Comarch POS
Zestawienie systemów ERP, z którymi współpracuje Comarch POS 2022.5
System ERP | Wersja |
Comarch ERP Altum | 2022.5 |
Comarch ERP Enterprise | 6.1, 6.2,6.3 |
Comarch ERP XL | 2022.1 |
Proces przyjęcia zamówienia zakupu (ERP: Altum, Enterprise)
Na stanowisku POS wprowadzono obsługę dokumentów zamówień zakupu oraz przyjęć zewnętrznych. Zamówienie zakupu to dokument handlowy zawierający zamówione towary lub usługi u dostawców/sprzedawców. Dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru na magazyn od dostawcy przy określonych warunkach zakupu jest dokument przyjęcia zewnętrznego. Powoduje on zwiększenie ilości zasobów na magazynie.
W systemie Comarch ERP Enterprise wprowadzone zostały dedykowane ustawienia umożliwiające obsługę tej funkcjonalności. W aplikacji Konfiguracja -> funkcja Sprzedaż wielokanałowa -> funkcja Comarch POS dodano:
- pole Przyjęcie: Wyślij zamówienie zakupu ze statusem:
- Status: „Zamówione”
- Status: „Zwolnione” bez zamówienia
Pole określa konfigurację, z jaką zamówienie zakupu ma zostać wysłane do stanowiska Comarch POS.
- parametr „Przyjmij wszystko”: Przyjęcie towarów z zamówienia
Aktywacja parametru umożliwia wyświetlenie na stanowisku POS przycisku [Przyjmij wszystkie], który umożliwia przyjęcie wszystkich pozycji zamówienia zakupu.
W przypadku tworzenia zamówienia zakupu w systemie Comarch ERP Enterprise należy pamiętać o wykonaniu eksportu, przy pomocy aplikacji w tle: Aktualizacja dokumentów magazynowych POS, aby dokument trafił na stanowisko POS.
W systemie Comarch ERP Altum wprowadzone zostały dedykowane parametry konfiguracyjne, które są synchronizowane do systemu Comarch POS. Na formularzu centrum -> zakładka Stanowiska POS, dodana została sekcja Przyjęcie zewnętrzne zawierająca parametry:
- Dodawanie nowych elementów na PZ generowanych z ZZ (domyślnie zaznaczony)
- Wymagany numer obcy na ręcznych PZ (domyślnie odznaczony)
Ustawienie parametrów można zmienić w dowolnym momencie pracy z systemem. Podczas tworzenia nowego centrum podrzędnego ich wartości pobierane są z centrum nadrzędnego.
Aby dokument zamówienie zakupu wystawiony w systemie Comarch ERP Altum mógł zostać zrealizowany na stanowisku POS muszą być spełnione warunki:
- na formularzu ZZ zaznaczony parametr Realizuj w POS
- rodzaj transakcji: krajowa
- kierunek VAT: od netto
- odznaczony parametr: Odwrotne obciążenie
W związku z wprowadzeniem obsługi procesu przyjęcia zamówienia zakupu, na stanowisku POS możliwe jest:
- podejrzenie na liście przyjęć dokumentu zamówienia zakupu (ZZ), wygenerowanego w systemie ERP
- filtrowanie listy przyjęć dostawy według:
- statusu dostawy – dostępne opcje:
- Do przyjęcia
- Anulowane
- Przyjęte
- daty wystawienia dokumentu
- stanu – dostępne opcje:
- Anulowany
- W realizacji
- Zamknięty
- Zatwierdzony
- Zrealizowany
- magazynu źródłowego
- magazynu docelowego
- statusu dostawy – dostępne opcje:
- podejrzenie listy dokumentów powiązanych
- przyjęcie dokumentu zamówienia zakupu
- zaparkowanie dokumentu przyjęcia zewnętrznego
- przyjęcie wszystkich artykułów z zamówienia zakupu przy pomocy przycisku [Przyjmij wszystkie]
- wyświetlenie szczegółów pozycji
Prezentacja artykułów zebranych w procesie kompletacji jako rezerwacje (ERP: Enterprise)
W przypadku realizacji kompletacji zamówienia sprzedaży na stanowisku POS zdarza się, że operator decyduje się na kompletację zamówienia z wykorzystaniem towarów, które nie zostały jeszcze przyjęte, w celu umożliwienia klientowi jak najszybszy odbiór zamówienia.
W systemie Comarch ERP Enterprise, dodano parametr Uwzględniaj w rezerwacjach skompletowane artykuły. Parametr można aktywować w aplikacji Konfiguracja -> funkcja Comarch POS. Jeżeli parametr zostanie włączony, to po przyjęciu dostawy na magazyn POS, część towarów skompletowanych (niedostępnych już w sprzedaży, ponieważ oczekują na odebranie przez klienta), zostanie dodana do ilości zarezerwowanych artykułów. Zarezerwowane artykuły wyświetlane są na liście artykułów w kolumnie Rezerwacje.
Kolumna aktualizowana jest w przypadku:
- przygotowania kompletacji zamówienia sprzedaży
- anulowania kompletacji zamówienia sprzedaży
- wydania zamówienia sprzedaży (generowanie paragonu lub faktury sprzedaży do zamówienia sprzedaży)
Dane dostępne na stanowisku POS 2: Dane dostępne na stanowisku POS 1: W dalszym kroku:
Automatyczne usuwanie logów synchronizacji z bazy (ERP: Enterprise)
W związku z ograniczoną pamięcią dysków wprowadzone zostało rozwiązanie polegające na automatyzacji usuwania starych logów importowanych z tabeli Synchronization.PackagesProcessingLogs. W systemie Comarch ERP Enterprise dodano pole Paczki z logami: Okres przechowywania w dniach.
Pole dostępne jest w aplikacji Konfiguracja -> funkcja Comarch POS. W polu należy wprowadzić żądaną wartość:
- 0 – oznacza brak zapisu logów
- Wartość od 1 do n – oznacza przechowywanie logów z ostatnich x dni
- Wartość pusta – nieusuwanie logów
Usprawnienie działania Konfiguratora usługi POS Agent (ERP: Altum, Enterprise, XL)
Usprawniono działanie Konfiguratora usługi POS Agent, poprzez:
- dodanie widoku ładowania parametrów podczas włączania konfiguratora oraz w momencie odświeżania
- dodanie nowych widoków z informacją o wykonywanej czynności, w przypadku:
- Instalacji
- Rejestracji
- Odinstalowania
- Sprawdzenia poprawności wprowadzonych danych
- dezaktywację pola Kod POS Agenta po zarejestrowaniu usługi
Dodatkowo została wprowadzona możliwość rejestracji Comarch POS Agent z poziomu wiersza poleceń systemu Windows. Dostępne komendy:
- –register
- –install
- –uninstall
- –setaddress –agentIP:127.0.0.1 –port:8098 (ustawienie adresu IP i portu dla usługi POS Agent)
- –seterpaddress –adres:http://example.com (ustawienie adresu serwera OMS)
- –stop
- –start
- –help
- –status
- –waitforstatus
Modyfikacja działania kolumn na listach (ERP: Altum, Enterprise)
Dotychczas zmniejszając szerokość standardowej kolumny zawierającej na przykład: datę i godzinę wystawienia dokumentu, wpisy były ucinane. Na stanowisku POS w modyfikacji widoku, dodano parametr Zawijanie tekstu dla kolumn. Parametr może przyjmować wartości:
- Nie zawijaj
- Zawijaj – umożliwia ręczne zawijanie tekstu w dowolnym miejscu
- Zawijaj z przepełnieniem – umożliwia ręczne zawijanie pełnych wartości tekstu
Przesyłanie nowego typu atrybutu (ERP: Enterprise)
Rozszerzono konfigurację typów atrybutów poprzez możliwość definiowania formatu dla atrybutów typu Date. Format może być konfigurowalny jako nowy typ atrybutu: DateAndTime. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie informacji o dacie i godzinie z systemu Comarch ERP Enterprise.
Zasady weryfikacji online podczas generowania korekt i faktur (ERP: Altum)
Wprowadzono sparametryzowane zasady zwiększające kontrolę generowania korekt i faktur do dokumentów handlowych. Funkcja ta ma na celu pełne zabezpieczenie m.in. przed wielokrotnym wystawieniem faktury do tego samego paragonu w przypadku współbieżnego wykonywania operacji na różnych stanowiskach lub z poziomu różnych systemów.
W systemie Comarch ERP Altum w konfiguracji stanowiska POS dodano sekcję Tryb weryfikacji dokumentów. Dostępne są trzy tryby oddzielnie dla faktur generowanych do paragonu i korekt generowanych do dokumentów sprzedaży:
- Offline – brak dodatkowej kontroli (ustawienie domyślne)
- Online gdy możliwe – włączenie kontroli online, jeżeli jest to możliwe
- Zawsze online – włączenie obowiązkowej kontroli online z blokadą operacji w trybie pracy offline
Dla generowania korekt do dokumentów sprzedaży włączony jest tryb: Warunki wstępne: istnieją dwa stanowiska POS, które posiadają połączenie z obiema usługami Na pierwszym stanowisku POS wygenerowano paragon, który poprawnie został przesynchronizowany do systemu ERP. Na drugim stanowisku POS operator pobiera paragon, w celu utworzenia korekty na część pozycji. W momencie próby wygenerowania kolejnej korekty na pierwszym stanowisku POS, użytkownik otrzyma komunikat, informujący o zablokowaniu możliwości wygenerowania korekty, ponieważ dokument jest zablokowany przez innego użytkownika.