Problem z uruchomieniem aplikacji Comarch ERP Optima SaaS

Przy próbie uruchomienia okno programu Comarch ERP Optima SaaS nie pojawia się

Błąd w większości przypadków związany jest z przerwaną bądź zakończoną niepoprawnie aktualizacją systemu Microsoft Windows.  W pierwszej kolejności należy upewnić się czy w systemowej aplikacji Podgląd zdarzeń (zakładka Dzienniki systemu Windows – Aplikacja) znajdują się informacje o próbie uruchomienia programu. W przypadku, gdy w podglądzie zdarzeń pojawia się błąd związany z Comarch ERP Optima SaaS, a w opisie fragment „Ścieżka modułu powodującego błąd:” wskazuje na plik *.dll (przykładowo ucrtbase_clr0400.dll) proponujemy następujące rozwiązania:

  • przywrócenie systemu do wersji poprzedniej. W tym celu w menu start należy wyszukać element Odzyskiwanie.

Następnie należy otworzyć funkcję Otwórz przywracanie systemu oraz wybrać odpowiedni punkt przywracania patrząc po dacie. Jeżeli po tej czynności program w dalszym ciągu nie będzie działać to należy odinstalować Comarch ERP Optima SaaS, uruchomić ponownie komputer i zainstalować go ponownie.

Uwaga
Aplikacja może działać niepoprawnie na urządzeniach korzystających z procesorów ARM i systemów opartych na tej architekturze. Jeśli korzystasz z takiego sprzętu, mogą wystąpić problemy z wydajnością lub stabilnością działania. Aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia, rekomendujemy korzystanie z procesorów zgodnych z architekturą x86/x64




Logowanie poprzez aplikację Comarch ERP Optima SaaS

Aktualny instalator aplikacji Comarch ERP Optima SaaS jest dostępny TUTAJ.

Dostęp do usług Comarch ERP Optima poprzez aplikację Comarch ERP Optima SaaS wymaga instalacji w środowisku systemu operacyjnego z rodziny Microsoft Windows (minimum Windows 10) z zainstalowanymi bieżącymi aktualizacjami systemu Windows udostępnianymi przez firmę Microsoft.

Uwaga
Aplikacja może działać niepoprawnie na urządzeniach korzystających z procesorów ARM i systemów opartych na tej architekturze. Jeśli korzystasz z takiego sprzętu, mogą wystąpić problemy z wydajnością lub stabilnością działania. Aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia, rekomendujemy korzystanie z procesorów zgodnych z architekturą x86/x64

Do uruchomienia aplikacji niezbędne jest także posiadanie zainstalowanych komponentów, które zostaną zainstalowane wraz z naszą aplikacją:

Microsoft .Net Framework w wersji 3.5 SP1 oraz 4.7.x

Wskazówka
Zalecane jest by uruchomić instalator w opcji „Uruchom jako administrator”.

Środowisko pracy klienta dla usługi Comarch ERP Optima (Program antywirusowy, Firewall, Kontrola konta użytkownika) powinno być tak skonfigurowane aby umożliwiało pracę aplikacji Comarch ERP Optima SaaS.




Regulamin Comarch ERP Optima Chmura Standard

Regulamin usługi Comarch ERP Optima Chmura Standard dostępny jest na stronie: Regulamin

Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 01.04.2025 r.



Zgłoszenie użytkownika do usunięcia

Zgłoszenia usunięcia użytkownika odbywa się po zalogowaniu na konto z uprawnieniami administratora na Platformie WWW .

W celu oznaczenia rezygnacji, należy przejść do podstrony UŻYTKOWNICY – ZARZĄDZAJ, na której jest widoczna lista aktywnych użytkowników. Wybierając przycisk Usuń użytkowników . Po prawej stronie, przy każdym z loginów znajduje się okienko, które należy oznaczyć przy rezygnacji oraz  kolejno zatwierdzić zmiany po wybraniu: Zgłoś konta do usunięcia.

Rezygnacja z użytkowników realizowana jest ze skutkiem na koniec następnego miesiąca kalendarzowego po złożeniu stosownego oświadczenia.

W celu wypowiedzenia całości umowy – wszystkich zarejestrowanych użytkowników, Klient powinien wysłać do Comarch skan podpisanego przez osoby uprawnione do reprezentacji Klienta oświadczenia na adres mailowy: optima.chmura@comarch.pl. Wzór wypowiedzenia można otrzymać po przesłaniu informacji na adres optima.chmura@comarch.pl.

Wypowiedzenia całości umowy przebiega z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.

Uwaga
Funkcja jest niedostępna w okresie próbnym programu.




Podłączanie kopii zapasowej bazy danych do wersji stacjonarnej

Aby móc podłączyć kopię zapasową bazy z systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard do wersji stacjonarnej Comarch ERP Optima należy wpierw zweryfikować zgodność wersji SQL Server oraz Comarch ERP Optima, gdyż nie można podłączyć bazy danych do starszej wersji SQL Server/Comarch ERP Optima.

Informacje o aktualnie używanych wersjach dostępne są z poziomu programu w zakładce Pomoc – O Programie – Informacje Techniczne.

Informację o wersji SQL bazy danych uzyskuje się również w trakcie wykonywania kopii zapasowej na platformie WWW.




Wykonanie kopii zapasowej bazy danych

Zgłoszenie wygenerowania kopii zapasowej bazy danych można wykonać przez Platformę WWW. Po zalogowaniu na konto użytkownika z uprawnieniami administratora w systemie Comarch ERP Optima w modelu usługowym, należy wybrać zakładkę Bazy danych – Zarządzaj, następnie zaznaczyć wybraną bazę i kliknąć opcję „Wykonaj kopię”. Zgłoszenie należy wypełnić i zatwierdzić zgodnie z wymaganiami. Karencja na ponowne wykonanie darmowej kopii zapasowej bazy danych wynosi 7 dni.

Wskazówka
Szczegółową instrukcję sposobu archiwizacji bazy znajdą Państwo w biuletynie: Instrukcja wykonania kopii zapasowej bazy danych.




Instrukcja wykonania kopii zapasowej bazy danych

Wprowadzenie

W systemie Comarch ERP Optima Chmura Standard została udostępniona funkcjonalność, która umożliwia wykonanie kopii zapasowej bazy danych bez potrzeby kontaktu z Comarch SA.

Wykonanie zgłoszenia

Zgłoszenie wykonania kopii zapasowej bazy danych można zlecić przez Platformę WWW. Po zalogowaniu na konto użytkownika z uprawnieniami administratora w systemie Comarch ERP Optima Chmura Standard, należy wybrać zakładkę Bazy danych – Zarządzaj, zaznaczyć „check” obok nazwy bazy lub baz (w kolumnie Kopia zapasowa) i wybrać przycisk Wykonaj kopię.

Po wypełnieniu pola z adresem e-mail zarejestrowanym w Comarch IBARD i hasła wykorzystanego do zabezpieczenia archiwum, plik zostanie udostępniony do pobrania w zasobie Udostępnione – Dla mnie w usłudze Comarch IBARD dla podanego użytkownika. Przybliżony czas operacji udostępnienia kopii zapasowej wskazany zostanie na Platformie WWW wraz z wersją silnika SQL na jakim pracuje baza.

Informacje ogólne

Wykonanie bezpłatnej kopii zapasowej mogą zlecić Klienci, którzy w momencie wykonywania zgłoszenia nie posiadają przeterminowanych zobowiązań finansowych wobec firmy Comarch SA oraz wyrazili zgodę na otrzymywanie e-faktur.

Kopię konkretnej bazy danych można wykonywać bezpłatnie co 7 dni. Istnieje dodatkowo możliwość wykonania płatnej kopii bazy danych w krótszym odstępie czasu niż 7 dni. Koszt wykonania płatnego zgłoszenia to 5 PLN netto za każdą bazę danych. Zlecenie kopii można dokonywać maksymalnie raz na dobę.

Klienci, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie e-faktur mogą wykonać jedynie płatną kopię zapasową bazy danych. Koszt wykonania kopii zapasowej w tym przypadku każdorazowo wynosi 5 PLN netto za każdą bazę danych, a zlecenie kopii można dokonywać maksymalnie raz na dobę.

W razie pytań lub niejasności prosimy o kontakt na adres optima.chmura@comarch.pl




Zwiększenie przestrzeni dyskowej na dane binarne

Domyślny limit na dane binarne w Comarch ERP Optima Chmura Standard wynosi 2 GB na każdą bazę danych w instalacji. Dane binarne to wszelkiego rodzaju wiadomości e-mail, pliki czy obrazy zapisywane w systemie. Informacje na temat aktualnie wykorzystanego limitu na dane binarne można sprawdzić w Comarch ERP Optima w zakładce Pomoc – O Programie – Informacje Techniczne.

Zwiększenie przestrzeni dyskowej na dane binarne wiąże się z opłatą 10 zł netto/miesięcznie za 1 GB dodatkowej przestrzeni.

Dodatkową przestrzeń na dane binarne można zamówić wysyłając zgłoszenie przez stronę asysta.comarch.pl lub napisać do nas na adres optima.chmura@comarch.pl

W treści zamówienia prosimy podać:

  • NIP,
  • słowny kod firmy,
  • ilość GB zamawianej przestrzeni,
  • pełną nazwę bazy danych dla której ma nastąpić zwiększenie limitu.



Czy jest możliwe wprowadzanie własnych modyfikacji w dodatkach udostępnianych w usługach Comarch ERP Optima Chmura Standard?

Nie. W związku z tym, że środowisko Comarch ERP Optima Chmura Standard jest hermetyczne, to z udostępnianych tam dodatków (np. Comarch e-Sklep Sync) można korzystać wyłącznie w ich standardowym zakresie funkcjonalności (tzn., że nie mogą być modyfikowane we własnym zakresie użytkownika).




Logowanie na urządzeniu z systemem macOS

Konfiguracja klienta Microsoft Windows App na systemie macOS dla Comarch ERP Optima Chmura Standard

Za pomocą urządzeń działających pod systemem macOS jest możliwe połączenie się do systemu Comarch ERP Optima Chmura Standard. Można tego dokonać np. za pomocą aplikacji Microsoft Windows App dostępnej na platformie App Store.

Po uruchomieniu aplikacji należy wybrać przycisk Add PC znajdujący się pod ikoną + by skonfigurować połączenie.

W konfiguracji „Zdalnego pulpitu” podajemy Nazwę połączenia (Friendly name), Nazwę serwera (PC name), do którego następuje połączenie (aktualny adres serwera to: rds1.online.comarch.pl), Nazwę użytkownika (Username) wraz z domeną (czyli w formie ASP\nazwaużytkownika) oraz ewentualnie Hasło (Password – w przypadku nie podania hasła w tym miejscu, będzie o nie pytał każdorazowo przy podłączeniu). Należy również wprowadzić ustawienia dla Bramy (Gateway) podając adres dla niej (aktualny adres bramy to: gw1.online.comarch.pl). Nie należy zaznaczać opcji Tryb administratora (Admin session). Zmiany należy zapisać przyciskiem Add.

W ten sposób na liście otrzymujemy „Zdalny pulpit”, a po kliknięciu na tą pozycję aplikacja połączy się z serwerem.

Efektem końcowym jest połączenie się z terminalem z Comarch ERP Optima Chmura Standard

Uwaga
Takie połączenie bezpośrednio poprzez klienta Podłączenia pulpitu zdalnego dostarcza podstawowej funkcjonalności systemu. Pełna funkcjonalność (funkcje interaktywne między komputerem użytkownika a terminalem: m.in. współpraca z drukarkami/kasami fiskalnymi, import/eksport plików między komputerem a Optimą, wysyłka e-Deklaracji i JPK) dostępna jest przez aplikację Comarch ERP Optima SaaS uruchomionej na systemie Windows.

 

Uwaga
Mapowanie lokalnych drukarek wymaga komponentu Microsoft .NetFramework 3.5, który dostępny jest w środowisku Windows.