatycznie trafia także na zakładkę KSeF na formularzu faktury lub korekty. Jeśli natomiast parametr nie zostanie zaznaczony, dokumenty dla tego kontrahenta będą wysyłane do KSeF zgodnie z ustawieniami przypisanymi do operatora.  

Integracja KSeF z Comarch EDI

W programie istnieje możliwość eksportu faktur sprzedaży oraz wystawionych do nich korekt do KSeF za pośrednictwem Comarch EDI KSeF. Integracja pozwala użytkownikom korzystającym z Comarch EDI na obsłużenie współpracy z KSeF. Funkcjonalność dostępna jest dla użytkowników posiadających licencję na współpracę Comarch ERP Optima z Comarch EDI.
Eksportowi poprzez Comarch EDI KSeF podlegają zgodnie z działaniem Comarch EDI faktury VAT sprzedaży w walucie PLN oraz następujące korekty:
  • Ilości
  • Wartości (ceny)
  • Stawki VAT
Format EDI wymaga cen zaokrąglonych do dwóch miejsc po przecinku. Karta kontrahenta Na karcie kontrahenta na zakładce [Handlowe] w sekcji KSeF dostępny jest parametr Comarch EDI KSeF pozwalający na oznaczenie kontrahenta, którego faktury mają być przesyłane do KSeF za pomocą Comarch EDI KSeF. Jeżeli parametr zostanie zaznaczony, informacja ta automatycznie trafia także na zakładkę KSeF na formularzu faktury lub korekty. Jeśli natomiast parametr nie zostanie zaznaczony, dokumenty dla tego kontrahenta będą wysyłane do KSeF zgodnie z ustawieniami przypisanymi do operatora. Formularz faktury/korekty Na formularzu faktur/korekty na zakładce [KSeF] znajduje się parametr Comarch EDI KSeF pozwalający na oznaczenie faktury, która będzie wysyłana do KSeF za pomocą Comarch EDI KSeF. Domyślna wartość parametru przenoszona jest z karty kontrahenta (zakładka [Handlowe]) i może zostać zmieniona na etapie edycji dokumentu, o ile faktura/korekta znajduje się jeszcze w buforze. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne zablokowanie możliwości edycji pozostałych pól związanych z KSeF na formularzu dokumentu. Eksport w formacie EDI KSeF Eksport faktur/korekt sprzedaży jest możliwy z poziomu listy faktur. Na liście faktur, na dolnym pasku widoczny jest przycisk  , który po rozwinięciu udostępnia dodatkowe opcje. Wśród nich dostępna jest opcja Eksport w formacie EDI KSeF, umożliwiająca wyeksportowanie zaznaczonych dokumentów w odpowiednim formacie. Po wyborze tej opcji pojawi się okno umożliwiające wskazanie katalogu do którego zostaną zapisane wygenerowane pliki XML. Tak wyeksportowany dokument należy zaimportować w Comarch EDI KSeF. Program Comarch ERP Optima nie dokonuje weryfikacji wystawionych faktur pod kątem zgodności z wymaganiami KSeF – właściwa kontrola odbywa się dopiero po zaimportowaniu dokumentów do Comarch EDI KSeF. Import raportów potwierdzeń z EDI KSeF Po wyeksportowaniu dokumentów i wysłaniu ich do KSeF poprzez Comarch EDI KSeF, konieczne jest zaktualizowanie informacji o ich statusie w programie. W tym celu należy zaimportować raport potwierdzeń, który generowany jest w Comarch EDI KSeF po poprawnym przesłaniu dokumentów do systemu. Import raportów potwierdzeń można wykonać z poziomu listy faktur sprzedaży, rozwijając opcje dostępne pod ikoną Po jej wybraniu należy wskazać opcję Import raportów potwierdzeń z EDI KSeF. Po wybraniu sposobu importu wyświetlone zostanie okno w którym należy wskazać lokalizację plików przeznaczonych do zaimportowania. Po poprawnym imporcie raportu program automatycznie zaktualizuje dane na zakładce KSeF na formularzu dokumentu oraz zmieni status zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie. W trakcie importu potwierdzeń system weryfikuje numer dokumentu. Jeżeli faktura o podanym numerze nie zostanie odnaleziona, użytkownik otrzyma komunikat:: Dokument o numerze [NUMER_DOKUMENTU] nie istnieje.

Wysyłka faktur dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST) do KSeF

W programie możliwe jest przesyłanie do KSeF informacji dotyczących JST powiązanych z fakturą. Funkcjonalność umożliwia spełnienie wymogów KSeF w zakresie identyfikacji podmiotów publicznych oraz ich relacji z jednostkami podległymi. Formularz kontrahenta Na formularzu kontrahenta, w zakładce [Ogólne], w sekcji Centralizacja jednostek budżetowych, dostępne jest pole Identyfikator wewnętrzny. Umożliwia ono uzupełnienie danych identyfikatora wewnętrznego firmy co pozwala na obsługę scenariusza, w którym jednostka podległa występuje jako odbiorca faktury. Wysyłka dokumentu do KSeF Jednostka budżetowa w roli sprzedawcy Dla jednostek organizacyjnych pełniących rolę sprzedawcy należy wskazać jednostkę nadrzędną. W menu Start/Konfiguracja/Firma/Pieczątka Firmy – jednostka samorządowa możliwe jest uzupełnienie danych jednostki nadrzędnej – ręcznie lub poprzez zaczytanie z bazy REGON. Podczas wystawiania faktury jako sprzedawca wykazywana jest jednostka nadrzędna, natomiast informacje o podmiocie podległym zostaną przeniesione na dokument handlowy do zakładki [KSeF], do podzakładki [Dodatkowe Dane]. Podmiotowi zostanie przypisana rola JST – wystawca. Podczas wysyłki faktury do KSeF program weryfikuje, czy dla jednostki podległej bez numeru NIP uzupełniono identyfikator wewnętrzny. W przypadku jego braku pojawia się komunikat: Nie uzupełniono numeru NIP lub identyfikatora wewnętrznego dla jednostki budżetowej. Uzupełnij dane w pieczątce firmy. Czy chcesz je wprowadzić? Po wybraniu opcji Tak następuje automatyczne przejście do pieczątki firmy, gdzie można wprowadzić brakujące dane. Wybranie opcji Nie powoduje zamknięcie okna. Aby jednostka samorządowa mogła przesłać fakturę do KSeF, musi posiadać odpowiednie uprawnienia nadane w KSeF przez jednostkę nadrzędną. Jednostka budżetowa w roli kupującego Na formularzu kontrahenta, w zakładce [Ogólne], w sekcji Centralizacja jednostek budżetowych, dostępne jest pole Identyfikator wewnętrzny. Dostępność pola umożliwia prawidłowe odwzorowanie relacji jednostki podległej względem jednostki samorządu terytorialnego (JST). W przypadku wystawiania faktury sprzedaży na jednostkę podległą (np. szkołę), kartoteka kontrahenta powinna zostać skonfigurowana w taki sposób, aby kontrahent jednostki podległej był przypisany do centralizacji podmiotów budżetowych — czyli podlegał jednostce nadrzędnej (JST). Dzięki temu możliwe jest poprawne przekazywanie danych do KSeF zgodnie z obowiązującą strukturą. Podczas wskazywania dodatkowego podmiotu na dokumencie handlowym na zakładce [KSeF] w pionowej podzakładce [Dodatkowe dane] dane identyfikacyjne są automatycznie pobierane z karty kontrahenta. Jeżeli kontrahent na swojej kartotece posiada uzupełniony Identyfikator wewnętrzny wówczas zostanie on przeniesiony na zakładkę [Dodatkowe dane] do pola Dane identyfikacyjne. Jeśli natomiast na karcie kontrahenta nie został uzupełniony Identyfikator wewnętrzny, do pola Dane identyfikacyjne zostanie przeniesiony numer NIP. Integracja programu z KSeF pozwala na obsłużenie wysyłki części pól opcjonalnych. Od wersji 2026.1.1 umożliwione zostało przekazywanie informacji o następujących polach: Okres umowy Na dokumentach handlowych, w zakładce [KSeF] w podzakładce [Dodatkowe dane], dodano możliwość określania okresu obowiązywania umowy – czyli przedziału dat, którego dotyczy faktura. Wprowadzone wartości są wysyłane do KSeF i odpowiadają polom P_6_Od (data początkowa) oraz P_6_Do (data końcowa) w strukturze logicznej FA(3). Dzięki temu możliwe jest prawidłowe przesyłanie dokumentów związanych z usługami ciągłymi, abonamentowymi i okresowymi. Należy podkreślić, że wprowadzone daty obowiązują dla całej faktury, a nie osobno dla poszczególnych pozycji. Dodatkowo, jeśli na fakturze wprowadzono okres obowiązywania umowy, podczas wysyłki faktury do KSeF nie jest przekazywana data sprzedaży podana na zakładce [Ogólne] formularza dokumentu. GTU i Procedury Na formularzu karty cennikowej na zakładce [Dodatkowe] została dodana pionowa podzakładka [KSeF] umożliwiająca przypisanie do towaru kodu GTU oraz procedury przewidzianej w strukturze e-faktur. We wskazanych polach istnieje możliwość wybrania z listy odpowiednich wartości, które są zgodne  z danymi udostępnionymi przez Ministerstwo Finansów. W momencie dodania towaru na dokument kod GTU oraz procedury są automatycznie przenoszone na formularz faktury na zakładkę [Atrybuty/JPK] oraz dodatkowo na formularz pozycji dokumentu na zakładkę [KSeF]. Jeżeli jednak kod GTU lub procedura zostanie później zmieniona z poziomu formularza pozycji dokumentu, to zmiana ta nie jest przenoszona na zakładkę [Atrybuty/JPK] formularza faktury. Oznacza to, że do KSeF zawsze trafią dane widoczne bezpośrednio na pozycji dokumentu w zakładce [KSeF], nawet jeśli różnią się od wartości przypisanych na karcie cennikowej. W związku z dodaniem nowej podzakładki [KSeF] z formularza kartoteki cennikowej usunięta została sekcja JPK_V7 dostępna dotychczas na zakładce [Dodatkowe]. PKWiU Jeśli na pozycji faktury wprowadzono PKWiU, dane te zostaną przekazane wraz z fakturą do systemu KSeF.