Podłączanie kopii zapasowej bazy danych do wersji stacjonarnej

Aby móc podłączyć kopię zapasową bazy z systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard do wersji stacjonarnej Comarch ERP Optima należy wpierw zweryfikować zgodność wersji SQL Server oraz Comarch ERP Optima, gdyż nie można podłączyć bazy danych do starszej wersji SQL Server/Comarch ERP Optima.

Informacje o aktualnie używanych wersjach dostępne są z poziomu programu w zakładce Pomoc – O Programie – Informacje Techniczne.

Informację o wersji SQL bazy danych uzyskuje się również w trakcie wykonywania kopii zapasowej na platformie WWW.




Wykonanie kopii zapasowej bazy danych

Zgłoszenie wygenerowania kopii zapasowej bazy danych można wykonać przez Platformę WWW. Po zalogowaniu na konto użytkownika z uprawnieniami administratora w systemie Comarch ERP Optima w modelu usługowym, należy wybrać zakładkę Bazy danych – Zarządzaj, następnie zaznaczyć wybraną bazę i kliknąć opcję „Wykonaj kopię”. Zgłoszenie należy wypełnić i zatwierdzić zgodnie z wymaganiami. Karencja na ponowne wykonanie darmowej kopii zapasowej bazy danych wynosi 7 dni.

Wskazówka
Szczegółową instrukcję sposobu archiwizacji bazy znajdą Państwo w biuletynie: Instrukcja wykonania kopii zapasowej bazy danych.




Instrukcja wykonania kopii zapasowej bazy danych

Wprowadzenie

W systemie Comarch ERP Optima Chmura Standard została udostępniona funkcjonalność, która umożliwia wykonanie kopii zapasowej bazy danych bez potrzeby kontaktu z Comarch SA.

Wykonanie zgłoszenia

Zgłoszenie wykonania kopii zapasowej bazy danych można zlecić przez Platformę WWW. Po zalogowaniu na konto użytkownika z uprawnieniami administratora w systemie Comarch ERP Optima Chmura Standard, należy wybrać zakładkę Bazy danych – Zarządzaj, zaznaczyć „check” obok nazwy bazy lub baz (w kolumnie Kopia zapasowa) i wybrać przycisk Wykonaj kopię.

Po wypełnieniu pola z adresem e-mail zarejestrowanym w Comarch IBARD i hasła wykorzystanego do zabezpieczenia archiwum, plik zostanie udostępniony do pobrania w zasobie Udostępnione – Dla mnie w usłudze Comarch IBARD dla podanego użytkownika. Przybliżony czas operacji udostępnienia kopii zapasowej wskazany zostanie na Platformie WWW wraz z wersją silnika SQL na jakim pracuje baza.

Informacje ogólne

Wykonanie bezpłatnej kopii zapasowej mogą zlecić Klienci, którzy w momencie wykonywania zgłoszenia nie posiadają przeterminowanych zobowiązań finansowych wobec firmy Comarch SA oraz wyrazili zgodę na otrzymywanie e-faktur.

Kopię konkretnej bazy danych można wykonywać bezpłatnie co 7 dni. Istnieje dodatkowo możliwość wykonania płatnej kopii bazy danych w krótszym odstępie czasu niż 7 dni. Koszt wykonania płatnego zgłoszenia to 5 PLN netto za każdą bazę danych. Zlecenie kopii można dokonywać maksymalnie raz na dobę.

Klienci, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie e-faktur mogą wykonać jedynie płatną kopię zapasową bazy danych. Koszt wykonania kopii zapasowej w tym przypadku każdorazowo wynosi 5 PLN netto za każdą bazę danych, a zlecenie kopii można dokonywać maksymalnie raz na dobę.

W razie pytań lub niejasności prosimy o kontakt na adres optima.chmura@comarch.pl




Zwiększenie przestrzeni dyskowej na dane binarne

Domyślny limit na dane binarne w Comarch ERP Optima Chmura Standard wynosi 2 GB na każdą bazę danych w instalacji. Dane binarne to wszelkiego rodzaju wiadomości e-mail, pliki czy obrazy zapisywane w systemie. Informacje na temat aktualnie wykorzystanego limitu na dane binarne można sprawdzić w Comarch ERP Optima w zakładce Pomoc – O Programie – Informacje Techniczne.

Zwiększenie przestrzeni dyskowej na dane binarne wiąże się z opłatą 10 zł netto/miesięcznie za 1 GB dodatkowej przestrzeni.

Dodatkową przestrzeń na dane binarne można zamówić wysyłając zgłoszenie przez stronę asysta.comarch.pl lub napisać do nas na adres optima.chmura@comarch.pl

W treści zamówienia prosimy podać:

  • NIP,
  • słowny kod firmy,
  • ilość GB zamawianej przestrzeni,
  • pełną nazwę bazy danych dla której ma nastąpić zwiększenie limitu.



Czy jest możliwe wprowadzanie własnych modyfikacji w dodatkach udostępnianych w usługach Comarch ERP Optima Chmura Standard?

Nie. W związku z tym, że środowisko Comarch ERP Optima Chmura Standard jest hermetyczne, to z udostępnianych tam dodatków (np. Comarch e-Sklep Sync) można korzystać wyłącznie w ich standardowym zakresie funkcjonalności (tzn., że nie mogą być modyfikowane we własnym zakresie użytkownika).




Logowanie na urządzeniu z systemem macOS

Konfiguracja klienta Microsoft Windows App na systemie macOS dla Comarch ERP Optima Chmura Standard

Za pomocą urządzeń działających pod systemem macOS jest możliwe połączenie się do systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard. Można tego dokonać np. za pomocą aplikacji Microsoft Windows App dostępnej na platformie App Store.

Po uruchomieniu aplikacji należy wybrać przycisk Add PC znajdujący się pod ikoną + by skonfigurować połączenie.

W konfiguracji „Zdalnego pulpitu” podajemy Nazwę połączenia (Friendly name), Nazwę serwera (PC name), do którego następuje połączenie (aktualny adres serwera to: rds1.online.comarch.pl), Nazwę użytkownika (Username) wraz z domeną (czyli w formie ASP\nazwaużytkownika) oraz ewentualnie Hasło (Password – w przypadku nie podania hasła w tym miejscu, będzie o nie pytał każdorazowo przy podłączeniu). Należy również wprowadzić ustawienia dla Bramy (Gateway) podając adres dla niej (aktualny adres bramy to: gw1.online.comarch.pl). Nie należy zaznaczać opcji Tryb administratora (Admin session). Zmiany należy zapisać przyciskiem Add.

W ten sposób na liście otrzymujemy „Zdalny pulpit”, a po kliknięciu na tą pozycję aplikacja połączy się z serwerem.

Efektem końcowym jest połączenie się z terminalem z Comarch ERP Optima Chmura Standard

Uwaga
Takie połączenie bezpośrednio poprzez klienta Podłączenia pulpitu zdalnego dostarcza podstawowej funkcjonalności systemu. Pełna funkcjonalność (funkcje interaktywne między komputerem użytkownika a terminalem: m.in. współpraca z drukarkami/kasami fiskalnymi, import/eksport plików między komputerem a Optimą, wysyłka e-Deklaracji i JPK) dostępna jest przez aplikację Comarch ERP Optima SaaS uruchomionej na systemie Windows.

 

Uwaga
Mapowanie lokalnych drukarek wymaga komponentu Microsoft .NetFramework 3.5, który dostępny jest w środowisku Windows.

 




Logowanie na urządzeniu iPhone

Konfiguracja klienta Microsoft Windows App na urządzeniach z systemem iOS dla Comarch ERP Optima Chmura Standard

Za pomocą urządzeń mobilnych z systemem iOS możliwe jest połączenie się do systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard. Można tego dokonać np. za pomocą aplikacji Microsoft Windows App dostępnej na platformie z aplikacjami App Store.

Po zainstalowaniu aplikacji w menu głównym należy wybrać + w górnym prawym rogu, a następnie wybrać opcję Komputer osobisty.

W konfiguracji „Zdalnego pulpitu” podajemy Nazwę połączenia (Przyjazna nazwa), Nazwę komputera, do którego następuje połączenie (Nazwa komputera – aktualny adres to: rds1.online.comarch.pl), Nazwę użytkownika (poświadczenia) wraz z domeną (czyli w formie ASP\nazwaużytkownika) oraz ewentualnie Hasło (w przypadku nie podania hasła w tym miejscu, będzie o nie pytał każdorazowo przy podłączeniu).

 

Należy również wprowadzić ustawienia dla Bramy (Gateway) podając adres dla niej (aktualny adres to: gw1.online.comarch.pl). Nie należy zaznaczać opcji Tryb administratora (Admin session). Zmiany należy zapisać przyciskiem Zachowaj.

 

Po poprawnej konfiguracji należy zatwierdzić wszystkie zmiany przyciskiem zachowaj. W efekcie na liście otrzymujemy „Zdalny pulpit”, a po kliknięciu na tą pozycję aplikacja połączy się z serwerem.

Efektem końcowym jest połączenie się z terminalem Comarch ERP Optima Chmura Standard.

Uwaga
Takie połączenie bezpośrednio poprzez klienta Podłączenia pulpitu zdalnego dostarcza podstawowej funkcjonalności systemu. Pełna funkcjonalność (funkcje interaktywne między komputerem użytkownika a terminalem: m.in. współpraca z drukarkami/kasami fiskalnymi, import/eksport plików między komputerem a Optimą, wysyłka e-Deklaracji i JPK) dostępna jest przez aplikację Comarch ERP Optima SaaS uruchomionej na systemie Windows.

Uwaga
Mapowanie lokalnych drukarek wymaga komponentu Microsoft .NetFramework 3.5, który dostępny jest w środowisku Windows.




Logowanie na urządzeniu z systemem Android

Konfiguracja klienta Microsoft Windows App na systemie Android dla Comarch ERP Optima Chmura Standard

Za pomocą urządzeń mobilnych działających pod systemem Android jest możliwe połączenie się do systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard. Można tego dokonać np. za pomocą aplikacji Microsoft Windows App dostępnej na platformie Sklep Play.

Po uruchomieniu programu należy przeczytać i zaakceptować warunki umów. Następnie należy wybrać Połączenie z komputerem osobistym.

W konfiguracji „Zdalnego pulpitu” podajemy Nazwę połączenia (Przyjazna nazwa), Nazwę komputera, do którego następuje połączenie (Nazwa komputera – aktualny adres to: rds1.online.comarch.pl), Nazwę użytkownika wraz z domeną (czyli w formie ASP\nazwaużytkownika) oraz ewentualnie Hasło (w przypadku nie podania hasła w tym miejscu, będzie o nie pytał każdorazowo przy podłączeniu).

Należy również wprowadzić ustawienia dla Bramy (Gateway) podając adres dla niej (aktualny adres to: gw1.online.comarch.pl). Nie należy zaznaczać opcji Tryb administratora (Admin session). Zmiany należy zapisać przyciskiem Zapisz.

W efekcie na liście otrzymujemy „Zdalny pulpit”, a po kliknięciu na tą pozycję aplikacja połączy się z serwerem.

Efektem końcowym jest połączenie się z terminalem Comarch ERP Optima Chmura Standard.

Uwaga
Takie połączenie bezpośrednio poprzez klienta Podłączenia pulpitu zdalnego dostarcza podstawowej funkcjonalności systemu. Pełna funkcjonalność (funkcje interaktywne między komputerem użytkownika a terminalem: m.in. współpraca z drukarkami/kasami fiskalnymi, import/eksport plików między komputerem a Optimą, wysyłka e-Deklaracji i JPK) dostępna jest przez aplikację Comarch ERP Optima SaaS uruchomionej na systemie Windows.

 

Uwaga
Mapowanie lokalnych drukarek wymaga komponentu Microsoft .NetFramework 3.5, który dostępny jest w środowisku Windows.




Wydruki tekstowe w Comarch ERP Optima

Do działania wydruków tekstowych w Comarch ERP Optima Chmura Standard potrzebne jest wgranie aplikacji PrintTxt.exe do katalogu z kompilacją Comarch ERP Optima SaaS (domyślnie jest to ścieżka C:\Program Files\Comarch ERP Optima SaaS). Plik aplikacji dostępny jest TUTAJ. Ponadto należy logować się przez aplikację Comarch ERP Optima SaaS. Aby dokonać wydruku należy wybrać opcję Podgląd wydruku, który uruchomi program Notatnik na komputerze użytkownika.




Ustawienia dodatkowe w aplikacji Comarch ERP Optima SaaS

Aplikację Comarch ERP Optima SaaS można częściowo dopasować wedle własnych upodobań – Zakładka Ustawienia pozwala zmodyfikować parametry wyświetlania aplikacji:

  1. Rozmiar pulpitu zdalnego
    Rozdzielczość mojego pulpitu – aplikacja zostanie otwarta w trybie pełnoekranowym. Zalecane dla osób pracujących w trybie pełnoekranowym.
    Dopasowany do okna aplikacji – aplikacja uruchamia się w trybie okna, a jej rozmiar
    zostanie ustalony na podstawie wielkości okna ustalonej podczas logowania. Zalecane dla osób pracujących w trybie okna.
    Inny – opcja ta daje możliwość sztywnego ustalenia wielkości okna aplikacji.
    Użyj wszystkich monitorów – aplikacja zostanie uruchomiona w trybie pełnoekranowym na wszystkich dostępnych monitorach. Zalecane dla osób pracujących na kilku monitorach oraz przy kilku otwartych oknach na pulpicie zdalnym.
  2. Startowy rozmiar okna aplikacji.
    Należy pozostawić ustawienie domyślne lub ustawić rozmiar według własnych preferencji.
  3. Kombinacje klawiszy systemu Windows.
    Z listy rozwijanej istnieje możliwość wyboru, kiedy skróty klawiszowe będą aktywne
    w programie.
  4. Język.
    Aktualnie aplikacja może zostać uruchomiona w dwóch językach: polskim oraz angielskim.

Do wyboru są również 3 dodatkowe opcje:

  • Korzystaj z serwera proxy.
    Aplikacja może korzystać z serwera proxy, jeśli jest on skonfigurowany na danym
    komputerze.
  • Wygładzanie czcionek.
    Opcję należy zaznaczyć, gdy wyświetlane czcionki są niewyraźne.
  • Inteligentne skalowanie pulpitu zdalnego.
    Zaznaczenie tej opcji spowoduje skalowanie podczas zmiany rozmiaru okna.

Uwaga
Jeśli wyświetlane czcionki są niewyraźne pomimo zaznaczenia opcji „Wygładzanie czcionek”, należy:

  1. Prawidłowo wylogować się z aplikacji, klikając żółtą ikonę „Wyloguj”, a następnie zamknąć aplikację, jeśli użytkownik ma aktywną sesję.
  2. Kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę aplikacji „Comarch ERP Optima SaaS”, a następnie wybrać: Właściwości -> Zgodność -> Zmień ustawienia wysokiej rozdzielczości DPI -> Zastąp zachowanie skalowania przy wysokiej rozdzielczości DPI… -> System (ulepszony) lub Aplikacja w zależności, która opcja wyświetlania jest bardziej odpowiada.
  3. Uruchomić aplikację Comarch ERP Optima SaaS i zalogować się ponownie.