Wybranie kafla [Artykuły] z ekranu głównego lub z poziomu menu bocznego wyświetla listę artykułów zdefiniowanych w systemie ERP oraz udostępnionych stanowisku POS.
Uwaga
Do aplikacji synchronizowane są wszystkie aktywne w systemie ERP kategorie podziału grup artykułów.
Artykuły ze zdefiniowaną cechą (wpływającą na partie) prezentowane są jako osobne pozycje dla każdej partii.
Na liście dostępne są kolumny:
Cena brutto – z najbardziej aktualnego cennika, domyślnego dla stanowiska POS typu ceny
Cena netto – z najbardziej aktualnego cennika, domyślnego dla stanowiska POS typu ceny
Waluta
Stawka VAT
Ilość – suma ilości zasobów magazynów handlowych dostępnych dla stanowiska POS
Rezerwacje (domyślnie ukryta)
Istnieje również możliwość zmiany widoczności kolumn odpowiadających atrybutom artykułów, o ile taki atrybut ma w systemie ERP włączoną taką opcję.
Jeżeli dla artykułu zdefiniowane są atrybuty i cechy (wpływające na partię), zostaną one wyświetlone pod nazwą artykułu.
Pole filtra tekstowego umożliwia wyszukiwanie/ograniczanie widocznych na liście artykułów, na podstawie:
nazwy
kodu
kodów EAN
właściwości artykułu (atrybut, cecha)
Poniżej filtra tekstowego znajdują się filtry rozwijalne, pozwalające na wyszukiwanie artykułów na podstawie cech lub atrybutów (np. kolor, rozmiar, gatunek) oraz kategorii podziału grup artykułów (np. asortyment).
Z poziomu listy można:
zweryfikować dostępność artykułu na innych sklepach przy pomocy przycisku [Dostępność w sklepach]
Podglądnąć zdjęcia przypisane do danego artykułu przy pomocy przycisku [Zdjęcia]
wydrukować etykiety artykułu przy pomocy przycisku [Drukuj etykiety] – wydruk musi być wcześniej utworzony i przypięty do stanowiska POS w systemie ERP
Dodanie obsługi kodów EAN-128 dla wszystkich artykułów (w tym wagowych) (Enteprise)
Uwaga
Funkcjonalność Obsługa kodów EAN-128 dostępna jest we współpracy z Comarch ERP Enterprise.
Obsługa GS1-128 została opracowana w celu zapewnienia globalnego standardu wymiany danych pomiędzy różnymi firmami. GS1-128 umożliwia nie tylko kodowanie danych, jak na przykład standardowy kod kreskowy, ale również zapewnia metodę definiowania znaczenia danych. Jest to standard, który definiuje formatowanie określonego typu danych – dzięki flagowemu znakowi skanery umożliwiają zidentyfikowanie zeskanowanego kodu jako GS1-128.
Skanowanie EAN-128 możliwe jest dla dokumentów MM w dwóch przypadkach:
MM- utworzono ręcznie przez operatora na stanowisku POS
zakładkę Cenniki – niewidoczną dla artykułu typu Komplet z zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument
zakładkę Elementy kompletu – widoczna tylko dla artykułów typu Komplet
Z poziomu podglądu można:
wyświetlić zdjęcia danego artykułu przy pomocy przycisku [Zdjęcia]
sprawdzić dostępność artykułu w innych sklepach przy pomocy przycisku [Dostępność w sklepach]
zaktualizować stan zasobów poprzez wygenerowanie dokumentu PW lub RW przy pomocy przycisku [Nowa korekta zasobów]
wydrukować etykiety artykułu przy pomocy przycisku [Drukuj etykiety] – wydruk musi być wcześniej utworzony i przypięty do stanowiska POS w systemie ERP
podejrzeć artykuł powiązany przy pomocy przycisku [Podgląd] dostępnego na zakładce Artykuły powiązane
Właściwości
Zakładka Właściwości prezentuje:
stawkę VAT – brak informacji dla artykułu typu Komplet z zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument
informację czy dany artykuł podlega odwrotnemu obciążeniu – brak informacji dla artykułu typu Komplet z zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument
Zasoby
Zakładka Zasoby prezentuje kolumny:
Magazyn – nazwa magazynu, który jest aktywny i dostępny w danym centrum
Ilość
Rezerwacje
Braki
Zamówione – ilość zamówionego towaru ale jeszcze niedostarczonego
Oczekiwane – ilość towaru wysłanego do sklepu ale jeszcze nierozpakowanego
Dostępna ilość – ilość towaru po uwzględnieniu rezerwacji i braków
Cenniki
Zakładka Cennik prezentuje kolumny:
Cennik – nazwa cennika, z którego została pobrana cena
Typ ceny
Jednostka
Obowiązuje od (domyślnie ukryta)
Obowiązuje do (domyślnie ukryta)
Cena netto
Cena brutto
Waluta
Uwaga
Definiowanie daty obowiązywania ceny oraz cennika odbywa się po stronie systemu ERP.
Uwaga
Funkcjonalność definiowania wielu cen z różnymi okresami obowiązywania w ramach tego samego cennika nie jest dostępna w Comarch ERP Altum.
Artykuł może mieć wiele zdefiniowanych cen, z różnymi okresami obowiązywania w ramach danego cennika. W związku z tym data:
Obowiązuje od – odpowiada dacie początkowej cennika, o ile dla elementu cennika (artykułu) nie została zdefiniowana osobna data obowiązywania.
Obowiązuje od – odpowiada dacie początkowej elementu cennika (artykułu), jeżeli taka data została zdefiniowana w ramach danego cennika. Data początkowa elementu cennika jest późniejsza lub taka sama jak data początkowa cennika.
Obowiązuje do – jest równoważna z datą końcową cennika, o ile dla elementu cennika (artykułu) nie została zdefiniowana osobna data obowiązywania.
Obowiązuje do – jest równoważna z datą końcową elementu cennika (artykułu), jeżeli taka data została zdefiniowana w ramach danego cennika. Data końcowa elementu cennika jest mniejsza lub równa dacie końcowej cennika.
Uwaga
Końcowa data cennika oraz elementu cennika może nie być określona. W takim przypadku na podglądzie karty artykułu wartość pola Obowiązuje do prezentowana jest jako “—“.
Przykład
W systemie ERP został zdefiniowany cennik X, obowiązujący przez cały miesiąc Maj (01.05.2019-31.05.2019). W ramach cennika X, dla artykułu Szary podkoszulek – Męski została zdefiniowana cena 45 PLN, obowiązująca tylko przez pierwszy weekend miesiąca (04.05.2019-05.05.2019). W takiej sytuacji na stanowisku POS, na podglądzie karty artykułu prezentowana jest cena 45 PLN dla cennika X z datami obowiązywania: 04.05.2019-05.05.2019.
Priorytety cenników (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność Priorytety cenników dostępna jest we współpracy z Comarch ERP Enterprise.
W związku z wielofirmowością i różnicami w cennikach obowiązujących w różnych sklepach, w obszarze jednej firmy dodana została obsługa priorytetów cenników. Cena pobierana jest z cennika o najwyższym priorytecie.
Przykład
W systemie ERP istnieje artykuł A1, który posiada dwa zdefiniowane cenniki dla typu ceny Standard:
cennik P1 ważny od 01.10.2020 do 31.10.2020r. z priorytetem 800
cennik P2 ważny od 01.03.2020 do 31.10.2020r. z priorytetem 100
W systemie Comarch POS wystawiany zostaje paragon z datą utworzenia 10.10.020r. na artykuł A1. Pomimo tego, że cennik P1 jest aktualniejszy, to cena zostanie pobrana z cennika P2, ponieważ posiada on wyższy priorytet.
Elementy kompletu
Zakładka Elementy kompletu prezentuje informacje dotyczące artykułów wchodzących w skład kompletu:
Miniatura zdjęcia
Nazwa
Typ artykułu – Towar, Usługa, Komplet, Bon
Cennik – nazwa cennika, z którego została pobrana cena
Typ ceny
Cena netto
Cena brutto
Waluta
Stawka VAT
Ilość
Grupy
Zakładka Grupy prezentuje grupy artykułów, do których należy dany artykuł. Lista grup zawiera następujące informacje:
Kategoria
Grupa
Ścieżka – określa lokalizację grupy artykułów w drzewie kategorii podziału grup artykułów
Artykuły powiązane
Zakładka Artykuły powiązane dostępna jest w przypadku, gdy artykuł posiada przynajmniej jedną pozycję powiązaną. Lista artykułów powiązanych zawiera następujące kolumny:
Nazwa
Typ powiązania – możliwe typy powiązań:
Sugerowany do sprzedaży
Akcesorium
Zamiennik
Towar nadrzędny
Grupa towarowa–predefiniowana grupa w systemie ERP
Cena bazowa – cena brutto
Zdjęcia artykułów
W aplikacji prezentowane są zdjęcia artykułów w postaci miniatury:
Postać miniatur możliwa jest dla tych zdjęć, które z poziomu systemu ERP są odpowiednio oznaczone jako domyślne dla stanowiska POS. W przeciwnym wypadku prezentowana jest ikona aparatu.
Operator może wyświetlić wszystkie zdjęcia do danego artykułu po wybraniu przycisku [Zdjęcia] z poziomu:
listy artykułów
podglądu karty artykułu
Uwaga
Konfiguracja widoczności zdjęć na stanowisku POS odbywa się po stronie systemu ERP.
Na podglądzie zdjęć artykułu prezentowane są:
nazwa artykułu
numer aktualnie przeglądanego zdjęcia z liczby dostępnych zdjęć
zdjęcia
Nawigacja między kolejnymi zdjęciami możliwa jest przy pomocy prawej oraz lewej strzałki.
Dostępność w innych oddziałach
Sprawdzenie dostępności danego artykułu w innych sklepach możliwe jest po wybraniu przycisku [Dostępność w sklepach] z poziomu:
W wyświetlonym oknie prezentowane są magazyny, w których dany artykuł jest dostępny wraz z informacją o jego ilości.
Lista sortowana jest malejąco po ilości.
Pole wyszukiwania pozwala ograniczyć listę wyświetlonych magazynów oraz umożliwia znalezienie konkretnego magazynu oddziału/sklepu.
Funkcja wymaga:
pracy w trybie online
przypisania stanowiska POS w systemie ERP do centrum, które nie jest typu Firma
odpowiedniej konfiguracji widoczności stanów magazynowych innych oddziałów/centrów dla stanowiska POS z poziomu systemu ERP
Uwaga
Funkcja nie dotyczy magazynów, które są dostępne dla stanowiska POS.
Przykład
Firma XYZ posiada dwa sklepy obuwnicze.
Klient jednego ze sklepów chce kupić buty w rozmiarze 38, pyta o jego dostępność. Operator wyszukuje na liście artykułów dany model butów. W kolumnie Ilość widnieje 0 par, co oznacza brak tego rozmiaru w danym sklepie. Sprzedawca zaznacza artykuł na liście i wybiera przycisk [Dostępność w sklepach]. W wyświetlonym oknie prezentowana jest ilość 3 par półbutów w rozmiarze 38 w magazynie drugiego ze sklepów.
Artykuły powiązane
Funkcja artykułów powiązanych pozwala kojarzyć ze sobą takie artykuły, które często są sprzedawane razem.
Uwaga
Definiowanie powiązań między artykułami odbywa się po stronie systemu ERP.
zastosowana cena – wartość artykułu wyliczana po dodaniu go na dokument i uwzględnieniu rabatów
cena bazowa – cena netto
Wybranie artykułu powiązanego powoduje dodanie go na dokument.
Jeżeli taki artykuł ma zdefiniowanepartie lub jest elementem fantomu, to podczas dodawania go na dokument zostanie wyświetlone okno wyboru odpowiednich cech/właściwości artykułu.
W oknie wyboru prezentowana są:
nazwa
zdjęcie
opis
typ
stawka VAT
wartości cech/atrybutów
W obszarze roboczym artykułów powiązanych dostępne są dwa przyciski:
[Pokaż wszystkie artykuły powiązane] – w związku z ograniczonym miejscem, otwiera okno z wszystkimi artykułami powiązanymi, które można zaproponować klientowi. Artykuły są pogrupowane w sekcje odpowiadające typom powiązań artykułów:
Akcesorium
Zamiennik
Sugerowany do sprzedaży
Towar nadrzędny
[Pokaż kontrahentowi] – wyświetla (na ekranie przeznaczonym dla klienta) artykuły powiązane, które mogą zainteresować klienta
Uwaga
Istnieje możliwość konfiguracji z poziomu systemu Comarch ERP Enterprise, czy wybranie artykułu powiązanego ma bezpośrednio dodawać go na dokument, czy najpierw ma zostać wyświetlony jego podgląd.
W oknie dostępny jest przycisk [Pokaż kontrahentowi], który umożliwia zaprezentowanie kontrahentowi powiązań dostępnych dla zakupionego przez niego artykułu.
Przykład
W sklepie odzieżowym przy stanowisku kasowym prezentowana jest wystawa nowego artykułu. Przy każdych zakupach kasjerzy mają obowiązek zachęcania klientów do dokupienia nowego artykułu jako dodatku. W celu poprawy ergonomii takiego scenariusza, do artykułów został powiązany rodzajem Sugerowany do sprzedaży nowy artykuł.
Operator podczas skanowania produktów, widzi w obszarze roboczym nowy artykuł. Zachęca klienta do zakupu sugerowanego dodatku. Operator nie musi skanować dodatkowego artykułu, wystarczy, że wybierze artykuł powiązany na dokumencie.
Fantomy
Fantomy to powiązane ze sobą karty artykułów, różniące się między sobą cechą (np. rozmiarem, kolorem). Funkcja ta w odróżnieniu od cech/partii artykułu umożliwia prezentację odrębnych zdjęć, opisów oraz atrybutów dla danej kartoteki towarowej. Umożliwia również definiowanie rabatów tylko dla wybranej wartości atrybutu artykułu.
Uwaga
Definiowanie atrybutów grupujących oraz powiązań między artykułami odbywa się po stronie systemu ERP.
Fantomy, podobnie jak artykuły powiązane, prezentowane są w obszarze roboczym dokumentu.
Poprawna konfiguracja fantomu w systemie ERP wymaga, aby:
Do artykułów (elementów fantomu) dodany był atrybut o parametrze Grupujący oraz z włączona widocznością na stanowisku POS
Artykuły o określonej cesze/wartości atrybutu grupującego były ze sobą powiązane rodzajem Towar nadrzędny. Artykuł określony tym rodzajem powiązania staje się nadrzędnym dla powiązanych z nim artykułów. Tylko jeden towar w grupie może być nadrzędny względem pozostałych. Artykuł posiadający już artykuł nadrzędny nie może być artykułem nadrzędnym.
Artykuł bez określonej cesze/wartości atrybutu był powiązany (nie rodzajem Towar nadrzędny) z artykułem nadrzędnym
Elementy fantomu miały zdjęcia
Atrybut grupujący, czyli atrybut oznaczający cechę, która rozróżnia artykuły w danej grupie (np. rozmiar buta) może być typu:
Lista
Tekst
Uwaga
Pierwszym atrybutem grupującym powinien być atrybut oznaczający cechę, która rozróżnia artykuły w danej grupie. Ten atrybut determinuje wybór kolejnych atrybutów grupujących.
Wybranie fantomu w obszarze roboczym dokumentu spowoduje wyświetlenie okna wyboru wartości atrybutów grupujących.
W oknie wyboru prezentowana są:
nazwa
zdjęcie
opis
typ
stawka VAT
wartości atrybutów
Przykład
Firma XYZ prowadzi sprzedaż koszulek męskich z krótkim rękawem różniących się kolorem. W zależności od wybranego koloru nadawany jest inny rabat.
W systemie ERP zdefiniowany jest atrybut Kolor o typie Tekst z zaznaczonym parametrem Grupujący oraz parametrem Podgląd dla stanowiska POS.
W systemie dostępny jest artykuł Koszula z krótkim rękawem/M oraz artykuły z dodanym atrybutem Kolor:
• Koszula z krótkim rękawem/M – Błękitna. Kolor: Błękitny
• Koszula z krótkim rękawem/M – Czarna. Kolor: Czarny
• Koszula z krótkim rękawem/M – Granatowa. Kolor: Granatowy
Artykuł Koszula z krótkim rękawem/M – Błękitna jest powiązana z pozostałymi artykułami (koszula granatowa, czarna) powiązaniem typu Towar nadrzędny.
Artykuł Koszula z krótkim rękawem/M jest powiązany z artykułem Koszula z krótkim rękawem/M – Błękitna powiązaniem typu Sugerowany do sprzedaży.
Artykuł Koszula z krótkim rękawem/M – Czarna ma zdefiniowany rabat 15%.
Operator po dodaniu na paragon artykułu Koszula z krótkim rękawem/M, ma prezentowany w obszarze roboczym dokumentu artykuł Koszula z krótkim rękawem/M – Błękitna. Następnie po wybraniu fantomu oraz wybraniu wartości Czarny dla atrybutu Kolor na dokumencie zostaje dodany artykuł Koszula z krótkim rękawem/M – Czarna oraz naliczony na niego rabat w wysokości 15%.
Wymagana cecha artykułu
Jeżeli artykuł posiada co najmniej jedną zdefiniowaną cechę w systemie ERP, to w procesie zakupu należy wskazać wybraną cechę. Nie będzie możliwe zwiększenie stanu danego artykułu bez określenia wartości cechy. Dotyczy dokumentów:
korekty paragonu i jej korekty ręcznej
korekty faktury i jej korekty ręcznej
przyjęcia wewnętrzne (ręczne i generowane automatycznie)
W momencie zeskanowania artykułu ze zdefiniowaną cechą bądź ręcznego wprowadzenia go na dokument KIPAR, przed otwarciem okna określenia wartości korekty, zostaje otwarte okno wyboru właściwości, w którym należy wskazać cechę.